Inloggen
MUTATIO - ID 7933


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1897-04-14 / 1918-01-03 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1896
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 5149 GRON 1896
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Masten: One mast
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma H. Kroese, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1896-07-00
Technical Data

Gross Tonnage: 81.16 Gross tonnage
Net Tonnage: 65.02 Net tonnage
 
Length 1: 23.51 Meters Length overall (Loa)
Beam: 5.02 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.16 Meters Depth, moulded
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1897
Datum agenda: 1897-04-14
Register nr: 0
Scheepsnaam: MUTATIO
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Dik, J.
Plaats: Groningen
Opmerkingen: eerste
1897-04-14, uitreiking60-

Ship History Data

Date/Name Ship 1897-04-14 MUTATIO
Manager: Jan Dik, Wildervank, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Dik, Wildervank, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Wildervank / Netherlands
Callsign: PMJF

Date/Name Ship 1905-03-02 MUTATIO
Manager: Poppo Dik, Wildervank, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Poppo Dik, Wildervank, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Wildervank / Netherlands
Callsign: PMJF

Date/Name Ship 1917-06-18 MUTATIO
Manager: Jan Dallinga (slager), Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Dallinga (slager), Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PMJF
Additional info: Aankoopprijs Fl. 12.500,--

Date/Name Ship 1917-06-26 MUTATIO
Manager: Jan Dallinga, Hendrik Schuur, Franciscus Johannes Bonninga, Engel Beck en Gerrit Mulder Bzn, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Dallinga, Hendrik Schuur, Franciscus Johannes Bonninga, Engel Beck en Gerrit Mulder Bzn, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PMJF
Additional info: Aankoopprijs Fl.13.500,--

Date/Name Ship 1918-00-00 MUTATIO
Manager: Albert Schulze, Hamburg, Germany
Eigenaar: Albert Schulze, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: LGWV

Ship Events Data

1900-03-00: Damaged
NRC 24.03.1900: Londen, 23 maart. De Nederlandse ijzeren tjalk MUTATIO, van Groningen naar Christiania, liep te Egersund binnen met verlies van twee boten, gebroken grote boom en dekschade.
1908-11-00: Collision
PGC 18.11.1908: Hamburg, 16 november. De te Wildervank thuisbehorende tjalk MUTATIO, kapt. J. Dik, is in Reiherstieg met een lichter in aanvaring geweest en werd daardoor zo ernstig beschadigd aan de huid en de reeling dat het gerepareerd dient te worden.
1909-05-24: Collision
Kopenhagen, 24 mei 1909. Het Zweedse stoomschip OESTEROEN is heden inkomend bij Trekroner in aanvaring geweest met de Nederlandse tjalk MUTATIO, kapt. Dik, met cement van Aalborg naar Koningsbergen bestemd. Van de tjalk is de boeg ingedrukt; het schip is echter betrekkelijk dicht.
1917-06-00: Sale/Verkoop
GM: Tjalkschip ‘MUTATIO’. Met de winst van de ‘Martha’ op zak werd Gerrit Mulder Bzn. op 26 juni 1917 voor 1/5 deel mede-eigenaar van de 65,02 NRT grote ijzeren tjalk ‘Mutatio’. De tjalk was in juli 1896 volbouwd door scheepsbouwmeester Hendrik Kroeze in Hoogezand. De afmetingen waren 23,51 x 5,02 x 2,16 meter. Het schip kreeg destijds brandmerk 5149 Gron 1896. De eerste eigenaar was schipper Jan Dik uit Wildervank. Op 2 maart 1905 werd Poppo Dik de volgende eigenaar en deze verkocht de ‘Mutatio’ op 18 juni 1917 voor ¦12.500 aan Jan Dallinga, slager en later reder te Delfzijl. Dallinga pakte snel een stuk winst en verkocht acht dagen later 4/5 deel voor 4 x ¦2.700 aan F.J. Bonninga, H. Schuur, E. Beck en Gerrit Mulder Bzn, allen te Groningen.

Hoe de heren speculanten het schip vervolgens hebben geëxploiteerd is niet meer na te gaan. In 1918 verkochten zij de tjalk onder behoud van naam aan schipper Albert Schulze uit Hamburg.
1918-01-03: Abandoned
Op 3 januari 1918 is het schip op de Noordzee lekgeslagen, te Cuxhaven binnengesleept en verkocht.
1918 : 3 januari 1918, onder gezag van schipper Franciscus Johannes Bonninga , onderweg van Sundsvall naar Nederland, op de Noordzee tijdens slecht weer lek geslagen en verlaten door de bemanning.
1919-06-30: Damaged
Halmstad, 30 juni 1919, Het Zweedse ss “Fenris” (484brt/1909blt) heeft hier binnengesleept de tjalk “Mutatio”, welke op reis was van Emden naar Gothenburg met kolen en bij Nidingarna in ontredderde toestand met een gebroken roer ronddreef
1920-00-00: History
In februari 1920 werd door Germanischer Lloyd nog een survey uitgevoerd, maar sinds 1926 staat de tjalk niet meer geregistreerd en zo loopt het spoor dood.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Jan Dik werd geboren te Amsterdam in de Kleine Katterburgerstraat 110 op 27 september 1840 1841 als zoon van de werkman Poppe Jans Dik en de werkvrouw Idegje Jans Botten, beiden uit Wildervank.

Hij trouwde op 21 januari 1869 te Wildervank als stuurman met Pietje Meijer, geboren te Wildervank 05 oktober 1836 als dochter van de zeekapitein Edo Alberts Meijer en Margaretha Carolina Wilhelmina Leisewits.

Jan overleed op 27 december 1919 te Veendam, 79 jaar, zonder beroep.

In BS-akten wordt hij vermeld als schipper in 1869, 1875, 1877 en 1900.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Jan Dik was effectief lid van het zeemanscollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 44 in de periode 1870 t/m 1885.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Dik als gezagvoerder gedurende:

*    1870 t/m 1876 van de tjalk “Hoop”, gebouwd in 1869, bouwlocatie niet vermeld, 66 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank. Het schip ging in 1876 in de binnenvaart;

*    1897 tot nà 1900 van de tjalk “Mutatie”, gebouwd in 1896, bouwlocatie niet vermeld, 82 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank.

 

Het bestand aan monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen kent 6 rollen met de naam van Jan Dik, geboren 1842, en wel:

08 februari 1862, galjoot Wilhelmine”, schipper Edo Alberts Meijer, 53 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok, matroos Jan Dik, 21 jaar uit Wildervank en 2 lichtmatrozen.

13 februari 1864, galjoot “Wilhelmine”, schipper Edo Alberts Meijer, 55 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman Jan Dik, 23 jaar uit Wildervank, kok, 2 matrozen en een kajuitwachter.

25 januari 1865, galjoot “Wilhelmine”, schipper Edo Alberts Meijer, 56 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman Jan Dik, 24 jaar uit Wildervank, 2 matrozen en een lichtmatroos.

16 februari 1867, galjoot “Wilhelmine”, schipper Edo Alberts Meijer, 58 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman Jan Dik, 26 jaar uit Wildervank, kok, koksmaat, 2 matrozen en een  lichtmatroos.

14 april 1898, tjalk “Mutatis”, kapitein Jan Dik, 57 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, matroos en dekjongen.

24 april 1899, tjalk “Mutatis”, kapitein Jan Dik, 59 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman en kok.

 

In de 6 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt gesproken van Jan Dik (dus niet Johannes)

Het overzicht luidt:

1862                   matroos op de galjoot “Wilhelmine” onder Ado Alberts Meijer (laters schoonvader) 21 jaar

1864-1867        stuurman op de galjoot “Wilhelmine” onder Ado Alberts Meijer                                      23-26 jaar

1898-1899        kapitein op de tjalk “Mutatis”                                                                                                   57-59 jaar

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1897
Kapitein: Dik, Jan

Kapt/ eigenaar tjalk "MUTATIO " Id  7933.

periode 1905-1917.

Datum vanaf: 1905
Kapitein: Dik, Poppo

Datum vanaf: 1917
Kapitein: Bonninga, Franciscus Johannes
Overige informatie: wonende te Groningen.

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1898-04-14
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: MUTATIS
Schipper: Dik, Jan
Scheepstype: tjalk
Grootte: 78

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: Foto genomen ongeveer 1912 in het Reitdiep. Aan dek kapitein Poppo Dik , met pet, en dochter Pia en een bemanningslid.
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Kade
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten