Inloggen
GEDÉ - ID 2382


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1892-11-05 / 1910-00-00 | Reden uitgevlagd: Buitenland verkocht

Identification Data

Bouwjaar: 1892
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Shade deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde'. Scheepswerf en Machinefabriek, Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Werfnummer: 78
Date Laid Down: 1892-01-07
Launch Date: 1892-08-24
Delivery Date: 1892-10-29
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Motor Type: Steam, Quadruple Expansion
Number of Cylinders: 4
Power: 2000
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 24, 36, 48 & 75-42
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2828.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1793.00 Net tonnage
Deadweight: 3397.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 349.30 Feet (British) Registered
Beam: 37.70 Feet (British) Registered
Depth: 25.60 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
38 24 0 0 0 62
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1892
Datum agenda: 1892-11-0
Register nr: 0
Scheepsnaam: GEDÉ
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Vriesendorp & Gaade
Plaats: Den Haag
Opmerkingen: ja
1892-11-05, uitvoering59-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1892-10-29 GEDÉ
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NSJK

Date/Name Ship 1910-00-00 GENERAL Y PESQUERRA
Manager: Compañía Naviera del Pacifico S.A., Guaymas, Sonora, Mexico
Eigenaar: Compañía Naviera del Pacifico S.A., Guaymas, Sonora, Mexico
Shareholder:
Homeport / Flag: Guaymas, Sonora / Mexico

Date/Name Ship 1917-00-00 SHIGIZAN MARU
Manager: Hashimoto Kisen K.K., Unknown, Japan
Eigenaar: Hashimoto Kisen K.K., Unknown, Japan
Shareholder:
Homeport / Flag: Unknown / Japan
Callsign: PCGS

Ship Events Data

1894-09-09: Damaged
Londen, 9 september 1894. Volgens bij Lloyd’s uit Suez ontvangen bericht is het stoomschip GEDE, van Rotterdam naar Java, te Suez uit zee teruggekeerd met verlies van één der schroefbladen en de overigen beschadigd.
1917-07-07: Final Fate:
Op reis van Genua naar New York is de ‘SHIRIZAN MARU’ op 7 juli 1917 in de Middellandse Zee, ter hoogte van La Nouvelle, op een mijn gelopen, gezonken en verloren gegaan. De mijn was op 5 juni 1917 gelegd door de Duitse onderzeeboot ‘U.72’.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

E.W.Sikemeijer was met vlagnummer R3 in de periode 1880 t/m 1903 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkoningen058.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein E.W.Sikemeier met vlagnummer R3 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*     1880             van het ss. “Gelderland”   2177 ton n.m.      varend voor Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam

*     1881             van het ss. “Zuid-Holland”              c. 2177 ton          varend voor Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam

*     1882             van het ss. “Zuid-Holland”              2258 ton varend voor Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam

*     1883             van het ss. “Samarang”    2285 ton varend voor Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam

*     1885             van het ss. “Drenthe”        3130 ton varend voor de Rott. Lloyd te Rotterdam

*     1886, 1887  van het ss. “Samarang”    2285 ton varend voor de Rott. Lloyd te Rotterdam

*     1888             geen vermelding van schip en boekhouder

*     1890             van het ss. “Bromo”          1608 ton net        varend voor de Rott. Lloyd te Rotterdam

*     1891             van het ss. “Salak”            1880 ton net        varend voor de Rott. Lloyd te Rotterdam

*     1892 t/m 1898            van het ss. “Gedé”             2258 ton net        varend voor de Rott. Lloyd te Rotterdam

*     1899 t/m 1901            van het ss “Sindoro”         3474 ton net        varend voor de Rott. Lloyd te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt E.W.Sikemeijer als gezagvoerder gedurende:

  • * 1880 t/m 1881 op het schroefstoomschip “Gelderland”, gebouwd in 1878 te Middlesbro, 2177 ton n.m., varend voor Wm. Ruys & Zn te Rotterdam;
  • * 1882 t/m 1883 op het schroefstoomschip “Zuid Holland”, gebouwd in 1882 te Middlesbro, 2258 ton n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;
  • * 1884 op het schroefstoomschip “Samarang”, gebouwd in 1883 te Middlesbro, 2285 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam
  • * 1886 op het ijzeren schroefstoomschip “Drenthe”, gebouwd in 1876 te Newcastle, 2500 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;
  • * 1887 t/m 1888 op het schroefstoomschip “Samarang”, gebouwd in 1883 te Middlesbro, 2285 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam
  • * 1890 t/m 1891 van het schroefstoomschip “Bromo”, gebouwd in 1888 te Vlissingen, 2600 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;
  • * 1892 van het stalen schroefstoomschip “Salak”, gebouwd in 1891 te Vlissingen, 2604 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam
  • * 1893 t/m 1898 op het schroefstoomschip “Gedeh”, gebouwd in 1892 te Vlissingen, 2995 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd, Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;
  • * 1900 en later van het DS Stoomschip “Sindoro”, gebouwd in 1900 te Vlissingen, 5000 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd (1883) te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

E.W.Sikemeijer transporteerde vanuit Rotterdam transporten van landmachtmilitairen met de “Gelderland” naar Batavia op de volgende reizen (de reizen in 1878 en 1879 zijn onder voorbehoud!)065*

*     Vertrek 28 augustus 1878. Aankomstdatum niet vermeld. 4 officieren en 80 manschappen. Het detachement is in Cadiz overgegaan op de “Drenthe”;

  • * Vertrek 12 februari 1879. Aankomst 29 maart 1879 na 45 dagen. 7 officieren en 106 manschappen.
  • * Vertrek 30 juli 1879. Aankomst 09 augustus 1879 na 41 dagen. 6 officieren en 110 manschappen.
  • * Vertrek 19 december 1879. Aankomst 05 februari 1880 na 48 dagen. 3 officieren en 59 manschappen.
  • * Vertrek 27 november 1880. Aankomst 12 januari 1881 na 46 dagen. 2 officieren en 96 manschappen.
  • * Vertrek 07 mei 1881. Aankomst 26 juni 1881 na 50 dagen. 3 officieren en 44 manschappen.
  • * Vertrek 29 oktober 1881. Aankomst 13 december 1881 na 45 dagen. 3 officieren en 60 manschappen.

Hij transporteerde vanuit Rotterdam met de “Zuidholland” op de volgende reizen:

*     Vertrek 07 januari 1882. Aankomst 24 februari 1882 na 48 dagen. 2 officieren en 43 manschappen.

  • * Vertrek 26 maart 1883. Aankomst 16 mei 1883 na 51 dagen. 2 officieren en 39 manschappen.

*     Vertrek 18 augustus 1883. Aankomst 03 oktober 1883 na 46 dagen. 1 officier en 37 manschappen.

  • * Vertrek 03 juni 1882. Aankomst 16 juli 1882 na 43 dagen. 3 officieren en 53 manschappen065*.

Hij transporteerde vanuit Rotterdam met de “Samarang” op de volgende reizen:

*     Vertrek 02 oktober 1883. Aankomst 16 november 1883 na 45 dagen. 3 officieren en 33 manschappen;

*     Vertrek 16 februari 1884. Aankomst 04 april 1884 na 48 dagen. 3 officieren en 43 manschappen;

*     Vertrek 20 december 1884. Aankomst 05 februari 1885 na 47 dagen. 3 officieren en 49 manschappen;

Hij transporteerde vanuit Rotterdam de “Drenthe” op de volgende reizen:

*     Vertrek 13 maart 1886. Aankomst 29 april 1886 na 47 dagen. 2 officieren en 53 manschappen. Bij aankomst ontbraken 6 manschappen zonder opgave van redenen.

  • * Vertrek 14 augustus 1886. Aankomst 27 september 1886 na 44 dagen. 2 officieren en 56 manschappen.

Hij transporteerde vanuit Rotterdam met de “Samarang” op de volgende reizen:

  • * Vertrek 02 juli 1887. Aankomst 15 augustus 1887 na 44 dagen. 2 officieren en 38 manschappen. Bij aankomst ontbraken 5 manschappen zonder opgave van redenen
  • * Vertrek 19 november 1887. Aankomst 04 januari 1888 na 46 dagen. 2 officieren en 40 manschappen. Bij aankomst ontbraken 5 manschappen zonder opgave van redenen.
  • * Vertrek 24 maart 1888. Aankomst 10 mei 1888 na 47 dagen. 2 officieren en 64 manschappen.
  • * Vertrek 11 augustus 1888. Aankomst 23 september 1888 na 43 dagen. Bij aankomst waren er 2 man extra aan boord zonder opgaven van redenen.

