Inloggen
Gezagvoerder

Brandt, Johann Heinrich

Naam: Brandt, Johann Heinrich
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 4
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
ADOLF VAN NASSAU 1839 Bark Sailing Vessel 8501 Bekijk schip
ELISABETH 1831 Schoenerkof Sailing Vessel 9753 Bekijk schip
PROVINCIE GRONINGEN 1837 Bark Sailing Vessel 10174 Bekijk schip
MARIA 1800 Brik Sailing Vessel 11997 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Johann Heinrich Brandt werd geboren te Hardegsen op 12 juli 1783.

Hij huwde met Neeltje Verbruggen, geboren te Valkenburg op 13 februari 1799. Na het overlijden van Johann hertrouwde zij in april 1850 met P.Cordua. Zij overleed op 20 augustus 1871.118

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.Brandt, adres Kranenborg en Zn, werd met nr.125 effectief lid van Zeemanshoop per 21 juni 1825 op voorspraak van C.Brandligt. Als schepen werden opgegeven de “Elisabeth” en de “Adolf van Nassau”002.

In de notulen van de Algemene Ledenvergadering van Zeemanshoop van 21/28 juni 1825 wordt Johann Heinrich Brandt, oud 42 jaar, wonende in de Warmoesstraat 111 te Amsterdam, voorgedragen/benoemd tot effectief lid. Hij werd voorgedragen door C.Brandligt. Zijn vlag werd 125023.

J.H.Brandt werd per 08 mei 1826 deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop.003

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 28 maart 1833 staan vermeld: “Drie brieven van den Heer A.Kranenborg alhier alle van gelijke inhoud en van den 15e dezer namens de Heeren Effectieve Leden H.Brandt, G.R.Engelsman en S.J.Prange berigtende dat dezelven uithoofde van het Embargo voornemens zijn onder Kniphauzer Vlag te gaan varen doch hun domicilum in dit rijk te houden verzoekende hunnen betrekking op het Collegie en Fonds te blijven behouden. Toegestaan mits vooruitbetaald.”042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 26 oktober 1837 wordt een brief vermeld van J.H.Brandt “bij zijn vertrek naar Batavia afscheid nemende van het Collegie.”042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 31 oktober 1839 staat een bericht van kapitein J.H.Brandt uit Oostmahorn waarin hij zijn vertrek naar Java aankondigt.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 24 juni 1847 staat een verzoek om uitkering van N.Verbrugge, de weduwe van J.H.Brandt. Deze wordt haar toegekend in de vergadering dd 29 juli 1847 per 01 mei 1847.042

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 30 juni 1870 staat het verzoek om herstel van uitkering van de wed. P.Cordua geb. Verbrugge eerder de wed. J.H.Brandt welke haar per 01 augustus 1870 werd toegestaan.042 en 118.

Artikel 55 van het reglement van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop staat deelname in het Weldadig Zeemans Fonds toe als men met of onder vreemde vlag vaart mits men de verplichte storingen tijdig voldoet. In de Notulen van de Algemene Vergaderingen van het College dd. 02 april 1833 wordt vermeld dat dit artikel van toepassing is op de kapiteins W.Groen, J.C.Willems, D.J.Visser, H. Brandt, G.R.Engelsman en J.J.Prange. (er is geen kapitein met dit initiaal lid van Zeemanshoop, terwijl het toch een effectief lid moet betreffen. Derhalve heb ik de meest waarschijnlijke persoon uitgekozen, zijnde kapitein J.H.Brandt)

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop van 31 oktober 1837 staat een missive van 27 september 1837 van kapitein J.H.Brandt, liggend op de reede van OostMahorn met de bark “Privincie Groningen” en afscheid nemend wegens vertrek naar Indië023.

In de notulen dd 17 augustus 1847 van de Algemene Vergadering staat de mededeling dat een uitkering wordt toegekend aan de weduwe van kapitein J.H.Brandt per 01 mei 1847.023

In de notulen van de Algemene Vergadering van 09 juli 1850 en van de Bestuursvergadering van 27 juni 1850 staan de mededelingen dat de weduwe van kapitein Brandt is hertrouwd met de heer P.Cordua en derhalve bedankt voor de uitkering.023 en 042-.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 19 juli 1870 staat vermeld een: “Brief van de Weduwe P.Cordua gebn Verbrugge, eerder weduwe J.H.Brandt vezoekende weder in het regt op uitkeering te worden hersteld welk verzoek mede is toegestaan.023.

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer        jaren       type                 scheepsnaam                                naam reder/boekhouder

          125           1825-1828  brik                  de Variatie                                    J.H.Brandt

                            1829-1830  geen opgave van schip en boekhouder

                            1831-1833  kof                   Elisabeth                                       H.Hovij Jr

                            1834-1835  sch.kof            Elisabeth                                       idem

            73               1836       geen opgave van schip en boekhouder

                              1837         bark                 Provincie Groningen                    Kranenborg en Zn

                            1838-1840  bark                 Graaf Adolf van Nassau              Mr.C.M.Nap te Groningen

                            1841-1844  bark                 Graaf Adolf van Nassau              Mr.C.M.Nap te Groningen en

                                                                                                                                       Kranenborg en Zn

                            1845-1846  bark                 Graaf Adolf van Nassau              Kranenborg en Zn, Nap en Co

 

Bouma025 vermeldt J.H.Brandt als gezagvoerder gedurende:

  • 1823 t/m 1829 van de brik “de Variatie”, geen vermelding van bouwgegevens, varend als kapitein/eigenaar vanuit Amsterdam;
  • 1832 t/m 1837 van de kof “Elisabeth”, gebouwd in 1831, bouwlocatie niet vermeld, 145 ton o.m., varend voor H.Hovy Jr te Middelburg;
  • 1838 van de bark “Provincie Groningen”, gebouwd in 1837 te Groningen, 304 ton o.m., varend voor Kranenborg & Zn te Amsterdam;
  • 1839 t/m 1847 van de bark “Adolf van Nassau” (niet Graaf etc.), gebouwd in 1839 te Groningen, 411 ton o.m., varend voor Kranenborg & Zn, Nap & Co te Amsterdam.

(Bouma vermeldt de bark ook bij “Graaf Adolf van Nassau, met van 1839 t/m 1847 eveneens J.H.Brandt als gezagvoerder, maar dan als reder Mr. C.M.Nap te Groningen. Toegevoegd is dan “Zie verder onder Adolf van Nassau. Ik denk dat de opgaven uit de AAKZ001 betrouwwbaarder zijn, maar nader onderzoek is noodzakelijk)

Overige bijzonderheden

In: Tj.E.Swierstra. De veenkoloniale familie Hazewinkel: geschiedenis en stamboom.

Amsterdam 1997 (op het Centraal Bureau voor Genealogie te Den Haag)

staan fragmenten uit de jaarverslagen van het verzekeringscompact van Veendam, opgetekend door Hendrik Jans Hazewinkel (1793-1853) over de jaren 1837-1842

“In 1837 is de eerste Oostindië schip in Groningen en dus ook in onze Provincie gebouwd, thans voor het eerst direct van Groningen na Batavia in zee: zijnde een barkschip, groot 370 ton of 180 lasten, maar wordt door een Oostvriesche kapitein bevaren, dus niet nationaal van onze reders. Het heeft de naam “Provincie Groningen”…