Familiegegevens en opleiding
Bartholomeus Justus Doornik werd geboren te Amsterdam op 13 juni 1802
Hij huwde met Maria Henderika/Henderkien Gesina Koster, geboren te Amsterdam op 04 december 1799 en overleden 24 mei 1875.
Bartholomeus overleed in mei 1867. Bij zijn overlijden is als woonplaats Amsterdaam vermeld.003
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
B.J.Doornik, adres Haarlemmerdijk bij de Brouwerstraat, werd met vlagnummer 474 effectief lid van Zeemanshoop per 02 juli 1839 op voorspraak van J.G.Veening. Zijn schip was de "Straat Sunda"002. Ten tijde van de inschrijving waren Doornik en zijn vrouw 37 resp. 38 jaar. Ingeschreven staan 1 zoon uit 1837 en 1 dochter uit 1833002a.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 25 juni/02 juli 1839 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Bartholomeus Justus Doornik, oud 37 jaar, voerend de bark “Straat Sunda”, wonend op de Haarlemmerdijk bij de Brouwerstraat te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.G.Veening023.
In het Gemeentearchief van Amsterdam ligt onder ingang 957 nummer 005 het Bewijs van Lidmaatschap van Zeemanshoop van Bartholomeus Justus Doornik.
Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 04 mei 1840.003
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 25 april 1833 staat eveneens dat de volgende personen “hebben aangevraagd om onder vreemde vlag te mogen varen en toch deelnemer te mogen blijven. de kapiteins E.D.Dekker, R.C.Stada, R.Tjebbes, E.Speelman, D.K. de Groot. stuurl. G.Tinzen, P.C.Fruyt, R.S.Molenaar, B.I.Doornik.042.
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 oktober 1862 staat een verzoek om onderstand van kapitein B.J.Doornik welke hem in de vergadering dd 26 november 1862 wordt toegekend ingaande 01 november 1862.042
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 06 juni 1867 vraagt de wed. B.J.Doornik geb. Koster om de reglementaire uitkering welke haar in de vergadering van 02 juli 1867 wordt toegekend ingaande 01 augustus 1867.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 16 juli 1867 staat vermeld dat per 01 augustus 1867 een uitkering in de 1e klasse is toegekend aan de weduwe B.J.Doornik geb. Koster.023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
474 1839 bark Straat Sunda Gebr.Hendrichs en Co
1840-1844 fregat Java Kourier idem
1845-1848 bark China idem
1849-1850 geen opgave van schip en boekhouder
1851-1852 bark Willem Ernst Nederl.Scheepsreederij
1853 bark Willem Ernst van Baggen en Co
189 1854 bark Willem Ernst J.Rahder Hz
1855-1866 geen opgave van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt B.J.Doornik als gezagvoerder gedurende:
* 1840 van de bark “Straat Sunda”, gebouwd in 1837 te Capelle aan de IJssel, 320 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;
* 1841 t/m 1845 van de bark “Java Koerier”, gebouwd in 1840 te Elshout, 541 ton o.m., varend voor Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;
* 1845 van de bark “Straat Sunda”, gebouwd in 1837 te Capelle aan de IJssel, 320 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;
* 1845 t/m 1850 van de bark “China”, gebouwd in 1845 te Amsterdam, 366 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;
* 1852 t/m 1854 van de 3/m Pink “Willem Ernst”, gebouwd in 1829 te Amsterdam, 430 ton o.m., varend voor van Baggen & Co te Amsterdam;
* 1855 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.Rahder Hz te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was oud-gezagvoerder B.J.Doornik. 104.
Handelsblad 23 april 1845
Heden middag is van de werf de Haringen van de scheepsbouwmeester Haring Booy, op het Realen Eiland alhier, met goed gevolg te water gelaten, het barkschip China, groot 600 ton, gebouwd voor rekening van de Heeren gebrs. Hendrichs en Co.
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
F.G.Reinitz werd met vlagnummer 710 per 24 december 1844 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop op voordracht van K.P.Haasnoot. Zijn schip was de "Java Koerier". Toegevoegd is "overleden"002. Ten tijde van de inschrijving was Reinitz 33 jaar en ongehuwd002a.
In de Algemene Vergaderingen van 17/24 december 1844 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Folkert Gehrels Reinits, oud 33 jaar, voerend de bark “Java Courier”, varend voor rekening van Hendrichse & Co te Amsterdam, op voordracht van kapitein K.P.Haasnoot.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 26 maart 1857 vraagt S.Welger om een uitkering voor haar man kapitein F.G.Reinits. In de notulen dd 28 mei 1857 wordt gemeld dat de aanvrage is komen te vervallen. In de notulen dd 30 juli 1857 wordt aan F.G.Reinits een uitkering toegekend voor 12 maanden ingaande 01 augustus 1857. Verlenging met 12 maanden per 05 augustus 1858. Op 28 juli 1859 vraagt hij om een verlenging, die op 25 augustus 1859 wordt afgewezen. Op 03 november 1859 vraagt hij herziening van deze afwijzing, maar het Bestuur handhaaft het besluit.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 25 augustus 1857 staat vermeld dat per 01 augustus 1857 voor de duur van 12 maanden een uitkering is toegekend aan kapitein F.G.Reinits. Continuering op 17 augustus 1858. In de notulen dd 06 september 1859 is een continuering van de hand gewezen. In de vergadering dd 08 november 1859 vraagt kapitein F.G. Reinitz herziening van dit besluit, maar het Bestuur persisteert.023.
De schepen van de kapitein
lid van het college Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer periode type naam van het schip boekhouder/reder
710 1844-1853 bark Java Courier Gebr.Hendriks & Co
337 1854-1856 bark Java Courier idem
1857-1860 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt F.G.Reinits als gezagvoerder gedurende:
* 1846 t/m 1857 van de bark “Java Koerier”, gebouwd in 1840 te Elshout, 541 ton o.m., varend voor Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was F.G.Rienits van de bark “Java Koerier”.104.
Familiegegevens en opleiding
Klaas Boeles de Weerd werd geboren te Oude Pekela op 03 mei 1805 te Oude Pekela als zoon van Boele Piekes de Weerd, scheepstimmerman, en Elisabeth Klaassens de Jonge
Hij trouwde op 05 november 1830 te Nieuweschans als zeeman met Hinderdika Lubberdina Roelfzema, geboren te Nieuweschans op 29 november 1811 als dochter van Luppo Pieters Roelfzema, heelmeester, en Jantje Wessel van der Slijk.
Klaas Boeles zou zij overleden te Muiden in 1893
In het Inschrijfregister van het Weldadig Zeemansfonds van Zeemanshoop in 1835 staat vermeld dat hij was getrouwd met Susanna Johanna Sigers, geboren te Amsterdam op 15 november 1815. (kennelijk een tweede huwelijk).
Deze Suzanna Johanna Sigers werd geboren te Amsterdam op 15 november 1815 als dochter van Hattum Sigers en Hillegonda Springer.
Bij onderzoek op het Gemeentearchief van Amsterdam heb ik geen overlijden van Hinderika Roelfzema, een huwelijk met Susanna Sigers noch een vermelding in het Bevolkingsregister teruggevonden.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
K.B.de Weerd (adres Kranenborg & Zn te Amsterdam) werd met vlagnummer 408 per 10 februari 1835 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein E.H.de Groot. Als zijn schip wordt genoemd de “Maria Frederika”002.
In de Algemene Vergaderingen van 03/10 februari 1835 werd voorgedragen/benoemd Klaas Boeles de Weerd, oud 26 jaar, voerend de kof “Hendrika”, wonend te Rotterdam en met adres bij Kranborg & Zn te Amsterdam, op voordracht van E.H. de Grooth023.
Lid van het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 02 juli 1838003
K.B. de Weerd was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1835 t/m 1874(?) met de vlagnummers 408 (1835 t/m 1836), 295 (1836 t/m 1854) en 92 (1854 t/m 1874?). Zeemanshoop voerde een hernummering in in 1836 en 1854.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 06 juni 1861 verzoekt K.B. de Weerd om “verligting van Contributie”. Dit wordt afgewezen als zijnde in strijd met de reglementen.042
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 25 juni 1874 wordt een gratificatie van f 10,- uitgekeerd aan de echtgenote van K.B. de Weerd.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 20 januari 1874 staat vermeld: “Aanvrage om eenige onderstand van K.Boeles de Weerd, welke aanvrage is gewezen van de hand.”. In de vergadering dd 10 maart 1874 wordt een aanvrage wederom afgewezen. In de notulen dd 28 juli 1874 staat vermeld dat aan de vrouw van K.B. de Weerd een gratificatie van f 10,- is toegekend.023
De schepen van de kapitein
Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
408 1835 kof Hendrika geen opgave
295 1836 kof Hendrika H.E.Evers te Blyham
1837-1842 bark Maria Frederica Gebr.Reyns
1843-1846 sch.kof Anna Elisabeth H.Willers
1848-1852 sch.kof Anna Elisabeth Wed.H.Willers
1853 brik Diana H.Willers & Co
92 1854 geen vermelding van schip en boekhouder
1855-1856 fregat Hermina A.Kerstiens
1857-1858 bark Java Koerier Gebr.Hendrichs & Co
1859-1871 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt K.B. de Weerd als gezagvoerder gedurende:
* 1832 t/m 1837 van de sch.kof “Hendrika”, gebouwd in 1831 te Nieuweschans, 168 ton o.m., reder niet vermeld.
* 1838 t/m 1843 van de bark-kof “Maria Frederika”, geen bouwgegevens, varend voor de Gebr. Reyns te Amsterdam. Het schip werd afgekeurd op Barbados;
* 1844 op de sch.kof “Anna Elisabeth”, gebouwd in 1834, bouwlocatie niet vermeld, 156 ton, varend voor H.Willers te Amsterdam;
* 1845 t/m 1847 op hetzelfde schip maar nu voor de Gebr. Beyns te Amsterdam;
* 1847 t.m 1852 op de sch.brik “Anna Elisabeth”, gebouwd in 1847 te Muiden, 190 ton o.m., varend voor de Wed. H.Hillers & Co te Amsterdam. Het schip voer in 1853 voor J.van Oldenburg & Zn te Dordrecht en was herdoopt in “Bacchus”;
* 1854 van de brik “Diana”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 287 ton o.m., varend voor H.Willers & Co te Amsterdam;
* 1856 van het 3/mpinkschip “Hermina” ex Vriendschap, gebouwd in 1830 te Amsterdam, 400 ton, varend voor Aug.Kerstiens te Amsterdam. Het schip is in 1856 op weg van Batavia naar Amsterdam lek te Mauritius binnen gelopen en afgekeurd;
* 1858 t/m 1859 van de bark “Java Koerier”, gebouwd in 1840 te Elshout, 541 ton o.m., varend voor Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
"De Drie Gebroeders" op de rede van Paramaribo:057:
08 februari 1838 "... heden gearriveerd kaptijn de Weert bark Maria Frederika van Amsterdam 47 dagen reis ...".
Monsterrol dd. 02 december 1837 van de bark "Maria Frederika" onder gezag van Klaas Boelens de Weert en met 19 manschappen. Bestemming Suriname. Boekhouder Bosch Reis011.
"De Drie Gebroeders" op de rede van Paramaribo057:
12 december 1839 "Heden gearriveerd kapt. K.B.de Weerd barkschip Maria frederika van Amsterdam".
Monsterrol dd. 03 augustus 1839 van de bark "Maria Frederika" onder gezag van Klaas Boelens de Weerd en met 19 manschappen. Bestemming Suriname. Boekhouder Bosch Reis011.
011a Archief van de Waterschout. (GAA:38/001-152).
057 S.Parma. De personen die vermeld worden in de scheepsjournaals (1818-1840) van stuurman/kapitein Sikke IJsbrands Parma (1785-1846) en zijn zoon ligtmatroos/leerling IJsbrand Sikkes Parma (1825-1847).
Typoscript. 79 pp met 6 bijlagen. Hilversum, mei 2000.
Van Sluijs013 vermeldt een bericht uit de Dordr. Cour van 30 juli 1833 dat kapt K.de Weerd met de kof “Hendrina/Hendrika” is gepraaid op 43o39’NB/15oWL.
In de permanente tentoonstelling van het Kapiteinshuis in Nieuwe Pekela hangt het portret van de “Maria Frederika” door portrettist Teupken uit 1839 onder gezag van Klaas Boeles de Weerd (Oude Pekela 1805 – Muiden 1893). Op het portret is de Collegevlag van Zeemanshoop met nummer 295 afgebeeld. Donatie door mevr. T.Barneveld te Sneek.
In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was K.B. de Weerd van het fregat “Hermine”. 104.
104 “Kromsluiting in de ijzers. Uitspraken van de Raad van Tucht (voor de koopvaardij) 1856-1909”
E.A.Bik/D.Roos
De Bataafsche Leeuw, Amsterdam 1995, 192 pp.
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
G.Diepering werd met vlagnummer 755 effectief lid van Zeemanshoop per 08 maart 1859 op voorspraak van J.L.ten Boekel. Zijn schip was de "Java Koerier"002.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 01/08 maart 1859 staat vermeld dat tot effectief lid is voorgedragen/benoemd Gerrit Diepering, geen leeftijd vermeld, voerend de bark “Java Koerier”, voor rekening van gebr. Hendrichs, adres bij mej. Dekker op de Houtgracht bij de Zwanenburgwal te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.L ten Boekel.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
755 1859 bark Java Koerier Gebr.Hendrichs en Co
1860-1877 fregat India Packet idem
1878-1896 geen opgave van schip en boekhouder
Op 13 april 1859 vertrok van de rede van Texel de bark "Java Koerier" van Gebr. Hendrichs & Co onder kapitein G.Diepering en arriveerde op 10 augustus te Batavia na een reis van 108 dagen026(38/049).
In het Register van schepen, aangekomen in het Oosterdok045 komen o.a. de volgende meldingen voor:
bron aankomstdatum naam van het schip vertrekdatum bestemming
502-289 16 december 1857 Anna 27 maart 1858 Batavia
- 30 december 1858 Java Koerier 22 maart 1859 Samarang
G.Diepering was van 1861-1877 kapitein van het houten fregat “India Packet”, gebouwd in 1861 door J.Smit te Alblasserdam, 680/758 ton, varend voor Gebr. Hendrichs & Co (1861-1868) en Juiners & Co (1868-1877) beiden te Amsterdam052.
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
G.Diepering India Packet 20 november 1861 03 oktober 1862
India Packet 17 februari/04 maart 1863 22 november 1863
India Packet 17 april 1864 09 december 1864
India Packet 30 april 1865 25 januari 1866
India Packet 26 maart 1866 23 februari 1867
India Packet 11 juni 1867 15 april 1868
India Packet 04 juli 1868 geen melding
Bouma025 vermeldt G.Diepering als gezagvoerder gedurende:
* 1859 van de bark “Java Koerier”, gebouwd in 1840 te Elshout, 541 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1860 gesloopt;
* 1859 t/m 1860 van de 3/m sch. “Anna”, gebouwd in 1857 te Amsterdam, 327 ton o.m., varend voor Groen & Bos te Amsterdam. Het schip werd in 1861 verkocht aan H.J.E.Hekman te Amsterdam en herdoopt in “Cito”;
* 1861 t/m 1867 van het 3/m schip “India Packet”, gebouwd in 1861 te Alblasserdam, 756 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;
* 1868 t/m 1877 op hetzelfde schip maar nu voor Kinders & Co te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
03 mei 1859 (Noord Atlantische Oceaan op weg naar Batavia op 29o52’NB en 19o34’WL): “…Praaiden om 5 Glazen het Ned Barkschip Java Koerier Kap Diepering van Amsterdam naar Batavia Aan boord alles wel …”053 (reis Amsterdam-Batavia/Tegal/Batavia-Gronden. Maart 1859-februari 1860).
G.Diepering was in 1859 gezagvoerder van de bark “Java Koerier”, varend voor Gebr.Hendrichs & Co te Amsterdam025. Het Stortingsregister meldt het vertrek uit Amsterdam c.19 maart 1859 voor een reis naar Batavia en een terugkeer c.12 maart 1860044. Het Register van Schepen in het Oosterdok045 vermeldt het vertrek van de “Java Koerier” op 22 maart 1859 met bestemming Semarang.
G.Diepering vertrok per 04 maart 1863 vanuit Nieuwediep met de “India Packet” en 2 landmachtofficieren. Hij arriveerde te Batavia op 21 juni 1863 na een reis van 109 dagen.
Op 26 maart 1866 verzorgde hij vanuit Nieuwediep met de “India Packet” een troepentransport van 3 officieren en 150 manschappen. Na een reis van 103 dagen arriveerde hij de Batavia op 07 juli 1866065.
Amsterdam, 19 december 1869
Volgens brief van kapitein G. Diepering, varende het Nederlandse 3/m schip India Packet 4 november van Amsterdam te Batavia gearriveerd, was deze bodem op 7 oktober l.l. in de Indische Zee op 53°37' ZB en 50°7' OL met een ijsberg naar gissing 300 à 400 voet lang en 80 à 100 voet hoog, veel gelijkend op den hoek van Bevesier, in aanraking geweest, waardoor schip en tuig belangrijke schade bekwamen.
Donderdag, 7 oktober 1869
Dagnacht 4 ure des 's morgens aannemende stijve bovenbramzeil koelte, geiden de bezaan op, woelige zee met dikke mist. Konden niet meer dan een of twee scheepslengte van ons afzien. De lucht 7° en het zeewater 5°Celsius. Hielden goede uitkijk naar ijsbergen. Ten 6 ure des 's morgens riep de uitkijk van de bak Loef! Loef! een ijsberg vooruit. Loefden onmiddellijk op en bespeurden de steile hoek van een ijsberg nog wel 3 streken te loevert op, aan de lijzijde zagen wij niets dan een uitgestrekt ijseiland, blauw en doorschijnend wit van kleur, helder als kristal, met hoge spitse pieken en dieptens. Huiveringwekkend was het gezicht toen het schip met een tienmijls vaart het hoge ijseiland met de buitenkluiver reeds nabij was en men nog steeds de steile hoek van dat ijsgevaarte te loevert op gewaar werd. Er was dan ook geen andere gedachte of de India Packet zou binnen een minuut daarop in splinters verbrijzelen. Spoedig raakte de lijnok van de fokkenra tegen de hoge steile ijswand, waardoor hij door midden brak. Ook de grote en begijnera kwamen daarmee in aanraking en schuurde alras het gehele schip met een vreselijk geweld en gekraak met de SB zijde en met een 10 mijls vaart langs de overhangende ijswanden, welke over hert gehele campagne dek hingen, waardoor het stuurboordsdek gevuld werd met zware stukken ijs, welke van de wanden afbrokkelden. Sommige van deze stukken hadden een dikte van 3 voet middellijn. De giek die in de davids hing, alsmede het bord van de seinlantaarn werden in splinters tegen het schip verbrijzeld, de ijzeren sloepdavids braken als glas, de fokken- en grote rust werden gedeeltelijk verbrijzeld en de verschansing en reling op sommige plaatsen erg gehavend. Kwamen echter goddank met dodelijk schrik van de ijsberg vrij, doch konden door de dikke mist en snelle vaart de uitgestrektheid daarvan niet juist bepalen. Peilde na het voorval onmiddellijk de pomp en bevonden het schip dicht gebleven. Herstelde onmiddellijk zoveel doende de geleden schade. Observeerde de lucht 8° en het water 5° Celcius. De kapitein dacht vele ijsbergend gepasseerd te zijn en besloot hij, uit hoofde van de gevaren verbonden aan een zo dagelijkse route, om de zeilaanwijzing van Maaru te verlaten, ofschoon hij deze reeds gedurende acht reizen naar Java had gevolgd en meer Noordelijk af te houden. Stevende toen tot op 41° ZB vanwaar hij verder zonder buitengewone ongevallen op 4 november l.l. te Batavia arriveerde.
De India Packet, 756 ton, werd in 1861 gebouwd in Alblasserdam voor de reder Gebr. Hendrichs & Co., Amsterdam. In 1869 was de driemaster in het bezit van Kuinders & Co., Amsterdam.
In 1882 voer het schip verder onder de naam Heemse.
Bron: www.grotezeilvaart.nl
|