Inloggen
LOUISA KROONPRINSES VAN ZWEDEN - ID 14779


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1854-10-04 / 1869-00-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1854
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Construction Data

Scheepsbouwer: Jan Schouten, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Launch Date: 1854-08-19
Delivery Date: 1854-09-18
Technical Data

Gross Tonnage: 298.00 lasts
Gross Tonnage 2: 564.00 tons (oude meting)
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1854
Datum agenda: 1854-10-04
Register nr: 18540784
Scheepsnaam: LOUISA KROONPRINSES VAN ZWEDEN
Type: Bark
Lasten: 298
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Mauritz, G.
Plaats: Dordrecht
Kapitein op moment van verzoek: Linden, J. v.d.
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1854-09-18 LOUISA KROONPRINSES VAN ZWEDEN
Manager: Gerard Mauritz, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands
Callsign: PJCM
Additional info: call sign since 1867

Date/Name Ship 1869-00-00 LOUISA KROONPRINSES VAN ZWEDEN
Manager: J.C. Althaber, Anklam, Prussia
Eigenaar: J.C. Althaber, Anklam, Prussia
Shareholder:
Homeport / Flag: Anklam / Prussia

Date/Name Ship 1870-00-00 LOUISA
Manager: Johann Carl Althaber, Anklam, Prussia
Eigenaar: Johann Carl Althaber, Anklam, Prussia
Shareholder:
Homeport / Flag: Anklam / Prussia
Callsign: JDCK

Date/Name Ship 1871-05-00 BESTEMOR
Manager: L.G. Toft, Stavanger, Norway
Eigenaar: L.G. Toft, Stavanger, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Stavanger / Norway

Ship Events Data

1865-09-27: Stranded
Batavia, 26 oktober. Op de 27e september heeft te Manilla een orkaan gewoed, waarbij verscheidene schepen zijn vergaan, en daaronder de Nederlandse bark COMMISSARIS DES KONINGS VAN DER HEIM (opm: bark, kapt. H. van Moerkerken; zie ook NRC 101165, AH 281165, 011265 en 211265), terwijl de Nederlandse bark LOUISA KROONPRINSES VAN ZWEDEN (opm: kapt. G. Kunst Jzn) gestrand is, maar vermoedelijk zal kunnen worden afgebracht.
1872-12-00: Final Fate:
Van St. Thomas wordt gemeld, dat de BESTEMOR, kapt. Toft, op reis van Liverpool naar Pensacola, total loss is geworden. De opvarenden werden gered. (vertaald uit het Noors uit Morgenbladet 4 januari 1873; uit de datum van de krant valt te concluderen, dat dit verlies waarschijnlijk in december 1872 heeft plaatsgevonden)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Jacob van der Linden werd geboren in 1806 te Krimpen aan de Lek.

Hij trouwde met  Agata Boogaart, geboren 1813 te Krimpen aan de Lek. In 1840/1854 woonde hij op de Hoogt E443 te Dordrecht. In 1860 vertrok hij naar Krimpen aan de Lek

Hij overleed in 1867 in Krimpen aan de Lek064

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.van der Linden, adres Daniels & Arbman, werd met vlagnummer 377 effectief lid van "Zeemanshoop" per 20 juni 1837 op voorspraak van W.Blom. Bij de inschrijving werd als zijn schip vermeld de "Orion". Toegevoegd is "bedankt"002.

In de Algemene Vergaderingen van 13/20 juni 1837 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/benoemd Jacob van der Linden, oud 31 jaar, voerend de “Jacob Cats”, wonend te Dordrecht, en met als adres D.D.Buchler te Amsterdam, voorgesteld door kapitein W.Blom023.

 

  1. v/d Linden uit Dordrecht was in de periode 30 juni 1837 t/m zijn overlijden in 1867 met vlagnummer 6 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart”.111

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de Bestuursvergadering van 28 september 1843 en de Algemene Vergadering dd 24 oktober 1843 van Zeemanshoop wordt melding gemaakt van een brief van kapitein J.van der Linden “waarbij Z.Ed. een kaart van het eiland St.Helena ten geschenke aanbied” De schenking wordt in dank aanvaard en ter inzage gegeven.023

 

In het kasboek van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd november 1836 staat een storting van f 15,- als entreegeld van kapitein J.van der Linden.064b

In de Bestuursvergadering dd 19 januari 1844 van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” staat de mededeling dat kapitein A.(moet zijn J.) van der Linden heeft geschonken een in “steendruk gebragte kaart van het eiland St.Helena.”. Deze wordt in dank aanvaard.064a.

In het kasboek van het Armenfonds van het Dordtse zeemanscollege staat de gift van f 15,- door de erven van kapitein J. van der Linden.064b.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer         jaren         type        scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

         377               1837         fregat     Jacob Cats                                            A.van Hoboken & Zn te Rotterdam

                            1838-1846    fregat     Orion                                                      A.van Blussé van Oud Alblas c.s. te

                                                                                                                                    Dordrecht

                            1848-1852    bark        Admiraal Piet Hein                              van Baggen & Co te Amsterdam

                                1853         geen vermelding van schip en boekhouder

        130            1854-1860    bark        Louisa Kroonprinses van Zweden     G.Mauritz te Dordrecht

                                1861         geen vermelding van schip en boekhouder

                            1862-1863    bark        Louisa Kroonprinses van Zweden     G.Mauritz te Dordrecht

                                1864         geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

kapitein                             naam schip                                                 vertrek                            terugkomst

  1. van der Linden Louise Kroonprinses der Ned (sic) 18 mei 1860                   02 juni 1861

                                            Louise Kroonprinses van Zweden          10 januari 1863             22 november 1863

 

In Ledenlijsten de Dordtse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staatJ. van der Linden als gezagvoerder064a:

*  1842 t/m 1846                          fregat “Orion”                                                           boekhouder Blussé van Oud Alblas

*  1850; 1852 t/m 1854               bark “” Admiraal Piet Hein                                    boekhouder van Baggen & Co te

                                                                                                                                            Amsterdam

*  1855 t/m 1859; 1861               bark “Louisa, Kroonprinses van Zweden             boekhouder G.Mauritz te Dordrecht

 

Bouma025 vermeldt J. van der Linden als gezagvoerder gedurende:

*    1838 op de het 3/m schip “Jacob Cats”, gebouwd in 1835 op de werf van Cornelis Gips te Dordrecht, 790 ton o.m., varend voor A.Blussé van Oud Alblas te Dordrecht (deze opgave klopt niet met die van het troepentransport. Bouma noemt in 1836 J.Ingerman als gezagvoerder. Wellicht is die direct na de afbouw in 1835 de kapitein geweest, terwijl half 1836 van der Linde hem heeft opgevolgd. Ook voer van der Linden in 1837 volgens de AAKZ001 voor van Hoboken in Rotterdam).

*    1839 t/m 1847 van het 3/m schip “`Orion”, gebouwd in 1838 op de werf van Cornelis Gips te Dordrecht, 914 ton o.m., varend voor A.Blussé van Oud Alblas te Dordrecht;

*    1849 t/m 1853 van de bark “Admiraal Piet Hein”, gebouwd in 1848 op de werf van Jan Schouten te Dordrecht, 671 ton o.m., varend voor van Baggen & Co te Amsterdam;

*    1855 t/m 1861 van de bark “Louisa Kroonprinses van Zweden”, gebouwd in 1854 op de werf van Jan Schouten te Dordrecht, 564 ton o.m., varend voor G.Mauritz  te Dordrecht;

*    1863 t/m 1864 op hetzelfde schip en voor dezelfde rederij.

 

Overige bijzonderheden

  1. van der Linden verzorgde per 18 juli 1836 vanuit Hellevoetsluis met de “Jacob Cats” een troepentransport van 5 officieren en 130 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 02 november 1836 na 97 dagen065.
  2. van der Linden vertrok op 10 januari 1863 van Nieuwediep met de “Kroonprinses Louise van Zweden” (sic) en 1 landmachtsoldaat naar Indië. Hij arriveerde te Batavia op 05 mei 1863 na een reis van 115 dagen065.

 

Dordrecht, 30 october 1837

Zaterdag 28 october omstreeks half vijf is hier van de werf de Merwede van de scheepsbouwmeester C. Gips en Zonen met het beste gevolg te water gelaten, het voor Rotterdamsche rekening gebouwde fregatschip Soerabaja en is onmiddellijk daarna voor een reederij binnen deze stad op voornoemde werf de kiel gelegd voor het fregatschip Orion.

De Soerabaja, 624 ton, werd gebouwd voor J. Serruys en Co.

De Orion, 914 ton, voor A. Blussé van Oud-Alblas.

Bron: www.grotezeilvaart.nl

 

Het fregat de ´Jacob Cats” van de Dordtse rederij Blussé van Oud Alblas maakte in totaal 15 reizen waarvan de volgende onder gezag van kapitein J.van der Linden:

3de reis       Augustus 1837 naar Batavia en weer terug in mei 1838.

Het fregat de “Orion” van de Dordtse rederij Blussé van Oud Alblas maakte in totaal 11 reizen waarvan de volgende onder gezag van kapitein J. van der Linden:

1ste reis       november 1838 naar Batavia en terug in augustus 1839

2de reis       januari 1840 naar Batavia en terug in januari 1841

3de reis       februari 1842 naar Batavia en terug in februari 1843

4de reis       maart 1844 naar Batavia en terug in januari 1845

5de reis       augustus 1845 naar Batavia en terug in september 1846

Gegevens van P. Blussé te Vught die ze ontleende aan het Blusséarchief in het Stadsarchief van Dordrecht.

 

Ontleend aan van Blokland-Visser064:

MRD = monsterrol in het Gemeentearchief van Dordrecht

Op 26 november 1830 (MRD 468) was hij 1e stuurman op het fregat “Stad Dordrecht” onder kapitein Klaas van Schinkel en vertrok met 41 man naar Batavia.

Op 05 december 1831 (monsterrol 526, Gemeentearchief van Dordrecht) monsterde hij als 1e stuurman aan op het fregat “Stad Dordrecht” voor een reis naar Batavia, onder kapitein Klaas Schinkel uit Dordrecht.

Op 11 juli 1836 (MRD 786) was hij 1e stuurman op het fregat “Jacob Cats”, onder kapitein Jan Ingerman.

Op 14 juli 1836 draagt Klaas Schinkel het gezag over aan Jacob v/d Linden en deze vertrekt met de “Jacob Cats” op 28 juli 1836 uit Hellevoetsluis met 40 man naar Batavia. Hij is op 07 mei 1837 terug in Amsterdam

Op 05 juli 1837 (MRD 827 Dordrecht) monsterde hij als gezagvoerder op het fregat “Jacob Cats”, en vertrekt op 06 augustus 1837 voor een reis naar Batavia. Hij is terug op 01 mei 1838

Op 20 september 1838 (MRD 900), is Jacob van der Linden, wonend te Dordrecht, oud 32 jaar, kapitein op het fregat “Orion” en vertrekt op 1 november 1838 uit Hellevoetsluis met 42 man naar Batavia. Hij is terug in Amsterdam op 19 augustus 1839. Hij maakt met dit schip 6 reizen.

Blijkens een monsterrol (Gemeentearchief te Dordrecht) dd 02 oktober 1839 monsterde kapitein Jacob van der Linden op de “Orion”aan voor een reis naar Batavia met een equipage van 40 man.

Volgens monsterrol nr. 1380 dd Op 21 mei 1848 (MRD 1380) is hij kapitein op de bark “Admiraal Piet Hein” en vertrekt met 27 man naar Batavia.

Volgens monsterrol nr. 1655 dd Op 05 oktober 1854 (MRD 1655) was hij gezagvoerder op de bark “Louise Kroonprinses der Nederlanden” en vertrok met 21 man naar Akyab.

 

Een scheepsportret door J.Spin van de “Orion” bevindt zich in de privécollectie van Mr. P.Blussé van Oud Alblas te Rotterdam. Het schip is getoond te Den Helder aanlopend met de Dordtse vlag nr.6 van kapitein van der Linden in de fokkemast en diens Amsterdamse vlag nr. 377 in de bezaan. melding dd 15 maart 2009 van Mr. Blussé

 

Amsterdamsche Courant 10 oktober 1844

“Schepen in lading naar Batavia:

Gekoperd 2-deks fregat ORION, kapt. J. van der Linden, van Dordrecht. … “

 

NRC 13 maart 1848

Dordrecht, 12 maart. Naar men verneemt zal a.s. woensdag de 15e dezer van de werf van de scheepsbouwmeester J. Schouten alhier te water worden gelaten het nieuw, gekoperd, tweedeks fregatschip ADMIRAAL PIET HEIN, voor rekening van de heren Van Baggen & Co te Amsterdam. Hetzelve zal gevoerd worden door kapt. J. van der Linden en is bestemd voor de vaart op de Oost-Indiën.

 

NRC 16 maart 1848

Dordrecht, 15 maart. Heden middag omstreeks 1 ure is van de werf van de scheepsbouwmeester J. Schouten alhier te water gelaten het nieuw gebouwd en gekoperd tweedeks barkschip ADMIRAAL PIET HEIN, groot 500 Java-lasten, gebouwd voor rekening van de heren Van Baggen & Co te Amsterdam, welke bodem zal gevoerd worden door kapt. J. van der Linden en bestemd is voor de vaart op Oost-Indië. Daarna is de kiel gelegd voor een andere bodem, welke de naam zal voeren van IO.

 

NRC 17 april 1848

Advertentie. Te Dordrecht ligt in lading naar Batavia voor passagiers en goederen, om in het begin der maand mei te vertrekken, het nieuwgebouwd, kopervast en gekoperd barkschip ADMIRAAL PIET HEIN, gevoerd door kapt. J. van der Linden, hebbende uitmuntende inrichting voor passagiers en voerende een geëxamineerde scheepsdokter. Adres bij de scheepsmakelaar Hoyman & Schuurman te Amsterdam en Sandberg & Co. te Dordrecht.

 

NRC 16 november 1855

Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 11 schepen, als: ….

Voor Amsterdam: LOUISE KROONPRINSES VAN ZWEDEN, kapt. J. van der Linden, van Dordrecht….

 

NRC 02 oktober 1857

Batavia, 10 augustus. Scheepsvrachten. Gedurende de laatste maand hebben de volgende bevrachtingen plaats gehad: …..LOUISE KROONPRINSES VAN ZWEDEN NLG 105 voor suiker en lichte goederen….

 

 

Datum vanaf: 1854
Kapitein: Linden, Jacob van der
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.P.Stoop als gezagvoerder gedurende:

  • * 1862 van de bark “Louisa Kroonprinses van Zweden”, gebouwd in 1854 te Dordrecht, 564 ton o.m., varend voor G.Mauritz te Dordrecht;
  • * 1864 t/m 1867 van het 3/mschip “Singapore”, ex Alida Maria, Adèle, Twee Godfrieds, gebouwd in 1850 te Amsterdam, 332 ton o.m., varend voor Batenburg & Co te Rotterdam. Het schip is in 1867 gesloopt;
  • * 1869 van het 3/m schip “Sophia Amalia”, gebouwd in 1859 te Bolnes, 319 ton o.m., varend voor Batenburg & Co te Rotterdam. In China afgekeurd na averij.

 

Overige bijzonderheden

“NRC 06 januari 1870

Swatow, ..december 1869. Volgens telegram van Galle dato 14 december zou de SOPHIA AMALIA, kapt. Stoop, in zinkende staat hier binnengebracht, afgekeurd worden.”077

 

 

Datum vanaf: 1861
Kapitein: Stoop, J.P.

Familiegegevens en opleiding

Jacob van der Linden werd geboren in 1806 te Krimpen aan de Lek.

Hij trouwde met  Agata Boogaart, geboren 1813 te Krimpen aan de Lek. In 1840/1854 woonde hij op de Hoogt E443 te Dordrecht. In 1860 vertrok hij naar Krimpen aan de Lek

Hij overleed in 1867 in Krimpen aan de Lek064

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.van der Linden, adres Daniels & Arbman, werd met vlagnummer 377 effectief lid van "Zeemanshoop" per 20 juni 1837 op voorspraak van W.Blom. Bij de inschrijving werd als zijn schip vermeld de "Orion". Toegevoegd is "bedankt"002.

In de Algemene Vergaderingen van 13/20 juni 1837 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/benoemd Jacob van der Linden, oud 31 jaar, voerend de “Jacob Cats”, wonend te Dordrecht, en met als adres D.D.Buchler te Amsterdam, voorgesteld door kapitein W.Blom023.

 

  1. v/d Linden uit Dordrecht was in de periode 30 juni 1837 t/m zijn overlijden in 1867 met vlagnummer 6 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart”.111

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de Bestuursvergadering van 28 september 1843 en de Algemene Vergadering dd 24 oktober 1843 van Zeemanshoop wordt melding gemaakt van een brief van kapitein J.van der Linden “waarbij Z.Ed. een kaart van het eiland St.Helena ten geschenke aanbied” De schenking wordt in dank aanvaard en ter inzage gegeven.023

 

In het kasboek van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd november 1836 staat een storting van f 15,- als entreegeld van kapitein J.van der Linden.064b

In de Bestuursvergadering dd 19 januari 1844 van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” staat de mededeling dat kapitein A.(moet zijn J.) van der Linden heeft geschonken een in “steendruk gebragte kaart van het eiland St.Helena.”. Deze wordt in dank aanvaard.064a.

In het kasboek van het Armenfonds van het Dordtse zeemanscollege staat de gift van f 15,- door de erven van kapitein J. van der Linden.064b.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer         jaren         type        scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

         377               1837         fregat     Jacob Cats                                            A.van Hoboken & Zn te Rotterdam

                            1838-1846    fregat     Orion                                                      A.van Blussé van Oud Alblas c.s. te

                                                                                                                                    Dordrecht

                            1848-1852    bark        Admiraal Piet Hein                              van Baggen & Co te Amsterdam

                                1853         geen vermelding van schip en boekhouder

        130            1854-1860    bark        Louisa Kroonprinses van Zweden     G.Mauritz te Dordrecht

                                1861         geen vermelding van schip en boekhouder

                            1862-1863    bark        Louisa Kroonprinses van Zweden     G.Mauritz te Dordrecht

                                1864         geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

kapitein                             naam schip                                                 vertrek                            terugkomst

  1. van der Linden Louise Kroonprinses der Ned (sic) 18 mei 1860                   02 juni 1861

                                            Louise Kroonprinses van Zweden          10 januari 1863             22 november 1863

 

In Ledenlijsten de Dordtse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staatJ. van der Linden als gezagvoerder064a:

*  1842 t/m 1846                          fregat “Orion”                                                           boekhouder Blussé van Oud Alblas

*  1850; 1852 t/m 1854               bark “” Admiraal Piet Hein                                    boekhouder van Baggen & Co te

                                                                                                                                            Amsterdam

*  1855 t/m 1859; 1861               bark “Louisa, Kroonprinses van Zweden             boekhouder G.Mauritz te Dordrecht

 

Bouma025 vermeldt J. van der Linden als gezagvoerder gedurende:

*    1838 op de het 3/m schip “Jacob Cats”, gebouwd in 1835 op de werf van Cornelis Gips te Dordrecht, 790 ton o.m., varend voor A.Blussé van Oud Alblas te Dordrecht (deze opgave klopt niet met die van het troepentransport. Bouma noemt in 1836 J.Ingerman als gezagvoerder. Wellicht is die direct na de afbouw in 1835 de kapitein geweest, terwijl half 1836 van der Linde hem heeft opgevolgd. Ook voer van der Linden in 1837 volgens de AAKZ001 voor van Hoboken in Rotterdam).

*    1839 t/m 1847 van het 3/m schip “`Orion”, gebouwd in 1838 op de werf van Cornelis Gips te Dordrecht, 914 ton o.m., varend voor A.Blussé van Oud Alblas te Dordrecht;

*    1849 t/m 1853 van de bark “Admiraal Piet Hein”, gebouwd in 1848 op de werf van Jan Schouten te Dordrecht, 671 ton o.m., varend voor van Baggen & Co te Amsterdam;

*    1855 t/m 1861 van de bark “Louisa Kroonprinses van Zweden”, gebouwd in 1854 op de werf van Jan Schouten te Dordrecht, 564 ton o.m., varend voor G.Mauritz  te Dordrecht;

*    1863 t/m 1864 op hetzelfde schip en voor dezelfde rederij.

 

Overige bijzonderheden

  1. van der Linden verzorgde per 18 juli 1836 vanuit Hellevoetsluis met de “Jacob Cats” een troepentransport van 5 officieren en 130 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 02 november 1836 na 97 dagen065.
  2. van der Linden vertrok op 10 januari 1863 van Nieuwediep met de “Kroonprinses Louise van Zweden” (sic) en 1 landmachtsoldaat naar Indië. Hij arriveerde te Batavia op 05 mei 1863 na een reis van 115 dagen065.

 

Dordrecht, 30 october 1837

Zaterdag 28 october omstreeks half vijf is hier van de werf de Merwede van de scheepsbouwmeester C. Gips en Zonen met het beste gevolg te water gelaten, het voor Rotterdamsche rekening gebouwde fregatschip Soerabaja en is onmiddellijk daarna voor een reederij binnen deze stad op voornoemde werf de kiel gelegd voor het fregatschip Orion.

De Soerabaja, 624 ton, werd gebouwd voor J. Serruys en Co.

De Orion, 914 ton, voor A. Blussé van Oud-Alblas.

Bron: www.grotezeilvaart.nl

 

Het fregat de ´Jacob Cats” van de Dordtse rederij Blussé van Oud Alblas maakte in totaal 15 reizen waarvan de volgende onder gezag van kapitein J.van der Linden:

3de reis       Augustus 1837 naar Batavia en weer terug in mei 1838.

Het fregat de “Orion” van de Dordtse rederij Blussé van Oud Alblas maakte in totaal 11 reizen waarvan de volgende onder gezag van kapitein J. van der Linden:

1ste reis       november 1838 naar Batavia en terug in augustus 1839

2de reis       januari 1840 naar Batavia en terug in januari 1841

3de reis       februari 1842 naar Batavia en terug in februari 1843

4de reis       maart 1844 naar Batavia en terug in januari 1845

5de reis       augustus 1845 naar Batavia en terug in september 1846

Gegevens van P. Blussé te Vught die ze ontleende aan het Blusséarchief in het Stadsarchief van Dordrecht.

 

Ontleend aan van Blokland-Visser064:

MRD = monsterrol in het Gemeentearchief van Dordrecht

Op 26 november 1830 (MRD 468) was hij 1e stuurman op het fregat “Stad Dordrecht” onder kapitein Klaas van Schinkel en vertrok met 41 man naar Batavia.

Op 05 december 1831 (monsterrol 526, Gemeentearchief van Dordrecht) monsterde hij als 1e stuurman aan op het fregat “Stad Dordrecht” voor een reis naar Batavia, onder kapitein Klaas Schinkel uit Dordrecht.

Op 11 juli 1836 (MRD 786) was hij 1e stuurman op het fregat “Jacob Cats”, onder kapitein Jan Ingerman.

Op 14 juli 1836 draagt Klaas Schinkel het gezag over aan Jacob v/d Linden en deze vertrekt met de “Jacob Cats” op 28 juli 1836 uit Hellevoetsluis met 40 man naar Batavia. Hij is op 07 mei 1837 terug in Amsterdam

Op 05 juli 1837 (MRD 827 Dordrecht) monsterde hij als gezagvoerder op het fregat “Jacob Cats”, en vertrekt op 06 augustus 1837 voor een reis naar Batavia. Hij is terug op 01 mei 1838

Op 20 september 1838 (MRD 900), is Jacob van der Linden, wonend te Dordrecht, oud 32 jaar, kapitein op het fregat “Orion” en vertrekt op 1 november 1838 uit Hellevoetsluis met 42 man naar Batavia. Hij is terug in Amsterdam op 19 augustus 1839. Hij maakt met dit schip 6 reizen.

Blijkens een monsterrol (Gemeentearchief te Dordrecht) dd 02 oktober 1839 monsterde kapitein Jacob van der Linden op de “Orion”aan voor een reis naar Batavia met een equipage van 40 man.

Volgens monsterrol nr. 1380 dd Op 21 mei 1848 (MRD 1380) is hij kapitein op de bark “Admiraal Piet Hein” en vertrekt met 27 man naar Batavia.

Volgens monsterrol nr. 1655 dd Op 05 oktober 1854 (MRD 1655) was hij gezagvoerder op de bark “Louise Kroonprinses der Nederlanden” en vertrok met 21 man naar Akyab.

 

Een scheepsportret door J.Spin van de “Orion” bevindt zich in de privécollectie van Mr. P.Blussé van Oud Alblas te Rotterdam. Het schip is getoond te Den Helder aanlopend met de Dordtse vlag nr.6 van kapitein van der Linden in de fokkemast en diens Amsterdamse vlag nr. 377 in de bezaan. melding dd 15 maart 2009 van Mr. Blussé

 

Amsterdamsche Courant 10 oktober 1844

“Schepen in lading naar Batavia:

Gekoperd 2-deks fregat ORION, kapt. J. van der Linden, van Dordrecht. … “

 

NRC 13 maart 1848

Dordrecht, 12 maart. Naar men verneemt zal a.s. woensdag de 15e dezer van de werf van de scheepsbouwmeester J. Schouten alhier te water worden gelaten het nieuw, gekoperd, tweedeks fregatschip ADMIRAAL PIET HEIN, voor rekening van de heren Van Baggen & Co te Amsterdam. Hetzelve zal gevoerd worden door kapt. J. van der Linden en is bestemd voor de vaart op de Oost-Indiën.

 

NRC 16 maart 1848

Dordrecht, 15 maart. Heden middag omstreeks 1 ure is van de werf van de scheepsbouwmeester J. Schouten alhier te water gelaten het nieuw gebouwd en gekoperd tweedeks barkschip ADMIRAAL PIET HEIN, groot 500 Java-lasten, gebouwd voor rekening van de heren Van Baggen & Co te Amsterdam, welke bodem zal gevoerd worden door kapt. J. van der Linden en bestemd is voor de vaart op Oost-Indië. Daarna is de kiel gelegd voor een andere bodem, welke de naam zal voeren van IO.

 

NRC 17 april 1848

Advertentie. Te Dordrecht ligt in lading naar Batavia voor passagiers en goederen, om in het begin der maand mei te vertrekken, het nieuwgebouwd, kopervast en gekoperd barkschip ADMIRAAL PIET HEIN, gevoerd door kapt. J. van der Linden, hebbende uitmuntende inrichting voor passagiers en voerende een geëxamineerde scheepsdokter. Adres bij de scheepsmakelaar Hoyman & Schuurman te Amsterdam en Sandberg & Co. te Dordrecht.

 

NRC 16 november 1855

Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 11 schepen, als: ….

Voor Amsterdam: LOUISE KROONPRINSES VAN ZWEDEN, kapt. J. van der Linden, van Dordrecht….

 

NRC 02 oktober 1857

Batavia, 10 augustus. Scheepsvrachten. Gedurende de laatste maand hebben de volgende bevrachtingen plaats gehad: …..LOUISE KROONPRINSES VAN ZWEDEN NLG 105 voor suiker en lichte goederen….

 

 

Datum vanaf: 1862
Kapitein: Linden, Jacob van der

Familiegegevens en opleiding

Gerrit Kunst werd geboren te Dordrecht op 02 juli 1837 als zoon van koopvaardijkapitein Jan Gerritz Kunst  en Ettina Eddes. Hij trouwde op 18 april 1860 als 1ste stuurman te Dordrecht met Adriana Petra van den Heuvel, geboren in 1833 te Amsterdam als dochter van Pieter van den Heuvel (overleden in 1844) en Teuntje van den Heuvel. Getuige bij dit huwelijk is grootvader/koopvaardijkapitein Folkert Hendrik Eddes, 76 jaar.

Hij overleed op 20 augustus 1867 te Dordrecht aan cholera en woonde toen aan de Groenmarkt A-209 te Dordrecht.

Hij was in 1867 met nr. 503 lid van de Dordtse vrijmetselaarsloge “La Flamboyante”.064

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Gerrit Kunst uit Dordrecht was met vlagnummer 25 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” in de periode 25 februari 1864 t/m zijn overlijden in 1867.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt G.Kunst als gezagvoerder gedurende:

*       1865 t/m 1867 van de bark “Louisa Kroonprinses van Zweden”, gebouwd in 1854 te Dordrecht, 564 ton o.m., varend voor G.Mauritz  te Dordrecht.

 

Overige bijzonderheden

Ontleend aan van Blokland-Visser064:

Blijkens een monsterrol dd.22 mei 1850 (Nr. 1448 Gemeentearchief van Dordrecht) monsterde Gerrit Kunst (13 jaar, maandgage f 6,-) als ligtjongen aan op het fregat “Broedertrouw” onder gezag van zijn vader Jan Gerritsz Kunst, voor een reis naar Batavia. Uithet Register van binnengekomen schepen te Dordrecht arriveerde op 10 februari 1867 de “Louise Kroonprinses van Zweden” onder gezag van kapitein G.Kunst.064

Op 22 december 1856 (MRD nr 1774) is hij  2e stuurman, met een maandgage van f 40,- op de brik “Thetis”, groot  100 last, in 1849 gebouwd op de  werf van Arnhem te Groningen en met als reder G. Mauritz te Dordrecht en vertrekt onder kapitein Hendrik Meppeler naar Belfast Hij maakt op deze reis een schipbreuk mee waarbij het schip zinkt en de kapitein verdrinkt, na een aanvaring met een stoomschip. Het schip was uit Belfast vertrokken met vlas op 28 maart 1857.

 

In aktenummer 1838-s6, 12-11-1838115 verklaart de kapitein Floris Rietmeijer, van de brik “Catharina”, dat zeilende op 18oZB/ 72o23’OL aan de gevolgen van een galziekte is overleden Gerhardus Willem Frans uit Oude Pekela. Medegetuigen waren Karel Willem Edzard Bergner, opperstuurman en Gerrit Jans Kunst, 2e stuurman.

 

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Kunst, Gerrit

Familiegegevens en opleiding

Folkert Meppelder werd geboren op 25 februari 1829 te Groningen als zoon van de Nederlands Hervormde Hendrik Meppelder en Gepke Eddes. Hij woonde in Dordrecht en vestigde zich op 24 oktober 1859 te Rotterdam waar hij o.a. woonde aan de Rotterdamsche Dijk nr. 25. Hij keerde op 11 november 1860 (of 1868) terug naar Dordrecht. Hij vestigde zich rond 1877 opnieuw te Rotterdam, komende van Heenvliet.

Hij was gehuwd met Fokkelien Mooy geboren 16 februari 1832 te Groningen, Nederlands Hervormd. Hij werd na zijn koopvaardijperiode winkelier.

Hij overleed te Rotterdam aan de Hilledijk op 24 mei 1898005.

 

Folkert Hendriks Meppeler(!) werd geboren te Groningen op 25 oktober 1828 (zie datum hiervoor!) als zoon van koopvaardijkapitein Hendrik Meppeler en Gepke Eddes. Hij woonde in 1840 met zijn ouders aan de Nieuwe Haven nr. 419 te Dordrecht.

Hij trouwde met Tallegien(sic) Mooi, geboren in 1832 te Groningen.

In 1858 woonde het gezin met vrouw en kinderen in de Hooge Nieuwstraat te Dordrecht. De kinderen waren Gepke (1850), geboren te Groningen en Willemina Fokkelina (1852) en Hendrika (1856), beiden geboren te Dordrecht. Het gezin verhuist in 1859 naar Delfshaven.

Hij overleed op 25 mei 1898 te Dordrecht

Hij was in 1856 met nr. 398 lid van de Dordtse vrijmetselaarsloge La Flamboyante. Hij werd op 26 juli 1856 tevens lid van de loge “De Goede Hoop” in Kaapstad064

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

F.Meppelder was met vlagnummer R450 in de periode 1856 t/m 1870 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

F.Meppelder wonende te Delfshaven werd per 11 oktober 1850 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” met vlagnummer 69 en bleef dit tot aan zijn overlijden op 25 mei 1898. Ten tijde van de inschrijving was hij gezagvoerder van de kof “Concordia”.111 en 64a.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het kasboek van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” staat op 09 februari 1851 de storting door kapitein Volkert Meppelder van f 15,- als entreegeld voor lidmaatschap van het college.064b

In het kasboek van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd 3 juni 1898 staat de reglementair vastgestelde uitkering van f 200,- aan de weduwe van kapiteinF.Meppelder te Hillesluis(?).064b

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein F.Meppelder met vlagnummer R450 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1858, 1859, 1862 t/m 1866         van de bark “Jacobus Martinus”                   207 last            varend voor M.Kerdel te Schiedam

*    1867                                   van de bark “Louise Kroonprinses van Zweden”    298 last           varend voor G.Mauritz te Dordrecht

 

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat F.Meppelder als gezagvoerder064a:

*    1852 t/m 1855                       kof “Concordia”                              boekhouder G.Mauritz te Dordrecht

*    1856                                        brik “Hendrika Bertina”                 boekhouder Schröder & Co te Amsterdam

*    1857 t/m 1859                       brik “Hendrika Bertina”                 boekhouder M.Kerdel te Schiedam

*    1861                                        bark “Jacobus Martinus”                boekhouder M.Kerdel te Schiedam

*    1874                                        geen vermelding van een schip

 

Bouma025 vermeldt F.Meppelder als gezagvoerder gedurende:

*    1854 t/m 1856 van de kof “Concordia”, gebouwd in 1827 te Pekela, 143 ton o.m., varend voor G.Mauritz te Dordrecht, Deze vermelding staat onder Z. Meppelder, hetgeen een foutieve vóórletter moet zijn

*    1856 van de brik “Hendrika Bartina”, gebouwd in 1851 te Nieuwendam, 240 ton o.m., varend voor de Gebr. Schröder te Amsterdam;

*    1857 t/m 1867 van de bark “Jacobus Martinus”, gebouwd in 1852 te Schiedam, 391 ton o.m., varend voor M.Kerdel te Schiedam. Het schip werd in 1867 naar het buitenland verkocht;

*    1868 t/m 1869 van de bark “Louisa Kroonprinses van Zweden”, gebouwd in 1854 op de werf van Jan Schouten te Dordrecht, 564 ton o.m., varend voor G.Mauritz  te Dordrecht. Het schip werd in 1869 verkocht naar Duitsland.

 

Overige bijzonderheden

Ontleend aan van Blokland-Visser064:

Volgens monsterrol 1228 dd. 01 november 1844 in het Gemeentearchief van Dordrecht monsterde hij als ligtmatroos (15 jaar, wonend te Dordrecht) op de galjoot “Venila” (moet zijn de kof “Venelia”) onder gezag van zijn vader Hendrik Meppeler voor een reis met 8 man naar Belfast.

Op 11 oktober 1850 is hij kapitein op de kof “Concordia”, varend voor reder G.Mauritz te Dordrecht.

In de monsterrol nr. 1599 dd. 27 oktober 1853 in het Gemeentearchief van Dordrecht staat F.Meppelder, oud 26 jaar, wonend te Dordrecht, met een maandgage van f 65,- , geboekt als eerste stuurman op de bark “Jan Schouten” onder kapitein J.Coening Meijer, varend voor G.Schouten te Dordrecht en vertrekkend met 25 man naar Batavia.

Op 27 januari 1853 (monsterrol nr. 1599) was hij 1e stuurman voor een gage van f 65,- per maand op de bark “Jan Schouten” onder kapitein Joseph Coening Meyer voor een reis met 245 man naar Batavia.

In 1861 was hij gezagvoerder op de bark “Jacob Martinus”.

Per 28 augustus 1867 vertrok hij als gezagvoerder op de bark “Louise Kroonprinses van Zweden” voor een reis van Rotterdam naar Australië.064 en 071.

 

 

Datum vanaf: 1867
Kapitein: Meppelder/Meppeler, Folkert Hendriks

Algemene informatie

.

 

1854

NRC 200854. Dordrecht, 19 augustus. Heden namiddag om 1½ uur is van de werf van de scheepsbouw- meester Jan Schouten met het beste gevolg te water gelaten het nieuw gebouwd en gekoperd barkschip LOUISA KROONPRINCES VAN ZWEDEN, gebouwd voor rekening ener rederij onder directie van de heer G. Mauritz alhier en gevoerd zullende worden door kapt. J. van der Linde Hzn. Genoemde bodem is bestemd voor de grote vaart.

1869

NRC 070769. Advertentie. E. Mauritz, A.C. van Wageningen jr, D. de Jongh Wzn, B. de Witt en J. de Voogd jr, makelaars te Dordrecht, zullen op zaterdag 17 juli 1869  des middags ten 12 ure precies, ten huize van J. Zahn, in het Nederlandsch Koffiehuis, over het Scheffersplein, presenteren te verkopen het extra ordinair, welbezeild, gekoperd en kopervast barkschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd LOUISA KROONPRINSES VAN ZWEDEN, gevoerd door kapt. F. Meppelder, gemeten op 564 tonnen of 298 lasten. Breder volgens inventaris omschreven, en nadere informatie te bekomen bij bovengenoemde makelaars en de cargadoor Gerard Mauritz. Voornoemd schip is liggende aan de sleephelling te Papendrecht, en zijnde inmiddels uit de hand te koop.

1871

Het is aannemelijk, dat de LOUISA, verkocht naar Noorwegen, verdoopt is in BESTEMOR. De LOUISA arriveerde op 30 april 1871 te Hamburg van New York, en de BESTEMOR, waarvan gemeld wordt dat ze in 1854 te Dordrecht is gebouwd, arriveerde op 10 juni 1871 van Hamburg te Stavanger.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

ARCHIEF NA Den Haag 3.03.54 - 160 archiefnummer Dordt 197.
__________________________________________________

BIJLBRIEF
Naam schip: KROONPRINSES VAN ZWEDEN

Plaats en datum: bijlbrief, Dordrecht, 18 september 1854

Soort schip bark

Te voeren door kapt.

Bouwwerf / verkoper Jan Schouten, scheepsbouwmeester te Dordrecht

Eigenaar / aankoper Gerard Mauritz, Dordrecht, c.s.

Groot volgens meetbrief 298 lasten

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en nummer van registratie

Datum van registratie 19 september 1854

Notaris

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld)

Bijzonderheden: ML: mogelijk heette het schip LOUISA KROONPRINSES VAN ZWEDEN)






Researcher/datum research ML/040106

Naam LOUISA KROONPRINSES VAN ZWEDEN
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1854
Toegang 3.03.54
Inventaris 160