Inloggen
RHIJNVIS FEITH - ID 15396


Kroniekberichten

Datum 15 juni 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 14 juni. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 27 schepen.
Voor Rotterdam: HENRIËTTE GERARDINA SUSANNA, kapt. N.N; GENERAAL DE STUERS, kapt. F. Fokkens; S. VAN HEEL, kapt. D.H. Dietz; KONING EN VADERLAND, kapt. B.A.T. van Bruggen; VICE ADMIRAAL GOBIUS, kapt. A.A. van der Linden; SALATIGA, kapt. J.N. Besier; MARIA ELIZABETH, kapt. K.J. Donker; VIER GEZUSTERS, kapt. J.J. Bik; SCHURINGA, kapt. H.O. Engelsman; NEDERLAND EN ORANJE, kapt. L.F. van Ruyven.
Voor Schiedam: CHRISTIAAN HUYGENS, kapt. J. van Katwijk; JACOBUS MARTINUS, kapt. F. Meppelder.
Voor Dordrecht: KOSMOPOLIET, kapt. J. Bouten; LOUISA KROONPRINSES VAN ZWEDEN (opm: KROONPRINSES VAN ZWEDEN), kapt. J. van der Linden.
Voor Amsterdam: LAURA EN ADÈLE, kapt. F.H.C.L. van Noël; LOUISA MARIA, kapt. P. Tjebbes; SENIOR, kapt. K.L. Swart; KONING WILLEM III, kapt. H.H. Zeijlstra; DIONIJSIA CATHARINA, kapt. J. Berkelbach van den Sprenckel; PROVINCIE DRENTHE, kapt. H. Beckering; AZIA, kapt. T. Molenaar; BURGEMEESTER VAN REENEN, kapt. A.W.C. van der Meer van Kuffeler; H. LIDUINA, kapt. A. van de Brink (van Schiedam), RHIJNVIS FEITH (opm: brik, eerste reis), kapt. A.F. Lammerts, en ANNA, kapt. J.H. Dabrock, (beide van Rotterdam).
Voor Middelburg: PHOENIX, kapt. J. Johansen; DUIVELAND, kapt. J.C. Viersma.

Afbeelding
Datum 26 juni 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading naar Batavia en Soerabaya het Nederlandse nieuw gebouwd en gekoperd klipper brikschip RHIJNVIS FEITH, kapt. A.F. Lammerts.
Adres: Wambersie & Zoon. (opm: eerste reis)

Afbeelding
Datum 05 november 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Batavia, 14 september. Het Nederlandse schip (opm: brik) RHIJNVIS FEITH, kapt. A.F. Lammerts, 21 augustus alhier van Londen gearriveerd, zal spoedig zijn reis naar St. Davids-Eiland voortzetten.

Afbeelding
Datum 07 november 1860
Krant JB - Javabode
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. NLG 25.000 benodigd zijnde voor de reparaties aan het Nederlandse brikschip RHIJNVIS FEITH, gezagvoerder A.F. Lammerts, zo worden gegadigden uitgenodigd, om vóór of op de 9e november eerstkomende inschrijvingsbiljetten op wissels door de gezagvoerder op zijn reders af te geven, ten kantore van de notaris mr. A.M. Meertens te Batavia in te dienen. Mochten geen voldoende biljetten inkomen, alsdan zal ten zelfden kantore tot de 10e november eerstkomende, des voormiddags te 11 uur worden ingeschreven voor de nodige gelden op bodemerij, zullende schip en vracht ten behoeve van de bodemerij-gever kunnen worden verbonden.
Nadere informatiën bij de heren Maclaine, Watson & Co en bij A.M. Meertens.
Batavia, 3 november 1860.

Afbeelding
Datum 16 april 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 15 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn heden bevracht de navolgende 35 schepen als:
Voor Rotterdam: SOUBURG, kapt. M.W. Zwart; CORNELIA HENDRIKA, kapt. J. van der Meulen; KONINKLIJKE NEDERLANDSE YACHT-CLUB (opm: KONINKLIJKE NEDERLANDSCHE YACHTCLUB), kapt. T.L. Zack; JULIE, kapt. R. Brem; MARIA ANNA, kapt. J.D. Van Monnom; MADURA, kapt. B.A.T. van Bruggen; HOLLANDS TROUW, kapt. N.H. Keuker; LUCONIA, kapt. C.J.D. Hulshof; CATHARINA MARIA, kapt. A. van der Tak; PIETER, kapt. H. Hoogewerf; RHIJNVIS FEITH, kapt. A.F. Lammerts.
Voor Amsterdam: PRINS HENDRIK, kapt. J. Verloop; STAD ASSEN, kapt. H.J. Haverbult; GEBROEDERS, kapt. C. de Groot; WILHELMINA EN CLARA, kapt. C. Abrahamsz Jz; JACOBA EN CHRISTINA, kapt. T.P.J. Jaski; JACOB ROGGEVEEN, kapt. J. Vos van Marken; AZIA, kapt T. Molenaar; WILLEM DANIEL, kapt. T. de Meester; CAPELLA, kapt. P.H. Landweer; TJILLINGSIE (opm: TJIELINGSIE), kapt. P. Ouwehand; ZWAAN, kapt. K.J. van Hemert; BARON VAN HARDENBROEK, kapt. H.A.C. Henny; MINISTER VAN HALL, kapt. C. de Haas; DOCTRINA ET AMICITIA, kapt. J.C. Strootman; EUGENIE, kapt. E.J. Bergman (van Rotterdam); ADMIRAAL VAN HEEMSKERK, kapt. J. Koning; EERSTELING, kapt de Zeeuw Bagchus Wz; TAGAL, kapt. J.F.H. Göbel (de drie laatsten van Dordrecht).
Voor Dordrecht: HELLEVOETSLUIS, kapt. W.J. Vos; EUTERPE, kapt. A. Kuipers; KOSMOPOLIET, kapt. J. Bouten.
Voor Schiedam: H. LIDUINA, kapt. A. van Brink; JUNO, kapt. W.H. Nicolai (van Rotterdam). Voor Middelburg: REGINA MARIS, kapt. P. Ouwehand.
Behalve deze 35 schepen heeft de Nederlandsche Handel-Maatschappij nog in deze bevrachting opgenomen voor Rotterdam het schip JULIA, kapt. A. van der Tas, en voor Amsterdam het schip COLOMBINE, kapt. C.A. Malbrone (van Rotterdam). Voor deze beide schepen werd de bevrachting echter niet geaccepteerd.

Afbeelding
Datum 18 maart 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.H. Zoon., W.H. Montauban van Swijndregt, B.C.D. Hanegraaff en H.N. Montauban van Swijndregt te Rotterdam, als lasthebbende van hun meesters zijn van mening op dinsdag de 1e april 1862, des middags ten 12 ure, in de zaal op de hoek van de Scheepmakershaven en de Bierstraat, wijk 1, no. 499, publiek veilen: het snelzeilend, gekoperd en kopervast Nederlands brikschip RHIJNVIS FEITH, gevoerd door kapt. A.F. Lammerts, volgens meetbrief lang 32 el 90 duim, wijd 5 el 98 duim, hol 3 el 88 duim, en alzo groot 339 tonnen, met al deszelfs rondhout, staand en lopend want, geschut, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere inventaris, zoals hetzelve is liggende in de Westerhaven te Rotterdam. Het metaal is in december 1860 nieuw omgelegd. Nog zal afzonderlijk geveild worden een chronometer.
(opm: zie NRC 020462)

Afbeelding
Datum 02 april 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Publieke verkopingen in de zaal hoek Scheepmakershaven en Bierstraat te Rotterdam op dinsdag 1 april: Het Nederlandse brikschip RHIJNVIS FEITH, groot 179 lasten: verkocht voor NLG. 18.600, en een chronometer verkocht voor NLG 150.
(opm: koper werd burgemeester J.C. van der Lelij, Vlaardingen; de brik werd verlengd en vertuigd tot driemast bark, zie NRC 150962, en ging als SILENTIUM onder kapt. J.A.N. Schagen van Leeuwen in november weer in de vaart)

Afbeelding
Datum 10 mei 1862
Krant JB - Javabode
Type bericht Verkoop schepen

- Veilingen van schepen en scheepsparten:
Te Rotterdam op 1 april 1862 het schip RHIJNVIS FEITH, kapt. Lammers, gebouwd in 1857, groot 179 gemeten lasten.
- Geveilde schepen en scheepsparten:
Te Liverpool op 6 maart 1862 het Nederlandse clipper-fregatschip ECLIPSE, kapt. Doeksen, gebouwd in 1854, groot 695 gemeten lasten: opgehouden tot circa NLG 51.000, doch later uit de hand verkocht.
Te Rotterdam op 18 maart 1862 het schip STAD ZIERIKZEE, kapt. J.J. Klein, gebouwd in 1842, groot 318 gemeten lasten, voor NLG 15.100 verkocht (opm: naar Engeland verkocht).
- Uit de hand verkochte schepen:
MARGARETHA JOHANNA, gebouwd in 1840, groot 340 gemeten lasten, verkocht aan een Noorse rederij.
SUMATRA, gebouwd in 1840, groot 394 gemeten lasten, verkocht aan een Noorse rederij
VICE-ADMIRAAL GOBIUS,  gebouwd in 1840, groot 315 gemeten lasten, voor NLG 25.000 verkocht aan een Noorse rederij.
DOCTRINA ET AMICITIA, gebouwd in 1839, groot 368 gemeten lasten, voor NLG 26.500 verkocht aan een Noorse rederij.
SEAFORTH, ex-PRESIDENT VERKOUTEREN, groot 420 gemeten lasten, verkocht aan een Noorse rederij.

Afbeelding
Datum 15 september 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Maassluis, 13 september. Heden namiddag werd met het gunstige gevolg te water gelaten het barkschip SILENTIUM, ex-RHIJNVIS FEITH, welk schip voor drie maanden alhier zonder buitengewone hulpmiddelen werd opgehaald, ten einde hetzelve 15 voeten te verlengen, welke bewerking werd nodig geoordeeld om daardoor te voorzien in het tot dusverre minder snelzeilen van het schip. Naar het oordeel van alle deskundigen is deze proefneming uitmuntend geslaagd, en strekt een en ander de bouwmeester, de heer G.H. Uitdenboogaardt, zeer tot eer en aanbeveling. (opm: zie NRC 180362 en 020462)

Afbeelding
Datum 07 februari 1863
Krant JB - Javabode
Type bericht Verkoop schepen

Geveilde en verkochte schepen en scheepsparten:
Te Amsterdam werden de 15e december 1862 geveild de onderstaande scheepsparten:
-       1/16e AMSTERDAM, kapt. Wehdemeijer, in 1853 gebouwd, 225 gemeten lasten, voor NLG 1750 verkocht
-       Twee 1/64e LOUISA, kapt. Buys, in 1856 gebouwd, 396 gemeten lasten, elk bij NLG 1375 opgehouden.
Het schip RHIJNVIS FEITH is thans genaamd SILENTIUM, gevoerd door kapt. Schagen van Leeuwen, en vaart voor de reder A. van der Lely te Maassluis.
Te Rotterdam is uit de hand te koop aangeboden het Amerikaans nieuw gekoperd en kopervast barkschip, genaamd WHISTLER, groot 568 Amerikaanse tonnen, 3/3 Veritas.

Afbeelding
Datum 07 april 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Rio Janeiro, 10 maart. Het Nederlandse barkschip SILENTIUM, kapt. J.A.N. van Leeuwen, van Rotterdam naar Melbourne, is hier de 25e februari met verlies van grote en fokkemast binnengelopen.

Afbeelding
Datum 10 april 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Rio Janeiro, 10 maart. Het schip SILENTIUM, kapt. Schagen van Leeuwen, van Rotterdam naar Melbourne, alhier met schade binnengelopen, moet lossen.

Afbeelding
Datum 11 april 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 10 april. Aangaande het schip SILENTIUM, kapt. Schagen van Leeuwen, van Rotterdam naar Melbourne, met schade te Rio Janeiro binnen (opm: zie NRC 070463), wordt gemeld, dat een gedeelte van de lading was gelost. De kapitein hoopte tegen 21 maart tot vertrek gereed te zijn en zou trachten voor de kosten, op 10.000 milreis geschat, geld op bodemarij te bekomen.

Afbeelding
Datum 24 april 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Rio Janeiro, 25 maart. Het schip SILENTIUM, kapt. Schagen van Leeuwen, van Rotterdam naar Melbourne, alhier met schade binnengelopen, heeft de reparatie volbracht en is gereed om de lading weder in te nemen. De kapitein heeft bodemarij genomen tegen 22 pCt.
(opm: bodemarij of bodemerij [van bodem = schip] omschrijft Mr. J.A. Molster als eene overeenkomst tussen een geldschieter en een geldopnemer, waarbij eene som gelds wordt opgeschoten, met beding van premie en onder verband van schip of goed of beide, met dat gevolg, dat indien het verbondene, geheel of gedeeltelijk, door toevallen op zee vergaat of vermindert, de geldschieter zijn recht op de opgeschoten penningen en op de premie verliest, voor zoover dit een en ander niet op hetgeen overblijft kan worden verhaald; maar indien het verbondene schip behouden ter plaatse zijner bestemming aankomt, de hoofdsom, benevens de premie moet betaald worden; de hier betaalde premie van 22% was uitzonderlijk hoog, de geldschieter had vermoedelijk weinig fiducie in een goede afloop)

Afbeelding
Datum 17 augustus 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 16 januari. De schepen JACOBA CORNELIA, kapt. Ets, de 14e juni van Rotterdam vertrokken, CONSTANCE, kapt. Kimmerer, de 8e juni van dito, de SILENTIUM, kapt. Schagen van Leeuwen, de 22e juni van dito, laatst van Rio Janeiro, alle te Melbourne aangekomen, hebben op de reis veel slecht weder gehad en vreest men voor schade aan de ladingen. Het schip JAN HENDRIK, kapt. Lelyvelt, vroeger aldaar van Gothenburg aangekomen, heeft mede schade aan de lading gehad en wel ten bedrage van GBP 361.4/9.

Afbeelding
Datum 16 september 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 15 september. Uit een particulier schrijven van kapt. Kimmerer, voerende het alhier tehuis behorende barkschip CONSTANCE, dd. Melbourne 25 juli, ontlenen wij het volgende:
In de nacht van 6 op 7 dezer stak alhier een vreselijke storm uit het zuidoosten op, waardoor in korte tijd een zeer hoge zee in de baai liep, zodat de schepen vreselijk begonnen te slingeren. Ik lag met de CONSTANCE aan de oostzijde van de landingsplaats en voorzag natuurlijk onmiddellijk onze wrijfhouten, doch enige tijd later braken de kettingen ervan ( aan de wal) en werd het schip tegen de palen geslingerd, waardoor in weinig tijd de rustijzers (opm: van het want) aan stukken gestoten werden. Wij namen nu onze waarloze bramstengen en andere spieren voor wrijfhouten, doch deze waren in een ogenblik verbrijzeld. Alsnu kregen wij verlof van de havenmeester om de houten van de andere zijde van het havenhoofd te halen, hetgeen ons met veel moeite en inspanning gelukte. Wij hingen deze overboord, na van onze schoten, halzen en lijzeilstuig wielen gemaakt te hebben, die wij tussen de spieren en het schip hingen, om het beschadigen van de huid tegen te gaan. Met de dag bevonden wij dat de CONSTANCE aan de stuurboordzijde zware averij had bekomen, zijnde fokke-, grote- en bezaansrust geheel verbrijzeld, al de rustijzers, steunders en bouten gebogen of gebroken, de brasboom stuk, de bolders ontzet, de huid op verschillende plaatsen beschadigd enz. enz. Al de schepen, welke aan de oostzijde lagen, waaronder ook de Nederlandse schepen SILENTIUM, kapt. Schagen van Leeuwen, en HENRIETTE ELISABETH SUSANNA, kapt. Meijboom, hebben schade bekomen.
De CONSTANCE zou 27 juli de reis naar Java aannemen.

Afbeelding
Datum 16 oktober 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 15 oktober. Volgens particulier bericht van Melbourne is het schip ONRUST voor paarden naar Otago (Nieuw Zeeland) opgenomen voor GBP 1100 en de SILENTIUM met meel naar Mauritius en vandaar met suiker terug naar Melbourne voor GBP 0.65/ per ton.

Afbeelding
Datum 13 februari 1864
Krant DC - Dordtsche Courant

Zeetijdingen.
Voor Dordrecht ingeklaard: SARA, kapt. J.H. Stuit, van Londen, met stukgoederen.
Helvoet, 10 februari. Aangekomen: BITTERN, van Liverpool; PRINCESS ALICE, van Harwich; OSBORNE, van Leith; LORD RAGLAN, van Newcastle.
Vertrokken: EARL OF AUCKLAND, naar Londen; PELICAN, naar Liverpool.
Helvoet, 11 februari. Aangekomen: MAGNET, van Londen, ELLEN EDWARDS, kapt. Davies, van Whitehaven. Vertrokken: CATH. LOUISA, kapt. Van Aalst, naar Faro; ALBERTA ROEMELING, kapt. De Vries, en DE VLINDER, kapt. Hesse, beiden naar Belfast; JOSEPH WILLEM, kapt. Bik, naar Cardiff.
Te Texel aangekomen, 10 februari, ALMA, kapt. Conn, van Soerabaija.
Helvoet, 10 februari. Aangekomen: COLLELIS, stomer, van Goole.
Te Melbourne aangekomen, 27 nov., HENDRIK-IDO-AMBACHT, kapt. Bijl, en 8 december, CARIN, kapt. Von Matern, beiden van Rotterdam; 18 dito, SILENTIUM, kapt. Schagen van Leeuwen, van Mauritius.

Afbeelding
Datum 14 februari 1864
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Melbourne, 26 december. Het alhier van Mauritius gearriveerde Nederlandse schip SILENTIUM, kapt. Schagen van Leeuwen, heeft een anker, bramsteng en grootzeil verloren.

Afbeelding
Datum 16 april 1864
Krant DC - Dordtsche Courant

Zeetijdingen. Voor Dordrecht ingeklaard: NIDAROS, kapt. C.A. Foyen, van Frederikstad, met 209 tonnen hout.
Helvoet, 14 april. Aangekomen: CORNELIA, van Marseille; ZEPHIR, van Londen; LORD RAGLAN, van Newcastle; SEINE, van Hamburg.
Vertrokken: INDEX, kapt. Long, naar Hull; DIEUWERDINA, kapt. De Jong, en ALIDA PRONK, kapt. Scholtens, beiden naar Newcastle; ALBATROSS, naar Liverpool; SALTMARCH, kapt. Green; FLORENTINA, kapt. Mohlmann, en SCOTISH SHIP, kapt. Swisk, allen naar Middlesbro'; PRINCESS ALICE, naar Harwich, IMMANUEL, kapt. Bjorness, naar Holmstrand; ENIGHEDEN, kapt. Jacobsen, naar Frederikstad.
De VREDE, kapt. Van Rijn, is gisterenavond zonder assistentie vlot gekomen en in zee gezeild.
Van Texel vertrokken, 13 april, JULIA, kapt. v.d. Tas, naar Batavia; PROVINCIE DRENTHE, kapt. De Boer, naar Samarang; 14 dito, JOHANNA MARIA CHRISTINA, kapt. Gorter, naar Batavia.
Helvoet, 15 april. Aangekomen: CLAUDIUS, kapt. Rurkenshead, van Newcastle; WHITE, kapt. Calverson, van Londen; JOHAN, kapt. Muller, van Engeland; ZWAANTINA, kapt. Jonker, van Genua.
Vertrokken: ALBATROSS, stoomschip, van de Kwak naar zee.
Deal gepasseerd, 13 april, MARSEILLE, kapt. Clement, van Java naar Amsterdam.
Dover gepasseerd, 12 april, GENAARDE STUERS, kapt. Viersma, van Rotterdam naar Batavia.
Singels gepasseerd, 11 april, TELEGRAAF, kapt. Rolufs, en 12 dito, MARIA ADOLPHINA, kapt. Blom, beiden van Batavia naar Amsterdam
Te Falmouth aangekomen, 11 april, EUROPA, kapt. Van Hager, van Iquique naar Dordt.
Gepasseerd, 12 april, SCHARNHORST, kapt. Hellman, van Batavia naar Amsterdam; 13 dito, PRINSES AMELIE, kapt. Groeneveld, van Batavia naar Amsterdam, met gebroken mast.
Lezard gepasseerd, 8 april, SENIOR, kapt. Bakker, en GOEDE VERWACHTING, kapt. Hillenius, beiden van Java naar Amsterdam.
Van Holyhead vertrokken, 11 april,.SWAN, kapt. Couth, van Liverpool naar Dordt.
Te Shields aangekomen, 11 april, TRITON, kapt. Sandberg, van Dordt.
Te Batavia aangekomen, 29 februari, AUSTRALIË, kapt. Lucas, van Amsterdam.
Vertrokken, 29 februari, TWEE GEZUSTERS, kapt. Bergman, naar Soerabaija; 1 maart, MADURA, kapt. Van Bruggen, naar Nederland.
Zeilklaar, 1 maart, MAARTEN VAN ROSSEM, kapt. Gerrebrands, naar Rotterdam; ARGO, kapt. Geesterkamp, naar Nederland.
Van Soerabaija vertrokken, 23 februari, JOAN MELCHIOR KEMPER, kapt. Salm, naar Nederland; 25, JHR. Mr. v.d. WALL VAN PUTTERSHOEK, kapt. Lammerts, naar Sumanap.
Van Singapore vertrokken, 23 februari, ALBRECHT BEYLING, kapt. v.d. Burg, naar Batavia; 26, ALMELO, kapt. Tjebbens, naar Macassar; 3 maart, ADMIRAAL DE WINTER, kapt. Bunnemeijer, naar Hongkong.
Aangekomen: 7 maart, CANDATI, kapt. Bosscher, van Rotterdam.
Te Rangoon aangekomen, 13 februari, EVA JOHANNA, kapt. Hordijk, van Rotterdam.
Vertrokken, 17 februari, CONSTANCE, kapt. Mulder, van Singapore.
Te Akyab aangekomen, 22 februari, ZEEPAARD, kapt. Tjebbes, van Point de-Galle.
Te Melbourne zeilklaar, 27 januari, SILENTIUM, kapt. Van Leeuwen, naar Manilla; 13 februari, JAN HENDRIK, kapt. Lelyvelt, naar Batavia; 22, BARON VAN PALLAND VAN ROSENDAAL, kapt. Hoogenstraten, naar Guam.
Rotterdam, 14 april. Het Deense eskader, dat zich eergisteren op de hoogte van Helgoland bevond, bestaat uit vier schepen.
Yarmouth (Wight), 12 April. Het Nederlandse schip NUMMER I, kapt. Van Duyn, van Rotterdam. 1 van Cowes naar Japan, is hier binnengelopen. (opm: de NUMMER 1 was voor Japanse rekening gebouwd en werd met een tijdelijke zeebrief onder Nederlandse vlag derwaarts uitgebracht)

Afbeelding
Datum 14 mei 1864
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 13 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 22 schepen:
- voor Rotterdam: EUROPA, kapt. J.C.F. Lupcke Jr.; SILENTIUM, voorheen genaamd RHIJNVIS FEITH, kapt. J.A.N. Schagen van Leeuwen; JOHANNA, voorheen genaamd VERTROUWEN, kapt. A. Verduyn; VIER GEBROEDERS, kapt. C.J. Bunk; KAAP HOORN, kapt. L.J. Dik; RUDOLF, voorheen genaamd CORNELIA, kapt. K.F. Meinsma; MINISTER THORBECKE, kapt. W.H. Kannegieter en COLUMBINE, kapt. E.J. Kok.
- voor Amsterdam: JACOB ROGGEVEEN, de 26e september 1863 te water gelaten, kapt. J. Vos van Marken; JAN HENDRIK, kapt. J. Lelyvelt; DE ZWAAN, kapt. O. Doekzen; A. R. FALCK, kapt. D. v.d. Plas; SENIOR, kapt. R.P. Bakker; WILDEMAN, kapt. A.J. Driest; HELENA EN ANNA, kapt. W. van Aalborg; VIER GEZUSTERS, kapt. S.K. Otto; NIEUW HOLLAND, kapt. W. Witting; HELENA, voorheen genaamd JAN VAN BRAKEL, kapt. H.P. Dill; KINDERDIJK, kapt. D. Zwanenburg en TELANAK, voorheen genaamd HERCULES, kapt. F.H. Popken.
- voor Schiedam: JACOBA HELENA, kapt. J.J. Swart.
- voor Middelburg: STAD MIDDELBURG, kapt. D.D. Ouwehand.

Afbeelding
Datum 04 juni 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.Hz, W.H. Montauban van Swijndregt; B.C.D. Hanegraaff, H.N. Montauban van Swijndregt en H.H. van Dam te Rotterdam zullen als last hebbende van hun meester op dinsdag de 27e juni 1865, des middags ten 12 ure, in de zaal aan de Scheepmakershaven, Wijk 1, n°. 499, publiek verkopen: het extra snel zeilend, gekoperd en kopervast Nederlands barkschip SILENTIUM, laatst gevoerd door kapitein J.A.N. Schagen van Leeuwen, volgens meetbrief lang 36 el 60 duim, wijd 5 el 74 duim, hol 3 el 88 duim en alzo groot 362 tonnen, met al deszelfs rondhout, staand- en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere scheepsgereed-schappen, zoals hetzelve thans is liggende binnen deze Gemeente.

Afbeelding
Datum 28 juni 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Publieke verkoping van schepen:
In de zaal hoek Scheepmakershaven en Bierstraat te Rotterdam op dinsdag 27 juni.
- Het Nederlandse barkschip SILENTIUM, laatst gevoerd door kapt. J.A.N. Schagen van Leeuwen; opgehouden voor NLG 33.500.
- De chronometer is niet verkocht.
In de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ te Amsterdam op maandag 26 juni.
- Het schoener brikschip SURINAME PACKET (geb. in 1849), kapt. G. Molenaar qq. NLG 13.100. In slag NLG 600. - B. Bakker Wzn (opm: namens P. van der  Stijlen, Haarlem; de nieuwe scheepsnaam werd CORNELIA MARIA onder kapt. C.W. Timmer)
- Het stoomschip TWENTHE (geb. in 1841). NLG 6.000. In slag NLG 1.000. - E.G. Bosscher.
- 1/11 Aandeel in het brikschip PLANTAGE DORDRECHT, NLG 1.400, opgehouden.
- 1/11 Aandeel in het brikschip PLANTAGE DORDRECHT, NLG 1.400, opgehouden.
De overige drie 1/11 aandelen niet geveild.

Afbeelding
Datum 03 augustus 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 2 augustus. De Rotterdamse Diergaarde heeft de volgende geschenken ontvangen:
1 hamervogel (Megacephalon Maleo) en 5 vogeltjes van Australië, van de gezagvoerder J.A.N. Schagen van Leeuwen, van het barkschip SILENTIUM, van de heren J.M. van der Lely & Co te Maassluis;
3 Javaan apen, 2 muskuseenden en enige naturaliën, van de gezagvoerder J.M. Möller, van het barkschip BONI, van de heren G. van Hoogstraten en Zoon te Dordrecht;
2 Javaan apen en 1 marter, van gezagvoerder K. Doedes Breuning van het fregatschip ZUIDHOLLAND van de heer J.H. Veder;
2 troupialen van de heer P. Crans, luit. t./z. 2e kl. op Zr.Ms. korvet PALLAS;
enige levende zeeslakken van Curaçao van de heer H.C. Steenbergen, off. van gez. 2e kl. op gemelde bodem;
1 zwarte panter en 1 Javaan aap van de gezagv. H.G. Haasloop Werner van het fregatschip TONIA, van de heer Hend. Veder;
1 Laponder aap van de 1ste stuurman Kock, van gemelden bodem;
1 zeeschildpad en enige mineralen van de gezagvoerder H. de Vos, van het brikschip HERMINA, van de heer J. Maurits te Maassluis;
1 penelope van de heer J.P.A.E. van Lansberge te Paramaribo, overgevoerd door de gezagvoerder D. Visser, van het brikschip ANNA LENA, van de heer J. Zaal te Amsterdam; 1 grote boa slang, geschenk van gemelde heer, is dadelijk na de aankomst overleden;
2 mandril-, 3 moustac- en 1 talapoinapen, 1 Afrikaans schaap en 1 muskus-eend van de gezagvoerder O.J. Bax van het driemast schoenerschip LODEWIJK van de heren Kerdijk & Pincoffs;
1 mandril aap van de heer F.J. Widerian te Quisembo, overgevoerd door gemelde gezagvoerder;
2 Javaanse boshanen en 1 marter van de heren van Zeijlen & Dekker, aangebracht met hun barkschip SUSANNA JOHANNA, gezagvoerder J.P. Peeters;
1 Javaan aap van de gezagvoerder C. Vonck, van het fregatschip INDIA, van de heren Bonke & Co.;
1 grote slang (Python Reticulatus) van de gezagvoerder J. Admiraal Jzn, van het barkschip LUCONIA, mede van de heren Bonke & Co;
1 partij slakken uit de ovens van de glasblazerij van de heren J.F. Hoffmann & Zoon, geschenk van de heren B. Commender en A.B. Wieghel, beambten bij gemelde fabriek.

Afbeelding
Datum 01 oktober 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Schepen in lading te Rotterdam naar:
- Batavia en Samarang. De Nederl. bark WILHELMINA JOHANNA, kapt. W. Alberts.
Adres: Van Zeylen & Decker en Wambersie & Zoon alhier en Hoyman & Schuurman te Amsterdam.
- Batavia. De Nederlandse clipper-fregat DORDRECHT, kapt. F.H.A. Loos.
Adres: Ch. Cornelder & Zonen alhier, en D. Schotman Dz. te Dordrecht.
- Batavia. De Nederl. viermast schoener ARGO, kapt. J. Ankringa.
Adres: Kuyper, Van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuijzen.
- Batavia en Soerabaija. De Nederlandse bark Otto, kapt. S. Stehman Tresling.
Adres: 't Hoen, Hudig & Co, Hudig & Pieters, Kuyper, Van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuyzen.
- Batavia en Samarang. De Nederl. campagne fregat JOHANNES ANTHONIUS, kapt. A. de Voogd v.d. Straten. Adres: P.A. van Es & Co.
- Batavia. De Nederlandse bark MARY EN HILLEGONDA, kapt. P. Walters.
Adres: E. Suermondt & Zonen & Co en Vlierboom & Suermondt.
- Batavia en Soerabaija. De Nederl. bark VAN DER PALM, kapt. J. van Katwijk.
Adres: P.A. van Es & Co alhier en De Groot, Roelants & Co te Schiedam.
- Batavia en Soerabaija (met vrijheid om te Samarang passagiers te ontschepen). De Nederl. clipper-fregat STAD DELFT, kapt. A.H. van der Waal.
Adres: J. van Delft, te Delft, en Kuyper, Van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuijzen alhier.
- Buenos-Aires, eventueel via Montevideo. De Nederlandse schoener ASTREA, kapt. H.J. Mulder.
Adres: Vroege, Nieuwkamp & De Wijs, of bij Gerbaulet & Co.
- Buenos-Aires, eventueel via Montevideo. De Nederl. bark SILENTIUM, kapt. J.N. Schagen van Leeuwen.
Adres: Vlierboom & Suermondt, of bij Gerbaulet & Co.
- Kaapstad (Kaap de Goede Hoop), na arrivement. De Nederlandse brik CONCORDIA, kapt. A. van Zanten.
Adres: Ch. Cornelder & Zonen alhier en Gerard Mauritz te Dordrecht.
- Kanagawa en Decima. De Nederlandse clipper brik DUODECIMA, kapt. … (opm: A. Euwes).
Adres: P.A. van Es & Co te Rotterdam, De Groot Roelants & Co te Schiedam en De Coningh & Co, te Amsterdam.
- Malta, via Gibraltar. De Nederlandse schoener POMONA, kapt. D. Haddeman.
Adres: Seeuwen & Co.
- Melbourne (Hobson’s Bay). De Nederlandse bark JOHANNA CHRISTINA, kapt. S. de Clercq. Adres: Kuyper, Van Dam & Smeer en bij Gerbaulet & Co.
- Montevideo of/en Buenos Aires. De Nederlandse schoener MARIA EN CORNELIA, kapt. A.D. Brinkerink.
Adres: C. Langelaar en Ch. Cornelder & Zonen.
- Rio de Janeiro. De Nederl. schoener-brik NINA, kapt. R.P. Huisman.
Adres: Visser & Van der Sande of bij Gerbaulet & Co.
- Samarang (met vrijheid om te Batavia passagiers te landen). De campagne fregat OUDERKERK AAN DEN AMSTEL, kapt. W. A. Dingemans.
Adres: Wm. Ruys & Zonen en Ruys & Kellar.
- Singapore en Hongkong. De Nederlandse clipper-bark KATARINA MARIA, kapt. J. Brandts.
Adres: P.A. van Es & Co alhier en De Coningh & Co te Amsterdam.
- Soerabaija (direct). De Nederl. bark JEANNETTE EN CORNELIA, kapt. A. Romijn.
Adres: Ch. Cornelder & Zonen alhier en D. Schotman Dz. te Dordrecht.
- Triëst. De Nederlandse schoener ZEEMEEUW, kapt. J.G. Sikkema.
- Triëst. De Nederlandse schoener MENNO, kapt. Jan Z. Potjer.
Adres: Kuyper, Van Dam en Smeer.

Afbeelding
Datum 04 november 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Schepen in lading te Rotterdam naar:
- Batavia en Soerabaija. De Nederlandse bark OTTO, kapt. S. Stheeman Tresling.
Adres: 't Hoen, Hudig & Co, Kuyper, Van Dam en Smeer, Hudig & Pieters en Hudig & Blokhuyzen.
- Batavia en Samarang. De Nederlandse campagne fregat JOHANNES ANTHONIUS, kapt. A. de Voogd v.d. Straaten.
Adres: P.A. van Es & Co.
- Batavia en Soerabaija. De Nederlandse bark VAN DER PALM, kapt. H. van der Woude.
Adres: P.A. van Es en Co alhier en De Groot, Roelants & Co. te Schiedam.
- Batavia en Soerabaija (met vrijheid om te Samarang passagiers te ontschepen). Het Nederl. clipper-fregat STAD DELFT, kapt. A.H. van der Waal.
Adres: J. van Delft, te Delft en Kuyper, Van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuijzen alhier.
- Batavia en Soerabaija. De Nederlandse brik CHRISTINA MARIA, kapt. J. de Veer.
Adres: Ruys & Kellar alhier, Pfister Wurfbein & Co en W.J. Langeveld & Co. te Amsterdam.
- Batavia en Soerabaija. De Nederlandse bark LAMMINA ELISABETH, kapt. F. Pot.
Adres: Vlierboom & Suermondt.
- Batavia. De Nederlandse bark ST. JAN, kapt. P. Lommerse.
Adres: Hudig & Blokhuyzen en Kuyper, Van Dam & Smeer.
- Buenos Aires. De Nederl. bark SILENTIUM, kapt. J.N. Schagen van Leeuwen.
Adres: Vlierboom & Suermondt, of bij Gerbaulet & Co.
- Decima en Kanagawa. De Nederlandse bark MACASSER, kapt. D. van Bentveld.
Adres: C. Vlierboom & Zonen en Vlierboom & Suermondt.
- Decima en Kanagawa. De Nederlandse clipper brik DUODECIMA, kapt. ….. (opm: A. Euwes).
Adres: P.A. van Es & Co, te Rotterdam, De Groot Roelants & Co. te Schiedam en De
 Coningh & Co, te Amsterdam.
- Gibraltar en Malta. Het Nederlandse schip ARCHIPEL, kapt. G. van der Gaauw.
- Lissabon en Gibraltar. Het Nederlandse schip COURIER, kapt. T. van Vliet.
- Lissabon. Het Nederlandse schip VEREENIGING, kapt. G. van Duffelen.
Adres: Kuyper, Van Dam & Smeer en Vlierboom & Suermondt.
- Kaapstad. (Kaap de Goede Hoop), na arrivement. De Nederlandse brik CONCORDIA, kapt.
 A. van Zanten.
Adres: Ch. Cornelder & Zonen alhier en Gerard Mauritz te Dordrecht.
- Malta via Gibraltar. De Nederlandse schoener POMONA, kapt. D. Haddeman.
Adres: Seeuwen & Co.
- Melbourne. (Hobson's Bay). De Nederlandse bark JOHANNA CHRISTINA, kapt. S. de Clercq.
Adres: Kuyper, Van Dam & Smeer of bij Gerbaulet & Co.
- Montevideo of/en Buenos Aires. De Nederlandse schoener MARIA EN CORNELIA, kapt. A. D.Brinkerink.
Adres: C. Langelaan en Ch. Cornelder & Zonen.
- Rio Grande del Sul. De Nederlandse schoener FAMILIETROUW, kapt. H. Woortman.
Adres: Kuyper, Van Dam & Smeer, of bij Gerbaulet & Co.
- Singapore en Hongkong. De Nederlandse clipper-bark KATARINA MARIA, kapt. J. Brandts. Adres: P.A. van Es & Co alhier en De Coningh & Co te Amsterdam.
- Triëst. De Nederlandse schoener PAULUS MEINTZ, kapt. A Struik.
Adres: Kuyper, Van Dam & Smeer.

Afbeelding
Datum 19 december 1865
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Falmouth, 14 december. Het Nederlandse schip (opm: bark) SILENTIUM, kapt. J.A.N. Schagen van Leeuwen, op de reis van Rotterdam naar Buenos Aires alhier met schade binnengelopen, is lek. Men lost om te repareren.

Afbeelding
Datum 15 januari 1866
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Falmouth, 11 januari. De Nederlandse schepen SILENTIUM, kapt. Schagen van Leeuwen, van Rotterdam naar Buenos Aires en HOLLANDIA, kapt. De Jong, van Newcastle naar Singapore, beiden alhier in de haven liggende, zijn van de ankers geslagen, waardoor het eerste wegens aanzeiling zware schade heeft bekomen.

Afbeelding
Datum 16 januari 1866
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Falmouth, 11 januari. Hevige storm. De bark SILENTIUM, kapt. Schagen van Leeuwen, van Rotterdam naar Buenos- Aires, in de haven liggende, is van twee ankers geslagen, tegen andere schepen aangedreven en heeft zeer zware schade bekomen.
De HOLLANDIA, kapt. De Jong, van Newcastle naar Singapore, is mede van de ankers geslagen.

Afbeelding
Datum 13 juli 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 juli. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 7 schepen, als:
Voor Rotterdam: NESTOR, kapt. J.C. Brandligt; ZUID-HOLLAND, kapt. J. Immerzeel.
Voor Amsterdam: JOSEPHINE BERNHARDINE, kapt. C. Willms; BELLATRIX, kapt. H.C. Haacke; BANTAM, kapt. J.P. Klaasen.
Voor Schiedam: SCHIEDAM, kapt. A. Kuijpers.
Voor Middelburg: SILENTIUM, kapt. J.A.N. Schagen van Leeuwen.

Afbeelding
Datum 26 juni 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.Hzn, B.C.D. Hanegraaff, H.H. van Dam, C.H. van Dam en H. Montauban van Swijndregt te Rotterdam zullen als lasthebbende van hunnen meester, op dinsdag de 14e juli 1868, des middags ten 1 ure, in de zaal aan de Scheepmakershaven, wijk 1, no. 499, publiek verkopen het extra snelzeilend, gekoperd en kopervast Nederlands barkschip SILENTIUM, laatst gevoerd door kapt. J.A.N. Schagen van Leeuwen, volgens meetbrief lang 36 el 60 duim, wijd 5 el 74 duim; hol 3 el 88 duim, en alzo groot 362 tonnen of 191 lasten, met al deszelfs rondhout, staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen, en verdere scheepsgereedschappen, zoals hetzelve thans is liggende te Vlissingen. Nog zal afzonderlijk worden verkocht: een chronometer van Barraud, no. 2606; te bezichtigen aan boord van het schip.
(opm: zie NRC 150768 en 250768)

Afbeelding
Datum 15 juli 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Publieke verkopingen in de Zaal hoek Scheepmakershaven en Bierstraat te Rotterdam op dinsdag 14 juli:
-          Het Nederlandse brikschip MACHTILDA SIMONNETTE, laatst gevoerd door kapt. P. Remmers, groot 325 tonnen of 171 lasten. Om NLG 25.200 verkocht (opm: verdoopt in BATOE BASSI, zie NRC 300768)
-          Het Nederlandse barkschip SILENTIUM, laatst gevoerd door kapt. J.A.N. Schagen van Leeuwen, groot 362 tonnen of 191 lasten. Om NLG 13.700 verkocht (opm: zie NRC 250768)
-          Het Nederlandse barkschip JAVA, laatst gevoerd door kapt. F.G.C. Mann, groot 740 tonnen of 391 lasten. Om NLG 24.900 verkocht. (opm: naar Stralsund, verdoopt in CUPIDO; onder kapt. Leithoff op 8 november 1869 op de rede van Neufahrwasser in brand geraakt en verbrand)
-         
-          De ijzeren rader-sleepstoomboot ROTTERDAM No. 1, laatst gevoerd door schipper A. de Waard, groot 57 ton. Om NLG 10.100 opgehouden.
-          Enige meters en overige instrumenten, gedeeltelijk verkocht, gedeeltelijk opgehouden.

Afbeelding
Datum 25 juli 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. Weder verkoop van het barkschip SILENTIUM.
De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.Hzn, B.C.D. Hanegraaff, H.N. Montauban van Swijndregt, H.H. van Dam, C.H. van Dam en H. Montauban van Swijndregt te Rotterdam zullen, doordien W. de Jong, wonende in de Adrianastraat, gemeente Delfshaven, die in de veiling op de 14e juli 1868 koper werd van gemeld barkschip, in gebreke is gebleven, niettegenstaande hij, W. de Jong, bij exploot door de deurwaarder G.C. Stoeller op de 22e juli 1868 daartoe geïnsinueerd, het schip en chronometer op de daartoe bij de conditie van verkoop bepaalde tijd over te nemen en te betalen, op last van hun meester, die gebruik maakt van het hierop sluitende artikel in het proces verbaal van de voornoemde veiling, voor rekening van de eerste koper op de 4e augustus 1868, des middags ten 12 ure, in de zaal aan de Scheepmakershaven, wijk 1, no. 499, andermaal publiek verkopen het extra snelzeilend, gekoperd en kopervast Nederlands barkschip SILENTIUM, laatst gevoerd door kapt. J.A.N. Schagen van Leeuwen, volgens meetbrief lang 36 el 60 duim, wijd 5 el 74 duim, hol 3 el 88 duim, en alzo groot 362 tonnen of 191 lasten, met al deszelfs rondhout, staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen, en verdere scheepsgereedschappen, zoals hetzelve is liggende te Vlissingen.
Nog zal afzonderlijk worden verkocht een chronometer van Barraud, no. 2606, te bezichtigen aan boord van gemeld schip.
Het barkschip en chronometer zijn inmiddels uit de hand te koop.
(opm: zie NRC 050868)

Afbeelding
Datum 05 augustus 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Publieke verkopingen in de Zaal op de hoek van de Scheepmakershaven en Bierstraat te Rotterdam op dinsdag 4 augustus 1868: Het Nederlands barkschip SILENTIUM, groot 191 lasten: om NLG 11.900 verkocht aan E.C.A. Koli te Amsterdam. (opm: makelaar Koli handelde namens de firma Van den Bey & Co, Amsterdam; de bark bleef als SILENTIUM, nu onder kapt. H.C. Jongebloed, in de vaart)

Afbeelding
Datum 20 augustus 1869
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Rio de Janeiro, 23 juli. Het hier binnengelopen schip SILENTIUM, kapt. Jongebloed, van Buenos Aires naar Antwerpen, is van de geleden schade hersteld en zal spoedig de reis voortzetten. De kapitein heeft NLG 35.000 op bodemarij opgenomen tegen 7%.
(opm: bodemarij of bodemerij [van bodem = schip] omschrijft Mr. J.A. Molster als eene overeenkomst tussen een geldschieter en een geldopnemer, waarbij eene som gelds wordt opgeschoten, met beding van premie en onder verband van schip of goed of beide, met dat gevolg, dat indien het verbondene, geheel of gedeeltelijk, door toevallen op zee vergaat of vermindert, de geldschieter zijn recht op de opgeschoten penningen en op de premie verliest, voor zoover dit een en ander niet op hetgeen overblijft kan worden verhaald; maar indien het verbondene schip behouden ter plaatse zijner bestemming aankomt, de hoofdsom, benevens de premie moet betaald worden)

Afbeelding
Datum 02 oktober 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kopenhagen, 29 september. De bark SILENTIUM (opm: Zweedse, ex-Nederlandse vlag), kapt. Stockelberg, van Londen naar Bjorneborg (opm: nu Pori, Finland), met ballast, is hier met lekkage binnengekomen, na bij Nakkeaved aan de grond te hebben gezeten; moet lossen en repareren.

Afbeelding
Datum 12 maart 1882
Krant MB - Morgenbladet
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. Schepenveiling. Op vrijdag de 17e maart 1882, om 12 uur ’s middags, zal middels een openbare veiling bij Sørhallen, tegenover Gamla Varfvet (opm: de oude werf) hier ter plaatse worden verkocht het aldaar liggende snel zeilende barkschip SILENTIUM van 307,44 registertonnen, met alle haar toebehorende inventaris. Het schip is in Nederland in het jaar 1858 van eiken gebouwd, metalen beslag, het onderwaterschip met metaal bekleed en heeft in het jaar 1877 in Kopenhagen een grote reparatie ondergaan waarbij het voor een periode van 4 jaar werd geclassificeerd naar klasse 5 6 1.1 bij Bureau Veritas. Belading (kan zijn) circa 138 standaard hout of 450 ton zware goederen; in ledige staat en onder een lading hout heeft het slechts 40 ton ballast nodig. De afmetingen zijn: lengte 118 voet, breedte 28,5 voet en het ligt slechts 14,5 voet diep met volle lading. Het vaartuig is hier dagelijks te bezichtigen na aanmelding op mijn kantoor, Södra Hamngatan 19, waar inventarislijsten en dokumenten van het vaartuig ingezien kunnen worden.
Göteborg, februari 1882.

Afbeelding
Datum 04 juli 1884
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Queenstown, 1 juli. Aangekomen de SILENTIUM, kapt. Jacobsen, van Haïti. (opm: zie NVD 221184)

Afbeelding
Datum 22 november 1884
Krant NVD - Nieuws van den Dag
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 20 november. Het Belgisch stoomschip PENNLAND, van New York alhier aangekomen, heeft op de hoogte van Goodwin Sands in de grond gevaren het Zweedse schip SILENTIUM, van Gothenburg naar Nantes. De equipage is door de PENNLAND gered. (opm: de bark, kapt. Jacobsen, is de ex-Nederlandse SILENTIUM en ex-brik RHIJNVIS FEITH, bouwjaar 1858)

Afbeelding