Inloggen
Gezagvoerder

Vegte, W.L. van den

Naam: Vegte, W.L. van den
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 5
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
KRIMPEN AAN DE LEK 1885 Bark Sailing Vessel 3545 Bekijk schip
KRIMPEN AAN DE LEK 1885 Bark Sailing Vessel 3545 Bekijk schip
KRIMPEN AAN DE LEK 1885 Bark Sailing Vessel 3545 Bekijk schip
LICHTSTRAAL 1864 Fregat Sailing Vessel 15978 Bekijk schip
STER DER HOOP 1868 Fregat Sailing Vessel 9526 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

 

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

 

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

 

 

De schepen van de kapitein

W.L.van de Vegte was in 1885 de eerste kapitein op de ijzeren bark "Krimpen aan de Lek" (1878 ton) gebouwd bij J.& K.Smit te Krimpen aan de Lek026(39/312).

 

W.L.van de Vegte was van 1883-1885 kapitein van het houten clipper-fregat “Lichtstraal” (ex-Suzanna Johanna, ex-Lichtstraal), in 1863 te water gelaten op de werf van Jan Smit Fz te Slikkerveer, 1500 ton, varend voor reder P.van der Hoog te Krimpen aan de Lek. Het schip werd in 1885 verkocht aan August Köpcke te Rotterdam en herdoopt tot “Jacoba052

 

W.L.van de Vegte was van 1885-1891, 1893-1898 en 1900-1902 kapitein van de ijzeren bark “Krimpen aan de Lek”, gebouwd in 1884/85 op de werf van J.& K.Smit te Krimpen aan de Lek, 1078 nrt, varend voor P.van der Hoog te Krimpen aan de Lek. Het schip strandde in 1902 in de Torres Straat052

 

W.L.van de Vegte was van 1885-1891 gezagvoerder van de ijzeren bark “Krimpen aan de Lek”, gebouwd in 1884/1885 op de werf van J.& K.Smit te Krimpen aan de Lek, 1078 ton n.m., met als reder P.van der Hoog te Krimpen aan de Lek..052

 

Bouma025 vermeldt W.L. v/d Vegte als gezagvoerder gedurende:

*   1881 van het 3/mschip “Ster der Hoop, ex Star of Hope, gebouwd in 1868 te Boston, 1312 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam. Het schip werd in 1881 verkocht naar Bremen;

*   1883 t/m 1885 van het 3/mschip “Lichtstraal”, ex Suzanna Johanna, ex Lichtstraal, gebouwd in 1864 te Slikkerveer, 1259 ton o.m., varend voor P.v/d Hoog te Krimpen aan de Lek. Het schip voer in 1886 voor Aug.Köpcke te Rotterdam en was herdoopt in “Jacoba”;

*   1886 t/m 1890 van de ijzeren bark “Krimpen aan de Lek”, gebouwd in 1885 te Krimpen aan de Lek, 1078 ton n.m., varend voor P. v/d Hoog te Krimpen aan de Lek;

*   1893 t/m 1898 van de ijzeren bark “Krimpen aan de Lek”, gebouwd in 1885 te Krimpen aan de Lek, 1078 ton n.m., varend voor P. v/d Hoog te Krimpen aan de Lek;

*   1900 en later van de ijzeren bark “Krimpen aan de Lek”, gebouwd in 1885 te Krimpen aan de Lek, 1078 ton n.m., varend voor P. v/d Hoog te Krimpen aan de Lek.

 

Overige bijzonderheden

Kapitein van de Vegte vertrok op 19 december 1885 uit Rotterdam met stukgoed naar Java, waar ze op 01 april 1886 arriveert. Op 01 oktober 1886 vertrekt ze weer met suiker en koffie en komt dan op 19 januari 1887 in Londen om te lossen. Vervolgens wordt te Cardiff steenkool ingenomen met afvaart op 29 april en aankomst te Batavia op 07 augustus 1887. Er is weer een retourreis tussen Indië en Engeland. In september 1888 gaat van de Vegte weer vanuit Java op huis aan. “Maar dan gaat het mis met haar; wanneer de “Krimpen aan de Lek” door het eilandengebied tussen Straat Soenda en Batavia vaart, raakt zij de grond, en de lekkage is zodanig dat zij op de Agnieten Eilanden of Maneter Eiland op strand moet worden gezet om zinken te voorkomen. Na lossing van het grootste deel van de kolen … en voorlopige dichting van het lek, kan zij door naar Batavia voor lossing van het restant der lading en reparaties in het droogdok”.

“Ook in 1890 had de “Krimpen aan de Lek” nog een fortuinlijke reis; met een lading hout van Zweden naar Australië, liep zij bij een zomerstorm in het Skagerrak, zoveel schade aan tuig en zeilen op, dat zij Arendal moest binnenlopen om daar voor 1766 gulden 10 dagen te repareren.052.

Sprekend over een veilige route door Straat Torres bij Australië zegt Pronker052:

“Maar de voorkeur voor Straat Torres in de maanden April-September vereist wel een zorgvuldige navigatie. Men moet niet doen, zoals de kapitein van de “Krimpen aan de Lek” …die in Juli 1902, zonder goede kaarten van Straat Torres, uit Newcastle NSW vertrok en probeerde zonder betrouwbaar bestek Straat Torres binnen te zeilen. Dat schip ging dan ook verloren bij de Oostelijke ingang van Straat Torres, Bligh Entrance, door stranding op Parana Rif aan de Zuidkust van NieuwGuinea”.052.

Er is een afbeelding van de “Krimpen aan de Lek” op p.184.

 

“Het barkschip ‘Krimpen aan de Lek’ vertrok op 2 juli 1902 van New Castle op de oostkust van Australië (New South Wales) met een lading van 1602 ton steenkool. De bestemming was Semarang op de noordkust van Java.”. De route van kapitein W.L. van den Vegte voerde langs het Great Barrier Reef op de breedte van Straat Torres. Er waren geen kaarten van dir gevaarlijke riffengebied aan boord. ’s Nachts stootte men plotseling op een rif, dat later het Parama rif aan de monding van de Fly River bleek te zijn. Het schip maakte al snel veel water en er was haast geboden het schip te verlaten. Er was zelfs geen gelegenheid scheepspapieren mee te nemen.

Aan wal werdern zij liefderijk opgevangen door inboorlingen, die de bemanning overbrachten naar Darien Island waar een goevernements station was gelegen. Vandaar bereikte men via Brisbane tenslotte Sydney waar voor de scheepsconsul een verklaring werd afgelegd.

De zaak werd behandel voor de Raad van Tucht voor de Koopvaardij. Voorop in de kritiek stond het gemis van een behoorlijke zeekaart, terwijl er goede kaarten bescchikbaar waren. “Het bevaren van Straat Torres zonder een kaart van voldoende groot bestek moest beschouwd worden als een roekeloze daad en daaraan was het verlies van zijn schip te wijten.” Hem werd voor één jaar de bevoegdheid ontnomen om als kapitein op een Nederlands schip te varen.

 

De bark “Krimpen aan de Lek” onder kapiteinW.Lvan der Vegte vertrok op 17 april 1894 vanuit Wellington “doubtless eastwards & C.Horn” Aankomst te Londen op 02 augustus 1894.121