Inloggen
HOLLANDIA - ID 2874


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1882-12-07 / 1894-10-30 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1882
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Nat. Official Number: 2392 ROTT 1886
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 121
Date Laid Down: 1882-03-08
Launch Date: 1882-10-25
Delivery Date: 1882-11-11
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, Fijenoord, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 750
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 30 1/2 & 56-39
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1504.05 Gross tonnage
Net Tonnage: 1033.35 Net tonnage
Deadweight: 2000.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 249.30 Feet (British) Registered
Beam: 33.90 Feet (British) Registered
Depth: 18.70 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1882
Datum agenda: 1882-12-07
Register nr: 0
Scheepsnaam: HOLLANDIA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Vriesendorp & Gaade
Plaats: Den Haag
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja
1882-12-07, uitreiking zb80-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1882-12-07 HOLLANDIA
Manager: Wm H. Müller & Co's Algemeene Scheepvaart Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Wm H. Müller & Co's Algemeene Scheepvaart Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PBQV

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Per 17 december 1890 waren de part-owners van de HOLLANDIA:

Firma Wm.H. Müller & Co., Rotterdam (9/16e part)
firma Blankenheim & Nolet (1/16e part)
G. van Ge nnep (1/16e part)
Mr. H. Ameshoff, Utrecht (1/16e part)
D.G. Bingham, Utrecht (1/16e part)
Hugo Neese, Düsseldorf (2/16e part)
Carl Lueg, Oberhausen (1/16e part)

Ship Events Data

1882-10-25: Te waterlating op 24 october 1882 niet doorgegaan wegens de storm; op 25 october wel te water.
1892-02-12: NRC.1892 - Op 12 februari 1892 in dichte mist het lichtschip EAST GOODWIN aangevaren.
1894-10-30: Final Fate: Missing

Amsterdam, 30 december 1894. Aangaande het Nederlandse stoomschip HOLLANDIA, 30 oktober l.l. van Oxelösund naar Rotterdam vertrokken, heeft men sedert niets vernomen.
1894-10-30: Final Fate:
Op reis met een lading ijzererts van Oxelösund naar Rotterdam is de HOLLANDIA op of kort na 30 oktober 1894 op de Zweedse kust gelopen en vergaan. De datum van het ongeval is niet met zekerheid wast te stellen, evenmin als de juiste plaats, vermoedelijk bij Oxelösund, en ook de omstandigheden zijn onbekend, aangezien de ramp slechts kon worden geconstateerd door het vinden van wrakstukken. De 18 leden der bemanning en de ene passagier kwamen bij de ramp om het leven.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. de Jong was met vlagnummer R44 in de periode 1879 t/m 1882 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dat betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1882 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar voor het vlaggelidmaatschap bedankte058.

 

De schepen van de kapitein

In het Jaarverslagen 1880 staat hij vermeld als gezagvoerder van het stoomschip “Drenthe”, 2333 ton n.m., varend voor Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam058.

 

Bouma025 vermeldt J. de Jong als gezagvoerder gedurende:

*    1880 t/m 1881 op het ijzeren schroefstoomschip “Drenthe”, gebouwd in 1876 te Newcastle, 2500 ton o.m., 300 pk, varend voor de Rotterdamse Lloyd, Wm. Ruys & Zn te Rotterdam;

*    1882 t/m 1891 van het schroefstoomschip “Hollandia”, gebouwd in 1882 te Rotterdam, 1504 ton n.m., varend voor Wm H.Müller & Co te Rotterdam;

*    1892 t/m 1896 van het stalen schroefstoomschip “Teutonia”, gebouwd in 1892 te Stockton, 1600 ton n.m., varend voor Wm.Müller & Co te Rotterdam;

*    1897 t/m 1899 van het stalen schroefstoomschip “Maud Cassel”, gebouwd in 1897 te Sunderland, 3924 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam;

*    1900 en later van het schroefstoomschip “Skandia”, gebouwd in 1899 te Sunderland, 4336 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

J.de Jong vervoerde vanuit Rotterdam met de “Drenthe” transporten van landmachtmilitairen naar Batavia op de volgende reizen065*:

*    Vertrek 24 januari 1880. Aankomst op 12 maart 1880 na 48 dagen. 3 officieren en 63 manschappen.

*    Vertrek 15 december 1880. Aankomst 10 februari 1881 na 47 dagen. 2 officieren en 64 manschappen.

*    Vertrek 11 juni 1881. Aankomst 27 juli 1881 na 46 dagen. 3 officieren en 44 manschappen.

*    Vertrek 26 november 1881. Aankomst 14 januari 1882 na 49 dagen. 2 officieren en 55 manschappen.

 

 

Datum vanaf: 1882
Kapitein: Jong, J. de
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Geen

 

Opmerkingen in verband met( lidmaatschap) Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 31 januari 1888 staat de volgende mededeling:

“De heer D. van Ketwich doet eene mededeeling omtrent de schipbreuk van het Fransche SS Ministre Matuci in de Spaansche Zee nabij Kaap Finistère waarbij alleen de 2e stuurman Sebastiani gered werd en wel door het SS Rhenania van Rotterdam waarvan de gezagvoerder (dit moet kapitein B.J.Oepkes geweest zijn) den schipbreukeling had opgemerkt en de tweede stuurman Johannes Willem Leonard Mahne geboren te Dordrecht, oud 26 jaar, daar het stoomschip wegens de hooge zee geen sloep over boord kon zetten, manmoedig in zee sprong en de mislukte toegeworpen lijn aan den schipbreukeling bracht die op die wijze werd gered als eenig overgeblevene van het schip en bemanning.”023

In de notulen dd 27 maart 1888 van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop volgt dan de mededeling: “De Heer D. van Ketwich deelt aan de vergadering mede dat de stuurman Mahne van de Rhenania door het Fransche Gouvernement is begiftigd met het legioen van eer.”023.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt B.J. Oepkes als gezagvoerder gedurende:

*    1882 van het schroefstoomschip “Senior”, gebouwd in 1879 te Middlesbro, 1099 ton n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;

*    1883 t/m 1886 van het schroef ss “Hispania”, gebouwd in 1883 te Vegesack, 1420 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam;

*    1887 t/m 1889 van het schroefstoomschip “Rhenania”, gebouwd in 1882 te Glasgow, 1276 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam;

*    1890 t/m 1891 van het schroef ss “Hispania”, gebouwd in 1883 te Vegesack, 1420 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam;

*    1892 van het schroefstoomschip “Hollandia”, gebouwd in 1882 te Rotterdam, 1504 ton n.m., varend voor Wm H.Müller & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1892
Kapitein: Oepkes, B.J.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W.Leverstein als gezagvoerder gedurende:

*    1892 van het schroefstoomschip “Rhenania”, gebouwd in 1882 te Glasgow, 1276 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam;

*    1893 t/m 1894 op het schroefstoomschip “Hollandia”, gebouwd in 1882 te Rotterdam, 1504 ton n.m., varend voor Wm. H.Müller & Co te Rotterdam. Het schip verongelukte op de Zweedse kust;

 

Overige bijzonderheden

Het ss. “Hollandia” vertrok op 30 oktober 1894 van Oxelösund naar Rotterdam met een lading erts en is vermoedelijk nog op dezelfde dag vergaan onder de Zweedse kust tijdens een zware storm. De gehele bemanning (19) is omgekomen. De ramp is slechts geconstateerd door het vinden van wrakhout.

Het ss “Hollandia” werd gebouwd in 1882 bij de Nederlandsche Stoomboot Maatschappij te Rotterdam, mat 1504 Brt en voer voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam072.

 

 

Datum vanaf: 1894
Kapitein: Leverstein, W.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: HOLLANDIA 1882
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Onbekend
Algemene informatie

NRC 090382
Rotterdam, 8 maart. Op de inrichting te Fijenoord van de Nederlandsche Stoomboot Maatschappij te Rotterdam is heden de kiel gelegd van het stoomschip HOLLANDIA, te bouwen voor rekening van de firma Wm.H. Müller & Co. Dit schip wordt van staal gebouwd en is als zodanig het eerste dat van die aard hier te lande vervaardigd wordt. De afmetingen zijn als volgt: lengte tussen de loodlijnen 250 Engelse voet, breedte 33 Engelse voet 6 duim en holte 19 Engelse voet 9 duim, laadvermogen 1.500 ton. Snelheid onder stoom 10½ mijl. Machines en ketels, ook aan deze inrichting te vervaardigen, van het compound systeem. Middellijn van de hoge druk cilinder 30½ en lage druk cilinder 56 Engelse voet, slaglengte 39 Engelse voet, stoomkracht 80 lbs. Het schip zal geclassificeerd zijn in de hoogste klasse van Lloyds en van de Nederlandsche Vereeniging van Assuradeuren. 

NRC 251082
Van het te water laten van de HOLLANDIA is niets gekomen. Het weer was zó onstuimig, dat het voor het schip zelf en voor andere vaartuigen op de rivier gevaarlijk moest geacht worden tot de operatie over te gaan. Niettegenstaande de regen en de tot storm aanwakkerende wind, waren verschillende belangstellenden op de werf van de Koninklijke  Nederlandsche Stoomboot Maatschappij te Fijenoord bijeengekomen, die natuurlijk onverrichter zake huiswaarts moesten keren.
De HOLLANDIA, die te water zal worden gelaten zodra het weer het gedoogt, zag er op de helling flink en krachtig uit. Het schip is gebouwd voor rekening van de heren Wm.H. Müller & Co. alhier en is bestemd voor de vaart op Bilbao en de Middellandse Zee. Het schip is van staal gebouwd, het eerste koopvaardijschip alzo dat tot dusver in Nederland van dat materiaal is vervaardigd. Het heeft een totaallengte van 76,25 meter. De grootste wijdte bedraagt 10,20 meter en de holte 6,10 meter. De vermoedelijke bruto tonnenmaat is 1.275 en het draagvermogen 2.000 ton. De machine is van ongeveer 750 indicateur paardenkracht, hoge drukcilinder van 301/2 Engelse duim, lage drukcilinder van 56 en slaglengte 39 Engelse duim. De stoomketel is lang 16 Eng. voet, bij een diameter van 12 voet 9 duim en een stoomdruk van tachtig pond.

NRC 121182
Het schroefstoomschip HOLLANDIA, in aanbouw op het Etablissement te Fijenoord van de Nederlandse Stoomboot Maatschappij, woensdag 25 oktober ll. te water gelaten, is heden gemeerd, onder stoom beproefd. De werktuigen, compound systeem, met oppervlakcondensatie, zijn in staat 750 ind. paardenkracht te ontwikkelen. De middellijn van de hoge drukcilinder is 0,755 meter, van de lage drukcilinder 1,42 meter en beider slaglengte 0,99 meter. Het afkoelingsoppervlak van de condenser is 135 m². De dubbele krukas is van staal vervaardigd. De stoom wordt geleverd door één cilindervormige ketel, waarvan de lengte is 4,90 meter, de middellijn 3,90 meter, de werkende druk 5½ atmosfeer, het verwarmend oppervlak 200 m² en het gewicht, zonder vuurroosterwerk en trekking, 40.000 kilogram. Behalve de machine-lenspompen, het hulpwerktuig en de handpomp, die onder meer ook ingericht zijn om water af te voeren uit al de compartimenten, zowel voor als achter in het schip, is in de machinekamer nog één Cameron’s pomp geplaatst, door buizen van 0,127 meter verbonden met de waterballastruimte en mede ingericht om zo nodig het schip lens te pompen. Buckley’s patent pakkingringen en veren voor de cilinderzuigers, Horn’s patent houten ringen tot bevestiging van de geelkoperen getrokken condenserpijpen, Brown’s patent aanzettoestel, Chadburn’s telegrafen, Weir’s patent hydrokineters en Murdock’s patent regulateur zijn alle in toepassing gebracht. Een lierketel van 1,60 meter middellijn en 3,66 meter hoogte levert stoom voor de vier stoomlieren, de stoomankerspil en de stoomstuurinrichting; al deze toestellen zijn ook in verbinding gebracht met de grote stoomketel. Het schip zal binnenkort een proeftocht doen op het Haringvliet.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten