Inloggen
A.R. FALCK - ID 8405

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1846-08-25 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1846
Nat. Official Number: 296 HOORN 1870
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Barque
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Construction Data

Scheepsbouwer: Cornelis Smit, Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Launch Date: 1846-07-16
Delivery Date: 1846-08-00
Technical Data

Net Tonnage: 651.00 *** Onbekend ***
Deadweight: 344.00 lasts
 
Length 1: 38.90 Meters ***Unknown***
Beam: 11.80 Meters ***Unknown***
Depth: 6.55 Meters ***Unknown***
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1846
Datum agenda: 1846-08-25
Register nr: 18460489
Scheepsnaam: A.R. FALCK
Type: Bark
Lasten: 344
Gebouwd in provincie: Zuid Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Boissevain & Co.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Boulet, L.A.J.
Opmerkingen: nieuwe zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1846-08-00 A.R. FALCK
Manager: Boissevain & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Boissevain & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1868-06-15 A.R. FALCK
Manager: N. Brantjes, Purmerend, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N. Brantjes, Purmerend, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Purmerend / Netherlands
Callsign: NRGT

Ship Events Data

1846-00-00: In 1846 was de “Anton Reinhard Falck” gebouwd voor Boissevain. Het verzoek voor de bouw van deze bark van 338 last kwam uit Den Haag, waar invloedrijke personen een protégé – L.A.J. Boulet – een plaats als kapitein wilden bezorgen en in dat geval aandelen wilden nemen. Kapt. Boulet blijkt commercieel een mislukking: over de eerste twee reizen – die veel te lang duren – vindt weinig uitkering plaats. Bovendien is Boulet een driftkop, die voortdurend overhoop ligt met zijn ondergeschikten, die melden dat “de kapitein geen mens, maar een dier is“. Zijn ontslag kost Boissevain wel een paar slapeloze nachten. De reder wacht vervolgens driekwart jaar, tot zijn meest ervaren kapitein met de VAN DER WERFF teruggekeerd is”, in casu Pieter Teunisz van Duyvenbode. (S.P.)
1846-07-16: NRC 18.07.1846
Alblasserdam, 16 juli. Heden is alhier met het beste gevolg van de werf van de scheepsbouwmeester Cornelis Smit te water gelaten het gekoperd barkschip A.R. FALCK, voor rekening ener rederij onder directie van de heren Boissevain & Co. te Amsterdam. Deze bodem is bestemd voor de vaart op de Grote Oceaan en zal als gezaghebber gevoerd worden door kapt. L.A.J. Boulet.
1846-09-19: NRC 21.09.1846
Rotterdam, 19 september. De nieuwgebouwde bark A.R. FALCK ligt thans heden zeilklaar bet bestemming Batavia.
1846-09-21: NRC 22.09.1846
Hellevoetsluis, 21 september. Volgens particulier bericht zeilde heden van Hellevoetsluis in zee de A.R. FALCK, kapt. Boulet.
1846-10-04: NRC 09.10.1846
Portsmouth, 4 oktober. Het Nederlands schip A.R. FALCK, kapt. Boulet, van Rotterdam naar Batavia, is alhier binnengelopen met zware schade aan zijn verkopering. Het schip is voor zo ver zulks doenlijk was op zijde gehaald om de schade aan het koper na te zien, doch men heeft het nodig geoordeeld om hetzelve te lichten, daar er meer kentekenen van schade onder water zijn. Men heeft dan ook reeds met lossen een aanvang gemaakt.
1846-11-05: NRC 10.11.1846
Portsmouth, 5 november. Het schip A.R. FALCK, kapt. Boulet, van Rotterdam naar Batavia, alhier met schade binnengelopen, heeft heden na volbrachte reparatie de reis weder voortgezet.
1848-02-28: NRC 29.02.1848
Amsterdam, 28 februari. Volgens brief van kapt. Boulet, voerende het Nederlandse barkschip A.R. FALCK, van hier naar Batavia, was hij toen zeilende op 1º Z.B. en 21º W.L. De 5e en 6e december 1847 had hij een hevige orkaan doorgestaan, waarbij het schip zodanig overzijde had gelegen, dat de lading was overgegaan; ook had het koper geleden, overigens was alles wel aan boord.
1849-06-21: NRC 22.06.1849
Amsterdam, 21 juni. Volgens brief van kapt. Boulet, voerende het schip A.R. FALCK, van Banjoewangie herwaarts gedestineerd, in dato St. Helena 13 april, had hij de 25e maart op het rif van Aquilhas een zware storm doorgestaan en was daardoor het hek van het schip geheel opengewerkt en de boegspriet beschadigd geworden. Overigens was alles wel aan boord.
1849-06-25: NRC 26.06.1849
Amsterdam, 25 juni. Volgens brief van kapt. Boulet, voerende het schip A.R. FALCK, van Batavia herwaarts gedestineerd, in dato Nieuwe Diep de 23e dezer, was hij, na de 14e april van St. Helena vertrokken te zijn, de 1e juni bij de Westerse eilanden Corfo en Flores des morgens ten 5 ure door een geweldige hoos met dwarrelwind belopen, welke twee uur aanhield en waardoor hij een geheel stel zeilen, uitgenomen de bramzeilen, verloor. De marszeilen waren gereefd, bezaan- en grootzeil gegeid. Ten einde het schip voor de wind te doen vallen moest de fok bij gehouden worden doch bleef met het boord te water liggen. De fok barstte, kluiver en stagzeil vlogen weg. Alle moeite was vergeefs en de wind zo hevig, dat de voorbramsteng letterlijk over boord gewaaid was zonder enig zeil er aan. Na verloop van een uur mocht het kapt. Boulet gelukken het schip voor de wind om te krijgen en na dat het weder tegen 7 uur wederom bedaard was, was hij in staat de lappen van de ra’s los te snijden en nieuwe zeilen aan te slaan.
1851-08-25: NRC 19.10.1851
Batavia, 25 augustus. Scheepsvrachten blijven zonder verandering. De A.R. FALCK, ROTTERDAM en JAVAAN laden grotendeels voor eigen rekening, de beide eerstgenoemden te Samarang.
1852-04-20: NRC 21.04.1852
Rotterdam, 20 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn heden bevracht de volgende 32 schepen:
Voor Rotterdam: BOREAS, kapt. P.G. Visser; EMILIE, kapt. P.F. Marker; VICE ADMIRAAL GOBIUS, kapt. M.W. Zwart; SOERABAYA, kapt. A.M. Swarts; FACTORY, kapt. J. Jansen; EDUARD, kapt. J.M. de Winter; PADANG, kapt. A.A. van der Linden en STAD TIEL, kapt. W.B. Derks.
Voor Amsterdam: OCEAAN, kapt. C.J. Doeksen, POLLUX, kapt. J. Kooy; JAVA COURIER, kapt. F.G. Rienitz; A.R. FALCK, kapt. P. van Duyvenboden; JAVAAN, kapt. G.J. Teensma;
1853-06-27: NRC 28.06.1853
Rotterdam, 27 juni. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn op heden bevracht de navolgende 35 schepen, als:
Voor Rotterdam: ALBLASSERDAM, kapt. P.G. Pott; AUSTRALIE, kapt. R.A. Tange; PIO NONO, kapt. J.D. Nordlohne; IDA ELIZABETH, kapt. M.A. Overgaauw; FACTORIJ, kapt. J. Jansen; ROTTERDAM, kapt. P. Vis; NOORD, kapt. H.R. Rubaak; MENADO, kapt. P.A. Schaap; CORTGENE, kapt. J.A. Scott; ROBERTUS HENDRIKUS, kapt. R.H. Mulder.
Voor Amsterdam: SIRIUS, kapt. H. Mulder; JOHANNA CATHARINA, kapt. C.A. Hjelmström; LODEWIJK ANTONIE, kapt. M. de Wijn; PRINSES SOPHIA, kapt. P.S. Matsen; KONING WILLEM II, kapt. G. v. Eijk Menkman; NEDERLAND & ORANJE, kapt. L. van der Plas; JAVA COURIER, kapt. F.G. Reinitz; CHINA, kapt. J.G. Appel; A.R. FALCK, kapt. P. v. Duivenboden; (opm: bekort)
1868-05-00: AH mei 1868
Advertentie van publieke veiling te Amsterdam, van het gekoperd en kopervast barkschip A.R. FALCK, gevoerd door kapt. D. v.d. Plas, gemeten op 641 ton of 339 lasten. Ligt in het Oosterdok.
1868-06-15: AH 17.06.1868
Verkocht op 15 juni 1868 te Amsterdam het barkschip A.R. FALCK, NLG 14400, in slag NLG 2000 (opm: = NLG 16400), koper E.C.A. Kali (opm: makelaar, in opdracht van N. Brantjes)
1870-06-09: Op 9 juni 1870 liet Nicolaas Brantjes het schip bij het kadaster van Hoorn onder zijn naam teboekstellen met brandmerk 296 Hoorn 1870.
Nadat hij was overleden liet zijn weduwe, Josephine Martha Theresia Truffino, het schip per 10 december 1887 op haar naam overzetten.
(Kadaster)
1892-09-23: Op 01.09.1892 vertrok de A.R. FALCK met een lading hout van Narva (Estland) naar Purmerend.
Op 23.09.1892 strandde de bark op de Noorderhaaks.
1892-09-24: Op 24.09.1892 slaagden de sleepboten HERCULES en STAD AMSTERDAM er in de bark vlot te slepen en te Nieuwediep binnen te brengen.
1892-10-26: Final Fate:
Op 26.10.1892 werd het schip in Nieuwediep geveild en verkocht aan J.N. Prins die het schip kocht voor de sloop te Nieuwediep. L.C.H.)
1893-00-00: Van dit schip bevindt zich een schilderij van Jacob Spin in het Katwijks Museum.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1846
Kapitein: Boulett, Louis Adrien Jules
College: Zeemanshoop, Amsterdam
Vlagnummer: 248
Overige informatie: Kapitein L.A.J. Boulett (* Amsterdam 1800 – † 3/1867) werd op voordracht van kapitein J.C. Ludders in 1833 effectief lid van het College Zeemanshoop, voerende het fregat VROUW HENDRIKA. Hij kreeg t/m 1836 vlagnummer 361, van 1836 t/m 1854 vlag nr. 248 en

Datum vanaf: 1850
Kapitein: Plas, B. van der
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1851
Kapitein: Duyvenbode, Pieter Teunisz van
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Duyvenbode, D. van
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Plas, D. van der
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Hut, H.J.
College: Goede Bedoeling, Den Helder
Vlagnummer: 9
Overige informatie: Tevens lid van Maatschappij 'Tot Nut der Zeevaart', Veendam - vlag No. 250

Datum vanaf: 1876
Kapitein: Ekamp, F.A.
College: Goede Bedoeling, Den Helder
Vlagnummer: 7
Overige informatie: Tevens lid van Collegie 'De Herkenning', Schiermonnikoog - vlag No84.

Datum vanaf: 1878
Kapitein: Metus, J.C.E.
College: Goede Bedoeling, Den Helder
Vlagnummer: 20
Overige informatie: Tevens lid van Collegie 'De Herkenning', Schiermonnikoog - vlag 86.

Datum vanaf: 1887
Kapitein: Dobbinga, F.R.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1888
Kapitein: Ruig, T.A.
College: Goede Bedoeling, Den Helder
Vlagnummer: 33
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Spin, Jacob
Akten

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3180-1846.21

DVD XI – 575 - 578
BIJLBRIEF

Naam schip A.R. FALCK

plaats en datum acte bijlbrief, Alblasserdam, 10 augustus 1846

type schip bark, gekoperd en kopervast

bouwwerf/verkoper Cornelis Smit, scheepsbouwer te Alblasserdam, heeft op eigen werf te Alblasserdam gebouwd en afgetimmerd

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma Boissevain & Co., Amsterdam, boekhouders en mede-reders (zie bijlage)

te voeren door kapt. L.A.J. Boulet

grootte in tonnen 344 lasten

tuigage / aantal dekken twee dekken

afmetingen 37,50 x 6,99 x 5,59 meter

kiellegging 1845

tewaterlating 16 juli 1846

plaats / datum registratie Amsterdam, 17 augustus 1846

nummer van registratie deel 41, folio 5, verso, vak 4.

notaris verklaring voor burgemeester van Alblasserdam

prijs NLG.

Bijzonderheden:

researcher/datum research: ML / 060908



BIJLAGE bij acte 21 van 1846: betr. het barkschip A.R. FALCK
Lijst van eigenaren:

Cornelis Smit, scheepsbouwer te Alblasserdam (15/40e part)
Jhr.Mr. J. van Iddekinge, Amsterdam (2/40e part)
F. de Wildt, Amsterdam (2/40e part)
W. van Heukelom, Amsterdam (2/40e part)
H.J. Koenen, Amsterdam (2/40e part)
Firma Van Vollenhoven & Co., Amsterdam (1/40e part)
J.S. Kleinpenning, Amsterdam (1/40e part)
Jhr.Mr. R.J. Teding, Amsterdam (1/40e part)
C. Cruijs, Amsterdam (1/40e part)
Firma Schimmelpenning & Kruimel, Amsterdam (1/40e part)
Firma Hoyman & Schuurman, Amsterdam (1/40e part)
Mr. D.J. van lennep, Amsterdam (1/40e part)
Mr.D.J. van Wijck, Haarlem (1/40e part)
Mr. M.H.A. Lisman, Leiden (1/40e part)
Mej. C.H. Koenen, Amsterdam (4/40e part)
Mevr. Wed. C. Beerenbroek, geboren Falck, Amsterdam (1/40e part)
Kapitein L.A.J. Boulet, Amsterdam (1/40e part)
En firma Boissevain & Co., Amsterdam (boekhouders en 2/40e part)


ML / 060908

Naam A.R. FALCK
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1846
Toegang 198
Inventaris 3180

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS 198.3170.1846.21
foto IMG 2703 - 2708

CEDULE

Naam schip A.R. FALCK

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 13 augustus 1846

type schip bark

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. L.A.J. Boulet, mede-eigenaar

grootte in tonnen 344 lasten of 651 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Alblasserdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 17 augustus 1846

nummer registratie deel 41, folio 5, verso, vak 5

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip is gebouwd voor rekening van de in de bijlage genoemde eigenaren en ligt thans nog te Alblasserdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De ware woorden worden gesproken door Jan Bos, Amsterdam, voor en namens de in de bijlage genoemde eigenaren.



researcher/datum research: ML / 200916






Bijlage bij eigendomsbewijs 21 van 1846, bark A.R. FALCK
eigenaren per medio augustus 1846:

firma Boissevain & Co., Amsterdam (boekhouders en 2/40e part)
Cornelis Smit, Alblasserdam (15/40e part)
Jhr. J. van Iddekinge, Amsterdam (2/40e part)
Mr. F. de Wildt, Amsterdam (2/40e part)
Mr. H.J. Koenen, Amsterdam (2/40e part)
firma Van Vollenhoven & Co., Amsterdam (1/40e part)
firma Schimmelpenninck & Kruimel, Amsterdam (1/40e part)
W. van Heukelom, Amsterdam (2/40e part)
J.I. Kleinpenning, Amsterdam (1/40e part)
Jhr. H.J. Teding van Berkhout, Amsterdam (1/40e part)
firma Hoyman & Sc huurman, Amsterdam (1/40e part)
C. Cruijs, Amsterdam (1/40e part)
M.D.J. van Lennep, Amsterdam (1/40e part)
Zijne Excellentie Mr. D.J. van Ewijck, Haarlem (1/40e part)
Mr. M.H.A. Lisman, Leiden (1/40e part)
Jkvr. C.H. Koenen, Amsterdam (4/40e part)
Mevr. Wed. C. Beerenbroek, geboren Falck, Amsterdam (1/40e part)
L.A.J. Boulet (schipper en 1/40e part)

ML / 200916

Naam A.R. FALCK
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1846
Toegang 198
Inventaris 3170

Collectie Kaaphoornvaarders

Documentatie beschikbaar gesteld uit de collectie Suijk Smit Hoedemaker door de Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders.
Klik hier om het document te downloaden/openen