Inloggen
HOOGEZAND I - ID 2898


Kroniekberichten

Datum 18 februari 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 17 februari. Volgens telegram van Lloyd’s is de Nederlandse bark HOOGEZAND I, van Figueira naar Newlyn met een lading zout, masteloos te Falmouth binnengesleept.

Afbeelding
Datum 20 februari 1900
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Falmouth, 17 februari. Het Nederlands schip (opm: schoener-brik) HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, van Figueira naar Newlyn (ten zuiden van Penzance, Cornwall) met een lading zout, verloor de 15e dezer op 20 mijlen van de Scilly’s al het tuig en werd hedenochtend vanaf de Lizard door de sleepboot HECTOR hier binnengesleept.
De schoenerbrik HOOGEZAND I, kapt. R. Wyrdeman
Coll: R.G.E.G. Martens, Groningen

Afbeelding
Datum 21 februari 1900
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Queenstown, 16 februari. Het stoomschip SERVIA, hier van Southampton aangekomen, passeerde de 15e dezer 7 mijlen Z.Z.W. van de Scilly eilanden een masteloos schip leikleurig geschilderd, vermoedelijk een klein barkschip. Het dreef daar gevaarlijk voor de scheepvaart, er woei aan een stok een vlag, doch dewijl men niemand kon zien en de vlag niet neergehaald werd, beschouwde men het schip als verlaten. (Red: Vermoedelijk het masteloze ijzeren driemastschoenerschip HOOGEZAND I, reeds door ons vermeld, en te Falmouth binnengesleept.)

Afbeelding
Datum 31 maart 1900
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Lizard, 29 maart. Hedenmiddag passeerde hier de Nederlandse sleepboot TITAN om de Oost, met een masteloze schoener op sleeptouw, waarschijnlijk van Penzance. (vermoedelijk de schoener HOOGEZAND I)(opm: de HOOGEZAND I was een schoener-brik).

Afbeelding
Datum 18 mei 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 16 mei. De schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, de 1e april van Penzance hier masteloos aangekomen, gesleept door de sleepboot TITAN, is thans van nieuwe rondhouten, tuig, enz. voorzien. Het schip zal naar Methil vertrekken om daar steenkolen te laden voor Ornskoldsvik, van waar het reeds is terugbevracht naar Groningen.

Afbeelding
Datum 01 februari 1902
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 31 januari. Het Nederlandse schip HOOGEZAND I, kapt. R. Wyrdeman, van Avonmouth naar Cardiff, is bij het binnenkomen van laatstgenoemde haven tegen het havenhoofd gevaren en bekwam enige schade aan de boeg.

Afbeelding
Datum 29 oktober 1903
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 27 oktober. De Nederlandse schoener HOOGEZAND I, kapt Wyrdeman, van Hamburg naar Frontera de Tabasco (opm: Mexico), is op 25 oktober. met verlies van enige zeilen en schade aan het tuig te Plymouth binnengelopen.

Afbeelding
Datum 10 juni 1905
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Groningen, 9 juni. Volgens heden door de rederij uit Rosario ontvangen telegram is de te Foxham thuisbehorende schoenerbrik HOOGEZAND I, kapt. R.J. Wyrdeman, geladen met huiden, aldaar binnengesleept na aan de grond te hebben gezeten. Het schip heeft het roer gebroken en moet dokken.

Afbeelding
Datum 17 juni 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 16 juni. De lading van het te Rosario met schade binnen zijnde Nederlandse schip HOOGEZAND I bestaat uit huiden.

Afbeelding
Datum 20 januari 1909
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Laguna, 12 december. Het Engelse stoomschip KIORA is bij het verhalen op 29 november in aanvaring geweest met het Nederlandse schip HOOGEZAND I, kapt. R.J. Wyrdeman, waardoor van laatstgenoemd vaartuig de boegspriet werd afgerukt. De reparaties zijn nu voltooid en de HOOGEZAND I is 12 december vertrokken van Laguna naar Frontera.

Afbeelding
Datum 25 maart 1909
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 24 maart. De stalen schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, van Frontera naar Wolgast, vertrok 23 maart van Falmouth.

Afbeelding
Datum 16 april 1909
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 15 april. De stalen schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, arriveerde 10 april van Frontera te Wolgast. Dit schip heeft bij Mukran op strand gezeten, doch kwam zonder vreemde hulp weer vlot.

Afbeelding
Datum 03 juli 1909
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 2 juli. De stalen schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, vertrok 29 juni van Jersey naar Westonpoint,

Afbeelding
Datum 23 juli 1909
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 22 juli. De stalen schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, vertrok 20 juli van Westonpoint naar Ellesmere Port (opm: aan de Mersey in Engeland).

Afbeelding
Datum 31 juli 1909
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 30 juli. De stalen schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, arriveerde 28 juli van Ellesmere te Liverpool.

Afbeelding
Datum 11 augustus 1909
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 10 augustus. De stalen schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, vertrok 8 augustus van Liverpool naar Frontera (opm: Mexico).

Afbeelding
Datum 18 oktober 1909
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 16 oktober. De stalen schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, arriveerde 14 oktober van Liverpool te Frontera.

Afbeelding
Datum 18 november 1909
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 17 november. De stalen schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, is 15 november uitgeklaard van Frontera naar Het Kanaal.

Afbeelding
Datum 03 september 1910
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 2 september. De stalen schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, arriveerde 1 september van Frontera de Tabasco te Falmouth.

Afbeelding
Datum 10 november 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 10 november. De Nederlandse schoener HOOGEZAND I, van Schotland naar Mexico bestemd, is gisteren hier op de haven gekomen omdat de kok, (een neger) weigerde te werken en de kapitein de reis niet durfde voortzetten daar de andere leden van de equipage ontevreden werden. De kok is door de politie van boord gehaald.

Afbeelding
Datum 23 november 1910
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 23 november. De Nederlandse schoener HOOGEZAND I, welke 9 dezer hier binnenkwam met onwillige equipage, is heden met een nieuwe equipage naar Mexico vertrokken.

Afbeelding
Datum 02 januari 1912
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

1 januari: Aangekomen te Frontera, HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, met verlies van zeilen en boot. (opm: Volgens Pertes: HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, 198 ton, o/v Dysart naar Frontera met een lading hout, arriveerde 1 januari te Frontera met stormschade door zwaar weer.)

Afbeelding
Datum 19 maart 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Groningen, 18 maart. Volgens heden alhier ontvangen telegrafisch bericht is het alhier thuis behorende schip HOOGEZAND I, kapt. R. Wyrdeman, te Frontera gestrand. Afbrengen is misschien mogelijk.

Afbeelding
Datum 27 maart 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Groningen, 25 maart. Volgens door de rederij ontvangen telegram is het schip HOOGEZAND I vlot en te Frontera in de haven gebracht. Ankers met kettingen benevens boten gingen verloren. (zie ook NRC 190312)

Afbeelding
Datum 16 oktober 1914
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 15 oktober. De Nederlandse schoener HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, arriveerde 10 oktober van Rio Grande te Liverpool.

Afbeelding
Datum 11 februari 1915
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 9 februari. De Nederlandse schoenerbrik HOOGEZAND I, van Liverpool naar Gibraltar bestemd, is met verlies van zeilen en reddingboot, beschadigd stuurgerei en diverse andere schade te Falmouth aangekomen.

Afbeelding
Datum 13 februari 1915
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Falmouth, 10 februari. Met meerdere schade, veroorzaakt door slecht weer, is het Nederlandse schip HOOGEZAND I van Liverpool naar Gibraltar bestemd, alhier aangekomen.

Afbeelding
Datum 12 maart 1915
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 maart. Men seint ons uit Londen dat het Nederlandse schip HOOGEZAND I 10 dezer de reis van Falmouth naar Gibraltar heeft voortgezet.
(De HOOGEZAND I, met kolen geladen, liep 9 februari op reis van Liverpool naar Gibraltar met verlies van zeilen en reddingboot met defect stuurgerei en meerdere schade te Falmouth binnen).

Afbeelding
Datum 11 november 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 10 november. De Nederlandse schoener HOOGEZAND I is naar Cardiff teruggekeerd met schade aan de reddingboot en nog andere schade.

Afbeelding
Datum 17 september 1918
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Tampa, 23 december. De Nederlandse schoenerbrik HOOGEZAND I, met een lading mangaanerts van Santiago naar Key West, is op 8 dezer bij Kaap San Antonio gestrand en totaal wrak. Kapitein Wyrdeman en de overige opvarenden zijn gered. Het schip was van D.H. Botje te Groningen, mat 230 ton bruto en 198 ton netto en was gebouwd in 1895.

Afbeelding
Datum 19 december 1918
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Havanna, 12 december. De schoener HOOGEZAND I, van Casilda naar Key West, is bij Cape Antonio gestrand.

Afbeelding
Datum 17 januari 1919
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Tampa, 23 december 1918. De Nederlandse schoenerbrik HOOGEZAND I, met een lading mangaanerts van Santiago naar Key West, is op 8 dezer (= 8 december 1918) bij Kaap San Antonio gestrand en totaal wrak. Kapitein Wyrdeman en de overige opvarenden zijn gered. Het schip was van D.H. Botje te Groningen, mat 230 ton bruto en 198 ton netto en was gebouwd in 1895.

Afbeelding
Datum 18 januari 1919
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Tampa, 23 december. Het Nederlandse schoenerschip HOOGEZAND I, met mangaanerts van Santiago naar Key West, is 8 dezer bij Kaap San Antonio gestrand en totaal verloren. Alle opvarenden zijn gered.

Afbeelding
Datum 11 april 1919
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. De Raad heeft gisteren een onderzoek ingesteld naar de stranding van het zielschip HOOGEZAND I op 8 december, nabij Kaap San Antonio (Cuba). Reder was D. Botje te Groningen; gezagvoerder R. Wyrdeman.
Deze deelde mee, dat het schip een schoenerbrik was, bemand met 6 koppen. De lading bestond uit mineralen. Het vaartuig vertrok van La Guyara naar Key West (Florida) langs Kaap San Antonio. De gezagvoerder, aan wie was meegedeeld, dat de zaak ook zou gaan over de vraag, of hij schuld aan de ramp heeft, was onbekend met de stromingen in de Straat Yacatan. Hij had geen zeilaanwijzingen aan boord, wel een kaart van Cuba. Op 8 december 12 uur kwam Kaap San Antonio in zicht. De wind wat NO. Hij stuurde tot half drie zo dicht mogelijk onder de kust, vrezende, anders te veel uit de koers van Key-West te komen. Om 3 uur liep het schip vast op een mijl afstand van de wal. De toren van San Antonio was te zien. Even later liep het schip vast. Na enige dagen daar gezeten te hebben, verliet de bemanning het vaartuig, dat vol water liep en stuk sloeg. Een matroos schreef de stranding toe aan de stroom, die naar de wal liep. De Inspecteur voor de Scheepvaart, de heer Mellema, zei dat de gezagvoerder een eervolle zeemansloopbaan achter de rug had. Hij had echter thans letterlijk alles verzuimd, wat bij een goede navigatie behoorde. Hij had blijkbaar niet op het kompas gestuurd. Al was het een verzachtende omstandigheid, dat de schipper door het verlies van het schip, waarin hij deelhebber was, ook reeds zwaar gestraft was, toch meende de inspecteur, dat een maatregel van tucht tegen de gezagvoerder nodig was.

Afbeelding
Datum 19 april 1919
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de scheepvaart. Ten slotte deed de Raad uitspraak betreffende het stranden van de schoener-aak (opm: is een 3-mast schoener) HOOGEZAND I.
De Raad is van oordeel, dat de stranding van de HOOGEZAND I moet worden toegeschreven aan verkeerde navigatie van de kapitein, die bij het ronden van Kaap San Antonio niet de nodige voorzichtigheid heeft betracht en zonder noodzaak te dicht onder de wal koers heeft gezet. Hij heeft daarbij niet genoeg aandacht aan de koers gewijd en verzuimd zich zorgvuldig ten opzichte van de wal te verkennen en zijn plaats te bepalen.
Hoewel de kapitein door het verloren gaan van zijn schip persoonlijk groot financieel verlies geleden heeft, meent de Raad dat wegens zijn verzuim, waardoor hij de bemanning aan grote gevaren heeft blootgesteld, een tuchtmaatregel op hem moet worden toegepast, en daarom straft de Raad de schipper van de HOOGEZAND I, door hem de bevoegdheid te ontnemen als schipper te varen op een schip, bedoeld bij artikel 2 van de Schepenwet, voor de tijd van zeven dagen.

Afbeelding
Datum 19 april 1919
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

De Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam heeft uitspraak gedaan inzake het stranden van de schoener HOOGEZAND I, rederij D. Botje te Groningen, gezagvoerder Wyrdeman uit Delfzijl. De Raad was van oordeel dat de stranding toegeschreven moet worden aan verkeerde navigatie van de kapitein en dat een tuchtmaatregel op hem moet worden toegepast, door hem te ontnemen de bevoegdheid tot varen als schipper op schepen bedoeld bij art. 2 van de Schepenwet voor de tijd van 7 dagen.

Afbeelding