Inloggen
Gezagvoerder

Ritsma, Marten Foppes

Naam: Ritsma, Marten Foppes
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 3
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
JAN VAN BRAKEL 1850 Bark Sailing Vessel 8682 Bekijk schip
MERCURIUS 1854 Bark Sailing Vessel 4238 Bekijk schip
ADELAAR 1859 Bark Sailing Vessel 18074 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Marten Ritsma werd geboren op Schiermonnikoog op 16 februari 1847 als zoon van Foppe Wiebes Ritsma en Trijntje Martens Vil.

Hij trouwde te Schiermonnikoog op 14 november 1875 als gezagvoerder met Betje Fokkes Wiersma, geboren op 06 januari 1850 te Schiermonnikoog als dochter van Fokke Johannes Wiersma en Matje Fokkes Wiersma. Betje overleed te Amsterdam op 21 april 1906 ’s morgens half zeven.

Marten hertrouwde op 08 oktober 1918, als caféhouder op de leeftijd van 71 jaar, met Susanna Hillegonda Beijers, 46 jaar, geboren te Winkel op 09 juni 1872 namiddags 04 uur te Lutjewinkel als dochter van Arie Beijers (wagenmaker) en Margaretha Veen. Bij de huwelijksakte “is tevens overgelegd eene geneeskundige verklaring waaruit blijkt, dat de bruidegom wegens ziekte verhinderd is, zich ter voltrekking van zijn huwelijk naar het huis der gemeente te begeven.” De akte besluit met “zijnde dit huwelijk voltrokken in het huis staande Oude Zijds Voorburgwal nummer honderd een en tachtig alhier.”

Marten overleed op 17 november 1918 te Amsterdam, dus slechts een kleine zes weken na zijn tweede huwelijk.

Susanna Beijers werd op 30 januari 1919 ingeschreven als inwoner van Velsen en keerde op 01 juli 1920 weer terug naar de 2e Oosterparkstraat in Amsterdam. Op 19 augustus 1920 hertrouwde zij te Amsterdam met Pieter Cupido, geboren te Terschelling op 19 september 1865 als zoon van Sipke Pieters Cupido (koopvaardijkapitein) en Maamke Reltjes de Zeeuw. Het echtpaar vestigde zich 02 september 1920 te Velsen. Het gezin woonde in de Annastraat 5 te Velsen. Pieter Cupido overleed in Velsen op 20 februari 1925. In het Bevolkingsregister van Velsen staat dat Susanna een invaliditeitsrente ontvangt.

Na de dood van Pieter Cupido belandde Susanne in Drachten, waar zij op 09 juni 1943 staat geregistreerd op de Stationsweg 149 en later Vogelzang 6. Op 08 februari 1946 vestigde zij zich te Opsterland met adres Beetsterzwaag 121. Een paar maanden later, op 08 augustus 1946 woonde zij te Tietjerksteradeel, adres Bergum 401. Op 09 december 1846 verhuisde zij voor de laatste maal naar de Zwaanstraat 7 in Beverwijk, alwaar zij op 30 januari 1965 overleed.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

M.Ritsma was met vlagnummer 38 in de periode 1882 t/m 1906 lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”.

Hij was met vlagnummer 38 in de periode 1880 t/m 1893 lid van het Helderse zeemanscollege “Goede Bedoeling”.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt M.Ritsma als gezagvoerder gedurende:

*         1879 t/m 1881 van de schoenerbrik “Dolphijn” ex Skjold, gebouwd in 1869 te Drammen, 190 ton, varend voor M.van Neck te Nieuwediep;

*         1882 t/m 1887 van de bark “Kijkduin”, ex Helena, ex Jan van Brakel, gebouwd in 1850 bij P.Bakhuysen te Capelle aan de IJssel, 455 ton, varend voor M. van Neck te Nieuwediep. Het schip werd in 1887 verkocht voor de sloop (Bouma);

*         1888 t/m 1889 van de bark “Mercurius” ex Mercur, gebouwd in 1854 te Quebec, 547 ton, varend voor M.van Neck te Nieuwediep. Het schip werd in 1889 gesloopt (Bouma);

*         1890 t/m 1894 van de 3-mastschoener “Adelaar”, ex Allegro, gebouwd in 1859 bij E.Zieske te Stettin, 301 ton, varend voor M.van Neck te Nieuwediep. Het schip werd in 1894 verkocht aan de rederij Kranenburg te Midwolda;

*         1901 van het ijzeren stoomschip “Cyclops”, gebouwd in 1880 bij Scott & Co te Greenock, 2108 ton, varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Oceaan” te Amsterdam. Het schip werd in 1901 voor £ 4.250,- verkocht in Genua.

           In de jaren 1902/1903 staat in de Staat der Nederlandsche Zeemacht en Koopvaardij geen kapitein Ritsma meer vermeld.

 

Overige bijzonderheden

13 maart 1894

Harlingen:

Het thans alhier liggende driemastschoenerschip, de Adelaar, laatst bevaren door kapitein Ritsma, is uit de hand verkocht (prijs geheim) aan de heer N. Kranenborg te Midwolda. Het schip zal bevaren worden door kapitein Middel.

(De Adelaar (ex-Allegro) werd in 1850 gebouwd in het buitenland, in Stettin (het vroegere Szczecin) in Polen. In 1883 kocht M. van Neck te Nieuwediep de driemastschoener. In 1903 strandde het schip bij Warnemünde en werd verkocht

Bron: www grotezeilvaart.nl

 

NRC 14 maart 1894

Harlingen, 13 maart. Het alhier in winterlaag liggende Nederlandse driemast schoenerschip ADELAAR, in eigendom toebehoord hebbende aan de heer M. van Neck te Nieuwediep (opm: laatst bevaren door kapt. M. Ritsma), is uit de hand verkocht tot geheime prijs aan de heer N. Kranenborg te Midwolda, en zal bevaren worden door kapt. H. Middel.

 

De Dorpsbode 39(14):1985.Bijdrage 22 veronderstelt dat kapitein Ritsma in de periode 1894-1901 als stuurman op stoomschepen heeft gevaren.

In het kasboek van het pensioenfonds “Goede Voorzorg” wordt in 1908 een “straf” geboekt van 25 cent. Dit duidt op een honorair deelnemerschap van het Fonds.

 

Dagblad Scheepvaart 22 februari 1902

Op 20 februari is te Genua aangekomen het s.s. CYCLOPS. (opm: eerste zeetijding na verkoop van dit Nederlandse schip)