NRC 080648
Rotterdam, 7 juni. Heden morgen is met goed gevolg van de werf van de scheepsbouwmeester J. Smit Fzn aan het Slikkerveer te water gelopen het barkschip WHAMPOA, groot ca. 300 lasten, gebouwd voor rekening ener rederij onder directie van de heer W. Ruys J.Dzn alhier.
NRC 010748
Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading naar Batavia en Samarang om in het begin der volgende maand te vertrekken, voor passagiers en goederen het nieuw gebouwd en gekoperd barkschip WHAMPOA, kapt. J.M. Pfeil. Adres ten kantore van de cargadoor Wm. Ruys J.Dzn. (opm: eerste reis)
Zeilklaar liggend te Rotterdam [NRC 070748]
11-07-1848
Aanvang van de eerste 1e Reis, welk ging van Rotterdam naar Batavia en Semarang, onder gezag van kapitein I.M. Pfeil. Bevracht door Wm. Ruys J.Dzn., Rotterdam. De “Whampoa” werd door de stoomsleepboot “Kinderdijk”, via het Voornsche Kanaal in zee gesleept. Vernoemd naar de havenstad in provincie Kwantoeng in China.
11-07-1848
Hedenmorgen is door de stoomboot KINDERDIJK in zee gesleept het schip WHAMPOA, kapt. J.M. Pfeil, naar Batavia. [NRC 120748]
12-07-1848
Bij Bevezier, onderweg van Rotterdam naar Batavia [NRC 200748]
01-08-1848
Volgens brief van kapitein J.M. Pfeil, voerende het barkschip WHAMPOA, van Rotterdam naar Batavia, was hij de 1e augustus in goede staat zeilende op 11 gr 28 min noorderbreedte, en waren 30 juli door hem gezien de barken NEPTUNUS, kapt. J.N. Snijders, van Amsterdam, en VROUW JOHANNA, C. van der Hoeven, van Rotterdam, beiden naar Batavia [RC 160948]
JC 181048
Batavia, 16 oktober. Heden is hier aangekomen het dito schip WHAMPOA, kapt. J.M. Pfeil, de 11e juli vertrokken van Rotterdam.
15-11-1848
Vertrokken van Batavia naar Rotterdam [NRC 220149]
1849
NRC 310349
(Geen plaats of datum). Kapt. J.M. Pfeil, voerende het schip WHAMPOA, van Batavia te Hellevoetsluis binnen, rapporteert de 5e januari 1849 op 35º18’ ZB 21º OL gepraaid te hebben het schip ADMIRAAL VAN HEEMSKERK, kapt. J.T.P.A. Abbema, van Batavia naar Amsterdam, welke kapitein hem mededeelde, dat hij de 26e december j.l. op 32º ZB 31º51’ OL een hevige storm heeft doorgestaan, welke begon uit het noord-oosten en na circa 8 uur uit die streek te hebben gewaaid, uitschoot naar het zuid-westen en met even veel kracht bleef aanhouden. In deze storm had het schip vreselijk zwaar gewerkt, waardoor de naden in het dek gedeeltelijk waren gesprongen en hetzelve een lek boven water in de boeg en in het holverwulf (opm: gebogen dwarsscheeps gedeelte van het achterschip tussen het hakkebord en de spiegel) bekomen had. Het dicht gereefde groot- en voormarszeil vloog door de eensklaps invallende wind uit de lijken en buitendien had hij nog enige schade hier en daar meer bekomen. Kapt. Abbema had plan de Kaap de Goede Hoop voorbij te zeilen en St. Helena aan te doen om het lek op te sporen en dan aldaar te verhelpen.
14-02-1849
Gepraaid op 18 gr NB en 33 gr WL., onderweg van Batavia naar Rotterdam [NRC 190349]
26-03-1849
Ter hoogte van Dungeness [NRC 300349]
30-03-1849
Gearriveerd bij Hellevoetsluis [NRC 310349]
03-1849
Lossen te Rotterdam: van Batavia: 5246 balen rijst, 400 kranjangs suiker, 1400 bossen bindrotting, 70 pic sapanhout, voor Wm. Ruys J.D.zn. [NRC 310349]
04-05-1849
Bevracht door de Nederlandsche Handel Maatschappij voor Rotterdam [NRC 050549]
05-1849
In Rotterdam in lading naar Batavia [NRC 050549]
17-05-1849
Uitgezeild bij Hellevoetsluis naar Batavia [NRC 190549]
21-05-1849
Ter hoogte van Dover, onder weg van Rotterdam naar Batavia [AH 250549]
30-05-1849
Gepraaid op positie 42.32 NB en 13.30 WL. [NRC 250649]
23-08-1849
Binnengekomen in Batavia, van Rotterdam [NRC 291049]
JC 250849
Batavia, 23 augustus. Heden zijn hier aangekomen het dito schip WHAMPOA, kapt. J.M. Pfeil, de 20e mei vertrokken van Rotterdam, het dito schip BIESBOSCH, kapt. P.M. Vogelsang, de 20e mei vertrokken van Dordrecht, en het dito schip POLLUX, kapt. H.D. van Wijk, de 6e mei vertrokken van Amsterdam.
26-08-1849
Vertrokken van Batavia naar Soerabaija [NRC 231149]
03-09-1849
Aangekomen in Soerabaija van Batavia [NRC 231149]
05-09-1849
Vertrokken van Soerabaija naar Passaroeng [NRC 231149]
06-09-1849
Aangekomen te Passaroeang [NRC 231149]
06-10-1849
Vertrokken van Passaroeang, via Panaroekan naar Nederland [NRC 211249]
17-10-1849
Vertrokken van Batavia naar Rotterdam [NRC 211249]
19-10-1849
Straat Sunda doorgezeild onderweg van Batavia naar Rotterdam [NRC 211249]
30-11-1849
Gepraaid op positie 35 ZB en 21 OL, onderweg van Batavia naar Rotterdam [NRC 260150]
1850
25-01-1850
Ter hoogte van Torbay [AH 010250]
DC 020250
Hellevoetsluis, 31 januari. Gisteren arriveerde de stoomboot KINDERDIJK, op sleeptouw gehad hebbende het schip WHAMPOA, kapt. Pfeil, doch heeft hetzelve in zee moeten loslaten door het breken der machine.
NRC 020250
Hellevoetsluis, 1 februari. Gisteren arriveerde binnengaats een Nederlandse bark, de naam onbekend, vermoedelijk de WHAMPOA of de TERNATE (opm: zie NRC 040250). Dezelve zat des avonds met hoog water en een met ijs overdekte rivier op de Kwade Hoek aan de grond. Onophoudelijk werden van daar noodschoten gehoord, welke heden morgen met nadruk herhaald zijn. Het schip heeft, behalve twee ijssloepen, welke hier aanwezig waren, heden nog enige, benevens de stoomboot KINDERDIJK – welke wegens bekomen averij niet vroeger kon vertrekken – tot adsistentie bekomen. Deze zijn waarschijnlijk op de plaats des ongevals aangekomen, dewijl men het schieten niet meer verneemt. Wegens de dikke mist is van hier niets te zien. De rivier is nog altijd overdekt met ijs en er waait een felle wind.
DC 020250
Hellevoetsluis, 31 januari. Gisteren arriveerde de stoomboot KINDERDIJK, op sleeptouw gehad hebbende het schip WHAMPOA, kapt. Pfeil, doch heeft hetzelve in zee moeten loslaten door het breken der machine.
03-02-1850
Samen met de schepen “Jan Daniël” en “Ida Elisabeth”, van dezelfde rederij te Brouwershaven binnengelopen. Van de rederij kwam op die dag ook de “Japara” in Nederland aan; dit schip kwam via Helvoet. De volgende dag werd brak er een enorm zware storm uit die de Nederlandse kust en wateren teisterde. [wivonet.nl]
14-02-1850
Het schip WHAMPOA, kapt. Pfeil, is door de stoomboot BROUWERSHAVEN alhier in het kanaal gesleept. [NRC 150250]
NRC 250450
Rotterdam, 24 april. Blijkens een bericht van de Nederlandse consul-generaal te Londen van 20 dezer liggen thans de volgende Nederlandse schepen, ten gevolge van de verandering in de Engelse scheepvaart-wetten, in lading naar Britse bezittingen, te weten te Londen de STAD AMSTERDAM en de DELTA, en te Newport de VAN SPEIJK, de WHAMPOA en de FANNY. Reeds waren gezeild van Newcastle de ADMIRAAL ZOUTMAN en de ROOMPOT, en van Newport de MARGARETHA IDA. Men zag de komst van nog meerdere Nederlandse schepen met hetzelfde doel tegemoet.
NRC 020750
Lijst van Nederlandse schepen, welke sedert 1 januari 1850 in Engeland zijn beladen geworden:
maand |
schip |
grootte |
van |
bestemming |
febr. |
WILHELMINA |
110 ton |
Newport |
Newport |
maart |
ADMIRAAL ZOUTMAN |
364 last |
North Shields |
Hong Kong |
april |
MARGARETHA IDA |
343 last |
Newport |
Singapore |
|
WATERLOO |
405 last |
Hartlepool |
Singapore |
|
ROOMPOT |
450 last |
North Shields |
Hong Kong |
|
LOUISE MARIE |
413 last |
id. |
Batavia |
|
VRIENDSCHAP |
415 last |
Newport |
Manilla |
|
J.C.J. VAN SPEIJK |
274 last |
id. |
Singapore |
|
WHAMPOA |
246 last |
id. |
Hong Kong |
|
GEZINA |
328 last |
Hartlepool |
Aden |
|
PRESIDENT VERKOUTEREN |
349 last |
North Shields |
Calcutta |
mei |
FANNY |
423 last |
Newport |
Singapore |
|
STAD UTRECHT |
354 last |
Hartlepool |
Aden |
|
NEPTUNUS |
412 last |
id. |
Singapore |
|
SCHOUWEN |
400 last |
Cardiff |
Hong Kong |
|
REIJERWAARD |
242 last |
Newport |
Manilla |
|
CORNELIA |
388 last |
id. |
Singapore |
|
IDA ELISABETH |
230 last |
id. |
Hong Kong |
|
WILLEM DE EERSTE |
473 last |
id. |
Hong Kong |
|
LUCIPARA’S |
328 last |
Cardiff |
New York |
|
DELTA |
498 last |
Londen |
Port Philip |
|
LEEUW |
219 ton |
Hartlepool |
Hong Kong |
|
STAD AMSTERDAM |
- |
Londen |
Batavia |
|
STAD ZIERIKZEE |
323 last |
Newport |
Panama |
|
EMILIE |
241 last |
Liverpool |
Batavia |
Voorts zijn nog te Liverpool beladen met stukgoederen:
schip |
grootte |
bestemming |
EDOUARD ET MARIE |
256 last |
Batavia en Singapore |
MERCATOR |
239 last |
id. id. |
Uit deze staat blijkt dat onze reders andere uitwegen zoeken (opm: vanwege het gebrek aan uitgaande lading in Nederland), dat zij die reeds ten dele in dit jaar gevonden hebben in Engeland ten gevolge van de opheffing der navigatie-acte in dat rijk en dat, hetgeen vooral opmerking verdient, de Nederlandse schepen de concurrentie met de Engelsen kunnen doorstaan, daar de Engelse reders (opm: bedoeld zal zijn verschepers) de Nederlandse schepen bij voorkeur ter bevrachting hebben gekozen.
(opm: Zeer sterk bekort artikel over de voordelen voor Nederland van de veranderde scheepvaartwetten in Engeland en Nederland. De laadhavens doen vermoeden, dat het hier vrijwel uitsluitend ladingen steenkolen zal betreffen. In hetzelfde artikel wordt een brief van de Nederlandse consul te Riga, de heer Schröder, d.d. 8/20 maart [periode 8-20 maart] 1847 aangehaald ‘die mededeelde, dat het brengen onder Russische vlag dikwerf door Nederlandse rederijen heeft plaats gehad en dit met enige formaliteiten en kosten verbonden is. Uit die brief blijkt alzo dat Nederlandse schepen de scheepsbouw in Rusland niet behoeven te vrezen’.)
1851
30-01-1851
Aangekomen op de rede bij Hellevoetsluis. Zou door de stoomsleepboot “Kinderdijk” naar Rotterdam worden gesleept, maar door uitval van de stoommachine lag de “Whampoa” het traject naar Rotterdam zeilend af. [wivonet]
NRC 040551
Rotterdam 3 mei. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht geworden de navolgende 44 schepen als: Voor Rotterdam: (o.a.) WHAMPOA, kapt. W.C. Kuyk;
24-04-1851
Rotterdam binnengelopen afkomstig van Hongkong en Shanghai. De lading bedroeg o.a. 6062 kwart-kisten met thee bestemd voor A. Campbell & Co. [wivonet]
JC 011051
Batavia, 30 september. Schepen liggende ter rede: Zr.Ms. korvet NEHALENNIA, brik DE HAAI, schoener brik BANDA, gouvernements schoeners ZEEMEEUW, ANADIJOMENE, stoomschip JAVA, Nederlandse schepen PRINS VAN ORANJE, GOUVERNEUR GENERAAL ROCHUSSEN, JEANNETTE, JAN DE WITT, WALVISCH, WADIE ATOOL RACHMAN, OEIJ SINJO, PRINS HENDRIK, KONING WILLEM II, MARIA ELISABETH, VRIENDSCHAP, STAD SCHIEDAM, CORNELIS HOUTMAN, PRINS MAURITS, barken DE MAAS, CORTGENE, JANE SERENA, HONG GOAN, ALNOER, NAGA LAUT, HOKSOEN, KOOPHANDEL, WHAMPOA, LACHMADIE, MAXIMILIAAN THEODOOR, INDRAMAIJOE, RESIDENT VAN SON, brik SALIM, schoeners JOHANNA CATHARINA, BLIENJOE SRIE BOELAN.
1852
Vertrokken naar China, thee geladen in Shanghai voor A. Campbell & Co.
NRC 140452
Advertentie. G.J. Roland Holst, F. der Kinderen, Jan Corver, H. Salm, H.I. Rietveld, P.C. de Gijselaar, C.A. Schröder, B. Bakker Wz, P. Blom en G.J. Boelen, makelaars, zullen op maandag de 17e mei 1852, des avonds ten half zes ure te Amsterdam, in de Nieuwe Stads Herberg, aan het IJ, ten overstaan van de notaris F.W. Fabius verkopen:
- 2/32 parten in het gekoperd barkschip WHAMPOA, kapt. W.C. Kuyk, gemeten op 246 lasten.
Breder volgens biljetten en notities, en bericht bij bovengemelde makelaars, en bij de cargadoors Hoyman & Schuurman te Amsterdam.
(opm: sterk bekort)
04-05-1852
Terug in Rotterdam, beladen met suiker, thee, tin en rotting.
1853
18-06-1853
Terug van de reis naar China en te Hellevoet gesignaleerd. De partij thee, groot 27.152 Engelse voeten bracht 1764.17,7 GBP aan vrachtprijs op.
1854
NRC 140454
Batavia, 24 februari. Scheepsvrachten. Sedert ons vorig bericht zijn de vrachten achtervolgens dalende gebleven, en werden de volgende bevrachtingen gesloten. Te Soerabaya werden nog bevracht de Nederlandse schepen JAPARA tot NLG 115 met suiker naar Nederland, WHAMPOA met suiker tot GBP 5 naar Londen of GBP 5.10/- naar het vasteland, en WILLEM I tot NLG 105 met suiker naar Nederland.
1855
06-1855
Samen met z.s. “Macao” aangekomen te Sint Helena; beiden voor reparaties. Eerder waren de twee schepen met elkaar in aanvaring gekomen op de Atlantische Oceaan. De “Whampoa” was onderweg van Akyab naar Cowes.
NRC 240855
Londen, 22 augustus. De Nederlandse schepen WHAMPOA, kapt. H.H. Kramer, van Akyab (opm: Sittwe) naar Rotterdam, en MACAO, kapt. A.L. Hoffman, van Rangoon (opm: Yangon) naar Cowes, lagen de 22e juni ter rede van St. Helena te repareren, zijnde in aanzeiling geweest. Laatstgenoemde heeft beduidende schade aan de boeg bekomen.
1856
NRC 020656
Batavia, 12 april. Scheepsvrachten. Nederlands schip WHAMPOA laadt rijst à NLG 92,50 en lichte goederen à NLG 110 naar Rotterdam.
NRC 191056
Rotterdam, 18 oktober. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht de navolgende drie schepen, als: Voor Rotterdam: WHAMPOA, kapt. H. Bakker; IJSSEL, kapt. A. Visser. Voor Amsterdam: AMERIKA, kapt. P.L. Zeeman.
1858
NRC 290458
Batavia, 10 maart. Scheepsvrachten. Sedert onze laatste berichten hebben de navolgende bevrachtingen plaats gehad. De WHAMPOA neemt de lading over van het te Soerabaija afgekeurde schip ELIZABETH EN JOHANNA (opm: bark ELISABETH EN JOHANNA, zie o.a. ZZC 010558), tot NLG 70 en vult verder tot dezelfde vracht op met suiker.
1859
NRC 060759
Batavia, 7 mei. Vrachten. Scheepsruimte is steeds overvloedig en de markt geheel zonder producten. De volgende bevrachtingen tonen aan, dat daarin nog geen verbetering heeft plaats gevonden. STRAAT BALI, JAN DANIEL en WHAMPOA laden voor reders rekening. NRC 140260
Rotterdam, 13 februari. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn heden bevracht de navolgende 25 schepen, als: voor Rotterdam: (o.a.) WHAMPOA, kapt. Butner.
1861
NRC 281161
Batavia, 14 oktober. De vrachten zijn sedert vorig bericht iets flauwer. De onderstaande Nederlandse schepen werden bevracht: WHAMPOA NLG 120 voor koffij van Padang naar Rotterdam.
1862
NRC 200562
Rotterdam, 19 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 22 schepen als: Voor Rotterdam: KOOPHANDEL, kapt. A.M. Swarts; ZEEMANSHOOP, kapt. G.N. Phaff; JOHANNES ANTHONIUS, kapt. A. de Voogd van Straten; PRESIDENT PLATE, kapt. J.C. Harten; GERARDUS JACOBUS, kapt. J.J. Kilian; NOVA ZEMBLA, kapt. A.J.B. Hordijk; WHAMPOA, kapt. J.G. Marcussen.
1863
NRC 300563
Hellevoetsluis, 29 mei. Het schip WHAMPOA, kapt. Metz, de 26e januari van Tjilatjap herwaarts vertrokken en heden alhier gearriveerd, is op de Zuid Pampus aan de grond geraakt.
NRC 010663
Hellevoetsluis, 30 mei. Het schip WHAMPOA is vlot en op het kanaal gekomen.
1864
DC 020164
Zeetijdingen. - Hellevoetsluis, 31 december. Vertrokken: NEDERLAND, kapt. v.d. Eb; ALLEGONDA JACOBA, kapt. Swart, en VREDE, kapt. Ter Bruggen, allen naar Batavia; ST. JAN, kapt. Lommerse, en WHAMPOA, kapt. Metz, beiden naar Samarang.
NRC 050664
Batavia, 29 april. Vrachten. De arrivementen en vrachtzoekende schepen bleven zeer beperkt, waardoor de Nederlandse STAD LEIDEN en KONING WILLEM II NLG 120 voor suiker en NLG 110 voor tabak konden bedingen naar Nederland, te laden in de Oosthoek, alwaar men vooral voor tabak tot die vrachten nog meer scheepsruimte zoude kunnen gebruiken. Onbevracht is thans nog het Nederlandse schip WHAMPOA. Het Nederlandse schip PAULINE bracht in veiling NLG 8.200 op, terwijl de inventaris à NLG 6.000 verkocht werd.
NRC 020764
Batavia, 14 mei. Sedert ons bericht van 29 passato (opm: april 1864) ging alhier niets in vrachten om wegens gebrek aan arrivementen van onbevrachte bodems. Scheepsruimte blijft begeerd tot de laatst bestede prijzen NLG 120 voor suiker en NLG 110 voor tabak. Ook voor China is nog emplooi te vinden voor kleine schepen. Onbevracht is alleen het Nederlandse schip WHAMPOA.
NRC 040864
Batavia, 14 juni. Vrachten. Vrachtzoekende schepen voortdurend schaars blijvende, werd weer iets hoger naar Nederland besteed. Nederlands WHAMPOA insgelijks naar Rotterdam à NLG 132 voor suiker, NLG 120 voor tabak te Soerabaja en NLG 122.50 voor tabak te Probolingo.
1865
NRC 030165
Advertentie. Naar Batavia en Samarang, het snel zeilend gekoperd Nederlands barkschip WHAMPOA, kapt. G.J. Mets. Adres bij de reders Wm. Ruys & Zonen en de cargadoors Ruys & Kellar.
NRC 180365
Door de N.H.M. zijn bevracht de navolgende 26 schepen, als: Voor Rotterdam: MARIA EN ELISABETH, kapt. E.F. Bonjer; ADMIRAAL DE WINTER, kapt. H.A. Bunnemeijer; NEPTUNUS, kapt. G.H. Lodewijks; TWEE CORNELISSEN, kapt. J.C. Kreije; FRANCINA WILLEMINA, kapt. J.A. van Winkel; MARIA DIEDERIKA, kapt. A. van Marion; KOOPHANDEL, kapt. A. Kuipers Wehrmeïjer. Voor Amsterdam: ESTAFETTE, kapt. C.J. Oepkes; MARIA AGNES, kapt. C.J. Westenink; MARIA ADOLFINA, kapt. A. Blom; PRINSES AMÉLIE, kapt. W. Groeneveld; DRIE GEZUSTERS, kapt. G.O. Fischer; BALTIMORE, kapt. G.H. Brakke; ALMELO, kapt. R.P. Tjebbes; DIONYSIA CATHARINA, kapt. R. Berkelbach v.d. Sprenkel; WHAMPOA, kapt. G.J. Mets; JEDO, kapt. T. van Rossen; KOOPHANDEL, kapt. J.N. Mooi; KONING WILLEM II, kapt. J.L. Besseling; AUSTRALIË; kapt. ……(opm: J.G. Lucas); ANNA EN SOPHIA, kapt. P. Hoekstra.
NRC 100865
Amsterdam, 9 augustus. Volgens brief van Batavia, d.d. 26 juni, hebben de navolgende aldaar aangekomen schepen van hun ladingen in beschadigde toestand gelost als: POLLUX, kapt. C. Blok, en DOESBORGH, kapt. M. Spaanderman, diverse goederen, waaronder met teer beschadigd; FRIESLAND, kapt. T. Sipkes (te Rio de Janeiro in averij geweest) diverse goederen; WHAMPOA, kapt. G.J. Metz en SILVERCRAIG, kapt. J. Cohn, enorm veel goederen.
1866
NRC 180166
Rotterdam, 17 januari. Volgens telegrafisch bericht is het Nederl. schip WHAMPOA, kapt. Metz, van Batavia naar Amsterdam, heden avond ter rede van het Nieuwediep gearriveerd.
15-01-1866
- “Amsterdam 16 januari 1866. Het Nederlandsche schip “Whampoa”, kapitein G.J. Mets, van Batavia herwaarts, is, volgens telegram uit het Nieuwediep van heden, aldaar gisteravond ter reede geankerd, heeft 2 ankers en kettingen verloren en is op de Zuidwal gedreven, het zit niet gevaarlijk, doch zal moeten lossen om weder vlot te komen.” [Hoedemaker 6.59]
NRC 190166
Nieuwediep, 18 januari. (2 u. 30 min. nam.) Het Nederlandse schip WHAMPOA, kapt. Metz, van Batavia naar Amsterdam, gisteren avond alhier ter rede geankerd, is op de Zuidwal aan de grond geraakt. Men is bezig te lossen. — (4 u. 50 min. nam.) Er is een lichter met 1.180 bn. gelost; een 2de is bezig met laden. Men hoopt dat het schip hedenavond of morgenochtend vlot komt. — (5 u. 57 min. nam.) Het schip is nog altijd dicht. De lichter gaat morgen op naar Amsterdam.
NRC 200166
Nieuwediep, 19 januari. Het op de Zuidwal aan de grond geraakte Nederlandse schip WHAMPOA, kapt. Metz, is gisteravond vlot gekomen en om 11 uur alhier binnengesleept.
1868
NRC 050168
Batavia, 29 november. Vrachten blijven goed gesoutineerd. De successievelijk aankomende schepen vonden dadelijk voordelig emplooi en er zal voor de afvoer van de 9 december te veilen producten weer spoedig scheepsruimte benodigd zijn. Sedert het vertrek van de laatste mail kwamen de volgende charters tot stand. Naar Rotterdam: Nederlands ROTTERDAM en AUSTRALIE à NLG 100 voor suiker en NLG 95 voor koffie, de eerste te Cheribon en Passaroeang, de laatste te Semarang te laden; CORNELIA MATHILDA NLG 100 voor suiker, NLG 95 voor rijst, hier te Tagal en Passaroeang in te nemen; DOELWIJK NLG 100 voor suiker, NLG 95 voor koffie, te Semarang en Tagal in te nemen; WHAMPOA NLG 100 voor suiker, NLG 95 voor koffie, te Semarang te laden;
NRC 020568
Brouwershaven, 1 mei. Volgens rapport van kapt. Kooij, was heden morgen ten negen ure hier voorgaats Nederlandse bark WHAMPOA, kapt. Jansen (opm: kapt. C. Janses) (sedert binnengekomen), bijleggende met noodvlaggen aan de bezaanmast. Een boot van genoemd schip met 5 man was daarnevens roeiende. Verdere bijzonderheden onbekend. Ter nader opheldering van het bovengemelde aangaande het schip WHAMPOA is dienende: Het schip WHAMPOA, een wrak op Banjaard ziende met mensen aan boord, draaide daarvoor bij, en zette de giek met vijf man over boord, om te trachten ze te redden. Eensklaps werd het dik, met harde wind, waardoor de WHAMPOA verplicht was te ankeren om zijn giek met volk niet te verliezen, die behouden weder aan boord kwam, zonder mensen gered te hebben, en verloor daarbij beide ankers en kettingen. De Goereese loodskotter had een man van het wrak gered, dat verondersteld wordt te zijn een Engelse collierbrik. 5 uur 45 minuten. Door schipper Burger van de loodskotter No. 10 is alhier aangebracht een door hem geredde matroos, drijvende op een stuk boventuig, afkomstig van het wrak van de Engelse collier CONCORD, die gisteren morgen ten 3 ure op den Banjaard, in de nabijheid van de Roompot, strandde. Deze collier behoorde te Whetley tehuis, kwam met een lading steenkolen van Shields en was bestemd naar Rotterdam. De kapitein en de overige schepelingen zijn verdronken. Zijnde dit zeker het schip, hierboven gemeld.
1870
25-01-1870
- Van Newport vertrokken 25 januari. WHAMPOA, Sandberg naar St. Thomas, ADRIANA, Vogelsang naar Martinique. [DC 290170]
NRC 010170
Newport, 29 december. De WHAMPOA, kapt. Sandberg, komende van Bristol, hier aangekomen, is de 15e dezer in het Bristol Kanaal van zijn ankers geslagen en op strand gedreven, doch de volgende dag weder afgebracht met behulp van een stoomboot. Het roer is gebroken en de koperen huid beschadigd.
24-03-1870
Te St. Thomas aangekomen 24 maart WHAMPOA, kapt. Vogelenzang van Newport-Mon, alles wel. [DC 120470]
19-05-1870
Van Doboy vertrokken 19 mei WHAMPOA, kapt. Vogelenzang naar Leith. [DC 080670]
03-06-1870
Gepraaid: 3 juni op 41° NB en 53° WL WHAMPOA, kapt. Vogelenzang, koersende Oost. [DC 230670]
30-06-1870
Hellevoet, 30 juni. Aangekomen HEINRICH HEISTER van London. Gepraaid: 17 april op 13° ZB en 10° OL ZEENYMPH, kapt. Graadt van Rogge, van Batavia naar Amsterdam; 26 juni, bij de Newarp, WHAMPOA, kapt. Vogelensang, koersende Oost. [DC 020770]
06-07-1870
Leith aangekomen, 6 juli WHAMPOA, kapt. Vogelenzang van Dordt, alles wel aan boord. [DC 070770]
06-07-1870 Brouwershaven, aangekomen 6 juli WHAMPOA, kapt. Vogelenzang van Doboy, alles wel aan boord. [DC 080770]
08-08-1870
Elseneur gepasseerd, 8 aug. WHAMPOA, kapt. Vogelenzang van Leith naar Riga. [DC 130870]
29-09-1870
Riga vertrokken 29 september WHAMPOA, kapt. Vogelensang naar Rotterdam. [DC 041070]
04-11-1870
Brouwershaven, 4 november. Vertrokken: WHAMPOA, kapt. Vogelensang, naar Hellevoetsluis; BULGERSTEYN, kapt. van Wijngaarden, naar Dordrecht. [DC 041170]
1872
NRC 290272
Lissabon, 22 februari. Het schip WHAMPOA, kapt. Vogelesang, naar Vlaardingen bestemd, is hier de 21e dezer lek binnengelopen.
NRC 020372
Lissabon, 24 februari. Het schip WHAMPOA, van Dordrecht naar Doboy, de 21e februari hier binnengelopen - vroeger gemeld - is boven water lek.
NRC 221172
Elseneur, 18 november. Het Nederlandse schip WHAMPOA, kapt. E.H. Vogelenzang, van Hernösand naar Dordrecht, alhier aangekomen, heeft zeilen, verschansingen en een gedeelte der deklast verloren ; denkt echter de reis voort te zetten.
1873
NRC 271173
Amsterdam, 26 november. Volgens telegram uit Dokkum van gisteren is op Ameland een naambord aangespoeld waarop WHAMPOA – Dordrecht, benevens een grote partij balken, die men bezig is te bergen. Het Nederlandse schip WHAMPOA, kapt. Vogelensang (opm: bark, bouwjaar 1848, kapt. E.H. Vogelenzang), van Riga naar Dordrecht, is 13 november Elseneur gepasseerd. (opm: zie ook AH 271173 en 281173, alsmede NRC 011273)
AH 271173
Ameland, 24 november. Gistermiddag is in de buitengronden vermoedelijk een groot schip verbrijzeld. Er spoelt thans veel wrakhout aan, zomede delen, spieren en Oostzeese balken. Nog zijn aangespoeld onderscheidene zeemanskisten, benevens een borstbeeld met vleeskleurig aangezicht, zwarte knevel en blauwe jas met gele bies afgezet. Voorts twee fotografische portretten vervaardigd door H. v. Houweling te Dordrecht en een zeilmakers- notitieboek, waarin een brief van Alberdina Goedkoop, geadresseerd aan C. Schiebaan aan boord van het barkschip WHAMPOA.
NRC 281173
Ameland, 24 november. Gisteren middag is in de Buitengronden vermoedelijk een groot schip verbrijzeld; er spoelt althans veel wrakhout aan, zomede delen, spieren en Oostzeese balken. Nog zijn aangespoeld onderscheidene zeemanskisten, benevens een borstbeeld met vleeskleurig aangezicht, zwarte knevel en blauwe jas met gele bies afgezet. Voorts twee fotografische portretten vervaardigd door H. van Houweling te Dordrecht, en een zeilmakers notitieboek waarin een brief van Alberdina Goedkoop, geadresseerd aan C. Schiebaan, aan boord van het barkschip WHAMPOA.
AH 281173
Amsterdam, 28 november. Volgens ontvangen berichten bestaat er geen twijfel meer, dat het schip WHAMPOA, kapt. Vogelensang, op 23 november op de buitengronden van Ameland totaal is verongelukt. Van de equipage is niets bekend.
NRC 011273
Ameland, 27 november. Volgens gerucht is op het Oosteinde van dit eiland aangespoeld de spiegel van een schip, waarop WHAMPOA. Nog zijn alhier aangespoeld ca. 900 Rigabalken.
1874
NRC 140274
Terschelling, 11 januari. De alhier aangespoelde 251 balken, afkomstig van het verongelukte schip WHAMPOA, kapt. Vogelenzang, hebben in publieke veiling NLG 3.449 opgebracht.