Familiegegevens en opleiding
Klaas Breuning werd geboren te Sloten in Friesland op 01 augustus 1824 als zoon van Symon Doedes Breuning en Itske Klazes Tjebbes.
Volgens een afschrift van een akte in de gemeente Gaasterland dd 29 januari 1851 huwde hij op 08 december 1850 te Altena in het Koninkrijk Pruisen met Juliana Wilhelmina Bödecker. Op 18 april 1851 werd te Sloten geboren zoon Simon Breuning.
Bron: Tresoar
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
K.D.Breuning werd met nr.939 effectief lid van Zeemanshoop per 25 oktober 1853 op voorspraak van J.H.Schippers. Zijn schip was de “Buitenzorg”002.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 18/25 oktober 1853 wordt als effectief lid voorgedragen/benoemd Klaas Doedes Breuning, oud 29 jaar, voerend de bark “Buitenzorg”, op voordracht van kapitein J.H.Schippers. Hij krijgt vlagnummer 939.023.
K.D.Breuning was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1853 t/m (minstens) 1872 met de vlagnummers 939 (1853 t/m 1854) en 545 (1854 t/m minstens 1872).
K.D.Breuning was met vlagnummer R353 in de periode 1852 t/m 1861 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
939 1853 bark Buitenzorg geen opgave
545 1854 bark Buitenzorg P.Varkenvisser en Zn te Rotterdam
1855 bark Scheveningen P.Varkenvisser en Zn te ‘sGravenhage
1856 geen opgave van schip en boekhouder
1857-1859 bark Stad Gouda M.den Breems Jz te Vlaardingen
1860 geen opgave van schip en boekhouder
1861 bark Stad Gouda M.den Breems Jn te Vlaardingen
1862-1863 fregat Tonia H.Veder te Rotterdam
1864-1867 fregat Zuid-Holland idem
1868-1872 geen opgave van schip en boekhouder
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein K.D.Breuning met vlagnummer R353 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
-
1855 van de bark “Scheveningen” 381 last varend voor M.Varkevisser te Rotterdam
-
1858 van de bark “Stad Gouda” 235 last varend voor M. den Breems Jz te Vlaardingen
-
1859 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt K.D(oedes) Bruning/Breuning als gezagvoerder gedurende:
-
1853 t/m 1854 van de bark “Buitenzorg”, gebouwd in 1847 te Elshout, 389 ton o.m., varend voor P.Varkevisser te Scheveningen;
-
1855 t/m 1856 van de bark “Scheveningen”, gebouwd in 1854 te Alblasserdam, 722 ton o.m., varend voor P.Varkevisser & Zn te Scheveningen;
-
1858 t/m 1860 van de bark “Stad Gouda”, gebouwd in 1857 te Gouda, 463 ton o.m., varend voor M. den Breems Jz te Vlaardingen;
-
1862 van hetzelfde schip en dezelfde reeder. Het schip voer in 1863 voor Cramerus & Co te Amsterdam en was herdoopt in “Padang Packet”;
-
1863 t/m 1864 van het fregat “Tonia”, gebouwd in 1855 te Krimpen aan de IJssel, 573 ton o.m., varend voor H.Veder te Rotterdam;
-
1865 t/m 1867 van het 3/mschip “Zuid Holland”, gebouwd in 1864 te Stormpolder, 1275 ton o.m., varend voor H.Veder te Rotterdam.
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093
K.D.Breuning Stad Gouda 24 september 1861 18 juli 1862
Zuidholland augustus 1864 27 mei 1865
Luc Heijboer in een e-mail dd 10 april 2005 vermeldtin een overzicht van kapiteins op Vlaardinger schepen:
K.D.Breuning 1857-1860 STAD GOUDA
Overige bijzonderheden
Het Maritiem Museum te Rotterdam bezit een gouache van de bark “Scheveningen” ten ankeer op de Maas te Rotterdam geschilderd door Jacob Spin. Het schip voert de nummervlaggen van de zeemanscolleges in Amsterdam en Rotterdam. En de rederijvlag P.V. van P.Varkevisser.
In: “Norbert van den Berg, chroniqueur van de bark Scheveningen”, uitg. Scribo Mare/Spiegel der Zeilvaart, 58 pp, 2005.
Het reisverslag bevat de belevenissen van de chroniqueur op zijn reis van 21 maart 1855 t/m 03 juli 1855 op zijn reis van Rotterdam naar Batavia.
De Rotterdamsche Courant bevat de volgende berichten:
21 maart: van Rotterdam uitgeklaard Scheveningen , K.D.Breuning, naar Batavia.
26 maart: zeilklaar te Hellevoetsluis: Scheveningen, Breuning naar Batavia, Samarang en Soerabaja.
27 maart: de Scheveningen is per Kinderdijk naar Brouwershaven gesleept; de wind NO.
28 maart: Vertrokken Scheveningen, Breuning naar Batavia; de wind NtenO, later N.
29 augustus: per Overland-Mail Telegraaf via Triëst. Op Java aangekomen vóór 10 juli Scheveningen, Breuning, van Rotterdam.
De chroniqueur was Norbertus Petrus van den Berg, geboren 5 november 1831 te Rotterdam. Deze werd in 1854 aangesteld bij de Nederlandsche Handel Maatschappij te Amsterdam en werd samen met zijn vriend Albert Bauduin uitgezonden naar Indië teneinde in dienst te treden van haar factorij te Batavia.
“De “Scheveningen” had 15 januari 1855 zullen vertrekken uit Rotterdam doch op 10 januari begon het te vriezen, waarna de Maas in 4 à 5 dagen dichtvroor; de zeer strenge winter van 1855 was ingevallen. Eerst 20 maart kon de Scheveningen van Rotterdam vertrekken om, na ter rede van Brouwershaven op gunstige wind te hebben gewacht, op 27 maart onder zeil te gaan.
De bemanning bestond uit de kapitein K.D.Breuning, 2e, 2e en 3e stuurman, hofmeester, kajuitjongen en een aantal (29) matrozen (deels inlanders). Als passagiers voeren mee: N.P.van den Berg, Albert Bauduin en Torley Duwel; voorts 5 zendelingen en een jeugdige gouverbnementsambtenaar als tussendekspassagier. In totaal waren er 44 opvarenden. Verder waren aan boord: een haan met kippen, drie honden, varkens (voor de slacht), een geit (voor de melk, die van 2 lammetjes beviel (voor de consumptie) en een kat (tegen de ratten en muizen.”
Familiegegevens en opleiding
Johannes Karel Annokkee werd geboren op 01 april 1827 te Den Haag als zoon van Dirk Annokkee, koopman in brandstoffen, en Joba Wilhelmina Weber.
Hij trouwde op 04 mei 1853 te Den Haag als eerste stuurman met Jannetje de Zwaan, geboren te Den Haag op 14 februari 1827, als dochter van Franciscus Wilhelmus de Zwaan, winkelier, en Maria Marlina Sillevis, en overleden te Den Haag aldaar op 17 september 1889.
Johannes Karel overleed als koopvaardijkapitein te Batavia op 22 april 1883.
Uit: Hanoke, Annoque, Annokkee. De geschiedenis van een Hollands geslacht (1384-1984) door D.M.Annokkee. Haren, 2001, 328 en 183 pp. (In Centraal Bureau voor Genealogie onder nummer G/Annok)
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.K.Annokkee werd met nr. 879 effectief lid van Zeemanshoop op 24 december 1872 op voordracht van C.A.Trappen. Zijn schip was de "Vice Admiraal May"002. Ten tijde van de inschrijving was Annokkee 45 jaar002a.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 17/24 december 1872 staan vermeld dat tot effectief lid voor de vlag is voorgedragen/benoemd Johannes Karel Annokkee, oud 45 jaar, voerend de bark “Vice Admiraal May”, voor rekening van Rutgers & Hissink, op voordracht van kapitein C.A.Trappen.023.
J.H.Annokkee was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1872 t/m 1883 met vlagnummer 879.
J.K.Annokee was met vlagnummer R423 in de periode 1855 t/m 1883 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart”
J.Annokkee wonend in Den Haag was met vlagnummer 62 in de periode 31 mei 1860 t/m zijn overlijden in 1883 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart”. Ten tijde van de inschrijving was hij gezagvoerder van de bark “Scheveningen” met als boekhouder P.Varkevisser te ’s Gravenhage. 064a
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1883 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1883 is overleden058.
In de notulen van de Bestuursvergadering van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd 09 oktober 1884 staat vermeld dat in de loop van het jaar J.Annokkee is overleden.064a
In een kasboek van het Dordtse College dd 17 juli 1883 staat de uitbetaling van de reglementair vastgelegde f 200,- aan de weduwe van kapitein Annokkee.064b
De schepen van de kapitein
Vermelding in de Amsterdamsche Almanka voor Koophandel en Zeevaart001:
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
879 1872-1879 bark Vice Admiraal May Rutgers & Hissink
1880-1881 geen opgave van schip en boekhouder
In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat J.Anokkee als gezagvoerder064a:
* 1874 bark “Adriana Petronella” boekhouders P.Varkevisser en Zonen te Rotterdam.
In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein J.K.Annokkee met vlagnummer R423 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1855 bark “Buitenzorg” 204 last voor P.Varkevisser & Zoon te Rotterdam
* 1858, 1859 bark “Scheveningen” 381 last voor P.Varkevisser & Zonen te Rotterdam
* 1862 bark “Adriana Petronella” 348 last voor P.Varkevisser & Zonen te Rotterdam
* 1863 t/m 1867 bark “Scheveningen” 381 last voor P.Varkevisser & Zonen te Rotterdam
* 1874 geen vermelding van schip en boekhouder
* 1877, 1878 bark “Vice Admiraal May” 756 ton n.m. varend voor Rutgers & Hissink te Amsterdam
* 1880, 1881 bark “Nelly en Helena” 733 ton n.m. varend voor P.Landberg & Zn & B.C. de Jong
te Batavia
* 1882 geen vermelding van schip en boekhouder
J.K.Annekkee (sic) was van 1874-1876 kapitein van de houten bark “Vice Admiraal May”, gebouwd in 1866 door Meursing & Huygens te Amsterdam, 756 ton, varend voor Rutgers & Hissink te Amsterdam052.
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093
J.Anokkee Adriana Petronella 08 augustus 1860 01 februari 1862
Bouma025 vermeldt J.K.Annokkee als gezagvoerder gedurende:
* 1855 t/m 1856 op de bark “Buitenzorg”, gebouwd in 1847 te Elshout, 389 ton o.m., varend voor P.Varkevisser te Scheveningen;
* 1857 t/m 1861 van de bark “Scheveningen”, gebouwd in 1854 te Alblasserdam, 722 ton o.m., varend voor P.Varkevisser & Zn te Rotterdam;
* 1861 t/m 1862 van de bark “Adriana Petronella”, gebouwd in 1856 te Bolnes, 658 ton o.m., varend voor P.Varkevisser & Zn te Rotterdam;
* 1863 t/m 1871 van de bark “Scheveningen”, gebouwd in 1854 te Alblasserdam, 722 ton o.m., varend voor P.Varkevisser & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1871 verkocht naar Duitsland en herdoopt in “Clara”;
* 1872 t/m 1874 van de bark “Vice Admiraal; May”, gebouwd in 1865 te Amsterdam, 756 ton o.m., varend voor Rutgers & Hissink te Amsterdam;
* 1876 t/m 1880 van dezelfde bark en varend voor dezelfde reederij. Het schip werd in 1880 te Batavia verkocht;
* de “Nelly & Helena” staan niet met een kapitein Annokkee in Bouma, omdat het een niet-nederlandse reederij betreft.
