Inloggen
PROFESSOR VAN DER BOON MESCH - ID 16062


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1864-08-30 / 1887-02-14 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1864
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Meursing & Huijgens, werf Concordia, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer:
Date Laid Down: 1863-06-16
Launch Date: 1864-06-25
Delivery Date: 1864-08-00
Technical Data

Gross Tonnage: 394.00 lasts
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1864
Datum agenda: 1864-08-30
Register nr: 18640739
Scheepsnaam: PROFESSOR VAN DER BOON MESCH
Type: Bark
Lasten: 394
Gebouwd in plaats: Amsterdam
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Huygens & Hardenberg
Plaats: 's- Gravenhage
Kapitein op moment van verzoek: Zanten, J. van
Opmerkingen: 1867 - 764-datum besluit nieuwe zeebrief23-11-1867-62- schip ligt in :Amsterdam
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd te Amsterdam

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1864-08-30 PROFESSOR VAN DER BOON MESCH
Manager: Firma Huijgens & Hardenberg e.a., Den Haag, see The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Huijgens & Hardenberg e.a., Den Haag, see The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Den Haag, see The Hague / Netherlands

Date/Name Ship 1882-09-30 EENDRAGT
Manager: H.J. Plant, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: H.J. Plant, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Schiedam / Netherlands

Ship Events Data

1864-10-27: Collision
Amsterdam, 28 oktober 1864. Het schip PROFESSOR VAN DER BOON MESCH, kapt. J. van Zanten, van Rotterdam naar Melbourne, is, volgens telegram van Cherbourg, aldaar met schade binnengelopen, zijnde in het Engels Kanaal aangezeild.
1882-02-27: Sold at auction
Advertentie. Reineke, Ed.C.A. Koli en A.D. Strumphler, makelaars, zullen als lasthebbende van hunne principalen op maandag 27 februari 1882, des namiddags tegen 3 uur, in het lokaal Frascati, in de Nes te Amsterdam, ten overstaan van de deurwaarder J. Dupont Noordbeek, bij opbod en afslag verkopen het extra ordinair wel bezeild gekoperd en kopervast barkschip PROFESSOR VAN DER BOON MESCH, laatst gevoerd door
kapt. J.A. Vrijman, volgens Nederlandse meetbrief 41,84 meter, wijd 10,40 meter, hol 6,54 meter, en alzo gemeten op 1.790,85 kubieke meter of 632,17 tonnen netto.
Het schip ligt met volledige inventaris en toebehoren ter dagelijkse bezichtiging aan de werf Concordia, Oostenburger Voorstraat No. 29. Zijnde het schip inmiddels uit de hand te koop.
Nadere informatiƫn verstrekken bovengenoemde makelaars of de cargadoors de weduwe Jan van Wesel & Zoon.
1882-09-30: Sale/Verkoop
Verkochte schepen (30-09-1882). Door de heren H.J. Plant & Co. te Schiedam is uit de hand gekocht het Nederlandse barkschip PROFESSOR VAN DEN BOON MESCH, groot 632 ton nieuwe meting, gebouwd in 1864.
1887-01-17: Sprang a leak
Londen, 17 januari 1887. Het Nederlandse schip EENDRACHT, kapt. Jansonius, van Gorontalo naar Rotterdam, is lek te Lissabon binnengelopen.
1887-02-14: Final Fate: Condemned

Lissabon, 14 februari 1887. De gehele lading van het Nederlandse schip EENDRACHT, kapt. Jansonius, van Gorontalo naar Rotterdam, is gelost, waarvan een gedeelte beschadigd. De reparatiekosten zijn door experts op ongeveer NLG 20.000 begroot.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J. van Zanten als gezagvoerder gedurende:

*      1859 t/m 1864 van de bark “Commissaris des Konings van der Heim”, gebouwd in 1856 te Alblasserdam, 662 ton, varend voor Huygens & Hardenberg te Den Haag;

*      1865 t/m 1866 van de bark Professor v/d Boon Mesch”, gebouwd in 1864 te Amsterdam, 758 0.m., varend voor Huygens & Hardenberg te Den Haag.

 

Overige bijzonderheden

  1. A. van Zanten vertrok op 24 maart 1861 vanuit Brouwershaven met de “Commissaris van der Heim” en 2 landmachtofficieren. Hij arriveerde te Batavia op 24 juli 1861 na een reis van 112 dagen reis065.

 

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Zanten, J. van

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.A.Vrijman als gezagvoerder gedurende:

*   1867 t/m 1873 van de bark “Professor v/d Boon Mesch”, gebouwd in 1864 te Amsterdam, 758 ton o.m., varend voor Huygens & Hardenberg te ’s Gravenhage;

*   1874 t/m 1881 van het ijzeren composietfregat “Baron van Pallandt van Rosendaal”, gebouwd in 1868 door Meursing & Huygens te Amsterdam, 1244 ton o.m., varend voor rederij Huygens en Hardenberg te ’s Gravenhagezie ook 052.

*   1882 van de bark “Professor v/d Boon Mesch”, gebouwd in 1864 te Amsterdam, 758 ton o.m., varend voor Huygens & Hardenberg te ’s Gravenhage. Het schip voer in 1883 voor H.J.Plant & Co te Schiedam en was herdoopt in “Eendragt”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1867
Kapitein: Vrijman, J.A.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

F.T.Schneider was van 1882-1891 gezagvoerder van het composietfregat “Baron van Pallandt van Rosendaal”, gebouwd in 1868 door Meursing & Huygens te Amsterdam, 1244 ton, varend voor rederij Huygens en Hardenberg te ’s Gravenhage Het schip werd in 1889 gereduceerd tot bark. Vervoerde in 1890 als eerste schip van velen, een lading djati-dwarsliggers van Java naar Delagoa Baai voor de aanleg van de spoorlijn van de Transvaal naar Lourenço Marques. Het schip werd in 1891 verkocht naar Finland.052

Bouma025 vermeldt F.T.Schneider als gezagvoerder gedurende:

  • 1874 t/m 1881 van de bark “Professor v/d Boon Mesch”, gebouwd in 1864 te Amsterdam, 758 ton o.m., varend voor Huygens & Hardenberg te ’s Gravenhage;
  • 1882 t/m 1891 van het ijzeren composietfregat “Baron van Pallandt van Rosendaal”, gebouwd in 1868 door Meursing & Huygens te Amsterdam, 1244 ton o.m., varend voor rederij Huygens en Hardenberg te ’s Gravenhage. Het schip werd in 1891 verkocht naar Finland;
  • 1893 t/m 1895 van de stalen bark “Amsterdam”, gebouwd in 1891-1893 bij van Huygens en van Gelder te Amsterdam 1099 ton n.m., varend voor W.A.Huygens te Amsterdam/Bussumzie ook 052

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1874
Kapitein: Schneider, F.T.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.A.Vrijman als gezagvoerder gedurende:

*   1867 t/m 1873 van de bark “Professor v/d Boon Mesch”, gebouwd in 1864 te Amsterdam, 758 ton o.m., varend voor Huygens & Hardenberg te ’s Gravenhage;

*   1874 t/m 1881 van het ijzeren composietfregat “Baron van Pallandt van Rosendaal”, gebouwd in 1868 door Meursing & Huygens te Amsterdam, 1244 ton o.m., varend voor rederij Huygens en Hardenberg te ’s Gravenhagezie ook 052.

*   1882 van de bark “Professor v/d Boon Mesch”, gebouwd in 1864 te Amsterdam, 758 ton o.m., varend voor Huygens & Hardenberg te ’s Gravenhage. Het schip voer in 1883 voor H.J.Plant & Co te Schiedam en was herdoopt in “Eendragt”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1882
Kapitein: Vrijman, J.A.

Familiegegevens en opleiding

Jacob Geertsz Carst werd op 08 februari 1845 te Schiermonnikoog geboren als zoon van Geert Hendriks Karst en Elisabeth Benjamins Jaski. Hij was een broer van kapitein Teunis Mellema Geerts Karst.

Hij trouwde te Schiermonnikoog op 30 januari 1873 als schipper met Lollina Jans Jaski geboren op 22 mei 1848 te Schiermonnikoog als dochter van Jan Benjamins Jaski en Anneke Reinders Mellema. Zij overleed te IJmuiden op 25 november 1917.

Tot 1888 woonde het gezin in Amsterdam en verhuisde daarna naar Zaandam. Daar exploteerde Jacob Geerts samen met zijn vrouw een logement aan de Zaandamse haven, speciaal voor zeelieden. Aan deze activiteit kwam bij het overlijden van Jacob Geerts in 1906 een einde.

Jacob Geerts was in 1885 één van de eerste leden van de pas opgerichte zeilvereniging “Het IJ” te Amsterdam.

Jacob Geert overleed op 07 mei 1900 op Rustenburg 107 te Zaandam. In de overlijdensakte staat hij te boek als “makelaar  voor de zeevaart”.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.G.Carst was met vlagnummer 3 in de periode 1868 t/m 1873 lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”. Hij voerde het vlagnummer 19 in de periode 1874 t/m 1900.

Hij was met vlagnummer H23 in de periode 1874 t/m 1883 lid van het Harlinger zeemanscollege “Zeemansvoorzorg”. Hij werd niet ingeschreven in de Inschrijfregisters maar de gegevens zijn ontleend aan de ledenlijsten in "Sweijs"034.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Het Register van Uitgaande Brieven van het College Zeemanhoop te Amsterdam bevat brieven van februari 1879 en 1880 gericht aan J.G.Karst te Terschelling033.

 

De schepen van de kapitein

lid van college Zeemansvoorzorg te Harlingen036

vlagnummer      periode      type  naam van het schip                                                    boekhouder/reder

      H23     1873-1876  brik          Anna Maria (ex President Lincoln)                                S.Fontein Fz, Harlingen

                                                          op de baai van Camavarros (Bahia) vastgeraakt en wrak

                   1878-1881  bark        Laura (ex Windsbraut)                                                     B.J.Carst & Co, Amsterdam

                          1882     bark        Eendragt (ex Professor van der Boom Mesch)             H.J.Plant & Co, Schiedam

 

J.G.Carst was van 1879-1882 kapitein van de houten schoenerbark “Laura” (ex Golden West, ex-Windbraut), in 1867 gebouwd in Meteghan aan de oostkust van Nova Scotia, 406/342 (328) ton, varend voor de rederij B.J.Carst & Co  te Amsterdam. Het schip werd in 1882 via A.Vinke verkocht aan houthandel Hubert Jans & Co te Harlingen052.

 

Bouma025 vermeldt J.G.Carst als gezagvoerder gedurende:

*    1874 t/m 1877 van de brik “Anna Maria` ex President Lincoln, gebouwd in 1866 te Muntendam, 221 ton o.m., varend voor S.Fontein Fz te Harlingen. Het schip is in 1877 op de baar van Camavarros )Bahia’  gestrand en wrak geraakt;

*    1879 t/m 1882 van de bark “Laura” ex Windsbraut, ex Golden West, gebouwd in 1867 te Methegan, 406 ton; varend voor B.J.Carst & Co te Amsterdam;

*    1882 t/m 1884 van de bark “Eendragt”, ex Professor v/d Boon Mesch, gebouwd in 1864 te Amsterdam, 632 ton o.m., varend voor H.J.Plant & Co te Schiedam.

 

J.G.Karst was gezagvoerder van025:

*          1869 t/m 1874 van de kof “Elisabeth Lollina”, gebouwd in 1850 te Hoogezand, 112 ton, varend voor G.H.Carst te Schiermonnikoog (Bouma spreekt hier van J.H. Carst);

*          1874 t/m 1877 op de brik “Anna Maria” ex-President Lincoln, gebouwd in 1866 bij Drenth & Sinnighe te Muntendam, 221 ton, varend voor S.Fontein Fz te Harlingen.

         Zeetijdingen 07 februari 1877: “Op de baar van Camavarros (Bahia) vastger. en wrak” (Sweys);

*          1879 t/m 1882 op de bark “Laura” ex Golden West, ex-Windsbraut, gebouwd in 1867 te Mitigan/Methegan, 406 ton, varend voor B.J.Carst & Co te Amsterdam. Het schip werd op 20 september 1882 te Harlingen verkocht aan rederij Hubert Jans & Co voor f 12.000,-.

*          1883 t/m 1884 op de bark “Eendragt” ex-Professor v/d Boon Mesch, gebouwd in 1864 bij Meursing & Huygens te Amsterdam, 632 ton, varend voor H.J.Plant & Co te Amsterdam.

 

“De diverse bronnen (scheepvaartregister, de Groot en Houter) vermelden alle dat de driemast-bark Laura in 1867 in Duitsland werd gebouwd en als Windsbraut werd gedoopt. Inmiddels is dank zij speurwerk in het Registre Véritas door de Hr Bouma, bibliothecaris van het Scheepvaartmuseum te Rotterdam, bekend geworden dat het schip gebouwd is door J.Thibido in Meteghan (Nova Scotia, Canada). Onder de naam Golden West voer het, als bark getuigde schip, voor rederij G.G. Durkee & Co met Yarmouth als thuishaven. Van 1867 tot 1873 onder bevel van kapitein H.H. Brown, en van 1873 tot 1875 onder kapitein J. Kenealy.

In 1875 werd het schip verkocht aan de rederij Hespe & Co in Brake, aan de Weser nabij Bremen in Duitsland. In die periode voert kapitein J.J. Hoffmann het bevel over het schip, dat dan omgedoopt is in Windsbraut.

Leclerc beschrijft in zijn boek: “De laatste Nederlandse zeilschepen”, dat in 1875 225 schepen werden bevracht, waarvan 206 zeilschepen en daarvan waren er 192 van hout gebouwd. " De meer ondernemende rederijen hadden grotere schepen nodig om het hoofd boven water te houden; deze konden in Amerika en Canada sneller en goedkoper gebouwd worden, zij het dan minder solide."

In 1878 werd het 369 ton grote schip gekocht door de firma B.J. Carst & Co in Amsterdam. Volgens het scheepvaartregister van 1880 was J.G. Carst uit Schiermonnikoog kapitein op het schip.  Uit die periode is een foto bewaard gebleven van de Laura in de IJ-gracht in Amsterdam. Het schip ligt ter hoogte van het huidige scheepvaartmu­seum. Deze foto is door de Groot gebruikt als omslag voor zijn boek "De glorietijd van het zeilschip".

In het register van de havenmeester van Amsterdam lezen wij dat op 4 juli 1878 in Amsterdam de, onder Duitse vlag varende, Windsbraut zonder lading binnen­loopt in de houthaven onder gezag van kapitein J.G. Carst. Het schip is in Oldenbourg gemeten op 20 november 1874 en heeft een tonnage van 1046 (!) ton.

Op 27 december 1878 vertrekt het op haar eerste reis onder Nederlandse vlag met stukgoed naar Macassar voor de rederij B.J. Carst en Co.

In 1882 kreeg het schip een andere spiegel en ging naar de houthande­laars Hubert Jans & Co in Harlingen. T.A. Koster Hz werd kapitein op de Laura.”

Gegevens via de heer W.G.Koster te Eindhoven, dd maart 2007

 

Overige bijzonderheden

De Harlinger Courant dd 09 december 1874 bevat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht.096:

Binnengekomen.

Antwerpen  5 Dec.  Anna Maria,  J.G.Carst, Söderham.”

 

 

Datum vanaf: 1882
Kapitein: Carst(Karst), Jacob Geertsz

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.L.Jansonius als gezagvoerder gedurende:

*    1862 t/m 1863 van de 2/msch. “Hector” ex Cornelia & Alida, gebouwd in 1856 te Groningen, 127 ton o.m., varend voor Schrijver & van Rossen te Amsterdam. Het schip is verongelukt op de baar van Maroim;

*    1865 t/m 1867 van de 2/msch “Willem” ex Pollux, ex Julia, gebouwd in 1851 te Groningen, 120 ton o.m., varend voor Schrijver & van Rossum te Amsterdam. Het schip is in 1867 gestrand en wrak geraakt;

*    1868 van de kof “Wilhelmina” ex Geertruida Jacoba, gebouwd in 1846 te Hoogezand, 102 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar (Bouma voegt hirt een ? toe) vanuit Appingedam. Het schip is in 1868 gestrand en wrak geraakt;

*    1870 t/m 1875 van de brik “Amicitia” ex Protejido, gebouwd in 1850, bouwlocatie niet vermeld, 173 ton o.m., varend voor H.J.Plant te Schiedam;

*    1876 t/m 1877 van het 3/mschip “van der Palm”, gebouwd in 1847 te Schiedam, 496 ton o.m., varend voor H.J.Plant & Co te Schiedam;

*    1878 van de bark “Krimpen aan de Lek”, gebouwd in 1856 te Krimpen aan de Lek, 703 ton o.m., varend voor H.J.Plant & Co te Schiedam. Het schip is te New York afgekeurd en verkocht voor $ 3950,-;

*    1879 t/m 1884 van het 3/mschip “Ortelius”, gebouwd in 1857 te Alblasserdam, 743 ton o.m., varend voor H.J.Plant & Co te Schiedam;

*    1885 t/m 1887 van de bark “Eendragt”, ex Professor v/d Boon Mesch, gebouwd in 1864 te Amsterdam, 632 ton o.m., varend voor H.J.Plant & Co te Schiedam. Het schip werd te Lissabon afgekeurd, verkocht en gesloopt;

*    1889 van het 3/mschip “Ortelius”, gebouwd in 1857 te Alblasserdam, 743 ton o.m., varend voor H.J.Plant & Co te Schiedam. Het schip werd in 1889 te Batavia afgekeurd.

 

Overige bijzonderheden

De Harlinger Courant dd 24 oktober 1874 bevat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht.096:

Uitgegaan

Bolderaa  18 Oct.  Amicitia  J.L. Jansonius  Holland.

 

Handelsblad: “Leba 5 maart 1867. De Nederlandsche schepen WILLEM , kapitein J.L.Janzonius en ELISABETH & CHRISTINA, kapitein G.K.Visser, van Amsterdam herwaarts zijn alhier in de nabijheid gestrand en wrak geworden, het volk van beide schepen is gered.” (Hoedemaker).038.

 

 

Datum vanaf: 1884
Kapitein: Jansonius, J.L.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk