Inloggen
TWEE BROEDERS - ID 6734


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1891-04-25 / 1911-04-04 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1890
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Niestern & te Velde, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1890-12-00
Technical Data

Gross Tonnage: 81.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 64.00 Net tonnage
Deadweight: 130.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 23.95 Meters Length overall (Loa)
Beam: 4.98 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.18 Meters Depth, moulded
Draught: 1.99 Meters Draught, maximum
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1891
Datum agenda: 1891-04-25
Register nr: 0
Scheepsnaam: TWEE BROEDERS, DE
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Rasker, D.F.
Plaats: Groningen
Opmerkingen: ja
1891-04-25, uitvoering54-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1891-00-00 TWEE BROEDERS
Manager: Derk Frederik Rasker & Geert & Harmannus Bodewes, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Derk Frederik Rasker & Geert & Harmannus Bodewes, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PVFM

Date/Name Ship 1897-00-00 TWEE BROEDERS
Manager: Gebr. G. & H. Bodewes (Geert & Harmannus), Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Gebr. G. & H. Bodewes (Geert & Harmannus), Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PVFM
Additional info: Kapt. Wilmink.

Date/Name Ship 1906-00-00 ELISABETH FROUKINA
Manager: Willem Tjerk Kunst, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Willem Tjerk Kunst, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PVFQ

Date/Name Ship 1909-00-00 RES NOVA
Manager: H. van der Laan, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: H. van der Laan, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PRGQ

Ship Events Data

1909-12-07: Het Nieuws van de dag: 09-12-1909: Londen, 7 december 1909. De Nederlandse tjalk RES NOVA, kapt. H. van der Laan, met soya koeken naar Holbach (opm: Holbæk), is met lekkage aldaar aangekomen.
NRC 11-12-1909: Kopenhagen, 9 december. Volgens nader bericht is het schip RES NOVA dat te Holbæk met lekkage arriveerde (opm: NRC 08-12-1909), op een onbekend voorwerp gestoten. Ongeveer 30 ton der lading zijn beschadigd.
1911-04-04: Final Fate:
04-04-1911: Op het strand van Leba (Kust van Pommeren) gestrand en uit elkaar geslagen. De bemanning bestaande uit de Schipper, bestman en jongen, evenals zijn vrouw en 2 kinderen door middel van wippertoestel aan land gebracht. De Res Nova had van de scheepvaartinspectie een bewijs van deugdelijkheid ontvangen, echter had nog geen uitwateringscertificaat. Zonder dit stuk heeft zij een reis gedaan van Deventer naar London en terug op Kuilenburg. Gedurende de winter heeft het schip te Vreeswijk stil gelegen. Vandaar werd het bevracht van Neuss a/d Rijn bevracht met lijnkoeken naar Danzig. De expert van de Scheepvaartinspectie te Rotterdam is aldaar aan boord geweest. Hij gelastte de aanbrenging van het uitwateringsmerk en een ruimbalk, maar daar het schip bevracht was, werd toegestaan dat dit later gebeurde. Op de reis van Neuss naar Danzig is het schip door de inspecteur in het derde district ter Vliereede aangehouden wegens het ontbreken van het uitwateringsmerk, doch weer vrijgelaten op de belofte van de schipper, dat het te Danzig zou worden aangebracht. Op de doorreis te Amsterdam heeft de schipper zijn Rijnpatent verkregen en zijn rijnmerken aangebracht. Volgens deze moest zijn vrijboord 30 cm bedragen. De schipper meent echter dat zijn uitwateringsmerk op zoutwater 25 cm toestaat. De schipper heeft voor de stuwage van de lijnkoeken zelf verzorgd. De koeken op de platte zijde geladen nae de laatste laag op de smalle zijde. Het schip was niet vol en de lading niet afgedekt. Het schip was naar behoren van zeilen, kompas en octant voorzien, kaarten en zeilaanwijzingen waren aanboord. Van het Vlie is gezeild naar Brunsbüttel vervolgd door het Kieler Kanaal van daar is koers gezet via Bulklichtschip naar Gedserrif op Darsser Ort aangestuurd, en van daar langs Kaap Arcona naar de zuidkust van Bornholm. Hoewel het weer ruw was en er een stijve westelijke wind woei, gebeurde er niets bijzonders. 3 april, 8.00 uur nabij de zuidpunt van Bornholm Due Odde begon de zee hoger op te lopen trok de wind aan en werd er 2 reven gestoken op het grootzeil. De pompen bleken bij peiling lens te zijn. Het weer werd ruwer. Kluiver en jager werden vastgezet. De wind nam in kracht voordurend toe naar gissing was men 24 mijl uit de Pommerense kust. De stagfok werd vastgezet verder zeilen bleek onmogelijk, er werd bijgedraaid en het schip met de kop op zee gelegd. Omstreeks middernacht sloeg een stortzee over het dek, die alles waaronder de boot meesleurde. Het schip was onbestuurbaar en dreef nu snel op de kust aan. Om 1.00 werd het licht van Scholpin gezien en daaraan bemerkt dat men snel op land aandreef. Toen het schip om 12.00 een zware stortzee over kreeg , had het al slagzij over S.B. gekregen, maar er viel niet aan te denken de lading te shiften. Bij het aanbreken van de dag is de noodvlag gehesen, maar hulpverlening aan het schip was ondenkbaar. Ankeren zou de ondergang van het schip versneld hebben. 's morgens om 9.00 is het schip gestrand, 5 mijl oostelijk van Leba. Men stond in de kajuit tot aan het middel in het water, beurtelings de kinderen van 4 en 6 jaar op de arm houdend. Met een vuurpijltoestel werd door de bemanning van de reddingspost Leba een lijn overgeschoten. Men wist het wippertoestel vast te krijgen en daarmee alle opvarenden gered. NB : De Duitse schoener “Miranda” strandde in diezelfde nacht en allen werden eveneens door de zelfde reddingbrigade van Leba gered op de kapitein na. Tezelfder tijd strandde een derde schip een 2 mast schoener waarbij alle opvarende omkwamen.
1911-04-05: De Tijd 05-04-1911: Een Nederlandsch schip gestrand. Stolp, 4 April. (Reuter). Het bij Leba gestrande Nederlandsche zeilschip heet de "RES NOVA", kapitein Hendrik van der Laan, en was op weg van Neuss naar Danzig.
1911-04-05: NvhN 05-04-1911: Een schipbreuk. Tijdens een sneeuwstorm is Zondagnacht in den omtrek van het dorpje Stolp bij Leba in Pommeren gestrand het Groningsche zeilschip „RES NOVA", kapitein H. v. d. Laan, geladen met cement, bestemd voor Dantzig. De zes man van de equipage zijn gered.



Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Derk werd geboren op 06 december 1858 te Groningen als zoon van de scheepskapitein Fredrik Rasker en Leentje Dost.

In zijn overlijdensakte wordt geen relatie genoemd en hij zal dus ongetrouwd zijn gebleven.

Derk overleed op 19 deccember 1913 te Groningen, zonder beroep, 55 jaar.

 

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.F.Rasker was lid voor de vlag van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 37 in de periode 1893 t/m 1904.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt D.F.Rasker als gezagvoerder gedurende:

*   1884 t/m 1891 van de tjalk “Leentje”, gebouwd in 1872 te Foxhol, 75 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip werd in 1891 verkocht voor de binnenvaart;

*   1892 t/m 1896 van de ijzeren tjalk “Twee Broeders”, gebouwd in 1891, bouwplaats niet vermeld, 77 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;

*   1897 tot nà 1900 van de 2/msch “Leentje”, gebouwd in 1896 bij G.& H.Bodewes te Martenshoek, 133 ton n.m., varend voor F.G.Rasker te Groningen. Het schip werd in 1912 verkocht naar Buenos Ayres.

 

In de collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum dd 19 juli 1893 wordt vermeld de tjalk “Twee Broeders” met kapitein D.F.Rasker, 34 jaar uit Groningen

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1891
Kapitein: Rasker, Derk Fredrikz

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Wilmink als gezagvoerder gedurende:

*   1897 tot nà 1900 van de ijzeren tjalk “Twee Broeders”, gebouwd in 1891, bouwplaats niet vermeld, 77 ton n.m., varend voor G.& H.Bodewes te Martenshoek.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1897
Kapitein: Wilmink, J.

Kapt./eigenaar tjalk  "ELISABETH FROUKINA "Id 6734.

Periode 1906-1909

Datum vanaf: 1906
Kapitein: Kunst, Willem Tjerk

Kapt./eigenaar  " RES NOVA" Id 6734.

Periode 1909-1911.

Datum vanaf: 1909
Kapitein: Laan, Hendrik van der

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten