Inloggen
CONRAD - ID 8161

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1872
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Passenger-/cargovessel
Type Dek: Spar deck
Masten: Three masts
Rig: Several auxiliary sails.
Material Hull: Iron
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: John Elder & Co., Glasgow, Great Britain
Werfnummer: 134
Date Laid Down: 1870-00-00
Launch Date: 1871-00-00
Delivery Date: 1872-02-15
Technical Data

Engine Manufacturer: John Elder & Co., Glasgow, Great Britain
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 1600
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: Boilers: 2 double ended scotch boilers, 6 furnaces each. Engine: Bunkers: 1032 tons of coal / consumption 30 tons/day
Speed in knots: 10
 
Gross Tonnage: 3120.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2280.00 Net tonnage
Deadweight: 3650.00 tons (oude meting)
Bale: 117200 Cubic Feet
 
Length 1: 352.00 Feet (British) Registered
Beam: 39.50 Feet (British) Breadth, moulded
Depth: 21.80 Feet (British) Depth to Main Deck
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
106 32 0 400 0 538
Configuration Changes

Datum 00-05-1870
Type: Additional Ship Data
Omschrijving: Ordered: 1870 May, Contract price: ƒ 954,000.-

Het oorspronkelijke ontwerp werd aangepast, waardoor de lengte met 30,0' toenam tot 352’.

Het schip werd vernoemd naar ingenieur J.F.W. Conrad (1825 - 1902) , die de leiding had bij het graven van het Noordzee-kanaal dat in 1876 gereed kwam.

Decks: Tween deck, main deck and spar deck.
Depth to spar deck: 29,5".

Hatches: 3.

Rigging: 2x Fore topmast staysails,
Fore sail, lower- and upper fore topsail,
Gaffsails and gaff topsails to all masts.

Crew: 70 persons.

Datum 00-00-1876
Type: Rebuilt
Omschrijving: Passenger accommodation rebuilt: 102 (I) in 36 cabins, 32 (II) and 400 military men.

Datum 00-00-1879
Type: Rebuilt
Omschrijving: Passenger accommodation rebuilt: 82 (I) in 36 cabins, 32 (II) and 400 military men.

Datum 00-00-1888
Type: Remeasurement
Omschrijving: Remeasured in 1888: 3065 BRT, 2228 NRT.


Datum 00-00-1890
Type: Rebuilt
Omschrijving: Electric light fitted.



Datum 00-00-1895
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: In 1895 a new Compound Engine was installed by John Elder & Co., Glasgow.

The ship entered service and left Amsterdam for Batavia on Octobre 31st.

Datum 00-00-1897
Type: Remeasurement
Omschrijving: Measurement in 1897: 3087 BRT, 2282 NRT.


Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1871
Datum agenda: 1871-12-29
Register nr: 0
Scheepsnaam: CONRAD
Type: Stoomschip
Lasten: 0
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Stoomvaart Mij. Ned.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Oort, E.
Opmerkingen: 1872 - 61-datum besluit nieuwe zeebrief22-02-1872-63- schip ligt in :Glasgow
Nr oude zeebrief : voorlopige zeebrief
EINDE 1871,

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1872-05-00 CONRAD
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NKVR
Additional info: Sold for ƒ 48,000.-.

Date/Name Ship 1897-05-03 CONRAD
Manager: Firma W. de Lorme van Rossem, Netherlands
Eigenaar: Firma W. de Lorme van Rossem, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Netherlands

Ship Events Data

1872-02-15: NRC 170272. Rotterdam, 16 februari. Ons wordt ons uit Amsterdam gemeld, dat de proeftocht van het stoomschip CONRAD gisteren te Glasgow heeft plaats gehad en volkomen is geslaagd. Volgens nader ontvangen dépêche is het stoomschip CONRAD gisteren avond ten 7 uur van Greenock naar Texel gestoomd.
1896-10-31: Het schip vertrok voor de eerste maal met de nieuwe machine op 31 oktober 1896 uit Amsterdam naar Batavia.
1896-11-23: In Straat Perim brak op 23 november de krukas. Reden waarom het schip werd gedwongen ten anker te gaan. Daar reparatie ter plaatse niet mogelijk was, werd de Conrad door sleepboten naar de rede van Perim gesleept. Uit Rotterdam vertrok de sleepboot Oceaan van L. Smit & Co. naar Perim om de ongelukkige Conrad sleepassistentie naar Nederland te verlenen. Passagiers en post waren inmiddels door andere Nederlandse schepen, op reis naar Batavia, overgenomen. Op 11 januari 1897 is de Oceaan, met de Conrad op sleeptouw, aan de thuisreis begonnen. Op 18 februari werd IJmuiden bereikt.
1897-05-03: Op 3 mei 1897 werd het schip middels openbare veiling verkocht voor de prijs van ƒ 48.000.- aan de makelaar W. de Lorme van Rossem.
1897-05-08: Final Fate:
Op 8 mei 1897 vertrok het schip naar Dordrecht, gesleept door de sleepboten Oceaan en Pernis, om aldaar te worden gesloopt.

Afbeeldingen


Omschrijving: De CONRAD loopt de haven van Southampton binnen. Foto genomen op 19 december 1873 om 09.00 uur v.m., ter gelegenheid van de eerste aankomst van een schip van de Stoomvaart-Maatschappij Nederland te Southampton.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Havenopname
Bronnen


Jaar: 2003
Bron: Book
Omschrijving: De Eeuw van de Nederland, door A.J.J. Mulder, H.J. Legemaate, J. Nierop, D. Pilkes, Asia Maior te Zierikzee, ISBN 90 74861 21 0.

Jaar: 1944
Bron: Documentation of Shipowner
Omschrijving: Vlootoverzicht, gemaakt bij de SMN te Amsterdam, afdeling dislocatie, in mei 1944.

Jaar: 1983
Bron: Personal Documentation
Omschrijving: Notes of mr. F.G.E. Moll (1898-1983).