Inloggen
STER DER HOOP - ID 9526


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1876-00-00 / 1881-00-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1868
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Gove & Choate, Boston (Mass.), U.S.A.
Contractor: none
Delivery Date: 1868-02-00
Technical Data

Net Tonnage: 1193.14 Net tonnage
 
Length 1: 188.6 Feet (British) Registered
Beam: 37.4 Feet (British) Registered
Depth: 23.6 Feet (British) Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1876
Type: Remeasurement
Omschrijving: De juiste afmetingen volgens de Nederlandse meetbrief zijn nog niet bekend. Daarom zijn de geregistreerde afmetingen uit LR 1888 overgenomen, toen het schip Duits was en genaamd GEORG. Deze wijken niet veel af van de US-maten uit Amerikaanse bron = 185"x37"x23".

Ship History Data

Date/Name Ship 1868-02-00 STAR OF HOPE
Manager: Samuel G. Reed & Co., Boston (Mass.), U.S.A.
Eigenaar: Samuel G. Reed & Co., Boston (Mass.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: Boston (Mass.) / U.S.A.
Callsign: JCWN
Additional info: Off.no. 23415

Date/Name Ship 1876-00-00 STER DER HOOP
Manager: Jan Vroege, Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Jan Vroege, Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Alblasserdam / Netherlands
Callsign: PTCJ

Date/Name Ship 1881-00-00 GEORG
Manager: Siedenburg, Wendt & Co., Bremen, Germany
Eigenaar: Siedenburg, Wendt & Co., Bremen, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremen / Germany
Callsign: QDLK

Ship Events Data

1894-00-00: Final Fate:
De GEORG is op 3 januari 1894 met aanvaringsschade te Southampton binnengebracht en vervolgens afgekeurd. Het beschadigde schip werd daarna als lichter gebruikt. Op de laatste reis was het schip onderweg met een lading stukgoed van Geestemunde naar New York.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.Boonstra als gezagvoerder gedurende:

  • 1858 t/m 1862 van de 2/msch “Mina”, gebouwd in 1857 te Hoogezand, 177 ton o.m., varend voor W.W.Pott te Pekela. Het schip voer in 1863 voor J.Ooms Ez & Co te Rotterdam en was herdoopt in “Valk”;
  • 1874 t/m 1876 van de bark “Twee Cornelissen”, gebouwd in 1855 te Alblasserdam, 742 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam. Het schip werd in 1877 verkocht aan W.Smit te Purmerend en herdoopt in “Concordia”;
  • 1876 t/m 1878 van het 3/mschip “Ster der Hoop, ex Star of Hope, gebouwd in 1868 te Boston, 1312 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1876
Kapitein: Boonstra, A.

Familiegegevens en opleiding

Hinrich (Hendrik Gerdes (Geert) Ruhaak werd geboren op 29 mei 1840 te Alblasserdam als zoon van kapitein Gerd Henrichs Ruhaak en Johanna ‘t Hoen.

Hij trouwde in 1865 te Overschie met Dederica van de Berg

Hij woonde in 1880 te Overtschie waar hij in 1891 directeur van de Nederlandse Scheepvaart Maatschappij te Amsterdam wordt en tevens leraar praktische zeevaartkunde op de zeevaartschool te Rotterdam. Hij is na 1891 tevens jaren raadslid en wethouder te Overschie.

Hij overleed om 1905 te Rotterdam.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.G.Ruhaak was met vlagnummer R94 in de periode 1869 t/m 1906 effectief lid van het Rotterdams zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1901 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat in dat jaar de oud-gezagvoerder en effectief lid H.G.Ruhaak voorzitter van de Maatschappij werd, na het overlijden van kapitein Jb. Hus058.

H.G.Ruhaak was president van de Maatschappij van 1901-1904058.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 01 juni 1893 wordt verslag gedaan van de uitreiking van de medailles voor de best gehouden kompasjournalen in de periode 1890-1891 waarbij goud wordt uitgereikt aan kapitein H.Sluiter en brons aan kapitein H.G.Ruhaak. De zilveren medaille voor kapitein J.Vernes zal, wegens afwezigheid van betrokkene, worden nagezonden.023. Een overeenkomstige opmerking staat in het tijdschrift “De Zee”, Jg.15, 1893, pp.24-25.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.G.Ruhaak als gezagvoerder gedurende:

*   1868 t/m 1870 op de bark “Nieuwland”, gebouwd in 1842 op de werf van de gebr. Pot te Elshout, 114 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam;

*   1870 t/m 1878 van het fregat (c.q. houten bark) “Johanna en Margaretha”, gebouwd in 1870 door Rijkee & Co te Katendrecht, 1133 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam ( ook 052);

*   1879 t/m 1880 op het fregat “Ster der Hoop” ex Star of Hope, gebouwd in 1868, 1312 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam;

*   1881 t/m 1884 op het 3/m schip ” Gebroeders Smit”, gebouwd in 1875 op de werf van Jan Smit te Alblasserdam, 1534 ton o.m., varend voor J.Smit Cz te Alblasserdam;

*   1885 t/m 1895 op het schroefstoomschip “Smit”, gebouwd in 1885 te Alblasserdam op de werf van Jan Smit Cz, 1280 ton n.m., 750 pk, varend voor J.Smit te Alblasserdam.

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein H.G.Ruhaak met vlagnummer R94 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1874                       fregat “Johanna & Margaretha”      598 last          varend voor J.Vroege te Alblasserdam

*   1877                       fregat “Johanna & Margaretha”      1135 ton n.m. varend voor J.Vroege te Alblasserdam

*   1878                       fregat “Ster der Hoop’                       1193 ton n.m. varend voor J.Vroege te Alblasserdam

*   1880, 1881            fregat “Gebrs. Smit”                          1534 ton n.m. varend voor J.Smit Cz , Alblasserdam

*   1882, 1883            fregat “Gebrs. Smit”                          1376 ton        varend voor J.Smit Cz, Alblasserdam

*   1885 t/m 1888,

     1890, 1891            ss. “Smit”                                             1259 ton       varend voor J.Smit Cz Alblasserdam

*   1892 t/m 1902      geen vermelding van schip en boekhouder

 

Overige bijzonderheden

H.G.Ruhaak vervoerde per 22 januari 1869 vanuit Brouwershaven met de “Nieuwland” 1 landmachtofficier naar Indië en arriveerde te Batavia op 27 mei 1869 na een reis van 125 dagen065.

 

In het tijdschrift De Zee Jg.1895, p.541-544 staat een artikel door oud-gezagvoerder H.G.Ruhaak met als titel “Eenige denkbeelden ter voorkoming van Aanvaringen op Zee.”

In het tijdschrift De Zee, Jg 1896, p 328-329 staat een artikel van H.G.Ruhaak met als titel “Denkbeelden ter voorkoming van aanvaringen op zee.”

 

Ontleend aan van Blokland-Visser064:

Hij werkte eerst 5 jaar als stuurman voor de reder Jan Vroege te Alblasserdam en later als gezagvoerder op de schepen “Nieuwland”, de “Johanna en Margaretha”, de “Ster der Hoop” en het fregat “De Gebroeders Smit” Daarna werkte hij voor reder Jan Smit Cz te Alblasserdam op de “Gebroeders Smit” en het eerste stoomschip “Smit”.

In 1880 woonde hij in Overschie en na zijn loopbaan als kapitein werd hij in 1891 directeur van de Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij te Amsterdam. Hij was tevens leraar practische zeevaartkunde op de zeevaartschool te Rotterdam. In Overschie was hij jarenlang gemeenteraadslid en wethouder064.

 

 

 

 

 

Datum vanaf: 1879
Kapitein: Ruhaak, Hinrich (Hendrik) Gerdes (Geer

Familiegegevens en opleiding

 

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

 

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

 

 

De schepen van de kapitein

W.L.van de Vegte was in 1885 de eerste kapitein op de ijzeren bark "Krimpen aan de Lek" (1878 ton) gebouwd bij J.& K.Smit te Krimpen aan de Lek026(39/312).

 

W.L.van de Vegte was van 1883-1885 kapitein van het houten clipper-fregat “Lichtstraal” (ex-Suzanna Johanna, ex-Lichtstraal), in 1863 te water gelaten op de werf van Jan Smit Fz te Slikkerveer, 1500 ton, varend voor reder P.van der Hoog te Krimpen aan de Lek. Het schip werd in 1885 verkocht aan August Köpcke te Rotterdam en herdoopt tot “Jacoba052

 

W.L.van de Vegte was van 1885-1891, 1893-1898 en 1900-1902 kapitein van de ijzeren bark “Krimpen aan de Lek”, gebouwd in 1884/85 op de werf van J.& K.Smit te Krimpen aan de Lek, 1078 nrt, varend voor P.van der Hoog te Krimpen aan de Lek. Het schip strandde in 1902 in de Torres Straat052

 

W.L.van de Vegte was van 1885-1891 gezagvoerder van de ijzeren bark “Krimpen aan de Lek”, gebouwd in 1884/1885 op de werf van J.& K.Smit te Krimpen aan de Lek, 1078 ton n.m., met als reder P.van der Hoog te Krimpen aan de Lek..052

 

Bouma025 vermeldt W.L. v/d Vegte als gezagvoerder gedurende:

*   1881 van het 3/mschip “Ster der Hoop, ex Star of Hope, gebouwd in 1868 te Boston, 1312 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam. Het schip werd in 1881 verkocht naar Bremen;

*   1883 t/m 1885 van het 3/mschip “Lichtstraal”, ex Suzanna Johanna, ex Lichtstraal, gebouwd in 1864 te Slikkerveer, 1259 ton o.m., varend voor P.v/d Hoog te Krimpen aan de Lek. Het schip voer in 1886 voor Aug.Köpcke te Rotterdam en was herdoopt in “Jacoba”;

*   1886 t/m 1890 van de ijzeren bark “Krimpen aan de Lek”, gebouwd in 1885 te Krimpen aan de Lek, 1078 ton n.m., varend voor P. v/d Hoog te Krimpen aan de Lek;

*   1893 t/m 1898 van de ijzeren bark “Krimpen aan de Lek”, gebouwd in 1885 te Krimpen aan de Lek, 1078 ton n.m., varend voor P. v/d Hoog te Krimpen aan de Lek;

*   1900 en later van de ijzeren bark “Krimpen aan de Lek”, gebouwd in 1885 te Krimpen aan de Lek, 1078 ton n.m., varend voor P. v/d Hoog te Krimpen aan de Lek.

 

Overige bijzonderheden

Kapitein van de Vegte vertrok op 19 december 1885 uit Rotterdam met stukgoed naar Java, waar ze op 01 april 1886 arriveert. Op 01 oktober 1886 vertrekt ze weer met suiker en koffie en komt dan op 19 januari 1887 in Londen om te lossen. Vervolgens wordt te Cardiff steenkool ingenomen met afvaart op 29 april en aankomst te Batavia op 07 augustus 1887. Er is weer een retourreis tussen Indië en Engeland. In september 1888 gaat van de Vegte weer vanuit Java op huis aan. “Maar dan gaat het mis met haar; wanneer de “Krimpen aan de Lek” door het eilandengebied tussen Straat Soenda en Batavia vaart, raakt zij de grond, en de lekkage is zodanig dat zij op de Agnieten Eilanden of Maneter Eiland op strand moet worden gezet om zinken te voorkomen. Na lossing van het grootste deel van de kolen … en voorlopige dichting van het lek, kan zij door naar Batavia voor lossing van het restant der lading en reparaties in het droogdok”.

“Ook in 1890 had de “Krimpen aan de Lek” nog een fortuinlijke reis; met een lading hout van Zweden naar Australië, liep zij bij een zomerstorm in het Skagerrak, zoveel schade aan tuig en zeilen op, dat zij Arendal moest binnenlopen om daar voor 1766 gulden 10 dagen te repareren.052.

Sprekend over een veilige route door Straat Torres bij Australië zegt Pronker052:

“Maar de voorkeur voor Straat Torres in de maanden April-September vereist wel een zorgvuldige navigatie. Men moet niet doen, zoals de kapitein van de “Krimpen aan de Lek” …die in Juli 1902, zonder goede kaarten van Straat Torres, uit Newcastle NSW vertrok en probeerde zonder betrouwbaar bestek Straat Torres binnen te zeilen. Dat schip ging dan ook verloren bij de Oostelijke ingang van Straat Torres, Bligh Entrance, door stranding op Parana Rif aan de Zuidkust van NieuwGuinea”.052.

Er is een afbeelding van de “Krimpen aan de Lek” op p.184.

 

“Het barkschip ‘Krimpen aan de Lek’ vertrok op 2 juli 1902 van New Castle op de oostkust van Australië (New South Wales) met een lading van 1602 ton steenkool. De bestemming was Semarang op de noordkust van Java.”. De route van kapitein W.L. van den Vegte voerde langs het Great Barrier Reef op de breedte van Straat Torres. Er waren geen kaarten van dir gevaarlijke riffengebied aan boord. ’s Nachts stootte men plotseling op een rif, dat later het Parama rif aan de monding van de Fly River bleek te zijn. Het schip maakte al snel veel water en er was haast geboden het schip te verlaten. Er was zelfs geen gelegenheid scheepspapieren mee te nemen.

Aan wal werdern zij liefderijk opgevangen door inboorlingen, die de bemanning overbrachten naar Darien Island waar een goevernements station was gelegen. Vandaar bereikte men via Brisbane tenslotte Sydney waar voor de scheepsconsul een verklaring werd afgelegd.

De zaak werd behandel voor de Raad van Tucht voor de Koopvaardij. Voorop in de kritiek stond het gemis van een behoorlijke zeekaart, terwijl er goede kaarten bescchikbaar waren. “Het bevaren van Straat Torres zonder een kaart van voldoende groot bestek moest beschouwd worden als een roekeloze daad en daaraan was het verlies van zijn schip te wijten.” Hem werd voor één jaar de bevoegdheid ontnomen om als kapitein op een Nederlands schip te varen.

 

De bark “Krimpen aan de Lek” onder kapiteinW.Lvan der Vegte vertrok op 17 april 1894 vanuit Wellington “doubtless eastwards & C.Horn” Aankomst te Londen op 02 augustus 1894.121

 

 

Datum vanaf: 1881
Kapitein: Vegte, W.L. van den

Afbeeldingen


Omschrijving: Een slechte foto van het schip als Duits fregat GEORG
Collectie: Klootwijk, Jan
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Ook deze foto van de GEORG, ex-STER DER HOOP is niet fraai.
Collectie: Koning, W. de
Vervaardiger: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten