Inloggen
Gezagvoerder

Jong, Dirk Ary/Aris de

Naam: Jong, Dirk Ary/Aris de
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 4
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
MARY EN HILLEGONDA 1835 Fregat Sailing Vessel 10377 Bekijk schip
WILHELMINA 0 Fregat Sailing Vessel 12454 Bekijk schip
VREDE EN VRIJHEID 1824 Kof Sailing Vessel 9946 Bekijk schip
KONINGIN DER NEDERLANDEN 1830 Fregat Sailing Vessel 10468 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Dirk Ary de Jong werd geboren te Vreeland (zal wel Vlieland zijn) op 10 december 1801. Hij huwde met Jantje Hielkes Prins, geboren te Harlingen op 08 oktober 1809. Na het overlijden van zijn vrouw hertrouwde hij maar de naam van de tweede vrouw is niet vermeld.

Hij wordt als "vermist" opgegeven.

 

Dirk Aris de Jong werd geboren op Oost-Vlieland op vrijdag 10 december 1802 als zoon van Aris/Arie de Jong (geb. te Bremen in 1757, overleden op Oost-Vlieland op 23 september 1827) en Neeltje Klaas Visser (geb. Oost-Vlieland 23 augustus 1761, overleden aldaar op 15 juni 1849).

Hij trouwde te Vlieland op 27 juli 1827 met Grijtje Walburg, geboren 12 november 1802, overleden op Oost-Vlieland op 23 juni 1828. Hij trouwde voor de tweede maal te Harlingen op 24 november 1831 met Jantje Hielkes Prins, (geb/ged te Harlingen op 08/29 oktober 1809, Grote Kerk als dochter van Hielke Hendrik Prins en Maaike Simons de Haan. Overleden te Harlingen op 30 januari 1852. Hij ging voor de derde maal in ondertrouw op 28 juli 1853 met Henderica Jacobus Posthuma (c. 25 jaar oud, geboren rond 1828) en trouwde te Harlingen op 28 juli 1853, op 50 jarige leeftijd.

Gegevens ontleend aan het archief van de heren Kees Stada te Kropswolde en Hugo ter Avest (conservator van het Hannemahuis) te Harlingen, verkregen door tussenkomst van Ton Pronker te Vlieland dd 07 februari 2003. Pronker deed nader onderzoek naar kapitein de Jong en zijn vrouw Jantje Prins, vanwege de aanwezigheid van portretten van beiden in het Hannemahuis, geschilderd door P.F.Greive in 1831 (Dirk de Jong) resp. 1835 (Jantje Prins)

 

Foto’s gemaakt van beide portretten in het Hannemahuis juni 2009

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.A.de Jong (adres Bultman) werd per 27 januari 1835 op voordracht van R.Maalsteed met vlagnummer 407 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Bij de inschrijving is geen scheepsnaam vermeld. Toegevoegd is "vermist"002.

In de Algemene Vergaderingen van 20/27 januari 1835 werd voorgedragen/benoemd Dirk Arij de Jong, oud 32 jaar, voerend het schip “Wilhelmina”, afkomstig uit Rotterdam en met adres bij S.Boon te Harlingen, op voordracht van kapitein R.Maalsteed023.

Hij werd deelnemer van het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 01 maart 1839003.

 

(Een) D.A.de Jong was met vlagnummer R66 in de periode 1837 t/m 1842 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van “Zeemanshoop” dd 25 april 1833 is vermeld een brief van ene D.C. de Groot die aan het Bestuur raad vraagt “in een verschil tusschen hem en Kapt. D.A. de Jong”. “Gehouden buiten deliberatie als behoorende niet tot den Werkkring van het College.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 31 januari 1839 staat het volgdend: “Verzoek van Kapt. D.A. de Jong om niet verpligt te zijn als voortdurend Deelnemer drie Leden Donateurs te geven in afwachting dat zal zijn beslist uit welke Haven hij zal gaan varen Toegestaan tot tijd en wijle hij weder gaat varen.” 042.

In de Bestuursvergadering dd 31 oktober 1844 meldt D.A. de Jong dat hij op reis gaat als supercarga voor een loon van f 100,- en vraagt daaarvoor toestemming met behoud van zijn rechten. Het Bestuur gaat accoord.042

Een supercarga is een persoon die toezicht houdt op de lading van het schip.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer        jaren             type  scheepsnaam  naam reder/boekhouder

         407               1835             geen vermelding van schip en boekhouder

         294            1836-1837     fregat Mary en Hillegonda                              E.Suermondt & Zn & Co te Rotterdam

                            1838-1844     geen vermelding van schip en boekhouder

                            1845-1846     sch.kof         De Waakzaamheid                   de kapitein

                               1848             geen vermelding van schip en boekhouder

                               1849             sch.kof         Zes Gebroeders                          de kapitein

                            1850-1853     geen vermelding van schip en boekhouder

          91                1854             geen vermelding van schip en boekhouder

                            1855-1856     fregat Koningin der Nederlanden                  J.Korthals Wz te Dordrecht

                            1857-1864     geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt D.A.de Jong als gezagvoerder gedurende:

*    1834 t/m 1835 van het 3/m schip “Wilhelmina”, gebouwd in 1820 in de Oostzee, 388 ton o.m., varend voor Reijn, Varkevisser & Dorrepaal te Rotterdam. Verhoeff, april 2005 meldt als bouwjaar 1818 en als tonnage 589.

*    1837 t/m 1838 van het 3/m schip “Mary & Hillegonda”, gebouwd in 1835 te Rotterdam, 750 ton o.m., varend voor E.Suermondt & Zn & Co te Rotterdam;

*    1846 van de kof “Waakzaamheid”, gebouwd in 1824 te Groningen, 210 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Harlingen;

             Verhoeff086 vermeldt dat de “Vrede en Vrijheid” in 1839 werd overgenomen van A.S.Lammerts te Amsterdam en werd herdoopt in “Waakzaamheid”.

*    Bouma vermeldt D.A. de Jong niet als kapitein van een schip “Zes Gebroeders”, maar wel als reder te Harlingen van de kof “Zes Gebroeders” ex Henrika Jacoba Grouw, ex Eyzo de Wendt, gebouwd in 1830 , bouwlocatie niet vermeld, 166 ton o.m.. Hij reedde dit schip van 1847 t/m 1855 en verkocht het schip toen aan A.Profumo & Co te Livorno. In de periode van zijn reederij werd het schip gevoerd door de kapiteins M.F. Munning (1847 t/m 1849) en D.D.Visser  (1850 t/m 1854). Gezien de opgaven uit de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001 (zie hiervoor) heeft D.A.de Jong toch ook zèlf als gezagvoerder/eigenaar het schip bevaren.

*    1856 t/m 1857 van het 3/m schip “Koninging der Nederlanden”, gebouwd in 1830 te Dordrecht, 750 ton o.m., varend voor de Dordrechtsche Scheepsreederij te Dordrecht. Het schip strandde in 1857 en werd te Milford afgekeurd.

 

Overige bijzonderheden

Het fregat “Koningin der Nederlanden” onder kapitein D.A. de Jong was op 22 maart 1855 te Cardiff, passeerde op 06 juni Kaap Hoorn en was op 07 augustus 1855 te San Francisco. Na verblijf in enkele zuid-amerikaanse havens aan de westkust staat op 11 juni 1856 Rio de Janeiro vermeld en is het schip dus via Kaap Hoorn op de terugweg. Op 14 oktober 1856 staat Milford vermeld “leaking & sprung mast”.121