Inloggen
Gezagvoerder

Clercq, H. le

Naam: Clercq, H. le
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 2
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
ARDJOENO 1891 Vracht-/passagiersschip Steamship 583 Bekijk schip
GEDÉ 1892 Vracht-/passagiersschip Steamship 2382 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. le Clercq was met vlagnummer R104 in de periode 1896 t/m 1902 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein H. le Clercq met vlagnummer R104 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1896 t/m 1898     van het ss. “Ardjoeno”    1877 ton netto     voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam

*    1899, 1900           van het ss. “Gedé”            2258 ton netto     voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt H.Leclercq als gezagvoerder gedurende:

*    1887 t/m 1890 op het ijzeren schroefstoomschip “Drenthe”, gebouwd in 1876 te Newcastle, 2500 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;

*    1891 van het ijzeren schroefstoomschip “Soerabaya”, gebouwd in 1884 te Vlissingen, 2300 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;

*    1893 t/m 1898 van het stalen schroefstoomschip “Ardjoeno”, gebouwd in 1891 te Vlissingen, 2600 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd, Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;

*    1899 e.v. van het schroefstoomschip “Gedeh”, gebouwd in 1892 te Vlissingen, 2995 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd, W.Ruys & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

H.Le Clercq transporteerde vanuit Rotterdam detachementen landmachtmilitairen naar Batavia me de “Drenthe” op de volgende reizen065*:

*    Vertrek 18 juni 1887. Aankomst 31 juli 1887 na 43 dagen. 2 officieren en 58 manschappen.

*    Vertrek 05 november 1887. Aankomst 21 december 1887 na 46 dagen. 2 officieren en 34 manschappen.

*    Vertrek 10 maart 1888. Aankomst 24 april 1888 na 45 dagen. 2 officieren en 64 manschappen.

*    Vertrek 28 juli 1888. Aankomst 11 september 1888 na 45 dagen. 2 officieren en 33 manschappen.

*    Vertrek 15 december 1888. Aankomst 31 januari 1889 na 46 dagen. 4 officieren en 100 manschappen.

Vanuit Rotterdam met de “Soerabaya” op de volgende reizen065*:

*    Vertrek 25 juli 1891. Aankomst 04 september 1891 na 41 dagen. 2 officieren en 58 manschappen.

*    Vertrek 12 december 1891. Aankomst 22 januari 1892 na 41 dagen. 3 officieren en 54 manschappen.

Vanuit Rotterdam met de “Ardjoeno” tijdens de volgende reizen:

*    Vertrek 04 februari 1893. Aankomst 15 maart 1893 na 39 dagen. 2 ofrficieren en 54 manschappen.

*    Vertrek 14 oktober 1893. Aankomst 20 november 1893. 2 officieren en 54 manschappen.

*    Vertrek 23 juni 1894. Aankomst 29 juli 1894. 2 officieren en 73 manschappen.

*    Vertrek 27 oktober 1894. Aankomst niet vermeld. 4 officieren en 192 manschappen.

*    Vertrek 02 maart 1895. Aankomst niet vermeld. 2 officieren en 49 manschappen.

*    Vertrek 06 juli 1895. Aankomst niet vermeld. 2 offcieren en 33 manschappen.

*    Vertrek 09 november 1895. Aankomst niet vermeld. 1 offcier.

*    Vertrek 14 maart 1896. Aankomst niet vermeld. 1 officier en 1 manschap.

*    Vertrek 18 juli 1896. Aankomst niet vermeld. 1 officier en 56 manschappen.

*    Vertrek 21 november 1896. Aankomst niet vermeld. 1 officier.

*    Vertrek 27 maart 1897. Aankomst niet vermeld. 3 officieren en 37 manschappen.

*    Vertrek 04 december 1897. Aankomst niet vermeld. 3 officieren en 43 manschappen.

*    Vertrek 09 april 1898. Aankomst niet vermeld. 2 officieren en 32 manschappen.

*    Vertrek 19 november 1898. Aankomst niet vermeld. 4 officieren en 84 manschappen.

Vanuit Rotterdam met de “Gedeh” tijdens de volgende reizen:

*    Vertrek 08 april 1899. Aankomst niet gemeld. 3 officieren en 62 manschappen.

*    Vertrek 29 juli 1899. Aankomst niet gemeld. 3 officieren en 64 manschappen.

*    Vertrek 18 november 1899. Aankomst niet gemeld. 4 officieren.

*    Vertrek 10 maart 1900. Aankomst niet gemeld. 3 officieren en 32 manschappen

Zeer waarschijnlijk heeft kapitein Leclercq ook later nog met hetzelfde schip of andere schepen. transporten naar Batavia vervoerd, maar deze heb ik niet meer opgenomen.

 

In het tijdscchrift De Zee, Jg 1896, p.197-199 staat een artikel van L. le Clerq met als titel “Moet Uw zoon zeeman worden”.