Inloggen
RHIJNVIS FEITH - ID 15396


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1858-05-17 / 1870-04-02 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1858
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Wood, oak, sheathed with copper
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Emmo Hooites Meursing, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1858-00-00
Delivery Date: 1858-04-20
Technical Data

Net Tonnage: 339.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 179.00 lasts
 
Length 1: 32.90 Meters Registered
Beam: 5.98 Meters Registered
Depth: 3.88 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-09-1862
Type: Lengthened
Omschrijving: Het schip werd tussen juni en september 1862 op de werf van de heer G.H. Uitdenboogaard te Maassluis verlengd en tot bark (drie masten) getuigd. Na verbouwing afmetingen 36,60 x 5,74 x 3,88 meter en 362 lasten, oude maat. (opm: het schip blijkt volgens meetbrief ook smaller te zijn geworden. Dit kan, omdat voor de meting destijds niet de grootste breedte werd genomen, maar het gemiddelde van drie breedtes over dek op de lengte over de stevens)

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1858
Datum agenda: 1858-05-17
Register nr: 18580506
Scheepsnaam: RHIJNVIS FEITH
Type: Brik
Lasten: 179
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Van Buren, R.
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: Lammerts, A.F.
Opmerkingen: zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1858-04-20 RHIJNVIS FEITH
Manager: Firma A. van Buren & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma A. van Buren & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1862-11-27 SILENTIUM
Manager: Jacobus Cornelis van der Lelij, Maassluis, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Jacobus Cornelis van der Lelij, Maassluis, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Maassluis / Netherlands

Date/Name Ship 1868-09-26 SILENTIUM
Manager: Firma Van der Beij & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Van der Beij & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Ship Events Data

1860-11-00: Repaired
Advertentie. NLG 25.000 benodigd zijnde voor de reparaties aan het Nederlandse brikschip RHIJNVIS FEITH, gezagvoerder A.F. Lammerts, zo worden gegadigden uitgenodigd, om vóór of op de 9e november eerstkomende inschrijvingsbiljetten op wissels door de gezagvoerder op zijn reders af te geven, ten kantore van de notaris mr. A.M. Meertens te Batavia in te dienen. Mochten geen voldoende biljetten inkomen, alsdan zal ten zelfden kantore tot de 10e november eerstkomende, des voormiddags te 11 uur worden ingeschreven voor de nodige gelden op bodemerij, zullende schip en vracht ten behoeve van de bodemerij-gever kunnen worden verbonden.
Nadere informatiën bij de heren Maclaine, Watson & Co en bij A.M. Meertens.
Batavia, 3 november 1860.
1862-04-01: Sold at auction
Publieke verkopingen in de zaal hoek Scheepmakershaven en Bierstraat te Rotterdam op dinsdag 1 april:1862 Het Nederlandse brikschip RHIJNVIS FEITH, groot 179 lasten: verkocht voor NLG. 18.600, en een chronometer verkocht voor NLG 150.
(opm: koper werd burgemeester J.C. van der Lelij, Vlaardingen; de brik werd verlengd en vertuigd tot driemast bark, zie NRC 150962, en ging als SILENTIUM onder kapt. J.A.N. Schagen van Leeuwen in november weer in de vaart)
1863-02-25: Damaged
Rio Janeiro, 10 maart 1863. Het Nederlandse barkschip SILENTIUM, kapt. J.A.N. van Leeuwen, van Rotterdam naar Melbourne, is hier de 25e februari met verlies van grote en fokkemast binnengelopen.
1864-12-26: Damaged
Melbourne, 26 december 1864. Het alhier van Mauritius gearriveerde Nederlandse schip SILENTIUM, kapt. Schagen van Leeuwen, heeft een anker, bramsteng en grootzeil verloren.
1865-12-14: Sprang a leak
Falmouth, 14 december 1865. Het Nederlandse schip (opm: bark) SILENTIUM, kapt. J.A.N. Schagen van Leeuwen, op de reis van Rotterdam naar Buenos Aires alhier met schade binnengelopen, is lek. Men lost om te repareren.
1866-01-11: Collision
Falmouth, 11 januari 1866. De Nederlandse schepen SILENTIUM, kapt. Schagen van Leeuwen, van Rotterdam naar Buenos Aires en HOLLANDIA, kapt. De Jong, van Newcastle naar Singapore, beiden alhier in de haven liggende, zijn van de ankers geslagen, waardoor het eerste wegens aanzeiling zware schade heeft bekomen.
1868-07-14: Sold at auction
Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.Hzn, B.C.D. Hanegraaff, H.H. van Dam, C.H. van Dam en H. Montauban van Swijndregt te Rotterdam zullen als lasthebbende van hunnen meester, op dinsdag de 14e juli 1868, des middags ten 1 ure, in de zaal aan de Scheepmakershaven, wijk 1, no. 499, publiek verkopen het extra snelzeilend, gekoperd en kopervast Nederlands barkschip SILENTIUM, laatst gevoerd door kapt. J.A.N. Schagen van Leeuwen, volgens meetbrief lang 36 el 60 duim, wijd 5 el 74 duim; hol 3 el 88 duim, en alzo groot 362 tonnen of 191 lasten, met al deszelfs rondhout, staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen, en verdere scheepsgereedschappen, zoals hetzelve thans is liggende te Vlissingen. Nog zal afzonderlijk worden verkocht: een chronometer van Barraud, no. 2606; te bezichtigen aan boord van het schip.
1870-02-04: Sold to foreign country
Op 4 februari 1870 wordt de zeebrief van de SILENTIUM door de consul te Antwerpen naar Den Haag teruggezonden zijnde het schip verkocht.
1877-09-29: Grounded
Kopenhagen, 29 september 1877. De bark SILENTIUM (opm: Zweedse, ex-Nederlandse vlag), kapt. Stockelberg, van Londen naar Bjorneborg (opm: nu Pori, Finland), met ballast, is hier met lekkage binnengekomen, na bij Nakkeaved aan de grond te hebben gezeten; moet lossen en repareren.
1882-03-17: Sold at auction
Advertentie. Schepenveiling. Op vrijdag de 17e maart 1882, om 12 uur ’s middags, zal middels een openbare veiling bij Sørhallen, tegenover Gamla Varfvet (opm: de oude werf) hier ter plaatse worden verkocht het aldaar liggende snel zeilende barkschip SILENTIUM van 307,44 registertonnen, met alle haar toebehorende inventaris. Het schip is in Nederland in het jaar 1858 van eiken gebouwd, metalen beslag, het onderwaterschip met metaal bekleed en heeft in het jaar 1877 in Kopenhagen een grote reparatie ondergaan waarbij het voor een periode van 4 jaar werd geclassificeerd naar klasse 5 6 1.1 bij Bureau Veritas. Belading (kan zijn) circa 138 standaard hout of 450 ton zware goederen; in ledige staat en onder een lading hout heeft het slechts 40 ton ballast nodig. De afmetingen zijn: lengte 118 voet, breedte 28,5 voet en het ligt slechts 14,5 voet diep met volle lading. Het vaartuig is hier dagelijks te bezichtigen na aanmelding op mijn kantoor, Södra Hamngatan 19, waar inventarislijsten en dokumenten van het vaartuig ingezien kunnen worden.
Göteborg, februari 1882.
1884-11-20: Final Fate: Collision

Vlissingen, 20 november 1884. Het Belgisch stoomschip PENNLAND, van New York alhier aangekomen, heeft op de hoogte van Goodwin Sands in de grond gevaren het Zweedse schip SILENTIUM, van Gothenburg naar Nantes. De equipage is door de PENNLAND gered. (opm: de bark, kapt. Jacobsen, is de ex-Nederlandse SILENTIUM en ex-brik RHIJNVIS FEITH, bouwjaar 1858)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

kapitein                        naam schip                              vertrek                                                   terugkomst

A.F.Lammers              Rhijnvis Feith                          11 februari 1860                                  20 februari 1862

 

Bouma025 vermeldt A.F.Lammes als gezagvoerder gedurende:

*    1858 t/m 1862 van de brik “Rhijnvis Feith”, gebouwd in 1857 te Groningen, 284 ton o.m., varend voor R. van Buren & Co te Rotterdam. Het schip voer in 1863 voor J.M. v/d Lely & Co te Maassluis en was, getuigd als bark, omgedoopt in “Silentium”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1858
Kapitein: Lammers, A.F.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Foto (nr.69) beschikbaar van kapitein J.A.N.Schagen van Leeuwen047.

 

De schepen van de kapitein

J.A.N.Schagen van Leeuwen was van 1855-1857 gezagvoerder van de bark “Cornelia”, varend voor de rederij H.Kikkert te Vlaardingen. Het schip brandde uit op 23 mei 1857 op 8oN 33’W op weg van Amsterdam naar Batavia025. Een afbeelding van het schip door Spin uit 1857 “Texel binnenkomend op 28 november 1856” werd in 1998 door de heer W.van Geuns in bruikleen gegeven aan de Stichting Nederlandse Kaaphoornvaarders (uit de Nieuwsbrief 1998 van de Stichting). De gouache hangt in de bibliotheek van de Stichting te Hoorn.

Luc Heijboer in een e-mail dd 10 april 2005 vermeldtin een overzicht van kapiteins op Vlaardinger schepen:

J.A.N. van Schagen Leeuwen (sic)                            1855-1857                                           CORNELIA

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

kapitein                                                naam schip                   vertrek                                    terugkomst

J.A.N. Schagen van Leeuwen           Madura                     06 april 1859                         niet vermeld

 

Bouma025 vermeldt J.A.N.van Schagen als gezagvoerder gedurende:

  • * 1856 t/m 1857 van de bark “Cornelia”, gebouwd in 1855 te Vlaardingen, 620 ton o.m., varend voor H.Kikkert te Vlaardingen. Het schip is op weg van Amsterdam naar Batavia uitgebrand op 8oN/33oW;
  • * 1859 t/m 1861 van de bark “Madura”, gebouwd in 1853 te Lekkerkerk, 473 ton o.m., varend voor W.C.Versluijs te Rotterdam;
  • * 1863 t/m 1868 op de bark “Silentium” ex Rhijnvis Feith”, gebouwd in 1857 te Groningen, 362 ton o.m., varend voor J.M. v/d Lely & Co te Maassluis.

 

Overige bijzonderheden

In 1934 verscheen een boekje getiteld “De ondergang van de Cornelia. Herinneringen neergeschreven door haren gezagvoerder kapitein J.A.N. SCHAGEN VAN LEEUWEN”. Uitgegeven door zijn kleinzoon G.Knuttel Jr bij Folemprise, L.J.C.Boucher. ’s-Gravenhage, 129 pp.

Het relaas over de scheepsramp wordt voorafgegaan door “Een Woord Vooraf” door de dochter van de kapitein M.T.A.W.A.Knuttel-Schagen van Leeuwen, waarin een aantal biografische bijzonderheden:. Het bevat herinneringen:

“ … aan een man die zeer hoog stond, die zich zelf ontwikkeld had van veertienjarige scheepsjongen tot een in vele opzichten grooten geest en geletterd man, want niet alleen op zeevaartgebied, maar ook letterkundig was hij zeer ontwikkeld. Hij behaalde o.a. als jonge man een gouden medaille voor het vertalen van “het gebed” van Lamartine, en vijf talen sprak hij met het meeste gemak. Hij had een ongedurige geest, zijn liefde voor de zee en het zoeken naar avonturen, maar vooral ook de behoefte de wereld te zien en te leeren kennen, dreven hem als knaap het huis uit naar zee.

Uit een huishouden van tien kinderen begon hij zijn loopbaan als scheepsjongen om te eindigen als bekwaam koopvaardijkapitein. De regeering heeft hem eens aangeboden naar de marine over te gaan, maar zijn zucht naar vrijheid deed hem daar van af zien.

Mijn vader, Joannes Adrianus Nelinus Schagen van Leeuwen, gehuwd met een dochter van kolonel Bannier, was te Delft geboren in 1823 en overleed ook daar, 74 jaar oud; maarde voornaamste herinneringen uit mijn jeugd betreffen den tijd toen mijne ouders te Maassluis woonden. … “.

“Nadat de Cornelia verbrandde, heeft hij nog als gezagvoerder gevaren op de Madoera, en daarna op de prachtige kleine bark, de Silentium, eigendom van een zijner goede vrienden . … Eindelijk het drukkende, eenzame zeemansleven moe, trachtte hij aan land iets te vinden, bij vrouw en kinderen, en slaagde daarin door met zijn vriend, den Graaf van Bylandt, een kleine azijnmakerij in Delft, welke hij voor tijdverdrijf dreef, verder op te werken. Jaren was hij hieraan werkzaam tot de fabriek door omstandigheden verkocht werd. Zij reislust voerde hem toen nog eens naar het buitenland, waar hij hoofdvertegenwoordiger werd van Nederland aan de wereltentoonstelling in Melbourne. Eene dergelijke positie bekleedde hij later aan de tentoonstelling te Amsterdam in 1883. … “

In het relaas over de reis met de “Cornelia” die eindigde met de scheepsramp staan een aantal opmerkingen die een bijdrage vormene voor de maritieme geschiedenis van Schagen van Leeuwen. Ik neem daarvan het volgende over met hier en daar annotaties van mijzelf:

p.16:  “Mijn eerste jeugd is schier vreugdeloos voorbijgegaan, van mijn vierde jaar af herinner ik mij nog zeer goed wat mij bejegend is, en hoe weinige genoegens van den kinderlijken leeftijd mij te beurt vielen.  nauwelijks was ik 14 jaar oud of ik verwisselde het ouderlijk huis voor een koopvaardijschip, en sedert dien tijd heb ik steeds zoo goed als voor mij zelven moeten zorgen, en verdiende mijn brood…”

p.19   De eerste reis van hem vond plaats in 1838 en ging naar Java. Bij thuiskomst van zijn reizen ging hij steeds naar zijn ouderlijk huis maar “zoo waren de huiselijke omstandigheden van dien aard, dat ik gedwongen was mijne eenmaal gekozen loopbaan te vervolgen.”

p.20   In juni 1845 maakte hij een reis naar Schotland, Turkije, Rusland, de Jonische Eilanden en Engeland, waarvan hij te Gend terugkeerde. “Wij hadden die reis vele rampspoeden gehad, en de kapitein trok zich een en ander zoo sterk aan, dat hij er door getroubleerd raakte…”   “Het was de zevende reis, welke ik met hem deed … “ De naam van de kapitein is niet genoemd. Gend kan ik niet terugvinden in de Times Atlas, is het een verschrijving voor Gent en voer hij dan voor een Belgische reederij?

p.22   Na terugkomst van deze reis  (dus in 1845 of 1846? - zie volgende alinea)) verbleef hij enige tijd bij zijn oudste broer, die “geëngageerd was met de oudste dochter van kapt. Bannier. Hier was het dat ik voor het eerst haar mocht ontmoeten en leeren kennen, die ik later zoo hartelijk beminde, …”

p.25 e.v. De auteur vertelt een gebeurtenis uit December 1845: “Den 27sten December 1845 waren wij, na 34 dagen stormweer en tegenwind gehad te hebben, van Constantinopel tot op de hoogte van het eiland Corfu gekomen. Het was vliegend weer uit het Zuidwesten; …”. Na veel schade en ternauwernood aan een stranding op de klippen van Corfu te zijn ontkomen, kwam het schip op het droge van het eiland Paxo. Met behulp van een Engelse stoomboot kwam het schip weer vlot en arriveerde tenslotte in de haven van het eiland. (Daar deze gebeurtenis in December 1845 plaats had, moet de thuiskomst, zoals beschreven in de vorige alinea, in 1846 hebben plaatsgehad.)

p.23    “Na vervolgens eenige tijd aan wal te hebben doorgebragt, gedurende welke ik mijn examen in de zeevaartkunde aflegde, ging ik als tweede stuurman weder naar zee, en bezocht Noord-Amerika, de Kaap Verdische eilanden, Brazilië, Bengalen en Java, en telkens, als ik tusschen die reizen eene korte poos aan land vertoefde, was het mij een groot genoegen ook eenige dagen bij de familie Bannier door te brengen, welke toen te Arnhem woonde, … “ … “In 1851 kwam ik als opperstuurman van Java weder terug; ik mocht weder de ouderlijke woning binnentreden, maar hoe geheel anders vond ik die terug! Inplaats van de blijde welkomsgroet mijner dierbare moeder, klonk mij nu de droevige mare van haar dood tegen; …”

p.30/31  In September 1852 kwam hij terug als opperstuurman van een reis naar Bengalen. Hij probeerde een plaats als gezagvoerder te krijgen, daar dat een voorwaarde was voor een huwelijk. Maar dat lukte niet en in April 1853 werd hij als opperstuurman geplaatst op de Geertruida Maria, bestemd naar Schotland, Singapore en Java. (volgens Bouma025 was de gezagvoerder kapitein C.Spiegelberg, varend voor Klerk & Voogd te Dordrecht.)

p.33    “In Junij 1854 kwam ik van dien reis weder te Dordrecht binnen, en met nieuwe moed stelde ik alle pogingen in het werk om als kapitein te worden geplaatst.” Eindelijk gelukte het hem te worden aangesteld als gezagvoerder op de “Cornelia”, een nieuw te bouwen schip van 600 tonnen, varend voor de reederij van den heer H.Kikkert te Vlaardingen.

p.34   “Den 22sten December 1854 werd ons huwelijk te Arnhem voltrokken … en kwamen den 15den Januarij 1855 te Vlaardingen, onze nieuwe woonplaats, aan.”

p.35/40  “Den 26sten September liep de Cornelia van stapel. … In November was ik met het optuigen van het schip zo ver gevorderd, dat ik er mee naar Rotterdam kon vertrekken, om daar in lading te gaan liggen voor Java, … “(ik) ging … den 6den Januarij 1856 uit Hellevoetsluis naar zee”. De reis begon voorspoedig maar al snel waren er ongemakken, o.a. door het weglopen van olie het ontbreken van licht. “Hierbij kwam dat ééne van de passagieressen, een jonge Engelsche dame van 19 jaar, door haar gedrag aanleiding gaf, dat er ergerlijke tooneelen aan boord plaats grepen, waardoor mijn zorgen grootelijks werden vermeerderd … “ (Een dergelijk opmerking maakt je uiterst nieuwsgierig, maar de kapitein geeft geen nadere informatie). … Batavia werd na 130 dagen bereikt. …“Na een verblijf van drie maanden in Indië, nam ik de terugreis naar het vaderland aan; … “ … Na een voorspoedige reis van 102 dagen mogt ik eindelijk den 28sten November 1856 behouden in het Nieuwe Diep binnenkomen, … “ Hij ging eerst naar Arnhem, naar zijn vrouw, en een paar dagen later waren zij samen in Amsterdam, waar het schip in het Oosterdok lag.

p.41 e.v.  De vertrektijd van de volgende reis was bepaald op begin April. De patroon had er niets op tegen, dat zijn vrouw en zijn 1½ jaar oude dochtertje de reis zou meemaken. Zijn vrouw was inmiddels zwanger van de tweede. Tegen eind Maart namen zij intrek aan boord en op 9 April 1857 werd uitgezeild van Nieuwe Diep. Het vervolg van het verslag handelt over de reis waarbij op 23 Mei 1957 de linie werd gepasseerd. Op 27 Mei 1857 was het schip op 7o46’ZBr/32o40’WL toen er brand in het ruim werd geconstateerd. Het bleek dat er broei in de lading met koolteer, Zweedsche teer of linolie was opgetreden. Het schip was reddeloos verloren en de rest van het verslag handelt over de reis in reddingsboten, waarbij men tenslotte landde op de Braziliaanse kust in de buurt van Fernambucq. Door bemiddeling van enkele tussenpersonen ging men op weg naar Nederland. In de Noordzee werd eind 1857 “het Dordtsche barkschip Juno, kapitein W.I.Chevalier (gepraaid), bij wien ik nog als tweede stuurman had gevaren.”. Kort daarop werd Nederland bereikt.

Volgens monsterrol 1356 dd 19 december 1847 in het Gemeentearchief van Dordrecht monsterde J.A.Schagen van Leeuwen, wonend te Delft, oud 24 jaar, met een maandgage van f 26,-, als 2e stuurman op de schoenerbrik “Diana” onder kapitein A.J.Nouhuijs, voor een reis met 11 man via Lissabon naar Rio de Janeiro via Lissabon varend voor Sandberg en Compagnie te Dordrecht.

 

De bark “Madura” onder kapitein J.A. Schagen van Leeuwen was op 04 januari 1860 te Newcastle, New South Wales, Australië, later te Sydney en op 20 september te Hellevoetsluis, geladen met “wool, hides & wooden pins.”

Hazelhoff Roelfsema concludeert dat het schip van W-E Kaap Hoorn heeft gerond.121

 

 

Datum vanaf: 1862
Kapitein: Schagen Van Leeuwen, Joannes Adrianus Nelinus

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.C.Jongbloed als gezagvoerder gedurende:

*    1869 t/m 1870 op de bark “Silentium” ex Rhijnvis Feith”, gebouwd in 1857 te Groningen, 362 ton o.m., varend voor v/d Bey & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1870 verkocht aan W.H.Pries te Stralsund.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Jongbloed, H.C.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.443
DVD VIII – 1056, 1057
BIJLBRIEF
Naam schip RHIJNVIS FEITH

plaats en datum acte Hoogezand, 23 maart 1858

type schip brik

bouwwerf/verkoper Emmo Hooites Meursing, scheepsbouwmeester, te Hoogezand, gebouwd op zijn werf te Groningen

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Firma A. van Buren & Co.

te voeren door kapt. A.F. Lammerts

grootte in tonnen 339 tonnen of 179 lasten(meetbrief Groningen 17 februari 1858)

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 32,90 m., breed 5,98 m., hol 3,88 m.

kiellegging

tewaterlating in 1858 nieuw van de bijl

plaats / datum registratie Groningen, 20 april 1858

nummer van registratie deel 23, folio 11, recto, vak 5

notaris verklaring voor burgmeester der Stad Groningen

prijs

Bijzonderheden:







researcher/datum research: ML / 221008


Naam RHIJNVIS FEITH
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1858
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Nationaal Archief Den Haag Archiefnummer VLAA.3.03.70.37133.103

foto 0202 – 0205

Cedule

Naam schip SILENTIUM

plaats en datum acte eigendomsbewijs: Vlaardingen, 27 november 1862

type schip bark

bouwwerf gebouwd te Hoogezand

eigenaar Jacobus Cornelis van der Lelij, burgemeester, Maassluis

zal worden gevoerd door: Joannes Adrianus Nelinus Schagen van Leeuwen

grootte 191 lasten, 362 tonnen

tuigage/aantal dekken 3 masten, 1 dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Schiedam, 27 november 1862

nummer van registratie deel 20, folio 172, recto vak 4

notaris Willem van Warmelo, kantonrechter te Vlaardingen

prijs

bijzonderheden: koopbrief 878, reg. Rotterdam, 26 november 1862, deel 50, folio 171

researcher/datum research: FM /2/02/2016




(ML: Zeebrief 29 november 1862)

Naam SILENTIUM
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1862
Toegang 3.03.70
Inventaris

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3175-1868.26

DVD XI – 9133-9135
CEDULE

Naam schip SILENTIUM

plaats en datum acte: eigendomsverklaring, Amsterdam, 19 augustus 1868

type schip bark

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Martinus Brink, van zijn firma Van den Bey & Co., Amsterdam, enig eigenaar

te voeren door kapt. H.C. Jongebloed

grootte in tonnen 191 lasten of 362 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating schip is gebouwd te (niet vermeld)

plaats / datum registratie Amsterdam, 20 augustus 1868

nummer van registratie deel 85, folio 3, verso, vak 2.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: schip ligt thans te Vlissingen; de laatste koopbrief werd getoond en het reçu van inlevering laatste zeebrief, verleend 24 oktober 1865, no.689.




researcher/datum research: ML / 130909

Naam SILENTIUM
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1868
Toegang 198
Inventaris 3175

Bronnen

Jaar: 1858
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: BIJLBRIEF Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675-443

Jaar: 1862
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: CEDULE Archiefnummer VLAA.3.03.70.37133.103