Inloggen
Gezagvoerder

Ruhaak, Gerd Hendrik

Naam: Ruhaak, Gerd Hendrik
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 3
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
GEBROEDERS SMIT 1875 Clipperfregat Sailing Vessel 17964 Bekijk schip
JOHANNA CHRISTINA 1854 Bark Sailing Vessel 14719 Bekijk schip
NOORD BRABANT 1859 Fregat Sailing Vessel 17800 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Gerd Hendrik Ruhaak werd geboren op 28 september 1843 te Alblasserdam als zoon van kapitein Gerd Henrichs Ruhaak en Johanna ’t Hoen. In 1879 vestigde hij zich in Soerabaja, waar hij samen met zijn broer Jan Adrianus Ruhaak de Machinefabriek Ruhaak & Co oprichtte en tevens de Handelsmaatschappij “Surabaya”.064

Hij overleed in 1889 te Surabaja..

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. H. Ruhaak was met vlagnummer R38 in de periode 1870 t/m 1881 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat hij vanaf 1874 vermeld als lid voor de vlag. Dit betekent dat hij wèl de maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1881 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1881 voor het vlaggenlidmaatschap heeft bedankt, maar wèl honorair lid bleef058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein G.H.Ruhaak met vlagnummer R38 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1874                      geen vermelding van schip en boekhouder

*   1877, 1878           van het fregat “Gebroeders Smit”     1434 ton o.m.  varend voor J.Smit Cz te

                                                                                                                                   Alblasserdam

*   1880                      geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt G.H.Ruhaak als gezagvoerder gedurende:

*   1871 t/m 1873 op de bark “Vier Gebroeders” ex Johanna Christina, gebouwd in 1854 op de werf van Cornelis Smit te Alblasserdam, 717 ton o.m., varend voor J.Smit Cz te Alblasserdam. Het schip werd in 1873 verkocht naar Noorwegen;

*   1874 op de houten bark “Noord Brabant” ex Armada, gebouwd in 1859 te Kennebunkport, Maine, USA, varend voor G.v.d. Beek te Waalwijk. Het schip werd in 1874/75 verkocht aan Reederij Van Zeijlen en Decker te Rotterdam en herdoopt in “Erasmus”025 en 052;

*   1876 t/m 1879 op het fregat “Gebroeders Smit”, gebouwd in 1875 op de werf van Jan Smit Cz te Alblasserdam, 1534 ton o.m., varend voor J.Smit Cz te Alblasserdam.

*   1881 t/m 1884 op hetzelfde schip en voor dezelfde reder. Dit moet zijn H.G.Ruhaak.

 

Overige bijzonderheden

"Op de werf van Jan Smit Corneliszoon te Alblasserdam ... bouwde men aldaar voor eigen reederij in 1875 het fregat "Gebroeders Smit". Dit mooie schip van 1534 ton werd uitgehaald door Kapt.G.H.Ruhaak, die voordien de meeste schepen van Jan Smit onder zijn commando had"026(39/284).

 

Foto (nr.65) beschikbaar van kapitein G.H.Ruhaak047

 

Het fregat “Noord Brabant” onder kapitein G.H.Ruhaak vertrok in 1873 van Montevideo en arriveerde op 19 december 1873 te San Francisco. Vertrek op 14 januari 1874 naar Liverpool met aankomst 02 juli. Het schip kwam te Hellevoetsluis op 22 september 1874. Op heen- en terugreis werd Kaap Hoorn gerond.121

 

In het Commissie verslag van de “Enquete omtrent den Toestand van de Nederlandsche Koopvaardijvloot 1874-1875” staat een verslag van het interview dd 04 augustus 1874 met Dirk Cornelis Rietbergen, waarin de bouwwijze van Nederlandse klippers zoals de Noachs wordt vergeleken met Amerikaanse theeclippers. Onze schepen worden beter geacht dan de Amerikaanse “die toch ook goed gebouwd zijn. Deze doen in den regel langere reizen dan de onze. Zoo is het met de Noordbrabant, op het oogenblik het grootste schip van onze vloot, dat een Amerikaansch schip is hetwelk men hier gekocht heeft en dat nu te Liverpool ligt. De reederij zal het verkoopen, ofschoon het goed gebouwd is; maar het is een onhandelbaar schip in zee; het loopt sleccht en stuurt slecht….