Inloggen
SALAK - ID 5666


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1891-10-05 / 1908-11-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1891
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Part. shade deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde'. Scheepswerf en Machinefabriek, Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Werfnummer: 74
Date Laid Down: 1891-01-14
Launch Date: 1891-07-25
Delivery Date: 1891-10-04
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Koninklijke Maatschappij "De Schelde", Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Motor Type: Steam, Quadruple Expansion
Number of Cylinders: 4
Power: 1800
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: cylinder diameter 24", 36", 48", 75" - stroke 42"
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2519.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1584.00 Net tonnage
Deadweight: 3100.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 324.03 Feet (British) Registered
Beam: 37.07 Feet (British) Registered
Depth: 25.04 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
36 24 50 0 0 110
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1891
Datum agenda: 1891-10-12
Register nr: 0
Scheepsnaam: SALAK
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Gaade
Plaats: Den Haag
Opmerkingen: ja
1891-10-12, uitvoering65-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1891-10-04 SALAK
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PRQB

Date/Name Ship 1908-11-00 COZZIKAS
Manager: P. Cozzika & Co., Piraeus, Greece
Eigenaar: P. Cozzika & Co., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece

Date/Name Ship 1912-04-00 MASCARA
Manager: Compagnie de Navigation Mixte, Marseille, France
Eigenaar: Compagnie de Navigation Mixte, Marseille, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Marseille / France

Ship Events Data

1895-05-26: Stranded
Londen, 26 mei 1895. De Nederlandse mailstomer SALAK, van Rotterdam naar Batavia, zit te Foreland (opm: Bembridge), eiland Wight, aan de grond en zal men trachten het met het volgende getij af te slepen.
1895-12-29: Collision
Rotterdam, 30 december 1895. Volgens van Lloyd’s ontvangen telegram, in dato 29 dezer, zijn het Engelse stoomschip PEACE, van Galatz naar Liverpool en het Nederlandse stoomschip SALAK, van Rotterdam naar Batavia, met elkander in aanvaring geweest, tengevolge waarvan eerstgenoemde zonk.
1901-07-31: Stranded
Southampton, 31 juli 1901. Het stoomschip SALAK, van Rotterdam via Southampton naar Batavia, geraakte na 1 uur te middernacht van Southampton komende op de S.W. Singles (opm: westelijk van Dungeness) aan de grond.
1908-11-29: Sold to foreign country
NRC 011208. Nieuwe Waterweg, 29 november. Heden is van hier vertrokken het stoomschip KOZZIKAS, ex-SALAK, met bestemming naar Piraeus.
1917-10-24: Final Fate: Sunk

Op reis van Algiers naar Nice liep de MASCARA de haven van Bougie (thans Bejaia, 180 km. ten oosten van Algiers) aan. Zij vertrok van daar op 22 oktober, beladen met 1.500 ton huiden, kurk en vaten wijn. Op 24 oktober 1917 tussen 18.00 uur en 19.00 uur bij zware noord-westerstorm had op 60 mijl ten westen van de noordelijke punt van Asinara (een klein eilandje ten westen van Sardinië) een hevige ontploffing in de midscheeps plaats, waardoor de MASCARA binnen een paar minuten zonk. Van de 46 opvarenden kon slechts één persoon zich redden.
De gezagvoerder en de hoofdmachinist hadden reeds in september 1917 geweigerd om met het schip te varen wegens de zeer slechte staat van de ketels, maar waren daartoe gedwongen door het oorlogsrecht. Het meest waarschijnlijk is de ramp te wijten aan een ketelontploffing, omdat geen U-boot het tot zinken brengen heeft opgeëist en er ook geen mijnen in die buurt bekend waren.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

E.W.Sikemeijer was met vlagnummer R3 in de periode 1880 t/m 1903 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkoningen058.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein E.W.Sikemeier met vlagnummer R3 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*     1880             van het ss. “Gelderland”   2177 ton n.m.      varend voor Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam

*     1881             van het ss. “Zuid-Holland”              c. 2177 ton          varend voor Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam

*     1882             van het ss. “Zuid-Holland”              2258 ton varend voor Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam

*     1883             van het ss. “Samarang”    2285 ton varend voor Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam

*     1885             van het ss. “Drenthe”        3130 ton varend voor de Rott. Lloyd te Rotterdam

*     1886, 1887  van het ss. “Samarang”    2285 ton varend voor de Rott. Lloyd te Rotterdam

*     1888             geen vermelding van schip en boekhouder

*     1890             van het ss. “Bromo”          1608 ton net        varend voor de Rott. Lloyd te Rotterdam

*     1891             van het ss. “Salak”            1880 ton net        varend voor de Rott. Lloyd te Rotterdam

*     1892 t/m 1898            van het ss. “Gedé”             2258 ton net        varend voor de Rott. Lloyd te Rotterdam

*     1899 t/m 1901            van het ss “Sindoro”         3474 ton net        varend voor de Rott. Lloyd te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt E.W.Sikemeijer als gezagvoerder gedurende:

  • * 1880 t/m 1881 op het schroefstoomschip “Gelderland”, gebouwd in 1878 te Middlesbro, 2177 ton n.m., varend voor Wm. Ruys & Zn te Rotterdam;
  • * 1882 t/m 1883 op het schroefstoomschip “Zuid Holland”, gebouwd in 1882 te Middlesbro, 2258 ton n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;
  • * 1884 op het schroefstoomschip “Samarang”, gebouwd in 1883 te Middlesbro, 2285 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam
  • * 1886 op het ijzeren schroefstoomschip “Drenthe”, gebouwd in 1876 te Newcastle, 2500 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;
  • * 1887 t/m 1888 op het schroefstoomschip “Samarang”, gebouwd in 1883 te Middlesbro, 2285 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam
  • * 1890 t/m 1891 van het schroefstoomschip “Bromo”, gebouwd in 1888 te Vlissingen, 2600 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;
  • * 1892 van het stalen schroefstoomschip “Salak”, gebouwd in 1891 te Vlissingen, 2604 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam
  • * 1893 t/m 1898 op het schroefstoomschip “Gedeh”, gebouwd in 1892 te Vlissingen, 2995 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd, Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;
  • * 1900 en later van het DS Stoomschip “Sindoro”, gebouwd in 1900 te Vlissingen, 5000 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd (1883) te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

E.W.Sikemeijer transporteerde vanuit Rotterdam transporten van landmachtmilitairen met de “Gelderland” naar Batavia op de volgende reizen (de reizen in 1878 en 1879 zijn onder voorbehoud!)065*

*     Vertrek 28 augustus 1878. Aankomstdatum niet vermeld. 4 officieren en 80 manschappen. Het detachement is in Cadiz overgegaan op de “Drenthe”;

  • * Vertrek 12 februari 1879. Aankomst 29 maart 1879 na 45 dagen. 7 officieren en 106 manschappen.
  • * Vertrek 30 juli 1879. Aankomst 09 augustus 1879 na 41 dagen. 6 officieren en 110 manschappen.
  • * Vertrek 19 december 1879. Aankomst 05 februari 1880 na 48 dagen. 3 officieren en 59 manschappen.
  • * Vertrek 27 november 1880. Aankomst 12 januari 1881 na 46 dagen. 2 officieren en 96 manschappen.
  • * Vertrek 07 mei 1881. Aankomst 26 juni 1881 na 50 dagen. 3 officieren en 44 manschappen.
  • * Vertrek 29 oktober 1881. Aankomst 13 december 1881 na 45 dagen. 3 officieren en 60 manschappen.

Hij transporteerde vanuit Rotterdam met de “Zuidholland” op de volgende reizen:

*     Vertrek 07 januari 1882. Aankomst 24 februari 1882 na 48 dagen. 2 officieren en 43 manschappen.

  • * Vertrek 26 maart 1883. Aankomst 16 mei 1883 na 51 dagen. 2 officieren en 39 manschappen.

*     Vertrek 18 augustus 1883. Aankomst 03 oktober 1883 na 46 dagen. 1 officier en 37 manschappen.

  • * Vertrek 03 juni 1882. Aankomst 16 juli 1882 na 43 dagen. 3 officieren en 53 manschappen065*.

Hij transporteerde vanuit Rotterdam met de “Samarang” op de volgende reizen:

*     Vertrek 02 oktober 1883. Aankomst 16 november 1883 na 45 dagen. 3 officieren en 33 manschappen;

*     Vertrek 16 februari 1884. Aankomst 04 april 1884 na 48 dagen. 3 officieren en 43 manschappen;

*     Vertrek 20 december 1884. Aankomst 05 februari 1885 na 47 dagen. 3 officieren en 49 manschappen;

Hij transporteerde vanuit Rotterdam de “Drenthe” op de volgende reizen:

*     Vertrek 13 maart 1886. Aankomst 29 april 1886 na 47 dagen. 2 officieren en 53 manschappen. Bij aankomst ontbraken 6 manschappen zonder opgave van redenen.

  • * Vertrek 14 augustus 1886. Aankomst 27 september 1886 na 44 dagen. 2 officieren en 56 manschappen.

Hij transporteerde vanuit Rotterdam met de “Samarang” op de volgende reizen:

  • * Vertrek 02 juli 1887. Aankomst 15 augustus 1887 na 44 dagen. 2 officieren en 38 manschappen. Bij aankomst ontbraken 5 manschappen zonder opgave van redenen
  • * Vertrek 19 november 1887. Aankomst 04 januari 1888 na 46 dagen. 2 officieren en 40 manschappen. Bij aankomst ontbraken 5 manschappen zonder opgave van redenen.
  • * Vertrek 24 maart 1888. Aankomst 10 mei 1888 na 47 dagen. 2 officieren en 64 manschappen.
  • * Vertrek 11 augustus 1888. Aankomst 23 september 1888 na 43 dagen. Bij aankomst waren er 2 man extra aan boord zonder opgaven van redenen.

Hij transporteerde vanuit Rotterdam met de “Bromo” op de volgende reizen:

*     Vertrek 17 mei 1890. Aankomst 25 juni 1890 na 39 manschappen. 3 officieren en 79 manschappen.

*     Vertrek 04 oktober 1890. Aankomst 12 november 1890 na 39 dagen. 3 officieren en 44 manschappen.

*     Vertrek 14 november 1891. Aankomst 24 december 1891 na 40 dagen. 3 officieren en 54 manschappen.

Hij transporteerde vanuit Rotterdam met de “Salak” op de volgende reizen:

*     Vertrek 17 oktober 1891. Aankomst 24 november 1891 na 38 dagen. 2 officieren en 56 manschappen.

*     Vertrek 05 maart 1892. Aankomst 12 april 1892 na 38 dagen. 3 officieren en 79 manschappen.

*     Vertrek 09 juli 1892. Aankomst 15 augustus 1892 na 37 dagen. 2 officieren en 54 manschappen.

*     Vertrek 26 november 1892. Aankomst 03 januari 1893 na 38 dagen. 2 officieren en 44 manschappen.

Hij transporteerde vanuit Rotterdam met de “Gedeh” op de volgende reizen:

*     Vertrek 01 april 1893. Aankomst 08 mai 1893 na 37 dagen. 2 officieren en 48 manschappen.

*     Vertrek 14 april 1894. Aankomst 20 mei 1894 na 36 dagen. 2 officieren en 32 manschappen.

*     Vertrek 18 augustus 1894. Aankomst 30 september 1894 na 43 dagen. 2 officieren en 32 manschappen.

*     Vertrek 22 december 1894. Aankomst 28 januari 1895 na 37 dagen. 3 officieren en 56 manschappen.

*     Vertrek 27 april 1895. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 42 manschappen.

*     Vertrek 31 augustus 1895. Aankomst niet gemeld. 1 officier en 33 manschappen.

*     Vertrek 25 april 1896. Aankomst niet gemeld. 4 officieren.

*     Vertrek 29 augustus 1896. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 46 manschappen.

*     Vertrek 24 april 1897. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 64 manschappen.

*     Vertrek 27 augustus 1898. Aankomst niet gemeld. 3 officieren en 54 manschappen..

 

In het tijdschrift “De Zee”, Jg. 9, 1887, pp304-307 (aanwezig op o.a. het Scheepvaartmuseum te Amsterdam) staat een artikel “Eenige mededeelingen uit de Metereologische Journalen”, waarin een weergave uit het Journaal van het ss. “Samarang” onder kapitein E.W.Sikemeier en wel “omtrent de mousson gedurende de laatste helft van de maand April in het Oostelijk deel van den Indischen Oceaan.” “Passeerden Vlakke hoek om 3 u. 10 min. ’s morgens van den 17den April en Engana des namiddags 6 u. Ondervonden eene opvolging van harde wind van WNW-WZW met veel regen en vliegende buien er bij, tot Zondagnacht 24 April, met sterken stroom tegen. Daarna klaarde de lucht op en veranderde het weer gunstig; arriveerden te Colombo Maandagnamiddag 3 uur 30 min. … “. Daarna in het verslag nog wat meterelogische gegevens tijdens de reis nà Colombo en bij kaap Guardafui.

 

 

Datum vanaf: 1891
Kapitein: Sikemeijer, E.W.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt K.C. de Gruiter als gezagvoerder gedurende:

*    1878 van het schroefstoomschip “Spartan”, gebouwd in 1865 te Glasgow, 433 ton o.m., varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam. Gestrand op de Haisborough Sands;

*    1879 t/m 1881 van het schroefstoomschip “Ariadne”gebouwd in 1870 te Sunderland, 1291 ton o.m., varend voor W.Ruys & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1881 verkocht naar Frankrijk;

*    1882 t/m 1883 van het schroefstoomschip “Ariadne” ex Zulu; gebouwd in 1879 te Stockton, 1364 ton o.m., varend voor W.Ruys & Zn. Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;

*    1884 t/m 1887 van het schroefstoomschip “Gelderland”, gebouwd in 1877 te Middlesbro, 2177 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;

*    1888 t/m 1892 van het schroefstoomschip “Batavia”, gebouwd in 1883 te Vlissingen, 2223 ton n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;

*    1893 t/m 1895 van het stalen schroefstoomschip “Salak”, gebouwd in 1891 te Vlissingen, 2604 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

K.C.de Gruiter was in 1878 gezagvoerder van het stoomschip de "Spartan", 433 BRT, gebouwd in 1865 in Engeland en in 1871 aangekocht te Glasgow door W.Ruys & Zonen te Rotterdam. K.C.de Ruiter strandde met dit schip in 1878 op Hasborough Sands en sloeg wrak024 en 025.

      K.C.de Gruiter was in 1893-1895 gezagvoerder van het stoomschip de "Salak", 2591 BRT, gebouwd in 1891 bij De Schelde in Vlissingen voor de N.V.Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam. "... de Salak (strandde) op 26 mei 1895 tijdens mistig weer op Bembridge Ledge (Isle of Wight). Na vlotbrenging bleek de schade dermate aanzienlijk te zijn, dat besloten moest worden het schip naar Rotterdam terug te laten komen. De lading werd met opvolgende schepen naar haar bestemming vervoerd, terwijl het schip bij "De Schelde" hersteld werd. Het noodlot achtervolgde echter de Salak, want in december van datzelfde jaar kwam het schip ter hoogte van Lissabon tijdens dikke mist in aanvaring met het Engelse s.s. Peace, dat daardoor zonk. De Salak redde de gehele bemanning en bracht deze naar Lissabon, waar tevens de voorlopige reparaties werden uitgevoerd. In januari 1896 kon de reis naar Java worden voortgezet, terwijl de definitieve reparatie eerst geschiedde na afloop van de rondreis"024 en 025.

 

Op 06 april 1878 om 07.00 uur v.m. strandde op de Hasborough Sands het ss. “Spartan” en ging verloren. Was op weg van Hamburg naar Londen.

Het ss “Spartan” werd gebouwd in 1865 bij Alec Stephen & Sons te Glasgow, mat 433 Brt. en voer voor Wm.Ruys & Zonen te Rotterdam072.

 

K.C.de Gruyter vervoerde detachementen landmachtmilitairen vanuit Rotterdam naar Batavia met de “Gelderland” tijdens de volgende reizen065*:

*    Vertrek 14 februari 1885. Aankomst 02 april 1885 na 47 dagen. 2 officieren en 42 manschappen.

*    Vertrek 18 juli 1885. Aankomst 03 september na 47 dagen. 2 officieren en 42 manschappen.

*    Vertrek 19 december 1885. Aankomst 04 februari 1886 na 47 dagen. 3 officieren en 115 manschappen.

*    Vertrek 22 mei 1886. Aankomst 07 juli 1886 na 46 dagen. 3 officieren en 100 manschappen..

Vanuit Rotterdam met de “Batavia” op de volgende reizen:

*    Vertrek 14 januari 1888. Aankomst 25 februari 1888 na 42 dage. 3 officieren en 63 manschappen. Bij aankomst was er 1 man méér aan boord zonder opgave van de herkomst.

*    Vertrek 06 oktober 1888. Aankomst 17 november 1888 na 42 dagen. 2 officieren en 43 manschappen.

* Vertrek 29 juni 1889. Aankomst 09 augustus 1889 na 41 dagen. 2 officieren en 43 manschappen.

*    Vertrek 09 augustus 1890. Aankomst 18 september 1890 na 40 dagen. 2 officieren en 64 manschappen.

*    Vertrek 22 augustus 1891. Aankomst 02 oktober 1891 na 41 dagen. 3 officieren en 83 manschappen.

*    Vertrek 28 mei 1892. Aankomst 06 juli 1892 na 39 dagen. 2 officieren en 54 manschappen.

*    Vertrek 18 februari 1893. Aankomst 31 maart 1893 na 41 dagen. 2 officieren en 54 manschappen.

Vanuit Rotterdam met de ”Salak” op de volgende reizen:

*    Vertrek 02 september 1893. Aankomst 09 oktober 1893 na 37 dagen. 2 officieren en 73 manschappen.

*    Vertrek 06 januari 1894. Aankomst 13 februari 1894 na 38 dagen. 3 officieren en 80 manschappen.

*    Vertrek 12 mei 1894. 17 juni 1894 na 36 dagen. 2 officieren en 53 manschappen.

*    Vertrek 15 september 1894. Aankomst 21 oktober 1894 na 36 dagen. 4 officieren en 208 manschappen.

*    Vertrek 19 januari 1895. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 42 manschappen.

*    Vertrek 25 mei 1895. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 47 manschappen.

*    Vertrek 17 augustus 1895. Aankomst niet gemeld. 1 officier en 33 manschappen.

 

 

Datum vanaf: 1893
Kapitein: Gruiter/Gruyter, K.C. de
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W.v/d Sprang van Lee als gezagvoerder gedurende:

  • * 1879 van het ijzeren schroefstoomschip “Noordkaper”, gebouwd in 1870, bouwplaats niet vermeld, 150 ton o.m., varend voor H.Kerdijk & L.Pincoffs te Rotterdam. Het schip werd in 1879 gesloopt;
  • * 1887 van het schroefstoomschip “Zeeland”, ex Wyberton, gebouwd in 1877 te Middlesbro, 2039 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Rotterdam” Wm.Ruys & J.S.Hill te Londen;

*     1888 t/m 1889 van het schroefstoomschip “Gelderland”, gebouwd in 1878 te Middlesbro, 2177 ton n.m. varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;

  • * 1892 t/m 1895 van het schroefstoomschip “Utrecht”, gebouwd in 1889 te Middlesbro, 2177 ton n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn, Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;
  • * 1892 t/m 1895 van het schroefstoomschip “Bromo”, gebouwd in 1888 te Vlissingen, 2600 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;
  • * 1896 van het stalen schroefstoomschip “Salak”, gebouwd in 1891 te Vlissingen, 2604 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam.

 

In: “Een leven op zee” Brochure geschreven door P.J.Teensma Jr, Zomer 2013, 84 pp.

 

Overige bijzonderheden

  1. van der Sprang van Lee vervoerde detachementen landmachtmilitairen vanuit Rotterdam naar Batavia met de “Gelderland op de volgende reizen065*:

*     Vertrek 22 september 1888. Aankomst 14 november 1888 na 43 dagen. 2 officieren en 33 manschappen.

*     Vertrek 09 februari 1889. Aankomst 29 maart 1889 na 48 dagen. 3 officieren en 43 manschappen.

Hij vervoerde vanuit Rotterdam detachementen met de “Utrecht” op de volgende reis:

*     Vertrek 13 juni 1891. Aankomst 24 juli 1891 na 41 dagen. 2 officieren en 44 manschappen.

Hij vervoerde detachementen vanuit Rotterdam met de “Bromo” tijdens de volgende reizen:

*     Vertrek 02 april 1892. Aankomst 10 mei 1892 na 38 dagen. 2 officieren en 53 manschappen.

*     Vertrek 13 mei 1893. Aankomst 20 juni 1893 na 38 dagen. 2 officieren en 32 manschappen.

*     Vertrek 16 september 1893. Aankomst 25 oktober 1893 na 39 dagen. 2 officieren en 73 manschappen.

*     Vertrek 20 januari 1894. Aankomst 28 februari 1894 na 39 dagen. 3 officieren en 44 manschappen.

*     Vertrek 07 juli 1894. Aankomst 14 augustus 1894 na 38 dagen. 2 officieren en 32 manschappen.

*     Vertrek 16 februari 1895. Aankomst niet vermeld. 2 officieren en 49 manschappen.

*     Vertrek 22 juni 1895. Aankomst niet vermeld. 2 officieren en 43 manschappen.

*     Vertrek 26 oktober 1895. Aankomst niet vermeld. 2 officieren en 33 manschappen.

Hij vervoerde een detachement vanuit Marseille (!) met de “Salak” op de volgende reis:

*     Vertrek 30 mei 1896. Aankomstdatum niet vermeld. 7 officieren.

 

 

Datum vanaf: 1896
Kapitein: Sprang Van Lee, W. v/d
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.S.Brouwer was effectief lid van het zeemanscollege de “Vereeniging” uit Delfzijl met vlagnummer 81  in de periode 1851 t/m 1894.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.S.Brouwer als gezagvoerder gedurende:

*    1890 t/m 1891 van het schroefstoomschip “Senior”, gebouwd in 1879 te Middlesbro, 1099 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;

*    1892 op het ijzeren schroefstoomschip “Drenthe”, gebouwd in 1876 te Newcastle, 2500 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;

*    1893 t/m 1894 van het ijzeren schroefstoomschip “Soerabaya”, gebouwd in 1884 te Vlissingen, 2300 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1894 herdoopt in “Smeroe”;

*    1894 op het ijzeren schroefstoomschip “Oengaran” ex Samarang, gebouwd in 1883 te Middlesbro, 2535 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm. Ruys & Zn te Rotterdam;

*    1897 t/m 1899 van het stalen schroefstoomschip “Salak”, gebouwd in 1891 te Vlissingen, 2604 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

J.S.Brouwer vervoerde vanuit Rotterdam detachementen landmachtmilitairen naar Batavia met de “Oengaran” op de volgende reizen065*:

Vertrek 27 mei 1893. Aankomst 06 juli 1893 na 40 dagen. 2 officieren en 32 manschappen.

Vertrek 03 februari 1894. Aankomst 16 maart 1894 na 41 dagen. 2 officieren en 33 manschappen.

Vertrek 09 juni 1894. Aankomst 18 juli 1894 na 39 dagen. 2 officieren en 39 manschappen.

Vertrek 13 oktober 1894. Aankomst 24 november 1894 na 42 dagen. 3 officieren en 212 manschappen.

Vertrek 24 november 1894. Aankomst 03 januari 1895 na 40 dagen. 3 officieren en 90 manschappen.

Vertrek 30 maart 1895. Geen aankomst vermeld. 2 officieren en 38 manschappen.

Vertrek 03 augustus 1895 Geen aankomst vermeld. 1 officier en 33 manschappen..

Vertrek 07 december 1895. Geen aankomst vermeld. 2 officieren en 32 manschappen.

Vertrek 11 april 1896. Geen aankomst vermeld. 7 oficieren.

Vertrek 15 augustus 1896. Geen aankomst vermeld. 2 officieren en 46 manschappen.

Vanuit Rotterdam met de “Salak” op de volgende reizen:

Vertrek 22 mei 1897. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 53 manschappen.

Vertrek 25 september 1897. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 49 manschappen.

Vertrek 04 juni 1898. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 42 manschappen.

Vertrek 24 september 1898. Aankomst niet gemeld. 3 officieren en 38 manschappen.

Vertrek 14 januari 1899. Aankomst niet gemeld. 3 officieren en 43 manschappen.

Vertrek 26 augustus1899. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 37 manschappen.

 

 

Datum vanaf: 1897
Kapitein: Brouwer, J.S.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Sharp als gezagvoerder gedurende:

  • * 1882 t/m 1886 van het schroefstoomschip “Noord Brabant”, gebouwd in 1882 te Middlesbro, 2300 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij Rotterdam te Rotterdam;
  • * 1889 van het schroefstoomschip “Senior”, gebouwd in 1879 te Middlesbro, 1099 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;
  • * 1890 t/m 1892 op het schroefstoomschip “Gelderland”, gebouwd in 1878 te Middlesbro, 2177 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;
  • * 1893 t/m 1895 op het ijzeren schroefstoomschip “Drenthe”, gebouwd in 1876 te Newcastle, 2500 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;
  • * 1897 t/m 1899 op het ijzeren schroefstoomschip “Oengaran” ex Samarang, gebouwd in 1883 te Middlesbro, 2535 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm. Ruys & Zn te Rotterdam;
  • * 1900 en volgende jaren van het stalen schroefstoomschip “Salak”, gebouwd in 1891 te Vlissingen, 2604 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

J.Sharp vervoerde vanuit Rotterdam met de “Noordbrabant” detachementen met landmachtmilitairen naar Batavia tijdens de volgende reizen: 065

*     Vertrek 26 mei 1883. Aankomst 14 juli 1883 na 49 dagen. 2 officieren en 32 manschappen.

*     Vertrek 16 augustus 1884. Aankomst 26 september 1884 na 41 dagen. 2 officieren en 32 manschappen.

*     Vertrek 17 januari 1885. Aankomst 01 maart 1885 na 43 dagen. 3 officieren en 41 manschappen.

*     Vertrek 26 juni 1885. Aankomst 06 augustus 1885 na 47 dagen. 3 officieren en 36 manschappen.

*     Vertrek 10 april 1886. Aankomst 23 mei 1886 na 43 dagen. 2 officieren en 43 manschappen.

*     Vertrek 11 september 1886. Aankomst 27 oktober 1886 na 46 dagen. 2 officieren en 53 manschappen.

Vanuit Rotterdam met de “Oengaran” tijdens de volgende reizen:

*     Vertrek 08 mei 1897. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 53 manschappen.

*     Vertrek 11 september 1897. Aankomst niet gemeld. 1 officier en 28 manschappen.

*     Vertrek 15 januari 1898 Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 64 manschappen.

*     Vertrek 21 mei 1898. Aankomst niet gemeld. 3 officieren en 78 manschappen.

*     Vertrek 10 september 1898. Aankomst niet gemeld. 3 officieren en 53 manschappen.

*     Vertrek 31 december 1898. Aankomst niet gemeld. 1 officier.

*     Vertrek 22 april 1899. Aankomst niet gemeld. 1 officier.

*     Vertrek 02 december 1899. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 1 manschap.

Waarschijnlijk heeft kapitein Sharp ook hierna nog detachementen getransporteerd, maar die ben ik niet verder nagegaan.

Op 30 juli 1901 vertrok de “Salak” van de kade van Southampton onder gezag van kapitein J.Sharp. Vanaf Yarmouth had men veel last van electrische zoeklichten, waardoor boeien en lichten moeilijk waren te onderscheiden. “Omdat de kapitein meende dichter bij het eiland Wight te zijn dan bij de Shingles, veranderde hij een halve streek van koers. Kort daarna zag hij plotseling de Elbow-boei dicht aan stuurboord.” Kort daarop strandde het schip op de Shingles. Er werd van diverse zijnde hulp geboden en op 01 augustus slaagde men erin het schip vlot te trekken.

De Raad van Tucht voor de koopvaardij behandelde de zaak en deed uitspraak op 15 november 1901. Zij oordeelde dat kapitein Sharp, waar het om de stranding van het schip op de Shingles betrof, geen blaam trof. 104.

Deze zaak is ook verslagen in het tijdschrift “De Zee”, Jg.1901, p. 539-542.

 

 

Datum vanaf: 1900
Kapitein: Sharp, J.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: SALAK op zijn eerste uitreis
Collectie: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd Museum
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: SALAK
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: SALAK, op reis van Rotterdam naar Batavia, op 31 juli 1901 gestrand op de S.W. Shingles
Collectie: Nierop, J.G.
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Stranding
Algemene informatie

 

1891-10-04 Building History

NRC 061091: Vlissingen, 4 oktober. Heden had de proeftocht plaats van Vlissingen naar Rotterdam met het voor rekening van de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam bij de Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ aangebouwde prachtige stoomschip SALAK, bestemd voor de mail-dienst tussen Rotterdam en Java, zijnde dit het 6e stoomschip, voor voornoemde rederij aan de fabriek ‘De Schelde’ gebouwd.
De afmetingen van het schip zijn: lengte over alles 334, breedte grootspant 328 (opm: dit is een drukfout in de krant, mogelijk 32’8”) en holte 27 Engelse voet. Het schip zal onder stoom een waterverplaatsing van 5.300 ton bezitten, bij een diepgang van 23 Eng. voet, en heeft een laadvermogen van plm. 3.500 ton. Het heeft vier dekken. De twee bovenste zijn van teakhout, het tussendek van staal, bekleed met Amerikaans grenenhout, terwijl het onderdek van gewoon grenenhout is. De campagne is tot de brug verlengd door een tentdek, wat voor de passagiers een prachtige promenade geeft, en in de kuil tussen de spanten zijn geslagen ijzeren kleppen met bull’s eyes aangebracht om bij slecht weer de passagiers gelegenheid te geven op dek te kunnen verblijf houden. Een keurig ingericht ruim salon bevindt zich onder het campagnedek; vooral trekt de aandacht de tegelversiering tussen de patrijspoorten, welk in sepiakleur een aangenaam effect maakt. Achter het salon is een ruime middengang, waarin zich aan weerszijde de hutten der 1e klasse-passagiers bevinden voor 36 passagiers, terwijl bij die hutten ruime en nette bad- en mandiekamers aanwezig zijn. Op het campagnedek is een keurig net dames-salon en een rooksalon aangebracht. Tussendeks vooruit wordt het verblijf voor de 2e klassepassagiers aangetroffen. Ook hier is een flink net salon, waarin alles van blank hout is afgewerkt. Aan beide zijden van het salon zijn geriefelijke hutten voor 24 passagiers, welke hutten alle voldoende kunnen geventileerd worden. Vóór de campagne bevindt zich op het opperdek een kinderkamer. De kapiteinshut en de kaartenkamer zijn op het brugdek geplaatst, terwijl de hutten voor de dokter met apotheek, voor officieren en machinisten zich onder de brug bevinden. Een koudeluchtmachine met koel- en vrieskamers is in de zijde van het schip aangebracht om de scheepsvictualie in bevroren toestand te bewaren en ijs te maken; voorts bevindt zich daar de bakkerij enz. met de keuken in twee afdelingen. Het schip heeft een stoomstuurmachine, een stoomankerspil en een machine om zoet water te distilleren. In het schip zijn vijf waterdichte schotten aangebracht. Onder de machinekamer en gedeeltelijk onder het groot laadruim is een waterballasttank. Het schip is als schoenerbrik getuigd en geheel elektrisch verlicht. De elektrische machine en keurige inrichting voor de verlichting is geleverd door de heren van Rietschoten & Houwens. Het stoomschip, geheel van staal, is volgens de hoogste klasse der Rules van Veritas gebouwd, alsmede onder toezicht der Vereeniging van Nederlandsche Assuradeuren. De stoommachine is van het quadruple compound-systeem. Dit systeem wordt door de directie der Rotterdamsche Lloyd bij voorkeur toegepast, naar aanleiding van de gunstige resultaten, verkregen met de stoomschepen BROMO, MERAPI en ARDJOENO. Zij is in staat bij 70 omwentelingen per minuut een vermogen van ongeveer 2.000 i.p.k. te ontwikkelen. De afmetingen der cylinders zijn 24, 36, 48 en 75 Eng. duim bij een slaglengte van 42 Eng. duim Behalve de gewone voedingspompen, die geheel uit fosforbrons zijn vervaardigd, bezit deze machine nog een compleet stel Weir’s patent voedingspompen, alsmede een hulpcondensor, een verwarmingstoestel en een distilleer-inrichting, die in staat is 10.000 liter water per dag te maken, om zodoende het water in de stoomketels voortdurend op peil te houden, zonder bijvoeden van zout water. De krukas is 14 dm. diameter, de krukpennen zijn 14½ dm. De machine wordt door middel van stoom aangezet, waardoor gelegenheid bestaat haar in 3 seconden van vooruit op achteruit te doen werken. De voor de machine benodigde stoom wordt geleverd door twee stalen stoomketels, op een werkende drukking van 200 lbs, elk van 4 geribde vuren (Purrés flues) voorzien en van 3’6” diameter, terwijl de diameter van de ketel is 12’2” en de lengte 18 Eng. voet. De ketels zijn hydraulisch geklonken door een 150 tons klinkmachine. Een bijzonderheid van dit stoomschip is de totale afwezigheid van de welbekende luchtkappen, die op andere schepen in grote getale boven stookplaats en machine prijken. Dit is een gevolg van het toepassen van een geheel nieuw systeem van ventilatie. De werking hiervan is zo sterk, dat de temperatuur in de stookplaatsen ongeveer 35º Fahrenheit lager is dan gewoonlijk. Als bewijs kan dienen dat het steeds koeler is op de vuurplaten dan in de zon aan dek. De schroef, vierbladig Griffith’s model, heeft een diameter van 16¾ Eng. voet bij 22 voet spoed en is evenals de naaf uit Stone Martin brons vervaardigd. Het schip zal gevoerd worden door de heer E.W. Sikemeier, vroeger gezagvoerder van het stoomschip BROMO.

PGC 020801. Southampton, 31 juli. Het stoomschip SALAK, van Rotterdam via Southampton naar Batavia, geraakte na 1 uur te middernacht van Southampton komende op de south west Shingles (opm: een bank in het westelijk vaarwater van de Solent ter hoogte van Hurst Castle)aan de grond. De gezagvoerder verwacht met het ochtendtij met assistentie van het Engelse marineschip LANDRAIT en sleepboten vlot te komen.
PGC 050801. Southampton, 3 augustus. Het stoomschip SALAK is naar hier teruggekeerd, werd door experts onderzocht en onbeschadigd bevonden en heeft heden de reis naar Batavia voortgezet.

 

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten