Inloggen
LEENTJE - ID 3648

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1896
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Nat. Official Number: 5067 GRON 1896
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Schooner
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. G. & H. Bodewes, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1895-12-11
Delivery Date: 1896-04-17
Technical Data

 
Gross Tonnage: 133.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 119.00 Net tonnage
Deadweight: 235.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 28.98 Meters Length overall (Loa)
Beam: 5.91 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.75 Meters Depth, moulded
Draught: 2.48 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1896-02-14 LEENTJE
Manager: Derk Frederik Rasker, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Derk Frederik Rasker, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PJCM

Date/Name Ship 1901-07-29 LEENTJE
Manager: Geugien Frederik Rasker, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Geugien Frederik Rasker, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PJCM
Additional info: Aankoopprijs HFl. 100,--

Date/Name Ship 1912-10-00 LEENTJE
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Rio Grande (Brazil) / Brazil

Ship Events Data

1895-12-17: Nieuwe Veendammer Courant 18-12-1895: Van de werf van gebr. G. & H. Bodewes, scheepsbouwmeesters te Martenshoek, werd met goed gevolg te water gelaten het stalen schoonerschip „Leentje," groot 135 register-tonnen, voor rekening van den heer F. Rasker van Groningen, en werden de kielen gelegd voor een ijzeren sleepkaan, groot 375 last, voor rekening van den heer J. v. d. Pol van Amsterdam, en 2 stalen zeilaken, groot 40 en 55 last, voor rekening van schipper A. van Setten van Rhenen en J. Geervliet van Katwijk aan Zee. —
1896-02-14: Dagregister deel 13 no. 572, den veertienden Februari 1800 zes en negentig. Ik ondergeteekende, Derk Frederik Rasker, wonende aan scheepsboord, thuis behorende te Groningen, verklare bij deze de eenige eigenaar te zijn van het schoenerschip “Leentje”, gebouwd te Martenshoek, hebbende een dek en twee masten, gemeten op bruto driehonderd twee en negentig en tachtig honderdste kubieke meter of een honderd achtendertig en vijf en zestig honderdste tonnen van 2.83 kubieke meter en netto driehonderd vijf en zeventig en een en negentig honderdste kubieke meter of een honderd twee en dertig en negen zestig honderdste tonnen van 2.83 kubieke meter, te huis behoorende te Groningen en als schipper gevoerd wordende door mij zelve, D.F. Rasker. (In de kantlijn staat bijgeschreven 5067)
1898-08-23: PGC 26.08.1898: Holtenau, 23 augustus. Heden voormiddag werd de Nederlandse ijzeren tjalk LEENTJE, schipper Rasker, met hout van Memel (opm: Klaipeda) naar Bremen bestemd, in de Kielerbocht aangevaren door het Duitse oorlogsvaartuig PFEIL. Het vaartuig, dat bij Friedrichsort het anker heeft geworpen, verloor boegspriet en voortuig, terwijl van de verschansing enige platen werden ingedrukt. De schade zal door een Marinecommissie worden vastgesteld.
1898-09-16: PGC 20.09.1898: Kiel, 16 september. De Nederlandse schoener LEENTJE, kapitein Rasker, 23 augustus met schade alhier binnengelopen, is thans gerepareerd. Dit schip was van Memel (opm: Klaipeda) naar Oldenburg bestemd.
1898-10-08: PGC 10.10.1898: Kiel, 8 oktober. De Nederlandse schoener LEENTJE, kapitein Rasker, welke op reis van Memel (opm: Klaipeda) naar Oldenburg in de nacht van 22 op 23 augustus in de Lübecker Bocht met het Duitse oorlogsschip PFEIL in aanvaring is geweest, is hedenmorgen door het Kaiser Wilhelm Kanal naar de bestemming gesleept.
1903-04-10: PCG 10.04.1903: Groningen, 8 april. Het schoenerschip LEENTJE, kapt. D.G. Rasker, van Par naar Farge (Weser), is volgens telegram daar aangekomen met verlies van anker en ketting.
1903-10-22: PCG 26.10.1903: Kirkkudbright, 22 oktober. De Nederlandse tjalk LEENTJE, kapt. Rasker, hier op 15 oktober aangekomen, is te Dublin binnengelopen als een gevolg het tot behoud van schip en opvarenden gedane opofferingen.
1904-08-13: PGC 16.08.1904: Delfzijl, 13 augustus. De j.l. donderdag (opm: 11 augustus) van hier met graan van Groningen en vrij diep geladen naar Rochester vertrokken gaffelschoener LEENTJE, kapitein D.G. Rasker, heeft de storm van gisteren met volle kracht moeten ondervinden. Met spanning ziet men naar berichten van dit schip uit.
1909-01-27: Algemeen Handelsblad 29-01-1901: Verkochte schepen. Leentje. (Delfzijl 27 Jan.) Het Nederl. schip Leentje, bevaren, door schipper Rasker, is verkocht aan schipper Koopman.
1909-03-11: PGC 120309
Londen, 11 maart. De ijzeren Nederlandse gaffelschoener LEENTJE, kapt. Koopman, is van Arbroath te Plymouth aangekomen met verlies van stuurrad en verdere schade aan het stuurgerei.
1909-12-04: PGC 06.12.1909: Londen, 4 december. De Ned. ijzeren gaffelschoener LEENTJE, kapt. Koopman, met oliekoeken van Hull naar Nykjobing, is te Frederikstad binnengelopen. Door slecht weer zijn meerdere verliezen geleden en werd er veel schade aangericht.
1911-02-08: NRC 10.02.1911: Baltimore, Ierland, 8 februari. Het Nederlandse schip LEENTJE heeft 70 mijl z.z.w. van Fastnet op een wrak gestoten. (zie avondbladA 8 februari)
1911-12-29: NNO 301211
Londen, 29 december. De Nederlandse schoener LEENTJE, kapt. Koopman, van Harburg naar Southampton bestemd, is volgens bericht uit Ramsgate aldaar binnengelopen met schade door slecht weer. Men vreest, dat ook de lading beschadigd is.
NRC 020112
Ramsgate, 29 december. De alhier binnengelopen schoener LEENTJE is met oliezaadkoeken geladen. De ventilator is weggeslagen en daarom vreest men dat de lading is beschadigd. De kapitein rapporteert, dat hij zeer slecht weer heeft doorstaan. (opm.: schip was onderweg van Harburg naar Southampton, kapt. Koopman.)
NRC 160112
Ramsgate, 15 januari. De Nederlandse schoener LEENTJE, 29 december op reis van Harburg naar Southampton, met dekschade alhier binnengelopen, heeft heden de reis naar de bestemming voortgezet.
1912-10-16: Blijkens overschrijving van een verklaring van G.F. Rasker d.d. 16 October 1912 deel 34, nummer 7831 is nevensvermeld schip buitenlands aan een buitenlander verkocht en wordt hetzelve dientengevolge voor zoveel nodig hier uitgeboekt. Groningen 16 October 1912. De Bewaarder.
1913-02-25: NRC 27.02.1913: Londen, 25 februari. Het schip LEENTJE, 17 januari te Rio Grande aangekomen, doet thans dienst als kolenlichter.


Afbeeldingen


Omschrijving: R. Slangenberg links, aan boord Leentje.
Gemaakt door: Unknown