Inloggen
Gezagvoerder

Blom, Willem

Naam: Blom, Willem
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 4
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
CLARA HENRIETTE 1826 Brik Sailing Vessel 10512 Bekijk schip
PRINS VAN ORANJE 1827 Fregat Sailing Vessel 9612 Bekijk schip
JAVA PAKET 1820 Fregat Sailing Vessel 12898 Bekijk schip
HELENA 1827 Fregat Sailing Vessel 9697 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Willem Blom werd geboren te Texel op 07 september 1790.

.Hij huwde met Trijntje Aukers van Wijk, geboren te Texel op 20 februari 1790. Het echtpaar kreeg een zoon op 22 november 1823 en een zoon op 27 januari 1826.

Tevens de opgave van de echtgenote Leentje van der Wijk, geboren 25 maart 1810 en overleden op 26 augustus 1874. Gezien het verzoek om een uitkering in 1854 kennelijk zijn tweede vrouw.118

Willem overleed in 1854. Bij zijn overlijden werd als woonplaats Texel opgegeven. 003 en 118.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.Blom werd met nr.9 effectief lid van Zeemanshoop. Geen vermelding van aangiftedatum en referentie. Zijn schip was de “Helena”002.

Willem Blom was effectief lid/oprichter en in 1824 bestuurslid van het College Zeemanshoop019..

Hij werd per 22 mei 1826 deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop. 003

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 23 juni 1829 staat een bericht van W.Blom “dat hij op zijne terugreis uit de Oost Indien ’t Eiland Ascention heeft aangedaan dat hij met verwondering en genoegen heeft opgemerkt ’t gemelde Eiland thans bewoond wordt en tevens in alle deelen door ’t leveren van alle, voor de zeeman dienstige verversingen voor de terugkeerende schepen van veel nut kan zijn: dat ’t zelve eene genoegzame overvloed opleverd van water, groenten en verdere benodigheden.”042

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 01 augustus 1854 verzoekt Helena van Wijk, de weduwe van kapitein W.Blom, om een uitkering, die haar in de vergadering van 28 september 1854 werd toegekend voor haar en 3 kinderen met ingang van 28 september 1854.042.

In de notulen van de Algemene Ledenvergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 12 september 1826 wordt een mededeling gedaan vanwege de scheepsbouwmeesters Jeremias Meijes & Zn, dat “op Zaturdag den 16e dezes van hunne werf het Witte Kruis zal van stapel lopen het nieuw gebouwd pinkschip de Prins van Oranje”023. (de eerste kapitein is W.Blom025)

In de Algemene Ledenvergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 26 mei 1829 is het volgende vermeld:

“Kapitein Willem Blom berigt daarop dat de Commandant van het eiland Lascension (Ascension?) hem verzocht had bekend te maken dat aldaar voor de Nederlandsche bodems ververschingen op de reis te bekomen zijn” 023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 10 oktober 1854 staat dat aan de weduwe van W.Blom per 01 augustus 1854 een uitkering is toegekend voor haar en 3 kinderen.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer            jaren                type        scheepsnaam                      naam reder/boekhouder

          9               1825                      pink        Margaretha                         Charbon en Zn

                               1826-1830            fregat     De Prins van Oranje           Soc.van Scheepsbouw

                               1831-1832            brik         Clara Henriette                   Ned.Scheepsreederij

                               1833-1835            fregat     Helena                                  idem

         4                  1836-1848            fregat     Helena                                  idem

                               1849-1853            geen opgave van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt W.Blom als kapitein gedurende:

*    1823 van het 3/mschip “Java Paket”, gebouwd in 1820 te Amsterdam, 260 ton o.m., varend voor C.Boyle te Amsterdam;

*    1825 t/m 1826 op de pink “Margarethe”, bouw- en tonnagegegevens ontbreken, varend voor Charbon & Zn te Amsterdam;

*    1827 t/m 1832 op het 3/m schip/pink “Prins van Oranje”, gebouwd in 1826 op de werf Het Witte Kruis van Jerem. Meijjes & Zn te Amsterdam, 570 ton o.m., varend voor de Soecieteit van Scheepsbouw etc. te Amsterdam;

*    1832/1833 op de brik “Clara Henriette”, gebouwd in 1826 te Amsterdam, 706 ton o.m., varend voor de Nederlandsche Scheepsreederij te Amsterdam;

*    1834 t/m 1849 op het 3/m schip “Helena”, gebouwd in 1827 te Amsterdam, 770 ton o.m., varend voor de Nederlandsche Scheepsreederij te Amsterdam.

 

Bremer094 vermeldt de stranding van het vrachtschip “Helena” op 04 september 1844 op de Haaksgronden, varend voor kapitein Blom

 

In het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevinden zich monsterrollen op naam van kapitein Willem Blom als gezagvoerder van de:

“Java Paket”, dd 25 april 1822 en 23 april 1823;

“Margaretha”, dd 21 juni 1825

“Prins van Oranje”, dd 31 maart 1827, 18 juli 1828 en 10 augustus 1829;

“Klara Henrietta”, dd 26 oktober 1831;

“Helena|, dd 10 juli 1834, 04 juli 1835; 22 juli 1836; 14 juli 1837 en 29 september 1838.

 

Overige bijzonderheden

In het scheepsjournaal van “De Drie Gebroeders” kapt. S.IJParma op de rede van Soerabaja057:

14 maart 1839     “... ontvingen van het schip Helena kaptijn W.Blom 4 lijnen ...”.

Het fregat “Helena” onder gezag van Willem Blom en met 30 manschappen dateerde de monsterrol op 29 september 1838 met bestemming Batavia. De boekhouder was Nederlandsche Scheepsrederij011.

In het scheepsjournaal van “De Vrienden onder kapitein S.IJ.Parma “ op de rede van Batavia057:

08 december 1834              “... heedenmorgen vertrok van hier Capt Blom naar Amsterdam ...”.

Omdat de scheepsnaam ontbreekt en de naam Blom onder de gezagvoerders meer dan eens voorkomt013 is deze kapitein niet te identificeren. Wellicht is het dezelfde als de hiervoor genoemde kapitein Willem Blom

Foto van kapitein W.Blom (nr.9) beschikbaar047.

 

J.Mooij schilderde in 1829 het fregat “Prins van Oranje” varend bij Huisduinen. Het schip draagt een vlag met in het midden het nummer 9, ongetwijfeld van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop. Het schilderij bevindt zich in de collectie van het Ned. Scheepvaart Museum en een afdruk is opgenomen in de publicatie van van der Plas c.s.054.

 

Kapitein W.Blom verzorgde per 26 april 1827 vanuit Texel met de “Prins van Oranje”een troepentransport van 7 officieren en 237 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 02 augustus 1827 na 98 dagen. Onderweg waren 6 militairen overleden.

Hij verzorgde met hetzelfde schip op 02 september 1829 vanuit Texel een transport van 150 manschappen en arriveerde te Batavia op 21 december 1829 na 110 dagen.

Op 24 december 1831 vertrok hij uit Nieuwediep met de “Clara Henriette” met 1 officier en 12 manschappen. Te S. George d’Elmina werden 7 Afrikaanse recruten aan boord genoemn. Hij arriveerde te Batavia om 13 juni 1832 na 172 dagen. Onderweg was 1 militair overleden.

Op 05 augustus 1837 vertrok hij vanuit Nieuwediep met de “Helena” en een contingent van 3 officieren en 100 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 14 november 1837 na 101 dagen.

Met hetzelfde schip vertrok hij op 12 november 1838 vanuit Nieuwediep met 1 officier. De aankomstdatum is niet vermeld065.

 

Bataviasche Courant 04 augustus 1821114

Aangekomen te Samarang:….

….7 Juli Ned. brik ALERT, J. Kartien, van Sourabaija; Arabische brik JOSEPH, Said Oessin, van dito; Ned. schip FLORA, W. Blom, van Batavia met Zr.Ms. troepen.

 

Bataviasche Courant 06 oktober 1821114

Schepen Straat Sunda uitgezeild:

26 Sept. Amerikaans schip NEW LEADER, G. Frost, naar Calcutta; dito INDUS, S. Brown, naar Gibraltar.

30 Sept. Ned. schip FLORA, W. Blom, naar Amsterdam; Portugees schip CONDE DOSE TREOS D’MARCOS, J.J. Rapozo, naar Sumatra.

 

Bataviasche Courant 16 februari 1822114

Batavia, 15 februari. Met het laatste schip alhier van Kaap de Goede Hoop aangekomen, zijn ons geen couranten medegebracht.

De mondeling ontvangen berichten, lopende tot 16 december a.p. (opm: verleden jaar), melden, dat aldaar acht Nederlandse schepen in de Tafelbaai geankerd lagen. Onder deze bevonden zich ‘s Konings brik IRENE, kapt.luit. Lucas, en de schepen JAN EN CORNELIS, kapt. Duijff en de KOOPHANDEL kapt. Janssen. De beide eersten hadden de reis naar het vaderland reeds weder voortgezet.

De KOOPHANDEL had averij aan deszelfs roer.

De COLUMBUS kapt. Grevelink, was in goede staat aldaar aangekomen en zou tegen den 19 december de reis herwaarts weder aannemen.

Het Nederlandse schip FLORA (opm: fregat, kapt. W. Blom, zie RC 190222), van hier naar Amsterdam bestemd, is in het opzeilen der rede van de Kaap, bij het Robbeneiland, aan de grond geraakt en geheel verloren. De equipage en passagiers zijn allen gered, doch van de goederen en lading, bestaande in 5.000 pikols (opm: à 61,7613 kg) koffij, schijnt weinig geborgen te zijn.

Rotterdamsche Courant 19 februari 1822114

Amsterdam, 17 februari. Sedert onze laatste zijn in Texel binnengekomen J.H. Breukemeijer (opm: brik NORDLOH) en J. Duijff, van Batavia, laatst van de Kaap de Goede Hoop.

Kapt. Breukemeijer rapporteert, dat op het Robbeneiland, voor Kaap de Goede Hoop, is gestrand het schip FLORA, W. Blom, van Batavia naar Amsterdam; omtrent 480 balen koffij zijn door de kotter the DUKE OF GLOUCESTER geborgen.

De schooner JOHANNA SOPHIA is insgelijks gezonken; hetzelve was geladen met goederen enz. uit het gestrande schip FLORA.

 

Rotterdamsche Courant 24 september 1822114

Amsterdam, 22 september. Volgens brief van kapt. W. Blom, geschreven aan boord van het door hem gevoerd wordende fregatschip JAVA PAKET, van Amsterdam naar Batavia, welke brief door een Engels schip in Engeland aangebragt en van daar overgezonden is, was hij den 21 juli in goede staat zeilende op 6º48’ Z.B. 27º48’ lengte; de passagiers en de equipagie waren wel en het schip en de lading in zeer goede staat.

 

Bataviasche Courant 23 augustus 1826114

Den 16 augustus zijn ter rede van Batavia gearriveerd de schepen JAVA PACKET (opm: fregat JAVA PAKET), kapt. Charles Boyle, vertrokken van Amsterdam met 1 passagier en 100 man Zr.Ms. troepen op 21 april, en JONGE ADRIANA,  kapt. G.J. Meeuw, vertrokken van Rotterdam met 2 passagiers en Zr.Ms. troepen op 20 april.