Inloggen
MERCURIUS - ID 4238


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1882-00-00 / 1889-00-00 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1854
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Quebec (P.Q.)
Launch Date: 1854-00-00
Delivery Date: 1854-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 547.00 Net tonnage
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1886
Datum agenda: 1886-09-00
Register nr: 0
Scheepsnaam: MERCURIUS
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Neck, M. van
Plaats: Nieuwe Diep
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja
1886-09-13, uitreiking zb119-x

Ship History Data

Date/Name Ship 1854-00-00 MERCUR
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Date/Name Ship 1882-08-00 MERCURIUS
Manager: M. van Neck, Nieuwediep, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: M. van Neck, Nieuwediep, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Nieuwediep / Netherlands
Callsign: PMDB

Ship Events Data

1882-04-17: Sold at auction
Advertentie. A. Vinke en J. F. L.Meyes, makelaars, zullen als lasthebbende van hunne principalen, op maandag 17 april 1882, des namiddags ten 3 ure, in het lokaal Frascati in de Nes te Amsterdam, ten overstaan van de deurwaarder J. Dupont Noordbeek, bij opbod en afslag presenteren te verkopen het in 1854 te Quebec gebouwde koper- en ijzervaste barkschip MERCUR, kapt. S. Olsen, varende onder Noorse vlag; volgens meetbrief gemeten op 1.623,34 kubieke meter of 573,62 register tonnen. En dat verder met deszelfs inventaris, breder bij biljetten omschreven. Het schip ligt ter bezichtiging aan de werf De Zwarte Raaf van de heren E.J. Bok & Zonen, Kleine Kattenburgerstraat te Amsterdam.
Nader onderricht verstrekken bovengenoemde makelaars en de cargadoors Vinke & Co.,
Geldersche Kade 10, te Amsterdam.
1882-08-10: Sale/Verkoop
NRC 100882
Verkochte schepen. Het Noorse barkschip MERCUR, groot 573 ton, is door de makelaar W. de Lorme van Rossem uit de hand verkocht aan de heer M. van Neck te Nieuwediep.
1886-05-20: Collision
Elseneur, 20 mei 1886. Het Nederlandse schip MERCURIUS, kapt. D. Coole van Newcastle naar Kroonstad (bij Leningrad) is alhier binnen gekomen met lichte schade, zijnde in aanvaring geweest met het schip ANNA META. De MERCURIUS lag ten anker.
1886-09-04: Stranded
Nieuwediep, 4 september 1886. Heden is alhier gearriveerd het schip MERCURIUS, kapt. Coole, van Kotka. Het heeft op de Laan vastgezeten, doch is met behulp van vletterlieden vlot gekomen.
1889-00-00: Gesloopt.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt B.Bakker als gezagvoerder gedurende:

*   1882 van de bark “Mercurius” ex Mercur, gebouwd in 1854 te Quebec, 547 ton o.m., varend voor M.van Neck te Nieuwediep.

 

Overige bijzonderheden

Geen.

 

 

Datum vanaf: 1882
Kapitein: Bakker, B.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

De familienaam wordt in de ledenlijsten van de zeemansalmanakken consequent geschreven als Coole, dus zonder slot-n.

Douwe Coolen werd geboren op 17 november 1839 te Harlingen als zoon van Jan Baptist Coolen en Antje Douwes de Walle.

Hij trouwde op 06 december 1871 te Schiermonnikoog met Geertruida Lammerts Draayer, geboren op 01 april 1845 te Schiermonnikoog als dochter van Harmen Draayer en Agnieta/Angenieta Tijssen Kuiper. Zij overleed te Schiermonnikoog op 18 augustus 1927.

Na het beëindigen van zijn zeemansloopbaan in 1888 om gezondheidsredenen begint Douwe op het eiland met een bakkersknecht als hulp een bakkerij.

Hij overleed te Schiermonnikoog op 07 juli 1891 en zijn zoon Jan Coolen volgde hem op in de bakkerij.

Hij ligt begraven op het kerkhof van Schiermonnikoog in rij 4413. Het graf is eigendom.117.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.Coolen was met vlagnummer 35 in de periode 1879 t/m 1888 lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”.

Hij was met vlagnummer 37 in de periode 1880 t/m 1888 lid van het Helderse zeemanscollege “Goede Bedoeling”.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

D.Coolen was gezagvoerder gedurende025:

*    1873 t/m 1874 van de 2-mast schoener “Zeehond” ex Pröven, gebouwd in 1808, bouwplaats niet vermeld, 160 ton, varend voor van Veen & v/d Meulen te Nieuwediep. Op 08 januari 1874 gestrand op de kust van Jutland bij Hirtshals op reis van Riga naar Amsterdam. De kapitein overleefde dit ongeluk;

*    1877 t/m 1878 van de schoenerbrik “Dolphijn” ex Skjold, gebouwd in 1869 te Drammen, 190 ton, varend voor N.van Neck te Nieuwediep;

*    1879 t/m 1883 van de bark “Vrachtzoeker” ex Willem Daniël, gebouwd in 1854 op de werf “De Boot” van F.F.Groen te Amsterdam, varend voor M.van Neck te Nieuwediep. (volgens Bouma een bark; volgens Sweys een 3-mast schoener);

*    1884 t/m 1887 van de bark “Mercurius” ex Mercur, gebouwd in 1854 te Quebec, 547 ton, varend voor M.van Neck te Nieuwediep.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1884
Kapitein: Coole, Douwe Jans
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Marten Ritsma werd geboren op Schiermonnikoog op 16 februari 1847 als zoon van Foppe Wiebes Ritsma en Trijntje Martens Vil.

Hij trouwde te Schiermonnikoog op 14 november 1875 als gezagvoerder met Betje Fokkes Wiersma, geboren op 06 januari 1850 te Schiermonnikoog als dochter van Fokke Johannes Wiersma en Matje Fokkes Wiersma. Betje overleed te Amsterdam op 21 april 1906 ’s morgens half zeven.

Marten hertrouwde op 08 oktober 1918, als caféhouder op de leeftijd van 71 jaar, met Susanna Hillegonda Beijers, 46 jaar, geboren te Winkel op 09 juni 1872 namiddags 04 uur te Lutjewinkel als dochter van Arie Beijers (wagenmaker) en Margaretha Veen. Bij de huwelijksakte “is tevens overgelegd eene geneeskundige verklaring waaruit blijkt, dat de bruidegom wegens ziekte verhinderd is, zich ter voltrekking van zijn huwelijk naar het huis der gemeente te begeven.” De akte besluit met “zijnde dit huwelijk voltrokken in het huis staande Oude Zijds Voorburgwal nummer honderd een en tachtig alhier.”

Marten overleed op 17 november 1918 te Amsterdam, dus slechts een kleine zes weken na zijn tweede huwelijk.

Susanna Beijers werd op 30 januari 1919 ingeschreven als inwoner van Velsen en keerde op 01 juli 1920 weer terug naar de 2e Oosterparkstraat in Amsterdam. Op 19 augustus 1920 hertrouwde zij te Amsterdam met Pieter Cupido, geboren te Terschelling op 19 september 1865 als zoon van Sipke Pieters Cupido (koopvaardijkapitein) en Maamke Reltjes de Zeeuw. Het echtpaar vestigde zich 02 september 1920 te Velsen. Het gezin woonde in de Annastraat 5 te Velsen. Pieter Cupido overleed in Velsen op 20 februari 1925. In het Bevolkingsregister van Velsen staat dat Susanna een invaliditeitsrente ontvangt.

Na de dood van Pieter Cupido belandde Susanne in Drachten, waar zij op 09 juni 1943 staat geregistreerd op de Stationsweg 149 en later Vogelzang 6. Op 08 februari 1946 vestigde zij zich te Opsterland met adres Beetsterzwaag 121. Een paar maanden later, op 08 augustus 1946 woonde zij te Tietjerksteradeel, adres Bergum 401. Op 09 december 1846 verhuisde zij voor de laatste maal naar de Zwaanstraat 7 in Beverwijk, alwaar zij op 30 januari 1965 overleed.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

M.Ritsma was met vlagnummer 38 in de periode 1882 t/m 1906 lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”.

Hij was met vlagnummer 38 in de periode 1880 t/m 1893 lid van het Helderse zeemanscollege “Goede Bedoeling”.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt M.Ritsma als gezagvoerder gedurende:

*         1879 t/m 1881 van de schoenerbrik “Dolphijn” ex Skjold, gebouwd in 1869 te Drammen, 190 ton, varend voor M.van Neck te Nieuwediep;

*         1882 t/m 1887 van de bark “Kijkduin”, ex Helena, ex Jan van Brakel, gebouwd in 1850 bij P.Bakhuysen te Capelle aan de IJssel, 455 ton, varend voor M. van Neck te Nieuwediep. Het schip werd in 1887 verkocht voor de sloop (Bouma);

*         1888 t/m 1889 van de bark “Mercurius” ex Mercur, gebouwd in 1854 te Quebec, 547 ton, varend voor M.van Neck te Nieuwediep. Het schip werd in 1889 gesloopt (Bouma);

*         1890 t/m 1894 van de 3-mastschoener “Adelaar”, ex Allegro, gebouwd in 1859 bij E.Zieske te Stettin, 301 ton, varend voor M.van Neck te Nieuwediep. Het schip werd in 1894 verkocht aan de rederij Kranenburg te Midwolda;

*         1901 van het ijzeren stoomschip “Cyclops”, gebouwd in 1880 bij Scott & Co te Greenock, 2108 ton, varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Oceaan” te Amsterdam. Het schip werd in 1901 voor £ 4.250,- verkocht in Genua.

           In de jaren 1902/1903 staat in de Staat der Nederlandsche Zeemacht en Koopvaardij geen kapitein Ritsma meer vermeld.

 

Overige bijzonderheden

13 maart 1894

Harlingen:

Het thans alhier liggende driemastschoenerschip, de Adelaar, laatst bevaren door kapitein Ritsma, is uit de hand verkocht (prijs geheim) aan de heer N. Kranenborg te Midwolda. Het schip zal bevaren worden door kapitein Middel.

(De Adelaar (ex-Allegro) werd in 1850 gebouwd in het buitenland, in Stettin (het vroegere Szczecin) in Polen. In 1883 kocht M. van Neck te Nieuwediep de driemastschoener. In 1903 strandde het schip bij Warnemünde en werd verkocht

Bron: www grotezeilvaart.nl

 

NRC 14 maart 1894

Harlingen, 13 maart. Het alhier in winterlaag liggende Nederlandse driemast schoenerschip ADELAAR, in eigendom toebehoord hebbende aan de heer M. van Neck te Nieuwediep (opm: laatst bevaren door kapt. M. Ritsma), is uit de hand verkocht tot geheime prijs aan de heer N. Kranenborg te Midwolda, en zal bevaren worden door kapt. H. Middel.

 

De Dorpsbode 39(14):1985.Bijdrage 22 veronderstelt dat kapitein Ritsma in de periode 1894-1901 als stuurman op stoomschepen heeft gevaren.

In het kasboek van het pensioenfonds “Goede Voorzorg” wordt in 1908 een “straf” geboekt van 25 cent. Dit duidt op een honorair deelnemerschap van het Fonds.

 

Dagblad Scheepvaart 22 februari 1902

Op 20 februari is te Genua aangekomen het s.s. CYCLOPS. (opm: eerste zeetijding na verkoop van dit Nederlandse schip)

 

 

Datum vanaf: 1888
Kapitein: Ritsma, Marten Foppes
Overige informatie: 0

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten