Inloggen
VREDE EN VRIJHEID - ID 9946


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1824-08-12 / 1852-11-00 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1824
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Kof
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Hindrik Johannes Limborgh, Groningen, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1824-00-00
Delivery Date: 1824-07-26
Technical Data

Gross Tonnage: 94.00 lasts
Gross Tonnage 2: 178.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 25.75 Meters Registered
Beam: 5.64 Meters Registered
Depth: 2.77 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1824
Datum agenda: 1824-08-12
Register nr: 18240248
Scheepsnaam: VREDE EN VRIJHEID
Type: Kof
Lasten: 94
Gebouwd in provincie: Groningen
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Lammerts, Anne Sijtjes
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Lammerts, F.A.
Opmerkingen: Eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1824-07-26 VREDE EN VRIJHEID
Manager: Anne Sijtjes Lammerts, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1839-01-30 WAAKZAAMHEID
Manager: Simon Boon, Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij acte 26 van 1824, kof VREDE EN VRIJHEID, eigenaren per medio augustus 1824

Anne Sijtjes Lammerts, Amsterdam (boekhouder en16/192e part)
Sijtje Lammerts, Hindelopen (24/192e part)
Folkert Annes Lammerts, Hindelopen (schipper en 16/192e part)
firma Brouwer & Anchier, Amsterdam (16/192e part)
Johannes Limborgh, Groningen (12/192e part)
firma A.L. van Harpen & Zoonen, Amsterdam (12/192e part)
Firma Wilhelmus & Jan Willink, Amsterdam (12/192e part’
A.Vas, weduwe Dirk Visser, Westzaan (12/192e part)
Joh. A. Gladbergen, Amsterdam (12/192e part)
D.J. Voorbergh, Amsterdam (6/192e part)
firma F. Croese & Co., Amsterdam (6/192e part)
Adriaan de Lange, Westzaan (6/192e part)
erven J.D. Poondes (?), Amsterdam (6/192e part’
H.H. Steenhouwer, Amsterdam (6/192e part))
firma P.& S. Rendorp, Amsterdam (6/192e part)
firma De Vries & Co., Amsterdam (6/192e part)
firma Coopman de Witt & Lenaerts, Amsterdam (6/192e part)
Pieter Bel, Amsterdam (4/192e part)
Otto Keer, Amsterdam (4/192e part)
Hendrik Jonker, Amsterdam (4/192e part)


Eigenaren, per 30 januari 1839, van de WAAKZAAMHEID:
Simon Boon, Harlingen (boekhouder en 1/2e part) en Dirk Ary de Jong, Harlingen (1/2e part)

Ship Events Data

1824-07-22: meetbrief dd. 22 juli 1824, afgegeven door de scheepsmeter Barlinckhof
Schip is 94 Lasten.
1827-12-13: RC 151227
Amsterdam, 13 december. Aangaande het schip VREDE EN VRIJHEID, kapt. F.A. Lammerts van Koningsbergen naar Amsterdam reeds gemeld met averij te Cuxhaven binnengelopen, wordt van daar in dato de 1e dezer gemeld, dat van de lading, op rechterlijk gezag, openlijk zijn verkocht, circa 10 lasten beschadigde rogge, circa 1 en 3 vierde lasten beschadigd lijnzaad, circa 3 vierde last beschadigd tarwe en circa 150 pond hennep; het overige gedeelte is gezolderd en men was bezig het schip, hetwelk van onderen dicht bevonden is, doch voor het overige veel geleden heeft, te repareren, waarmede men dacht tegen medio januari gereed te zullen zijn.
1852-11-00: Final Fate:
B.C.Post werd per 01 juli 1851 met vlagnummer 27 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was de "Waakzaamheid". De contributie werd betaald door D.de Jong te Harlingen. Hij was gehuwd met Anna Duman, geen geboortedatum vermeld.

"Kaptn B.K.Post, gevoerd hebbende het Ned. kofschip Waakzaamheid ... is vertrokken van Dantzig den 17 Novb 1852, zonder er later iets van genoemd schip of deszelfs Equipage is vernomen, mag thans het vergaan daarvan niet langer betwijfeld worden". Er wordt een uitkering aan zijn weduwe Anna Duman toegekend maar de hoogte wordt niet vermeld. De heer J.S.Wiarda staat er borg voor dat het uitgekeerde bedrag wordt terugbetaald mocht kapitein Post nog in leven zijn028-fol.027.

Hij was met vlagnummer 27 lid van het College in de periode 1851-1852034.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Folkert werd geboren 26 september 1796 te Hindelopen als zoon van Anne Sytjes Lammerts en Eelke Folkerts.

