Inloggen
MARIA ELISE - ID 14606


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1853-11-10 / 1877-04-20 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1853
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Cornelis Smit, Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Contractor: Gebr. B. Pot, Elshout, Zuid-Holland, Netherlands
Launch Date: 1853-09-10
Delivery Date: 1853-11-21
Technical Data

Gross Tonnage: 396.00 lasts
Gross Tonnage 2: 751.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 396.00 lasts
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1853
Datum agenda: 1853-12-01
Register nr: 18530774
Scheepsnaam: MARIA ELISE
Type: Bark
Lasten: 396
Gebouwd in provincie: Zuid Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Barga, Jannes
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Putte, M. van der
Opmerkingen: Zb
(scheepsnaam controleren)

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1853-11-21 MARIA ELISE
Manager: James Barge, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij eigendomsbewijs 62 van 1853, bark MARIA ELISE
eigenaren per medio november 1853:

James Barge, Amsterdam (boekhouder en 5/32e part)
Cornelis Smit, Alblasserdam (7/32e part)
E. Moorman, Baarn (4/32e part)
firma Gouda & Termeulen, Amsterdam (4/32e part)
D.J. van Ewijck, Haarlem (2/32e part)
Thomas Wilson, Haarlem (2/32e part)
firma G.& H. Salomonson, Almelo (2/32e part)
G.C. Arntzenius, Goor (2/32e part)
Mevr. H.A. Arntzenius, geboren Burkens, Goor (2/32e part)
C.A. de Wit, Amsterdam (1/32e part)
J.H.C. de Wit, Amsterdam (1/32e part)

Ship Events Data

1867-10-10: Collision
Nieuwediep, 10 oktober. Het Nederlandse schip HOLLANDIA, kapt. Nieuwenhuijs, is, gereed liggende tot vertrek naar Macassar, door het schip MARIA ELISE, kapt. Van Deursen aangevaren, en heeft daarbij enige schade bekomen, die de kapitein hoopte dat de volgende dag hersteld zou zijn.
1872-01-04: Damaged
Kaapstad, 6 januari 1872. De 4e dezer is het Nederlandse schip MARIA ELISE, kapt. Van Deursen, van Batavia naar Amsterdam bestemd, de Tafelbaai binnengelopen om te repareren. De kapitein rapporteert de 4e december een zware storm te hebben doorgestaan, waardoor het schip aanmerkelijk werd beschadigd. Het schip had 48 dagen reis van Batavia.
1877-04-20: Sold to foreign country
Amsterdam, 20 april 1877. Het Nederlandse schip MARIA ELISE is volgens telegram uit Singapore voor GBP 1.000,- verkocht.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

M.van der Putte werd met vlagnummer 783 effectief lid van Zeemanshoop per 14 mei 1861 op voorspraak van J.S.Schol. Zijn schip is de "Marie Elise". Toegevoegd is "overleden"002. Ten tijde van de inschrijving was van der Putte 47 jaar002a.

In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop staat vermeld dat per 07/14 mei 1861 als lid voor de vlag werd ingeschreven Machiel van der Putte,oud 47 jaar, voerend de bark “Maria Elise” voor rekening van James Barge, wonend op het Damrak bij de Oudebrugsteeg nr. 174, op voordracht van kapitein J.S.Schol.023.

 

  1. van der Putte was met vlagnummer R304 in de periode 1851 t/m 1862 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                  jaren             type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

       783                           1861             "overleden"

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappi (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein M. van der Putte met vlagnummer R304 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1851                                                van de bark “Hongkong”               137 last  varend voor J.vroege te Alblasserdam

*    1855, 1858, 1859 van de bark “Maria Elisa”     396 last                    varend voor J.Barge te Amsterdam

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

  1. van der Putte Maria Eliys 11 april 181860                                    01 maart 1861

 

Bouma025 vermeldt M. v/d Putte als gezagvoerder gedurende:

*    1852 t/m 1853 van de bark “Hong Kong”, gebouwd in 1845 te Elshout, 260 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam;

*    1854 t/m 1861 van de bark “Maria Elise”, gebouwd in 1853 te Elshout, 754 ton o.m., varend voor James Barge te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1853
Kapitein: Putte, Machiel van der
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Thomas Schut werd geboren te Amsterdam op 18 februari 1815.

Hij was getrouwd met Tomke Schoon, geboren te Nermersyhl op 02 oktober 1815.003

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

T.Schut werd met vlagnummer 463 per 23 april 1839 als effectief lid ingeschreven van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein C.N.Gorter. Zijn schip was de “Maximiliaan Theodoor”. Toegevoegd is “hon.lid gew.” 002. Ten tijde van de inschrijving was kapitein Schut 22 jaar en ongehuwd002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 16/23 april 1839 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Thomas Schut, oud 22 jaar, voerend het fregat “Maximiliaan Theodoor”, “wonend op het water”, op voordracht van kapitein C.N.Gorter. Hij kreeg vlagnummer 463023.

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 22 mei 1866 staat het verzoek van kapitein T.Schut om zijn effectief lidmaatschap te mogen omzetten in een honorair lidmaatschap, hetgeen is toegestaan023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 13 februari 1855. Toegevoegd is: “bedankt 1866. Hon. Lid geworden003.

T.Schut was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1839 t/m 1865 met de vlagnummers 463 (1839-1854) en 183 (1854-1866).

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 03 mei 1866 staat het verzoek van kapitein T.Schut om zijn effectieve lidmaatschap te mogen omzetten in een honorair lidmaatschap. Het Bestuur gaat accoord.042

 

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Amsterdamsche Alamank voor Koophandel en Zeevaart.001:

vlagnummer    jaren       type       scheepsnaam                   naam reder/boekhouder

      463             1839       fregat    Maximiliaan Theo          B.W.van Straten

                        1840-1843  bark      Theodora en Sara            idem

                          1844       bark      De Walvisch                   idem

                           1845       bark      De Walvisch                   B.W.van Starkenborgh van Straten

                        1846-1853  bark      De Walvisch                   Wed.B.W.van Starckenborgh van Straten

      183          1854-1860  bark      De Walvisch  I                dem

                        1861-1863  bark      Maria Elize                       James Barge

                        1864-1865  geen vermelding van schip en boekhouder

 

De heer Scholten, Leusden, vatte de kapiteins, hun schepen, het aantal reizen en de deinstjaren samen die werden gevaren in dienst van de rederij van B.W.Starkenborgh van Straten. (september 2008)116

Naam              Schip                                  Periode                Aantal reizen             Diensttijd

T.Schut            Maximiliaan Theodoor   1839-1840                       1

                          Theodora & Sara (2de)     1840-1843                       4

                          Walvisch                            1844-1861                       11

                                                                                                                   16                             22

 

Bouma025 vermeldt T.Schut als gezagvoerder gedurende:

  • * 1840 van het 3/mschip “Maximiliaan Theodoor”, gebouwd in 1828 te Amsterdam, 394 ton o.m., varend voor B.W. van Straten;
  • * 1841 t/m 1844 van de bark “Theodora Sara, gebouwd in 1837 te Amsterdam, 334 ton o.m., varend voor B.W. van Straten te Amsterdam;
  • * 1845 t/m 1846 van het 3/mschip “Walvisch”, gebouwd in 1840 te Amsterdam, 800 ton o.m., varend voor B.W. van Straten te Amsterdam;
  • * 1847 t/m 1861 van hetzelfde schip maar nu varend voor de wed. van Straten te Amsterdam. Het schip werd in 1861 verkocht naar Engeland;
  • * 1862 t/m 1863 van de bark “Maria Elise”, gebouwd in 1853 te Elshout, 754 ton o.m., varend voor James Barge te Amsterdam.

 

Vertrek en aankomst van schepen in Amsterdam093

Naam Kapitein                                        Naam van het Schip           Vertrek                                  Aankomst

T.Schut                                                     Walvisch                              31 maart 1860                     21 februari 1861

                                                                   Maria Elise                           24 mei 1861                         25 juni 1862

                                                                   Maria Elise                           23 september 1862             niet vermeld

                                                                   Maria Elise                           30 augustus 1862                18 augustus 1863

 

Overige bijzonderheden

F.Schut vertrok op 29 januari 1857 vanuit Nieuwediep met de “Walvisch” en een contingent van 3 officieren en 140 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 25 mei 1857 na 116 dagen065.

In het tijdschrift “De Zee”, jg.1881, p.201-216 en 281-330 staat een uitvoerige briefwisseling tussen de reederij Brantjes te Purmerend resp. Permanente Commissie uit de Amsterdamsche Reederijen met de Nederlandsche Vereeniging van Assuradeuren. Hierin is sprake van twee experts van de vereeniging van Assuradeuren en wel de heren Th. Schut en C.Huijser van Reenen.

 

In het Commissie verslag van de “Enquete omtrent den Toestand van de Nederlandsche Koopvaardijvloot 1874-1875” staat een verslag van het interview op 03 augustus 1874 met Thomas Schut, expert van de Vereeniging van assuradeuren te Amsterdam. Hij verklaarde sedert 10 jaar in zijn huidige functie actief te zijn, terwijl hij vroeger kapitein was en 32 keer op Java was geweest. Als expert van genoemde Vereeniging bepaalde zijn werk zich in het algemeen tot de kennis van de deugdelijkheid en zeewaardigheid van een schip

 

Amsterrdamsche Courant 04 april 1844114

Aankondiging. Te Amsterdam ligt in lading naar Batavia, het extra snelzeilend tot den overvoer van passagiers bijzonder ruim en gemakkelijk ingerigt, opnieuw gekoperd (opm: van nieuw koperbeslag voorzien) Ned. fregatschip WALVISCH, kapt. Thomas Schut, varende een geëxamineerde scheepsdoctor, om in de loop van deze maand de vertrekken. (opm: bekort)

 

 

 

Datum vanaf: 1862
Kapitein: Schut, Thomas

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.J.Westenenk werd met vlagnummer 909 per 15 maart 1853 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein L.M.Declisur. Als zijn schip is vermeld de “Alida Maria Adèle”. Toegevoegd is “Hon.Lid geworden” 002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd. 08/15 maart 1853.werd als effectief lid voorgedragen/benoemd C.J.Westenenk (alleen initialen), oud 27 jaar, voerend de bark “Alida Maria & Adèle”, op voordracht van kapitein L.M.Delclisur.023.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 31 oktober 1861 staat de mededeling dat het Bestuur accoord gaat met de omzetting van het effectieve in het honoraire lidmaatschap.042-

 

In de notulen van de Algemene Ledenvergadering dd 10 september 1861 staat vermeld dat “… de Heer C.J.Westenenk aan het Collegie ten geschenke heeft aangeboden eenige atlassen en kaarten welke met de meeste dank zijn aangenomen.” 023.

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 05 november 1861 staat de mededeling dat aan C.J.Westenemk is toegestaan om zijn effectief lidmaatschap om te zetten in een honorair lidmaatschap.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

       909                         1853          bark                Alida Maria Adèle                              geen opgave

       515                      1854-1855    bark                Alida Maria Adèle                              Wed.J.d'Arippe & Co

                                     1856-1861    bark                Kosmopoliet (Cosmopoliet)              idem

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

Naam kapitein                 Naam schip                                          Vertrek                              Terugkomst

C.J.Westenenk                Cosmopoliet                                        22 juni 1860                    18 juni 1861

                                           Cosmopoliet                                        26 oktober 1861             05 januari 1863

                                           Maria Elise                                           29 september 1863         06 september 1864

                                           Maria Catharina                                 19 augustus 1866           14 april 1867

 

Bouma025 vermeldt C.J.Westenenk als gezagvoerder gedurende:

*   1854 t/m 1856 van de bark “Alida Maria” ex Rurik, gebouwd in 1850 te Libau, 359 ton o.m., varend voor de Wed. d’Arippe & Co te Amsterdam. (klopt dus niet met de Amsterdamse Almanak001).

     Volgens Verhoeff (info Verhoeff, mei 2005) werd dit schip in 1850 te Libau gebouwd als “Alida Maria Adèle” en in 1856 herdoopt in “Alida Maria”. Het schip werd in 1860 verkocht;

*   1857 t/m 1863 van de bark “Cosmopoliet”, gebouwd in 1856 te Libau, 448 ton o.m., varend voor de wed. J.d’Arippe & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1863 verkocht naar Noorwegen en herdoopt in “Venskabet”;

*   1864 van de bark “Maria Elise”, gebouwd in 1853 te Elshout, 754 ton o.m., varend voor James Barge te Amsterdam;

*   1865 t/m 1866 van de bark “Maria Agnes” ex Cornelia Margaretha, gebouwd in 1854 te Capelle aan de IJssel, 604 ton o.m., varend voor James Barge te Amsterdam. Het schip is gezonken op de Portugese kust. De opvarenden zijn gered;

*   1867 t/m 1868 van de bark “Maria Catharina”, gebouwd in 1857 te Kinderdijk, 755 ton o.m., varend voor James Barge te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

In het kader van de discussie over de invoering van de Tuchtwet in Nederlands Indië werd in 1865 een memorie aangeboden “aan zijn Excellentie den Gouverneur Generaal van Nederlandsch-Indië over de Wettelijke bepalingen omtrent de handhaving der orde en tucht aan boord der koopvaardijschepen binnen Nederlandsch-Indië.” Deze memorie werd ondertekend door C.J.Westenenk.104.

 

In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was C.J.Westenenk van de bark “Alida Maria”.104.

 

Van Sluijs013 en Bouma025 vermelden kapitein C.J.Westenenk in 1865/1865 als gezagvoerder van de bark “Maria Agnes”(ex Cornelia Margaretha), op 06 september 1853 op stapel gezet bij W.C.Hoogendijk te Capelle aan de IJssel en aldaar op 23 september 1854 te water gelaten, 604 ton n.m., varend voor James Barge te Amsterdam.

Handelsblad 28 maart 1866 in de rubriek Scheepstijdingen

Amsterdam 27 Maart. Volgens een heden hier ontvangen telegraphische depèche, is het schip Maria Agnes, kapt.Westenenk, op 20 dezer bij Margate lek geworden en gezonken, passagiers en volk gered”.

Handelsblad 29 maart 1866 in de rubriek Scheepstijdingen:

“Amsterdam 29 Maart  Aangaande het verongelukkken van de Maria Agnes, kapt.Westenenk, verneemt men nog, dat dit heeft plaatsgevonden aan de Portugesche kust, op 42o N.B. 14o .W.L en dat de passagiers en het volk werden opgenomen aan boord van de Waterspride”.

 

De bark “Alida Maria & Adela” onder kapitein C.J.Westenenk was op 08 november 1853 te Rio de Janeiro en op 04 januari 1854 in Valparaiso, dus via Kaap Hoorn. Via Callao en Chincha (guano) ging het dezelfde weg terug met op 14 september 1854 te Cowes.121

 

 

Datum vanaf: 1863
Kapitein: Westenenk, C.J.

Familiegegevens en opleiding

Hij overleed in 1879 te Aden als gevoleg van een zonnesteek (zie hierna)

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

T.D.van Deursen werd met vlagnummer 773 effectief lid van Zeemanshoop per 24 juli 1860 op voorspraak van A.Blom. Zijn schip was de "Maria Agnes"002. Ten tijde van de inschrijving was van Deursen 38 jaar002a.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 17/24 juli 1860 staat vermeld dat als effectief lid is voorgedragen/benoemd Tjerk Dirk van Deursen, oud 38 jaar, voerend de bark “Maria Agnes”, voor rekening van James Barge, op voordracht van kapitein A.Blom;

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 september 1886 staat een verzoek om onderstand van de wed. T.D. van Deursen. Op 28 oktober 1886 wordt haar een gratificatie uit de bussen van f 25,- toegekend. Idem per 28 september 1887. Idem per 06 september 1888. Op 02 februari 1893 krijgt de wed. T.D. van Deursen een gratificatie van f 12,50. Op 02 maart 1893 vraagt het Bestuur aan de wed. van Deursen of zijn onderstand heeft gevraagd van de Doopsgezinde Gemeente en zo ja waarom die is geweigerd. Op 01 juni 1893 krijgt zij weer f 12,50. Idem per 04 oktober 1894. Op 07 maart 1895 wordt gemeld een “brief van de weduwe T.D. van Deursen, berichtende dat ze alhier op een hofje plaatst is, tevens verzoekende haar aan eenige meubelen te helpen.” Haar wordt f 20,- gegeven maar tevens wordt gesteld dat zij voortaan geen ondersteuning meer zal krijgen. 042.

 

In de Bijlagen van de Bestuursvergadering dd 28 oktober 1886 (Stadsarchief Amsterdam, 491-40) is een brief van de wed. T.D. van Deursen dd Haarlem, 26 september 1886. “Mijn man stierf zven jaren geleden aan de gevolgen van een zonnensteek, terwijl hij met zijn schip te Aden lag.” Met nog twee kinderen van de vier thuis leeft zij thans in kommervolle omstandigheden en vraagt hulp. Als bijlage bij deze brief is een overzicht van zijn betalingen in de diverse rangen en wel als 2de stuurman van 11 maart 1847-26 april 1850, als 1ste stuurman van 6 augustus 1850-15 april 1860 en als gezagvoerder van 14 juli 1860-21 mei 1872. De meeste van deze reizen duurden rond een jaar, waaruit is te concluderen dat het grote Atlantische vaart ging.042.

In de Bijlagen van de Bestuursvergadering van 02 maart 1893 (Stadsarchief, Amsterdam, 491-43) staat een rapportage inzake een vezoek tot ondersteuning van de wed. T.D. van Deursen. Zij verkeert in een treurige toestand. Zij woont op de da Costakade 95 te Amsterdam met 2 zonen. Van 1886-1888 woonde zij te Haarlem. Aanvankelijk kreeg zij f 25,- per jaar wat in 1889 werd teruggebracht naar f 12,50, omdat zij ook onderstand kreeg van f 3, per week van de Doopsgezinde Gemeente. Deze instelling wilde haar in het armenhuis plaatsen maar dat weigerde zij, waarna de uitkering van de kerk ophield. De situatie is nu zo bedroevend dat er wordt aanbevolen haar voortaan f 50,- per jaar te geven.042.

In de Bijlagen van de Bestuursvergadering dd 07 maart 1895 is een brief van de wed. van Deursen dd 21 februari 1895. Zij deelt mede dat zij is geplaatst op het Doopsgezinde Rijperhofje op de Gedempte Rozengracht 120. Zij vraagt om een extra gratificatie voor de aanschaf van wat meubilair.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 30 november 1886 staat vermeld dat aan de wed. T.D. van Deursen een gratificatie is toegekend van f 25,-. Idem op 01 november 1887 met een bedankje op 13 december. Idem op 09 oktober 1888 met een bedankje op 06 november. Een gratificatie van f 12,50 per 02 maart 1893. In de notulen van 06 april 1893 wordt gemeld dat een commissie zich zal informeren over de toestand van de wed. T.D. van Deursen en derhalve wordt een beslissing over financiële steun aangehouden. Een gratificatie van f 12,50 per 01 november 1894. 023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 06 juni 1895 staat een: “Brief van de Weduwe T.D. van Deursen berichtende dat zij alhier op een hofje is geplaatst tevens verzoekende haar aan eenige meubelen te helpen. f 20,- uit de bussen toegestaan”. 023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                  jaren                      type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

       773                      1860-1863                bark                 Maria Agnes                                        J.Barge

                                         1864                      bark                 Maria Elize                                           idem

                                     1865-1876                fregat              Maria Elize                                           idem

                                     1877-1878                geen opgave van schip en boekhouder

 

Van Sluijs013 en Bouma025 vermelden kapitein T.D.van Deursen van 1861-1864 als gezagvoerder van de bark “Maria Agnes”(ex Cornelia Margaretha), op 06 september 1853 op stapel gezet bij W.C.Hoogendijk te Capelle aan de IJssel en aldaar op 23 september 1854 te water gelaten, 604 ton n.m., varend voor James Barge te Amsterdam

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

T.D. van Deursen                  Maria Agnes                            14 juli 1860                                         06 augustus 1861

                                                 Maria Agnes                            17 december 1861                              geen melding

                                                 Maria Agnes                            13 augustus 1863                                31 juli 1864

                                                 Maria Elize                              10 april 1865                                       22 maart 1866

                                                 Maria Elise                              13 juli 1866                                         05 augustus 1867

                                                 Maria Elize                              10 oktober 1867                                  30 december 1868

 

Bouma025 vermeldt T.D. van Deursen als gezagvoerder gedurende:

*   1861 t/m 1864 van de bark “Maria Agnes” ex Cornelia Margaretha, gebouwd in 1854 te Capelle aan de IJssel, 604 ton o.m., varend voor James Barge te Amsterdam;

*   1865 t/m 1877 van de bark “Maria Elise”, gebouwd in 1853 te Elshout, 754 ton o.m., varend voor James Barge te Amsterdam. Het schip werd in 1877 verkocht te Singapore.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Deursen, Tjerk Dirk van

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3181-1853.62

DVD XII – 6517, 6518
BIJLBRIEF
Naam schip MARIA ELIZE

plaats en datum acte bijlbrief, Alblasserdam, 10 november 1853

type schip bark, gekoperd en kopervast

bouwwerf/verkoper Cornelis Smit, scheepsbouwer te Alblasserdam, heeft laten bouwen op de scheepstimmerwerf van de Gebr. B. Pot, in het Elshout, gemeente Nieuw Lekkerland

gevoerd door kapt. M. van der Putte

eigenaar/aankoper Cornelis Smit, Alblasserdam (7/32e part), James Barge, Amsterdam (boekhouder en 5/32e part), firma Gouda & Termeulen, Amsterdam (4/32e part), E. Moormann, Baarn (4/32e part), D.J. van Ewijck, Haarlem (2/32e part), Thomas Wilson, Haarlem (2/32e part), firma G. & H. Salomonson, Almelo (2/32e part)G.C. Arntzenius, Goor (2/32e part), Mevr.J.C.A. Arntzenius, geboren Burkens, Goor (2/32e part), C.A. de Wit, Amsterdam (1/32e part), P.H.C. de Wit, Amsterdam (1/32e part)

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 396 lasten

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating 10 september 1853

plaats / datum registratie Amsterdam, 21 november 1853

nummer van registratie deel 65, folio 128, recto, vak 7.

notaris verklaring voor burgemeester van Nieuw Lekkerland

prijs NLG

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 080508

Naam MARIA ELIZE
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1853
Toegang 198
Inventaris 3181

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS.198.3171.1853.62
foto IMG 9465 - 9468

CEDULE

Naam schip MARIA ELISE

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, … november 1853

type schip bark

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. M. van der Putte

grootte in tonnen 396 lasten of 751 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Nieuw Lekkerland in het Elshout

plaats / datum registratie Amsterdam, 21 november 1853

nummer registratie deel 65, folio 128, verso, deel 1

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip is gebouwd voor rekening van de in de bijlage vermelde eigenaren en ligt thans te Rotterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door James Barge, voor zich en voor en namens zijn in de bijlage vermelde mede-eigenaren.




researcher/datum research: ML / 050317




Bijlage bij eigendomsbewijs 62 van 1853, bark MARIA ELISE
eigenaren per medio november 1853:

James Barge, Amsterdam (boekhouder en 5/32e part)
Cornelis Smit, Alblasserdam (7/32e part)
E. Moorman, Baarn (4/32e part)
firma Gouda & Termeulen, Amsterdam (4/32e part)
D.J. van Ewijck, Haarlem (2/32e part)
Thomas Wilson, Haarlem (2/32e part)
firma G.& H. Salomonson, Almelo (2/32e part)
G.C. Arntzenius, Goor (2/32e part)
Mevr. H.A. Arntzenius, geboren Burkens, Goor (2/32e part)
C.A. de Wit, Amsterdam (1/32e part)
J.H.C. de Wit, Amsterdam (1/32e part)

ML / 050317

Naam MARIA ELISE
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1853
Toegang 198
Inventaris 3171

Bronnen

Jaar: 1853
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: BIJLBRIEF Amst.198.3181-1853.62
CEDULE AMS.198.3171.1853.62