Familiegegevens en opleiding
Peter Derks Nap werd geboren te Norden op 10 oktober 1792 te Norden. Hij was Luthers en woonde te Rotterdam o.a. aan de Hanh wijk 2 nr 114 en aan de Schiedamsch Singel wijk 15 nr 609.
Hij was gehuwd met de Lutherse Gerardina Weyers, geboren 15 maart 1792 te Norden.
Hij overleed te Rotterdam aan de Kruiskade wijk 14 nr. 781 op 14 december 1862005.
P.D.Nap was op 14 mei 1845 te Rotterdam getuige bij het huwelijk van (de latere) kapitein G.J.Hayen en Wilhelmina Martina Valentien.
Ontleend aan Rimkus005. Voor het volledige verslag verwijs ik naar de originele tekst.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
P.D.Nap was met vlagnummer R18 in de periode 1834 t/m 1862 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
P.D.Nap was in 1844, 1853-1854 en 1857 “afwisselend commissaris” van de Maatschappij058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de Jaarverslagen 1858 en 1859 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) is vermeld dat hij een uitkering kreeg van f50,- resp. f. 200 - vanwege ouderdom en/of behoeftigheid.
In het Jaarverslag 1862 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat de “trekkende kapitein” P.D.Nap in 1862 is overleden. Een trekkende kapitein was een lid van de Maatschappij die wegens gebreken of ouderdom niet meer kon werken en een uitkering kreeg.
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van het College komt kapitein P.D.Nap als gezagvoerder voor in de ledenlijsten van058:
1849 op het fregat “Madura” 388 last varend voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam
1851 op de bark “Macassar” 226 last varend voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam
1855 op het fregat “Diligentia” 366 last varend voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam
1858 op de bark “Josepha Louisa” 324 last varend voor G.S.Pieters & Co te Rotterdam
1859 geen schip vermeld.
P.D.Nap maakte de volgende reizen005:
Lynn 1834 Hellevoetsluis - Lissabon geen lading vermeld
Dolphijn 1837 Messina - Hellevoetsluis vruchten
Sylph 1837 Batavia - Hellevoetsluis koffie
1838 Hellevoetsluis - op avontuur geen lading vermeld
1838 ? - Hellevoetsluis geen lading vermeld
Boerhave 1839 Hellevoetsluis - Batavia - Hellevoetsluis geen lading vermeld
? 1840 Hellevoetsluis - Batavia - Hellevoetsluis geen lading vermeld
1841 Batavia - Hellevoetsluis geen lading vermeld
Madura 1849 Rotterdam - op avontuur ballast
Macasser 1852 Akyab - Rotterdam rijst
1852 Rotterdam - Akyab ballast
Ad. Zoutman 1854 Rotterdam - Londen ballast
1855 Java - Rotterdam koffie, suiker
Diligentia 1855/56 Rotterdam - Rangoon - Rotterdam heen: ballast; terug: rijst
Josepha Louisa 1858/59 Rotterdam - Batavia - Rotterdam heen: diversen; terug: koffie, suiker
Bouma025 vermeldt P.D.Nap als gezagvoerder van/in:
Lynn wordt niet vermeld door Bouma.
* 1835 t/m 1837 op de 2-mast schoener “Dolphyn”, gebouwd in 1835, 101 ton o.m., varend voor van Rossem & van Oordt te Rotterdam;
* 1837/38 op de schoenerbrik “Sylph”, gebouwd in 1837 te Rotterdam, 77 ton o.m., varend voor N.J.de Cock te Rotterdam;
* 1839 t/m 1841 op de bark “Boerhave”, gebouwd in 1839 te Rotterdam, 320 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam;
* 1842 t/m 1850 op het fregat “Madura”, gebouwd in 1842 te Rotterdam, 720 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam. Verongelukt bij Kaap de Goede Hoop. Bemanning gered.
Lloyd’s vermeldt087: “03 Jul 1850 MADURA abandond, one lost.”;
* 1852 t/m 1853 op de bark “Macassar”, gebouwd in 1849 te Rotterdam, 428 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam.
Volgens van Sluijs013 is de kiel van de “Boerhave” gelegd op 02 december 1837 en het schip is te water gelaten op 14 februari 1839 op de werf St.Joris te Rotterdam;
* 1855 op het fregat “Admiraal Zoutman”, gebouwd in 1837 te Rotterdam, 696 ton o.m., varend voor C.& A.Vlierboom te Rotterdam;
* 1856 op het fregat “Diligentia”, gebouwd in 1840 te Rotterdam, 705 ton o.m., varend voor C.& A.Vlierboom te Rotterdam
bij de “Josepha Louisa” wordt geen kapitein Nap genoemd, maar van Sluijs013 vermeldt in 1858/1859 P.D.Nap als kapitein van de bark “Josepha Louisa”, gebouwd in 1856/57 te Capelle aan de IJssel, 324 last/613 o.m. ton, met als reederij G.S.Pieters & Co te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
P.D.Nap verzorgde per 04 juni 1837 vanuit Hellevoetsluis met de “Sylph” een troepentransport van 1 officier en 30 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 15 september 1837 na 123 dagen. Onderweg waren 3 militairen gedesteerd065.
Per 05 april 1839 vertrok hij vanuit Hellevoetsluis met de “Sylph” en 1 officier en 30 manschappen. Hij kwam te Batavia aan op 11 juli 1839 na 93 dagen065*.
Volgens www.mariendigitaal.nl bezit het Rotterdams scheepvaartmuseum een “Spin” van de “Boerhave” met als vlag R18. Inventarisnumme P.672.
Er is in de verschillende bronnen sprake van Muysson en Meysson. Het is niet zeker of het hier dezelfde personen betreft. De vaarperiode van beide namen sluiten aan, zie hierna.
Ook de hierna vermelde familiegegevens behoeven nader genealogisch onderzoek.
Familiegegevens en opleiding
Abram Muijsson werd geboren te Rotterdam op 03 november 1823 als zoon van Heijndrìk Meijsson en Antoinetta Walter.
Hij huwde op 06 juni 1849 te Rotterdam met Margaretha Alida Bosman, geboren op 17 november 1811 te Rotterdam als dochter van Johannes Bernardus Bosman en Johanna Maria Arnolds. Zij overleed te Rotterdam op 21 mei 1922 op een leeftijd van 110 jaar!
Abram overleed te Rotterdam op 21 juli 1888.
Ontleend aan een typoscript over Simon van der Woude, kapitein van de “Barsingerhorn”, samengesteld door H. van der Woude te Zuid-Laren, 2006.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
A.Muysson was met vlagnummer R351 in de periode 1869 t/m 1880 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dat betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1880 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar als vlaglid heeft bedankt058
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein A.Muysson met vlagnummer R351 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1874 van de bark “Zephir” 309 last varend voor L.’t Hoen & Co te Rotterdam
* 1877 van de bark “Zephir” 585 ton n.m. varend voor L.’t Hoen & Co te Rotterdam
Bouma025 vermeldt A.Meysson als gezagvoerder gedurende:
* 1858 t/m 1861 op de bark “Agatha Louisa”, gebouwd in 1857 te Capelle aan de IJssel, 613 ton o.m., varend voor G.S.Pieters & Co te Rotterdam;
* 1862 op hetzelfde schip, maar dan voor ’t Hoen, Hudig & Co te Rotterdam;
* 1863 op hetzelfde schip maar dan voor L.’t Hoen & Co te Rotterdam. Het schip werd in 1863 herdoopt in “Maria Louisa Antoinette”.
Volgens van Sluijs013 zou het schip in 1862 te Amsterdam in veiling zijn verkocht en te zijn hernoemd in “Maria Louisa Antoinette”.
* 1862 t/m 1871 op de bark “Maria Louisa Antoinetta” ex Agatha Louisa, (zie hiervoor) varend voor L.’t Hoen & Co te Rotterdam. Het schip werd in 1872 verkocht aan H.Mulder & Co te Barsingerhorn en herdoopt in “Barsingerhorn”
en A.Muysson van:
* 1872 t/m 1873 van de 3/msch “Zephir”, gebouwd in 1857 te Rotterdam, 585 ton o.m., varend voor L. ’t Hoen & Co te Rotterdam;
* 1875 t/m 1878 van de 3/msch “Zephir”, gebouwd in 1857 te Rotterdam, 585 ton o.m., varend voor A. van Hoboken & Zn te Rotterdam;
* 1879 t/m 1882 van hetzelfde schip maar nu varend voor J. van Herwaarden te Dordrecht. Het schip werd in 1882 gesloopt.
Overige bijzonderheden
In het kader van de discussie over de invoering van de Tuchtwet in Nederlands Indië werd in 1865 een memorie aangeboden “aan zijn Excellentie den Gouverneur Generaal van Nederlandsch-Indië over de Wettelijke bepalingen omtrent de handhaving der orde en tucht aan boord der koopvaardijschepen binnen Nederlandsch-Indië.” Deze memorie werd ondertekend door A.Muysson.104.
In de monsterrol nr. 1599 dd. 27 oktober 1853 in het Gemeentearchief van Dordrecht staat A.Muijsson, oud 30 jaar, wonend te Rotterdam, met een maandgage van f 45,-, geboekt als gezagvoerder op de bark “Jan Schouten” onder kapitein J.Coening Meijer, varend voor G.Schouten te Dordrecht en vertrekkend met 25 man naar Batavia.
De bark “Maria Louisa Antoinette” onder kapitein A.Muysson vertrok op 04 april 1867 van San Francisco naar Liverpool. Vandaar naar Hongkong met aankomst op 12 februari 1868 “Cargo from S.F. reached L’pl.” Hazelhoff Roelfsema concludeert in ieder geval 1 ronding van Kaap Hoorn121
Familiegegevens en opleiding
Simon van der Woude werd geboren te Muntendam op 04 november 1839 als zoon van Haije Simons van der Woude en Saartje Jans Branbergen. Hij woonde te Veendam samen met bij zijn moeder van 1868 tot 1873 bij de broer van zijn moeder Roelf Jans Branbergen, wagenmaker.
Hij trouwde te Barsingerhorn op 14 januari 1873 met Anna Cornelia Petronella Bood, geboren te Barsingerhorn op 10 januari 1850 als dochter van Cornelis Jacobsz Bood, koopman, schipper en Christina Kwast. Het gezin woonde te Den Helder o.a. in Wijk O nr. 393 en later Wijk K nr. 221. Anna overleed te Den Helder op 08 januari 1909.
Simon overleed te Den Helder op 23 juni 1913.
Simon wordt genoemd als geldschieter aan de visafslag, bestuurslid in 1893 van het zeemanscollege`”Goede Bedoeling” te Den Helder.
Simon van der Woude verhuisde op 03 februari 1873 van Veendam naar Den Helder Anna Bood en volgde op 11 februari 1873 vanuit Barsingerhorn.
Ontleend aan een stamreeks van van der Woude door H van der Woude te Zuidlaren, 2006
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
S.H. van der Woude was met vlagnummer 19 in de periode 1877 t/m 1879 en in de periode 1880 t/m 1893 met vlagnummer 3 effectief lid van het Helderse zeemanscollege de “Goede Bedoeling”.
Het lidmaatschap kan zijn gestimuleerd door zijn schoonvader
Hij was in de periode 1883 t/m 1884 pernningmeester, in 1887 secretaris en van 1888 t/m 1894 commissaris van de “Goede Bedoeling”
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt S.H.v.d. Woude als gezagvoerder gedurende:
* 1876 t/m 1886 op de bark “Barsingerhorn”, ex Maria Louisa Antoinette, ex Josepha Louisa, gebouwd in 1857 te Capelle aan de IJssel, varend voor H.Mulder & Co te Barsingerhorn.
* 1886 t/m 1893 op hetzelfde schip maar nu varend als kapitein/eigenaar vanuit Nieuwediep. Het schip werd in 1893 verkocht voor de sloop. Hij kocht het schip op 26 januari 1886 te Den Helder voor f. 5575,-.
De bark “Barsingerhorn” werd in 1857 gebouwd als “Josepha Louisa” te Capelle aan de IJssel voor G.S.Pieters & Co te Rotterdam en mat 613 ton.
1862 verkocht aan ’t Hoen, Hudig & Co te Rotterdam
1863 bezit van ’t Hoen & Co te Rotterdam en herdoopt in “Maria Louisa Antoinette”.
1871 2 mei verkocht aan H.Mulder & Co te Barsingerhorn en herdoopt in “Barsingerhorn”.
1873 verkocht aan D.Spaan(s) & Co te Barsingerhorn
1886 26 januari geveild te Den Helder voor f 5575,-, aan S.H. van der Woude te Nieuwediep en in 1893 verkocht voor de sloop.
Gegevens van Noorder Scheepvaartmuseum te Groninger via H. van der Woude te Zuid-Laren, 2006.
Overige bijzonderheden
Simon werd in 1871 gezagvoerder en voer in de periode 1871-1890 op Zuid-Finland vooral in verband met houttransport. Hij leed in november 1871 tijdens een sneeuwjacht met de “Barsingerhorn” een niet ernstige schipbreuk vlak voor de ZW-kust van Finland. Zijn schip kon nog op eigen kracht van een klip vrijkomen, en is na controle in de Finse haven van Porkkala op eigen kracht teruggevaren naar de thuishaven. Hij maakte zeker 20 houtreizen naar Finland naar verschillende havens, zoals Porkala, Helsink, Ekenäs, Borga, Kotka, e.a.
Een uitgebreide verhandeling over de reizen van de “Barsingerhorn” met zijn kapitein Simon van der Woude werd samengesteld door Drs. Peter Starmans te Kerava, Finland en is in bezit van Hans van der Woude. De verhandeling bevat ook uitgebreide biografische bijzondeheden van de kapitein. De titel is “Simon, de trouwe Finlandvaarder.” Ik weet niet of dit typoscript op bv. het CBG is gedeponeerd.
Ontleend aan een stamreeks van van der Woude door H van der Woude te Zuid-Laren, 2006, hansvdwoude@planet.nl
Uit “Nieuwedieper Courant” van 23 januari 1886
Hierbij nog een vervolg op de info Barsingerhorn. Zie de bijlage, 2de alinea. De heer S.H. Van der Woude is dus de vroegere kapitein van het schip die het in januari 1886 heeft gekocht van de vorige eigenaar D. Spaans en Co in Barsingerhorn. Het noopt tot bijstellen van Bouma, want die zegt dat het schip in 1887 door kapitein S.H. van der Woude werd gekocht.
Zie ook:
"Simon, de trouwe Finlandvaarder", door Peter Starmans, in "Noorderlicht", 12 (4), December 2006/Januari 2007, van de Nederlandse Vereniging in Finland.
|