Inloggen
NIEUWENDAM - ID 15370


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1858-04-10 / 1871-12-00 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1858
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Dekken: 1
Construction Data

Oprichting:

Bij Acte, op den 25sten Julij 1857 voor den Notaris Pieter
Schettinger , te Nieuwendam residerende, verleden, is door de Gebroeders
Wichger Hooites Meursing, wonende te Amsterdam, en Aaldrik Hooites
Meursing, wonende te Nieuwendam, eene Vennootschap aangegaan en
gecontinueerd, nu onder de Firma van W- en A. H. Meursing, tot het
uitoefenen eener Scheepsbouwerij, Scheepsreederij en Scheepsboekhouderij ,
met alles wat daarmede maar eenigzins verwant en in betrekking kan
geacht worden; waarvan de zetel hoofdzakelijk is gevestigd te Amster-
dam : voor zaken bepaaldelijk de Scheepstimmerwerf te Nieuwendam be-
treffende, zal dezelve ook te dezer plaatse gevestigd zijn. Beide Ven-
nooten zullen tot het teekenen der Firma geregtigd zijn.
De Vennootschap, bij continuatie aangegaan zijnde, zal voor onbepaalden
tijd voortduren :en wel tot wederopzegging toe, van weerszijden altijd
een jaar bevorens te doen. Bij overlijden van een der Vennooten zal de
overblijvende in het deel van den eersten opvolgen wanneer daarvan
geene opzegging en bekendmaking binnen eene maand zal zijn geschied.
Tot Aankoopen van onroerende goederen, Leeningen, Beleeningen en
Borgstellingen zal beider gezamenlijke werking noodig zijn, anders zullen
dezelve de Vennootschap niet verbinden.

Scheepsbouwer: W. & A.H. Meursing, Nieuwendam, Noord-Holland, Netherlands
Launch Date: 1858-00-00
Delivery Date: 1858-03-23
Technical Data

Gross Tonnage: 59.00 lasts
Gross Tonnage 2: 111.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 25.40 Meters Registered
Beam: 4.60 Meters Registered
Depth: 2.14 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1858
Datum agenda: 1858-04-10
Register nr: 18580330
Scheepsnaam: NIEUWENDAM
Type: Schooner
Lasten: 59
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: De Jonge, J.J.
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1858-04-10 NIEUWENDAM
Manager: Firma W. & A.H. Meursing (Wicher Hooite en Aalrik Hooite Meursing), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: partenrederij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

W. & A.H. Meursing, Amsterdam (boekhouders en 14/40e part)
J.J. de Jonge, Amsterdam (12/40e part)
Surie & Lingeman, Amsterdam(4/40e part)
H.J. Mickenhagen, Amsterdam (4/40e part)
J.A. Koppen, Amsterdam (2/40e part)
H.H. Londt, Amsterdam (2/40e part)
van Ellekom & Visser, Amsterdam (1/40e part)
H. Claus (1/40e part) ;

Ship Events Data

1871-11-10: Final Fate:
13 november 1871 NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Riga, 10 november. (per telegraaf) Het Nederlandse schip NIEUWENDAM, kapt. Stuut, van Antwerpen naar de Oostzee, is 8 dezer bij Domenaes (opm: Kolkasrags, Letland) door het Stettiner barkschip FELICITAS, kapt. Kuhl, overzeild, doch het volk gered.
1871-11-12: Final Fate:
15 november 1871. NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Pernau, 12 november. Het Nederlandse schip NIEUWENDAM, kapt. Stuut, van Antwerpen naar de Oostzee, is in ontredderde staat en door het volk verlaten alhier in de nabijheid aangedreven. De inventaris en tuigage wordt geborgen.

Gezagvoerders

Burgerlijke Stand gegevens

Jelte de Jonge werd geboren te Wildervank 24 augustus 1835 als zoon van de schipper, later landbouwer, Jogchum Jeltes de Jonge en Lammegien Alberts Munneke.

