Familiegegevens en opleiding
Albert werd geboren op 12 oktober 1834 te Wildervank als zoon van schipper Eilt Alberts Doewes en Geertje Klaassens Boer.
Albert trouwde op 20 januari 1859 te Wildervank als schipper met Jantje Brouwer, geboren op 05 november 1837 Wildervank als dochter van de schipper Pieter Simons Brouwer en Harmke Eilts Pot. Jantje overleed op 28 april 1880 te Wildervank, 42 jaar.
Albert hertrouwde op 15 juli 1885 te Onstwedde als ecpert met Rensina Smook, geboren te Stadkanaal, gem.Onstwedde op 20 september 1851 als dochter van de koopman Hendrik Smook en Wubbechina Altona. Rensina overleed op 10 april 1887 te Wildervank.
Albert trouwde voor de derde maal op 27 november 1888 als scheepsexpert met Maria Antoinetta Croockewit, geboren ca. 1844 te Amsterdam als dochter van Jan Hendrik Croockewit en Jacoba Adriana Bousquet. Geen geboorte- en overlijdensakten gevonden maar wellicht te Amsterdam.
Albert overleed op 02 augustus 1923 te Groningen, 88 jaar, zonder beroep, weduwnaar.
Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen vermelden Albert als schipper in 1859, 1861, 1864, 1865, 1866, 1871, 1872, 1874, als rentenier in 1876, als expert in 1878, 1880, 1883, 1885, 1895, 1898 en zonder beroep in 1923.
Lidmaatschap van zeemanscollege(s)
A.E.Doewes was effectief lid van het Veendammer zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” met vlagnummer W3 resp. 70 in de periode 1859 t/m1860.
Wederom staat een A.E.Doewes vermeld als effectief lid van het Veendammer college met vlagnummer B3 resp 51 in de periode 1861 t/m 1895.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt A.E.Douwes als gezagvoerder gedurende:
* 1858 t/m 1859 van de kof “Geerdina”, gebouwd in 1846 te Wildervank, 99 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. Het schip is in december 1859 gestrand op de Franse kust en wrak geraakt. (Bouma voegt nog toe “geb. 1832”. Wat dit betekent weet ik niet: is de kapitein in 1832 geboren?)
* 1860 t/m 1865 van de brik “Minerva”, gebouwd in 1859 te Hoogezand, 198 ton o.m., varend voor E.A.Doewes te Veendam;
* 1866 t/m 1870 van de bark “Rival”, gebouwd in 1865 te Hoogezand, 250 ton o.m., varend voor E.A.Douwes te Veendam. Het schip strandde in 1870 in Brazilië en geraakte wrak;
* 1873 van de kof “Frederik Hendrik”, gebouwd in 1831 te Amsterdam, 84 ton o.m., varend voor T.E.Mulder te Wildervank. Het schip strandde in 1873 in het Kattegat. (Bouma en van Sluijs vermelden geen initialen bij deze opgave).
In de naamlijst van leden 1862 van het Veendammer college “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” opgenomen in een Almanak van de zeemanscolleges uit Wildervan en Nieuwe Pekela, aanwezig in het Veenkoloniaal Museum te Veendam staat een A.E.Doewes als gezagvoerder van de “Minerva” met vlagnummer B3
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum vermeldt:
23 februari 1848, kof “Geerdina”, schipper Eilt Alberts Doewes, kajuitwachter Albert Eilts Doewes.
05 februari 1849, kof “Geerdina”, schipper Eilt Alberts Doewes, kajuitwachter Albert Eilts Doewes.
09 februari 1850, kof “Geerdina”, schoener Eilt Alberts Doewes, lichtmatroos Albert Eilts Doewes.
22 januari 1851, kof “Geerdina”, schoener Eilt Alberts Doewes, lichtmatroos Albert Eilts Doewes.
21 februari 1852, kof “Geerdina”, schoener Eilt Alberts Doewes, lichtmatroos Albert Eilts Doewes.
02 februari 1853, kof “Geerdina”, schoener Eilt Alberts Doewes, stuurman Albert Eilts Doewes.
18 januari 1854, kof “Geerdina”, schoener Eilt Alberts Doewes, stuurman Albert Eilts Doewes.
09 september 1854, schoener “Beerta Schuringa”, schipper Geert Simons Vegter, stuurman Albert Doewes, 20 jaar uit Veendam.
24 maart 1855, kof “Geerdina”, schipper Eilt A. Doewes, stuurman Albert Doewes.
09 februari 1856, “Geerdina”, schoener Eilt Alberts Doewes, stuurman Albert Eilts Doewes.
08 februari 1858, kof “Geerdina”, schipper “Albert Eilts Doewes, 23 jaar.
Overige bijzonderheden
Handelsblad 245 september 1873 in de rubriek Scheepstijdingen. Latere berichten:
“Lokken 20 Sept. Het Ned. schip Frederik Hendrik, kapt Doewes van Lovisa naar Brake, is te Furreby gestrand, doch het volk gered”.
“21-03-1870. Montevideo, 10 februari 1870. De Hollandse bark RIVAL, van Buenos Aires naar Engeland, is masteloos gezien voor de rivier om naar hier te stevenen. Later is er niets meer van vernomen. Volgens bericht uit Maldonado dd. 3 dezer is het bovengenoemde schip op het eiland de la Paloma totaal verongelukt, doch het volk gered.”077.
Familiegegevens en opleiding
J.Wekenborg Jz woonde te Sappemeer.005
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Hij was met vlagnummer R300 in de periode 1851 t/m 1867 efectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart.
Hij was ook lid van het college in Sappemeer058.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1867 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij voor het effectief lidmaatschap heeft bedankt058
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein J.Wekenborg Jz met vlagnummer R300 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1851, 1855, 1858, 1859 kof “Anna Margarieta” 57 last varend als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer
* 1862 t/m 1866 sch. “Theresia” 75 last varend als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer
Bouma025 vermeldt J.Wekenborg als gezagvoerder gedurende:
* 1851 t/m 1861 van de schoenerkof “Anna Margaretha”, gebouwd in 1850 te Hoogezand, 106 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer;
* 1861 van de schoenerkof “Jantina” ex Anna Margaretha, gebouwd in 1850 te Hoogezand, 106 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer;
* 1862 t/m 1874 van de 2-mastscchoener “Theresia”, gebouwd in 1861 te Sappemeer, 149 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer. Het schip is in 1874 op reis van Weymouth naar Genua gezonken;
* 1876 t/m 1880 van de brik “Minerva”, gebouwd in 1859 te Hoogezand, 198 ton o.m., varend voor J.H.Nijhuis te Sappemeer;
* 1882 t/m 1883 van de 2-mastschoener “Tammo Sytse”, gebouwd in 1861 te Sappemeer, 165 ton o.m., varend voor J.H.Nijhuis te Sappemeer. Het schip werd in 1883 mastloos en zinkend verlaten;
* 1885 t/m 1892 van de brik “Jan & Antoon” ex Cornelis Pieter, gebouwd in 1861 te Harlingen, 205 ton o.m., varend voor J.H.Nijhuis te Sappemeer.
Overige bijzonderheden
Van Sluijs013 vermeldt kapitein J.J.Wekenborg in 1848 als gezagvoerder van de kof “Amsterdam”, gebouwd in 1838 te Hoogezand als “Jonge Cornelis”, 99 ton n.m.als vervanger van kapitein B.G.Smit, varend voor J.A.& C.M(A?).Simon Thomas.
Handelsblad 01 januari 1849 in de rubriek Scheepstijdingen.
“Vlie 19 Dec., O.Z.O. ….. - J.Wekenborg, voor B.G.Smit, Amsterdam, Emden”.
Familiegegevens en opleiding
Abel Redeker werd geboren op 01 november 1815 te Delfzijl als zoon van de schipper Nicolaas Arents Redeker en Elizabeth Alberts Vos.
Abel trouwde te Oude Pekela op 11 februari 1843 als zeeman met Amelia Jacobs Buining, geboren te Tremblade, Frankrijk als dochter van de schipper Jacob Buining en Wupke Freriks Peper. Zij overleed op 08 november 1885 te Oude Pekela, 74 jaar.
De brik “Minerva” van kapitein Abel Redeker werd vermist in 1881 tussen Elseneur en Termuntenzijl.
In Burgerlijke Stand akten van de Provincie Groningen wordt Abel Redeker vermeld als zeeman in 1843, 1844, 1846, 1848, 1851 en als schipper in 1874.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
A.N.Redeker was met vlagnummer 142 in de periode 1858 t/m 1881 effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela112
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt A.N.Redeker als gezagvoerder gedurende:
* 1859 t/m 1863 van de kof “Juffer Garrelts”, gebouwd in 1840 te Pekela, 169 ton o.m., varend voor J.J.Koerts te Pekela. Het schip is in 1863 verongelukt in de Oostzee;
* 1865 t/m 1866 van de 2/m sch. “Aastroom”, gebouwd in 1864, bouwlocatie niet vermeld, 184 ton o.m., varend voor J.J.Koerts te Pekela. Het schip is in 1866 verongelukt in het ijs op de Oostzee;
* 1868 van de 2/msch “Zwanette Jantine”, gebouwd in 18656 te Wildervank, 172 ton o.m., varend voor R.G.v/d Werf & Zn te Wildervank;
* 1870 t/m 1875 van de 2/msch. “Hillechiena Amelia” ex Zwanette Jantine, gebouwd in 1865 te Wildervank, 172 ton o.m., varend voor R.G. v/d Werf & Zn te Wildervank. Het schip is in 1875 aangezeild en gezonken;
* 1879 t/m 1880 van de schkof “Ida” ex Maria Beerta, gebouwd in 1840 te Pekela, 163 ton o.m., varend voor J.J.Koerts & Zn te Pekela. Het schip werd in 1880 verkocht en gesloopt;
* 1881 van de brik “Minerva”, gebouwd in 1859 te Hoogezand, 198 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela. Het schip werd vermist tussen Elseneur en Termuntenzijl.
De collectie monsterrollen in het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
30 maart 1838, tjalk “Harmina Margaretha”, kapitein Eilt Edzes Po, stuurman Abel Nicolaas Redeker, 22 jaar uit Delfzijl.
07 maart 1839, kof “Josina Wilhelmina”, schipper Jan Cornelis van der Veen, matroos Abel Redeker, 23 jaar uit Delfzijl.
13 maart 1840, smak “Zeemanshoop”, schipper Steffen Hindriks Siccama, stuurman Abel Nicolaas Redeker, 24 jaar uit Delfzijl.
18 maart 1841, scheepsnaam niet vermeld, schipper Steffen H.Siccama, stuurman Abel Redeker, 25 jaar uit Delfzijl.
25 februari 1842, kof “Auwina”, kapitein Hindrik Alberts Wolkammer, stuurman Abel Nicolaas Redeker, 26 jaar uit Delfzijl.
21 maart 1844, schip “Weldaad”, kapitein Geert Tonnis de Jonge, stuurman Abel Nicolaas Redeker uit Oude Pekela.
14 maart 1845, schip “Weldaad”, kapitein Geert Tonnis de Jonge, stuurman Abel N.Redeker uit Oude Pekela.
14 april 1849, schip “Ida Gezina”, kapitein Diddo S.Brouwer, stuurman Abel Redeker uit Oude Pekela.
22 februari 1851, schip “Anna Hinderika”, kapitein Berend G.Ebling, stuurman Abel N.Redeker uit Oude Pekela.
01 april 1854, schip “Ida”, kapitein Albert H.Wolkammer, stuurman Abel Redeker uit Oude Pekela.
22 februari 1856, schip “Jan Fresemann”, kapitein Geert T. de Jonge, 1ste stuurman, Abel N.Redeker uit Oude Pekela
23 februari 1857, schip “Jan Fresemann”, kapitein Geert T. De Jonge, stuurman Abel Redeker uit Oude Pekela.
13 maart 1858, schip “Juffer Garrelts”, kapitein Abel Redeker uit Oude Pekela.
25 februari 1860, schip “Juffer Garrelts”, kapitein Abel N.Redeker uit Oude Pekela.
09 februari 1863, schip “Juffer Garrelts”, kapitein Abel Redeker uit Oude Pekela.
10 augustus 1864, schoener “Astroom”, kapitein Abel Nic. Redeker, 48 jaar uit Nieuwe Pekela.
06 februari 1875, schoener “Hillechina Amelia”, kapitein Abel Nikolaas Redeker uit Oude Pekela.
Melding van het op 09 januari 1871 overboord slaan en verdrinken van de kok van de schoener “Hillechiena Amelia”, kapitein A.N.Redeker. Het schip voer toen in de Middellandse Zee op 40o10’NB/02o36’OL.
Krantenberichten
Provinciale Groninger Courant 29 november 1862114
Advertentie. Mr. B. Haitsema Viëtor, notaris te Winschoten, gedenkt, ten verzoeke van de erven van wijlen de heer A. Kranenborg en vrouw, op dinsdag 6 januari 1863, des avonds te 5 uur in openbare veiling te verkopen de volgende aandelen in zeeschepen, te weten:….
….1/60 in de JUFFROUW GARRELTS, kapt. Redeker…..
NRC 12 april 1863114
Amsterdam, 11 april. De Nederlandse kof JUFFER GARRELTS, kapt. Redeker, van Schiedam naar Arendsburg, is in de Oostzee verongelukt.
NRC 29 april 1866 114
Amsterdam, 28 april. De schepen AASTROOM, kapt. A.N. Redeker, van Antwerpen met spoorstaven en ELISE, kapt. Ossenbrugge, van Burnt Eiland, beiden naar Kroonstad, zijn volgens telegram uit Reval van gisteren, de 25e dezer bij Hochland van het ijs doorsneden en gezonken; de equipages zijn gered.
HFD = Helsingfords Dagblad (vertaald uit het Zweeds)290566
De 24e april is de Nederlandse schoener AASTROOM, kapt. Redeker, met een lading spoorbielzen van Antwerpen met bestemming Kroonstad, tussen Hogland en Rödskär door het ijs ingesloten en dusdanig beschadigd dat ze is gezonken, hetgeen zo snel gebeurde dat de bemanning zich nog net in een sloep kon redden. De bemanning werd opgenomen door de schoener OLDENBURGER uit Bremen, welke dichtbij was en die op weg was van Engeland naar Kroonstad met een lading steenkool.
De volgende dag overkwam dit schip dezelfde ramp tussen Hogland en Wiringen. Helemaal omgeven door drijfijs kwam de boeg hoog uit het water omhoog en is ze gezonken toen het ijs zich weer verspreidde. De bemanning van de AASTROOM, welke de dag ervoor was gered en uit 15 man bestond, kon zich in een sloep redden welke slechts over één roeiriem beschikte. Om niet door de golven te worden weggespoeld gingen de mannen op de bodem van de sloep liggen, terwijl 2 mannen op hun knieën zaten en met hun zuidwesterhoeden probeerden te roeien. De schipbreukelingen hoopten zo in deze weersomstandigheden bij Wiringen uit te komen, maar door de sterke wind uit NW tot N dreven ze daar voorbij en ze bevonden zich in een hoogst gevaarlijke situatie, toen gelukkig vijf met de zeehondenvangst bezig zijnde kustbewoners hen bemerkten en hebben gered.
NRC 17 februari 1870114
Amsterdam, 16 februari. Volgens brief uit Veendam van de 14e dezer is aldaar per telegram het bericht ontvangen, de het Nederlandse schip HILLECHINA AMALIA, kapt. A.N. Redeker, in de Middellandse Zee gestrand is. Genoemd schip was de 6de januari van Amsterdam te Genua aangekomen.
NRC 19 februari 1870114
Arles, 12 februari. De HILLECHINA AMALIA, kapt. Redeker - zie ons nommer van 17 dezer -is op de reis van Genua naar Cette (opm: Sète) gestrand, en zit op de reven bij de monding van de Rhône "pentière de Martigues" (opm: positie: 43º20’NB en 05º02’OL).
Provinciale Groninger Courant 24 februari 1870 114
Veendam 21 februari Volgens hier ontvangen telegram is het schip HILLECHIENA AMALIA, kapt. Redeker, afgebracht en ligt nu in de haven te Port-de-Bouc.
NRC 26 februari 1870114
Amsterdam, 25 februari. Blijkens een te Veendam ontvangen telegram, is het aan de monding van de Rhone gestrande Nederlands schip HILLECHINA AMALIA, kapt. Redeker, van Genua - Cette (vroeger gemeld), afgebracht, en ligt in de haven te Bouc (opm: Port-de-Bouc).
NRC 31 januari 1871114
Antwerpen, 31 januari. Het Nederlands schip HILLECHIENA AMALIA, kapt. A.N. Redeker, van Antwerpen naar Genua bestemd, den 17 december masteloos en met verlies van alles van het dek, door de stoomboot de TRAFALGAR te Port Mahon binnengesleept. Een man van de equipage was verdronken.
NRC 24 november 1872114
Vlissingen, 22 november. Door de Nederlandse schoener HILLECHIENA AMELIE, kapt. Redeker, is heden alhier aangebracht de bemanning van de Noorse bark NORMA, kapt. Stoes, van Sundsvall met hout naar Londen bestemd, welk schip de 18e november in de Noordzee vol water verlaten is.
NRC 04 januari 1875114
Bremerhaven, 2 januari. Alhier liggen de volgende Nederlandse schepen: HILLECHINA AMALIA, kapt. Redeker, GOUDVISCH, kapt. Van der Werff, AUKJE GEPKELINA, kapt. De Vries, HENRIETTE, kapt. Wever, KOSMOPOLIET, kapt. Schuitema, en LIBRA, kapt. Rasker.
NRC 11 augustus 1875114
Sunderland, 9 augustus. Het stoomschip VANGUARD, zaterdag te Shields aangekomen, rapporteert in aanvaring te zijn geweest met de Nederlandse schoener HILLECHIENA AMALIA, kapt. Redeker, van St. Petersburg naar Londen bestemd. Het Swinlicht was in peiling NNO, 1 mijl afstand. De equipage is gered en naar de Tyne gebracht.
NRC 26 november 1879114
Terschelling, 24 november. Het Nederlands schip IDA, kapt. Redeker, van Riga met hout naar Harlingen, is vol water door de sleepboot MAGNET van de Vlierede bij deze haven gesleept.
NRC 05 december 1879114
Terschelling, 3 december. De lading balken van het vol water alhier binnengebrachte schip IDA, kapt. Redeker, van Riga, wordt gelost en zal met andere gelegenheid naar Harlingen gebracht worden.
NRC 14 januari 1880114
Amsterdam, 13 januari. De gehele lading hout van het te Terschelling binnengebrachte schip IDA, kapt. A.N. Redeker, van Riga, zal deze week gelost en naar men hoopt te Harlingen zijn aangebracht.
NRC 17 januari 1880114
Terschelling, 14 januari. Het kofschip IDA, bevaren geweest door kapt. Redeker, heeft heden in publieke veiling slechts NLG 110 opgebracht.