Hij trouwde te Hindelopen op 24 september 1823 met Beitj Klazes Tjebbes, geboren 23 mei 1797 te Hindelopen als dochter van Klaas Tjebbes en Idsk Luikes.

Folkert overleed op 23 maart 1868 als weduwnaar te Hindelopen

 

Folkert werd per 22 februari 1826 lid van het Weldadig Zeemansfonds van Zeemanshoop In het inschrijvingsregister staat toegevoegd "de Vrouw overl. als weduwnaar zonder minderjarige kinderen  Overleden"003.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

F.A.Lammerts, wonende bij A.S.Lammerts, werd met vlagnummer 148 effectief lid van "Zeemanshoop" per 20 december 1825 op voorspraak van D.G.Doeksen. Ten tijde van de inschrijving was zijn schip de "Vrede en Vrijheid". Toegevoegd is "overleden"002.

In de Algemene Vergadering van Zeemanshoop van 13/20 december 1825 werd als effectief lid voorgedragen/aangenomen Folkert Annes Lammerts, oud 29 jaar, wonende te Hindelopen en met als adres A.S.Lammerts, Prinseneiland 85 te Amsterdam. De voordracht was door D.G.Doeksen en het vlagnummer was 148023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering  van Zeemanshoop dd 30 april 1857 vraagt kapitein F.A.Lammerts om een uitkering. In de notulen dd 28 mei 1857 wordt de secretaris opgedragen “den verzoeker aan te merken dat zijn betrekking van Burgemeester niet wel strookt met het trekken van onderstand uit een Weldadig Fonds.” In de vergadering dd 25 juni 1857 kent het Bestuur een maandelijkse uitkering toe van f 15,-.. 042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 07 juli 1857 staat vermeld dat het Bestuur een uitkering heeft toegekend per 01 mei 1857 aan kapitein F.A.Lammerts.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        148                           1825           kof                   Vreede en Vrijheid                               geen opgave

                                      1826-1835     sch.kof            Vrede en Vrijheid                                 A.S.Lammerts

          86                       1836-1838     sch.kof            Vrede en Vrijheid                                 idem

                                      1839-1841     brik                   Vrede en Vrijheid                                 de kapitein

                                      1842-1853     geen opgave van schip en boekhouder

          24                       1854-1867     geen opgave van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt F.A.Lammerts als gezagvoerder gedurende:

*    1826 t/m 1839 van de kof “Vrede en Vrijheid”, gebouwd in 1824, bouwlocatie niet vermeld, 178 ton o.m., varend voor A.S.Lammerts te Amsterdam;

*    1841 t/m 1842 van de brik “Vrede & Vrijheid” ex Anjer, gebouwd in 1810 te Engeland, 193 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Amsterdam. Het schip voer in 1843 voor J.Boelen & Co te Amsterdam en was herdoopt in “Elmina”.

 

Het Archief van de Waterschout te Amsterdam bevat monsterrollen van de schoenerkof “Vrede & Vrijheid” onder kapitein Folkert Annes Lammers uit Hindelopen en met de bestemmingen Noorwegen dd 09 september 1825, Nerva dd 09 april 1825, Nerva dd 09 juni 1825, Noorwegen dd 09 februari 1826, Nerva dd 09 mei 1826, Nerva dd 09 augustus 1826.

 

Overige bijzonderheden

Volgens een monsterrol dd 27 maart 1840 in het Gemeentearchief van Dordrecht was F. A.Lammerts, 44 jaar, uit Hindelopen gezagvoerder van de brik “Vrede en Vrijheid”, bestemd naar Danzig en terug op avontuur.

 

Rotterdamsche Courant 11 augustus 1821114

Amsterdam, 9 augustus. Het fluitschip VREDE EN VRIJHEID, kapt. F.A. Lammerts, naar Nerva gedestineerd, is den 30 juli door misgissing van de loods op het Enkhuizer Zand aan de grond geraakt, doch, na een gedeelte ballast uitgeworpen te hebben, door assistentie van Urker vissers, tegen betaling van NLG 200, in vlot water gebragt, zonder enige schade bekomen te hebben, waarop het dadelijk de reis naar het Vlie voortgezet heeft, en, na aldaar weder zeventien lasten ballast van Harlingen te hebben ingenomen, den 6 augustus in zee gezeild is.

 

Rotterdamsche Courant 25 juni 1822114

Amsterdam, 23 juni. De fluit VREDE EN VRIJHEID, kapt. F.A. Lammerts, uit Nerva naar Amsterdam, en verscheiden andere schepen lagen den 15 juni, wegens tegenwind, nog op de rede van Elseneur.

 

Rotterdamsche Courant 02 juli 1822114

Amsterdam, 30 juni. Den 21 juni zijn een groot aantal schepen van de rede van Elseneur gezeild, waaronder de volgende Nederlandse: VREDE EN VRIJHEID, kapt. F.A. Lammerts; EUROPA, kapt. IJ.F. de Boer, en ZAANDAM, K.K. Legen, van Nerva; WILLEM ANTHONIJ, kapt. B.J. d’Arnaud; NEPTUNUS (opm: NEPTHUNUS), kapt. H.J. Leeuw, en de VROUW CATHARINA, kapt. K.H. Wijkmeijer, van Elbing (opm: Elblag) naar Amsterdam; de EENDRAGT, kapt. A.L. Speelman, van Dantzig (opm: Gdansk) naar Edam; de JONGE ELISABETH, kapt. R.C. Bloot, van Dantzig naar Havre, en de JUFVROUW BIBIANA, kapt. J.H. Uiling, van Memel (opm: Klaipeda) naar Port-à-Port (opm: Oporto); alsmede, zo men denkt, JACOBA, kapt. A.K. de Groot, van Dantzig naar Antwerpen, en de VROUW MARGINA, kapt. J.B. Bakker, van Neustadt naar Dronthem (opm: Trondheim); ofschoon het een westelijke wind en zeer stil was, waren meest alle de schepen de volgende ochtend uit het gezigt.

 

 

Datum vanaf: 1824
Kapitein: Lammerts, Folkert Annes
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Hinderik Berents werd geboren te Nieuwe Pekela als zoon van landbouwer Berend Hindriks Drok en Martje Eenjes.

Hij trouwde te Nieuwe Pekela op 04 december 1829 als zeeman met Trientje/Trijntje Hindriks Bakker, geboren op 20 september 1807 als dochter van de schipper Hindrik Lammerts Bakker en Antje Koops. Zij overleed 22 maart 1897 te Vlagtwedde, 89 jaar.

Hindrik overleed in 1855.118

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.B.Brok, adres Canne & Balwé, werd met vlagnummer 514 effectief lid van Zeemanshoop per 21 januari 1840 op voorspraak van L.A.J.Boulett. Zijn schip was de "Elisabeth Maria"002. Ten tijde van de inschrijving waren Drok en zijn vrouw 35 resp. 32 jaar. Ingeschreven waren 2 zoons uit 1831 en 1834 en 2 dochters uit 1835 en 1838. Toegevoegd is “overleden” 002a.

In de Algemene Vergaderingen van 21/28 januari 1840 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Hindrik Berends Drok, 34 jaar, voerend de kof “Elizabeth Maria”, wonend in Harlingen en met als adres Canne & Baluwe, op voordracht van kapitein L.A.J.Boulett.023

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 maart 1856 wordt aan  de weduwe van kapitein H.B.Drok een uitkering toegekend met ingang van 01 november 1855.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 15 april 1856 staat de mededeling dat aan de weduwe van H.N.Drok per 01 november 1855 een uitkering is toegekend voor haar en 2 kinderen in de 1ste klasse.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer          jaren        type                 scheepsnaam                            naam reder/boekhouder

       514              1840-1851  kof                   Elisabeth Maria                        Wed.B.van Loon en Zn te Harlingen

                            1852-1853  kof                   Catharina Catharina                de kapitein

       210              1854-1855  kof                   Catharina Catharina                de kapitein

                                1855         "overleden"

 

Bouma025 vermeldt H.B.Drok als gezagvoerder gedurende:

*    1832 t/m 1834 van de smak “Alida”, geen bouw- en redergegevens vermeld. Het schip werd 5 maal te Harlingen geregistreerd met hout vanuit Noorwegen;

*    1836 t/m 1839 van de kof “Concordia”, bouwjaar en -plaats ontbreken, 180 ton o.m., geen vermelding van eigenaar, varend vanuit Harlingen;

*    1839 van de kof “Waakzaamheid”, gebouwd in 1824 te Groningen, 210 ton o.m., varend voor S.Boon & Co te Harlingen;

      Verhoeff086 vermeldt dat de “Vrede en Vrijheid” in 1839 werd overgenomen van A.S.Lammerts te Amsterdam en werd herdoopt in “Waakzaamheid”.

*    1841 t/m 1848 van de kof “Elisabeth Maria”, gebouwd in 1830 te Harlingen, 173 ton o.m., varend voor de wed. B.van Loon & Zn te Harlingen;

*    1853 t/m 1856 (moet zijn 1855) van de kof “Catharina Catharina”, bouwgegevens ontbreken, varend als kapitein/eigenaar, maar de thuishaven is niet vermeld.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1839
Kapitein: Drok, Hindrik Berends

Familiegegevens en opleiding

Jan Wybrands (de Jong) werd geboren 1788 te Terschelling als zoon van Wybrand Pieters en Neeke Jans Zwart.

Hij trouwde op de leeftijd van 26 jaar op 09 april 1815 te Terschelling met Willemke Jans Knop, oud 26 jaar, geboren op 18 januari 1789 te Terschelling als dochter van Jan Klaasen Knop en Marie Marcus. Zij hertrouwde in 1861 met D.Selter. Zij overleed te Terschelling op 14 januari 1864, 74 jaar.

Jan overleed in op 06 april 1853 te Terschelling, 64 jaar.-tresoar

 

Op het kerkhof van West-Terschelling is een grafsteen (juni 2009) van Jan W.de Jong en Willemke Knop. Aan de bovenzijde van de steen is een zandloper met recchts daarvan een anker.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.W.de Jong (adres H.F.Bultman) werd per 13 oktober 1840 op voordracht van F.Visser Pz en met vlagnummer 558 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Bij de inschrijving was zijn schip de "Eendragt". Toegevoegd is "overleden"002. J.Wijbrands de Jong en zijn vrouw waren ten tijde van de inschrijving beiden 51 jaar002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 06/13 oktober 1840 werd voorgedragen/benoemd Jan Wijbrands de Jong, oud 51 jaar, voerend de smak “Eendragt”, wonend te Terschelling, adres bij H.F.Bultman te Amsterdam, op voordracht van kapitein T.Visser Pz. Zijn vlagnummer werd 558.023

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 april 1852 vraagt effectief lid J.W. de Jong om de continuering van zijn uitkering, die hem in de vergadering van 03 juni 1852 wordt toegekend voor 12 maanden ingaande 01 mei 1852.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 26 mei 1853 gaat het Bestuur accoord met een uitkering aan de weduwe van kapitein J.W. de Jong ingaande 01 mei 1853.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 juni 1861 staat gemeld dat de weduwe van kapitein J.W. de Jong is hertrouwd met D.Selter.042

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 22 juni 1852 wordt een uitkering verstrekt aan kapitein W.J. de Jong per 01 mei 1852 voor een periode van 12 maanden. In de notulen van 14 juni 1853 is sprake van een uitkering per 01 mei 1853 aan de weduwe van kapitein J.W. de Jong023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

       558                             1840           smak                De Eendragt                                          geen opgave

                                      1841-1844     kof                   De Waakzaamheid                              geen opgave

                                           1845           geen opgave van schip en boekhouder

                                      1846-1851     kof                   De Jonge Clemens                               geen opgave

                                           1852           geen opgave van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt J.W. de Jonge als gezagvoerder gedurende:

*    1842 t/m 1845 van de kof “Waakzaamheid”, gebouwd in 1824 te Groningen, 210 ton o.m., varend voor S.Boon & Co te Harlingen;

      Verhoeff086 vermeldt dat de “Vrede en Vrijheid” in 1839 werd overgenomen van A.S.Lammerts te Amsterdam en werd herdoopt in “Waakzaamheid”;

*    1847 t/m 1852 van de kof “Jonge Clemens”, gebouwd in 1841 te Alkmaar, 84 ton o.m., varend voor C.Koeman te Alkmaar.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1841
Kapitein: Jong, Jan Wijbrands de

Familiegegevens en opleiding

Dirk Ary de Jong werd geboren te Vreeland (zal wel Vlieland zijn) op 10 december 1801. Hij huwde met Jantje Hielkes Prins, geboren te Harlingen op 08 oktober 1809. Na het overlijden van zijn vrouw hertrouwde hij maar de naam van de tweede vrouw is niet vermeld.

Hij wordt als "vermist" opgegeven.

 

Dirk Aris de Jong werd geboren op Oost-Vlieland op vrijdag 10 december 1802 als zoon van Aris/Arie de Jong (geb. te Bremen in 1757, overleden op Oost-Vlieland op 23 september 1827) en Neeltje Klaas Visser (geb. Oost-Vlieland 23 augustus 1761, overleden aldaar op 15 juni 1849).

Hij trouwde te Vlieland op 27 juli 1827 met Grijtje Walburg, geboren 12 november 1802, overleden op Oost-Vlieland op 23 juni 1828. Hij trouwde voor de tweede maal te Harlingen op 24 november 1831 met Jantje Hielkes Prins, (geb/ged te Harlingen op 08/29 oktober 1809, Grote Kerk als dochter van Hielke Hendrik Prins en Maaike Simons de Haan. Overleden te Harlingen op 30 januari 1852. Hij ging voor de derde maal in ondertrouw op 28 juli 1853 met Henderica Jacobus Posthuma (c. 25 jaar oud, geboren rond 1828) en trouwde te Harlingen op 28 juli 1853, op 50 jarige leeftijd.

Gegevens ontleend aan het archief van de heren Kees Stada te Kropswolde en Hugo ter Avest (conservator van het Hannemahuis) te Harlingen, verkregen door tussenkomst van Ton Pronker te Vlieland dd 07 februari 2003. Pronker deed nader onderzoek naar kapitein de Jong en zijn vrouw Jantje Prins, vanwege de aanwezigheid van portretten van beiden in het Hannemahuis, geschilderd door P.F.Greive in 1831 (Dirk de Jong) resp. 1835 (Jantje Prins)

 

Foto’s gemaakt van beide portretten in het Hannemahuis juni 2009

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.A.de Jong (adres Bultman) werd per 27 januari 1835 op voordracht van R.Maalsteed met vlagnummer 407 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Bij de inschrijving is geen scheepsnaam vermeld. Toegevoegd is "vermist"002.

In de Algemene Vergaderingen van 20/27 januari 1835 werd voorgedragen/benoemd Dirk Arij de Jong, oud 32 jaar, voerend het schip “Wilhelmina”, afkomstig uit Rotterdam en met adres bij S.Boon te Harlingen, op voordracht van kapitein R.Maalsteed023.

Hij werd deelnemer van het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 01 maart 1839003.

 

(Een) D.A.de Jong was met vlagnummer R66 in de periode 1837 t/m 1842 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van “Zeemanshoop” dd 25 april 1833 is vermeld een brief van ene D.C. de Groot die aan het Bestuur raad vraagt “in een verschil tusschen hem en Kapt. D.A. de Jong”. “Gehouden buiten deliberatie als behoorende niet tot den Werkkring van het College.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 31 januari 1839 staat het volgdend: “Verzoek van Kapt. D.A. de Jong om niet verpligt te zijn als voortdurend Deelnemer drie Leden Donateurs te geven in afwachting dat zal zijn beslist uit welke Haven hij zal gaan varen Toegestaan tot tijd en wijle hij weder gaat varen.” 042.

In de Bestuursvergadering dd 31 oktober 1844 meldt D.A. de Jong dat hij op reis gaat als supercarga voor een loon van f 100,- en vraagt daaarvoor toestemming met behoud van zijn rechten. Het Bestuur gaat accoord.042

Een supercarga is een persoon die toezicht houdt op de lading van het schip.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer        jaren             type  scheepsnaam  naam reder/boekhouder

         407               1835             geen vermelding van schip en boekhouder

         294            1836-1837     fregat Mary en Hillegonda                              E.Suermondt & Zn & Co te Rotterdam

                            1838-1844     geen vermelding van schip en boekhouder

                            1845-1846     sch.kof         De Waakzaamheid                   de kapitein

                               1848             geen vermelding van schip en boekhouder

                               1849             sch.kof         Zes Gebroeders                          de kapitein

                            1850-1853     geen vermelding van schip en boekhouder

          91                1854             geen vermelding van schip en boekhouder

                            1855-1856     fregat Koningin der Nederlanden                  J.Korthals Wz te Dordrecht

                            1857-1864     geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt D.A.de Jong als gezagvoerder gedurende:

*    1834 t/m 1835 van het 3/m schip “Wilhelmina”, gebouwd in 1820 in de Oostzee, 388 ton o.m., varend voor Reijn, Varkevisser & Dorrepaal te Rotterdam. Verhoeff, april 2005 meldt als bouwjaar 1818 en als tonnage 589.

*    1837 t/m 1838 van het 3/m schip “Mary & Hillegonda”, gebouwd in 1835 te Rotterdam, 750 ton o.m., varend voor E.Suermondt & Zn & Co te Rotterdam;

*    1846 van de kof “Waakzaamheid”, gebouwd in 1824 te Groningen, 210 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Harlingen;

             Verhoeff086 vermeldt dat de “Vrede en Vrijheid” in 1839 werd overgenomen van A.S.Lammerts te Amsterdam en werd herdoopt in “Waakzaamheid”.

*    Bouma vermeldt D.A. de Jong niet als kapitein van een schip “Zes Gebroeders”, maar wel als reder te Harlingen van de kof “Zes Gebroeders” ex Henrika Jacoba Grouw, ex Eyzo de Wendt, gebouwd in 1830 , bouwlocatie niet vermeld, 166 ton o.m.. Hij reedde dit schip van 1847 t/m 1855 en verkocht het schip toen aan A.Profumo & Co te Livorno. In de periode van zijn reederij werd het schip gevoerd door de kapiteins M.F. Munning (1847 t/m 1849) en D.D.Visser  (1850 t/m 1854). Gezien de opgaven uit de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001 (zie hiervoor) heeft D.A.de Jong toch ook zèlf als gezagvoerder/eigenaar het schip bevaren.

*    1856 t/m 1857 van het 3/m schip “Koninging der Nederlanden”, gebouwd in 1830 te Dordrecht, 750 ton o.m., varend voor de Dordrechtsche Scheepsreederij te Dordrecht. Het schip strandde in 1857 en werd te Milford afgekeurd.

 

Overige bijzonderheden

Het fregat “Koningin der Nederlanden” onder kapitein D.A. de Jong was op 22 maart 1855 te Cardiff, passeerde op 06 juni Kaap Hoorn en was op 07 augustus 1855 te San Francisco. Na verblijf in enkele zuid-amerikaanse havens aan de westkust staat op 11 juni 1856 Rio de Janeiro vermeld en is het schip dus via Kaap Hoorn op de terugweg. Op 14 oktober 1856 staat Milford vermeld “leaking & sprung mast”.121

 

 

Datum vanaf: 1845
Kapitein: Jong, Dirk Ary/Aris de

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

B.C.Post werd per 01 juli 1851 met vlagnummer 27 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was de "Waakzaamheid". De contributie werd betaald door D.de Jong te Harlingen. Hij was gehuwd met Anna Duman, geen geboortedatum vermeld.

"Kaptn B.K.Post, gevoerd hebbende het Ned. kofschip Waakzaamheid ... is vertrokken van Dantzig den 17 Novb 1852, zonder er later iets van genoemd schip of deszelfs Equipage is vernomen, mag thans het vergaan daarvan niet langer betwijfeld worden". Er wordt een uitkering aan zijn weduwe Anna Duman toegekend maar de hoogte wordt niet vermeld. De heer J.S.Wiarda staat er borg voor dat het uitgekeerde bedrag wordt terugbetaald mocht kapitein Post nog in leven zijn028-fol.027.

Hij was met vlagnummer 27 lid van het College in de periode 1851-1852034.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemansvoorzorg te Harlingen036

vlagnummer      periode      type           naam van het schip                                          boekhouder/reder

     H27             1848-1852 kof             Waakzaamheid                                                                   D.A.de Jong, Harlingen

                                                                   17 november 1852 van Dantzig vertrokken. Daarna niets meer vernomen034.

 

Bouma025 vermeldt B.C. Post als gezagvoerder gedurende:

*    1849 t/m 1852 van de kof “Waakzaamheid”, gebouwd in 1824 te Groningen, 210 ton o.m., varend voor D.A. de Jong in Harlingen;

      Verhoeff086 vermeldt dat de “Vrede en Vrijheid” in 1839 werd overgenomen van A.S.Lammerts te Amsterdam en werd herdoopt in “Waakzaamheid”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1848
Kapitein: Post, B.C.

Monsterrollen

Opgemaakt Groningen
Datum: 1824-08-21
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: VREDE EN VRIJHEID
Schipper: Lammerts, Folkert A.
Scheepstype:
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

AC 201024
Texel, 18 oktober. Binnengekomen (o.a.)  VREDE EN VRIJHEID, kapt. J.A. Lammers, van Nerva.

1825

RC 151125
Amsterdam, 13 november. Naar Terschelling gezeild kapt. A. Ferman naar Krageroe.
Het schip DE VREDE EN VRIJHEID, kapt. A.F. Lamerre, is den 7 november voorgaats van Vlieland ten anker geweest; doch kon door de hoge zee en hol water van geen van loods voorzien worden.
AC 151125
Texel, 13 november. Binnengekomen: VREDE EN VRIJHEID, kapt. F. Lammers, van Drammen.

1827

RC 131127
Amsterdam, 11 november. Het schip VREDE EN VRIJHEID, kapt. F. Annes Lammerts, met granen van Koningsbergen naar Amsterdam, is, volgens bericht te Cuxhaven binnengelopen.
RC 151227
Amsterdam, 13 december. Aangaande het schip VREDE EN VRIJHEID, kapt. F.A. Lammerts van Koningsbergen naar Amsterdam reeds gemeld met averij te Cuxhaven binnengelopen, wordt van daar in dato de 1e dezer gemeld, dat van de lading, op rechterlijk gezag, openlijk zijn verkocht, circa 10 lasten beschadigde rogge, circa 1 en 3 vierde lasten beschadigd lijnzaad, circa 3 vierde last beschadigd tarwe en circa 150 pond hennep; het overige gedeelte is gezolderd en men was bezig het schip, hetwelk van onderen dicht bevonden is, doch voor het overige veel geleden heeft, te repareren, waarmede men dacht tegen medio januari gereed te zullen zijn.
 

1828

RC 230228
Amsterdam, 21 februari. Kapt. F.A. Lammers, voerende het schip VREDE EN VRIJHEID, van Koningsbergen naar Amsterdam, te Cuxhaven binnen, meldt van daar, in dato de 10e dezer, dat hij, niettegenstaande alle aangevende pogingen, door de ingevallen vorst en het wegvallen van het water in de haven, belet was geworden uit dezelve te komen en alzo het voortzetten zijner reis tot een gunstige gelegenheid moest uitstellen.
RC 130328
Amsterdam, 11 maart. Kapt. F.A. Lammers, voerende het schip VREDE EN VRIJHEID, van Koningsbergen naar Amsterdam, meldt van Cuxhaven van de 2e dezer, dat hij daags te voren aldaar op de rede was gehaald.
AH 020428
Cargalijsten. Amsterdam, 1 april. (o.a.) VREDE EN VRIJHEID, kapt. F.A. Lammers, van Koningsbergen.


1831

RC 120431
Amsterdam, 10 april. De schoenerkof VREDE EN VRIJHEID, kapt. F.A. Lammerts, van Amsterdam naar de Oostzee, is, volgens particulier bericht van den 6 dezer, uit het Vlie naar zee gezeild.
AH 160631
Vlie, 13 juni. Binnengekomen: VREDE EN VRIJHEID, kapt. F.A. Lammerts, van Nerva.
AH 050731
Vlie, 1 Juli. Binnengekomen: (o.a.) VREDE EN VRIJHEID, kapt. F.A. Lammerts, van Nerva.


1832

AH 170432
Vlie 13 april. Vertrokken (o.a.)  VREDE EN VRIJHEID, kapt. F.A. Lammerts, op avontuur.
AH 070632
Vlie, 4 juni. Binnengekomen: VREDE EN VRIJHEID, kapt. F.A. Lammerts, van Nerva.
AH 030732
Vlie, 29 juni. Vertrokken: (o.a.) VREDE EN VRIJHEID, kapt. F.A. Lammerts, naar Riga.
AH 141132
Texel, 12 november. Binnengekomen: (o.a.)  VREDE EN VRIJHEID, kapt. J. Lammers, van Riga.
RC 171132
Rotterdam, 16 november. Kapitein F.A. Lammerts, voerende de Nederlandse schoenerkof VREDE EN VRIJHEID, van Riga naar Amsterdam, den 12 dezer in Texel binnengekomen, rapporteert, dat hij op de hoogte van Texel enige kruisende Engelse oorlogsschepen voorbij gezeild is.

1837

PGC 080937
De schepen ALIDA GIEZEN, kapt. J.J. Zelling, van Petersburg naar Dordrecht, ENGBERDINA, G.J. Bossinga van Petersburg naar Rotterdam, de GEZUSTERS, kapt. C.J. Remts, voor kapt. E.H. Post, en de VREDE EN VRIJHEID, kapt. F.A. Lammerts, beide van Nerva, alle vier naar Amsterdam, wegens tegenwind ter rede van Elseneur (opm: Helsingör) liggend, hebben op 28 augustus de reis voortgezet.

1838

LC 180938
Harlingen. Binnengekomen: den 13 september: (o.m.)  het kofschip VREDE EN VRIJHEID, kapt. T.A. Lammers, van Dantzig

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

ARCHIEF Gemeente Amsterdam archiefnummer 5074-1419-1824-26
BIJLBRIEF
schip VREDE EN VRIJHEID

plaats en datum acte Groningen, 26 juli 1824

soort schip kof

gevoerd door kapt.

Bouwwerf/verkoper Hendrik J. Limborgh, scheepstimmerman te Gronngen

eigenaar/aankoper Anne S. Lammerts

te voeren door kapt.

groot volgens meetbrief in tonnen 94 lasten, meetbrief dd. 22 juli 1824, afgegeven door de scheepsmeter Barlinckhof

tuigage en aantal dekken

afmetingen 25,75 x 5,64 x 2,77 meter

kiellegging

tewaterlating in den jare 1824

plaats en nummer van registratie Groningen, deel 12, folio 152, recto vak 1.

datum van registratie 26 juli 1824

Notaris:

prijs (bij aan-/verkoop) NLG.

bijzonderheden








researcher/datum research ML-040706

Naam VREDE EN VRIJHEID
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1824
Toegang 5074
Inventaris 1419
Klik hier om de originele akte te bekijken

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1415.1824.26

deel IV, foto 82, 83


CEDULE

Naam schip VREDE EN VRIJHEID

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 10 augustus 1824

type schip kof

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. Folkert Annes Lammerts, mede-eigenaar

grootte in tonnen 94 lasten

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd stad Groningen

plaats / datum registratie Amsterdam, 10 augustus 1824

nummer registratie deel 8, folio 168, recto, vak 1

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip ligt thans nog te Groningen.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838.

researcher/datum research: ML / 020615

Bijlage bij acte 26 van 1824, kof VREDE EN VRIJHEID
eigenaren per medio augustus 1824

Anne Sijtjes Lammerts, Amsterdam (boekhouder en16/192e part)
Sijtje Lammerts, Hindelopen (24/192e part)
Folkert Annes Lammerts, Hindelopen (schipper en 16/192e part)
firma Brouwer & Anchier, Amsterdam (16/192e part)
Johannes Limborgh, Groningen (12/192e part)
firma A.L. van Harpen & Zoonen, Amsterdam (12/192e part)
Firma Wilhelmus & Jan Willink, Amsterdam (12/192e part’
A.Vas, weduwe Dirk Visser, Westzaan (12/192e part)
Joh. A. Gladbergen, Amsterdam (12/192e part)
D.J. Voorbergh, Amsterdam (6/192e part)
firma F. Croese & Co., Amsterdam (6/192e part)
Adriaan de Lange, Westzaan (6/192e part)
erven J.D. Poondes (?), Amsterdam (6/192e part’
H.H. Steenhouwer, Amsterdam (6/192e part)
firma P.& S. Rendorp, Amsterdam (6/192e part)
firma De Vries & Co., Amsterdam (6/192e part)
firma Coopman de Witt & Lenaerts, Amsterdam (6/192e part)
Pieter Bel, Amsterdam (4/192e part)
Otto Keer, Amsterdam (4/192e part)
Hendrik Jonker, Amsterdam (4/192e part)

ML / 020615

Naam VREDE EN VRIJHEID
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1824
Toegang 5074
Inventaris 1416
Klik hier om de originele akte te bekijken

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS 198.3168.1839.4
foto IMG 1939, 1940

CEDULE

Naam schip voorheen genaamd VREDE EN VRIJHEID, thans door kopers te noemen de WAAKZAAMHEID

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Harlingen, 30 januari 1839

type schip kof

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper Simon Boon, Harlingen (boekhouder en 1/2e part) en Dirk Ary de Jong, Harlingen (1/2e part)

te voeren door kapt. Hendrik Berends Drok

grootte in tonnen 94 lasten of 178 zeetonnen

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Groningen

plaats / datum registratie Amsterdam, 31 januari 1839

nummer registratie deel 37, folio 20, recto, vak 5

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de koopacte; het schip ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Jan Hendrik André Balwé, Amsterdam, voor en namens beide bovengenoemde eigenaren.
De vorige zeebrief werd op 8 januari 1839 ingeleverd bij de ontvanger te Amsterdam


researcher/datum research: ML / 050616

Naam WAAKZAAMHEID (de)
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1839
Toegang 198
Inventaris 3168

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3179-1839.4

DVD XI - 213
ACTE KOOP/VERKOOP

Naam schip VREDE EN VRIJHEID


plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Amsterdam, 4 februari 1839

type schip kof

bouwwerf/verkoper Anne Sytjes Lammerts, reder en boekhouder van schepen, Amsterdam, en boekhouder en mede-reder van deze kof

gevoerd door kapt. Folkert Anne Lammerts

eigenaar/aankoper Dirk Ary de Jong, koopvaardijkapitein te Harlingen

te voeren door kapt.

grootte in tonnen

tuigage / aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 4 bebruari 1839

nummer van registratie deel 29, folio 17, verso, vak 5.

notaris

prijs NLG. 9.750,-

bijzonderheden



researcher/datum research: ML / 180708

Naam VREDE EN VRIJHEID
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1839
Toegang 198
Inventaris 3179

Bronnen

Jaar: 1824
Bron: ARCHIEF Gemeente Amsterdam
Omschrijving: ARCHIEF Gemeente Amsterdam / archiefnummer 5074-1419-1824-26