Inloggen
Gezagvoerder

Specht Grijp, Hendrik

Naam: Specht Grijp, Hendrik
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 2
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
GOUVERNEUR ELSEVIER 1851 Brik Sailing Vessel 7735 Bekijk schip
RIGA 1838 Kof Sailing Vessel 9609 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.Specht Gijp (moet Grijp zijn) als gezagvoerder gedurende:

  • * 1859 t/m 1860 van de brik “Gouverneur Elsevier”, gebouwd in 1851 te Rotterdam, 145 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam. Het schip is in augustus 1860 verongelukt door stoten.

 

Overige bijzonderheden

H.Specht Grijp vertrok per 03 februari 1860 van Hellevoetsluis met 1 landmachtofficier en 4 soldaten met de “Gouverneur Elsevier”. Aankomstdatum te Batavia is is niet vermeld065.

06.02.1860 ter hoogte van Duins (opm: bij Dover) in aanzeiling met het Engelse oorlogsschip s.s. VIRAGO.

Onderweg van Elmina naar Axim (opm: beide West-Afrika) op 18.06.1860 gestrand en omgeslagen ten N.W. van fort St. Anthony.114

In 1860 strandde het schip “Gouverneur Elsevier” onder kapitein Hendrik Specht Grijp op de kust van Guinea. De rederij H.van Rijckevorsel uit Rotterdam diende een klacht in tegen de kapitein omdat “nauwelijks pogingen (waren) ondernomen om schip en lading te redden. Integendeel, de kapitein en de bemanning hadden snel het schip verlaten.” “De kapitein zou … niet tijdig gebruik gemaakt hebben van het dieplood en had op ‘ongepaste tijd’ het grootzeil afgeslagen, weggenomen dus. Wat deed dit schip daar toen zo dicht onder de kust?”

Het verslag bevat een gedetailleerde beschrijving van de gebeurtenissen die tot de stranding leidden. De Raad concludeerde dat daarbij door de kapitein grove fouten waren gemaakt waardoor het schip niet meer te redden viel. “Met de reder was de Raad van mening dat te snel het schip verlaten was en verder geen pogingen gedaan waren het vaartuig te redden. … De uitspraak van de Raad luidde: achttien maanden ontzegging van de bevoegdheid om als kapitein te varen.” 104