Familiegegevens en opleiding
Hinderik Berents werd geboren te Nieuwe Pekela als zoon van landbouwer Berend Hindriks Drok en Martje Eenjes.
Hij trouwde te Nieuwe Pekela op 04 december 1829 als zeeman met Trientje/Trijntje Hindriks Bakker, geboren op 20 september 1807 als dochter van de schipper Hindrik Lammerts Bakker en Antje Koops. Zij overleed 22 maart 1897 te Vlagtwedde, 89 jaar.
Hindrik overleed in 1855.118
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.B.Brok, adres Canne & Balwé, werd met vlagnummer 514 effectief lid van Zeemanshoop per 21 januari 1840 op voorspraak van L.A.J.Boulett. Zijn schip was de "Elisabeth Maria"002. Ten tijde van de inschrijving waren Drok en zijn vrouw 35 resp. 32 jaar. Ingeschreven waren 2 zoons uit 1831 en 1834 en 2 dochters uit 1835 en 1838. Toegevoegd is “overleden” 002a.
In de Algemene Vergaderingen van 21/28 januari 1840 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Hindrik Berends Drok, 34 jaar, voerend de kof “Elizabeth Maria”, wonend in Harlingen en met als adres Canne & Baluwe, op voordracht van kapitein L.A.J.Boulett.023
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 maart 1856 wordt aan de weduwe van kapitein H.B.Drok een uitkering toegekend met ingang van 01 november 1855.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 15 april 1856 staat de mededeling dat aan de weduwe van H.N.Drok per 01 november 1855 een uitkering is toegekend voor haar en 2 kinderen in de 1ste klasse.023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
514 1840-1851 kof Elisabeth Maria Wed.B.van Loon en Zn te Harlingen
1852-1853 kof Catharina Catharina de kapitein
210 1854-1855 kof Catharina Catharina de kapitein
1855 "overleden"
Bouma025 vermeldt H.B.Drok als gezagvoerder gedurende:
* 1832 t/m 1834 van de smak “Alida”, geen bouw- en redergegevens vermeld. Het schip werd 5 maal te Harlingen geregistreerd met hout vanuit Noorwegen;
* 1836 t/m 1839 van de kof “Concordia”, bouwjaar en -plaats ontbreken, 180 ton o.m., geen vermelding van eigenaar, varend vanuit Harlingen;
* 1839 van de kof “Waakzaamheid”, gebouwd in 1824 te Groningen, 210 ton o.m., varend voor S.Boon & Co te Harlingen;
Verhoeff086 vermeldt dat de “Vrede en Vrijheid” in 1839 werd overgenomen van A.S.Lammerts te Amsterdam en werd herdoopt in “Waakzaamheid”.
* 1841 t/m 1848 van de kof “Elisabeth Maria”, gebouwd in 1830 te Harlingen, 173 ton o.m., varend voor de wed. B.van Loon & Zn te Harlingen;
* 1853 t/m 1856 (moet zijn 1855) van de kof “Catharina Catharina”, bouwgegevens ontbreken, varend als kapitein/eigenaar, maar de thuishaven is niet vermeld.
Overige bijzonderheden
Geen