Inloggen
MINJAK - ID 4317


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1937
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Part. shade deck
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Internationale Stalen- & Gewapend Beton Scheepsbouw Maatschappij 'De Maas', Slikkerveer, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 92
Launch Date: 1937-01-09
Delivery Date: 1937-04-09
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 550
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: 13 3/4-26 3/4
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 966.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 647.00 Net tonnage
Deadweight: 1252.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 61000 Cubic Feet
Bale: 60000 Cubic Feet
 
Length 1: 203.90 Feet (British) Registered
Beam: 34.10 Feet (British) Registered
Depth: 15.10 Feet (British) Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1937-04-09 MINJAK
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PKOH
Additional info: Vervoer van benzine in blikken.

Date/Name Ship 1939-00-00 BEN 1
Manager: Koninklijke Marine, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Marine, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands

Ship Events Data

1939-00-00: Gevorderd door de Kon. marine voor bezinetransport. Eind februari 1942 munitietransportschip.
1942-03-04: Final Fate:
Ter voorkoming van in beslagname door de Japanners op de rede van Soerabaja door HMS 'Pieter de Bitter' met geschutvuur tot zinken gebracht. In januari 1944 werd het wrak door de Japanners gelicht. Verder lot onbekend. Waarschijnlijk weer in de vaart gebracht en in Japanse dienst verloren gegaan.

Afbeeldingen


Omschrijving: Minjak 1937
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Minjak 1937
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: De MINJAK 1937
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend *
Algemene informatie

De Sumatra post 13-12-1939

De Raad voor de scheepvaart deed uitspraak inzake de stranding van het m.s. MINJAK van de K.P.M. op het kustrif van het eiland Ternate in het Gat van Gamme Lamo.

De Raad is van oordeel.

1e dat de oorzaak van de stranding van het m.s. MINJAK op de 21ste mei 1939 is gelegen:

a.      In gebrek aan juist inzicht en gemis aan de nodige zorg en voorzichtigheid bij het bevaren van een niet verlichte, maar overigens geheel schone zeestraat, derhalve aan onvoldoende navigatie;

b.     In de zeer onvoldoende plaatsbepaling middels kompaspeilingen;

2e dat de schuld van de stranding ligt:

a.      Bij de gezagvoerder K.P.C. Oosschot, die op onvoldoende wijze de navigatie heeft gevoerd; 

b.     Bij de dienstdoende eerste stuurman C. le Poole, die op zeer onvoldoende wijze de standplaats middels kompaspeilingen heeft bepaald en ziende dat de peilingslijnen een grote driehoek gaven, op geheel willekeurige wijze daaruit een standplaats heeft aangenomen;

De Raad concludeerde:

dat de tekortkomingen van beide betrokkenen zoals hierboven van ieder van hen is aangegeven, van zodanige aard zijn, dat tot toepassing van een tuchtmaatregel behoort te worden overgegaan, die, gezien de wijze waarop betrokkene Le Poole is tekort geschoten, geen andere kan zijn dan die van schorsing, terwijl wat betrokkene Oosschot betreft met het uitspreken van een berisping kan worden volstaan; dat bij het bepalen van de strafmaat in aanmerking genomen wordt, dat het ms. MINJAK geen schade door de stranding heeft belopen en dat op de 21ste Mei 1939 nog geen keep- en draad-vizier peiltoestel aan boord was; dat wat betreft betrokkene Le Poole een schorsing voor de tijd van drie dagen in juiste verhouding staat tot de ernst van zijn tekortkoming. 

De straf. Hierop strafte de Raad, (Gelet op art. 25 lid 7 van de Schepen-ordonnantie 1935) betrokkene K. P. C Oosschot door het uitspreken van een berisping en betrokkene C. Le Poole, door hem de bevoegdheid te ontnemen om als stuurman dienst te doen op een Nederlands-Indisch zeeschip buitengaats gedurende de tijd van drie dagen. Voorts werden beide betrokkene hoofdelijk veroordeeld in de op deze uitspraak gevallen kosten, bedragende ƒ 6,-