Inloggen
JAVA PAKET - ID 12898


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1820-11-03 / 1827-03-01 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1820
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Cornelis Ernst Duyts, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Launch Date: 1820-11-03
Delivery Date: 1821-03-28
Technical Data

Net Tonnage: 127.00 lasts
 
Configuration Changes

Datum 28-03-1821
Type: Additional Ship Data
Omschrijving: Cornelis Ernst Duijts, scheepstimmerman te Amsterdam, verklaart te hebben gebouwd een nieuw scheepshol, en hetzelve verder af te timmeren

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1821
Datum agenda: 1821-04-05
Register nr: 18210303
Scheepsnaam: JAVA PAKET
Type: Fregat
Lasten: 127
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Theunisse c.s, Josias
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Blom, Willem
Opmerkingen: Eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1820-11-03 JAVA PAKET
Manager: Josias Theunissen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: Prijs: NLG 28.000,-

Date/Name Ship 18??-04-04 JAVA PAKET
Manager: Jan Hendrik Hackman Asschenbergh, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: rederij-cedule voor aanvraag zeebrief

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren van het fregat JAVA PAKET volgens rederij-cedule d.d. 9 maart 1821:
Jozias Theunesse, Amsterdam, 1/3e part, boekhouder en schipper
Joost Carel Romswinkel, Batavia, 1/3e part
Jan Tideman, Batavia, 1/3e part

Eigenaren van het fregat JAVA PAKET volgens rederij-cedule d.d. 4 april 1826:
Jan Hendrik Hackman Asschenbergh, Amsterdam, 1/3 part, boekhouder
Josias Theunisse, Amsterdam, 1/3e part
N. Brouwer, Rotterdam, 1/3e part

Ship Events Data

1827-03-01: Final Fate:
Het fregatschip de JAVA PAKET, kapt. Hendrik Kortkemeijer, is op 1 maart 1827 op de Noorder Rassen, bank in de Westerschelde, verongelukt.

Gezagvoerders

OOK THEUNESSEN

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

“Op 17 augustus 1825 besloot het bestuur, dat de vlag met het nummer 1, vrijgekomen doordat kapitein J.Theunisse in 1823 bedankt had, zou gevoerd worden door de kapitein van het toen op de werf van H.Booy en Zoon in aanbouw zijnde fregatschip Zeemanshoop van de heren M.Udink en Comp. Kapitein was eerst P.Kraay, die zelf nummer 53 had …019.

Een ledenlijst van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop”084 vermeldt J.Theunisse als lid met vlagnummer 1. Hij heeft als lid bedankt in 1823.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

J.Teunisse was effectief lid/oprichter en van 27 september 1822 tot 1823 penningmeester van het College Zeemanshoop019 en 023.

 

In de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege "Zeemanshoop" van 08 oktober 1823 wordt meegedeeld dat de heer Teunisse bedankt als lid. In de vergadering van 17 december 1823 wordt een brief voorgelezen: "Den Heer Holst geeft Kennis een Brief van den Heer Teunisse te hebben ontvangen, waarbij hij blijft persisteeren zijn verschuldigde boetens niet te betalen"023.

Werd Teunisse geconfronteerd met een maatregel, waarmee hij het absoluut niet eens was en heeft hij toen met een stijve kop bedankt?

 

In een brochure met de titel “Naamlijst der effectieve leden van het Collegie, genaamd ZEEMANSHOOP” (GAA, ingang 957 nr. 005) staat onder nummer 1 J.Teunissen met de handgeschreven opmerking “Bedankt”.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt geen kapitein op een “Soerabaja” uit c. 1819 maar Josias Theunisse met de Soerabaja wordt wèl genoemd door van Sluijs013:

“Soerabaja Pinkschip van 250 last. De Amsterdamsche Courant meldt: “Texel 29 september 1817, gearriveerd van Batavia Kapt. Theunisse”; idem 15 mei 1818: “uit Texel met troepen naar Batavia Kapt. Theunisse”; idem 24 maart 1819: “In Texel van Batavia Kapt. Theunisse”. Als boekhouders van de “Soerabaja” worden opgegeven J.C.Spengler & Co

Het Nederlands Scheepvaartmuseum zou een gewassen oostindische inkttekening bezitten van dit schip (nr. A 3501).

 

Bouma025 vermeldt J.Theunissen als gezagvoerder gedurende:

*   1824 t/m 1826 op het 3/m schip “Abel Tasman”, gebouwd in 1824 te Amsterdam, 300 ton o.m., varend voor Haakman, Ascheberg & Co te Amsterdam.

 

In het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevinden zich monsterrollen op naam van kapitein Josias Theunessen op de:

“Surabaya”, dd 14 april 1818; 26 juni 1819;

“Java Paket”, dd 25 april 1821;

“Abel Tasman”, dd 09 november 1824.

Geen eerdere schepen van Theunissen omdat Bouma pas circa 1820 begint met meldingen

 

Overige bijzonderheden

In 1824 was J.Theunissen gezagvoerder op het Amsterdamse fregat de "Abel Tasman" (230 lasten, gebouwd in 1824 te Amsterdam). De boekhouders waren J.H.Haakman, Assenberg & J.Theunissen012.

 

J.Theunissen verzorgde per 15 mei 1818 en 22 juni 1819, beide vanuit Texel, met de “Soerabaya” troepentransporten met 4 officieren en 50 manschappen resp. 4 officieren en 50 manschappen naar Nederlands Oost-Indië065.

Bossenbroek065 vermeldt op p. 70

“Uit het inschepingsregister en de litteratuur zijn mij veertien meer of minder ernstige gevallen van muiterij of pogingen daartoe bekend, die zich in deze periode tijdens het vervoer van koloniale soldaten naar Indië hebben voorgedaan. Ze vonden plaats aan boord van de Soerabaya, … “065.

Bossenbroek vermeldt op p.84065:

“ … in 1819, kreeg de Soerabaja op haar reis verschillende malen te maken met piratenschepen, confrontaties die overigens steeds in het voordeel van het Nederlandse pinkschip afliepen. De aanblik van de bewapening van het schip en het vechtlustige detachement aan dek schrok de meeste zeerovers al voldoende af, maar in één geval was een salvo uit het scheepsgeschut noodzakelijk om de kaper op de vlucht te jagen”.

 

Rotterdamsche Courant 27 maart 1819114

Rotterdam, 26 maart. Volgens rapporten van de zeeloodsen, hebben dezelven, op den 23, de Goeree ten Z.O, op 20 vadem water, in een goede staat gepraaid kaptein J. Teunissen, voerende het schip SOURABAIJA, komende van Batavia en gedestineerd naar Amsterdam; dezelve is den 8 november (opm: 1818) van Batavia gezeild, en den 6 januari van Kaap de Goede Hoop.

 

Rotterdamsche Courant 05 augustus 1819114

Amsterdam, 3 augustus. Volgens een brief, den 25 juli, des morgens ten half zeven uren, geschreven aan boord van het schip SOURABAIJA, kapitein J. Theunissen, van Amsterdam naar Batavia gedestineerd, was hetzelve toen op de hoogte van Douvres in goede staat zeilende; aan boord was alles wel.

 

Rotterdamsche Courant 05 februari 1820114

Amsterdam, 3 februari. Kapt. J. Teunissen, voerende het schip SOURABAIJA, van Amsterdam naar Batavia gedestineerd, meldt van de Kaap de Goede Hoop, dat hij op 39º30’ N.B. 14º26’ O.L. (opm: moet zijn: W-lengte) door een schooner opgewagt werd, doch op dezelve aanhoudende deze de vlugt nam; op 25º5’ N.B. 19º38’ O.L. (opm: moet zijn: W-lengte) kwam andermaal een schooner op hem af, doch hem gereed ziende om hem te ontvangen hield dezelve af; op 3º46’ Z.B. 12º43’ lengte (opm: moet zijn: W-lengte), kwam een brik onder Franse vlag op hem af, deed een los schot, doch ziende dat de SOURABAIJA met alle zeilen koers vervolgde, hees dezelve de Spaanse vlag en wimpel en begon met scherp te schieten, hetwelk onder het hijsen van de Hollandse vlag met scherp werd beantwoord, terwijl de SOURABAIJA tevens op hem aanhield, met dat gelukkig gevolg, dat de brik vlag en wimpel streek, en alle zeilen bijzettende afdeinsde; gemelde kapitein heeft den 30 oktober (opm: 1919) deszelfs reis uit de Tafelbaai vervolgd.

 

Rotterdamsche Courant 11 juli 1820114

Amsterdam, 9 juli. Kapitein K. Sipkes, voerende het schip (opm: fregat) IDA ALEIJDA, meldt van Batavia, van 16 februari, dat aldaar weinig of geen Amerikase en met het zijnde slechts vijf Nederlandse schepen lagen, zijnde een omtrent beladen voor Antwerpen; SOURABAYA (opm: fregat), J. Theunissen, en JAN EN CORNELIS, J. Duijf, beide grotendeels beladen, en de NIEUWE ZEELUST (opm: fregat), P. Swart, in lading liggende, allen naar Amsterdam, en de JONGE ANTHONIJ (opm: fregat), Th.A. Jacometti, bevracht naar Sourabaija. Gemelde kapitein Theunissen zou over veertien dagen de reis aannemen.

 

Rotterdamsche Courant 19 augustus 1820114

Londen, 15 augustus. Volgens berigten van de Kaap de Goede Hoop is op den 18 mei, op de hoogte van Aguillas (opm: Agulhas, 34º48’ Z.B. 20º00’ O.L.), in een hevige storm uit het noord-westen, de boegspriet, fokkemast en grote bramsteng gesprongen van het schip SOURABAIJA, Teunissen, en is hetzelve aldaar binnengelopen, om te repareren.

 

Rotterdamsche Courant 14 maart 1822114

Amsterdam, 12 maart. Het schip JAVA PACKET, kapt. J. Theunisse, den 8 maart in Texel binnen van Batavia, is den 12 november 1821 van daar en den 12 januari van de Kaap de Goede Hoop vertrokken. Met hetzelve is van Batavia gezeild het schip WATERLOO, kapt. N. Hensken, en in het laatst van november zou volgen het schip ROTTERDAM, kapt. T.S. Waters, beide naar Amsterdam.

Voorts heeft men met dit schip het berigt dat het schip de KOOPHANDEL, van Batavia naar Amsterdam, den 15 januari gereed zou zijn om van de Kaap te vertrekken.

 

Rotterdamsche Courant 21 maart 1822114

Advertentie. De ondergetekende, eigenaar der geoctroijeerde koper-, plet en smelterij, adverteert mits deze zijn geëeerde begunstigers, hoedanig het inlands geplet roodkoper in bladen en koperen spijkers, welke artikelen in deszelfs fabrijk worden vervaardigd, van kwaliteiten en zuiverheid zijn bevonden op de gedane reis naar de Oost, aan de JAVA PAKET geleverd, waarvan de informatiën kunnen genomen worden bij de kapitein J. Teunisse, en de scheepsbouwmeester Duitz, en des verkiezende door deskundigen aan de JAVA PAKET kan bezigtigd worden, thans voor de Stad of het Y liggende, hoe zuiver het geplet bladkoper, zonder enige aangroeijing van zee-insecten en uittering is gebleven, hetwelk aan het buitenlandse bladkoper plaats heeft; strekkende dit alzo tot een verzekering aan zijn geëerde begunstigers, die reeds het inlands geplet roodkoper in bladen hebben geprefereerd.

En beveelt zich in de gunst van hen, die hem bij benodiging met derzelver toegenegenheid gelieven te vereren, kunnende op een naauwkeurige en prompte uitvoering der orders staat maken.

Amsterdam, den 18 maart 1822                     H. de Heus

 

Bataviasche Courant 10 augustus 1822114

Amsterdam, 14 maart. Tot eer van onze timmerwerven, die hunne oude roem met vernieuwde luister krachtdadig handhaven, zij hier gemeld, dat het Nederlandse fregatschip JAVA PAKET, gebouwd door de scheepsbouwmeester Ernst Duijtz op de werf Het Roopaard op de hoogte van de Kadijk alhier, gevoerd bij de kapt. J. Theunissen, op den 18 mei 1821 uit Texel in zee is gelopen, gedestineerd naar Batavia, en op den 8 maart 1822 van zijn destinatie weder in Texel is binnengelopen hebbende dus de reis naar Batavia en terug, met het nodige verblijf aldaar, binnen tien maanden volbracht en nog enige dagen aan de Kaap de Goede Hoop vertoefd.

 

Amsterdamsche Courant 27 maart 1823114

Amsterdam, 26 maart. Heden is van de werf Het Roopaard op de Kadijk, behorende aan de heer C.E. Duijts, met de beste uitslag te water gelaten een onder bestuur van die scheepsbouwmeester vervaardigd koopvaardij-fregat, waaraan ter gedachtenis van een onzer stoutste zeevaarders uit het midden der zeventiende eeuw, de naam van ABEL TASMAN gegeven is. Men herinnert zich, dat het diezelfde heer Duijts is, aan wie de Nederlandse koopvaardij het schip de JAVA PACKET (opm: tewaterlating 11 februari 1820), thans de BEURS VAN AMSTERDAM (opm: onjuist, zie AC 280323), te danken heeft, het welk door zulke welgeslaagde tochten op Oost-Indië en nu laatstelijk door een zo voorbeeldeloos snelle retourreis, zich en zijn bouwer beroemd gemaakt heeft.

 

Amsterdamsche Courant 28 maart 1823114

Verbetering. In het bericht wegens het aflopen van het fregatschip ABEL TASMAN – zie de vorige courant – zijn bij vergissing, na het vermelden van de JAVA PACKET, ingeslopen de woorden thans de BEURS VAN AMSTERDAM. Dit is de naam, welke men bevorens aan de ABEL TASMAN had willen geven.

 

Amsterdamsche Courant 22 september 1824114

Advertentie. Naar Batavia zal in het begin van november, vertrekken het nieuw gebouwd gekoperd Nederlands fregatschip ABEL TASMAN, kapt. Josias Theunisse.

Gelieft iemand enige goederen derwaarts te schepen of als passagier met hetzelve schip mede te gaan, zijnde het schip voor passagiers zeer goed ingericht, gelieve men zich in tijd te adresseren aan de cargadoors Jan Corver en Comp, op de Buitenkant, No. 13, of bij de kapitein aan boord, of te zijnen huize, Prinsengracht, bij de Vijzelstraat, te Amsterdam.

 

Amsterdamsche Courant 11 juni 1825114

Van Kaap de Goede Hoop zijn vertrokken: den 20 maart CATHARINA HENDRINA, kapt. ten Boekel, naar Amsterdam; den 27 maart, ABEL TASMAN, kapt. J. Theunisse, en den 2 april EARL ST. VINCENT, beide naar Batavia.

 

Bataviasche Courant 06 juli 1825114

Batavia, 3 juli. ROTTERDAMS WELVAREN, kapt. K. Schinkel, naar Rotterdam met 6 passagiers en 22 gepasporteerde militaitren; schip ABEL TASMAN, kapt. J. Theunisse, naar Amsterdam met 6 passagiers en 22 gepasporteerde militairen;

 

Amsterdamsche Courant 07 november 1825114

Texel, 5 november. Binnengekomen: ABEL TASMAN, kapt. J. Theunisse, van Batavia.

 

Roterdamsche Courant 10 november 1825114

Amsterdam, 8 november. Het nieuw gebouwd Nederlands fregatschip ABEL TASMAN, kapt. J. Teunisse, den 9 januari uit Texel gezeild naar Batavia, is vandaar nog binnen de tijd van 10 maanden, 5 november, in Texel teruggekomen, niettegenstaande het, zowel op de uit- als thuisreis, de Kaap de Goede Hoop heeft aangedaan; gemelde kapitein is den 3 juli van Batavia gezeild en heeft de Kaap de Goede Hoop den 4 september verlaten, alwaar, volgens zijn bericht, in de Tafelbaai verongelukt is een groot Engels schip, naar de Oost-Indië bestemd.

 

 

 

Datum vanaf: 1820
Kapitein: Theunisse, Josias
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Willem Blom werd geboren te Texel op 07 september 1790.

.Hij huwde met Trijntje Aukers van Wijk, geboren te Texel op 20 februari 1790. Het echtpaar kreeg een zoon op 22 november 1823 en een zoon op 27 januari 1826.

Tevens de opgave van de echtgenote Leentje van der Wijk, geboren 25 maart 1810 en overleden op 26 augustus 1874. Gezien het verzoek om een uitkering in 1854 kennelijk zijn tweede vrouw.118

Willem overleed in 1854. Bij zijn overlijden werd als woonplaats Texel opgegeven. 003 en 118.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.Blom werd met nr.9 effectief lid van Zeemanshoop. Geen vermelding van aangiftedatum en referentie. Zijn schip was de “Helena”002.

Willem Blom was effectief lid/oprichter en in 1824 bestuurslid van het College Zeemanshoop019..

Hij werd per 22 mei 1826 deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop. 003

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 23 juni 1829 staat een bericht van W.Blom “dat hij op zijne terugreis uit de Oost Indien ’t Eiland Ascention heeft aangedaan dat hij met verwondering en genoegen heeft opgemerkt ’t gemelde Eiland thans bewoond wordt en tevens in alle deelen door ’t leveren van alle, voor de zeeman dienstige verversingen voor de terugkeerende schepen van veel nut kan zijn: dat ’t zelve eene genoegzame overvloed opleverd van water, groenten en verdere benodigheden.”042

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 01 augustus 1854 verzoekt Helena van Wijk, de weduwe van kapitein W.Blom, om een uitkering, die haar in de vergadering van 28 september 1854 werd toegekend voor haar en 3 kinderen met ingang van 28 september 1854.042.

In de notulen van de Algemene Ledenvergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 12 september 1826 wordt een mededeling gedaan vanwege de scheepsbouwmeesters Jeremias Meijes & Zn, dat “op Zaturdag den 16e dezes van hunne werf het Witte Kruis zal van stapel lopen het nieuw gebouwd pinkschip de Prins van Oranje”023. (de eerste kapitein is W.Blom025)

In de Algemene Ledenvergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 26 mei 1829 is het volgende vermeld:

“Kapitein Willem Blom berigt daarop dat de Commandant van het eiland Lascension (Ascension?) hem verzocht had bekend te maken dat aldaar voor de Nederlandsche bodems ververschingen op de reis te bekomen zijn” 023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 10 oktober 1854 staat dat aan de weduwe van W.Blom per 01 augustus 1854 een uitkering is toegekend voor haar en 3 kinderen.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer            jaren                type        scheepsnaam                      naam reder/boekhouder

          9               1825                      pink        Margaretha                         Charbon en Zn

                               1826-1830            fregat     De Prins van Oranje           Soc.van Scheepsbouw

                               1831-1832            brik         Clara Henriette                   Ned.Scheepsreederij

                               1833-1835            fregat     Helena                                  idem

         4                  1836-1848            fregat     Helena                                  idem

                               1849-1853            geen opgave van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt W.Blom als kapitein gedurende:

*    1823 van het 3/mschip “Java Paket”, gebouwd in 1820 te Amsterdam, 260 ton o.m., varend voor C.Boyle te Amsterdam;

*    1825 t/m 1826 op de pink “Margarethe”, bouw- en tonnagegegevens ontbreken, varend voor Charbon & Zn te Amsterdam;

*    1827 t/m 1832 op het 3/m schip/pink “Prins van Oranje”, gebouwd in 1826 op de werf Het Witte Kruis van Jerem. Meijjes & Zn te Amsterdam, 570 ton o.m., varend voor de Soecieteit van Scheepsbouw etc. te Amsterdam;

*    1832/1833 op de brik “Clara Henriette”, gebouwd in 1826 te Amsterdam, 706 ton o.m., varend voor de Nederlandsche Scheepsreederij te Amsterdam;

*    1834 t/m 1849 op het 3/m schip “Helena”, gebouwd in 1827 te Amsterdam, 770 ton o.m., varend voor de Nederlandsche Scheepsreederij te Amsterdam.

 

Bremer094 vermeldt de stranding van het vrachtschip “Helena” op 04 september 1844 op de Haaksgronden, varend voor kapitein Blom

 

In het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevinden zich monsterrollen op naam van kapitein Willem Blom als gezagvoerder van de:

“Java Paket”, dd 25 april 1822 en 23 april 1823;

“Margaretha”, dd 21 juni 1825

“Prins van Oranje”, dd 31 maart 1827, 18 juli 1828 en 10 augustus 1829;

“Klara Henrietta”, dd 26 oktober 1831;

“Helena|, dd 10 juli 1834, 04 juli 1835; 22 juli 1836; 14 juli 1837 en 29 september 1838.

 

Overige bijzonderheden

In het scheepsjournaal van “De Drie Gebroeders” kapt. S.IJParma op de rede van Soerabaja057:

14 maart 1839     “... ontvingen van het schip Helena kaptijn W.Blom 4 lijnen ...”.

Het fregat “Helena” onder gezag van Willem Blom en met 30 manschappen dateerde de monsterrol op 29 september 1838 met bestemming Batavia. De boekhouder was Nederlandsche Scheepsrederij011.

In het scheepsjournaal van “De Vrienden onder kapitein S.IJ.Parma “ op de rede van Batavia057:

08 december 1834              “... heedenmorgen vertrok van hier Capt Blom naar Amsterdam ...”.

Omdat de scheepsnaam ontbreekt en de naam Blom onder de gezagvoerders meer dan eens voorkomt013 is deze kapitein niet te identificeren. Wellicht is het dezelfde als de hiervoor genoemde kapitein Willem Blom

Foto van kapitein W.Blom (nr.9) beschikbaar047.

 

J.Mooij schilderde in 1829 het fregat “Prins van Oranje” varend bij Huisduinen. Het schip draagt een vlag met in het midden het nummer 9, ongetwijfeld van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop. Het schilderij bevindt zich in de collectie van het Ned. Scheepvaart Museum en een afdruk is opgenomen in de publicatie van van der Plas c.s.054.

 

Kapitein W.Blom verzorgde per 26 april 1827 vanuit Texel met de “Prins van Oranje”een troepentransport van 7 officieren en 237 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 02 augustus 1827 na 98 dagen. Onderweg waren 6 militairen overleden.

Hij verzorgde met hetzelfde schip op 02 september 1829 vanuit Texel een transport van 150 manschappen en arriveerde te Batavia op 21 december 1829 na 110 dagen.

Op 24 december 1831 vertrok hij uit Nieuwediep met de “Clara Henriette” met 1 officier en 12 manschappen. Te S. George d’Elmina werden 7 Afrikaanse recruten aan boord genoemn. Hij arriveerde te Batavia om 13 juni 1832 na 172 dagen. Onderweg was 1 militair overleden.

Op 05 augustus 1837 vertrok hij vanuit Nieuwediep met de “Helena” en een contingent van 3 officieren en 100 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 14 november 1837 na 101 dagen.

Met hetzelfde schip vertrok hij op 12 november 1838 vanuit Nieuwediep met 1 officier. De aankomstdatum is niet vermeld065.

 

Bataviasche Courant 04 augustus 1821114

Aangekomen te Samarang:….

….7 Juli Ned. brik ALERT, J. Kartien, van Sourabaija; Arabische brik JOSEPH, Said Oessin, van dito; Ned. schip FLORA, W. Blom, van Batavia met Zr.Ms. troepen.

 

Bataviasche Courant 06 oktober 1821114

Schepen Straat Sunda uitgezeild:

26 Sept. Amerikaans schip NEW LEADER, G. Frost, naar Calcutta; dito INDUS, S. Brown, naar Gibraltar.

30 Sept. Ned. schip FLORA, W. Blom, naar Amsterdam; Portugees schip CONDE DOSE TREOS D’MARCOS, J.J. Rapozo, naar Sumatra.

 

Bataviasche Courant 16 februari 1822114

Batavia, 15 februari. Met het laatste schip alhier van Kaap de Goede Hoop aangekomen, zijn ons geen couranten medegebracht.

De mondeling ontvangen berichten, lopende tot 16 december a.p. (opm: verleden jaar), melden, dat aldaar acht Nederlandse schepen in de Tafelbaai geankerd lagen. Onder deze bevonden zich ‘s Konings brik IRENE, kapt.luit. Lucas, en de schepen JAN EN CORNELIS, kapt. Duijff en de KOOPHANDEL kapt. Janssen. De beide eersten hadden de reis naar het vaderland reeds weder voortgezet.

De KOOPHANDEL had averij aan deszelfs roer.

De COLUMBUS kapt. Grevelink, was in goede staat aldaar aangekomen en zou tegen den 19 december de reis herwaarts weder aannemen.

Het Nederlandse schip FLORA (opm: fregat, kapt. W. Blom, zie RC 190222), van hier naar Amsterdam bestemd, is in het opzeilen der rede van de Kaap, bij het Robbeneiland, aan de grond geraakt en geheel verloren. De equipage en passagiers zijn allen gered, doch van de goederen en lading, bestaande in 5.000 pikols (opm: à 61,7613 kg) koffij, schijnt weinig geborgen te zijn.

Rotterdamsche Courant 19 februari 1822114

Amsterdam, 17 februari. Sedert onze laatste zijn in Texel binnengekomen J.H. Breukemeijer (opm: brik NORDLOH) en J. Duijff, van Batavia, laatst van de Kaap de Goede Hoop.

Kapt. Breukemeijer rapporteert, dat op het Robbeneiland, voor Kaap de Goede Hoop, is gestrand het schip FLORA, W. Blom, van Batavia naar Amsterdam; omtrent 480 balen koffij zijn door de kotter the DUKE OF GLOUCESTER geborgen.

De schooner JOHANNA SOPHIA is insgelijks gezonken; hetzelve was geladen met goederen enz. uit het gestrande schip FLORA.

 

Rotterdamsche Courant 24 september 1822114

Amsterdam, 22 september. Volgens brief van kapt. W. Blom, geschreven aan boord van het door hem gevoerd wordende fregatschip JAVA PAKET, van Amsterdam naar Batavia, welke brief door een Engels schip in Engeland aangebragt en van daar overgezonden is, was hij den 21 juli in goede staat zeilende op 6º48’ Z.B. 27º48’ lengte; de passagiers en de equipagie waren wel en het schip en de lading in zeer goede staat.

 

Bataviasche Courant 23 augustus 1826114

Den 16 augustus zijn ter rede van Batavia gearriveerd de schepen JAVA PACKET (opm: fregat JAVA PAKET), kapt. Charles Boyle, vertrokken van Amsterdam met 1 passagier en 100 man Zr.Ms. troepen op 21 april, en JONGE ADRIANA,  kapt. G.J. Meeuw, vertrokken van Rotterdam met 2 passagiers en Zr.Ms. troepen op 20 april.

 

 

 

Datum vanaf: 1822
Kapitein: Blom, Willem
Overige informatie: 1821-04-05

Familiegegevens en opleiding

Geen

De schepen van de kapitein

Charles Boyle was in 1824 gezagvoerder van het Amsterdamse fregat de “Java Paket” (140 lasten, gebouwd in 1820 te Amsterdam). Gebleven bij Walcheren in 1827. Boekhouder was J.H.Haakman, Assenberg & J.Theunissen012.

Bouma025 vermeldt C.Boyle als gezagvoerder gedurende:

  • 1824/1825 op het 3/m schip “Java Packet”, gebouwd in 1820 te Amsterdam, 260 ton o.m., varend voor Haakman, Assenberg & Co te Amsterdam.

 

In het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevinden zich monsterrollen op naam van kapitein Charles Boyle als gezagvoerder van de:

“Java Paket”, dd 25 augustus 1824 en 04 april 1826.

Overige bijzonderheden

Ch.Boyle verzorgde per 21 april 1826 vanuit Texel met de “Java Packet” een troepentransport van 3 officieren en 100 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 17 augustus 1826 na 118 dagen065.

 

Datum vanaf: 1824
Kapitein: Boyle, Charles
Overige informatie: 1824-07-03

Familiegegevens en opleiding

Hendrik Kortkemeijer werd geboren/gedoopt te Rotterdam op 16/21 september 1800 als zoon van Johan Hendrik Kortkemeier en Maria Catharina Jansen.

Hij trouwde op 05 oktober 1825 te Rotterdam met Willemina Muntz, geb/ged te Rotterdam op 09/23 februari 1796.

Willemina hertrouwde op 24 november 1841 te Rotterdam met Thijs Bernard Franssen.

Willemina overleed op 27 februari 1865

Hendrik was in 1825 stuurman ter koopvaardij en overleed op 01 maart 1827 op zee ter hoogte van de “Noorder Rassen” voor Westkapelle

http://piet.ridderhoff.net/Piet/Generatie-bijlagen/076-100/Genealogie-Ridderhof-bijlagen-091.htm

 

“Heden ontving ik berigt, dat mijn dierbare Echtgenoot HENDRIK KORTKEMEIJER, Kapitein van het Oost-Indische Fregat DE JAVA PAKET, op zijn terugreis van Batavia, op het punt van in het Vaderland aantelanden den eersten dezer maand, nabij West-Capelle, eiland Walcheren, met zijn Schip is gestrand, en hij, de gansche equipage en pasagiers allen eenen vreeselijken dood in de golven gevonden hebben. Hoezeer deze hartverscheurende tijding mij, zijne Ouders en Naastbestaanden getroffen en in diepen rouw gedompeld heeft, zal wel elk gevoelen; mijn verlies is onvergetelijk en onuitsprekelijk groot!

Mijn brave Man stierf in den bloei zijns levens, in den ouderdeom van 26 jaren en 5 maanden, daar ik slechts 17 maanden in zijn bezit allergelukkigst zijn mogt. Geschenke mij de genade Heem Eerbiedig te zwijgen.

                            Rotterdam                                                                               WILLEMINA MUNTS

            den 7 Maart 1827                                                                  Wed. H. KORKEMEIJER

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

K.Kortkemeijer was met vlagnummer R8 in 1826-1827 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. De ledenlijsten uit de periode 1820 t/m 1825 ontbreken. Daardoor is het mogelijke dat hij in één van de jaren uit genoemde periode tot het College is toegetreden058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Het Jaarverslag 1827 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart te Rotterdam (Gemeentearchief Rotterdam - J-126)  meldt het overlijden van “Kapitein H.Kortkemeijer no 8, welke zoo ongelukkig bij het inzeilen van Vlissingen zijn schip en leven verloor, alsmede alle die op denzelfden Bodem van Batavia waren gekomen.”

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Gemeentearchief van Rotterdam) staat in de Rekening-Courant dat de weduwe van kapitein H.Kortkemeijer een uitkering kreeg van f 150,-, f 112,50 resp. 137,50.

In de Jaarverslagen 1835 t/m 1840 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat de weduwe van kapitein Kortkemeijer een jaarlijkse uitkering kreeg van f 150,-.

In het Jaarverslag 1841 staat vermeld dat de weduwe van kapitein H.Kortkemeijer een uitkering kreeg van f 112.50 voor 9 maanden tot 30 september. Daarna dat zij “voor verdere uitkeering heeft bedankt.”058.

 

De schepen van de kapitein

Van Sluijs013 vermeldt géén kapitein Kortkemeijer, maar wèl ene Hendrik Kortmeijer (dus niet Kortkemeijer), die in 1826 gezagvoerder zou zijn geweest op de brik “Dijkzicht”, varend voor A. van Hoboken te Rotterdam.

en

Bouma025 vermeldt H.Kortmeijer als gezagvoerder gedurende:

*    1826 op de brik “Dijkzicht” ex Drie Gezusters, bouwjaar en -plaats niet vermeld, 287 ton o.m., varend voor A. van Hoboken te Rotterdam.

MAAR:

Oosterwijk-069 vermeldt allereerst géén Kortkemeijer of Kortmeijer. Voorts noemt hij diverse malen “de vroegere brik Drie Gezusters (154 last), die de naam van Van Hobokens buitenverblijf had gekregen. Dijkzigt dus.” (p.107). Op p. 140 staat de mededeling: “De Vijf Gezusters was de eerste bodem van van Hoboken die naar China voer; in het jaar waarin zes andere schepen van zijn vloot naar Indië vertrokken. Éen van die zes was de Dijkzigt, die in 1816 haar eerste reis was begonnen en op 23 december 1825 voor de laatste vertrok. Na terugkeer werd de brik afgedankt.” Deze mededeling spoort niet met die uit het Jaarverslag 1827 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart waarin sprake is van verlies van schip bij het inzeilen naar Vlissingen.

 

Kortkemeijer wortd niet genoemd in de monsterrollenlijst op het Stadsarchief van Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Reinier D'Ozij]

D'OZIJ (Reinier) was Algemeen Secretaris van Kommissarissen Generaal 1816-1819 en daarna lid in den Raad van Indië. Met zijn ambtgenoot Mr. H.J. van de Graaff, werd hij in 1826 door den Kommissaris-Generaal Du Bus de Gisignies naar Nederland opgezonden. Beiden vertrokken den 2 Nov. 1826 op het schip ‘Java Paket’, Kapitein H. Kortkemeijer 't welk in het gezigt der vaderlandsche kust verongelukte op den 1 Maart 1827 bij het inzeilen van de Deurlo. Ook de andere passagiers verloren het leven T.A. van Angelbeek, L.J. Le Jeune en J.G.G. Kilian.

In 1820 was hij benoemd tot Ridder der orde van den Nederlandschen Leeuw.

http://www.inghist.nl/retroboeken/vdaa/#source=aa__001biog25_01.xml&page=232

 

  1. Willem, geboren op 20-09-1800 in Rotterdam, Agter ´t Klooster. Hij is gedoopt op 28-09-1800 in Rotterdam, Grote Kerk. Doopgetuige: Maria Vervoore.Willem is overleden op 05-12-1819 in de Indische Zee, op het schip Dijkzigt, 19 jaar oud.  De overlijdensaangifte werd gedaan op 25 april 1820:Verschenen Martinus A.Jacomette, 29 jaar, kapiteijn en Hendrik Kortkemeijer 21 jaar, 3e stuurman van het schip Dijkzigt, laatst gerepatrieerd van Batavia en leggende in de Maze voor deze stad. Op 5 december 1819 ´s avonds om 10 uur is in de Indische Zee overleden Willem van Assendelft, 19 jaar, ongehuwd, ligtmatroos. Zoon van wijlen Gerrit van Assendelft, alhier overleden en van Hillegonda Zwanenburg, wonende alhier.

http://www.google.nl/search?hl=nl&source=hp&q=kortkemeijer&aq=f&aqi=&aql=&oq=

 

Bataviasche Courant 30 september 1826114

Den 20 september is van Batavia vertrokken naar Soerabaija het schip JAVA PAKET, kapt. H. Kortkemeijer. (opm: de JAVA PAKET is op 2 november weer van Batavia vertrokken onder kapt. H. Kortkemeijer, naar Antwerpen, doch op de Schelde vergaan)

 

Amsterdamsche Courant 08 maart 1827114

’s Gravenhage, 6 maart. Een brief uit Middelburg, van de 4e maart, deelt het navolgende bericht omtrent het, op de 1e dezer, op de Noorder Rassen (opm: bank in de Westerschelde) gestrande schip mede: ”Uit de aangespoelde papieren blijkt, dat het verongelukte schip DE JAVA PACKET is geweest (opm: fregat JAVA PAKET, b.j. 1821, onder kapt. Hendrik Kortemeijer, die na verkoop van de brik DIJKZIGT in Batavia om onbekende redenen het commando van kapt. Charles Boyle had overgenomen). Hetzelve is midden doorgeslagen, het onderschip met de lading is gezonken, de voorsteven en zijden van het bovendek met het tuig en de masten zijn aangespoeld. Op deze laatste waren 8 mensen, doch slechts één in leven, zijnde een Blankenberger visser, die, slechts één uur aan boord geweest zijnde, weinig of niets heeft kunnen mededelen. Volgens zijn zeggen, waren er 6 passagiers aan boord en onder dezelve schijnen, volgens de gevonden papieren, de heren De Graaff en d’Ory, alsmede twee vrouwen geweest te zijn. Van de lading is nog niets dan een baal koffie aangespoeld en enige kisten met opgezette vogelen en vreemde dieren. (opm: zie PGC 090327, RC 130327 en DC 280427)

 

Provinciale Groninge Courant 09 maart 1827114

Rotterdam den 5 maart. Men verneemt, dat de 1e dezer op de Noorder Rassen, voor Westkapelle, een schip gestrand is, van Batavia komende, zijnde waarschijnlijk de JAVA PAKET, kapt. Kortkemeijer, naar Antwerpen bestemd. Men vreest, dat de equipagie, uit 23 man bestaande en 6 passagiers, omgekomen is. De loods, die bij Blankenberg aan boord gegaan was, is alleen op een stuk van het wrak tussen Oostkapelle en Vrouwen-Polder aangespoeld en door de strandbedienden gered. Het strand tussen deze plaatsen is bedekt met de overblijfselen van het schip. (

 

Rotterdamsche Courant 13 maart 1827114

Amsterdam, 11 maart. Kapitein J. Grimson, van Yarmouth naar Antwerpen, den 4 februari te Veere gearriveerd, heeft op de hoogte van Schouwen, niet ver van de kust, onderscheidene goederen, als kisten, vaten en wrakhout zien drijven, vermoedelijk afkomstig van het bij Domburg verongelukte driemastschip DE JAVA PAKET, kapt. H. Kortkemeijer, van Batavia naar Antwerpen.

 

 

Datum vanaf: 1826
Kapitein: Kortkemeijer, Hendrik
Overige informatie: 0

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1821-04-25
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: JAVA PACKET
Schipper: Theunissen, Josias
Scheepstype: fregat
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: JAVA PAKET, aquarel gemaakt in 1823, kapitein W. Blom (vlagnummer 9)
Collectie: Maritiem Museum Rotterdam
Vervaardiger: Mooij, Jan
Onderwerp: Zeeopname
Algemene informatie

1821

Op 5 april 1821 werd de eerste zeebrief verstrekt voor het fregat JAVA PAKET, aangevraagd door Josias Theunisse, Amsterdam, voor kapitein Willem Blom.

1822

Op 18 april 1822 werden een nieuwe zeebrief en Turks paspoort verstrekt voor het fregat JAVA PAKET, aangevraagd door J. Theunissen, Amsterdam, voor kapitein Willem Blom.

RC 240922
Amsterdam, 22 september. Volgens brief van kapt. W. Blom, geschreven aan boord van het door hem gevoerd wordende fregatschip JAVA PAKET, van Amsterdam naar Batavia, welke brief door een Engels schip in Engeland aangebragt en van daar overgezonden is, was hij den 21 juli in goede staat zeilende op 6º48’ Z.B. 27º48’ lengte (opm: W.L.); de passagiers en de equipagie waren wel en het schip en de lading in zeer goede staat.

1823

AC 110223
Texel, 9 februari. Kapt. W. Blom, JAVA PAKET (opm: fregat), is heden in het Nieuwediep gebracht, en meldt dat hij in 2 dagen minder dan 8 maanden retour is, hebbende op de rede van Batavia vertoeft van 20 september tot 9 november 1822. (opm: zie AC 270323 en AC 280323)

1824

Op 3 juli 1824 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor het fregat JAVA PAKET, aangevraagd door J. Theunisse, Amsterdam, voor kapitein Charles Boyle.

RC 030124
Rotterdam, 2 januari. Den 17 september zijn te Batavia gearriveerd de JAVA PACKET (opm: fregat JAVA PAKET), kapt. Blom, van Amsterdam, en CONCORDIA (opm: fregat), kapt. H. Bos, van Rotterdam.
RC 050224
Ter rede van Batavia lagen den 4 oktober de Nederlandse schepen JAN EN CORNELIS, kapt. J. Kroon, hetwelk alleen op het restant van deszelfs lading van Sourabaija wachtte om naar Amsterdam te vertrekken; PAKET VAN AMSTERDAM (opm: fregat), kapt. F. Lange, hetwelk den 12 oktober, WATERLOO, kapt. N. Hensken, dat den 31 oktober, en JAVA PACKET (opm: fregat JAVA PAKET), kapt. W. Blom, hetwelk den 20 oktober naar Amsterdam zoude vertrekken; CONCORDIA (opm: fregat), kapt. H. Bos, en BARON VAN DER CAPELLEN, de bark MENTOR en de brikken BARONESSE VAN DER CAPELLEN, CONCORDIA, HARMONIE, PHILOTAXE, WILHELMINA, KATWIJK, DE HOOP, ANNA, FANNY en JOSEPH.

1825

AC 090825
Amsterdam, 8 augustus. Aan de Kaap de Goede Hoop, den 18 mei aangekomen, (opm: fregat) JAVA PAKET, kapt. Charles  Boyle, van Batavia; DRIE GEBROEDERS, kapt. Edeling, van Amsterdam en Portsmouth en den 26 mei AMPHITRITE, van Amsterdam.
AC 070925
Texel, 5 september. Door Alkmaar is langs het Noord-Hollandsche Kanaal gepasseerd: Den 30 augustus JAVA PAKET, kapt. C. Boile (opm: fregat, kapt. Charles  Boyle), van Batavia naar Amsterdam.

1826

Op 12 april 1826 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor het fregat JAVA PAKET, aangevraagd door J.H. Hackman Asschenbergh, Amsterdam, voor kapitein Charles Boyle.

AC 240426
Texel, 21 april. Uitgezeild: JAVA PAKET, kapt. Ch. Boijle (opm: fregat, kapt. Charles Boyle), naar Batavia; ARGYLE, kapt. D. Spreeuw, naar Suriname; TRENDE, kapt. A.J. Schrader, naar St. Cruz de Teneriffe; GEERTRUIDA, kapt. C.J. Zwanenburg en JONGE JAN, kapt. M.P. van der Zee, beide naar Londen; GOEDE HOOP, kapt. D.H. Puijster, naar Hull.
BC 230826
Den 16 augustus zijn ter rede van Batavia gearriveerd de schepen JAVA PACKET (opm: fregat JAVA PAKET), kapt. Charles Boyle, vertrokken van Amsterdam met 1 passagier en 100 man Zr.Ms. troepen op 21 april, en JONGE ADRIANA,  kapt. G.J. Meeuw, vertrokken van Rotterdam met 2 passagiers en Zr.Ms. troepen op 20 april.
BC 300926
Den 20 september is van Batavia vertrokken naar Soerabaija het schip JAVA PAKET, kapt. Hendrk Kortkemeijer. (opm: de JAVA PAKET is op 2 november weer van Batavia vertrokken onder kapt. Hendrik Kortkemeijer, naar Antwerpen, doch op de Schelde vergaan, zie AC 080327)

1827

AC 080327
’s Gravenhage, 6 maart. Een brief uit Middelburg, van de 4e maart, deelt het navolgende bericht omtrent het, op de 1e dezer, op de Noorder Rassen (opm: bank in de Westerschelde) gestrande schip mede: ”Uit de aangespoelde papieren blijkt, dat het verongelukte schip DE JAVA PACKET is geweest (opm: fregat JAVA PAKET, b.j. 1821, onder kapt. Hendrik Kortemeijer (opm: kapt. Hendrik Kortkemeijer); , die na verkoop van de brik DIJKZIGT in Batavia om onbekende redenen het commando van kapt. Charles Boyle had overgenomen). Hetzelve is midden doorgeslagen, het onderschip met de lading is gezonken, de voorsteven en zijden van het bovendek met het tuig en de masten zijn aangespoeld. Op deze laatste waren 8 mensen, doch slechts één in leven, zijnde een Blankenberger visser, die, slechts één uur aan boord geweest zijnde, weinig of niets heeft kunnen mededelen. Volgens zijn zeggen, waren er 6 passagiers aan boord en onder dezelve schijnen, volgens de gevonden papieren, de heren De Graaff en d’Ory, alsmede twee vrouwen       geweest te zijn. Van de lading is nog niets dan een baal koffie aangespoeld en enige kisten met opgezette vogelen en vreemde dieren. (opm: zie PGC 090327, RC 130327 en DC 280427)
PGC 090327
Rotterdam den 5 maart. Men verneemt, dat de 1e dezer op de Noorder Rassen, voor Westkapelle, een schip gestrand is, van Batavia komende, zijnde waarschijnlijk de JAVA PAKET, kapt. Hendrik Kortkemeijer, naar Antwerpen bestemd. Men vreest, dat de equipagie, uit 23 man bestaande en 6 passagiers, omgekomen is. De loods, die bij Blankenberg aan boord gegaan was, is alleen op een stuk van het wrak tussen Oostkapelle en Vrouwen-Polder aangespoeld en door de strandbedienden gered. Het strand tussen deze plaatsen is bedekt met de overblijfselen van het schip. (opm: zie o.a. AC 080327)
PGC 090327
Rotterdam den 5 maart. Men verneemt, dat de 1e dezer op de Noorder Rassen, voor Westkapelle, een schip gestrand is, van Batavia komende, zijnde waarschijnlijk de JAVA PAKET, kapt. Hendrik Kortkemeijer, naar Antwerpen bestemd. Men vreest, dat de equipagie, uit 23 man bestaande en 6 passagiers, omgekomen is. De loods, die bij Blankenberg aan boord gegaan was, is alleen op een stuk van het wrak tussen Oostkapelle en Vrouwen-Polder aangespoeld en door de strandbedienden gered. Het strand tussen deze plaatsen is bedekt met de overblijfselen van het schip. (opm: zie o.a. AC 080327)
RC 130327
Amsterdam, 11 maart. Kapitein J. Grimson, van Yarmouth naar Antwerpen, den 4 februari te Veere gearriveerd, heeft op de hoogte van Schouwen, niet ver van de kust, onderscheidene goederen, als kisten, vaten en wrakhout zien drijven, vermoedelijk afkomstig van het bij Domburg verongelukte driemastschip (opm: fregat) de JAVA PAKET, kapt. Hendrik Kortkemeijer, van Batavia naar Antwerpen (opm: zie AC 080327).


 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

ARCHIEF Gemeente Amsterdam archiefnummer 5074/1419-1821-38

BIJLBRIEF
schip JAVA PAKET

plaats en datum acte bijlbrief, Amsterdam, 3 november 1820

soort schip

gevoerd door kapt.

Bouwwerf / verkoper Corelis Ernst Duijts, scheepstimmerman te Amsterdam, verklaart te hebben gebouwd een nieuw scheepshol, en hetzelve verder af te timmeren

Eigenaar / aankoper Josias Theunissen, Amsterdam

te voeren door kapt.

groot volgens meetbrief in tonnen

tuigage en aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats en nummer van registratie Amsterdam, vol.2, (onleesbaar)

datum van registratie 28 maart 1821

notaris

prijs (bij aan-/verkoop NLG. 28,000,-

bijzonderheden








researcher/datum research ML-080306

Naam JAVA PAKET
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1821
Toegang 5074
Inventaris 1419
Klik hier om de originele akte te bekijken

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1415.1821.38

deel III, foto 038, 039
CEDULE

Naam schip JAVA PAKET

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 9 maart 1821

type schip fregat

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper Jozias Theunesse, Amsterdam (boekhouder, schipper en 1/3e part); Joost Carel Romswinkel, Batavia (1/3e part) en Jan Tideman, Batavia 1/3e part)

te voeren door kapt. Jozias Theunesse, Amsterdam

grootte in tonnen 127 lasten

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating te Amsterdam nieuw gebouwd in 1820/1821

plaats / datum registratie Amsterdam, 9 maart 1821

nummer registratie deel 6, folio 87, recto, vak 5

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief. Het schip ligt nieuw gebouwd te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838. De cedule is in de kantlijn genummerd 20158.





researcher/datum research: ML / 290514

Naam JAVA PAKET
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1821
Toegang 5074
Inventaris 1415
Klik hier om de originele akte te bekijken

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1416.1826.15

deel V, foto 060
CEDULE

Naam schip JAVA PAKET

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 4 april 1826

type schip fregat

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper Jan Hendrik Hackman Asschenbergh, Amsterdam (boekhouder en 1/3e part); Josias Theunisse, Amsterdam (1/3e part) en N. Brouwer, Rotterdam (1/3e part)

te voeren door kapt. Charles Boyle

grootte in tonnen 121 lasten of 230 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Amsterdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 6 april 1826

nummer registratie deel 12, folio 44, recto, vak 5

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838.




researcher/datum research: ML / 250715

Naam JAVA PAKET
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1826
Toegang 5074
Inventaris 1416
Klik hier om de originele akte te bekijken

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: Gemeente Archief Amsterdam akte AMS 5074.1419.1821.38
Gemeente Archief Amsterdam akte AMS 5074.1415.1821.38
Gemeente Archief Amsterdam akte AMS 5074.1416.1826.15
N.A. Archief, Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen
AC = Amsterdamsche Courant
BC = Bataviasche Courant
PGC = Provinciaal Groninger Courant
RC = Rotterdamsche Courant
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk