Inloggen
BATAVIER IV - ID 843


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1903
Nat. Official Number: 4259 ROTT 1903
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Well deck
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Gourlay Bros. & Co., Dundee, Great Britain
Werfnummer: 204
Launch Date: 1903-00-00
Delivery Date: 1903-01-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Gourlay Bros. & Co., Dundee, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 2000
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (24 , 38 & 62 - 36)
Speed in knots: 14
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1569.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 866.00 Net tonnage
Deadweight: 1070.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 73000 Cubic Feet
Bale: 67000 Cubic Feet
 
Length 1: 79.31 Meters Registered
Beam: 10.70 Meters Registered
Depth: 4.39 Meters Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
72 32 0 0 0 104
Ship History Data

Date/Name Ship 1903-01-00 BATAVIER IV
Manager: Firma Wm H. Müller & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Wm H. Müller & Co's Algemeene Scheepvaart Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NGRD

Date/Name Ship 1926-04-06 BATAVIER IV
Manager: Wm H. Müller & Co. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Wm H. Müller & Co. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCYZ

Date/Name Ship 1941-03-00 WESTERN ISLES (HMS)
Manager: Royal Navy, Great Britain
Eigenaar: Royal Navy, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Great Britain

Date/Name Ship 1946-07-06 ZEEAREND (HR. MS)
Manager: Koninklijke Marine, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Marine, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands

Ship Events Data

1927-03-23: Liggende te Rotterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 1735 Z ROTT 1927
1940-06-02: De ‘BATAVIER IV’; die in de meidagen van 1940 te London lag, werd op 2 juni 1940 door de Britse Marine ‘overgenomen’. Sinds 1940 als HMS. ‘EASTERN ISLES’ in gebruik als stafschip bij de onderzeebootdienst van de Britse Royal Navy te Tobermory, in maart 1941 verdoopt in HMS. ‘WESTERN ISLES’.
1946-06-24: Aan de Nederlandse Regering overgedragen en op 6 juli 1946 door de Koninklijke Marine overgenomen. Bij de N.V. Dok- & Werf Maatschappij ‘Wilton-Feijenoord’ verbouwd tot opleidingsschip. Machine en ketels verwijderd en op 16 november 1946 in dienst gesteld als HR.MS.’ZEEAREND’, eerst te Rotterdam, later te Den Helder.
1971-10-08: Final Fate:
Buiten dienst gesteld, op 14 juli 1972 van de sterkte afgevoerd en op 14 november 1972 door de Dienst der Domeinen voor NLG. 67.210,- voor sloop verkocht aan Frank Rijsdijk-Holland V.o.f., Hendrik-Ido-Ambacht. Zij lag zeker tot in de zomer van 1973 te Hendrik-Ido-Ambacht, werd verkocht aan de Firma van Castricum & Co., Rotterdam, die haar weer doorverkocht aan Hierros Ardes S.A., Bilboa (Spanje). Zij arriveerde op 19 oktober 1973 op haar laatste reis te Bilboa, gesleept door de Duitse sleepboot ‘FAIRPLAY XI’.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1909
Kapitein: Berg, Jan van den
Overige informatie: 0

Familiegegevens

 

Everhardus Harmannus Jacobus werd geboren op 18.09.1886 te Veendam als z.v. Jakob Zeeven (onderwijzer) en Elisabeth Bakker. https://www.wiewaswie.nl/nl/detail/18829130

E.H.J. (25) trouwde op 12.12.1911 te Dordrecht met Julie Marie Madelaine Hombroek – geb. op 31.03.1890 te Dordrecht– d.v. Jacobus Hombroek en Magthilda Maria Bindels. https://www.wiewaswie.nl/nl/detail/23882610

E.H.J. overleed op 13 okt. 1945 te Clacton on Sea, Essex, Engeland (59)

E.H.J. werd begraven op Mill Hill Cemetry, Londen – Netherlands Field of Honour. https://nl.findagrave.com/memorial/151251754/everhardus-harmannus_jacobus-zeeven

 

Kinderen

-    Everhardus Harmannus Jacobus – geb. 28.06.1914 te Rotterdam.

-    Adriana Julie – geb. 11.09.1923 te Rotterdam.

 

Opleiding

 

Behaalde het diploma 3e stuurman grote zeilvaart A (met aanv. stoomvaart) in dec. 1894 te Rotterdam.

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart op 27.02.1908 te ’s-Gravenhage.

Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart op 14.06.1911 te ’s-Gravenhage.

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart op 06.02.1914 te ’s-Gravenhage.

 

 

De schepen van de kapitein

*   1919 1e stm. van het s.s. BANDOENG – geb. in 1910

*   1920 gezagv. van het s.s. GRAAF ADOLF – geb. in 1918

*   1936 gezagv. van het s.s. BATAVIER II

*   1936 gezagv. van het s.s. BATAVIER III

*   1938 gezagv. van het s.s. BATAVIER IV

*   1940 gezagv. van het s.s. BATAVIER IV 

*   1945 gezagv. van het s.s. BATAVIER II 

 

Overige bijzonderheden

Was eerste stuurman op het s.s. BANDOENG van de Rott. Lloyd, toen dit schip op 22.02.1917 werd getorpedeerd door de Duitse U-boot 21. Alle opvarenden werden gered.

 

Heeft gevaren als gezagvoerder bij de Scheepvaart Mij. ‘Oranje Nassau’.

Later gezagvoerder bij de Batavier Lijn.

 

Voer als passagier terug naar Nederland en verdronk. Zijn lichaam spoelde op 23.10.1945 aan op de Engelse kust en werd begraven op de begraafplaats te Clacton-on-Sea. Later herbegraven op Mill Hill Cemetry, Londen – Netherlands Field of Honour.

 

Verslagen:

Het verslag van de RvdS 1920 Nr. 70 – s.s. GRAAF ADOLF aan de grond gelopen op 16.09.1920.

Het verslag van de RvdS 1936 Nr. 38 – s.s. BATAVIER II – aanvaring met m.s. GRIETJE op de Noordzee.

Het verslag van de RvdS 1936 Nr. 84 – s.s. BATAVIER III – op 13.05.1936 vermissing van een passagier gedurende de reis.

Het verslag van de RvdS 1938 Nr. 107 – s.s. BATAVIER IV – aanvaring met m.s. MARY op 23.03.1938.

 

Zeeven, E.H.J.

Bekende onderscheidingen: BL, OBE.

BRONZEN KRUIS met EERVOLLE VERMELDING – K.B. no. 8 van 3 april 1941.

Ontving per brief van 28 juni 1945 een BRONZEN LEEUW ter vervanging van deze onderscheiding.

Gezagvoerder ter Koopvaardij, kapitein van het s.s. BATAVIER IV.

en

HONORARY OFFICER 1n the MOST EXELLENT ORDER of the BRITISH EMPIRE (GB) – jaar 19??. 

Captain, master of the s.s. BATAVIER IV.

(Bron: ARA 2.16.32 inv. 253; BL/BK blz. 237; Koopv. Blz. 6,25,51)

 

 

Datum vanaf: 1938
Kapitein: Zeeven, Everhardus Harmannus Jacobus

Familiegegevens

 

Everhardus Harmannus Jacobus werd geboren op 18.09.1886 te Veendam als z.v. Jakob Zeeven (onderwijzer) en Elisabeth Bakker. https://www.wiewaswie.nl/nl/detail/18829130

E.H.J. (25) trouwde op 12.12.1911 te Dordrecht met Julie Marie Madelaine Hombroek – geb. op 31.03.1890 te Dordrecht– d.v. Jacobus Hombroek en Magthilda Maria Bindels. https://www.wiewaswie.nl/nl/detail/23882610

E.H.J. overleed op 13 okt. 1945 te Clacton on Sea, Essex, Engeland (59)

E.H.J. werd begraven op Mill Hill Cemetry, Londen – Netherlands Field of Honour. https://nl.findagrave.com/memorial/151251754/everhardus-harmannus_jacobus-zeeven

 

Kinderen

-    Everhardus Harmannus Jacobus – geb. 28.06.1914 te Rotterdam.

-    Adriana Julie – geb. 11.09.1923 te Rotterdam.

 

Opleiding

 

Behaalde het diploma 3e stuurman grote zeilvaart A (met aanv. stoomvaart) in dec. 1894 te Rotterdam.

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart op 27.02.1908 te ’s-Gravenhage.

Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart op 14.06.1911 te ’s-Gravenhage.

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart op 06.02.1914 te ’s-Gravenhage.

 

 

De schepen van de kapitein

*   1919 1e stm. van het s.s. BANDOENG – geb. in 1910

*   1920 gezagv. van het s.s. GRAAF ADOLF – geb. in 1918

*   1936 gezagv. van het s.s. BATAVIER II

*   1936 gezagv. van het s.s. BATAVIER III

*   1938 gezagv. van het s.s. BATAVIER IV

*   1940 gezagv. van het s.s. BATAVIER IV 

*   1945 gezagv. van het s.s. BATAVIER II 

 

Overige bijzonderheden

Was eerste stuurman op het s.s. BANDOENG van de Rott. Lloyd, toen dit schip op 22.02.1917 werd getorpedeerd door de Duitse U-boot 21. Alle opvarenden werden gered.

 

Heeft gevaren als gezagvoerder bij de Scheepvaart Mij. ‘Oranje Nassau’.

Later gezagvoerder bij de Batavier Lijn.

 

Voer als passagier terug naar Nederland en verdronk. Zijn lichaam spoelde op 23.10.1945 aan op de Engelse kust en werd begraven op de begraafplaats te Clacton-on-Sea. Later herbegraven op Mill Hill Cemetry, Londen – Netherlands Field of Honour.

 

Verslagen:

Het verslag van de RvdS 1920 Nr. 70 – s.s. GRAAF ADOLF aan de grond gelopen op 16.09.1920.

Het verslag van de RvdS 1936 Nr. 38 – s.s. BATAVIER II – aanvaring met m.s. GRIETJE op de Noordzee.

Het verslag van de RvdS 1936 Nr. 84 – s.s. BATAVIER III – op 13.05.1936 vermissing van een passagier gedurende de reis.

Het verslag van de RvdS 1938 Nr. 107 – s.s. BATAVIER IV – aanvaring met m.s. MARY op 23.03.1938.

 

Zeeven, E.H.J.

Bekende onderscheidingen: BL, OBE.

BRONZEN KRUIS met EERVOLLE VERMELDING – K.B. no. 8 van 3 april 1941.

Ontving per brief van 28 juni 1945 een BRONZEN LEEUW ter vervanging van deze onderscheiding.

Gezagvoerder ter Koopvaardij, kapitein van het s.s. BATAVIER IV.

en

HONORARY OFFICER 1n the MOST EXELLENT ORDER of the BRITISH EMPIRE (GB) – jaar 19??. 

Captain, master of the s.s. BATAVIER IV.

(Bron: ARA 2.16.32 inv. 253; BL/BK blz. 237; Koopv. Blz. 6,25,51)

 

 

Datum vanaf: 1940
Kapitein: Zeeven, Everhardus Harmannus Jacobus

Afbeeldingen


Omschrijving: BATAVIER IV aan de werf van Wilton te Rotterdam, opname omstreeks 1910.
Collectie: Holswilder, P.
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Werf

Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: BATAVIER IV
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving:
Collectie: Pilkes, D.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: BATAVIER IV
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: BATAVIER IV aan de Boompjes
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: Deze foto van de BATAVIER IV is te dateren tussen september 1939 en mei 1940.
Collectie: Schell, W.A
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: BATAVIER IV (foto Alex de Herder)
Collectie: Plokker, Hugo
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Oorlogsschildering

Omschrijving: WESTERN ISLES
Collectie: van der Linden, Henk
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Oorlogsschildering

Omschrijving: Hr. Ms. ZEEAREND
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: Als Hr.Ms. ZEEAREND gesloopt. Foto genomen op 24 juni 1973 bij de sloperswerf, Frank Rijsdijk-Holland, te Hendrik Ido Ambacht.
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Pilkes, D. (Dirk)
Onderwerp: Werf
Algemene informatie

 

NRC 081209
Maassluis, 7 december. Hedenavond 05.45 uur had er ter hoogte van Maassluis een aanvaring plaats
Tussen het naar Londen vertrekkende stoomschip BATAVIER IV en de door de sleepboot ROZENBURG binnen gesleept wordende logger SCH 428. Deze werd zodanig aan het voorschip getroffen dat hij in zinkende staat aan de Rozenburgse wal aan de grond werd gezet. Het volk werd gered door de sleepboot KEVER. De BATAVIER IV liep uit zijn  roer en aan de wal van Rozenburg aan de grond. Met het getij kwam het stoomschip zonder assistentie vlot en zette de reis voort.

AH 241209
Raad voor de Scheepvaart. De Raad voor de Scheepvaart behandelde hedenmiddag het ongeval overkomen aan de Scheveningse logger „Admiraal de Ruyter", (Sch 421) eigenaars Jacob den Dulk en Zoon.
De logger was op de Nieuwen Waterweg bij Maassluis aangevaren door de BATAVIER IV en gezonken. De 7e december 1909 's middags omstreeks vier uur kwam de logger uit zee en werd met een tweede logger de Nieuwe Waterweg opgesleept. Bij de Hoek van Holland waren de lichten opgestoken. Volgens de door de schipper van de logger voor de kantonrechter te Schiedam afgelegde scheepsverklaring had men steeds de zuidwal gehouden. Even beneden Maassluis was de andere logger door een andere sleepboot overgenomen, plotseling had men toen de BATAVIER IV zien aankomen, die op het schip aanvoer, en door welks voorsteven de steven van de logger aan bakboordzijde was ingedeukt, ten gevolge waarvan de logger zonk. In de scheepsverklaring voor de Nederlandse consul te Londen afgelegd door de kapitein van de BATAVIER IV werd meegedeeld, dat de BATAVIER IV de Waterweg uitstomende, bij Maassluis, zowel aan stuurboord als aan bakboord een sleepboot had waargenomen, alleen achter de eerste zag men de lichten van een gesleept wordend schip en even te voren had men waargenomen dat de sleepboot aan stuurboord een schip van die aan bakboord had overgenomen. Toen zag men eensklaps achter de sleepboot aan bakboord een groen licht en een donker voorwerp. Er werd stuurboord gegeven, daarna hard stuurboord en tegelijkertijd werd volle kracht achteruit geslagen. Een aanvaring volgde ten gevolge waarvan de BATAVIER IV aan den grond voer. Zij kwam zonder assistentie weer vlot. De schipper van de ADMIRAAL DE RUYTER bevestigde de scheepsverklaring. De stuurman van de logger Jacob Kous deelde mee, dat hij de beide lichten van de BATAVIER IV reeds gezien had, nog voor de tweede logger door de andere sleepboot was overgenomen. Even voor de aanvaring zag getuige alleen het groene (stuurboords) vuur van de BATAVIER IV. Hij had toen bakboord-roer (oud commando) gegeven, om nog dichter bij de zuidwal te komen en aldus zo mogelijk vrij te blijven. Volgens dezen getuige hadden er wel twee Batavier’s tussen de beide sleepboten kunnen passeren.

AH 251209
Raad voor de Scheepvaart. ( Vervolg.) De get. deelde nog mee, dat noch de sleepboot va de ADMIRAAL DE RUYTER, noch de BATAVIER stoten op de stoomfluit gegeven hadden. Op het allerlaatste ogenblik had de stuurman nog stuurboord-roer gegeven. De kapitein van de sleepboot (de ROZENBURG), J. Verschoor, die de beide loggers gesleept had, verklaarde dat beide schepen — de ADMIRAAL DE RUYTER was de achterste — goed brandende lichten gehad hadden. De sleepboot stoomde langzaam, doch kwam haast niet vooruit, doordat het eb was. De SCH 421 gierde absoluut niet; zij lag recht achter de sleepboot. Van de aanvaring had deze get. pas iets gemerkt, toen de tros brak. Van de BATAVIER had get. alleen het toplicht en het rode bakboordslicht gezien. De aanvaring gebeurde op een recht gedeelte van de Waterweg. De heer Kotting, lid van de Raad, vestigde er de aandacht van de kapitein op, dat hij in strijd met het reglement het voorste van de beide schepen, die hij sleepte, het eerst had losgelaten. Daardoor verkeerde men aan boord van de BATAVIER blijkbaar in de mening, dat het 't achterste schip was, dat losgelaten werd, en niet het voorste. (De ADMIRAAL DE RUYTER lag op een grote afstand, ongeveer 80 vaam, achter de sleepboot.) De gezagvoerder van de BATAVIER IV, W.J. Wilkens, deelde mee dat het schip te 04.50 van Rotterdam naar Londen was vertrokken. Bij Maassluis aan dek komend — hij was beneden geweest om de tickets te controleren — had get. aan stuurboord boeg een zwart voorwerp gezien, zonder licht, even nadat de uitkijk driemaal geblazen had. Op de brug komend, zag get. het rode licht van een vaartuig, dat later de DE RUYTER bleek te zijn. Dadelijk daarop volgde de aanvaring. De loods J. v. d. Berg, die zich aan boord van de BATAVIER IV bevond, verklaarde, dat men aan boord van de BATAVIER plotseling een flauw groen lichtje gezien had aan stuurboord. En even later zag men ook een rood licht. De logger moest volgens dezen getuige een heel eind uit de koers zijn geweest en dwars achter de sleepboot hebben gehangen. Door de aanvaring werd de stuurboord ankerkluis van de BATAVIER ingevaren. De 1e stuurman J.E. Vegter van de BATAVIER IV, was op de brug met de loods, toen de aanvaring plaats had. Hij verklaarde in dezelfde geest als de loods, evenals de roerganger J. Barendrecht. De matroos C. Reedijk die de uitkijk had, verklaarde eerst een zwart voorwerp gezien te hebben aan stuurboord boeg, even later een rood en groen licht, en dadelijk daarop had de aanvaring plaats. De Raad zal later uitspraak doen.