Overige bijzonderheden
In 1875-1876 voer Jan Pronker (de broer van kapitein Teunis Pronker) als 3de stuurman aan boord van de “Vice Admiraal May” onder kapitein J.K.Annekkee (sic) van Amsterdam via Sunderland naar Macassar en terug052
D.Annokkee (zal wel J.K. geweest zijn) vertrok op 24 januari 1873 vanuit Nieuwediep met de “Vice Admiraal May” en 4 landmachtofficieren. De aankomstdatum te Batavia is niet vermeld065.
Melding van het overlijden “aan een ziekte” van een matroos op 16 dec. 1877 aan boord van de bark “Vice Admiraal May”, kapitein Johannes Karel Annokkee, wonende te Den Haag, op dat moment seilden op 38o12’NB/23o27’WL.115
Zierikzeesche Courant 06 april 1864
Te Brouwershaven gearriveerd op 01 april 1864 de “Scheveningen”, kapt. J.K.Annokee, komend van Batavia naar Rotterdam.
Familiegegevens en opleiding
Simon van der Velden/Velde werd geboren te Vlaardingen op 07 december 1827 als zoon van de Nederlands Hervormde Johannes van der Velden en Adriana Schouten. Johannes staat te boek als Zeeman, scheepmakersknecht, scheepmaker en baastimmerman.
Simon trouwde te Vlaardingen op 08 mei 1850 met de dienstbode Ingetje Kijne, geboren te Vlaardingen op 11 oktober 1819 als dochter van Maarten Kijne en Ingetje van Spijk. Zij was de weduwe van Johannes van Oosten en trouwde na het overlijden van Simon op 01 november 1865 te Rotterdam met de machinist Jacobus Henneveld, die de weduwnaar was van Cornelia Buys. Ingetje overleed te Rotterdam op 03 juni 1900.
Simon en Ingetje vestigden zich 28-05-1856 in Rotterdam.
Geen kinderen gevonden.
Simon overleed op 06 november 1864 op zee
Op heden den 6e November 1800-vierenzestig verschenen voor mij Adrianus Antonie de Brenk opperschipper van het Nederlandsche barkschip "Adriana Petronella", thans op reis naar Nederland, A. van den Beek, 2e stuurman, E.P.J. van Emmink, idem, O.N. Hedstrom, bootsman, H. Klinkhamer, timmerman, J. Hosman, zeilmaker, P. Velzen, matroos, K. Fatet, idem, allen in gemelde betrekking aan boord voormeld, meerderjarige getuigen, dewelke verklaren, dat op heden aan boord van voornoemd schip des morgens omstreeks 10 uur is overleden Simon van der Velde, oud 35 jaren, gezagvoerder van voornoemd schip, geboren te Vlaardingen, wonende te Rotterdam, gedaan ten dage en jare vermeld en na voorlezing ondertekend ...(getekend). Zeilende in het Engelsche Kanaal, peilde Folkstone ongeveer NW 2°, 6 November 1864. Gezien voor legalisatie der bovenstaande handtekeningen van de fungerende schipper A.A. de Brenk : Rotterdam den 1 December 1864.
Het barkschip "Adriana Petronella" werd januarij 1856 op stapel gezet voor de Rederij P. Varkevisser & Zonen te Rotterdam; eerste kapitein was A.A. Brocx. Het schip mat 350 last. (Bron Nederlandse koopvaardijschepen varende op de Indiën). Er is een schilderij van dit schip geschilderd door Jacob Spin (1806 - 1875), opgeslagen in het Maritiem Museum te Rotterdam onder 077814134 1856 Titel nr. P05001653 9 prent plaatsnr. P1231. Volgens Bureau Veritas had het schip de notatie B.V. 7 3T, L 1,1 Bq 658 PB 56 Bolnes C ch.m-cv.d.m 56 18 Rdam P.V&fils Am9. Her schip was dus een barkschip gebouwd van eikenhout in 1856 te Bolnes voor Nederlandse vlag. Geklasserd voor 7 jaren en geschikt voor de Groote Vaart om de Kaap de Goede Hoop en Kaap Hoorn. De scheepsdiepgang in voeten aan de achtersteven gemerkt als beladen was 18 voet. Het was het tweede schip onder die naam voor de firma Varkevisser.
Deze drie alinea’s kreeg ik van Ger Mulder dd 21 december 2011, die het weer kreeg van ene K.M. van der Velde uit Vlaardingen, een nazaat van kapitein Simon van der Velden
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
-
van der Velden (is Velde zonder -n) was met vlagnummer R56 in de periode 1861 t/m 1864 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1864 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) wordt vermeld dat hij in 1864 is overleden058.
In het Jaarverslag 1865 van de Maatschappij staat vermeld dat de weduwe van S. van der Velden is hertrouwd zodat haar uitkering beeindigd wordt058
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van het College staat kapitein S. van der Velden met vlagnummer R56 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1862, 1863 van de bark “Adriana Petronella” 318 last varend voor P. Varkenvisser & Zonen te Rotterdam
Bouma025 vermeldt S.van der Velde als gezagvoerder gedurende:
* 1862 van de bark “Scheveningen”, gebouwd in 1854 te Alblasserdam, 722 ton o.m., varend voor P.Varkevisser & Zn te Rotterdam;
* 1863 t/m 1864 van de bark “Adriana Petronella”, gebouwd in 1856 te Bolnes, 658 ton o.m., varend voor P.Varkevisser & Zn te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Johannes Karel Annokkee werd geboren op 01 april 1827 te Den Haag als zoon van Dirk Annokkee, koopman in brandstoffen, en Joba Wilhelmina Weber.
Hij trouwde op 04 mei 1853 te Den Haag als eerste stuurman met Jannetje de Zwaan, geboren te Den Haag op 14 februari 1827, als dochter van Franciscus Wilhelmus de Zwaan, winkelier, en Maria Marlina Sillevis, en overleden te Den Haag aldaar op 17 september 1889.
Johannes Karel overleed als koopvaardijkapitein te Batavia op 22 april 1883.
Uit: Hanoke, Annoque, Annokkee. De geschiedenis van een Hollands geslacht (1384-1984) door D.M.Annokkee. Haren, 2001, 328 en 183 pp. (In Centraal Bureau voor Genealogie onder nummer G/Annok)
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.K.Annokkee werd met nr. 879 effectief lid van Zeemanshoop op 24 december 1872 op voordracht van C.A.Trappen. Zijn schip was de "Vice Admiraal May"002. Ten tijde van de inschrijving was Annokkee 45 jaar002a.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 17/24 december 1872 staan vermeld dat tot effectief lid voor de vlag is voorgedragen/benoemd Johannes Karel Annokkee, oud 45 jaar, voerend de bark “Vice Admiraal May”, voor rekening van Rutgers & Hissink, op voordracht van kapitein C.A.Trappen.023.
J.H.Annokkee was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1872 t/m 1883 met vlagnummer 879.
J.K.Annokee was met vlagnummer R423 in de periode 1855 t/m 1883 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart”
J.Annokkee wonend in Den Haag was met vlagnummer 62 in de periode 31 mei 1860 t/m zijn overlijden in 1883 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart”. Ten tijde van de inschrijving was hij gezagvoerder van de bark “Scheveningen” met als boekhouder P.Varkevisser te ’s Gravenhage. 064a
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1883 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1883 is overleden058.
In de notulen van de Bestuursvergadering van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd 09 oktober 1884 staat vermeld dat in de loop van het jaar J.Annokkee is overleden.064a
In een kasboek van het Dordtse College dd 17 juli 1883 staat de uitbetaling van de reglementair vastgelegde f 200,- aan de weduwe van kapitein Annokkee.064b
De schepen van de kapitein
Vermelding in de Amsterdamsche Almanka voor Koophandel en Zeevaart001:
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
879 1872-1879 bark Vice Admiraal May Rutgers & Hissink
1880-1881 geen opgave van schip en boekhouder
In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat J.Anokkee als gezagvoerder064a:
* 1874 bark “Adriana Petronella” boekhouders P.Varkevisser en Zonen te Rotterdam.
In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein J.K.Annokkee met vlagnummer R423 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1855 bark “Buitenzorg” 204 last voor P.Varkevisser & Zoon te Rotterdam
* 1858, 1859 bark “Scheveningen” 381 last voor P.Varkevisser & Zonen te Rotterdam
* 1862 bark “Adriana Petronella” 348 last voor P.Varkevisser & Zonen te Rotterdam
* 1863 t/m 1867 bark “Scheveningen” 381 last voor P.Varkevisser & Zonen te Rotterdam
* 1874 geen vermelding van schip en boekhouder
* 1877, 1878 bark “Vice Admiraal May” 756 ton n.m. varend voor Rutgers & Hissink te Amsterdam
* 1880, 1881 bark “Nelly en Helena” 733 ton n.m. varend voor P.Landberg & Zn & B.C. de Jong
te Batavia
* 1882 geen vermelding van schip en boekhouder
J.K.Annekkee (sic) was van 1874-1876 kapitein van de houten bark “Vice Admiraal May”, gebouwd in 1866 door Meursing & Huygens te Amsterdam, 756 ton, varend voor Rutgers & Hissink te Amsterdam052.
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093
J.Anokkee Adriana Petronella 08 augustus 1860 01 februari 1862
Bouma025 vermeldt J.K.Annokkee als gezagvoerder gedurende:
* 1855 t/m 1856 op de bark “Buitenzorg”, gebouwd in 1847 te Elshout, 389 ton o.m., varend voor P.Varkevisser te Scheveningen;
* 1857 t/m 1861 van de bark “Scheveningen”, gebouwd in 1854 te Alblasserdam, 722 ton o.m., varend voor P.Varkevisser & Zn te Rotterdam;
* 1861 t/m 1862 van de bark “Adriana Petronella”, gebouwd in 1856 te Bolnes, 658 ton o.m., varend voor P.Varkevisser & Zn te Rotterdam;
* 1863 t/m 1871 van de bark “Scheveningen”, gebouwd in 1854 te Alblasserdam, 722 ton o.m., varend voor P.Varkevisser & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1871 verkocht naar Duitsland en herdoopt in “Clara”;
* 1872 t/m 1874 van de bark “Vice Admiraal; May”, gebouwd in 1865 te Amsterdam, 756 ton o.m., varend voor Rutgers & Hissink te Amsterdam;
* 1876 t/m 1880 van dezelfde bark en varend voor dezelfde reederij. Het schip werd in 1880 te Batavia verkocht;
* de “Nelly & Helena” staan niet met een kapitein Annokkee in Bouma, omdat het een niet-nederlandse reederij betreft.
Overige bijzonderheden
In 1875-1876 voer Jan Pronker (de broer van kapitein Teunis Pronker) als 3de stuurman aan boord van de “Vice Admiraal May” onder kapitein J.K.Annekkee (sic) van Amsterdam via Sunderland naar Macassar en terug052
D.Annokkee (zal wel J.K. geweest zijn) vertrok op 24 januari 1873 vanuit Nieuwediep met de “Vice Admiraal May” en 4 landmachtofficieren. De aankomstdatum te Batavia is niet vermeld065.
Melding van het overlijden “aan een ziekte” van een matroos op 16 dec. 1877 aan boord van de bark “Vice Admiraal May”, kapitein Johannes Karel Annokkee, wonende te Den Haag, op dat moment seilden op 38o12’NB/23o27’WL.115
Zierikzeesche Courant 06 april 1864
Te Brouwershaven gearriveerd op 01 april 1864 de “Scheveningen”, kapt. J.K.Annokee, komend van Batavia naar Rotterdam.
Datum vanaf: |
1871 |
Kapitein: |
Bugdahl, J.F. in 1871,72,73 |
Overige informatie: |
0 |
Datum vanaf: |
1875 |
Kapitein: |
Kruse, H. te Vegesack, in 1875,76 |
Overige informatie: |
0 |
|