Inloggen
HOOGEZAND I - ID 2898


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1895-04-06 / 1918-12-08 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1895
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Material Hull: Steel and iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Niestern & te Velde, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1895-00-00
Delivery Date: 1895-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 230.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 198.00 Net tonnage
Deadweight: 325.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 34.62 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 30.18 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.26 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.60 Meters Depth, moulded
Draught: 3.02 Meters Draught, maximum
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1895
Datum agenda: 1895-04-06
Register nr: 0
Scheepsnaam: HOOGEZAND I
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hoen, D.
Plaats: Hoogezand
Opmerkingen: eerste
1895-04-06, uitreiking55-

Ship History Data

Date/Name Ship 1895-00-00 HOOGEZAND I
Manager: Mr. Derk Hoen, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: PBSK
Additional info: Mr. Derk Hoen failliet, zijn aandeel op 12 juni 1900 verkocht, zie part-eigenaren

Date/Name Ship 1897-00-00 HOOGEZAND I
Manager: Johannes Post van Leggelo, Foxham, Netherlands
Eigenaar: Johannes Post van Leggelo, Foxham, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Foxham / Netherlands
Callsign: PBSK

Date/Name Ship 1900-00-00 HOOGEZAND I
Manager: Jelle de Groot, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jelle de Groot, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: PBSK

Ship Events Data

1900-02-15: Damaged
Falmouth, 17 februari. Het Nederlands schip (opm: schoener-brik) HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, van Figueira naar Newlyn (ten zuiden van Penzance, Cornwall) met een lading zout, verloor de 15 februari 1900 op 20 mijlen van de Scilly’s al het tuig en werd hedenochtend vanaf de Lizard door de sleepboot HECTOR hier binnengesleept.
1902-01-31: Damaged
Londen, 31 januari 1902. Het Nederlandse schip HOOGEZAND I, kapt. R. Wyrdeman, van Avonmouth naar Cardiff, is bij het binnenkomen van laatstgenoemde haven tegen het havenhoofd gevaren en bekwam enige schade aan de boeg.
1903-10-25: Damaged
Hamburg, 27 oktober 1903. De Nederlandse schoener HOOGEZAND I, kapt Wyrdeman, van Hamburg naar Frontera de Tabasco (opm: Mexico), is op 25 oktober 1903, met verlies van enige zeilen en schade aan het tuig te Plymouth binnengelopen.
1905-06-09: Grounded
Groningen, 9 juni 1905. Volgens heden door de rederij uit Rosario ontvangen telegram is de te Foxham thuisbehorende schoenerbrik HOOGEZAND I, kapt. R.J. Wyrdeman, geladen met huiden, aldaar binnengesleept na aan de grond te hebben gezeten. Het schip heeft het roer gebroken en moet dokken.
1908-11-29: Collision
Laguna, 12 december 1908. Het Engelse stoomschip KIORA is bij het verhalen op 29 november 1908 in aanvaring geweest met het Nederlandse schip HOOGEZAND I, kapt. R.J. Wyrdeman, waardoor van laatstgenoemd vaartuig de boegspriet werd afgerukt.
1909-04-04: Stranded
Rotterdam, 15 april 1909. De stalen schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, arriveerde 10 april van Frontera te Wolgast. Dit schip heeft bij Mukran op strand gezeten, doch kwam zonder vreemde hulp weer vlot.
1910-11-09: Mutiny
Vlissingen, 9 Nov. De Ned. schoener HOOGEZAND I, van Dysart naar Mexico bestemd, is hier in de haven aangekomen, daar de kok weigerde te werken en de kapitein de reis niet durfde voortzetten, doordat andere leden van de equipage ontevreden werden. De kok is door de politie van boord gehaald.
1912-01-01: Damaged
1 januari 1912: Aangekomen te Frontera, HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, met verlies van zeilen en boot.
1912-03-18: Stranded
Groningen, 18 maart 1912. Volgens heden alhier ontvangen telegrafisch bericht is het alhier thuis behorende schip HOOGEZAND I, kapt. R. Wyrdeman, te Frontera gestrand. Afbrengen is misschien mogelijk.
1915-02-09: Damaged
Londen, 9 februari 1915. De Nederlandse schoenerbrik HOOGEZAND I, van Liverpool naar Gibraltar bestemd, is met verlies van zeilen en reddingboot, beschadigd stuurgerei en diverse andere schade te Falmouth aangekomen.
1916-11-09: Damaged
Rotterdam, 10 november 1916. De Nederlandse schoener HOOGEZAND I is naar Cardiff teruggekeerd met schade aan de reddingboot en nog andere schade.
1918-12-08: Final Fate: Stranded

Tampa, 23 december 1918. De Nederlandse schoenerbrik HOOGEZAND I, met een lading mangaanerts van Santiago naar Key West, is op 8 december 1918 bij Kaap San Antonio gestrand en totaal wrak.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Oetze Geert Botje werd geboren te Groningen op 06 februari 1842 als zoon van de beurtschipper Geert Botje en Saartje Oetses.

Hij trouwde op 18 maart 1863 te Groningen als stuurman met Elisabeth Elsina Kleveringa, geboren te Groningen op 30 maart 1839 als dochter van de bleeker Kornelis Jacobs Kleveringa en Elisabeth Johanna Swart. Zij overleed te ‘s Heerenberg op 05 februari 1925.(e-mail M.J.Botje, Alkmaar, mei 2010).

Oetze Geert overleed op 16 augustus 1899 te Groningen, 57 jaar.allegroningers

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

O.G.Botje was lid voor de vlag van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendragt” met vlagnummer 31 in de periode 1872 t/m 1889

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt O.G.Botje als gezagvoerder gedurende:

  • 1866 t/m 1879 van de schoenerbrik “Elisabeth”, gebouwd in 1865 te Sappemeer, 177 ton o.m., varend voor E.& C.Maathuis te Sappemeer. Het schip is in 1879 verongelukt;
  • 1895 t/m 1896 van de stalen 2-mastschoener “Hoogezand I”, gebouwd in 1895 bij Niestern & te Velde te Martenshoek, 220 ton n.m., varend voor Mr. D.M.Hoen te Hoogezand. Het schip is in 1918 vergaan met D.H.Botje als eigenaar;
  • 1897 t/m 1898 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.Post van Leggelo te Foxham.

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Hoogezand-Sappemeer te Sappemeer

Monsterrol 1895-2, 03 april 1895, schoener “Hoogezand I”, kapitein Oetze Geerts Botje, geen leeftijd vermeld uit Groningen. Voorts 1ste stuurman Harm Tammes Meedendorp, 52 jaar uit Meeden, 2de stuurman Evert Koburg, 35 jaar uit Martenshoek, kok en 3 matrozen.

Overige bijzonderheden

Via B.Kruidhof te Vlissingen kreeg ik een mail van ene heer M.J.Botje.

Daarbij een fotokopie van een diploma uitgegeven door “DE COMMISSIE TOT HET EXAMINEREN VAN VARENSLIEDEN te Groningen” waarin wordt verklaart dat Oetze Geerts Botje, geboren 06 februari 1842 te Groningen, wonende te Groningen op 27 en 29 december 1862 te Groningen “een voldoende examen heeft afgelegd” en dat naar aanleiding daarvan de Commissie per 29 december 1862 hem het diploma heeft uitgereikt als stuurman op de Groote Vaart.

Op het diploma is tevens geschreven: “Botje heeft gevaren van 1860-1862 als matroos op de Middellandsche en Zwarte Zee en nog volgens eigene opgave van 1856-1858 als als jongen en van 1858-1860 als ligtmatroos op de Noord- en Oostzee en het Kanaal.”

 

NRC 04 december 1869114

Rosario, 1 oktober. Van de 11e tot de 13e dezer heeft alhier een hevige storm gewoed, waarin o.a. het Nederlandse schip ELISABETH (vermoedelijk ELISABETH, kapt. Botje) (opm: schoenerbrik, kapt. O.G. Botje) in aanvaring is geweest en ankers heeft laten slippen.

 

 

Datum vanaf: 1895
Kapitein: Botje, Oetze Geerts
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Koenraad Broekema werd geboren te Delfzijl op 03 maart 1842 als zoon van Hindrik Broekema en Maria Bruinius.

Hij trouwde met Antje van Dijk, geboren te Delfzijl op 05 oktober 1843 als dochter van Harm Hannes van Dijk en Janna Jurjens Holtman. Zij overleed te Delfzijl op 10 september 1918, 74 jaar.

Koenraad Broekema overleed te Delfzijl op 15 oktober 1918, 76 jaar.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.Broekema was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 33 in de periode 1856 t/m 1878.

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt C.Broekema als gezagvoerder gedurende:

  • 1870 t/m 1876 van de kof “Antina” ex Vier Gebroeders, ex Johanna Christina, gebouwdd in 1860 te Veendam, 69 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip voer in 1877 voor kapitein/eigenaar B.J.Buisman en was herdoopt in “Trientje”;
  • 1890 t/m 1897 van de 2-mastschoener “Geziena” ex Jantina”gebouwd in 1868 te Pekela, 157 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip werd in 1890 in het Skegerrak mastloos verlaten en te Egersund binnengebracht;
  • 1899 van de stalen 2-mastschoener “Hoogezand I”, gebouwd in 1895 te Martenshoek, 220 ton n.m., varend voor J.Post van Leggelo te Foxham.

 

Monsterrol uit het gemeentearchief van Hoogezand-Sappemeer

Monsterrol 1861-2, 08 februari 1861, galjoot “Klasina”, kapitein Roelf S. de Jonge, geen woonplaats en leeftijd vermeld. Voorts stuurman Jan Klomp, geen woonplaats en leeftijd vermeld, en de kok Coenraad Broekema, geen woonplaats en leeftijd vermeld;

Monsterrollen uit het gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1874-4, 24 februari 1874, kof “Antina”, kapitein Coenraad Broekema, 31 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman Hindrik Looze, 22 jaar uit Groningen, kok en lichtmatroos;

Monsterrol 1885-17, 13 maart 1885, schoener “Gezina”, kapitein Pieter Nieuwenhuis, 46 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman Coenraad Broekema, 43 jaar uit Oude Pekela, en een kok;

Monsterrol 1887-77, 28 juli 1887, schoener “Geesiena”, kapitein Pieter Nieuwenhuis, 49 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman Koenraad Broekema, 45 jaar uit Oude Pekela, kok, matroos en een lichtmatroos;

 

Monsterrol 1893-42, 30 maart 1893, schoener “Geziena”, kapitein Coenraad Broekema, 51 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Hendrik Broekema, 21 jaar uit Oude Pekela, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1894-20, 16 maart 1894, schoener “Gezina”, kapitein Coenraad Broekema, 52 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Hindrik Broekema, 44 jaar uit Oude Pekela, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1895-63, 30 mei 1895, schoener “Geziena”, kapitein Coenraad Broekema, leeftijd niet vermeld uit Oude Pekela. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1895-95, 20 september 1895, schoener Gezina”, kapitein Coenraad Broekema, 53 jaar uit Oude Pekela. Voorts een kok en een matroos;

Monsterrol 1897-32, 03 april 1897, schoener “Geziena”, kapitein Coenraad Broekema, 55 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Hindrik Broekema, 37 jaar uit Oude Pekela, kok, 2 matrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1899-68, 12 juli 1899, schoener “Hillechiena Helena”, kapitein Roelf Drewes, 38 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Koenraad Broekema, 57 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Franciscus Petrus Goeeken, 25 jaar uit Delfzijl, kok, zeilmaker, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1900-19, 10 maart 1900, schoener “Hillechiena Helena”, kapitein R.Drewes, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman C.Broekema, 58 jaar uit Oude Pekela, zeilmaker, kok, bootsman, 3 matrozen en 2 dekjongens;

Monsterrol 1900-58, 12 juli 1900, schoener “Hillechiena Helena”, kapitein R.Drewes, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman C.Broekema, 58 jaar uit Oude Pekela, 2de stuurman C.G.Kuhn, 22 uit Groningen, kok, zeilmaker, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen, dekjongen en een passsagier;

Monsterrol 1901-22, 02 april 1901, schoener “Adelaar”, kapitein B.H.Geertsema, 57 jaar uit Delfzijl. Voorts  stuurman C.Broekema, 59 jaar uit Oude Pekela, kok, lichtmatroos-zeilmaker, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1901-65a, 30 september 1901, schoener “Jan Sybrand”, kapitein L.Veldman, 30 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman C.Broekema, 59 jaar uit Oude Pekela, kok, matroos, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1902-25, 19 april 1902, schoener “Adelaar”, kapitein B.H.Geertsema, 58 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman C.Broekema, 60 jaar uit Oude Pekela, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1902-48, 12 augustus 1902, schoener “Jan Sybrand”, kapitein Lucas Veldman, 31 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman C.Broekema, 60 jaar uit Oude Pekela, kok, 4 matrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1903-15, 30 maart 1903, schoener “Adelaar”, kapitein B.H.Geertsema, 59 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman C.Broekema, 61 jaar uit Oude Pekela, kok, zeilmaker, 3 matrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1904-44a, 27 juni 1904, galjoot “Harmanna Alberdina”, kapitein Ludde Smit, 42 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman K.Broekema, 62 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;

Monsterrol 1905-41, 22 maart 1905, schoener “Harmanna Alberdina”, kapitein L.Smit, 42 jaar te Farmsum. Voorts stuurman K.Broekema, 63 jaar uit Delfzijl, kok en matroos;

Monsterrol 1908-2, 07 januari 1908, tjalk “Catharina Margrietha”, kapitein A.Pinkster, 26 jaar uit Oude Pekela, Voorts  stuurman K.Broekema, 65 uit Delfzijl, kok en een matroos;

Monsterrol 1908-96, 28 september 1908, tjalk “Catharina Margrietha”, kapitein A.Pinkster, 26 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman K.Broekema, 66 jaar uit Farmsum, kok en een matroos

Monsterrol 1909-21, 25 februari 1909, lichter “Punta Chicas”, kapitein K.Broekema, 66 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman D.Geertsema, 27 jaar uit Farmsum, 2de stuurman H.Kip, 27 jaar uit Delfzijl, kok en 3 matrozen;

Monsterrol 1910-16, 07 februari 1910, koftjalk “Jantje”, kapitein A.Pinkster, 28 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman K.Broekema, 67 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en lichtmatroos.

Samenvattinggegevens monsterrollen

  1. Coenraad wordt ook vermeld als Koenraad. Uit de leeftijdsvolgorde blijkt dat het om dezelfde persoon gaat.
  2. Er zijn in totaal 23 monsterrollen op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. De eerste rol uit 1861 is afkomstig uit het Gemeentearchief van Hoogezand-Sappemeer. De rest uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1861 t/m 1910 met als leeftijden ca 11 t/m 67 jaar. Zijn zeemanscarriëre heeft dus (minstens) 56 jaar geduurd.
  4. Als woonplaatsen zijn opgegeven Oude Pekela, Nieuwe Pekela, Delfzijl en Farmsum.
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt:
  • 1861 kok op de galjoot “Klasina”, kapt. R.S. de Jonge           geen leeftijd
  • 1874 kapitein op de kof “Antina”  . Aantal bemanningsleden 4       31 jaar
  • 1885-1887 stuurman op de schoener “Gezina”, kapt. P.Nieuwenhuis 43 jaar
  • 1893-1897 kapitein op de schoener “Geziena/Gezina”                  51-55 jaar

Maximaal aantal bemanningsleden was 6

  • 1899 stuurman op de schoener “Hillechiena Helena”, kapt.F.P.Goeeken    57 jaar
  • 1900 stuurman op de schoener “Hillechiena Helena”, kapt. R.Drewes  58 jaar
  • 1901 stuurman op de schoener “Adelaar”, kapt. B.H.Geertsema 59 jaar
  • 1901 stuurman op de schoener “Jan Sybrand”, kapt. L.Veldman 59 jaar
  • 1902 stuurman op de schoener “Adelaar”, kapt. B.H.Geertsema 60 jaar
  • 1903 stuurman op de schoener “Jan Sybrand”, kapt. L.Veldman 60 jaar
  • 1904-1905 stuurman op de galjoot “Harmanna Alberdina”, kapt.L.Smit    62 jaar
  • 1908 stuurman op de tjalk “Catharina Margrietha”, kapt. A.Pinkster 65 jaar
  • 1909 kapitein op de lichter “Punta Chicas”                     66 jaar

Aantal bemanningsleden 6

  • 1910 stuurman op de koftjalk “Jantje”, kapt. A.Pinkster             67 jaar

6       Analyse van de zeemanscarriëre

         Coenraad Broekema heeft op minstens 10 verschillende schepen gevaren. Er zijn in de vaarperiode 1861-1899 flinke onderbrekingen. Het is te verwachten dat die vaartochten vanuit andere havenplaatsen dan Delfzijl zijn gestart waarvan wellicht monsterrollen beschikbaar zijn (Pekela? Zie o.a. het overzicht van Bouma025).

         Hij begon als kok, was in 1874-1897 gezagvoerder (met een korte onderbreking als stuurman in 1885-1887) maar na 1897 deed hij dienst als stuurman op kleine tot middelgrote schepen. In 1909 was hij nog voor een korte tijd gezagvoerder. Teruggang in rang op oudere leeftijd ben ik in de monsterrollen van Delfzijl vaker tegengekomen.

 

Overige bijzonderheden

Provinciale Groninger Courant 30 december 1892114

Mandal, 24 december. Het te Nieuwe Pekela thuis behorende schoenerschip GEZIENA, kapt. C. Broekema, van Memel (opm: Klaipeda) naar Papenburg, is de 19e dezer met zware slagzij en enige voeten water in het schip te Bornholm binnengelopen.

 

NRC 02 december 1897114

IJmuiden, 1 december. Door het stoomschip CHRISTIANA werd hier geland de gezagvoerder Broeksma (opm: C. Broekema, Pekela) en vijf man van de bemanning van het Nederlandse schoenerschip GEZIENA (opm: GEZINA). Het Nederlandse schip werd in het Skagerrak masteloos verlaten, de bemanning werd gered door genoemd passagiersschip.

 

Provinciale Groninger Courant 10 december 1897114

Christiansand, 8 december. Het Engelse stoomschip ANGELO rapporteert 50 mijl zuidwest van Lindesnaes te zijn gepasseerd de mastloze verlaten en op de lading drijvende Nederlandse schoener GEZIENA (opm: GEZINA), gevoerd geweest door kapt. C. Broekema.

 

NRC 12 december 1897114

Londen, 11 december. De Nederlandse schoenerbrik GEZINA, kapitein Broekema, die 29 november masteloos werd verlaten op de reis van Porsgrund (opm: Porsgrunn) naar Papenburg, is te Egersund binnengesleept.

 

 

Datum vanaf: 1898
Kapitein: Broekema, Koenraad

Familiegegevens en opleiding

De naam wordt ook gespeld met een Y

Rikkert Wijrdeman werd geboren te Woltersum, gem. Ten Boer op 23 januari 1851 als zoon van de kuiper Jacob Wijrdeman en Hillechien Broeksema.

Hij trouwde als varensgezel op 21 september 1882 te Ten Boer met Aafke Mulder, geboren te Ten Boer, als dochter van Harm Geerts Mulder en Anje Klaassens Bolt. Zij overleed op 11 april 1919 te Delfzijl, 64 jaar.

Rikkert Wijrdeman overleed op 04 maart 1929 te Delfzijl, 78 jaar. allegroningers.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

R.J.Wijrdeman was effectief lid van het zeemansccollege de “Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 3 in de periode 1903 t/m 1913 (of later).

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt R.J.Wyrdeman als gezagvoerder gedurende:

*   1886 t/m 1890 van de 2-mastschoener “Wilhelm”, gebouwd in 1878 te Stettin, 114 ton o.m., varend voor J.J.Sydzes te Farmsum. Het schip werd in 1890 verkocht naar Liverpool;

*   1892 t/m 1895 van de brik “Johanna”, gebouwd in 1872 te Pekela, 229 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela. Het schip is in 1895 op Helgoland gestrand, afgekeurd en verkocht;

*   1896 van de ijzeren 3-mastschoener “Foxham” ex Jan Derk, gebouwd in 1893 te Martenshoek, 272 ton n.m., varend voor Mr. D.M.Hoen te Hoogezand;

*   1896 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.Post van Leggelo te Foxham. Het schip voer in 1898 voor Duinker & Goedkoop te Amsterdam en was herdoopt in “Voorspoed”;

*   1900 en later van de stalen 2-mastschoener “Hoogezand I”, gebouwd in 1895 te Martenshoek, 220 ton n.m., varend voor J. v/d Goot te Hoogezand.

 

Monsterrollen uit het Gemeentehuis van Delfzijl

Monsterrol 1867-32, 26 maart 1867, kof “Eendragt”, kapitein Derk de Witt, 32 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Egbert van der Linde, 27 jaar uit Farmsum, kok Rikkert Wyrdeman, 16 jaar uit Ten Boer, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1868-21, 09 maart 1868, kof “Aaltje Bloema”, kapitein Augustinus de Jonge, 33 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Johannes Smit, 39 jaar uit Delfzijl, kok Rikkert Wyrdeman, 17 jaar uit Woltersum, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1870-21, 15 maart 1870, kof “Alida”, kapitein Eildert J.Feiken 52 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Freerk G.Post, kok Rikkert J.Wyrdeman, 19 jaar uit Slochteren en een matroos;

Monsterrol 1870-61, 21 juli 1870, kof “Alida”, kapitein Eildert Feiken, 52 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Freerk Post, 35 jaar uit Farmsum, kok Rikkert Wyrdeman, 19 jaar uit Woltersum en 2 matrozen;

Monsterrol 1870-90, 14 oktober 1870, brik “Pelikaan”, kapitein Willem A. de Jonge, 26 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Bernard Hendrik Geertsema, 26 jaar uit Farmsum, kok, 4 matrozen en de lichtmatroos Rikkert Wyrdeman, 19 jaar uit Woltersum;

Monsterrol 1875-75, 28 juni 1875, kof “Maria Theresia”, kapitein Kornelis Theodorus Wakkerman, 36 jaar uit Appingedam. Voorts kok Rikkert Wyrdeman, 24 jaar uit Woltersum;

Monsterrol 1875-102, 10 augustus 1875, kof “Maria Theresia”, kapitein Kornelis Theodorus Wakkerman, 36 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Daniel Jacobus Meijer, 25 jaar uit Scheemda, kok en de matroos Rikkert Wyrdeman, 24 jaar uit Woltersum;

Monsterrol 1876-34, 10 maart 1876, schoener “Tjadduwina”, kapitein Jakob Okkes Staal, 48 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Hindrik H.Ebes, 47 jaar uit Harlingen, kok, 2 matrozen waaronder R.J.Wyrdeman, 25 jaar uit Woltersum, lichtmatroos en een kajuitwachter;

Monsterrol 1877-28, 09 maart 1877, schoener “Tjadduwena”, kapitein Jakob O.Staal, 48 jaar uit Oude Pekela. Voorts 2 matrozen waaronder Rikkert Wyrdeman, 26 jaar uit Ten Boer;

Monsterrol 1877-111, 23 juli 1877, schoener “Tjadduwena”, kapitein Jakob O.Staal, 48 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Okko Staal, 23 jaar uit Oude Pekela, kok, 2 matrozen waaronder Rikkert Wyrdeman, 26 jaar uit Ten Boer en een lichtmatroos;

Monsterrol 1877-167, 22 september 1877, schoener “Tjadduwena”, kapitein Jakob O.Staal, 48 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Okko H.Staal, 23 jaar uit Oude Pekela, kok, 2 matrozen waaronder Rikkert Wyrdeman, 26 jaar uit Ten Boer en een lichtmatroos;

Monsterrol 1885-34, 08 april 1885, schoener “Wilhelm”, kapitein Rikkert Wyrdeman, 34 jaar uit Ten Boer. Voorts stuurman Harm de Jonge, 38 jaar uit Wildervank, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1888-53, 09 juli 1888, schoener “Wilhelm”, kapitein Rikkert Wyrdeman, 37 jaar uit Ten Boer. Voorts stuurman Jan Oldenburger, 27 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1890-2, 30 januari 1890, schoener “Wilhelm”, kapitein Rikkert Wyrdeman, geen leeftijd vermeld uit Ten Boer. Voorts stuurman Jan Oldenburger, geen leeftijd vermeld uit Nieuwe Pekela;

Monsterrol 1891-100, 07 oktober 1891, schoener “Johanna”, kapitein Rikkert Wyrdeman, 40 jaar uit Ten Boer. Voorts stuurman Hindrik Lukkien, 42 jaar uit Ten Boer, kok, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1892-47, 25 april 1892, schoener “Wilhelm”, kapitein Rikkert Wyrdeman, geen leeftijd vermeld uit Ten Boer. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1895-89, 17 augustus 1895, schoener “Johanna”, kapitein Rikkert Wyrdeman, 44 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Albert de Jonge, 23 jaar uit Delfzijl, kok, matroos, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1896-4, 27 januari 1896, schoener “Johanna”, kapitein Rikkert Wyrdeman, 27 januari 1896, geen leeftijd vermeld uit Ten Boer. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1897-3, 20 februari 1897, schoener “Johanna”, kapitein Rikkert Wyrdeman, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1900-48, 21 mei 1900, schoener “Hoogezand 1”, kapitein R.Wyrdeman, 49 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman D.Platerink, 20 jaar uit Amsterdam-Buiksloot, 2de stuurman R. van Driesum, 45 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1900-71b, 22 augustus 1900, schoener “Hoogezand 1”, kapitein R.Wyrdeman, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1900-74, 29 augustus 1900, schoener “Hoogezand 1”, kapitein R.Wyrdeman, 49 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman R. van Driessum, 45 jaar uit Delfzijl, kok, bootsman, matroos, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1900-78, 14 november 1900, schoener “Hoogezand 1”, kapitein R.J.Wyrdeman, 49 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman R. van Driesum, 46 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1901-66, 14 december 1901, schoener “Hoogezand1”, kapitein R.Wyrdeman, 51 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman J. ten Have, 28 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1904-51h, 04 augustus 1904, schoener “Hoogezand 1”, kapitein R.Wyrdeman, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1904-60a, 01 november 1904, schoener Hoogezand 1”, kapitein R.Wyrdeman, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts 1ste stuurman J.P.Smits, 28 jaar uit Delfzij en een kok;

Monsterrol 1911-94, 02 september 1911, schoener “Hoogezand 1”, kapitein R.Wyrdeman, 60 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman J.Smits, 34 jaar uit Delfzijl, kok, matroos, lichtmatroos en een scheepsjongen.

Samenvatting van de monsterrollen

  1. Rikkert is in de monsterrollen ook vermeld met de initialen R. resp. R.J.
  2. Er zijn in totaal 27 monsterrollen met de naam van Wyrdeman op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle monsterrollen zijn afkomstig van het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1867 t/m 1911 met als leeftijden 16 t/m 60 jaar. De zeemanscarriére heeft derhalve minstens 44 jaar geduurd.
  4. Als woonplaats is tot in bein 90-er jaren Ten Boer/Woltersum opgegeven en daarna steeds Delfzijl.
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt:

       *     1867                  kok op de kof “Eendragt”, kapt. Derk de Witt                                                 16 jaar

       *     1868                  kok op de kof “Altje Bloema”, kapt. Augustinus de Jonge                           17 jaar

       *     1870                  kok op de kof “Alida”, kapt. Eildert J.Feiken                                                  19 jaar

       *     1870                  lichtmatroos op de brik “Pelikaan”, kapt. Willem A. de Jonge                     19 jaar

       *     1875                  kok op de kof “Maria Theresia”, kapt. Theodorus Wakkerman                  24 jaar

       *     1876-1877       matroos op de schoener “Tjadduwena”, kapt. Jakob O.Staal                       25-26 jaar

       *     1885-1890       kapitein op de schoener “Wilhelm”                                                                  34-39 jaar

       *     1891                  kapitein op de schoener “Johanna”                                                                  40 jaar

       *     1892                  kapitein op de schoener “Wilhelm”                                                                  41 jaar

       *     1895-1897       kapitein op de schoener “Johanna”                                                                  44-46 jaar

       *     1900-1911       kapitein op de schoener “Hoogezand 1”                                                          49-60 jaar

 

Overige bijzonderheden

Melding van het overlijden van stuurman E.H.Boswijk op 09 mei 1894 aan boord van de schoenerbrik “Johanna”, onder directie van F.L.Drenth te Oude Pekela, kapitein R.J.Wijrdeman. Het overlijden geschiedde te Hapemirim en de begrafenis vond plaats op het kerkhof te Villa Hapemirim, Pernambuco op 21 mei 1894.115.

 

NRC 17 augustus 1894114

Havre, 14 augustus. Het Nederlandse schip (opm: brik) JOHANNA, kapt. J.R. Wyrdeman, arriveerde alhier van Pernambuco via Falmouth met de lading huiden van het afgekeurde schip ANE CATHERINE (opm: waarschijnlijk buitenlander), dat op de reis van Rio de Janeiro naar Falmouth aldaar met schade binnenliep.

 

Provinciale Groninger Courant 19 november 1895114

Londen, 17 november. Het Nederlandse schoenerschip (opm: schoenerbrik) JOHANNA, geladen met delen, van het volk verlaten, is bij Helgoland gestrand en wrak geworden. De lading zal vermoedelijk geborgen kunnen worden. Het Nederlandse schoenerschip JOHANNA, kapt. R.J. Wyrdeman, was de 4e oktober van Nyköbing te Helsingfors (opm: Helsinki) gearriveerd.

 

Provinciale Groninger Courant 20 november 1895114

Delfzijl, 18 november. Volgens telegram uit Bremerhaven is de Nederlandse brik JOHANNA, kapt. Wyrdeman (totaal verloren gegaan en is de stuurman (opm: Albert de Jonge, 23 jaar) in de storm verdronken.

 

Provinciale Groninger Courant 21 november 1895114

Bremerhaven, 18 november. Omtrent het te Oude Pekela thuisbehorende schoenerbrikschip JOHANNA, kapt. Wyrdeman, van Helsingfors (Helsinki) naar Groningen bestemd, wordt nader gemeld, dat het in de nacht van zaterdag op zondag j.l. (opm:van 16 op 17 november) in de nabijheid van de westkust van Jutland door de stoomtrawler VEGESACK werd aangetroffen. Het schip had in de laatste dagen stormweder ondervonden, was lek geworden en dreef op de lading. De stuurman was de vorige dag overboord geslagen en verdronken. De stoomtrawler trachtte het schip te slepen, maar moest het bij Helgoland laten slippen,daar het te dicht onder de wal kwam. De opvarenden werden daarna door de trawler gered.

 

Provinciale Groninger Courant 10 juli 1897114

Martenshoek, 9 juli. Volgens ontvangen telegrafisch bericht is de Nederlandse driemast schoener FOXHAM, kapt. Wyrdeman, op 8 juli van Paysandu (opm: Uruguay) te Hamburg aangekomen. Alles wel aan boord.

 

Provinciale Groninger Courant 12 januari 1899114

Amsterdam, 11 januari. De Nederlandse ijzeren driemast schoener FOXHAM, laatst bevaren door kapt. Wyrdeman en op 26 december j.l. van Laguna te Hamburg aangekomen, is verkocht aan de heren Duinker en Goedkoop alhier. De FOXHAM heeft een inhoud van 286 registerton en werd in 1893 gebouwd door Niestern en Te Velde te Martenshoek. (opm: zie PGC 240199)

 

Provinciale Groninger Courant 24 januari 1899114

Naar wij vernemen zal het door de heren Duinker & Goedkoop aangekochte schip FOXHAM herdoopt worden in VOORSPOED en bevaren worden door kapt. K.W. de Grooth, die thans gezagvoerder is van de VOORUITGANG. Het bevel van laatstgenoemd schip zal worden overgedragen aan kapt. H. Oldenburger.

 

Provinciale Groninger Courant 20 februari 1902114

Falmouth, 17 februari. Het Nederlands schip HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, van Figueira naar Newlyn (ten zuiden van Penzance, Cornwall) met een lading zout, verloor de 15e dezer op 20 mijlen van de Scilly’s al het tuig en werd hedenochtend vanaf de Lizard door de sleepboot HECTOR hier binnengesleept.

 

Provinciale Groninger Courant 01 februari 1902114

Londen, 31 januari. Het Nederlandse schip HOOGEZAND I, kapt. R. Wyrdeman, van Avonmouth naar Cardiff, is bij het binnenkomen van laatstgenoemde haven tegen het havenhoofd gevaren en bekwam enige schade aan de boeg.

 

Provinciale Groninger Courant 29 oktober 1903114

Hamburg, 27 oktober. De Nederlandse schoener HOOGEZAND I, kapt Wyrdeman, van Hamburg naar Frontera de Tabasco (opm: Mexico), is op 25 oktober. met verlies van enige zeilen en schade aan het tuig te Plymouth binnengelopen.

 

Provinciale Groninger Courant 10 juni 1905114

Groningen, 9 juni. Volgens heden door de rederij uit Rosario ontvangen telegram is de te Foxham thuisbehorende schoenerbrik HOOGEZAND I, kapt. R.J. Wyrdeman, geladen met huiden, aldaar binnengesleept na aan de grond te hebben gezeten. Het schip heeft het roer gebroken en moet dokken.

 

 

Datum vanaf: 1899
Kapitein: Wijrdeman, Rikkert Jacobs
College: De Vereeniging, Delfzijl
Vlagnummer: 3
Overige informatie: R.J. Wyrdeman was lid van het College “De Vereeniging” te Delfzijl van 1903 tot 1913. Geboren te Woltersum (Gem. Ten Boer) op 23.01.1851 zoon van Jakob Wijrdeman (kuiper) en Hillechien Broeksema Getrouwd te Ten Boer op 21.09.1882 met Aafke Mulder geb.

Monsterrollen

Opgemaakt Hoogezand
Datum: 1895-04-03
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: HOOGEZAND I
Schipper: Botje, Oetze Geerts
Scheepstype: schoener
Grootte: 282

Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: Hoogezand I 1895
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Charter-party HOOGEZAND I
Collectie: Botje, M.J.
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

1895

NVEC 040595
Groningen, 3 mei. Uitgezeild HOOGEZAND I, Botje naar Cardiff.
SV 040595
Delfzijl 4 mei. Van hier is vertrokken naar Cardiff, de 2 mast gaffel schoener HOOGEZAND I, een nieuw te Hoogezand gebouwd schip, eigendom van de gezagvoerder O.G. Botje.
AH 130595
Cardiff, 10 mei. Aangekomen HOOGEZAND I, Botje van Groningen.
SV 010695
HOOGEZAND I, Botje vertrok 31 mei van Cardiff naar Rio Grande.
SV 110995
Rio Grande, 5 augustus. Aangekomen HOOGEZAND I, Botje van Cardiff.

1896

SV 190996
Buenos Aires, 22 augustus. Aangekomen HOOGEZAND I, Botje van Rio Grande naar Rosario.
SV 300996
Rosario, 2 september. Aangekomen HOOGEZAND I, Botje van Rio Grande.
SV 191096
Rosario, 21 oktober. Uitgezeild HOOGEZAND I, Botje naar Pelotas.

1897

NVEC 120197
Verkoop van aandelen. Hoogezand, 8 januari. Ten overstaan van notaris Spruijt te Sappemeer werd verkocht 1/40 aandeel ad fl 1.000,= in het schoenerschip HOOGEZAND I, koper de heer M.D. Botje te Groningen voor fl 525,=.(opm: bekort)
AH 050497
Rio Grande, 22 februari. Zeilklaar HOOGEZAND II, Voordewind en HOOGEZAND I, Botje beiden naar Falmouth.
RN 290597
Falmouth, 27 mei. Aangekomen HOOGEZAND I, Botje van Rio Grande.
AH 010697
Falmouth, 29 mei. Vertrokken HOOGEZAND I, Botje van Rio Grande naar Hamburg.
SV 090697
Hamburg, 8 juni. Aangekomen HOOGEZAND I, Botje van Rio Grande.
NVEC 030897
Elseneur, 28 juli. Gepasseerd HOOGEZAND I, Botje van Bridgewater naar Stettin.
SV 270897
Cuxhaven, 26 augustus. Uitgezeild HOOGEZAND I, Botje naar Porto Allegro.
AH 080997
Kingstown, 5 september. Gepasseerd HOOGEZAND I, Botje van Hamburg naar Porto Allegro.
NVEC 181297
Rio Grande, 4 november. Aangekomen HOOGEZAND I, Botje van Hamburg.

1898

SV 160298
Montevideo, 19 januari. Vertrokken HOOGEZAND I, Botje naar Paysandu.
RN 290398
Paysandu, 23 februari. Zeilklaar HOOGEZAND I, Botje naar Pernambuco.
AH 140498
Pernambuco, 20 maart. Aangekomen HOOGEZAND I, Botje van Paysandu.
SV 220698
Pernambuco, 28 mei. Uitgezeild HOOGEZAND I, Botje naar Hamburg.
SV 290798
Nieuwe Waterweg, 29 juli. Aangekomen HOOGEZAND I, Botje, van Pernambuco naar Hamburg als bij ligger ankerde ter rede van Maassluis.
SV 050898
Nieuwe Waterweg, 5 augustus. Uitgezeild HOOGEZAND I, Botje naar Hamburg.
SV 090898
Hamburg, 8 augustus. Aangekomen HOOGEZAND I, Botje, van Pernambuco.
WIN 061098
Hamburg, 3 oktober. Uitgezeild HOOGEZAND I, Botje naar Rio de Janeiro.
WIN 141298
Rio de Janeiro, 10 december. Aangekomen HOOGEZAND I, Broekema van Hamburg. Alles wel.
RN 170599
De Nederlandse stalen schoener HOOGEZAND I,, kapt. Broekema, is 15 mei van Rio Janeiro te Falmouth aangekomen met een lading huiden.
AH 190599
Falmouth, 17 mei. Vertrokken HOOGEZAND I, Broekema van Rio de Janeiro naar Havre.
SV 240699
Havre, 22 juni. Uitgezeild HOOGEZAND I, Broekema naar Dieppe.
SV 110799
Stettin, 9 juli. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van Dieppe.
SV 090899
Swinemünde, 7 augustus. Uitgezeild HOOGEZAND I, Wyrdeman naar St. Petersburg.
NNO 230899
Petersburg, 19 augustus. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van Stettin.
SV 150999
Kroonstad, 12 september. Vertrokken HOOGEZAND I, Wyrdeman naar Wick.
NNO 241099
Wick, 18 oktober. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van Petersburg.
AH 061199
Bevrachtingen. Tyne naar Figueira HOOGEZAND I, zeilschip, 300 ton, 15 sh.
RN 201199
De Nederlandse stalen schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, arriveerde 17 november van Wick te Newcastle om te laden voor Figueira.
AH 081299
Shields, 5 december. Uitgezeild HOOGEZAND I, Wyrdeman naar Figueira.

1900

WIN 150100
Foxham 11 januari, Volgens bij de boekhouder ontvangen telegrafisch bericht is de 2 mast stalen schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, heden behouden te Figueira (Portugal) aangekomen. Aan board was alles wel.
AH 120200
Figueira, 2 februari. Uitgezeild HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman naar Newlyn.
NRC 18 februari 1900

Rotterdam, 17 februari. Volgens telegram van Lloyd’s is de Nederlandse bark (opm: schoenerbrik) HOOGEZAND I, van Figueira naar Newlyn met een lading zout, masteloos te Falmouth binnengesleept.
PGC 20 februari 1900

Falmouth, 17 februari. Het Nederlands schip (opm: schoener-brik) HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, van Figueira naar Newlyn (ten zuiden van Penzance, Cornwall) met een lading zout, verloor de 15e dezer op 20 mijlen van de Scilly’s al het tuig en werd hedenochtend vanaf de Lizard door de sleepboot HECTOR hier binnengesleept. De schoenerbrik HOOGEZAND I, kapt. R. Wyrdeman. Coll: R.G.E.G. Martens, Groningen
PGC 21 februari 1900

Queenstown, 16 februari. Het stoomschip SERVIA, hier van Southampton aangekomen, passeerde de 15e dezer 7 mijlen Z.Z.W. van de Scilly eilanden een masteloos schip leikleurig geschilderd, vermoedelijk een klein barkschip. Het dreef daar gevaarlijk voor de scheepvaart, er woei aan een stok een vlag, doch dewijl men niemand kon zien en de vlag niet neergehaald werd, beschouwde men het schip als verlaten. (Red: Vermoedelijk het masteloze ijzeren twee mastschoenerschip HOOGEZAND I, reeds door ons vermeld, en te Falmouth binnengesleept.)
PGC 31 maart 1900

Lizard, 29 maart. Hedenmiddag passeerde hier de Nederlandse sleepboot TITAN om de Oost, met een masteloze schoener op sleeptouw, waarschijnlijk van Penzance. (vermoedelijk de schoener HOOGEZAND I) NRC 18 mei 1900

Delfzijl, 16 mei. De schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, de 1e april van Penzance hier masteloos aangekomen, gesleept door de sleepboot TITAN, is thans van nieuwe rondhouten, tuig, enz. voorzien. Het schip zal naar Methil vertrekken om daar steenkolen te laden voor Ornskoldsvik, van waar het reeds is terugbevracht naar Groningen.
WIN 300500
Delfzijl, 28 mei. Uitgezeild HOOGEZAND I, Wyrdeman naar Methil.
RN 060600
De Nederlandse schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, arriveerde 2 juni van Delaware te Methil.
AH 280600
Ornskjoldvik, 27 juni. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van Methil om voor Groningen te laden.
WIN 110800
Delfzijl, 9 augustus. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van Ornskjoldvik.
WIN 221000
Delfzijl, 18 oktober. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van Norkoping.
WIN 201100
Delfzijl, 15 november. Uitgezeild HOOGEZAND I, Wyrdeman naar Cardiff.
RN 291100
De Nederlandse stalen schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, arriveerde 26 november van Groningen te Cardiff.
RN 191200
De Nederlandse stalen schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, vertrok 17 december van Cardiff naar Tanger.

1901

NVEC 300101
Foxham, 28 januari. Volgens bij de rederij ontvangen telegrafisch bericht, is het stalen schoenerschip HOOGEZAND I, kapt Wyrdeman, te Tanger (Marocco) gearriveerd. Aan boord was alles wel.
NVEC 230201
Tavira, 9 februari. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van Tanger.
RN 050301
De Nederlands stalen schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, werd 21 februari uitgeklaard van Faro naar Rochester.
AH 030401
Rochester, 1 april. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van Tavira.
AH 300401
Rochester, 27 april. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van Sunderland.
RN 290501
De stalen schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, vertrok 24 mei van Sunderland naar Christiania (opm: Oslo).
NVEC 190601
Christiania, 13 juni. Uitgezeild HOOGEZAND I, Wyrdeman naar Engeland.
RN 060701
Bevracht: Het Nederlands zeilschip HOOGEZAND I, 320 tons van de Tyne naar Figueira 12 sh. 6 d.
NVEC 230701
Dover, 18 juli. Gepasseerd HOOGEZAND I, Wyrdeman van Newcastle naar Figueira.
WIN 150801
Figueira, 31 juli. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van Newcastle.
NVEC 280801
Figueira, 14 augustus. Uitgezeild HOOGEZAND I, Wyrdeman naar Tavira.
RN 110901
De stalen schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, is 30 augustus uitgeklaard van Faro naar Aberdeen.
RN 091001
De stalen schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, is 4 oktober van Faro te Aberdeen aangekomen.
NVEC 301001
Delfzijl, 28 oktober. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van West Wemyss.
AH 261201
Delfzijl, 24 december. Uitgezeild HOOGEZAND I, Wyrdeman naar Engeland.

1902

NVEC 180102
Avonmouth, 16 januari. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van Delfzijl.
NNO 020202
Avonmouth, 30 januari. Uitgezeild HOOGEZAND I, Wyrdeman naar Cardiff.
PGC 010202

Londen, 31 januari. Het Nederlandse schip HOOGEZAND I, kapt. R. Wyrdeman, van Avonmouth naar Cardiff, is bij het binnenkomen van laatstgenoemde haven tegen het havenhoofd gevaren en bekwam enige schade aan de boeg.
RN 240202
De stalen schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, arriveerde 22 februari van Cardiff te Tanger.
NNO 200302
Cadiz, 11 maart. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van Tanger.
NVEC 260302
Cadiz, 19 maart. Uitgezeild HOOGEZAND I, Wyrdeman naar St. John.
NNO 270402
St. John, 25 april. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van Cadiz.
WIN 020802
St. John, 12 juli. Uitgezeild HOOGEZAND I, Wyrdeman naar Glasgow.
NNO 050802
Greenock, 1 augustus. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van St. John.
RN 280802
De stalen schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, vertrok 25 augustus van Glasgow naar Denemarken.
NNO 280902
Sunderland, 23 september. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van Logstoer.
NVEC 141002
Lemvig, 5 oktober. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van Seaham.
NNO 201102
Morrisonshaven, 15 november. Uitgezeild HOOGEZAND I, Wyrdeman naar Harburg.
NNO 181202
Men schrijft ons uit Cuxhaven: Het schoenerschip HOOGEZAND I, kapt, R. Wyrdeman, 21 november van Engeland vertrokken  en 15 december hier aangekomen, heeft onderweg veel stormweder doorstaan. Op hunne reis ontmoetten zij de 5 december op 55 graden 37' N.Br. en 2 graden 10' O.L. een verlaten schoenerschip, denkelijk met hout beladen, naam onbekend; de 11 december, op 54° 5' N.Br, en 2° 48' O.L. drie zeemanskisten, waarvan een door hen werd opgepikt, groen geverfd, zonder klederen; aan de binnenzijde van het deksel staat met potlood geschreven de naam: Herman Veenhuis, Hotel.

1903

NVEC 030103
Harburg, 27 december 1902. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van Morrisonshaven.
NVEC 110303
Cuxhaven, 7 maart. Uitgezeild HOOGEZAND I, Wyrdeman op avontuur.
NVEC 010403
Gravesend, 27 maart. Uitgezeild HOOGEZAND I, Wyrdeman naar Leith.
NVEC 150403
Leith, 9 april. Vertrokken HOOGEZAND I, Wyrdeman naar Boness.
RN 160403
De stalen schoener HOOGEZAND I, kapt Wyrdeman, lag 13 april te Bo'ness zeilklaar naar Nykjöbing.  
NVEC 200503
Lemvig, 9 mei. Vertrokken HOOGEZAND I, Wyrdeman naar Leith.
NVEC 260503
Alloa, 22 mei. Uitgezeild HOOGEZAND I, Wyrdeman naar Memel.
NNO 110603
Memel, 6 juni. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van Alloa.
WIN 031003
Hamburg, 28 september. Uitgezeild HOOGEZAND I, Wyrdeman naar Frontera.
PGC 291003

Hamburg, 27 oktober. De Nederlandse schoener HOOGEZAND I, kapt Wyrdeman, van Hamburg naar Frontera de Tabasco (opm: Mexico), is op 25 oktober. met verlies van enige zeilen en schade aan het tuig te Plymouth binnengelopen.
NVEC 071103
Plymouth, 3 november. Uitgezeild HOOGEZAND I, Wyrdeman naar Frontera de Tabasco.

1904

RN 180304
De stalen schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, vertrok 17 februari van Frontera de Tabasco naar Falmouth.
RN 160504
De stalen schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, vertrok 12 mei van Falmouth naar Glasgow.
RN 160604
De stalen schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, vertrok 13 Juni van de Clyde naar St. John.
RN 011004
De stalen schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, van St. John's N.F. naar Europa, arriveerde 17 augustus te Harbour Grace.
RN 051004
De stalen schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, arriveerde 3 oktober van Harbour Grace te Kildonan.
RN 121104
De stalen schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, vertrok 8 november van Glasgow naar Newport Mon.
RN 141204
De stalen schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, is 10 december uitgeklaard van Newport naar Santa Elena.

1905

RN 030305
De stalen schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, arriveerde 2 maart van Newport te Santa Elena.
PGC 100605

Groningen, 9 juni. Volgens heden door de rederij uit Rosario ontvangen telegram is de te Foxham thuisbehorende schoenerbrik HOOGEZAND I, kapt. R.J. Wyrdeman, geladen met huiden, aldaar binnengesleept na aan de grond te hebben gezeten. Het schip heeft het roer gebroken en moet dokken.
NRC 170605

Amsterdam, 16 juni. De lading van het te Rosario met schade binnen zijnde Nederlandse schip HOOGEZAND I bestaat uit huiden.
NVD 071005
Vlissingen, 6 oktober. Gepasseerd naar Antwerpen HOOGEZAND I, R.J. Wyrdeman van Rosario.
NVD 121205
Hamburg, 9 december. Uitgezeild HOOGEZAND I, R.J. Wyrdeman naar Frontera de Tabasco.

1906

NNO 100106
Falmouth, 8 januari. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van Hamburg naar Frontera de Tabasco.
NVD 230106
Falmouth, 21 januari. Uitgezeild HOOGEZAND I, Wyrdeman van Hamburg naar Frontera de Tabasco.
NNO 130306
Frontera de Tabasco, 10 maart. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van Hamburg.
NNO 180406
Frontera de Tabasco, 15 april. Zeilklaar HOOGEZAND I, Wyrdeman naar Mobile.
RN 170506
De stalen schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, arriveerde 3 mei van Frontera de Tabasco te Mobile.
NNO 070606
Frontera de Tabasco, 5 juni. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van Mobile.
NNO 070706
Frontera de Tabasco, 6 juli. Zeilklaar HOOGEZAND I, Wyrdeman naar Rotterdam.
NVD 170906
Nieuwe Waterweg, 15 september. Binnengekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van Tabasco.
DMB 131006
Nieuwe Waterweg, 11 oktober. Uitgezeild HOOGEZAND I, Wyrdeman in ballast naar Delfzijl.
DMB 161006
Delfzijl, 13 oktober. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van Rotterdam.
DMB 251206
Delfzijl, 22 december. Uitgezeild HOOGEZAND I, Wyrdeman naar Cardiff.

1907

NNO 150107
Cardiff, 14 januari. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van Groningen. Alles wel.
NNO 060207
Cardiff, 2 februari. Uitgezeild HOOGEZAND I, Wyrdeman naar de Plata rivier.
NNO 230407
Buenos Aires, 21 april. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van Cardiff.
NVD 030707
Santa Elena, 1 juli. Uitgezeild HOOGEZAND I, Wyrdeman naar Havre.
RN 161007
De stalen schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, arriveerde 12 oktober van de Platarivier te Havre.
NNO 201107
Havre, 17 november. Uitgezeild HOOGEZAND I, Wyrdeman naar Cayenne.
NVEC 241207
Cayenne, 21 december. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van Havre.

1908

RN 120208
De stalen schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, is 16 januari uitgeklaard van Cayenne naar Frontera.
NNO 040408
Laguna, 2 april. Uitgezeild HOOGEZAND I, Wyrdeman naar Falmouth.
RN 300508
De stalen schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, arriveerde 28 mei van Laguna te Falmouth.
NNO 060608
Falmouth, 4 juni. Vertrokken HOOGEZAND I, Wyrdeman naar Antwerpen.
RN 110608
De stalen schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, arriveerde 8 juni van Laguna te Antwerpen.
RN 150708
De stalen schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, vertrok 11 juli van Antwerpen naar Garston.
NNO 280708
Liverpool, 26 juli. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van Antwerpen.
RN 290808
De stalen schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, vertrok 26 augustus van Liverpool naar Laguna.
NNO 251108
Laguna, 23 november. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van Liverpool. Alles wel.
RN 211208
De stalen schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, arriveerde 16 december van Liverpool te Frontera de Tabasco.

1909

PGC 200109

Laguna, 12 december. Het Engelse stoomschip KIORA is bij het verhalen op 29 november in aanvaring geweest met het Nederlandse schip HOOGEZAND I, kapt. R.J. Wyrdeman, waardoor van laatstgenoemd vaartuig de boegspriet werd afgerukt. De reparaties zijn nu voltooid en de HOOGEZAND I is 12 december vertrokken van Laguna naar Frontera.
RN 250309

Rotterdam, 24 maart. De stalen schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, van Frontera naar Wolgast, vertrok 23 maart van Falmouth.
RN 16049

Rotterdam, 15 april. De stalen schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, arriveerde 10 april van Frontera te Wolgast. Dit schip heeft bij Mukran op strand gezeten, doch kwam zonder vreemde hulp weer vlot.
RN 030709

Rotterdam, 2 juli. De stalen schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, vertrok 29 juni van Jersey naar Westonpoint,
RN 230709

Rotterdam, 22 juli. De stalen schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, vertrok 20 juli van Westonpoint naar Ellesmere Port (opm: aan de Mersey in Engeland).
RN 310709

Rotterdam, 30 juli. De stalen schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, arriveerde 28 juli van Ellesmere te Liverpool.
RN 110809

Rotterdam, 10 augustus. De stalen schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, vertrok 8 augustus van Liverpool naar Frontera (opm: Mexico).
RN 181009

Rotterdam, 16 oktober. De stalen schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, arriveerde 14 oktober van Liverpool te Frontera.
RN 181109

Rotterdam, 17 november. De stalen schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, is 15 november uitgeklaard van Frontera naar Het Kanaal.

1910

NVEC 110110
Falmouth, 8 januari. Aangekomen HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman van Frontera, hebbende 42 dagen reis.
RN 150110
De stalen schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, van Frontera de Tabasco naar Havre, vertrok 13 januari van Falmouth.
NVD 190110
Havre, 16 januari. Aangekomen HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman van Frontera.
NNO 040310
Havre, 2 maart. Vertrokken HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman naar Frontera.
NVD 100510
Frontera, 6 mei. Aangekomen HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman van Havre.
RN 040610
De stalen schoener HOOGEZAND I, kapt Wyrdeman, is 31 mei uitgeklaard van Frontera naar Engeland.
RN 030910

Rotterdam, 2 september. De stalen schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, arriveerde 1 september van Frontera de Tabasco te Falmouth.
DMB 101010
Dysart, 7 oktober. Aangekomen HOOGEZAND I, kapt Wyrdeman van Kirkcaldy.
NNO 051110
Kirkcaldy, 1 november. Uitgezeild HOOGEZAND I, Wyrdeman naar Mexico.
DMB 101110
Vlissingen, 7 november. Binnengekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman, van Dysart naar Mexico, wegens muiterij aan boord.
NRC 101110

Vlissingen, 10 november. De Nederlandse schoener HOOGEZAND I, van Schotland naar Mexico bestemd, is gisteren hier op de haven gekomen omdat de kok, (een neger) weigerde te werken en de kapitein de reis niet durfde voortzetten daar de andere leden van de equipage ontevreden werden. De kok is door de politie van boord gehaald.
AH 231110

Vlissingen, 23 november. De Nederlandse schoener HOOGEZAND I, welke 9 dezer hier binnenkwam met onwillige equipage, is heden met een nieuwe equipage naar Mexico vertrokken.
 
 


1911

RN 090311
De stalen schoener HOOGEZAND I, kapt, Wyrdeman, arriveerde 15 februari van Vlissingen te Frontera.
NNO 060511
Frontera, 23 maart. Uitgeklaard HOOGEZAND I, Wyrdeman naar Falmouth.
NNO 290511
Falmouth, 28 mei. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van Frontera.
NNO 030611
Falmouth, 1 juni. Uitgezeild HOOGEZAND I, Wyrdeman naar Havre.
RN 220611
De stalen schoener HOOGEZAND I, kapt Wyrdeman, vertrok 19 juni van Havre naar Delfzijl.
NNO 210911
Delfzijl, 21 september. Uitgezeild HOOGEZAND I, Wyrdeman naar Aberdeen.
NNO 270911
Aberdeen, 26 september. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van Delfzijl.
NVD 121011
Dysart, 11 oktober. Uitgezeild HOOGEZAND I, Wyrdeman naar Mexico.

1912

NNO 020112

1 januari: Aangekomen te Frontera, HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, met verlies van zeilen en boot. (opm: Volgens Pertes: HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, 198 ton, o/v Dysart naar Frontera met een lading hout, arriveerde 1 januari te Frontera met stormschade door zwaar weer.)
NRC 190312

Groningen, 18 maart. Volgens heden alhier ontvangen telegrafisch bericht is het alhier thuis behorende schip HOOGEZAND I, kapt. R. Wyrdeman, te Frontera gestrand. Afbrengen is misschien mogelijk.
NRC 270312

Groningen, 25 maart. Volgens door de rederij ontvangen telegram is het schip HOOGEZAND I vlot en te Frontera in de haven gebracht. Ankers met kettingen benevens boten gingen verloren. (zie ook NRC 190312)
NNO 070512
Frontera de Tabasco, 6 mei. Zeilklaar HOOGEZAND I, Wyrdeman naar New Orleans.
NNO 130612
New Orleans, 12 juni. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van Frontera.
NVEC 130712
New Orleans, 10 juli. Zeilklaar HOOGEZAND I, Wyrdeman naar Frontera.
NNO 260712
Frontera, 25 juli. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van New Orleans.
NNO 150812
Frontera de Tabasco, 14 augustus. Zeilklaar HOOGEZAND I, Wyrdeman naar New Orleans.
NNO 050912
New Orleans, 4 september. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van Frontera.
NNO 110912
New Orleans, 11 september. Zeilklaar HOOGEZAND I, Wyrdeman naar Frontera.
NVEC 250912
Frontera, 23 septemberi. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van New Orleans.
NNO 181012
Frontera de Tabasco, 17 oktober. Zeilklaar HOOGEZAND I, Wyrdeman naar New Orleans.
NNO 051112
New Orleans, 4 november. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van Frontera.
NVEC 121112
New Orleans, 9 november. Zeilklaar HOOGEZAND I, Wyrdeman naar Frontera.
NVEC 221112
Frontera, 19 november. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van New Orleans.
NO 211212
Frontera, 21 december. Vertrokken HOOGEZAND I, Wyrdeman naar New Orleans.

1913

NNO 060113
New Orleans, 6 januari. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van Frontera.
NNO 130113
New Orleans, 11 januari. Uitgezeild HOOGEZAND I, Wyrdeman naar Frontera.
NNO 050713
Frontera, 4 juli. Uitgezeild HOOGEZAND I, Wyrdeman naar Falmouth.
NNO 160913
Falmouth, 16 september. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van Frontera naar Rotterdam.
RN 240913
Cargalijst Rotterdam. HOOGEZAND I, Wyrdeman, Frontera de Tabasco Kuyper Van Dam en Smeer Entrepothaven met mahoniehout.

1914

RN 200114
Rotterdam, 19 januari. Uitgezeild HOOGEZAND I, Wyrdeman naar Cadiz.
NNO 170214
Cadiz, 16 februari. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van Rotterdam.
DMB 100314
Cadiz, 3 maart. Uitgezeild HOOGEZAND I, Wyrdeman naar Pelotas.
NNO 280414
Rio Grande, 25 april. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van Cardiff (opm: Cadiz).
NNO 270614
Pelotas, 26 juni. Uitgezeild HOOGEZAND I, Wyrdeman naar Falmouth voor orders.
DMB 300914
Falmouth, 29 september. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van Rio Grande.
NVD 071014
Falmouth, 2 oktober. Vertrokken HOOGEZAND I, Wyrdeman naar Liverpool.
RN 161014

Rotterdam, 15 oktober. De Nederlandse schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, arriveerde 10 oktober van Rio Grande te Liverpool.

1915

NRC 110215

Londen, 9 februari. De Nederlandse schoenerbrik HOOGEZAND I, van Liverpool naar Gibraltar bestemd, is met verlies van zeilen en reddingboot, beschadigd stuurgerei en diverse andere schade te Falmouth aangekomen.
NRC 130215

Falmouth, 10 februari. Met meerdere schade, veroorzaakt door slecht weer, is het Nederlandse schip HOOGEZAND I van Liverpool naar Gibraltar bestemd, alhier aangekomen.
NRC 120315

Rotterdam, 12 maart. Men seint ons uit Londen dat het Nederlandse schip HOOGEZAND I 10 dezer de reis van Falmouth naar Gibraltar heeft voortgezet.

(De HOOGEZAND I, met kolen geladen, liep 9 februari op reis van Liverpool naar Gibraltar met verlies van zeilen en reddingboot met defect stuurgerei en meerdere schade te Falmouth binnen).
DMB 060415
Gibraltar, 27 maart. Aangekomen her zeilschip HOOGEZAND I, Wyrdeman van Falmouth.
NNO 040515
Malaga, 24 april. Uitgezeild HOOGEZAND I, Wyrdeman naar Bristol.
DMB 190515
Bristol, 18 mei. Aangekomen het zeilschip HOOGEZAND I, Wyrdeman van Malaga.
DMB 270515
Bristol, 25 mei. Uitgezeild HOOGEZAND I, Wyrdeman naar Avonmouth.
DMB 050615
Avonmouth, 2 juni. Vertrokken HOOGEZAND I, Wyrdeman naar Pasages.
RN 290615
Pasages, 18 juni. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van Bristol.
DMB 060715
Pasages, 22 juni. Vertrokken het zeilschip HOOGEZAND I, Wyrdeman naar San Sebastian.
NNO 120715
San Sebastian, 23 juni. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van Pasages, vertrok 27 juni naar Ceuta.
NNO 130915
Ayr, 9 september. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van Ceuta.
NNO 141015
Ayr, 8 oktober. Uitgezeild HOOGEZAND I, Wyrdeman naar Malaga.
NVD 091115
Malaga, 30 oktober. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van Ayr.
NNO 291115
Malaga, 19 november. Uitgezeild HOOGEZAND I, Wyrdeman naar Bonanza.

1916

AH 190216
Newport, 16 februari. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van Lorient.
SV 050316
Newport, 4 maart. Uitgezeild HOOGEZAND I, Wyrdeman naar Sevilla.
AH 080416
Sevilla, 29 maart. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van Newport.
AH 090616
Avila, 29 mei. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van Croisic.
AH 270616
Avila, 14 juni. Vertrokken HOOGEZAND I, Wyrdeman naar Cadiz.
AH 030716
Cadiz, 23 juni. Aangekomen HOOGEZAND I, Wyrdeman van Avila.
SV 080816
Cadiz, 28 juli. Uitgezeild HOOGEZAND I, Wyrdeman naar Faro.
SV 220816
Faro, 12 augustus, Vertrokken HOOGEZAND I, Wyrdeman naar Liverpool.
AH 231016
Liverpool, 18 oktober. Uitgezeild HOOGEZAND I, Wyrdeman naar Cette.
RN 111116

Rotterdam, 10 november. De Nederlandse schoener HOOGEZAND I is naar Cardiff teruggekeerd met schade aan de reddingboot en nog andere schade.
AH 281116
Cardiff, 23 november. Vertrokken HOOGEZAND I, Wyrdeman naar Cette.

1917

Wegens de 1ste Wereld Oorlog werden scheepvaart bewegingen grotendeels geheim gehouden.

1918

AH 191218

Havanna, 12 december. De schoener HOOGEZAND I, van Casilda naar Key West, is bij Cape Antonio gestrand.
NRC 271218

Tampa, 23 december. De Nederlandse schoenerbrik HOOGEZAND I, met een lading mangaanerts van Santiago naar Key West, is op 8 dezer bij Kaap San Antonio gestrand en totaal wrak. Kapitein Wyrdeman en de overige opvarenden zijn gered. Het schip was van D.H. Botje te Groningen, mat 230 ton bruto en 198 ton netto en was gebouwd in 1895.

1919

NRC 170119

Tampa, 23 december 1918. De Nederlandse schoenerbrik HOOGEZAND I, met een lading mangaanerts van Santiago naar Key West, is op 8 dezer (= 8 december 1918) bij Kaap San Antonio gestrand en totaal wrak. Kapitein Wyrdeman en de overige opvarenden zijn gered. Het schip was van D.H. Botje te Groningen, mat 230 ton bruto en 198 ton netto en was gebouwd in 1895.
NRC 110419

Raad voor de Scheepvaart. De Raad heeft gisteren een onderzoek ingesteld naar de stranding van het zielschip HOOGEZAND I op 8 december, nabij Kaap San Antonio (Cuba). Reder was D. Botje te Groningen; gezagvoerder R. Wyrdeman.

Deze deelde mee, dat het schip een schoenerbrik was, bemand met 6 koppen. De lading bestond uit mineralen. Het vaartuig vertrok van La Guyara naar Key West (Florida) langs Kaap San Antonio. De gezagvoerder, aan wie was meegedeeld, dat de zaak ook zou gaan over de vraag, of hij schuld aan de ramp heeft, was onbekend met de stromingen in de Straat Yacatan. Hij had geen zeilaanwijzingen aan boord, wel een kaart van Cuba. Op 8 december 12 uur kwam Kaap San Antonio in zicht. De wind wat NO. Hij stuurde tot half drie zo dicht mogelijk onder de kust, vrezende, anders te veel uit de koers van Key-West te komen. Om 3 uur liep het schip vast op een mijl afstand van de wal. De toren van San Antonio was te zien. Even later liep het schip vast. Na enige dagen daar gezeten te hebben, verliet de bemanning het vaartuig, dat vol water liep en stuk sloeg. Een matroos schreef de stranding toe aan de stroom, die naar de wal liep. De Inspecteur voor de Scheepvaart, de heer Mellema, zei dat de gezagvoerder een eervolle zeemansloopbaan achter de rug had. Hij had echter thans letterlijk alles verzuimd, wat bij een goede navigatie behoorde. Hij had blijkbaar niet op het kompas gestuurd. Al was het een verzachtende omstandigheid, dat de schipper door het verlies van het schip, waarin hij deelhebber was, ook reeds zwaar gestraft was, toch meende de inspecteur, dat een maatregel van tucht tegen de gezagvoerder nodig was.
AH 190419

Raad voor de scheepvaart. Ten slotte deed de Raad uitspraak betreffende het stranden van de schoener-aak (opm: is een 3-mast schoener) HOOGEZAND I.

De Raad is van oordeel, dat de stranding van de HOOGEZAND I moet worden toegeschreven aan verkeerde navigatie van de kapitein, die bij het ronden van Kaap San Antonio niet de nodige voorzichtigheid heeft betracht en zonder noodzaak te dicht onder de wal koers heeft gezet. Hij heeft daarbij niet genoeg aandacht aan de koers gewijd en verzuimd zich zorgvuldig ten opzichte van de wal te verkennen en zijn plaats te bepalen.

Hoewel de kapitein door het verloren gaan van zijn schip persoonlijk groot financieel verlies geleden heeft, meent de Raad dat wegens zijn verzuim, waardoor hij de bemanning aan grote gevaren heeft blootgesteld, een tuchtmaatregel op hem moet worden toegepast, en daarom straft de Raad de schipper van de HOOGEZAND I, door hem de bevoegdheid te ontnemen als schipper te varen op een schip, bedoeld bij artikel 2 van de Schepenwet, voor de tijd van zeven dagen.
NNO 190419

De Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam heeft uitspraak gedaan inzake het stranden van de schoener HOOGEZAND I, rederij D. Botje te Groningen, gezagvoerder Wyrdeman uit Delfzijl. De Raad was van oordeel dat de stranding toegeschreven moet worden aan verkeerde navigatie van de kapitein en dat een tuchtmaatregel op hem moet worden toegepast, door hem te ontnemen de bevoegdheid tot varen als schipper op schepen bedoeld bij art. 2 van de Schepenwet voor de tijd van 7 dagen.

 

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 1895
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
AH = Algemeen Handelsblad
DMB = De Maasbode
NNO = Nieuwsblad van het Noorden
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
NVD = Nieuws van de Dag
NVEC = Nieuwe Veendammer Courant
PGC = Provinciale Groninger Courant
RN = Rotterdamsch Nieuwsblad
SV = Scheepvaart
WIN = Winschoter Courant