Inloggen
HEVESKES II - ID 2829


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1891-04-13 / 1896-12-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1866
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Ide Oltmanns Witwe, Brake
Launch Date: 1866-04-14
Delivery Date: 1866-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 413.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 390.00 Net tonnage
Deadweight: 580.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 129.7 Feet (British) Registered
Beam: 28.6 Feet (British) Registered
Depth: 16.5 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1891
Datum agenda: 1891-04-24
Register nr: 0
Scheepsnaam: IRMA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hei, S.v.d.
Plaats: Heveskes
Opmerkingen: ja voorlopige
1891-04-25, uitreiking voorl. Zb71-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1866-00-00 PYRMONT
Manager: Reederei F. Laeisz, Hamburg, North German Confederation (18.08.1866-16.04.1871)
Eigenaar: Reederei F. Laeisz, Hamburg, North German Confederation (18.08.1866-16.04.1871)
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / North German Confederation (18.08.1866-16.04.1871)
Callsign: RBHD

Date/Name Ship 1871-04-16 PYRMONT
Manager: Reederei F. Laeisz, Hamburg, Germany
Eigenaar: Reederei F. Laeisz, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: RBHD

Date/Name Ship 1882-02-00 PYRMONT
Manager: Gebr. Oetling, Hamburg, Germany
Eigenaar: Gebr. Oetling, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: RBHD

Date/Name Ship 1887-09-01 LIBERTAS
Manager: Th. Sonne & Co., Copenhagen, Denmark
Eigenaar: Th. Sonne & Co., Copenhagen, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Copenhagen / Denmark
Additional info: derde kwartaal 1888 naar Rusland verkocht

Date/Name Ship 1888-00-00 LIBERTAS
Manager: Russia
Eigenaar: Russia
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Russia
Additional info: misschien eigenaar Helmsing & Grimm, Riga (Rusland), moet nog bevestigd of weerlegd worden.

Date/Name Ship 1891-00-00 IRMA
Manager: capt. P. Matzkeit, Rosario (Argentina), Argentine
Eigenaar: capt. P. Matzkeit, Rosario (Argentina), Argentine
Shareholder:
Homeport / Flag: Rosario (Argentina) / Argentine
Additional info: misschien al in 1889 door kapt. Matzkeit gekocht.

Date/Name Ship 1891-04-13 IRMA
Manager: Swier van der Heij, Heveskes, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Swier van der Heij, Heveskes, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heveskes / Netherlands

Date/Name Ship 1891-07-14 HEVESKES II
Manager: Swier van der Heij, Heveskes, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Swier van der Heij, Heveskes, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heveskes / Netherlands
Callsign: PBGD

Date/Name Ship 1896-12-00 GEORG
Manager: Capt. G.A. Lundberg, Norrtelje, Sweden
Eigenaar: Capt. G.A. Lundberg, Norrtelje, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Norrtelje / Sweden
Callsign: JHCN

Ship Events Data

1891-11-14: Damaged
PGC 17.11.1891: Delfzijl 14 november. Het schip HEVESKES II, kapitein J. Eilts van hier naar Cardiff, is met verlies van zeilen, verschansing en zware slagzijde te Christiansand binnengelopen.
1896-12-30: Sold to foreign country
PGC 04.01.1897: Delfzijl, 30 december. De beide alhier thuisbehorende schepen “Heveskes I” en “Heveskes II” (opm: zie PGC 29.03.1897) zijn tot geheime prijs uit de hand naar het buitenland verkocht.
1904-11-05: Final Fate: Stranded

Op 05.11.1904 met een lading hout onderweg van Sundsvall (Zweden) naar Lübeck (Duitsland) gestrand bij Naesby op Oland. Vlotgebracht en vervolgens naar Kalmar (Zweden) gebracht en afgekeurd. Waarschijnlijk daarna gesloopt

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Jacobus Eilts werd geboren 03 oktober 1861 te Appingedam als zoon van kapitein Jan Christiaans Eilts en Jantje Eikema.

Hij trouwde op 27 juni 1891 te Sappemeer als buitenvaarder met Margaretha Catharina Koenes, geboren  24 december 1870 te Sappemeer als dochter van Koeno Koenes en Reinderdina Schut.allegroningers

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Eilts was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” uit Delfzijl met vlagnummer 74 in de periode 1890 t/m 1900.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Eilts als gezagvoerder gedurende:

*    1892 t/m 1895 van de bark “Heveskes II”, ex Irma, ex Libertas, ex Pyrmont, gebouwd in 1866 te Brake, 390 ton o.m., varend voor S.v/d Hei te Heveskes.

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1876-14, 26 juli 1876, kof “Elisabeth Jantina”, kapitein Pieter Eisses Oosting, 26 jaar uit Uithuizermeeden. Voorts stuurman Berend de Jonge, 38 jaar uit Farmsum, kok Jacobus Eilts, 14 jaar uit Delfzijl en een lichtmatroos;

Monsterrol 1877-3, 15 februari 1877, schoener “Cornelia”, kapitein Jacob Nieuwenhuis, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Berend Harkema, 32 jaar uit Delfzijl, 2 koks, matroos, de lichtmatroos Jacobus Eilts, 15 jaar uit Delfzijl en een kajuitwachter;

Monsterrol 1878-31, 14 maart 1878, kof “Catharina”, kapitein Jan Jacob Valom, 24 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Johannes Swarts, 42 jaar uit Westerlee, kok, matroos en de lichtmatroos Jacob Eilts, 16 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1879-9, 11 maart 1879, galjoot “Libra: , kapitein A.Rasker, 39 jaar uit Groningen. Voorts de lichtmatroos Jacobus Eilts, 17 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1880-8, 03 maart 1880, brik “Elisabeth Jantina”, kapitein Arend J.Jager, 40 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan N.Huisman, 26 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen en de lichtmatroos Jacobus Eilts, 18 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1882-117, 11 augustus 1882, brik “Moree”, kapitein Remko Balkema, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Enno Focken Lengner, 37 jaar uit Bremerhaven, kok, 3 matrozen waaronder  Jacobus Eilts, 20 jaar uit Delfzijl en een lichtmatroos;

Monsterrol 1884-1, 03 januari 1884, bark “Pauline”, kapitein Popko Deisz, 33 jaar uit Heveskes. Voorts 1ste stuurman Hayo Post, 44 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Jacobus Eilts, 22 jaar uit Delfzijl, zeilmaker, 4 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1887-79, 06 augustus 1887, bark “Amanda”, kapitein Jaobus Eilts, 25 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Frans Loman, 34 jaar uit Veendam, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1887-97, 24 september 1887, bark “Amanda”, kapitein Jacobus Eilts, 25 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Frans Loman, 34 jaar uit Veendam, kok, 4 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1888-67, 21 juli 1888, bark “Pauline”, kapitein Jacobus Eilts, 26 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hayo Post, 49 jaar uit Farmsum, zeilmaker, kok, bootsman, 4 matrozen , lichtmatroos en 2 dekjongens;

Monsterrol 1888-99, 26 september 1888, bark “Pauline”, kapitein Jacobus Eilts, 26 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hayo Post, 49 jaar uit Farmsum, kok, zeilmaker, bootsman, 3 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1888-119, 28 december 1888, bark “Pauline”, kapitein Jacob Eilts, 27 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hayo Post, 50 jaar uit Farmsum, bootsman, kok, timmerman, zeilmaker, 4 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1889-106, 26 augustus 1889, bark “Pauline”, kapitein Jacobus Eilts, 27 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman H.P.Lukkien, 50 jaar uit Veendam, 2de stuurman Bastiaan Schoonhoven, 25 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, zeilmaker, 4 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1891-72, 12 juli 1891, bark “Heveskes II”, kapitein Jacobus Eilts, 28 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Freerk Janssen Teerling, 42 jaar uit Farmsum, zeilmaker, kok, 3 matrozen, 3 lichtmatrozen, kajuitwachter en de kapiteinsvrouw Margeretha Koenes, 20 jaar uit Delfzzijl;

Monsterrol 1891-104, 02 november 1891, bark “Heveskes II”, kapitein Jacobus Eilts, 28 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Freerk Janssen Teerling, 43 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Willem Kwant, 22 jaar uit Garmerwolde, zeilmaker, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen, 2 dekjongens en de kapiteinsvrouw Margaretha Koenes, 20 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1891-107, 21 november 1891, bark “Heveskes II”, kapitein Jacobus Eilts, leeftijd niet vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1893-59, 19 juni 1893, bark “Heveskes II, kapitein Jacobus Eilts, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Verder geen bemanningsleden vermeld;

Samenvatting gegevens uit de monsterrollen

  1. De voornaam wordt vermeld als Jacob en Jacobus
  2. Er zijn 17 monsterrollen met de naam Jacobus Eilts op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn aanwezig op het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De rollen zijn gedateerd van 1876 t/m 1893 met als leeftijden 14 t/m 30 jaar. Zijn overlijdensjaar is niet achterhaald maar wellicht heeft hij nog vanuit andere havenplaatsen gevaren, waarvan de monsterrollen niet door ons zijn nagegaan.
  4. Als woonplaats is altijd Delfzijl opgegeven.
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt:

      *    1876                kok op de kof “Elisabeth Jantina”, kapt. P.E.Oosting                                           14 jaar

      *    1877                lichtmatroos op de schoener “Cornelia”, kapt. J.Nieuwenhuis                                     15 jaar

      *    1878                lichtmatroos op de kof “Catharina”, kapt. J.J.Valom                                           16 jaar

      *    1879                lichtmatroos op de galjoot “Libra”, kapt. A.Rasker                                              17 jaar

      *    1880                lichtmatroos op de brik “Elisabeth Jantina”, kapt. A.J.Jager                               18 jaar

      *    1882                matroos op de brik “Moree”, kapt. R.Balkema                                                     20 jaar

      *    1884                2de stuurman op de bark “Pauline”, kapt. P.Deisz                                                  22 jaar

      *    1887                kapitein op de bark “Amanda”                                                                                25 jaar

      *    1888-1889      kapitein op de bark Pauline”                                                                                    26-27 jaar

      *    1891-1893      kapitein op de bark “Heveskes II”                                                                          28 -30 jaar

 

Overige bijzonderheden

In Mast097 is een tabel vermeld uit het Jaarverslag van de Kamer van Koophandel te Delfzijl uit 1891, waarin schepen met verdere bijzonderheden zijn vermeld.

“Heveskes II   J.Eilts   bark   420 brt   gebouwd in 1866   reeder S. van der Heij te Heveskes.”

 

NRC 16 februari 1892114

Delfzijl, 15 februari. Volgens bij de reder ontvangen telegram vertrok het schip HEVESKES II, kapt. Eilts, heden van Christiansand naar Cardiff.

 

Provinciale Groninger Courant 19 augustus 1892 114

Heveskes, 17 augustus. Volgens bij de rederij ontvangen bericht uit Campana dd 10 juli, zou kapt. Eilts met de HEVESKES II, op 22 juli naar Rosario vertrekken om aldaar voor Rio de Janeiro te laden.

 

 

Datum vanaf: 1891
Kapitein: Eilts, Jacobus
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Nicolaas Arkema werd geboren te Delfzijl op 28 februari 1848 als zoon van Jan Sivers Arkema en Bouchien Cornelis Schrader, de eigenares van een trekschuit. Hij was de broer van de latere kapiteins Albertus (1844) en Pieter (1849)

Hij trouwde te Groningen op 01 december 1887 met Trijntje de Jonge, geboren te Smilde op 19 oktober 1860 als dochter van de vervener Gauke de Jonge en Susanna Rijtema. Op 20 juli 1889 overleed op zee de 6 maanden oude dochter Bouchien. Trijntje overleed te Delfzijl op 11 oktober 1893, 32 jaar.

Nicolaas trouwde voor een tweede maal te Delfzijl op 23 november 1899 met Maria Catharina Schmidt, geboren 03 mei 1844  te Winschoten als dochter van Johann Ludwig Theodor Schmidt en Frouwke Addens. Zij overleed te Delfzijl op 24 januari 1925, 80 jaar.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

N.Arkema wass effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl mett vlagnummer 50 in 1891-1892 en vlagnummer 51 van 1892 t/m 1912.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma 025 vermeldt  N.Arkema als gezagvoerder gedurende:

*    1886 t/m 1891 van de bark “San Francisco”, gebouwd in 1859 te Reiherstieg, 436 ton o.m., varend voor S. v/d Hei te Heveskes;

*    1892 van de bark “Heveskes I” ex Frieda Grampp, gebouwd in 1868 te Sestri, 496 ton o.m., varend voor S.v/d Hei te Heveskes;

*    1894 van de bark “Heveskes II”, ex. Irma, ex Libertas, ex Pyrmont, gebouwd in 1866 bij de wed. J.Oltman te Brake, 390 ton, varend voor S. v.d. Hei te Heveskes;

*    1897 t/m 1898 van de bark “Dieuwerdina” ex Geertruida Albertine ex Marguerite-Louise Regine, gebouwd in 1863 door O’Brien te Bathurst, New England, 389 ton o.m., varend voor F.Gransbergen te Delfzijl. Het schip strandde bij Nerva en geraakte wrak;

*    1900 t/m 1902 van de bark “Charlotte & Anna”, gebouwd in 1867 bij J.W.Klawitter te Danzig, 452 ton o.m., varend voor F.Gransbergen te Delfzijl. Het schip werd in 1905 gesloopt.

 

Monsterrollen in het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1866-17, 28 februari 1866, kof “Trekvogel”, kapitein Hendrik Freese, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jacob Heikema, 24 jaar uit Siddeburen, kok Nicolaas Arkema, 18 jaar uit Farmsum, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1867-19, 04 maart 1867, kof “Agnes Thecla”, kapitein Geert Jans Holte, 43 jaar uit Veendam. Voorts stuurman Johannes Smit, 38 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en de lichtmatroos Nicolaas Arkema, 19 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1868-15, 06 maart 1868, kof “Hemmo Buringh”, kapitein Jan H.Koning, 43 jaar uit Zuidbroek. Voorts stuurman Karel Martens, 35 jaar uit Zuidbroek, kok, matroos en de lichtmatroos Nicolaas Arkema, 20 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1869-22, 17 maart 1869, schoener “Pax”, kapitein Roelf H. de Groot, 31 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman Ailt F. van der Veen, 37 jaar uit Oude Pekela, 2 koks, matroos/zeilmaker, 2 matrozen en de lichtmatroos Nicolaas Arkema, 21 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1869-49, 06 augustus 1869, schoener “Pax”, kapitein Roelf H. de Groot, 31 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts tuurman Ailt F. van der Veen, 37 jaar uit Oude Pekela, kok, bootsman, 2 matrozen en de lichtmatroos Nicolaas Arkema, 21 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1871-10, 02 maart 1871, schoener “Geessien Schreuder”, kapitein C.G.Ph. Rottinghuis, 27 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hayo Post, 32 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen waaronder Nicolaas Arkema, 23 jaar uit Delfzijl en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1872-104, 12 september 1872, brik “Daisy”, kapitein Jan Barth Ohlsen, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Johann H.Martini, 29 jaar uit Leermoor (D), bootsman, kok, 4 matrozen waaronder Nicolaas Arkema, 24 jaar uit Delfzijl en een lichtmatroos;

Monsterrol 1873-81, 26 juni 1873, kof “Catharina Gerhardina”, kapitein Gerhardus Hermannus Folgering, 32 jaar uit Appingedam. Voorts de matroos Nicolaas Arkema, 25 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1873-142, 01 oktober 1873, schoener “Amstel”, kapitein Jacob van Buuren, 26 jaar uit Delfzijl. Voorts 2 matrozen waaronder Nicolaas Arkema, 25 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1875-55, 06 april 1875, schoener “Catharina”, kapitein Pieter Dijkstra, 40 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Luitje R.Astuling, 38 jaar uit Farmsum, kok, timmerman/matroos en 5 matrozen waaronder Nicolaas Arkema, 26 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1876-9, 29 februari 1876, schoener “Oncko”, kapitein Freerk Jansen Teerling, 28 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Nicolaas Arkema, 27 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1877-23, 08 maart 1877, schoener “Loppersum”, kapitein Thomas Wieringa, 44 jaar uit Loppersum. Voorts stuurman Nicolaas Arkema, 29 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1877-166, 20 september 1877, galjoot “Alida”, kapitein Frederikus Kuiper, 27 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Tjerk Meijer, 49 jaar uit Amsterdam, kok en de matroos Nicolaas Arkema, 29 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1877-172, 27 september 1877, bark “Caroline”, kapitein Lauwe Cornelis Cupido, 32 jaar uit Harlingen. Voorts stuurman Balthasar Keun, 30 jaar uit Harlingen, kok, 6 matrozen waaronder Nicolaas Arkema, 29 jaar uit Delfzijl en een lichtmatroos;

Monsterrol 1878-104, 08 juli 1878, bark “Suriname”, kapitein Cornelis Borst Dz, 34 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Nicolaas Arkema, 30 jaar uit Delfzijl, kok, 4 matrozen, 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1878-146, 01 november 1878, bark “Suriname”, kapitein Cornelis Borst Dz, 34 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Nicolaas Arkema, 30 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Willem Schreuder, 33 jaar uit Farmsum, kok, 3 matrozen, 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1881-32, 31 maart 1881, brik “Martha”, kapitein Johannes Kremer, 41 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Nicolaas Arkema, 33 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1884-60, 14 juni 1884, bark “San Francisco”, kapitein Albertus Arkema, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Nicolaas Arkema, 36 jaar uit Delfzijl, zeilmaker, bootsman, kok, 4 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1885-57, 03 juli 1885, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 35 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Nicolaas Arkema, 37 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 9 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1885-88, 22 september 1885, bark “Auguste”, kapitein Pieteer Arkema, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Nicolaas Arkema, 37 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 9 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1886-51, 07 juli 1886, bark “San Francisco”, kapitein Nicolaas Arkema, 38 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Thijs de Boer, 25 jaar van Schiermonnikoog, bootsman, kok, 5 matrozen en 2 lichtmatrozen

Monsterrol 1886-73, 27 augustus 1886, bark “San Francisco”, kapitein Nicolaas Arkema, 38 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Klaas Kistenkas, 28 jaar uit Oude Pekela, timmerman, kok, bootsman, 3 matrozen en 2 lichtmatrrozen;

Monsterrol 1887-13, 03 maart 1887, bark “San Francisco”, kapitein Nicolaass Arkema 39 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Freerk Doorenbos, 44 jaar uit Groningen, kok, zeilmaker, bootsman, 4 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1887-96, 20 september 1887, bark “San Francisco”, kapitein Nicolaas Arkema, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Pieter Oosterveld, 27 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 5 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1887-112, 12 december 1887, bark “San Francisco”, kapitein Nicolaas Arkema, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Thomas Wiebes Kuiper, 45 jaar  uit Schiermonnikoog, zeilmaker, kok, bootsman, 5 matrozen, lichtmatroos en de kapiteinsvrouw Trijntje de Jong, 27 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1888-75, 04 augustus 1888, bark “San Francisco”, kapitein Nicolaas Arkema, 40 jaar in Delfzijl. Voorts stuurman Pieter Oosterveld, 27 jaar uit Farmsum, bootsman, zeilmaker, kok, 4 matrozen, kajuitwachter en de kapiteinsvrouw Trijntje de Jonge, 27 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1888-107, 12 oktober 1888, bark “San Francisco”, kapitein Nicolaas Arkema, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Age van Gorkum, 27 jaar uit Harlingen, bootsman, zeilmaker, kok, 5 matrozen, 2 lichtmatrozen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1888-111, 17 oktober 1888, bark “San Francisco”, kapitein Nicolaas Arkema, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. verder geen namen op de monsterrol;

Monsterrol 1889-66, 26 juni 1889, bark “San Francisco”, kapitein Nicolaas Arkema, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een lichtmatroos;

Monsterrol 1890-33, 26 maart 1890, bark “San Francisco”, kapitein Nicolaas Arkema, 42 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Pieter Oosterveld, 29 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 4 matrozen, 2 lichtmatrozen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1890-89, 20 augustus 1890, bark “San Francisko”, kapitein Nicolaas Arkema, 42 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Pieter Oosterveld, 29 jaar uit Delfzijl, kok, 4 matrozen, 2 lichtmatrozen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1891-50, 30 april 1891, bark “San Francisco”, kapitein Nicolaas Arkema, 43 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Pieter Oosterveld, 30 jaar uit Delfzijl, kok, 5 matrozen, 2 lichtmatrozen, kajuitwachter, de kapiteins vrouw Trijntje de Jonge, 30 jaar uit Delfzijl en de kapiteinsdochter, Bouchien Arkema, 1 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1891-68, 07 juli 1891, bark “San Francisco”, kapitein Nicolaas Arkema, 43 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hayo Post, 42 jaar uit Farmsum, kok, matroos/zeilmaker, 5 matrozen, lichtmatroos, kajuitwachter,  de kapiteins vrouw Trijntje de Jonge, 30 jaar uit Delfzijl en de kapiteinsdochter, Bouchien Arkema, 1 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1891-113, 19 december 1891, bark “Heveskes I”, kapitein Nicolaas Arkema, 43 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Hayo Post, 53 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Derk Brouwer, 26 jaar uit Delfzijl, matroos/timmerman, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1892-80, 02 september 1892, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 42 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Nicolaas Arkema, 44 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Folcherrt Hoven, 22 jaar uit Farmsum, kok, zeilmaker, 7 matrozen, kajuitwachter en 2 dekjongens;

Monsterrol 1894-23, 19 maart 1894, bark “Heveskes II”, kapitein Nicolaas Arkema, 46 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Pieter Oosterveld, zeilmaker, kok, 4 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1894-94, 17 september 1894, bark “Heveskes II”, kapitein Nicolaas Arkema, 46 jaar uit Delfzijl. |Voorts 1ste stuurman Jan Nieboer, 39 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Jurko van der Linde, 25 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1896-1, 17 januari 1896, bark “Heveskes II, kapitein Nicolaas Arkema, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1898-5, 02 februari 1898, bark “Diewerdina”, kapitein Nicolaas Arkema, 49 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jacob Haverbult, 34 jaar uit Groningen, kok, zeilmaker, 2 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1898-56, 07 juli 1898, bark “Diewerdina”, kapitein Nicolaas Arkema, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Pieter Oosterveld, 37 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1900-44, 30 april 1900, bark “Heveskes II”, kapitein Nicolaas Arkema, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1900-72, 20 augustus 1900, bark “Charlotte en Anna”, kapitein N.Arkema, 52 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman H.Woldhekker, 40 jaar uit Groningen, kok en 6 matrozen;

Monsterrol 1902-23, 16 april 1902, bark “Charlotte Anne”, kapitein N.Arkema, 54 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman J.Göeken, 62 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en 2 dekjongens;

Monsterrol 1902-49, 15 augustus 1902, bark “Charlotte Anna, kapitein N.Arkema, 54 jaar uit Delfzijl. Voorts  stuurman J.Göeken, 61 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 2 matrozen, 3 matrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1903-27, 24 juni 1903, schoener “Regnera”, kapitein Nicolaas Arkema, 55 jaar uit Delfzijl. Ook als kapitein D.Speelman 57 jaar uit Groningen. Voorts stuurman R.Speelman, 23 jaar uit Groningen, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1904-15, 25 maart 1904, bark “Diewerdina”, kapitein Nicolaas Arkema, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Geen andere bemanningsleden vermeld.

Samenvatting van de monsterrollen

  1. In de monsterollen wordt hij aangeduid als Nicolaas of met het initaal N.. De opeenvolging van leeftijden geeft aan dat het steeds om dezelfde perrsoon gaat.
  2. Er zijn in totaal 43 rollen waarop Nicolaas Arkema wordt vermeld op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen. Alle rollen zijn aanwezig in het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1866 t/m 1904 met als leeftijd van Nicolaas van 18 t/m 56 jaar. Zijn zeemanscarriére heeft dus minstens 38 jaar geduurd. Wellicht heeft hij, vóór 1866, nog vanuit andere havens gevaren, waarvan de monsterrollen niet zijn ingezien
  4. Als woonplaats is in 1866 Farmsum opgegeven, maar in alle volgende jaren Delfzijl.
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt:

      *    1866                kok op de kof “Trekvogel”, kapt. H.Freese                                                                           18 jaar

      *    1867                lichtmatroos op de kof “Agnes Thecla”, kapt. G.J.Holte                                                    19 jaar

      *    1868                lichtmatroos op de kof “Hemmo Buringh”, kapt. J.H.Koning                                          20 jaar

      *    1869                lichtmatroos op de schoener “Pax”, kapt. R.H. de Groot                                            21 jaar

      *    1871                matroos op de schoener “Geessien Schreuder”, kapt. C.G.Ph.Rottinghuis               23 jaar

      *    1872                matroos op de brik Daisy”, kapt. J.B.Ohlsen                                                                 24 jaar

      *    1873                matroos op de kof “Catharina Gerhardina”                                                                         25 jaar

      *    1873                matroos op de schoener “Amstel”, kapt. J. van Buuren                                                     25 jaar

      *    1875                matroos op de schoener “Catharina”, kapt. P.Dijkstra                                                       26 jaar

      *    1876                stuurman op de schoener “Oncko”, kapt. F.J. Teerling                                                       27 jaar

      *    1877                stuurman op de schoener “Loppersum”. kapt. Th. Wieringa                                             29 jaar

      *    1877                matroos op de galjoot “Alida”, kapt. F.Kuiper                                                              29 jaar

      *    1877                mattroos op de bark “Caroline”, kapt. L.C.Cupido                                                             29 jaar

      *    1878                stuurman op de bark “Suriname”, kapt. C.Borst Dz                                                     30 jaar

      *    1881                stuurman op de brik “Martha”, kapt. J.Kremer   `                                                        33 jaar

      *    1884                stuurman op de bark “San Francisco”, kapt. Albertus Arkema                                 36 jaar

      *    1885                stuurman op de bark “Auguste”, kapt. Pieter Arkema                                                 36 jaar

 

      *    1886-1891      kapitein op de bark “San Francisco”                                                                               38-43 jaar

      *    1891                kapitein op de bark “Heveskes I”                                                                                           43-jaar

      *    1892                stuurman op de bark “Auguste”, kapt. Pieter Arkema                                                 44 jaar

      *    1894-1896      kapitein op de  bark “Heveskes II”                                                                                 46-48 jaar

      *    1898                kapitein op de bark “Diewerdina”                                                                                    50 jaar

      *    1900                kapitein op de “bark “Heveskes II”                                                                                52 jaar

      *    1900-1902      kapitein op de bark “Charlotte en Anna”                                                                       52-54 jaar

      *    1903                kapitein op de schoener “Regnera”                                                                                  55 jaar

      *    1904                kapitein op de bark “Diewerdina”                                                                                    56 jaar

  1. Nicolaas heeft een relatief lange periode in subalterne rangen gevaren. Hij was stuurman op schepen van zijn broers Albertus en Nicolaas. Hij werd pas met 38 jaar kapitein op de bark, die daarvoor door zijn broer Albertus werd bevaren.

      Rond 1891 voeren zijn vrouw Trijntje de Jonge en zijn dochter Bouchien een enkele maal mee.

      In 1903 staat hij genoteerd als kapitein van de schoener “Regnera”. Op de monsterrol staat tevens als kapitein R.Speelman. Wellicht is dat een vervanger, of is Nicolaas de vervanger van Speelman. In Bouma025 is geen uitsluitsel. Maar in de monsterollen staat in 1903 een kapitein D.Speelman als gezagvoerder van de schoener “Regnera”.

 

N.Arkema was van 1897-1898 kapitein op de houten bark ”Geertruida Albertine”, gebouwd in 1863 door O’Brien in Bathurst, New Brunswick onder de naam “Nyanza”, 418/389 ton, varend voor rederij F.Gramsbergen te Delfzijl052.

 

Overige bijzonderheden

Kapitein N.Arkema, de broer van kapitein P.Arkema (zie aldaar), was in 1891/1892 gezagvoerder op de bark "Heveskes I" (ex-Frieda Grampp), gebouwd in 1868 te Sestri, Italië, groot 496 ton n.m., varend voor rederij S.van der Hei te Heveskes (bij Delfzijl).

Derk Brouwer monsterde op 19 december 1891 als 2e stuurman aan voor een reis van Delfzijl naar Engeland en vandaar naar Santos in Brazilië. Van deze reis deed hij uitgebreid verslag in zijn "Herinneringen". De definitieve afvaart was vanuit Rotterdam op 25 december 1891 met een lading turfstrooisel. Aan boord was o.a. de opperstuurman H.Post, die hij eerder als kapitein had meegemaakt (zie bij H.Post). De bemanning kreeg pas in Cardiff (waar kolen werden geladen) te horen dat er vandaar naar Santos in Brazilië zou worden gevaren. Deze plaats had in die tijd een uiterst slechte naam vanwege de gele koorts. Diverse matrozen probeerden van hun contract af te komen, maar zonder succes. "... op zekeren avond, terwijl wij met ons drieën in de kajuit zaten, vertelde de Kapitein ons dat hij de reis niet mee ging doen. Op onze vraag waarom niet? antwoorde hij ons dat hij sluismeester zou worden op de Zoutkamper sluis, het welk later is gebleken een versinsel van hem geweest. Hij durfde er eenvoudig niet heen, Dit kan ik Arkema ook nooit vergeven, want dan had hij eerlijk kunnen zeggen: ik wil niet, gaan jullie ook weg? Maar laat ons er met een leugen in loopen. Zoo ging die dan weg en kregen we Kapitein R.Balkema voor hem in de plaats, welke wij ook allen zeer goed kenden."  (zie verder bij R.Balkema)048.

 

In een boekje/brochure “Ontzettende Zeereis met de “Heveskes I”, uitgave bij Boekhandel-Drukkerij K.Harmanny te Delfzijl  (geen datering) wordt door de timmerman R.W.Bouwman uit Termunterzijl verslag gedaan van de reis naar o.a. Brazilië-Santos. Hij schrijft o.a.:

“Te Delfzijl wordt gemonsterd en met nog 2 stuurlieden en 2 matrozen wordt de reis den volgenden dag voortgezet naar Delfshaven waar de “Heveskes I”op zijn equipage ligt te wachten. Des avonds bereikt men de plaats der bestemming en meldt men zich bij de kapitein N.Arkema”. In Rotterdam wordt turfmolm geladen. De bemanning telde 12 man. De reis ging naar Cardiff in Engeland waar men aankwam op 19 januari 1892. Hier werden steenkolen ingeladen voor Santos. Deze plaats is berucht om de gele koorts. “Kapitein Arkema, met alles goed op de hoogte wil zich er liever niet aan wagen. Onder voorwendsel dat hij sluismeester kan worden, neemt hij onslag en vertrekt.” Hij wordt vervangen door kapitein Balkema van Delfzijl. Zie verder onder Balkema

 

Een scheepsjournaal van de bark “San Francisco” uit 1892 is in particulier bezit. In een niet nader aangeduid krantenarikel is korte beschrijving van dit journaal gegeven. Het schip stond onder gezag van kapitein N.Arkema.

Een eerste reis ging van Delfzijl naar Grangemouth geladen met stro. Het journaal begint op dinsdag 1 maart 1892 liggende in het Dok te Delfzijl. Een volle week werd besteed aan het laden van het stro. Op 14 maart kwam de voltallige equipage aan boord. Op 19 maart eindigde het Havenjournaal en begon het reisjournaal en op 22 maart werd vastgemaakt in Grangemouth, waar op 29 maart het stro werd gelost. Van Grangemouth voer het schip met steenkool naar Landskrona, vandaar in ballast naar Hernösand, vandaar met hout (juffers) naar Delfzijl, dan met stro naar Burnt Island, verder met steenkool naar Riga, dan met Noorse kapbalken naar Delfzijl en toen weer met cokes naar Riga. Het was inmiddels midden oktober geworden.

 

 

 

NRC 24 juni 1893114

Delfzijl, 23 juni. Volgens bij de reder ontvangen bericht, ligt het schip HEVESKES II, kapt. Arkema, te Memel (opm: Klaipeda) zeilklaar voor Rio de Janeiro.

 

NRC 31 oktober 1893114

Heveskes, 26 oktober. Volgens bij de reder ontvangen telegram bericht van kapt. Arkema, lag het barkschip HEVESKES II, de 26e dezer te Rio zeilklaar om naar Jamaica te vertrekken

 

NRC 02 maart 1894114

Heveskes, 1 maart. Het Nederlandse barkschip HEVESKES II, kapt Arkema, te Falmouth binnen, heeft order bekomen naar Riga, en is gisteren vertrokken.

 

NRC 10 november 1894114

Delfzijl, 9 november. Volgens bij de reder ontvangen bericht was het Nederlandse schip (opm: bark) HEVESKES 2, kapt. N. Arkema, te Gothenburg zeilklaar, bestemd naar Cardiff.

 

NRC 04 december 1894114

Heveskes, 2 december. Volgens bij de reder ontvangen bericht arriveerde het barkschip HEVESKES, kapt. N. Arkema, gisteren van Gothenburg te Cardiff.

 

NRC 03 januari 1997114

Advertentie. Verkoop barkschip GEERTRUIDA ALBERTINE. De notarissen Maronier en Van Alphen te Rotterdam zijn voornemens om op dinsdag de 19e januari 1897, des namiddags ten 2 ure, in het notarishuis aan de Geldersche Kade aldaar in het openbaar, in één zitting, te veilen en te verkopen het snelzeilend Nederlands barkschip GEERTRUIDA ALBERTINE, groot 388 87/100e tonnen, gevoerd door kapt. K. Ebes, te huis behorende te Harlingen, thans liggende in de Zalmhaven aan de werf van de heren Gebr. Kortlandt te Rotterdam, en aldaar dagelijks te bezichtigen, en zulks met al zijn rondhouten, staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen, presennings, kajuits-, stuurmans-, bootsmans-, timmermans- en koksgoed en verdere inventaris, een en ander breder bij aanplakbiljetten omschreven. Informatiën en aanplakbiljetten zijn te bekomen ten kantore van genoemde notarissen, Zuidblaak 72 te Rotterdam, en bij de heren Repko & Co, cargadoors te Harlingen, terwijl mondelinge in lichtingen worden verstrekt door de heer K. Ebes, thans havenmeester te Maassluis.

 

NRC 20 januari 1897114

Rotterdam, 19 januari. Het heden alhier in veiling gebrachte Nederlandse barkschip GEERTRUIDA ALBERTINE  is voor NLG 3300 verkocht aan de heer N. Arkema te Delfzijl.

 

Provinciale Groninger Courant 21 januari 1897114

Rotterdam, 19 januari. Het heden alhier in veiling gebrachte Nederlandse barkschip GEERTRUIDA ALBERTINE is verkocht voor NLG 3300 aan de heer N. Arkema te Delfzijl.

 

Provinciale Groninger Courant 29 januari 1897114

Delfzijl, 26 januari. De onlangs te Rotterdam verkochte bark GEERTRUIDA ALBERTINA zal onder den naam DIEWERDIENA en onder boekhouderschap van de heer F. Gransbergen alhier weder in de vaart worden gebracht en bevaren worden door kapitein Arkema.

 

Provinciale Groninger Courant 19 september 1898114-

Londen, 16 september. De bark DIEWERDIENA, kapitein Arkema, van Nerva (opm: Narva) naar Rotterdam, is bij Nerva gestrand. Het volk is gered.

 

Provinciale Groninger Courant 28 september 1898114

Nerva, 21 september. De lading van het gestrande barkschip DIEWERDINA, kapitein N. Arkema, is bij Lloyd’s verzekerd. Door bergers wordt voor het bergen der uit hout bestaande lading 50 pct. der waarde gevorderd.

Later bericht. Het schip is gebroken en zal vermoedelijk worden afgekeurd.

 

Provinciale Groninger Courant 02 januari 1900114

Delfzijl, 30 december 1899. De Duitse bark CHARLOTTE & ANNA, liggende te Stettin, groot 415 registerton, is aangekocht door kapt. N. Arkema alhier (boekhouder T. Gransbergen) en zal door hem zelf worden bevaren.

 

NRC 04 augustus 1900114

Delfzijl, 3 augustus. Het in Duitsland aangekochte barkschip CHARLOTTE & ANNA, groot 1173 m³, zal onder Nederlandse vlag dezelfde naam behouden en door kapt. N. Arkema worden bevaren

 

Provinciale Groninger Courant 03 september 1901114-

Delfzijl, 31 augustus De Nederlandse schepen NIJENSTEIN, kapt. H. Velthuis, IDA, kapt. H. Leeuw, JAN SIEVERT, kapt. P. Arkema, en CHARLOTTE EN ANNA, kapt. N. Arkema, zijn reeds alle vier afgetuigd en hier opgelegd, daar geen lonende vrachten meer te krijgen waren, vermoedelijk zullen meerdere schepen spoedig volgen.

 

Dagblad Scheepvaart 25 december 1902114

Delfzijl, 24 december. Hedenmiddag is het schip CHARLOTTE & ANNA, kapitein N. Arkema, op reis van Hernösand naar Delfzijl en te IJmuiden binnengelopen gesleept door de sleepboot SCHEVENINGEN, komende van IJmuiden gestrand op de Eems in de Bocht van Watum. (opm: het schip is de volgende dag vlot gekomen en op 25 december te Delfzijl binnengebracht)

 

NRC 28 december 1902114

Delfzijl, 24 december. Het Nederlandse schip CHARLOTTE EN ANNA, kapt. N. Arkema, van Hernösand, laatst van IJmuiden herwaarts, gesleept door de sleepboot SCHEVENINGEN is hedenmiddag op de Eems, tussen de bocht van Watum en de ingang van het Doekegat aan de Groningse wal aan de grond gelopen, maar zit waarschijnlijk niet gevaarlijk.

 

Provinciale Groninger Courant 26 augustus 1903114

Delfzijl, 24 augustus. De Nederlandse bark JAN SIEVERT, kapt. Arkema, 30 juli van Hernösand hier aangekomen en sedert gelost, wordt wegens de lage vrachten afgetuigd en in winterlaag gelegd in het Eemskanaal, langszijde van de bark CHARLOTTE & ANNA, die reeds sedert vorig jaar december aldaar ligt.

 

Provinciale Groninger Courant 25 oktober 1904114

Rotterdam, 24 oktober. Het Nederlandse schip ROSETTA, kapitein Arkema, van de reder A. Ossendrijver alhier, de 17e oktober met een lading kolen van Goole naar hier vertrokken, is nog niet binnen. De rederij maakt zich over het lange uitblijven ongerust.

 

Dagblad Scheepvaart 15 november 1904114

Het zeilschip ROSETTA (kapitein Arkema) is heden vertrokken van de Nieuwe Waterweg naar Newcastle. (opm: het is dus niet vermist, zie NRC 25 oktober).

 

 

 

Datum vanaf: 1893
Kapitein: Arkema, Nicolaas
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt Alb. H. Stukje als gezagvoerder gedurende:

*     1887 t/m 1888 van de bark “G.J.Ray”, gebouwd in 1866 te Sunderland, 356 ton o.m., varend voor G.G.Albers te Farmsum;

               De naam van dit schip wordt door Mast097 gegeven als “G.T Ray.

*     1890 t/m 1891 van de bark “Gerredina Wilhelmina” ex Henricus Gerardus, gebouwd in 1853 te Amsterdam, 382 ton o.m., varend voor G.G.Albers te Farmsum;

*     1893 t/m 1895 van de bark “Heveskes” ex Frieda Grampp, gebouwd in 1868 te Sestri, 496 ton o.m., varend voor S.v/d Hei te Heveskes;

*     1896 van de bark “Heveskes II” ex Irma, ex Libertas, ex Pyrmont, gebouwd in 1866 te Brake, 390 ton o.m., varend voor S.v/d Hei te Heveskes. Het schip werd in 1896 verkocht naar het buitenland.

 

Navolgende monsterrollen bevinden zich in het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1890-100, 14 oktober 1890, schoener “Gerritdine Wilhelmine”, kapt. Albert Stukje, 39 jaar uit Farmsum. Voorts de zeilmaker Freerk Balkema, 39 jaar uit Farmsum, stuurman Age Meinsma, 27 jaar uit Harlingen, kok, 3 matrozen, 2 lichtmatrozen.

 

Overige bijzonderheden

In een boekje/brochure “Ontzettende Zeereis met de “Heveskes I”, uitgave bij Boekhandel-Drukkerij K.Harmanny te Delfzijl (geen datering) wordt door de timmerman R.W.Bouwman uit Termunterzijl verslag gedaan van de reis naar o.a. Brazilië-Santos. Hij schrijft over het vertrek naar Cardiff onder kapitein N.Arkema (zie aldaar), van daar naar Santos onder een nieuwe gezagvoerder R.Balkema (zie aldaar), het overlijden van deze kapitein en ook de stuurman Post, en dan in Kingston, Jamaica, een nieuwe gezagvoerder Stukje Die op 03 december 1892 het gezag op zich nam. “Een deel der on te nemen lading wordt ingenomen in Southne’gril, een klein plaatsje, 24 mijl van Kingston gelegen.” Op 09 januari 1893 wordt de terugreis naar Europa i.c. Hamburg ondernomen. Na nog wat ontberingen door slecht weer zeilt het schip op 09 maart 1893 de Elbe op en bereeikt men de eindbestemming. De zaken worden afgehandeld en de bemanning gaat naar huis.

“Kapitein Stukje is in het Wold nog bekend geworden als hotelier bij het Schildmeer. Na dien tijd wonende te Appingedam”

 

 

Datum vanaf: 1896
Kapitein: Stukje, Albert H.
Overige informatie: 0

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1891-07-12
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: HEVESKES II
Schipper: Eilts, Jacobus
Scheepstype: bark
Grootte: 420

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: Heveskes II 1866.
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

1891

PGC 140491
Heveskes, 13 april. Door de heer S van der Hey, reder alhier, is aangekocht het te Kopenhagen liggende barkschip IRMA (opm: in juli 1891 genaamd HEVESKES II, zie PGC 140791), groot 377 register ton, gebouwd te Brake, zullende bevaren worden door kapt. J. Eilts.

AH 050591
Heveskes, 4 mei. Het Nederlandse schip IRMA, kapt. Eilts, lag heden zeilklaar te Kopenhagen met bestemming naar Riga. (opm: te Kopenhagen overgenomen en zeer waarschijnlijk op voorlopige zeebrief, afgegeven door de Nederlandse consul, naar Riga gevaren. Ze vertrok als IRMA op 7 juni 1891 naar Delfzijl en werd na aankomst aldaar verdoopt in HEVESKES II)  
PGC 01.06.1891:
Heveskes, 29 mei. Volgens bij de reder ontvangen schrijven dachten kapt. Eilts van de IRMA, en kapt. N. Arkema van de SAN FRANCISCO de 30e dezer te Riga beladen te worden, om dan met de eerste gelegenheid van daar naar Delfzijl te vertrekken.
PGC 17.11.1891:
Delfzijl 14 november. Het schip HEVESKES II, kapitein J. Eilts van hier naar Cardiff, is met verlies van zeilen, verschansing en zware slagzijde te Christiansand binnengelopen.

1892

NRC 080192
Amsterdam, 7 januari. Volgens particulier bericht heeft het Nederlandse schip HEVESKES II, van Delfzijl naar Cardiff met schade te Christiansand binnen (opm: zie PGC 171191), de reparatie beëindigd en is het bezig de geloste lading weder in te nemen, zodat het over enige dagen voor vertrek gereed zal zijn.
NRC 16.02.1892
Delfzijl, 15 februari. Volgens bij de reder ontvangen telegram vertrok het schip HEVESKES II, kapt. Eilts, heden van Christiansand naar Cardiff.
PGC 19.08.1892.
Heveskes, 17 augustus. Volgens bij de rederij ontvangen bericht uit Campana dd 10 juli, zou kapt. Eilts met de HEVESKES II, op 22 juli naar Rosario vertrekken om aldaar voor Rio de Janeiro te laden.

1893

NRC 24.06.1893.
Delfzijl, 23 juni. Volgens bij de reder ontvangen bericht, ligt het schip HEVESKES II, kapt. Arkema, te Memel (opm: Klaipeda) zeilklaar voor Rio de Janeiro.
NRC 31.10.1893.
Heveskes, 26 oktober. Volgens bij de reder ontvangen telegram bericht van kapt. Arkema, lag het barkschip HEVESKES II, de 26e dezer te Rio zeilklaar om naar Jamaica te vertrekken.
 
1894

NRC 02.03.1894.
Heveskes, 1 maart. Het Nederlandse barkschip HEVESKES II, kapt Arkema, te Falmouth binnen, heeft order bekomen naar Riga, en is gisteren vertrokken.
 
1895

PGC 31.07.1895.
Delfzijl, 29 juli. Volgens bij de reder ontvangen bericht is het Nederlandse barkschip HEVESKES, kapitein M. Borg, heden van Bordeaux te Cardiff aangekomen met verlies van deklast en schade aan de verschansing, en lag het schip (opm: bark) HEVESKES II te Caen zeilklaar naar Cardiff.
 
1896

PGC 28.02.1896.
Delfzijl, 25 februari. Het Nederlandse schip HEVESKES II, kapitein Stukje, begin februari van Morant Bay te Havre aangekomen, is van daar bevracht naar Darien (opm: Georgia, V.S.) om aldaar te laden voor Delfzijl.
PGC 04.01.1897: 
Delfzijl, 30 december. De beide alhier thuisbehorende schepen “Heveskes I” en “Heveskes II” (opm: zie PGC 29.03.1897) zijn tot geheime prijs uit de hand naar het buitenland verkocht.

1897

PGC 29.03.1897:
Delfzijl, 25 maart. Het Zweedse schip “Georg”, vroeger “Heveskes II”, kapt. Lundberg, zal cokes laden voor Gotenburg.

1904

Op 05.11.1904 met een lading hout onderweg van Sundsvall (Zweden) naar Lübeck (Duitsland) gestrand bij Naesby op Oland. Vlotgebracht en vervolgens naar Kalmar (Zweden) gebracht en afgekeurd. Waarschijnlijk daarna gesloopt.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten