Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
C.Rademaker werd met vlagnummer 925 per 25 november 1884 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop002a.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 18/25 november 1884 staat vermeld dat als lid voor de vlag is voorgesteld/aangenomen C.Rademaker, gezagvoerder van het stoomschip “Prins Hendrik I”, wonend in de Linaeusstraat 19 te Amsterdam, op voordracht van kapitein M.C.Braat 023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 04 oktober 1888 staat de uitslag inzake de scheepsjournalen. De gouden medaille is toegekend aan kapitein J.H.Meijer van het ss “Erasmus”, de zilveren medaille aan kapitein C.Rademaker van het ss. “Prins Willem I”en de bronzen medaille aan kapitei H.Sluiter van het ss. “Prins Maurits”.042.
In de notulen dd 04 december 1888 van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop is de bekroning vermeld voor gehouden kompasjournalen: “Namens de commissie van beoordeeling wenscht de Heer W. van Hasselt de bekroonden geluk met het behaald succes, zijn leedwezen gevende dat het slechts één hunner, de heer J.H.Meijer in de vergadering kon tegenwoordig zijn; de Heeren C.Rademaker en H.Sluiter bevinden zich op zee … De Heer van Hasselt reikte daarna onder eene hartelijke toespraak de gouden medaille benevens het daarbij behoorende diploma over aan den gezagvoerder J.H.Meijer van het stoomschip “Erasmus”, die deze onderscheiding met dank aanvaarde.”023.
De schepen van de kapitein
lid van het college Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer periode type naam van het schip boekhouder/reder
925 1885-1886 stoomsch. Prins Willem I Kon.West.Ind.Maildienst
1887-1888 stoomsch. Prins Frederik Hendrik idem
Bouma025 vermeldt C.Rademaker als gezagvoerder gedurende:
* 1882 van het schroefstoomschip “Rhenania”, gebouwd in 1882 te Glasgow, 1276 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam;
* 1884 t/m 1887 van het schroefstoomschip “Prins Willem I”, gebouwd in 1883 te Amsterdam, 1310 ton n.m., varend voor de Kon. W.I.Maildienst te Amsterdam.;
* 1888 t/m 1889 van het ijzeren schroefstoomschip “Prins Frederik Hendrik”, gebouwd in 1888 te Amsterdam, 1550 ton n.m., varend voor de Kon.W.I.Maildienst (1882) te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
In de Jg 10, 1888, van “De Zee” wordt verslag gedaan door de “Commissie van Beoordeeling der kompasjournalen, uitgegeven door het Collegie ‘Zeemanshoop’ “ Er waren ingebracht 33 journalen gehouden door 18 gezagvoerders. De beoordeling was gelijk aan die in 1886. “Het is de Commissie zeer aangenaam te mogen verklaren, dat verreweg het meerendeel der beoordeelde journalen zeer goed is bijgehouden.” De zilveren medaille werd behaald door de gezagvoerder C.Rademaker van het stoomschip “Prins Willem !”
In het tijdschrift “De Zee”, Jg.1, 1879 p.165-1869 en 419-428 staat de behandeling van een vonnis door het Engels hooggerechtshof, Admiraliteitszaken omtrent de aanvaring op de hoogte van Moeka Head, eiland Penang, tussen het schroefstoomschip de “Voorwaarts” (kapitein F.J.Aukes) en het engelse schip de “Khedive”. De “Voorwaarts” had aan boord 83 bemanningsleden en 150 passagiers. Bij de aanvaring werd het schip zo sterk beschadigd dat het op het strand werd gezet om niet te zinken. Bij de getuigenverklaringen kwamen aan het woord de 1e officier Rademaker, de 2e officier Eversdijk en de 3e officier Perk.
Het hof kwam tot de uitspraak dat beide schepen “berispelijk”(both to blame) waren, vanwege onvoldoende uitkijk. Bovendien hadden ze beiden voldoende tijd gehad om vaart te minderen en te stoppen.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouwma025 vermeldt C.G.Heidemann als gezagvoerder gedurende:
* 1884 t/m 1886 van het schroefstoomschip “Rhenania”, gebouwd in 1882 te Glasgow, 1276 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam;
* 1887 t/m 1889 van het schroef ss “Hispania”, gebouwd in 1883 te Vegesack, 1420 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Geen
Opmerkingen in verband met( lidmaatschap) Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 31 januari 1888 staat de volgende mededeling:
“De heer D. van Ketwich doet eene mededeeling omtrent de schipbreuk van het Fransche SS Ministre Matuci in de Spaansche Zee nabij Kaap Finistère waarbij alleen de 2e stuurman Sebastiani gered werd en wel door het SS Rhenania van Rotterdam waarvan de gezagvoerder (dit moet kapitein B.J.Oepkes geweest zijn) den schipbreukeling had opgemerkt en de tweede stuurman Johannes Willem Leonard Mahne geboren te Dordrecht, oud 26 jaar, daar het stoomschip wegens de hooge zee geen sloep over boord kon zetten, manmoedig in zee sprong en de mislukte toegeworpen lijn aan den schipbreukeling bracht die op die wijze werd gered als eenig overgeblevene van het schip en bemanning.”023
In de notulen dd 27 maart 1888 van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop volgt dan de mededeling: “De Heer D. van Ketwich deelt aan de vergadering mede dat de stuurman Mahne van de Rhenania door het Fransche Gouvernement is begiftigd met het legioen van eer.”023.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt B.J. Oepkes als gezagvoerder gedurende:
* 1882 van het schroefstoomschip “Senior”, gebouwd in 1879 te Middlesbro, 1099 ton n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;
* 1883 t/m 1886 van het schroef ss “Hispania”, gebouwd in 1883 te Vegesack, 1420 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam;
* 1887 t/m 1889 van het schroefstoomschip “Rhenania”, gebouwd in 1882 te Glasgow, 1276 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam;
* 1890 t/m 1891 van het schroef ss “Hispania”, gebouwd in 1883 te Vegesack, 1420 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam;
* 1892 van het schroefstoomschip “Hollandia”, gebouwd in 1882 te Rotterdam, 1504 ton n.m., varend voor Wm H.Müller & Co te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Datum vanaf: |
1887 |
Kapitein: |
Oepkes, B.J. |
Overige informatie: |
0 |
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt Y. de Jonge als gezagvoerder gedurende:
* 1890 t/m 1891 van het schroefstoomschip “Rhenania”, gebouwd in 1882 te Glasgow, 1276 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam;
* 1892 t/m 1895 van het schroef ss “Hispania”, gebouwd in 1883 te Vegesack, 1420 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam;
* 1897 t/m 1899 op het ijzeren schroefstoomschip “Barendrecht” ex Golden Grove, gebouwd in 1877 te Whitby, 1408 ton o.m., varend voor Ph van Ommeren te Rotterdam. Het schip werd verkocht naar Zweden.
Het ss “Barendrecht” werd gebouwd in 1877 bij T.Turnbull & Sons te Whitby, mat 1408 Brt en voer voor Phs. van Ommeren te Rotterdam072.
Overige bijzonderheden
Het ss “Barendrecht” strandde op 29 december 1898 op de zuidkust van Laland bij Rudy op weg van Cardiff naar Kopenhagen. De bemanning werd gered door het Deense ss ELLA. Het schip werd geabandonneerd doch februari 1899 vlot gebracht en door de assuradeurs verkocht en na reparatie onder Zweedse vlag als HAGA weer in de vaart gebracht.
Datum vanaf: |
1890 |
Kapitein: |
Jonge, Y. de |
Overige informatie: |
0 |
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt W.Leverstein als gezagvoerder gedurende:
* 1892 van het schroefstoomschip “Rhenania”, gebouwd in 1882 te Glasgow, 1276 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam;
* 1893 t/m 1894 op het schroefstoomschip “Hollandia”, gebouwd in 1882 te Rotterdam, 1504 ton n.m., varend voor Wm. H.Müller & Co te Rotterdam. Het schip verongelukte op de Zweedse kust;
Overige bijzonderheden
Het ss. “Hollandia” vertrok op 30 oktober 1894 van Oxelösund naar Rotterdam met een lading erts en is vermoedelijk nog op dezelfde dag vergaan onder de Zweedse kust tijdens een zware storm. De gehele bemanning (19) is omgekomen. De ramp is slechts geconstateerd door het vinden van wrakhout.
Het ss “Hollandia” werd gebouwd in 1882 bij de Nederlandsche Stoomboot Maatschappij te Rotterdam, mat 1504 Brt en voer voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam072.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt C. van Keulen als gezagvoerder gedurende:
* 1892 van het schroefstoomschip “Caledonia” ex Schmidborn, gebouwd in 1870 te Middlesbro, 355 ton o.m., varend voor Wm. Müller & Co te Rotterdam;
* 1893 t/m 1896 van het schroefstoomschip “Rhenania”, gebouwd in 1882 te Glasgow, 1276 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam;
* 1897 t/m 1899 van het stalen schroefstoomschip “Teutonia”, gebouwd in 1892 te Stockton, 1600 ton n.m., varend voor Wm.Müller & Co te Rotterdam;
* 1900 etc. van het stalen schroefstoomschip “Maud Cassel”, gebouwd in 1897 te Sunderland, 3924 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Datum vanaf: |
1897 |
Kapitein: |
Witt, D. de |
Overige informatie: |
0 |
Datum vanaf: |
1902 |
Kapitein: |
Witt, D de |
Overige informatie: |
0 |
Datum vanaf: |
1912 |
Kapitein: |
Vegter, J.E. |
Overige informatie: |
0 |
|