Hij transporteerde vanuit Rotterdam met de “Bromo” op de volgende reizen:

*     Vertrek 17 mei 1890. Aankomst 25 juni 1890 na 39 manschappen. 3 officieren en 79 manschappen.

*     Vertrek 04 oktober 1890. Aankomst 12 november 1890 na 39 dagen. 3 officieren en 44 manschappen.

*     Vertrek 14 november 1891. Aankomst 24 december 1891 na 40 dagen. 3 officieren en 54 manschappen.

Hij transporteerde vanuit Rotterdam met de “Salak” op de volgende reizen:

*     Vertrek 17 oktober 1891. Aankomst 24 november 1891 na 38 dagen. 2 officieren en 56 manschappen.

*     Vertrek 05 maart 1892. Aankomst 12 april 1892 na 38 dagen. 3 officieren en 79 manschappen.

*     Vertrek 09 juli 1892. Aankomst 15 augustus 1892 na 37 dagen. 2 officieren en 54 manschappen.

*     Vertrek 26 november 1892. Aankomst 03 januari 1893 na 38 dagen. 2 officieren en 44 manschappen.

Hij transporteerde vanuit Rotterdam met de “Gedeh” op de volgende reizen:

*     Vertrek 01 april 1893. Aankomst 08 mai 1893 na 37 dagen. 2 officieren en 48 manschappen.

*     Vertrek 14 april 1894. Aankomst 20 mei 1894 na 36 dagen. 2 officieren en 32 manschappen.

*     Vertrek 18 augustus 1894. Aankomst 30 september 1894 na 43 dagen. 2 officieren en 32 manschappen.

*     Vertrek 22 december 1894. Aankomst 28 januari 1895 na 37 dagen. 3 officieren en 56 manschappen.

*     Vertrek 27 april 1895. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 42 manschappen.

*     Vertrek 31 augustus 1895. Aankomst niet gemeld. 1 officier en 33 manschappen.

*     Vertrek 25 april 1896. Aankomst niet gemeld. 4 officieren.

*     Vertrek 29 augustus 1896. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 46 manschappen.

*     Vertrek 24 april 1897. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 64 manschappen.

*     Vertrek 27 augustus 1898. Aankomst niet gemeld. 3 officieren en 54 manschappen..

 

In het tijdschrift “De Zee”, Jg. 9, 1887, pp304-307 (aanwezig op o.a. het Scheepvaartmuseum te Amsterdam) staat een artikel “Eenige mededeelingen uit de Metereologische Journalen”, waarin een weergave uit het Journaal van het ss. “Samarang” onder kapitein E.W.Sikemeier en wel “omtrent de mousson gedurende de laatste helft van de maand April in het Oostelijk deel van den Indischen Oceaan.” “Passeerden Vlakke hoek om 3 u. 10 min. ’s morgens van den 17den April en Engana des namiddags 6 u. Ondervonden eene opvolging van harde wind van WNW-WZW met veel regen en vliegende buien er bij, tot Zondagnacht 24 April, met sterken stroom tegen. Daarna klaarde de lucht op en veranderde het weer gunstig; arriveerden te Colombo Maandagnamiddag 3 uur 30 min. … “. Daarna in het verslag nog wat meterelogische gegevens tijdens de reis nà Colombo en bij kaap Guardafui.

 

 

Datum vanaf: 1892
Kapitein: Sikemeijer, E.W.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. le Clercq was met vlagnummer R104 in de periode 1896 t/m 1902 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein H. le Clercq met vlagnummer R104 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1896 t/m 1898     van het ss. “Ardjoeno”    1877 ton netto     voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam

*    1899, 1900           van het ss. “Gedé”            2258 ton netto     voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt H.Leclercq als gezagvoerder gedurende:

*    1887 t/m 1890 op het ijzeren schroefstoomschip “Drenthe”, gebouwd in 1876 te Newcastle, 2500 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;

*    1891 van het ijzeren schroefstoomschip “Soerabaya”, gebouwd in 1884 te Vlissingen, 2300 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;

*    1893 t/m 1898 van het stalen schroefstoomschip “Ardjoeno”, gebouwd in 1891 te Vlissingen, 2600 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd, Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;

*    1899 e.v. van het schroefstoomschip “Gedeh”, gebouwd in 1892 te Vlissingen, 2995 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd, W.Ruys & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

H.Le Clercq transporteerde vanuit Rotterdam detachementen landmachtmilitairen naar Batavia me de “Drenthe” op de volgende reizen065*:

*    Vertrek 18 juni 1887. Aankomst 31 juli 1887 na 43 dagen. 2 officieren en 58 manschappen.

*    Vertrek 05 november 1887. Aankomst 21 december 1887 na 46 dagen. 2 officieren en 34 manschappen.

*    Vertrek 10 maart 1888. Aankomst 24 april 1888 na 45 dagen. 2 officieren en 64 manschappen.

*    Vertrek 28 juli 1888. Aankomst 11 september 1888 na 45 dagen. 2 officieren en 33 manschappen.

*    Vertrek 15 december 1888. Aankomst 31 januari 1889 na 46 dagen. 4 officieren en 100 manschappen.

Vanuit Rotterdam met de “Soerabaya” op de volgende reizen065*:

*    Vertrek 25 juli 1891. Aankomst 04 september 1891 na 41 dagen. 2 officieren en 58 manschappen.

*    Vertrek 12 december 1891. Aankomst 22 januari 1892 na 41 dagen. 3 officieren en 54 manschappen.

Vanuit Rotterdam met de “Ardjoeno” tijdens de volgende reizen:

*    Vertrek 04 februari 1893. Aankomst 15 maart 1893 na 39 dagen. 2 ofrficieren en 54 manschappen.

*    Vertrek 14 oktober 1893. Aankomst 20 november 1893. 2 officieren en 54 manschappen.

*    Vertrek 23 juni 1894. Aankomst 29 juli 1894. 2 officieren en 73 manschappen.

*    Vertrek 27 oktober 1894. Aankomst niet vermeld. 4 officieren en 192 manschappen.

*    Vertrek 02 maart 1895. Aankomst niet vermeld. 2 officieren en 49 manschappen.

*    Vertrek 06 juli 1895. Aankomst niet vermeld. 2 offcieren en 33 manschappen.

*    Vertrek 09 november 1895. Aankomst niet vermeld. 1 offcier.

*    Vertrek 14 maart 1896. Aankomst niet vermeld. 1 officier en 1 manschap.

*    Vertrek 18 juli 1896. Aankomst niet vermeld. 1 officier en 56 manschappen.

*    Vertrek 21 november 1896. Aankomst niet vermeld. 1 officier.

*    Vertrek 27 maart 1897. Aankomst niet vermeld. 3 officieren en 37 manschappen.

*    Vertrek 04 december 1897. Aankomst niet vermeld. 3 officieren en 43 manschappen.

*    Vertrek 09 april 1898. Aankomst niet vermeld. 2 officieren en 32 manschappen.

*    Vertrek 19 november 1898. Aankomst niet vermeld. 4 officieren en 84 manschappen.

Vanuit Rotterdam met de “Gedeh” tijdens de volgende reizen:

*    Vertrek 08 april 1899. Aankomst niet gemeld. 3 officieren en 62 manschappen.

*    Vertrek 29 juli 1899. Aankomst niet gemeld. 3 officieren en 64 manschappen.

*    Vertrek 18 november 1899. Aankomst niet gemeld. 4 officieren.

*    Vertrek 10 maart 1900. Aankomst niet gemeld. 3 officieren en 32 manschappen

Zeer waarschijnlijk heeft kapitein Leclercq ook later nog met hetzelfde schip of andere schepen. transporten naar Batavia vervoerd, maar deze heb ik niet meer opgenomen.

 

In het tijdscchrift De Zee, Jg 1896, p.197-199 staat een artikel van L. le Clerq met als titel “Moet Uw zoon zeeman worden”.

 

 

Datum vanaf: 1899
Kapitein: Clercq, H. le

Afbeeldingen


Omschrijving: GEDÉ
Gemaakt door: Onbekend
Onderwerp: Kade

Omschrijving: GEDÉ
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: GEDÉ
Gemaakt door: Onbekend **
Onderwerp: Havenopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten