Inloggen
PRINSES WILHELMINA - ID 5342

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1882
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: Passenger-/cargovessel
Type Dek: Full scantling
Rig: Several auxiliary sails.
Material Hull: Iron
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: John Elder & Co., Glasgow, Great Britain
Werfnummer: 262
Date Laid Down: 1881-00-00
Launch Date: 1882-00-00
Delivery Date: 1882-08-29
Technical Data

Engine Manufacturer: John Elder & Co., Glasgow, Great Britain
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 1600
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: Boilers: 2 double ended scotch boilers, 6 furnaces each. Engines: 38 & 70-48 Bunkers: 879 tons of coal / consumption 33 tons/day
Speed in knots: 11.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2596.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1945.00 Net tonnage
Deadweight: 2600.00 tons deadweight (1016 kg)
Bale: 122800 Cubic Feet
 
Length 1: 99.22 Meters Registered
Beam: 11.28 Meters Breadth, moulded
Depth: 7.85 Meters Depth to Main Deck
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
46 20 0 70 0 136
Configuration Changes

Datum 00-08-1881
Type: Additional Ship Data
Omschrijving: Ordered: 1881, Contract price: ƒ 799,000.-

Het schip was vernoemd naar Prinses Wilhelmina (1880 - 1962), dochter van koning Willem III. Zij regeerde ons land van 1898 tot 1948.

Decks: 2x Tween deck, main deck .

WT bulkheads : 6

Hatches: 3.

Het eerste schip met een rooksalon.

Rigging: 2x Fore topmast staysail,
Fore sail, lower- and upper fore topsail,
Gaffsails and gaff topsails to all masts.

Crew: 78 persons.



Datum 00-00-1896
Type: Rebuilt
Omschrijving: In 1896 verbouwd tot vrachtschip en herdoopt in 'Lombok', vernoemd naar het gelijknamige Kleine Soenda eiland.

Decks: 2x tween deck and main deck.

WT bulkheads: 6x

Hatches: 3x


Datum 00-00-1901
Type: Remeasurement
Omschrijving: Tonnage became: 2553 BRT, 1883 NRT.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1882
Datum agenda: 1882-08-14
Register nr: 0
Scheepsnaam: PRINSES WILHELMINA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Boissevain
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja, voorlopige
1882-08-14, uitreiking zb94-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1882-08-29 PRINSES WILHELMINA
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PQRK

Date/Name Ship 1896-00-00 LOMBOK
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PQRK

Date/Name Ship 1901-08-00 ORLÉANAIS
Manager: Société Générale de Transports Maritimes à Vapeur S.A., Marseille, France
Eigenaar: Société Générale de Transports Maritimes à Vapeur S.A., Marseille, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Marseille / France

Ship Events Data

1882-08-29: Het schip maakte op 29 augustus 1882 haar proefvaart.
1882-08-29: Op 29 augustus 1882 onder kapitein Jaski vertrokken van Greenock naar Amsterdam. Op 31 augustus 1882 te IJmuiden.
1882-09-06: De eerste reis werd op 6 september 1882 aangevangen van Amsterdam naar Batavia.
1896-12-12: Officiële opening van de Nieuwe Sluis te IJmuiden met een lengte van 225 meter en een breedte van 25 meter en een drempeldiepte van 10.15 meter. Het passagiersschip ss. 'Prinses Wilhelmina' van de Stoomvaart Maatschappij 'Nederland' (SMN), op weg naar Nederlands-Indië, is het eerste schip, dat met vele hoogwaardigheidsbekleders deze nieuw genoemde 'Nieuwe Sluis' passeert. In 1899 zal deze sluis geheel voltooid zijn.
1909-02-27: Op 27 februari 1909, bij vertrek uit Marseille naar Bona, stootte het schip in een donkere nacht op het zojuist aangekomen ss. Ville de Alger, welk schip zonk op haar ankerplaats. De Orléanais raakte zwaar beschadigd en repareren was niet meer rendabel.
1909-03-00: Final Fate:
Scrapped soon after the collision, date unknown.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1882
Kapitein: Jaski, C.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1884
Kapitein: Visman, K.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1890
Kapitein: Turfboer, S.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1896
Kapitein: Ouehand, T.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown
Bronnen


Jaar: 2003
Bron: Book
Omschrijving: De Eeuw van de Nederland, door A.J.J. Mulder, H.J. Legemaate, J. Nierop, D. Pilkes, Asia Maior te Zierikzee, ISBN 90 74861 21 0.


Jaar: 1944
Bron: Documentation of Shipowner
Omschrijving: Vlootoverzicht, gemaakt bij de SMN te Amsterdam, afdeling dislocatie, in mei 1944.

Jaar: 1983
Bron: Personal Documentation
Omschrijving: Notes of mr. F.G.E. Moll (1898-1983).