Inloggen
GEBROEDERS SMIT - ID 17964


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1875
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Clipperfregat
Construction Data

Scheepsbouwer: Jan Smit Czn., Alblasserdam, Zuid-Holland
Werfnummer:
Technical Data

 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1880
Datum agenda: 1880-06-19
Register nr: 0
Scheepsnaam: GEBROEDERS SMIT
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Smit & Co., J.
Plaats: Alblasserdam
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: ja
1880-06-19, gunstig beschikt173-1880-06-17

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1875-00-00 GEBROEDERS SMIT
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Ship Events Data


Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Gerd Hendrik Ruhaak werd geboren op 28 september 1843 te Alblasserdam als zoon van kapitein Gerd Henrichs Ruhaak en Johanna ’t Hoen. In 1879 vestigde hij zich in Soerabaja, waar hij samen met zijn broer Jan Adrianus Ruhaak de Machinefabriek Ruhaak & Co oprichtte en tevens de Handelsmaatschappij “Surabaya”.064

Hij overleed in 1889 te Surabaja..

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. H. Ruhaak was met vlagnummer R38 in de periode 1870 t/m 1881 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat hij vanaf 1874 vermeld als lid voor de vlag. Dit betekent dat hij wèl de maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1881 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1881 voor het vlaggenlidmaatschap heeft bedankt, maar wèl honorair lid bleef058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein G.H.Ruhaak met vlagnummer R38 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1874                      geen vermelding van schip en boekhouder

*   1877, 1878           van het fregat “Gebroeders Smit”     1434 ton o.m.  varend voor J.Smit Cz te

                                                                                                                                   Alblasserdam

*   1880                      geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt G.H.Ruhaak als gezagvoerder gedurende:

*   1871 t/m 1873 op de bark “Vier Gebroeders” ex Johanna Christina, gebouwd in 1854 op de werf van Cornelis Smit te Alblasserdam, 717 ton o.m., varend voor J.Smit Cz te Alblasserdam. Het schip werd in 1873 verkocht naar Noorwegen;

*   1874 op de houten bark “Noord Brabant” ex Armada, gebouwd in 1859 te Kennebunkport, Maine, USA, varend voor G.v.d. Beek te Waalwijk. Het schip werd in 1874/75 verkocht aan Reederij Van Zeijlen en Decker te Rotterdam en herdoopt in “Erasmus”025 en 052;

*   1876 t/m 1879 op het fregat “Gebroeders Smit”, gebouwd in 1875 op de werf van Jan Smit Cz te Alblasserdam, 1534 ton o.m., varend voor J.Smit Cz te Alblasserdam.

*   1881 t/m 1884 op hetzelfde schip en voor dezelfde reder. Dit moet zijn H.G.Ruhaak.

 

Overige bijzonderheden

"Op de werf van Jan Smit Corneliszoon te Alblasserdam ... bouwde men aldaar voor eigen reederij in 1875 het fregat "Gebroeders Smit". Dit mooie schip van 1534 ton werd uitgehaald door Kapt.G.H.Ruhaak, die voordien de meeste schepen van Jan Smit onder zijn commando had"026(39/284).

 

Foto (nr.65) beschikbaar van kapitein G.H.Ruhaak047

 

Het fregat “Noord Brabant” onder kapitein G.H.Ruhaak vertrok in 1873 van Montevideo en arriveerde op 19 december 1873 te San Francisco. Vertrek op 14 januari 1874 naar Liverpool met aankomst 02 juli. Het schip kwam te Hellevoetsluis op 22 september 1874. Op heen- en terugreis werd Kaap Hoorn gerond.121

 

In het Commissie verslag van de “Enquete omtrent den Toestand van de Nederlandsche Koopvaardijvloot 1874-1875” staat een verslag van het interview dd 04 augustus 1874 met Dirk Cornelis Rietbergen, waarin de bouwwijze van Nederlandse klippers zoals de Noachs wordt vergeleken met Amerikaanse theeclippers. Onze schepen worden beter geacht dan de Amerikaanse “die toch ook goed gebouwd zijn. Deze doen in den regel langere reizen dan de onze. Zoo is het met de Noordbrabant, op het oogenblik het grootste schip van onze vloot, dat een Amerikaansch schip is hetwelk men hier gekocht heeft en dat nu te Liverpool ligt. De reederij zal het verkoopen, ofschoon het goed gebouwd is; maar het is een onhandelbaar schip in zee; het loopt sleccht en stuurt slecht….

 

 

Datum vanaf: 1875
Kapitein: Ruhaak, Gerd Hendrik

Familiegegevens en opleiding

Abraham Bus werd geboren in 1826 te Veendam als zoon van de Nederlands Hervormde Jurgen Jans Bus en Hillechien Kristiaan Kokman. Hij woonde te Veendam en vestigde zich op 31 mei 1858 te Rotterdam waar hij o.a. woonde aan de Schiedamsche Dijk Wijk 15 nr. 492 en aan de Kerklaan Wijk 15 nr. 253.

Hij trouwde te Rotterdam op 19 mei 1858 met Alberdina Hanssiena Alfing, geboren c. 1825 te Emden als dochter van de Nederlands Hervormde Lucas Alfing en Elske Westeroven. Zij was eerder gehuwd met Hendrik van Ruyl005.

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.Bus was met vlagnummer R93 in de periode 1862 t/m 1885 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1885 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat dat “het Bestuur zich genoodzaakt zag, art. 37 van het Reglement toe te passen op kapitein A.J.Bus.” Dat betekende dat hij werd afgevoerd omdat hij zijn financiële verplichtingen niet nakwam058.

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein A.Bus met vlagnummer R93 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*1862 t/m 1867, 1874,

 1877, 1878                      van de bark “Hendrika”           398 last              varend voor H.J.L.Minderop te Rotterdam

*1880 t/m 1883               geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt A.J.Bus als gezagvoerder gedurende:

  • 1862 t/m 1879 van de bark “Hendrika”, gebouwd in 1856 te Papendrecht, 752 ton o.m., varend voor H.J.L.Minderop te Rotterdam. Het schip is in 1879 verkocht naar Batavia als “Maria Augusta” aan de reder Pieter Landberg (zie aldaar);
  • 1880 van het 3/mschip “Gebroeders Smit”, gebouwd in 1875 te Alblasserdam, 1534 ton o.m., varend voor J.Smit Cz te Alblasserdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1878
Kapitein: Bus, Abraham

Familiegegevens en opleiding

Hinrich (Hendrik Gerdes (Geert) Ruhaak werd geboren op 29 mei 1840 te Alblasserdam als zoon van kapitein Gerd Henrichs Ruhaak en Johanna ‘t Hoen.

Hij trouwde in 1865 te Overschie met Dederica van de Berg

Hij woonde in 1880 te Overtschie waar hij in 1891 directeur van de Nederlandse Scheepvaart Maatschappij te Amsterdam wordt en tevens leraar praktische zeevaartkunde op de zeevaartschool te Rotterdam. Hij is na 1891 tevens jaren raadslid en wethouder te Overschie.

Hij overleed om 1905 te Rotterdam.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.G.Ruhaak was met vlagnummer R94 in de periode 1869 t/m 1906 effectief lid van het Rotterdams zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1901 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat in dat jaar de oud-gezagvoerder en effectief lid H.G.Ruhaak voorzitter van de Maatschappij werd, na het overlijden van kapitein Jb. Hus058.

H.G.Ruhaak was president van de Maatschappij van 1901-1904058.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 01 juni 1893 wordt verslag gedaan van de uitreiking van de medailles voor de best gehouden kompasjournalen in de periode 1890-1891 waarbij goud wordt uitgereikt aan kapitein H.Sluiter en brons aan kapitein H.G.Ruhaak. De zilveren medaille voor kapitein J.Vernes zal, wegens afwezigheid van betrokkene, worden nagezonden.023. Een overeenkomstige opmerking staat in het tijdschrift “De Zee”, Jg.15, 1893, pp.24-25.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.G.Ruhaak als gezagvoerder gedurende:

*   1868 t/m 1870 op de bark “Nieuwland”, gebouwd in 1842 op de werf van de gebr. Pot te Elshout, 114 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam;

*   1870 t/m 1878 van het fregat (c.q. houten bark) “Johanna en Margaretha”, gebouwd in 1870 door Rijkee & Co te Katendrecht, 1133 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam ( ook 052);

*   1879 t/m 1880 op het fregat “Ster der Hoop” ex Star of Hope, gebouwd in 1868, 1312 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam;

*   1881 t/m 1884 op het 3/m schip ” Gebroeders Smit”, gebouwd in 1875 op de werf van Jan Smit te Alblasserdam, 1534 ton o.m., varend voor J.Smit Cz te Alblasserdam;

*   1885 t/m 1895 op het schroefstoomschip “Smit”, gebouwd in 1885 te Alblasserdam op de werf van Jan Smit Cz, 1280 ton n.m., 750 pk, varend voor J.Smit te Alblasserdam.

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein H.G.Ruhaak met vlagnummer R94 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1874                       fregat “Johanna & Margaretha”      598 last          varend voor J.Vroege te Alblasserdam

*   1877                       fregat “Johanna & Margaretha”      1135 ton n.m. varend voor J.Vroege te Alblasserdam

*   1878                       fregat “Ster der Hoop’                       1193 ton n.m. varend voor J.Vroege te Alblasserdam

*   1880, 1881            fregat “Gebrs. Smit”                          1534 ton n.m. varend voor J.Smit Cz , Alblasserdam

*   1882, 1883            fregat “Gebrs. Smit”                          1376 ton        varend voor J.Smit Cz, Alblasserdam

*   1885 t/m 1888,

     1890, 1891            ss. “Smit”                                             1259 ton       varend voor J.Smit Cz Alblasserdam

*   1892 t/m 1902      geen vermelding van schip en boekhouder

 

Overige bijzonderheden

H.G.Ruhaak vervoerde per 22 januari 1869 vanuit Brouwershaven met de “Nieuwland” 1 landmachtofficier naar Indië en arriveerde te Batavia op 27 mei 1869 na een reis van 125 dagen065.

 

In het tijdschrift De Zee Jg.1895, p.541-544 staat een artikel door oud-gezagvoerder H.G.Ruhaak met als titel “Eenige denkbeelden ter voorkoming van Aanvaringen op Zee.”

In het tijdschrift De Zee, Jg 1896, p 328-329 staat een artikel van H.G.Ruhaak met als titel “Denkbeelden ter voorkoming van aanvaringen op zee.”

 

Ontleend aan van Blokland-Visser064:

Hij werkte eerst 5 jaar als stuurman voor de reder Jan Vroege te Alblasserdam en later als gezagvoerder op de schepen “Nieuwland”, de “Johanna en Margaretha”, de “Ster der Hoop” en het fregat “De Gebroeders Smit” Daarna werkte hij voor reder Jan Smit Cz te Alblasserdam op de “Gebroeders Smit” en het eerste stoomschip “Smit”.

In 1880 woonde hij in Overschie en na zijn loopbaan als kapitein werd hij in 1891 directeur van de Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij te Amsterdam. Hij was tevens leraar practische zeevaartkunde op de zeevaartschool te Rotterdam. In Overschie was hij jarenlang gemeenteraadslid en wethouder064.

 

 

 

 

 

Datum vanaf: 1881
Kapitein: Ruhaak, Hinrich (Hendrik) Gerdes (Geer

Familiegegevens en opleiding

H.G.Mulder werd geboren te Rotterdam en woonde ook in 1892, toen hij het bevel kreeg over de “Adriana”, nog in Rotterdam.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.G. Mulder was met vlagnummer R4 in de periode 1892 t/m 1894 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financële tegemoetkomingen058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1894 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1894 voor het vlaggelidmaatschap heeft bedankt

 

De schepen van de kapitein

In de beschikbare Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat hij met vlagnummer R4 vermeld als gezagvoerder:

*    in 1892 op het fregat “Adriana” 1740 netto-ton, varend voor J.U.Smit te Alblasserdam;

*    in 1893 geen schip vermeld.

 

H.G.Mulder was in 1892 de eerste gezagvoerder van het stalen fregat "Adriana", groot 1740, gebouwd op de werf van Jan Smit Corneliszoon te Alblasserdam voor J.N.Smit te Alblasserdam026(39/285).

 

Kapitein H.J.Mulder (vrij zeker moet dit zijn H.G.Mulder) was van 1892-1893 gezagvoerder op het stalen fregat “Adriana”, in 1892 gebouwd bij J.Smit Cz te Alblasserdam, 1809 b.r.t.. De reder was J.U.Smit te Alblasserdam052.

 

Bouma025 vermeldt H.G.Mulder als gezagvoerder gedurende:

*    1885 t/m 1890 van het 3/mschip “Gebroeders Smit”, gebouwd in 1875 te Alblasserdam, 1534 ton o.m., varend voor J.Smit Cz  te Alblasserdam. Het schip werd te Caldera afgekeurd;

*    1892 t/m 1895 van het stalen 3/m schip “Adriana”, gebouwd in 1892 te Alblasserdam, 1750 ton n.m., varend voor J.U.Smit te Alblasserdam.

 

Overige bijzonderheden

Uit: “Het Fregatschip Adriana 1891-1908” door A.Belder & T.F.J.Pronker. Uitg. De Stroombaan Papendrecht 2002

P.13

Kapitein H.G.Mulder was de eerste gezagvoerder van het stalen fragat “Adriana”. Daarvoor was hij kapitein geweest op het fregat “Gebroeders Smit”. “Dat schip had, na een reeds slechte uitreis om Kaap Hoorn te Iquique een lading chilisalpeter ingenomen naar Falmouth “for orders”; nog maar kort op de thuisreis moest zij lekkend en zwaar werkend naar Caldera in Chili terugkeren en werd daar in 1890 afgekeurd en geabandoneerd. Kapt. Mulder zou de Adriana slechts haar eerste rondreis naar Nederlands-Indië voeren.”

p.14-15

Beschrijving van de reis onder kapitein Mulder naar NOI. het schip vertrok op 09 mei 1892 met ca. 2.700 ton kolen van Cardiff. Het bereikte, via Straat Lombok, op 03 september 1892 te rede van Ambon, na een niet bijster snelle reis van 117 dagen. Ook op de rede van Makassar werden kolen gelost en daarna te Bandjermassin.

Voor de thuisreis werd (stroop)suiker geladen te Passaroean, het zeilde op 19 maart 1893 langs Anjer  en ankerde omstreeks 22 maart te Tegal aan de Javaanse zuidkust. Op 10 mei 1893 voer het de Indische Oceaan op en passeerde ca 27 augustus St.Helena. Het arriveerde op 01 oktober te Greenock om de suiker te lossen. Hier werd het commando overgenomen door kapitein G.Bruijn. “Waarom Kapt. MulderI vervangen werd is niet bekend; hij heeft na deze reis op de Adriana ook niet meer het gezag op een schip gevoerd.”

 

In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.121

p.76-77 Samenstelling vloot verandert 1880-1890. Gebroeders Smit, Willem Christiaan e.a.

De “Gebroeders Smit” onder kapitein H.G.Mulder vertrok op 08 juni 1889 uit Boston met cokes en koopmansgoederen voor Valparaiso en Talcahuano. In het boek “De oude werf – van Cornelis Smit tot Cornelis Verolme 1812-2005”, door B.Belder wordt een verslag van deze reis gegeven, die gedeeltelijk door Hazelhoff Roelfsema wordt overgenomen. Ik neem daaruit weer een selectie over.

Hert schip bevond zich op 24 augustus 1889 tussen Patagonië en de Falkland-eilanden. Het was zwaar weer. Op 31 augustus werd Diego Ramirez gepasseerd en de volgende drie weken waren met slecht weer. Er werd schade opgelopen. Op 30 september werd geankerd op de rede van Talcahuano en na 114 etmalen op zee werd het schip naar binnen gesleept. Na gedeeltelijke lossing werd de 24ste vertrokken naar Valparaiso. Vandaar naar Iquique om salpeter te laden en daarna naar Falmouth for orders. Maar door zwaar werd geprobeerd Valparaiso aan  te doen. Dat lukte niet door zware lekkage en op 6 februari werd geankerd op de rede van Caldera. Daar moest de lading worden overgeladen op de Engelse bark “Glenafton”. De schade aan de “Gebroeders Smit” was zo ernstig dat het wel werd gerepareerd maar lokaal als “Atacama” in de vaart werd gebracht.

 

 

Datum vanaf: 1885
Kapitein: Mulder, H.G.

Afbeeldingen


Omschrijving: GEBROEDERS SMIT
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Zeeopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk