Inloggen
Gezagvoerder

Doornik, Bartholomeus Justus

Naam: Doornik, Bartholomeus Justus
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 4
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
JAVA KOERIER 1840 Bark Sailing Vessel 8042 Bekijk schip
STRAAT SUNDA 1837 Bark Sailing Vessel 8761 Bekijk schip
CHINA 1845 Bark Sailing Vessel 10607 Bekijk schip
STRAAT SUNDA 1837 Bark Sailing Vessel 8761 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Bartholomeus Justus Doornik werd geboren te Amsterdam op 13 juni 1802

Hij huwde met Maria Henderika/Henderkien Gesina Koster, geboren te Amsterdam op 04 december 1799 en overleden 24 mei 1875.

Bartholomeus overleed in mei 1867. Bij zijn overlijden is als woonplaats Amsterdaam vermeld.003

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

B.J.Doornik, adres Haarlemmerdijk bij de Brouwerstraat, werd met vlagnummer 474 effectief lid van Zeemanshoop per 02 juli 1839 op voorspraak van J.G.Veening. Zijn schip was de "Straat Sunda"002. Ten tijde van de inschrijving waren Doornik en zijn vrouw 37 resp. 38 jaar. Ingeschreven staan 1 zoon uit 1837 en 1 dochter uit 1833002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 25 juni/02 juli 1839 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Bartholomeus Justus Doornik, oud 37 jaar, voerend de bark “Straat Sunda”, wonend op de Haarlemmerdijk bij de Brouwerstraat te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.G.Veening023.

In het Gemeentearchief van Amsterdam ligt onder ingang 957 nummer 005 het Bewijs van Lidmaatschap van Zeemanshoop van Bartholomeus Justus Doornik.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 04 mei 1840.003

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 25 april 1833 staat eveneens dat de volgende personen “hebben aangevraagd om onder vreemde vlag te mogen varen en toch deelnemer te mogen blijven. de kapiteins E.D.Dekker, R.C.Stada, R.Tjebbes, E.Speelman, D.K. de Groot. stuurl. G.Tinzen, P.C.Fruyt, R.S.Molenaar, B.I.Doornik.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 oktober 1862 staat een verzoek om onderstand van kapitein B.J.Doornik welke hem in de vergadering dd 26 november 1862 wordt toegekend ingaande 01 november 1862.042

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 06 juni 1867 vraagt de wed. B.J.Doornik geb. Koster om de reglementaire uitkering welke haar in de vergadering van 02 juli 1867 wordt toegekend ingaande 01 augustus 1867.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 16 juli 1867 staat vermeld dat per 01 augustus 1867 een uitkering in de 1e klasse is toegekend aan de weduwe B.J.Doornik geb. Koster.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer          jaren        type                 scheepsnaam                    naam reder/boekhouder

       474                   1839        bark                 Straat Sunda                     Gebr.Hendrichs en Co

                            1840-1844  fregat               Java Kourier                      idem

                            1845-1848  bark                 China                                 idem

                            1849-1850  geen opgave van schip en boekhouder

                            1851-1852  bark                 Willem Ernst                     Nederl.Scheepsreederij

                                 1853        bark                 Willem Ernst                     van Baggen en Co

       189                   1854        bark                 Willem Ernst                     J.Rahder Hz

                            1855-1866  geen opgave van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt B.J.Doornik als gezagvoerder gedurende:

*    1840 van de bark “Straat Sunda”, gebouwd in 1837 te Capelle aan de IJssel, 320 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*    1841 t/m 1845 van de bark “Java Koerier”, gebouwd in 1840 te Elshout, 541 ton o.m., varend voor Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*    1845 van de bark “Straat Sunda”, gebouwd in 1837 te Capelle aan de IJssel, 320 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*    1845 t/m 1850 van de bark “China”, gebouwd in 1845 te Amsterdam, 366 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*    1852 t/m 1854 van de 3/m Pink “Willem Ernst”, gebouwd in 1829 te Amsterdam, 430 ton o.m., varend voor van Baggen & Co te Amsterdam;

*    1855 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.Rahder Hz te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was oud-gezagvoerder B.J.Doornik. 104.

 

Handelsblad 23 april 1845

Heden middag is van de werf de Haringen van de scheepsbouwmeester Haring Booy, op het Realen Eiland alhier, met goed gevolg te water gelaten, het barkschip China, groot 600 ton, gebouwd voor rekening van de Heeren gebrs. Hendrichs en Co.