Hij trouwde op 27 januari 1859 te Wildervank als schipper met Gepka van der Sluis, geboren te Wildervank op 25 oktober 1835 als dochter van de landbouwer Freerk Jans van der Sluis en Jantje Lieferts Eerkes. Gepka overleed op 05 juni 1914 te Wildervank, 78 jaar, weduwe.

Jelte overleed op 23 juli 1870 te Wildervank, 35 jaar, logementhouder.

In BS-akten uit 1860 t/m 1863 staat Jelte geboekt als “schipper”.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.J. de Jonge was effectief lid van het zeemanscollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 116 in de periode 1859 t/m 1868 en met vlagnummer 5 in 1869.

 

De schepen

J.J. de Jonge was gezagvoerder gedurende:

*    1858 t/m 1869 van de 2-mastschoener“Nieuwendam”, gebouwd in 1858 (of 1856?) te Nieuwendam, 111 ton o.m., varend voor W.& A.H.Meursing te Amsterdam.

 

In het overzicht van monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen wordt 3 keer de naam van Jelte J. de Jonge vermeld en wel:

12 maart 1862, schoener “Nieuwendam”, kapitein Jetse J. de Jonge, 26 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok en 2 matrozen.

17 februari 1866, schoener “Nieuwendam”, schipper Jelte de Jonge, 30 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok en een lichtmatroos.

09 februari 1867, schoener “Nieuwendam”, schipper Jelte de Jonge, 31 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos.

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

J.J. de Jonge                Nieuwendam                           26 september 1860                              23 oktober 1861

 

 

Datum vanaf: 1848
Kapitein: Jonge, Jelte Jogchumz de
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Lieffert Stuit werd geboren te Wildervank 17 september 1843 als zoon van de zeeman, later schipper, Geuchien Willems Stuit en Anna Margrieta Eerkes.

Hij trouwde op 19 december 1872 te Wildervank met Lotje Hitman, geboren te Schiermonnikoog 31 oktober 1850 als dochter van de scheepskapitein Hendrik Teunis Hitman en Elsje Feyes Koerkamp. Lotje overleed op 27 augustus 1908 te Dokkum, 56 jaar, gehuwd.

Lieffert was blijkens BS-akten van kinderen in 1889 logementhouder, in 1890 societeithouder en in 1901 en 1906 hotelhouder alle te Dokkum. In een overlijdensakte van een zoon te Dokkum uit 1810 wordt vermeld dat de verblijfplaats van vader Lieffert Stuut onbekend is.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

L.G.Stuit was effectief lid van het zeemanscollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 5 in de periode 1871 t/m 1912

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt L.G.Stuut als gezagvoerder gedurende:

  • * 1870 t/m 1869 van de 2/msch “Nieuwendam”, gebouwd in 1858 (of 1856?) te Nieuwendam, 111 ton o.m., varend voor W.& A.H.Meursing te Amsterdam;
  • * 1871 van hetzelfde schip en voor dezelfde reeder maar nu varend vanuit Nieuwendam. Het schip werd in 1871 overzeild;
  • * 1873 t/m 1874 van de sch.brik “Anna”, gebouwd in 1871 te Nieuwendam, 218 ton o.m., varend voor W.& A.H.Meursing te Amsterdam;
  • * 1875 t/m 1877 op hetzelfde schip maar nu voor W.H.Meursing te Amsterdam;
  • * 1878 t/m 1886 op hetzelfde schip en reder maar vanuit Baarn. Het schip is in 1886 te Aracaty gestrand.

 

In het bestand aan monsterrrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen wordt 6 keer gerefereerd aan een Lieffert Stuut/Stuit en wel:

08 maart 1858, kof “Zwaantina Thelina”, schipper Herman Pieters de Boer Sap, 44 jaar. Voorts stuurman, kok Liefert Stuit, 14 jaar uit Wildervank, matroos en een lichtmatroos.

