Inloggen
NOORDSTER - ID 9291


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1879-05-26 / 1895-03-24 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1879
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Material Hull: Iron
Construction Data

Scheepsbouwer: Rijkee & Co., Rotterdam/Katendrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Launch Date: 1879-01-18
Delivery Date: 1879-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 180.00 Net tonnage
 
Length 1: 30.50 Meters Registered
Beam: 6.50 Meters Registered
Depth: 3.30 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1879
Datum agenda: 1879-05-26
Register nr: 0
Scheepsnaam: NOORDSTER
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Roest, D.
Plaats: Rotterdam
Opmerkingen: zeebrief
1879-05-27, min. beschikking uitreiking zb199-1879-05-23

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1879-05-26 NOORDSTER
Manager: Jan Vroege, Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Jan Vroege, Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Alblasserdam / Netherlands
Callsign: PNBT

Ship Events Data

1889-11-19: Damaged
Rotterdam, 19 november 1889. Volgens telegram uit Londen is het schip NOORDSTER, kapt. Smit, van Maracaibo naar Rotterdam, heden met verlies van voormaststeng te Falmouth aangekomen.
1891-10-00:
Londen, 19 oktober 1891. Het schip (opm: schoener) NOORDSTER, kapt. R.R. Lukkien, op 4 oktober van Liverpool naar Rotterdam vertrokken, is uit zee naar eerstgenoemde haven teruggekeerd met verlies van enige zeilen.
1895-03-24: Final Fate: Wrecked

24.03.1895: Om 04.30 uur gestrand tijdens mistig weer met hoge zee in de Compton Bay, Isle of Wight en verloren gegaan. De 7 bemanningsleden werden gered door de reddingboot van Brook. Het schip was op weg van Maracaibo naar Hamburg met een lading divi-divi en hout.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt D.Roest als gezagvoerder gedurende:

*   1876 t/m 1879 van de 2/msch “Zeus” ex Jupiter, gebouwd in 1849 te Wismar, 148 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam. Het schip werd in 1879 verkocht voor kolenhulk;

*   1880 t/m 1888 van de ijzeren 2/msch “Noordster”, gebouwd in 1879 te Rotterdam, 180 ton n.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1879
Kapitein: Roest, D.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt O.Smit als gezagvoerder gedurende:

  • * 1889 t/m 1891 van de ijzeren 2/msch “Noordster”, gebouwd in 1879 te Rotterdam, 180 ton n.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam;

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1889
Kapitein: Smit, O.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Roelf Lukkien werd geboren op 27 oktober 1840 te Beneden Verlaat/Veendam als zoon van de schipper Remmelt Roelfs Lukkien en Grietje Harms de Beij.

Roelf trouwde op 17 januari 1866 te Veendam als zeeman met Grietje Duintjer, geboren te Westerdiep/Veendam op 12 augustus 1842 als dochter van schipper Derk Hindriks Duintjer en Gepke Ottes Post. Grietje overleed op 16 februari 1920 te Rotterdam, 77 jaar, weduwe.

Geen overlijdensakte gevonden van Roelf Remmeltz.

 

Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen vermelden Roelf als zeeman in 1866, als schipper in 1867, 1869, als zeeman in 1876 en als schipper/zeekapitein in 1879, 1883.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

R.R.Lukkien was effectief lid van het zeemanscollege “De Harrmonie” te Wildervank met vlagnummer 16 in de periode 1868 t/m 1874 en als R.R.Lukkien Jr met vlagnummer 16 in de periode 1875 t/m 1901.

R.R.Lukkien Jr was effectief lid van het zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” te Veendam met vlagnummer E2 resp. 29 in de periode 1868 t/m 1875.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt R.R.Lukkien als gezagvoerder gedurende:

*    1867 t/m 1889 van de 2-mastschip “Hoop”, gebouwd in 1866 te Wildervank, 133 ton o.m., varend voor G.Herwig te Veendam. Het schip werd in 1889 verkocht naar Duitsland.

R.R.Lukkien Jr was gezagvoerder gedurende:

*    1891 t/m 1892 van de ijzeren 2-mastschoener “Noordster”, gebouwd in 1879 te Rotterdam, 180 ton n.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam.

 

Monsterrollen op site van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen vermelden Roelf Lukkien op:

03 januari 1881, schoener “Hoop”, kapitein R.R.Lukkien Jz. Voorts een matroos.

15 februari 1882, schoener “Hoop”, schipper Roelf Lukkien, 41 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman en 2 matrozen.

16 februari 1885, schoener “Hoop”, schipper Roelf Lukkien, 44 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman kok en 2 matrozen.

26 februari 1886, schoener “Hoop”, schipper Roelf Lukkien, 45 jaar uit Wilderrvank. Voorts stuurman, kok en een matroos.

19 februari 1887, schoener “Hoop”, schipper Roelf Lukkien, 46 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos.

 

In de 5 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt gesproken van Roelf Lukkien.

Het overzicht luidt:

1881 – 1887                 schipper op de schoener “Hoop”                                                                          40-46 jaar

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1891
Kapitein: Lukkien, Roelf Remmelts
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

H.Ufken was in 1896 kapitein van de ijzeren bark “Johanna”, gebouwd in 1890 door Rijkee & Co te Katendrecht, varende voor J.Vroege te Alblasserdam052

 

Bouma025 vermeldt van H.Ufkes als gezagvoerder gedurende:

*   1893 t/m 1895 van de ijzeren 2/msch “Noordster”, gebouwd in 1879 te Rotterdam, 180 ton n.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam. Het schip is in 1895 op Wight gestrand en wrak geraakt;

*   1896 van de stalen bark “Johanna”, gebouwd in 1890 te Rotterdam, 1100 ton n.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1893
Kapitein: Ufken, H.
Overige informatie: 0

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten