Inloggen
MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE - ID 16095


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1865-03-22 / 1880-06-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland
Verkocht naar buitenland: Duitsland

Identification Data

Bouwjaar: 1865
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. Pot, Bolnes, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1863-10-08
Launch Date: 1864-10-14
Delivery Date: 1865-01-19
Technical Data

Gross Tonnage: 828.00 lasts
Gross Tonnage 2: 1568.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 58.15 Meters Registered
Beam: 8.92 Meters Registered
Depth: 6.80 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1865
Datum agenda: 1865-03-22
Register nr: 18650196
Scheepsnaam: MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE
Type: Fregat
Lasten: 828
Gebouwd in plaats: Bolnes Ridderkerk
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Zijlen, van & Decker
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Forbes Browning, D.
Opmerkingen: 1866 - 533-datum besluit nieuwe zeebrief21-08-1866-92- schip ligt in :Rotterdam
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd te Bolnes Ridderkerk

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1865-01-19 MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE
Manager: Firma Van Zeylen & Decker, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1880-06-00 PRÄSIDENT SIMSON
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend
Callsign: QDJM

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren, in april 1865, van de MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE:

Firma van Zeylen & Decker, boekhouders enscheepsreders, Rotterdam (4/20e part)

Firma Gebr. Pot, scheepsbouwers, Bolnes, gem. Ridderkerk, (3/20e part)
Ch. Cornelder & Zoon, cargadoors, Rotterdam (1/20e part)
Firma J. & J. M. Voorhoeve, makelaars is assurantiën, Rotterdam (1/20e part)
H.K.H. Prinses Marianne der Nederlanden (1/20e part)
De hr. Huydecooper van Zeist, particulier, Zeist (1/20e part)
Eguard Hendrik Bletterman, particulier, Arnhem (1/20e part)
Firma H. de Heus & Zoon, kopergieters, Krommenie (1/20e part)
Barend Willem Kaars Sypesteyn, reder, Krommenie (1/20e part)
Willem Poolman, particulier, 's-Gravenhage (1/20e part)
Firma van Dam & Twiss, assuradeurs, Rotterdam (1/40e part)
Hendrik van Gessel, particulier, Rotterdam (1/40e part)
Hendrik Hermaus Roelofs Heyermans, koopman, Rotterdam (1/40e part)
Jasper den Braanker, timmerman en molenmaker en Hendrik Willem de Kruyff, apotheker, beiden Delft (1/40e part)
Gerrit Lensveldt, particulier, 's-Gravenhage (1/40e part)
Pieter Cornelis Landsknegt, koopman, Zierikzee (1/40e part)
Johan Christiaan Olfers, koopman, Rotterdam (1/40e part)
Johannes Hendrikus van den Heuvel, koopman, Rotterdam (1/40e part)
Jan Holland, touwslager, Brielle (1/30e part)
Magtildus Magdalenus van Dam, assuradeur, Rotterdam (1/60e part)

Ship Events Data

1864-10-15: NRC 151064
Bolnes ( gemeente Ridderkerk), 14 oktober. Heden is op de werf van de heren Gebr. Pot, met het beste gevolg te water gelaten het clipper-fregatschip MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE, groot 828 gemeten lasten, gebouwd voor rekening van de rederij van de heren van Zeijlen en Decker, te Rotterdam. Onmiddellijk na afloop daarvan is de kiel opgehaald voor een schip van gelijke grootte en voor rekening van dezelfde rederij hetwelk de naam zal voeren van WILLEM POOLMAN.
1880-06-21: 08 juni 1880. NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Advertentie. C.S. Oolgaardt en P.H. Craandijk, makelaars, zullen als lasthebbende van hun principalen, op maandag 21 juni 1880, de namiddag te drie uur, te Amsterdam in het lokaal Frascati, ten overstaan van een daartoe bevoegd beambte, in veiling brengen, bij opbod en afslag het buitengewoon wel bezeild, uitmuntend onderhouden, kopervast en gekoperd Nederlands clipperfregat MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE, geclasseerd bij Engelse Lloyd A1 in zwart en bij de Nederlandsche Vereeniging A2. Volgens meetbrief lang 59.18 meter, wijd 12.20 meter, hol 7.81 meter, alzo gemeten op 3.413,11 kubieke meter of 1.204,82 tonnen netto, en zulks met al deszelfs toebehoren, als breder bij biljetten omschreven.
Genoemd schip is in het jaar 1876 boven de berghouten geheel nieuw beplankt, voorzien van nieuw dek, nieuwe lijfhouten, knie- en rustbouten; in 1878 geheel vernageld, gedeelte der berghouten en alle koperen stuikbouten vernieuwd en van nieuwe metalen huid voorzien, en ligt thans dagelijks ter bezichtiging in het Oosterdok alhier.
Voorts wordt nog afzonderlijk verkocht een chronometer no. 306 van C. Schmidt, en een aandeel no. 868 groot NLG.1.000 in de Nederlandsch-Indisch Droogdok-Maatschappij gevestigd te Amsterdam.
Nadere informatiën verschaffen bovengenoemde makelaars en de cargadoors Oolgaardt & Bruinier te Amsterdam , de heren F.H. van Leeuwen & Co, en de cargadoors Ch. Cornelder & Zonen en Wambersie & Zoon te Rotterdam, zomede de gezagvoerder aan boord.
1880-07-26: 17 juli 1880 NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Uit Bremen wordt bericht, dat de firma H. Addicks & Co. aldaar het Nederlandse schip MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE, van 1.250 register tonnen, heeft aangekocht, en dat voortaan onder de naam van PRÄSIDENT SIMSON in de vaart zal brengen. (opm: volgens AH van 27 juli is de PRÄSIDENT SIMSON op 26 juli onder kapt. Hoppe van IJmuiden naar Cardiff vertrokken).
1882-10-17: Final Fate: Abandoned

De PRÄSIDENT SIMSON werd op 17 oktober 1882 in een typhoon zwaar beschadigd en liep te Manila (Filippijnen) binnen. Daar werd het schip op 24 oktober 1882 geabandonneerd.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

David Forbes Browning werd geboren op 14 augustus 1819 te Folkstone als zoon van de Nederlands Hervormde David Browning en Leuntje Cars, particuliere te Middelburg. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Herderstraat Wijk 3 nr. 411 (nieuw nr. 20). Hij vertrok naar Voorburg. Hij vestigde zich op 03 mei 1879 opnieuw te Rotterdam aan de Kruiskade nr. 322, komende van Apeldoorn.

Hij huwde op 08 januari 1851 te Rotterdam met Anna de Decker, geboren op 03 november 1828 te Antwerpen, particulier, als dochter van Guihelmes de Decker, leverancier, en Susanna Johanna Schuppens005.

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.F.Browning was met vlagnummer R308 in de periode 1851 t/m 1872 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein D.F.Browning met vlagnummer R308 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

  • 1851 bark “Hoop van Capelle”  304 last  Reuchlin, Moll & Dutilh te Rotterdam
  • 1855 bark “Zuidbeveland” 300 last  S.Smits te Lekkerkerk
  • 1858 bark “Antonia Geertruida”    367 last  van den Arend te Rotterdam
  • 1859, 1862, 1863 fregat “Remigius Adolfus” 398 last  van Zeylen & Dekker te Rotterdam
  • 1864 geen vermelding van schip en reeder
  • 1865 fregat “Minister Fransen van de Putte” 828 last  van Zeylen & Dekker te Rotterdam
  • 1866, 1867 bark “Huydekoper”   399 last  van Zeylen & Dekker te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt D. Forbes Browning als gezagvoerder gedurende:

  • 1851 t/m 1854 op de bark “Hoop van Capelle”, gebouwd in 1851 te Capelle aan de IJssel, 576 ton o.m., varend voor Reuchlin, Moll & Dutilh te Rotterdam;
  • Bouma vermeldt géén kapitein D.Forbes Brownning op de schepen “Zuidbeveland” en “Zwerver”;
  • 1858 t/m 1859 op de bark “Antonia Geertruida”, gebouwd in 1857 te Lekkerkerk, 694 ton o.m., varend voor P.v.d. Arend te Rotterdam;
  • 1860 t/m 1863 op het fregat “Remigius Adolphus”, ex Admiraal van Kinsbergen, gebouwd in 1830 te Rotterdam, 750 ton o.m., varend voor van Zeylen & Dekker te Rotterdam
  • 1865 t/m 1866 op het 3m schip “Minister Fransen van de Putte”, gebouwd in 1864 te Bolnes, 1500 ton o.m., varend voor van Zeylen & Dekker te Rotterdam;
  • 1867 t/m 1869 op het fregat “Huydekoper”, gebouwd in 1858 te Lekkerkerk, 755 ton o.m., varend voor van Zeylen & Dekker te Rotterdam.

Ook van Sluijs013 vermeldt in de kapiteinslijst geen Browning als kapitein van een “Zuidbeveland” en een “Zwerver”, wel op de “Hoop van Capelle” (1849-1854), “Antoina Geertruida” (1856-1859) en “Remigius Adolphus” (1859-1864).

David Forbes Browning maakte de volgende reizen005:

  • de Hoop van Capelle 1854 Akyab - Rotterdam   rijst
  • Zwerver 1857 Rotterdam - Cardif - Hongkong ballast
  • Antonia Geertruida 1858 Rotterdam - Batavia diversen
  • Remigius Adolphus 1860 Rotterdam - Cardif - Hongkong

1863    Rotterdam - New Castle   ballast

  • Huydecoper 1867 Rotterdam - Batavia diversen

 

Overige bijzonderheden

Dutch barque “Hoop Van Capelle” of Rotterdam, arrived at Albany on 14 November 1852, having left England on 14 August 1852. Master = Browning. Tonnage = 400. Cargo = coals for the P. & O. Company.

The Inquirer newspaper at Perth wrote the following story about the Hoop van Capelle in its “Shipping Intelligence” section on 1 December 1852:

“King George’s Sound: Arrivals On the 14th instant, the Dutch ship Hope van Capelle, of Rotterdam, Browning master. She left England on the 15th August for this port, with a cargo of patent fuel for the P. & O. Steam Company. On the night of the 5th instant, she shipped a heavy sea, which carried the captain & the first mate overboard. The captain had hold of some of the braces and got into the ship again, but with one of his legs broken: but the mate was lost. As there was no doctor on-board, the carpenter set the captain’s leg. They were obliged to carry him every day upon the deck to take observations, as there was no other person on board upon whom he could depend to navigate the vessel. The sea carried away a portion of the bulwarks, and some livestock and other things which were not well secured.” 105

NRC 03 april 1851

Rotterdam, 2 april. Heden morgen ten 7 ure is van de werf van de scheepsbouwmeester P. Bakhuizen te Capelle a.d. IJssel met het beste gevolg te water gelopen het barkschip de HOOP VAN CAPPELLE, groot ongeveer 300 gemeten lasten, gebouwd voor een rederij onder directie van Reuchlin, Moll & Dutilh, hetwelk gevoerd zal worden door kapt. David Forbes Browning.

NRC 23 mei 1851

Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading naar Batavia voor passagiers en goederen het nieuw gebouwd snelzeilend barkschip DE HOOP VAN CAPPELLE, kapt. D.F. Browning, hebbende geschikte inrichtingen voor passagiers. Adres ten kantore van de cargadoor Vlierboom & Suermondt alhier.

NRC 21 januari 1853

Albany (King George Sound) (opm: West-Australië), 25 november 1852. Het Nederlandse barkschip de HOOP VAN CAPELLE, kapt. Browning, heeft de 15e dezer bij het naar binnen zeilen, alhier op een rots gestoten, doch heeft ogenschijnlijk geen schade bekomen.

NRC 17 september 1853

Cork, 12 september. Het alhier van Akyab gearriveerde Nederlandse barkschip HOOP VAN CAPELLE, kapt. Forbes Browning, is lek en lost de lading om te repareren.

 

In de Biografie van Cornelis Abrahamsz Jr staat de volgende melding109:

23 februari 1843. Vertrek vanuit Zierikzee naar Nederlands Oost Indië met “De Zeeuw”:

“Ik had deze reis evenals de vorige de zoon van mijn Patroon A.Luteijn tot opperstuurman. D.F.Browning 2e stuurman en A.Verhulst als 3e.”

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Browning, David Forbes
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Jan Bouwmeester werd geboren op 16 maart 1827 te Schiedam als zoon van de Nederlands Hervormde Johan Fredrik Maurits Bouwmeester en Anna Maria Voogd. Hij woonde te Katendrecht en later te Rotterdam o.a. aan de Binnenweg nr. 406 (april 1892). Hij behaalde op 27 februari 1857 het diploma voor 2e stuurman en op 27 oktober 1860 voor 1e stuurman op de grote vaart. Hij huwde op 02 januari 1862 te Rotterdam met Maartje van Galen, geboren op 15 maart 1841 te Rotterdam als dochter van de Nederlands Hervormde Arie van Galen en Geertruida Johanna de Haan. Hij overleed aan de Mauritsstraat te Rotterdam op 17 november 1900005.

Er wordt gesproken over de tijd dat het duurt voordat een zeeman kapitein wordt: “Jan Bouwmeester … had in 1857, toen hij het diploma voor 2e stuurman behaalde al 11 reizen op de grote vaart achter de rug. Het zou nog tot ongeveer 1863 duren voordat hij een aanstelling als kapitein kreeg”005.

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Bouwmeester was met vlagnummer R50 van 1863 t/m 1872 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut van de Zeevaart058

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein J.Bouwmeester met vlagnummer R50 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

  • 1863 t/m 1865 bark “Nederland & Oranje”    399 last  varend voor van Zeijlen & Decker te Rotterdam
  • 1866, 1867 fregat “Min. Fransen van Putte”   825 last  varend voor van Zeijlen & Decker te Rotterdam

 

J.Bouwmeester vertrok per 30 april 1863 van Brouwershaven met de “Nederland en Oranje”. Hij arriveerde te Batavia op 03 augustus 1863 na een reis van 95 dagen.

Op 26 september 1865 vertrok hij van Zierikzee met de “Nederland en Oranje” en 2 landmachtsoldaten. Hij arriveerde te Batavia op 06 januari 1866 na een reis van 102 dagen065.

Bouma025 vermeldt J.Bouwmeester als gezagvoerder gedurende:

  • 1864 t/m 1866 van de bark “Nederland & Oranje”, gebouwd in 1858 te Lekkerkerk, 755 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam;
  • 1867 t/m 1872 van het 3/mschip “Minister Fransen van de Putte”, gebouwd in 1864 te Bolnes, 1500 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Zierikzeesche Courant 27 februari 1864

Op 24 februari 1864 is te Brouwershaven gearriveerd de “Nederland en Oranje”, kapt. J.Bouwmeester, komend van Batavia op weg naar Dordrecht. Aan boord waren als passagiers de heer van Velzen, machinist der marine en 10 gepasp. Militairen.

 

 

Datum vanaf: 1866
Kapitein: Bouwmeester, Jan

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.Osterräth was met vlagnummer R50 in de periode 1872 t/m 1881 lid van de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Hij mag derhalve de Maatschappijvlag voeren, maar heeft geen recht op financiële tegemoetkomingen058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1881 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar voor het vlaglidmaatschap heeft bedankt058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein A.Osterräth met vlagnummer R50 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

  • 1874 fregat “Min.Fransen van de Putte”     771 last              varend voor van Zeijlen & Decker te Rotterdam
  • 1877 fregat “Min. Fransen van de Putte”    1459 ton o.m.    varend voo van Zeijle & Decker te Rotterdam
  • 1878 fregat “Min Fransen van de Putte”      1205 ton n.m.    varend voor F.H. van Leeuwen & Co te Rotterdam
  • 1880 geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt A.Osterräth als gezagvoerder gedurende:

*    1873 t/m 1878 van het 3/mschip “Minister Fransen van de Putte”, gebouwd in 1864 te Bolnes, 1500 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam;

*    1879 t/m 1880 van hetzelfde schip maar nu varend voor F.H. van Leeuwen & Co te Rotterdam. Het schip werd in 1880 verkocht naar Bremerhaven en herdoopt in “Präsident Simson”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1873
Kapitein: Osterräth, A.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.577
DVD VIII – 1853, 1856
BIJLBRIEF
Naam schip MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE

plaats en datum acte Rotterdam, 19 januari 1865

type schip fregat

bouwwerf/verkoper Pieter Pot, scheepsbouwmeester te Bolnes, voor zijn firma Gebr. Pot

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper zie bijlage

te voeren door kapt. D. Forbes Browning

grootte in tonnen 1568 tonnen of 828 lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 58,15 m., breed 8,92 m., hol 6,80 m.

kiellegging 8 oktober 1863

tewaterlating 14 oktober 1864, geheel volbouwd

plaats / datum registratie Rotterdam, 21 januari 1865

nummer van registratie deel 188, folio 26, verso, vak 4

notaris Willem Simon Burger Wz., notaris te Rotterdam

prijs .

Bijzonderheden:








researcher/datum research: ML / 160609









Bijlage bij acte Rott.3.03.17.01.3675. 577 fregat
MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE


Lijst aankopende eigenaren:

Firma Van Zeylen & Decker, scheepsreders, Rotterdam (4/20e part)
Firma Gebr. Pot, scheepsbouwers te Bolnes, gemeente Ridderkerk (3/20e part)
Ch. Cornelder & Zopon, cargadoors, Rotterdam (1/20e part)
Firma J. & J.M. Voorhoeve, makelaars in assurantiën, Rotterdam (1/20e part)
H.K.H. Prinses Marianne der Nederlanden (1/20e part)
De heer Huydecooper van Zeist, particulier, Zeist (1/20e part)
Eduard Hendrik Bletterman, particulier, Arnhem (1/20e part)
Firma H. de Heus & Zoon, kopergieter, Utrecht (1/20e part)
Barend Willem Kaars Sijpesteijn, reder, Krommenie (1/20e part)
Willem Poolman, particulier, ’s-Gravenhage (1/20e part)
Firma Van Dam & Twiss, assuradeurs, Rotterdam (1/40e part)
Hendrik van Gessel, particulier, Rotterdam (1/40e part)
Hendrik Hermanus Roelofs Heijermans, koopman, Rotterdam (1/40e part)
Jasper den Braanker, timmerman en molenmaker, en Hendrik Willem de Kruyff, apotheker, beide te Delft (tesamen 1/40e part)
Gerrit Lensveldt, particulier,’s-Gravenhage (1/40e part)
Pieter Cornelis Landsknegt, koopman, Zierikzee (1/40e part)
Johan Christiaan Offers, koopman, Rotterdam (1/40e part)
Johannes Hendrikus van den Heuvel, koopman, Rotterdam (1/40e part)
Jan Hofland, touwslager, Brielle (1/30e part)
Magtildus Magdalenus van Dam, assuradeur, Rotterdam (1/60e part)

ML / 160609

Naam MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1865
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675