05 februari 1859, tjalk “Vrouw Grietje”, schipper Wycher W.Pekelder, 49 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok en de matroos Lieffert Stuit, 15 jaar uit Wildervank.

03 maart 1860, kof “Margrietha Hillechiena”, schipper Wycher Wycher Pekelder, 50 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok en de matroos Liefert Stuit, 17 jaar uit Wildervank.

31 januari 1863, galjoot “Zwaantina Thelia”, schipper Herman Pieters de Boer Sap, 49 jaar. Voorts 1ste stuurman, 2de stuurman, kok en de matroos Lieffert Stuut, 19 jaar.

20 februari 1864, galjoot “Jonge Wicher”, schipper Sytse Derks Kuitse, 54 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok, matroos Lieffert Stuit, 20 jaar uit Wildervank, en een lichtmatroos.

04 februari 1865, galjoot “Unie”, schipper Klaas Parrel, 27 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman Lieffert Stuit, 21 jaar uit Wildervank, 2 matrozen en een koksmaat.

 

Overige bijzonderheden

p.26

Omdat na 1878 de vaarten op Zuid-Amerika “ook niet vlot verliepen, maakte de Anna voor haar allerlaatste kustvaarten in Zuid-Amerika nog twee reizen naar Celebes on in Macassar koffie te laden. …”

p.26

In de tweede helft van de zeventiger jaren was er een oveschot aan scheepsruimte. “Bovendien kwam er voor het eerst concurrentie van stoomboten. Het eerste bericht over stoomboten dateerrt uit februari 1874. Kapitein Stuut van de Anna schreef dat hij in Rio de Janeiro een koffievracht wilde afsluiten, maar dat alle koffie met stoomschepen werd verrvoerd en zelfs tegen een laag bod niets met zeilschepen werd meegegeven. Drie jaar later berichtte hij (na een goede vracht te hebben afgesloten) dat enige weken later “zelfs” voor de stoomschepen niet genoeg producten beschikbaar waren. In dat licht lijkt het haast verwonderlijk dat de Anna en kapitein Stuut het nog zo lang hebben uitgehouden. Toen het schip in 1885 in Liverpool lag, maakte W.H.Meursing per brief duidelijk dat Stuut haar wat hem betrof in Rio Grande kon verkopen. “ De vaart op Rio Grande staat mij zoo tegen dat ik er een afkeer van heb” en – om de kapitein aan te sporen – “… waart gij zonder schip dan zou ik nu hier een groote voor u koopen.”

Van dit laatste is echter niets meer gekomen. Of de schipbreuk van de Anna een jaar later hierbij een rol heeft gespeeld, valt te betwijfelen.”

Uit: Scheepsbouw en rederij in de overgang van zeil naar stoom. De Meursings en de bark Baarn. Door Petra Vermeulen. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders 2012, 59 pp.

Zie vooral Archief van de firma Meursing op het Stadsarchief van Amsterdam.

 

Navolgend overzicht staat in het Archief Meursing, archiefnr. 648-2, Stadsarchief van Amsterdam

“1872                   S Journaal                           Sch: Brik “ Anna”   Kap. L.Stuut

Januari 20       Geheel nieuw van het Nieuwediep uitgezeild met een lading Suiker naar Monte Video en of Buenos Aijres

Februari 11      uitgezeild van Dover met O.wind aldaar 23 januari met tegenwind binnengeloopen.

April 27            te Monte Video gearriveerd, alles wel

Juni 16              van Monte Video vertrokken n. Rio Grande

   “  21             te Rio Grande gearriveerd

Aug. 25            van Rio Grande vertrokken n. Kanaal

Novemb. 1       te Falmouth gearriveerd

      “        7     op de Reede Cuxhaven alles wel

      “        8     te Hamburg gearriveerd

1873

Januari 23        van Hamburg vertrok. n. Bueos Aijres met stukgoederen

Maart 20          te Monte Video aangekomen 56 dagen reis Alles wel

     “   25         te Buenos Auros gearriveerd.  Losplaats

Mei 29              te Buenos Aijres zeilklaar n. Ostende

Juli 27              te Ostende gearrriveerd alles wel 59 dagen reis

Aug. 6               te Brugge bevracht om te Antwerpen te laden n. M.Video

Sept. 29            te Antwerpen klaar om te vertrekken n. Monte Video

   “   31           te Vlissingen op goede wind te wachten

Decemb. 4       te Monte Video gearriveerd volgens brief in beste staat.

1874

Januari 12        Vertrokken naar Rio Jeanairo

Febr.5                te Rio Jeanairo in goede staat gearriveerd

  “   22             van Rio Jeanairo verzeild n. Macao.

Maart 11          te Macao gearriveerd om suiker n. Kanaal te laden

     “   30         beladen met 326 ½ ton suiker n. Kanaal order

Mei 8                te Falmouth gearriveerd

Mei 18              te Falmouth uitgeklaard n. Londen

Juni 22              aan het laden n. Montevideo £ 600 infol

Juli 28               van Londen n. Montevideo vertrokken

Octob. 8            te Montevideo gearrriveerd

Decemb 1         volgens brief bevracht n. Liverpool incl 25 huiden 30 Sh

1875

Februari 4        bericht ontv. Dat het schip 3 Jan. N. Liverp. Vertrokken

Maart 29          te Liverpool gearriveerd

Mei 3               van Liverpool naar Milatilan vertrokken

Juni 29             te Milatillan gearriveerd op de Reede en op 2 Juli op Milatillan zelve

October 18       te Queenstoww gearrriveerd

Novemb. 10     te Londen ontlost, bevracht n. St.Thomas

1876

Januari 7           te St. Thomas gearriveerd, bevragt naar Rio la Hacha, Queenstown voor order te laden divisine

Februari 17      beladen, te vertrekken naar Queenstown

April 9              te Queenstown gearriveerd

Mei                    van Queenstown n. Liverpool om te laden

Mei 26              vertrokken met zoutlading n. St. Petersburg

Aug. 28            van St.Petersburg lading deelen Platen voor eigen rekening naar Amsterdam

November 4     vertrokken n. Montevideo en of Buenos Aijres.

1877

Januari 9          aangekomen te Buenos Aijros

Januari 25        half leeg, bevragt Queenstown order 57/6 per ton conception om te laden van Beenen f 20,- per ton, vracht x £ 770,-

Juli 7                 Binnen gekomen te Falmouth 74 dagen naar Belfast verzeild om te laden

Sept. 1               te Riga garriveerd

  “    22           van Riga vertrokken naar Bristol

October 27       aankomst te Riga van Bristol

Novemb.         Vertrokken naar Buenos Aijres

1878

Februari 8        aangekomen te Montevideo

Mei 25              van Rio Grande vertrokken naar Montevideo arriveerden aldaar de 39ste

Juni 14              vertrokken naar Montevideo naar Rio Gande

Juli 23               vertrokken van Rio Grande n. Permanbuces

Aug. 8               te Permanbuces gearriveerd

Sept.4                vetrokken van Permanbuces naar Rio Grande do Norte Natal

  “   5               binnen te Rio Grande do Norte, 21 Sept. Leeg schip

Octob. 2            te Natal klaar om in ballast n. St.Thomas te verzeilen

Oct. 29              te St.Thomas gearriveerd van Natal

Nov. 11            te Belizen gearriveerd

1879

Januari 10        te Waterfort (Ierland) met gebroken mast enz. aangekomen

Janu. 27            te Liverpool aangekomen slepende van Waterfort.

Juli 8                 te Rio Grand aangekomen 10 dec. vertr vandaar

1880

Januari 20        aankomst te Ceara en verzeild n.

Februari 24      aankomst te Montegobaai Jamaica

April 1              van Savana la Mar vertr. N. London

Juni 2                aankomst te London

  “  19              van London vertrokken n. Hamburg

Juli                     vertrokken van Hamburg n. Rio Grande do Sol

1881

April 28            te Rotterdam gearriveerd van Baltimore

Juli 26               uitgezeild naar Macassar wind zuid

Decemb. 22     te Macassar gearriveerd 149 dagen reis.

1882

Januari              vertrokken naar Amsterdam

Mei 31              te Amsterdam gearriveerd

Augs. 7             uitgezeild naar Maccassar

Novem. 29       te Anjer gearriveerd n. Macasssar

Decemb 6         aankomst te Macasssar 120 dagen

     “       26     vertrokken naar New York te New York aangekomen

Juli 12               Uitgezeild naar Richmond (aanvaring stoomschip Hathaway)

                           Weder uitgezeild naar Richmond

August 10        aankomst te Richmond vertrokken naar Rio Grande do Sol

Novemb.11      te Rio Grand gearrriveerd

Decemb 4        van Rio Grande vertrokken naar Macau

1884

Januari 4           aankomst te Macau

Januari 15        vertrokken naar Rio Grande met zout

Febr. 13            te Rio Grande gearriveerd

Maart 17          in ballast naar Paranagua Antonine om Matthe te laden naar Montevideo

April 2              te Paranagua binnengekomen

   “   13           van Paranagua vertrokken naar Montevideo

   “   26           gearriveerd te Montevideo

August. 8          vertrokken v. Montevideo n. Falmouth

October 23       van Montevideo te Queenstown gearriveerd

Nivemb. 22      bevracht n. Rio Grande maakt £ 650 vracht

1885

                           te Liverpool gekooperd geworden

febr. 23             voor de 2 maal uitgezeild naar Rio Grande

    ”  28           weder terug uit zee met averij pompen verstopt lek schip

Juni 9                telegravisch bericht ontvangen van Tobias & Co van New York dat het proces van aanvaring ten gunste van de Anna is beslist

                           Naderhand bericht ontvangen dat de Stoomboot rederij niet in hooger beroep is gegaan en de te betalen som van averij storten zal

Augustus 10    de gelden van averij bij New York door Tobias & Co geremmiteerd.

 

 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Stuut, Lieffert Geuchiens

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1862-03-12
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: NIEUWENDAM
Schipper: Jonge, Jetse J. de
Scheepstype: schoener
Grootte: 118

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3181-1858.7

DVD XIII- 6857 en 6881-6884

BIJLBRIEF en CEDULE

Naam schip NIEUWENDAM

plaats en datum acte bijlbrief, Nieuwendam, 23 maart 1858

type schip schoener

bouwwerf/verkoper W. & A.H. Meursing, scheepsbouwmeesters te Nieuwendam

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper W. & A.H. Meursing, Amsterdam (boekhouders en 14/40e part)
te voeren door kapt. J.J. de Jonge

grootte in tonnen 111 tonnen of 59 lasten (meetbrief Zaandam, 19 maart 1858)

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen 25,40 x 4,60 x 2,14 meter

kiellegging

tewaterlating 16 maart 1858

plaats / datum registratie Purmerende, 23 maart 1858

nummer van registratie deel 22, folio 29, verso, vak (onleesbaar)

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: aandeelhouders: W. & A.H. Meursing, Amsterdam (boekhouders en 14/40e part), J.J. de Jonge, Amsterdam (12/40e part), firma Surie & Lingeman, Amsterdam (4/40e part), H.J. Mickenhagen, Amsterdam (4/40e part), J.A. Koppen (2/40e part), H.H. Londt, Amsterdam (2/40e part), firma Van Ellekom & Visser, Amsterdam (1/40e part) en H. Claus (1/40e part) (volgens ceduul d.d. 1 april 1858)



researcher/datum research: ML / 071108

Naam NIEUWENDAM
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1858
Toegang 198
Inventaris 3181