Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
K.C.Koenes was effectief lid van het Harlinger zeemanscollege “Zeemansvoorzorg” maar het vlagnummer was niet bekend
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lid van het Harlinger zeemanscollege Zeemansvoorzorg036
vlagnummer periode type naam van het schip boekhouder/reder
geen 1884 bark Hercules (ex Helena) Zeilmaker & Co, Harlingen
Bouma025 vermeldt K.C.Koenes als gezagvoerder gedurende:
* 1861 t/m 1864 van de sch.brik “Cito”, gebouwd in 1860 te Martenshoek, 163 ton o.m., varend voor de Boer & v/d Goot te Hoogezand;
* 1865 t/m 1866 van de tjalk “Zwijger”, gebouwd in 1865 te Hoogezand, 60 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Hoogezand. Het schip werd in 1866 verkocht in averij;
* 1866 t/m 1869 van de kof “Vier Neeltjes”, gebouwd in 1865 te Hoogezand, 89 ton o.m., varend voor E.H.Meursing te Hoogezand. Het schip voer in 1870 voor kapitein/eigenaar H.R.Post te Sappemeer en was herdoopt in “Alida”;
* 1875 van de tjalk “Reinderdina Margaretha”, gebouwd in 1874, bouwplaats niet vermeld, 71 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer. Het schip is in 1875 op de Engelsmanplaat gestrand en wrak geraakt;
* 1877 t/m 1880 van de galjoot “Esperance”, gebouwd in 1876 te Martenshoek, 100 ton n.m., varend voor J.D.Hoen te Hoogezand. Het schip is in 1880 op een wrak gestoten en gezonken;
* 1882 t/m 1883 van de 2/msch “Rienko”, ex Elise, gebouwd in 1866 te Anclam, 117 ton o.m., varend voor B.D.J.Bulsing te Groningen. Het schip is in 1883 op Saltholm gestrand, afgebracht en afgekeurd;
* 1885 van de bark “Hercules” ex Helena, gebouwd in 1866 te Christinestad, 368 ton o.m., varend voor L.Houtsma te Harlingen;
* 1886 van hetzelfde schip maar nu varend voor P.Stratingh & Co te Delfzijl.
Overige bijzonderheden
Datum vanaf: |
1860 |
Kapitein: |
Koenes, K.C. |
Overige informatie: |
0 |
Familiegegevens en opleiding
Wiert Scholtens werd geboren op 05 april 1834 te Groningen als zoon van de scheepskapitein, later havenmeester Hindrik Hans Scholtens en Sjoumenta de Boer.
Hij trouwde op 28 maart 1860 te Groningen als scheepskapitein met Antje Oetzes, geboren te Groningen op 11 maart 1834 als dochter van de trekschipper, later schuitevaarder Teunis Oetzes en Derkje Rozenboom.
Antje overleed op 23 maart 1901 te Rotterdam, 67 jaar.
Wiert overleed te Rotterdam op 08 maart 1911, 76 jaar, weduwnaar
In een huwelijksakte van een zoon te Schoterland dd. 30 mei 1892 worden beide ouders vermeld als wonende te Rotterdam
Uit de vermelding van schepen blijkt dat er een tweede kapitein W.H.Scholten moet hebben bestaan. Ik heb via de monsterrollen alleen achterhaald, dat er ca. 1806 een vroegere W.H.Scholtens heeft gevaren, maar daarvan zijn alleen monsterrollen in een subalterne rang bekend. Ik heb deze peroon niet kunnen identificeren.
Een complicatie is dat de namen Scholten en Scholtens door elkaar worden gebruikt.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
W.H. Scholtens werd met vlagnummer 751 per 23 november 1858 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop op voordracht van B.G.Smit. Zijn schip was de “Loreley”. Toegevoegd is “bedankt”002.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 16/23 november 1858 staat vermeld dat tot lid voor de vlag is voorgedragen/benoemd Wiert Hendriks Scholtens, oud 24 jaar, voerend de sch. “Loreley”, voor rekening van Deichmann & van Rath, adres bij de heren Dade & Co, op voordracht van kapitein B.G.Smith.023
Volgens de opgaven in de archieven van Zeemanshoop heeft hij zijn lidmaatschap kennelijk beëindigd in 1871
In de ledenlijsten van het Groninger zeeemanscollege “ De Groninger Eendracht” worden met de naam W.H.Scholtens de volgende nummers als leden vermeld:
Vlagnummer 34 in jaargang 1859. Effectief lid
Vlagnummer 56 in jaargang 1863. Effectief lid.
Vlagnummer 50 in de jaargangen 1874 t/m 1872. Lid voor de vlag
Ik heb niet kunnen achterhalen of het in alle drie de gevallen om dezelfde kapitein gaat, die dan van vlagnummer zou hebben gewisseld, maar gezien de scheepsvermeldingen in het archief van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” lijkt me het om Wiert Scholtens uit 1834 te gaan
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 november 1858 vraagt het vlaggelid kapitein W.H.Scholtens om deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds te mogen worden. Dit verzoek zal door de penningmeester worden afgehandeld.042.
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 augustus 1859 wordt kapitein W.H.Scholtens toegestaan om van lid voor de vlag nu effectief lid te worden.042
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 31 juni 1864 vraagt kapitein W.H.Scholtens een tegemoetkoming “wegens overstroming van zijn onderhebbende bodem die is vergaan”. Een besluit wordt aangehouden “totdat zijn aanvrage om schadevergoeding aan het Gouvernement zal beslist zijn.”.042
In de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 24 november 1870 krijg kapitein W.H.Scholtens een maand gage wegens schipbreuk.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 20 september 1859 staat het verzoek van kapitein W.H.Scholtens om van effectief lid over te gaan naar lid voor de vlag, hetgeen wordt toegestaan.023.
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 05 juli 1864 staat een verzoek van kapitein W.H.Scholtens om een uitkering wegens schipbreuk. Het verzoek is “aangehouden totdat zijne aanvrage om schade van het gouvernement zal beslist zijn.”.023
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 13 december 1870 staat vermeld dat hem een maand gage wordt toegekend. wegens schipbreuk023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
751 1859-1861 schoner Loreley Deichman & vom Rath teaAmsterdam
1862-1863 schoner Johan en Cornelis de kapitein
1864 sch.brik Cito de Boer & van der Goot te Hoogezand
1865-1869 galj. Antje de kapitein
1870 geen vermelding van schip en boekhouder
1871 schoner Henriëtta E.& S.& C.St.Martin & Co te Rotterdam
Vermelding van vertrek en aankomst in Amsterdam093
Naam kapitein Naam schip vertrek terugkomst
W.H.Scholtens Johan & Cornelis 29 mei 1862 11 juni 1862
Johan Conelis niet vermeld 11 september 1862
Johan & Cornelis 04 oktober 1862 08 november 1862
Johan & Cornelis 06 januari 1863 29 juli 1863
Johan & Cornelis 27 augustus 1863 07 oktober 1863
Johan & Cornelis geen melding 07 december 1864
Johan Cornelis 19 maart 1864 26 april 1864
Cito 1864 (geen datum) 21 september 1864
Antje geen melding 25 juli 1867
Antje 29 augustus 1867 geen melding
Antje 07 mei 1868 geen melding
Antje 16 maart 1868 07 mei 1868
Bouma025 vermeldt een reeks van kapiteins W.H.Scholten/Scholtens als gezagvoerder. De vaarperioden overlappen in een aantal gevallen hetgeen duidt op minstens twee kapiteins Scholtens met de initialen W.H.
Het zijn:
* 1842 t/m 1856 van de tjalk “Catharina Alida”, gebouwd in 1838 te Sappemeer, 51 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank en in 1857 vanuit Sappemeer;
* 1855 van de “Elsiena Catharina”, gebouwd in 1849 te Wildervank, 68 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank. Van Antwerpen naar Hamburg, 30 okt. op de hoogte van Texel gezonken;
-
* 1857 t/m 1862 van de 2/msch “Familietrouw”, gebouwd in 1857 te Hoogezand, 142 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank.
* 1859 t/m 1862 van de 2/msch “Loreley” ex Sjoumenta, ex Buitenwerf, gebouwd in 1849 te Groningen, 117 ton o.m., varend voor Deichman & von Rath te Amsterdam. Het schip voer in 1863 voor kapitein/eigenaar T.Hoedemaker en was herdoopt in “Aaltje”;
-
* 1863 t/m 1864 van de galjoot “Johan en Cornelis”, gebouwd in 1862 te Sappemeer, 100 ton o.m., varend voor Wijnne & Barends te Groningen. Het schip werd in 1864 overvaren te Hellevoetsluis;
-
* 1865 van de sch.brik “Cito”, gebouwd in 1860 te Martenshoek, 163 ton o.m., varend voor de Boer & v/d Goot te Hoogezand;
-
* 1866 t/m 1870 van de galjoot “Antje”, gebouwd in 1865 te Martenshoek, 110 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip is gestrand op Ösel en wrak geraakt;
-
* 1881 t/m 1883 van de ijzeren sch.brik “Columbus” ex Robert Anderson, gebouwd in 1865 te Hartlepool, 221 ton o.m., varend voor E.& S.& C. St.Martin & Co te Rotterdam.
-
* 1872 t/m 1880 van de 2/msch. “Henriëtte”, gebouwd in 1869 te Veendam, 125 ton o.m., varend voor E.& S.& C. St. Martin & Co te Rotterdam. Het schip is bij Don Rodrigo gestrand en wrak geraakt.
-
* 1886 t/m 1897 van het schroefstoomschip “Burgemeester van Vollenhoven”, gebouwd in Slikkerveer, 215 ton o.m., varend voor de Duinkerksche Stoombootreederij te Rotterdam. Het schip werd in 1898 verkocht naar Rusland.
Gezien het geboortejaar 1834 van Wiert Hindriks kan deze in 1842 geen gezagvoerder van de “Catharina Alida” zijn geweest.
Wiert werd in 1858 lid van “Zeemanshoop” en de aanvang van dat lidmaatschap ging vaak samen met het bereiken van de rang van kapitein. Zijn schip bij de aanmelding was de “ Loreley. Bliikens de opgaven in het archief van Zeemanshoop voer hij daarna in ieder geval op de “ Johan en Cornelis”, de “ Antje”,, de “ Henriette.
Blijkens zijn BS-gegevens heeft hij vanaf de negentiger jaren tot aan zijn overlijden in Rotterdam gewoond en daar kennelijk nog de “ Henriette” en de “Burgemeester van Vollenhoven bevaren
Overige bijzonderheden
De “Elsina Catharina”, van Antwerpen naar Hamburg, onder gezag van kapitein Scholtens, is op 30 oktober 1855 op de hoogte van Texel gezonken.078.
In het Jaarverslag over 1870 van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” wordt verslag gedaan van de diverse scheeprampen in dat jaar. Daarbij het vergaan van de “Antje” onder kapitein W.Scholtens.101.
In de Harlinger Courant dd 25 oktober 1874 staat in de rubriek SCHEEPSTIJDINGEN het volgende bericht096:
“Binnengekomen
HELVOET 19 oct. Henriëtte , W.H.Scholten, Nantes.”
Familiegegevens en opleiding
Georg Lodewijk Bok Mooi werd geboren op 17 december 1831 te Nieuw Beerta als zoon van de zeeman Jan Engels Mooi en Wupke Hindriks Houteboom. Hij was de jongere broer van kapitein en collegelid Hindrik Mooi.
Georg trouwde op 03 februari 1859 te Oude Pekela als schipper met Henderika Luikens, geboren op 24 oktober 1838 te Oude Pekela als dochter van de schipper Harm Wolters Luikens en Meiltje Jans Greven. Henderika overleed te Oude Pekela op 13 maart 1897, 58 jaar. Als relatie wordt opgegeven Georg Lodewijk Bok, dus zonder Mooi.
NRC 31 maart 1876
Amsterdam, 30 maart. Aangaande het Nederlandse schip CITO, kapt. G.L.B. Mooi Jzn., 9 oktober van Hartlepool naar Riga vertrokken, heeft men sedert niets vernomen.
In Burgerlijke Stand akten in de provincie Groningen wordt G.L.B.Mooi vermeld als schipper in 1859, 1863
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
G.L.B.Mooi was effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela met vlagnummer 109 in de periode 1856 t/m 1859 en met vlagnummer 30 in de periode 1860 t/m 1876 112.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt G.L.B.Mooi als gezagvoerder gedurende:
* 1857 t/m 1860 van de galjoot “Noordster”. gebouwd in 1856 te Pekela, 98 ton o.m., varend voor G.H.Addens te Winschoterzijl;
Van Sluijs013 vermeldt in 1858 nog een kapitein K.H.Meyer als gezagvoerder van dit schip, eveneens varend voor G.H.Addens te Winschoterzijl. Kennelijk één reis binnen dat jaar.
* 1861 t/m 1863 van de sch.kof “Hendrika Catharina”, ex Geziena Johanna, gebouwd in 1841 te Pekela, 181 ton o.m., varend voor J.U.Zuiderveen te Pekela. Het schip is in 1863 verongelukt op Kroserort;
* 1866 t/m 1876 van de sch.brik “Cito”, gebouwd in 1860 te Martenshoek, 163 ton o.m., varend voor U Zuiderveen te Pekela. Het schip werd vermist op reis van Drammen naar Emden, tegelijk met de “Maria Anna” (onder gezag van kapitein R.K.Zeven - zie aldaar).
De collectie monsterrollen in jet Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
04 februari 1848, schip “Vrouwe Anna Maria Catharina”, kapitein Engel Jans Mooi, lichtmatroos George Lodewijk Bok Mooi uit Oude Pekela.
15 februari 1849, schip “Vrouwe Anna Maria Catharina”, kapitein Engel Jans Mooi, lichtmatroos George Lodewijk Bok Mooi uit Oude Pekela.
11 februari 1851, schip “Renske”, kapitein Engel J.Mooi, lichtmatroos Georg L.H.Mooi uit Oude Pekela.
18 februari 1852, schip “Renske”, kapitein Engel J.Mooi, stuurman Georg L.B.Mooi uit Oude Pekela.
22 februari 1853, schip “Renske”, kapitein Engel J.Mooi, stuurman Georg L.B.Mooi uit Oude Pekela.
17 februari 1857, schip “Noordstar”, kapitein Georg L.B.Mooi uit Oude Pekela.
01 maart 1860, schip “Hinderika Catharina”, kapitein Georg L.B.Mooi uit Oude Pekela.
18 februari 1875, schoener “Cito”, kapitein Georg Lodewijk Bok Mooi.
Krantenberichten
NRC 04 augustus 1856114
Rotterdam, 3 augustus. Te Oude Pekela is de 29e juli van de werf van de scheepsbouw- meester H. Drenth aldaar te water gelaten het galjootschip de NOORDSTAR, groot 110 ton. Het zal worden bevaren door kapt. G.L.B. Mooi onder directie van de heer G.H. Addens te Winschoterzijl.
NRC 08 januari 1858114
Cuxhaven, 5 januari. De Nederlandse kof NOORDSTER, kapt. Mooy van Dantzig (opm: Gdansk) naar Hamburg bestemd, is hier heden namiddag met verlies van boegspriet in de haven gekomen.
NRC 25 april 1863114
Elseneur, 23 april. Het Nederlandse schip HENDRIKA CATHARINA, kapt. Mooi, van Rotterdam naar Dagö, is alhier lek binnengelopen.
NRC 26 april 1863114
Elseneur, 23 april. Het alhier lek binnengelopen Nederlandse schip HENDRIKA CATHARINA, kapt. Mooi – zie ons nommer van gisteren – heeft onder de kust van Seeland op een wrak gestoten en daardoor die schade bekomen. Het schip moet lossen om te repareren.
Provinciale Groninger Courant 10 november 1863114
Wijburg (opm: Vyborg), 3 november. De kof HENDRIKA CATHARINA, kapt. Mooi, van Petersburg met lijnzaad naar Amsterdam, is op Kresserort (opm: Kroser Ort) totaal verongelukt, doch het volk gered.
Provinciale Groninger Courant 21 augustus 1869114
Advertentie. Mr. J.C. van Slooten, notaris te Veendam, gedenkt op maandag de 30e augustus 1869, des avonds te 7 uur in het hotel De Unie publiek te verkopen:
- 2/56e aandeel in het schoener-kofschip JEANTINE, gevoerd door kapt. J.H. Zeven, onder directie van de heer U.F. Zuiderveen als boekhouder,
- 1/20e aandeel in het schoener-brikschip CITO, gevoerd door kapt. G.L.B. Mooi Sz, onder directie van de heer U.F. Zuiderveen,
- 1/40e aandeel in het galjootschip MARIA JANTINA, gevoerd door kapt. H.J. de Boer, onder directie van de heer Koerts als boekhouder.
Provinciale Groninger Courant 01 juni 1870114
Buenos Ayres, 29 april. Hier ligt zonder bestemming het schip CONCURRENT, kapt. De Jonge. Voorts lagen volgens de laatste berichten te Ascención de schepen JOLANDA MEIJER, kapt. Tholen, JOHANNA JACOBA, kapt. Velt, en LA PLATA, kapt. Kuiper. De eerste twee als depotschepen, het laatste om spoedig naar hier te vertrekken. Te Rosario lagen de SANTA FÉ FAVOR, kapt. Sannes, en CITO, kapt. Mooi.
NRC 29 juni 1870114
Buenos Aires, 30 mei. Het Nederlandse schip LA PLATA, kapt. Kuiper, lag volgens de laatste berichten nog te Asunción. Het Nederlandse schip CITO, kapt. Mooi, wordt van Rosario alhier terug verwacht. Alhier liggen ter rede de Nederlandse schepen WILLEM, kapt. De Weerd, PRESTO, kapt. Dijker en GEERTRUIDA MARIA, kapt. Coolen; het laatste als depotschip.
NRC 11 januari 1871114
Buenos Ayres, 30 november. Alhier liggen zonder bestemming de Nederlandse schepen CITO, kapt. Mooi, en MINERVA, kapt. Boelens. Het schip TWEE CORNELISSEN, kapt. Hoeksma, is bevracht om te Patagonië voor Europa te laden.
NRC 11 april 1876114
Rotterdam, 10 april. Het te Oude Pekela thuis behorende schoenerschip CITO, kapt. Mooi, 9 oktober van West Hartlepool naar Riga vertrokken, is vergaan. De bemanning heeft haar graf in de golven gevonden.
|