Inloggen
Gezagvoerder

Ridder, Jan de

Naam: Ridder, Jan de
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 2
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
MACASSAR 1883 Vracht-/passagiersschip Steamship 3883 Bekijk schip
CONRAD 1872 Vracht-/passagiersschip Steamship 8161 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Jan de Ridder "van Rotterdam" werd volgens doopcedul 288 gedoopt op 20 december 1778. Hij was gereformeerd. Zijn ouders waren Jan de Ridder, overleden, en Philippina Elisabeth van Mengersen uit Maastricht, gereformeerd en wonende te Rotterdam. Hij werd als leerling van de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam "ingenomen" op 04 november 1789. De drie-maandelijkse voortgangsrapportage bevat de volgende opmerkingen: "Slordig op sijn goed 1 febr.1790, 15 febr., 29 Maart, 5 april   aan de nulbak 31 may   Leerd slegt, slordig op sijn boeken 5 July   wegens onbekwaamheid gedimiteerd en op den 4 November 1790 uyt het kweekschool gegaan"004-529/314.

Gezien de data van inschrijving aan de Zeevaartschool (1789) en de inschrijving als lid van Zeemanshoop (1883) betreft het hier wellicht een voor(groot)vader van het lid van Zeemanshoop. Voorts is het, gezien het curriculum aan de Zeevaartschool, niet waarschijnlijk dat deze J.de Ridder het tot gezagvoerder heeft gebracht.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.de Ridder werd met vlagnummer 922 per 15 mei 1883 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 08/15 mei 1883 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd J. de Ridder, kapitein bij de Stoomvaart Maatschappij Insulinde, wonend op de Marnixkade nr. 6 te Amsterdam, op voordracht van H.N.Prins. 023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer   periode               type                    naam van het schip                      boekhouder/reder

      922           1883-1885          stoomsch.         Macassar                                       Stoomv.Maatsch.Insulinde

                          1886-1887          geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt J.de Ridder als gezagvoerder gedurende:

*   1875 t/m 1877 op het schroefstoomschip “Conrad”, gebouwd in 1872 te Glasgow, 2270 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Nederland” te Amsterdam. Het schip werd in 1897 gesloopt te Dordrecht;

*   1882 van het schroefstoomschip “Amsterdam” ex Edinburgh, gebouwd in 1855 te Glasgow, 2336 ton o.m., varend voor de Stoomv. Maatschappij “Insulinde”, Meyer & Insinger Amsterdam. In 1882 kwam het schip weer onder Engelse vlag;

*   1884 t/m 1886 van het schroefstoomschip “Macassar”, gebouwd in 1883 te Middlesbro, 2294 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Mij “Insulinde” te Amsterdam. Het schip is in 1886 verkocht naar Duitsland.

 

Overige bijzonderheden

  1. de Ridder vervoerde vanuit Nieuwediep met het schroefstoomschip “Conrad” vanuit Nieuwediep transporten van landmachtmilitairen op de volgende dagen:

*   Vertrek 13 maart 1875. Aankomst 23 april 1875 na 41 dagen. 6 officieren en 125 manschappen.

*   Vertrek 04 september 1875. Aankomst 13 oktober 1875 na 39 dagen. 11 officieren en 400 manschappen. Van 18 deserteurs van de “Groningen” werden er 11 gevangengenomen en opgepikt door de “Conrad”.Van het oorspronkelijke detachement deserteerden er weer 3 terwijl er bij aankomst 1 ontbrak zonder opgaaf van reden.

*   Vertrek 19 februari 1876. Aankomst 31 maart 1876 na 41 dagen. 15 officieren en 185 manschappen.

*   Vertrek 05 augustus 1876. Aankomst 15 september 1876 na 41 dagen. 8 officieren en 210 manschappen. 1 manschap onderweg overleden.

*   Vertrek 13 januari 1877. Aankomst 26 febriari 1877 na 44 dagen. 5 officieren en 260 manschappen.

*   Vertrek 09 juni 1877. Aankomst 20 juli 1877 na 41 dagen. 5 officieren en 133 manschappen.

*   Vertrek 03 november 1877. Aankomst 27 december 1877 na 54 dagen. 7 officieren en 106 manschappen.

 

“Op 4 en 5 oktober (1875) deed de Voorwaarts en vergeefse poging de Madura los te trekken van de Parkinrots bij Perim. De 600 pelgrims aan boord van de Madura waren eerder overgenomen door de Britse Timor. Nadat de trossen herhaaldelijk waren gebroken en zelfs met inzet van dommekrachten(!) het schip niet loskwam, werden de passagiers en 50 bemanningsleden naar Sueze gebracht.”

Uit: p. 14 “De eeuw van de ‘Nederland’ door A.J.Mulder c.s.. Uitgeverij Asia Maior. Juni 2003.

“Begin december 1875 ontdekte de Conrad in de Middellandse Zee het Portugese marinetransportschip India met een gebroken krukas; aan boord waren 1.400 man. Men bood aan het schip naar Messina te slepen, maar vanwege het ontstuimige weer duurde het uren voor de sleeptrossen bevestigd waren; kort nadien braken deze ook. De tros van de intussen gearriveerde Voorwaarts voldeed wel, zodat de sleep op 14 december na een tocht van 57 uur over 400 mijl alsnog Messina kon bereiken.”

Uit: p. 14 “De eeuw van de ‘Nederland’ door A.J.Mulder c.s.. Uitgeverij Asia Maior. Juni 2003.