Inloggen
Gezagvoerder

Koopman, Fredrik

Naam: Koopman, Fredrik
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 2
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
HEIKA HARMANNA 1906 Kofftjalk Sailing Vessel 2736 Bekijk schip
LEENTJE 1896 Schoener Sailing Vessel 3648 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Fredrik Koopman werd geboren ca 1881 te Gent, Belgiè als zoon van de schipper Ebe Koopman en Sietske Frederika Raster.

Fredrik trouwde op 05 oktober 1911 te Groningen als schipper met Jacoba de Vries, geboren te Rotterdan ca. 1888 als dochter van de arbeider Onno de Vries en Renske Veen.

Freddrik overleed op 23 maart 1929 te Groningen, 48 jaar, kapitein ter zee

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

F.Koopman was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 16 in de periode 1910 t/m 1915.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen.

 

De schepen van de kapitein

In de ledenlijsten van “ De Groninger Eendracht” vermeld in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart wordt F.Koopman vermeld als gezagvoerder in 1913 van de “Leentje” en in 1914 en 1915 van de “Zeemeeuw”

 

Marhisdat vermeldt de schoener “Leentje”, gebouwd in 1896 bij G.& H.Bodewes te Martenshoek. Dee eerste kapitein was F.G.Rasker, opgevolgd in 1909 door Frederik Koopman uit Groningen. In 1912 wordr Rio Grande in Brazilie als thuishaven opgegeven.

 

Mahisdata vermeldt de kof-tjalk “ Heika Harmanna”, gebouwd in 1906 op de scheepswerf van G. Lanting te Delfzijl  voor Jan Houwerzijl te Delfzijl  Op 18 oktober 1910 staat het schip vermeld als “ Zeemeeuw” onder Cornelis Houwerzijl te Delfzijl en op 17 december 1912  onder kapitein Frederik Koopman met als thuishaven Groningen.

 

Overige bijzonderheden

 

Provinciale Groninger Courant 12 maart 1909

Londen, 11 maart. De ijzeren Nederlandse gaffelschoener LEENTJE, kapt. Koopman, is van Arbroath te Plymouth aangekomen met verlies van stuurrad en verdere schade aan het stuurgerei.

 

 

Provinciale Groninger Cournt 06 december 1909:

Londen, 4 december. De Ned. ijzeren gaffelschoener LEENTJE, kapt. Koopman, met oliekoeken van Hull naar Nykjobing, is te Frederikstad binnengelopen. Door slecht weer zijn meerdere verliezen geleden en werd er veel schade aangericht.

 

 

NRC 10 februari 1911:

Baltimore, Ierland, 8 februari. Het Nederlandse schip LEENTJE heeft 70 mijl z.z.w. van Fastnet op een wrak gestoten. (zie avondbladA 8 februari)

 

 

       

 

 

NNO 30 december 1911

Londen, 29 december. De Nederlandse schoener LEENTJE, kapt. Koopman, van Harburg naar Southampton bestemd, is volgens bericht uit Ramsgate aldaar binnengelopen met schade door slecht weer. Men vreest, dat ook de lading beschadigd is.

 

NRC 02 januari 1912

Ramsgate, 29 december. De alhier binnengelopen schoener LEENTJE is met oliezaadkoeken geladen. De ventilator is weggeslagen en daarom vreest men dat de lading is beschadigd. De kapitein rapporteert, dat hij zeer slecht weer heeft doorstaan. (opm.: schip was onderweg van Harburg naar Southampton, kapt. Koopman.)

 

NRC 16 januari 1912

Ramsgate, 15 januari. De Nederlandse schoener LEENTJE, 29 december op reis van Harburg naar Southampton, met dekschade alhier binnengelopen, heeft heden de reis naar de bestemming voortgezet.

 

 

NRC 27 februari 1913:

Londen, 25 februari. Het schip LEENTJE, 17 januari te Rio Grande aangekomen, doet thans dienst als kolenlichter.

 

Final Fate: Het kofschip 'Zeemeeuw' (1906), onder schipper F. Koopman, op weg van Rotterdam naar Portsmouth met een lading stroopapier, strandt 28.10.1915 tijdens een zware storm op de Zuidkust van Engeland bij Sandgate en wordt tot wrak geslagen. De bemanning kan worden gered. Het schip moest, om Britse mijnenvelden te ontlopen, een extra gevaarlijke route onder de kust nemen. Nadat het schip door de storm van zijn ankers is geslagen en het schip alsnog het mijnenveld in dreigde te raken werd het schip bewust op het strand gezet om de bemanning te kunnen redden. Bron: 'De Zee' (1915)