Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
- de Jong was met vlagnummer R44 in de periode 1879 t/m 1882 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dat betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1882 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar voor het vlaggelidmaatschap bedankte058.
De schepen van de kapitein
In het Jaarverslagen 1880 staat hij vermeld als gezagvoerder van het stoomschip “Drenthe”, 2333 ton n.m., varend voor Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam058.
Bouma025 vermeldt J. de Jong als gezagvoerder gedurende:
* 1880 t/m 1881 op het ijzeren schroefstoomschip “Drenthe”, gebouwd in 1876 te Newcastle, 2500 ton o.m., 300 pk, varend voor de Rotterdamse Lloyd, Wm. Ruys & Zn te Rotterdam;
* 1882 t/m 1891 van het schroefstoomschip “Hollandia”, gebouwd in 1882 te Rotterdam, 1504 ton n.m., varend voor Wm H.Müller & Co te Rotterdam;
* 1892 t/m 1896 van het stalen schroefstoomschip “Teutonia”, gebouwd in 1892 te Stockton, 1600 ton n.m., varend voor Wm.Müller & Co te Rotterdam;
* 1897 t/m 1899 van het stalen schroefstoomschip “Maud Cassel”, gebouwd in 1897 te Sunderland, 3924 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam;
* 1900 en later van het schroefstoomschip “Skandia”, gebouwd in 1899 te Sunderland, 4336 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
J.de Jong vervoerde vanuit Rotterdam met de “Drenthe” transporten van landmachtmilitairen naar Batavia op de volgende reizen065*:
* Vertrek 24 januari 1880. Aankomst op 12 maart 1880 na 48 dagen. 3 officieren en 63 manschappen.
* Vertrek 15 december 1880. Aankomst 10 februari 1881 na 47 dagen. 2 officieren en 64 manschappen.
* Vertrek 11 juni 1881. Aankomst 27 juli 1881 na 46 dagen. 3 officieren en 44 manschappen.
* Vertrek 26 november 1881. Aankomst 14 januari 1882 na 49 dagen. 2 officieren en 55 manschappen.
Datum vanaf: |
1882 |
Kapitein: |
Jong, J. de |
Overige informatie: |
0 |
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Geen
Opmerkingen in verband met( lidmaatschap) Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 31 januari 1888 staat de volgende mededeling:
“De heer D. van Ketwich doet eene mededeeling omtrent de schipbreuk van het Fransche SS Ministre Matuci in de Spaansche Zee nabij Kaap Finistère waarbij alleen de 2e stuurman Sebastiani gered werd en wel door het SS Rhenania van Rotterdam waarvan de gezagvoerder (dit moet kapitein B.J.Oepkes geweest zijn) den schipbreukeling had opgemerkt en de tweede stuurman Johannes Willem Leonard Mahne geboren te Dordrecht, oud 26 jaar, daar het stoomschip wegens de hooge zee geen sloep over boord kon zetten, manmoedig in zee sprong en de mislukte toegeworpen lijn aan den schipbreukeling bracht die op die wijze werd gered als eenig overgeblevene van het schip en bemanning.”023
In de notulen dd 27 maart 1888 van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop volgt dan de mededeling: “De Heer D. van Ketwich deelt aan de vergadering mede dat de stuurman Mahne van de Rhenania door het Fransche Gouvernement is begiftigd met het legioen van eer.”023.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt B.J. Oepkes als gezagvoerder gedurende:
* 1882 van het schroefstoomschip “Senior”, gebouwd in 1879 te Middlesbro, 1099 ton n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;
* 1883 t/m 1886 van het schroef ss “Hispania”, gebouwd in 1883 te Vegesack, 1420 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam;
* 1887 t/m 1889 van het schroefstoomschip “Rhenania”, gebouwd in 1882 te Glasgow, 1276 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam;
* 1890 t/m 1891 van het schroef ss “Hispania”, gebouwd in 1883 te Vegesack, 1420 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam;
* 1892 van het schroefstoomschip “Hollandia”, gebouwd in 1882 te Rotterdam, 1504 ton n.m., varend voor Wm H.Müller & Co te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt W.Leverstein als gezagvoerder gedurende:
* 1892 van het schroefstoomschip “Rhenania”, gebouwd in 1882 te Glasgow, 1276 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam;
* 1893 t/m 1894 op het schroefstoomschip “Hollandia”, gebouwd in 1882 te Rotterdam, 1504 ton n.m., varend voor Wm. H.Müller & Co te Rotterdam. Het schip verongelukte op de Zweedse kust;
Overige bijzonderheden
Het ss. “Hollandia” vertrok op 30 oktober 1894 van Oxelösund naar Rotterdam met een lading erts en is vermoedelijk nog op dezelfde dag vergaan onder de Zweedse kust tijdens een zware storm. De gehele bemanning (19) is omgekomen. De ramp is slechts geconstateerd door het vinden van wrakhout.
Het ss “Hollandia” werd gebouwd in 1882 bij de Nederlandsche Stoomboot Maatschappij te Rotterdam, mat 1504 Brt en voer voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam072.
|