Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
C.J.Westenenk werd met vlagnummer 909 per 15 maart 1853 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein L.M.Declisur. Als zijn schip is vermeld de “Alida Maria Adèle”. Toegevoegd is “Hon.Lid geworden” 002.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd. 08/15 maart 1853.werd als effectief lid voorgedragen/benoemd C.J.Westenenk (alleen initialen), oud 27 jaar, voerend de bark “Alida Maria & Adèle”, op voordracht van kapitein L.M.Delclisur.023.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 31 oktober 1861 staat de mededeling dat het Bestuur accoord gaat met de omzetting van het effectieve in het honoraire lidmaatschap.042-
In de notulen van de Algemene Ledenvergadering dd 10 september 1861 staat vermeld dat “… de Heer C.J.Westenenk aan het Collegie ten geschenke heeft aangeboden eenige atlassen en kaarten welke met de meeste dank zijn aangenomen.” 023.
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 05 november 1861 staat de mededeling dat aan C.J.Westenemk is toegestaan om zijn effectief lidmaatschap om te zetten in een honorair lidmaatschap.023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
909 1853 bark Alida Maria Adèle geen opgave
515 1854-1855 bark Alida Maria Adèle Wed.J.d'Arippe & Co
1856-1861 bark Kosmopoliet (Cosmopoliet) idem
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093
Naam kapitein Naam schip Vertrek Terugkomst
C.J.Westenenk Cosmopoliet 22 juni 1860 18 juni 1861
Cosmopoliet 26 oktober 1861 05 januari 1863
Maria Elise 29 september 1863 06 september 1864
Maria Catharina 19 augustus 1866 14 april 1867
Bouma025 vermeldt C.J.Westenenk als gezagvoerder gedurende:
* 1854 t/m 1856 van de bark “Alida Maria” ex Rurik, gebouwd in 1850 te Libau, 359 ton o.m., varend voor de Wed. d’Arippe & Co te Amsterdam. (klopt dus niet met de Amsterdamse Almanak001).
Volgens Verhoeff (info Verhoeff, mei 2005) werd dit schip in 1850 te Libau gebouwd als “Alida Maria Adèle” en in 1856 herdoopt in “Alida Maria”. Het schip werd in 1860 verkocht;
* 1857 t/m 1863 van de bark “Cosmopoliet”, gebouwd in 1856 te Libau, 448 ton o.m., varend voor de wed. J.d’Arippe & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1863 verkocht naar Noorwegen en herdoopt in “Venskabet”;
* 1864 van de bark “Maria Elise”, gebouwd in 1853 te Elshout, 754 ton o.m., varend voor James Barge te Amsterdam;
* 1865 t/m 1866 van de bark “Maria Agnes” ex Cornelia Margaretha, gebouwd in 1854 te Capelle aan de IJssel, 604 ton o.m., varend voor James Barge te Amsterdam. Het schip is gezonken op de Portugese kust. De opvarenden zijn gered;
* 1867 t/m 1868 van de bark “Maria Catharina”, gebouwd in 1857 te Kinderdijk, 755 ton o.m., varend voor James Barge te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
In het kader van de discussie over de invoering van de Tuchtwet in Nederlands Indië werd in 1865 een memorie aangeboden “aan zijn Excellentie den Gouverneur Generaal van Nederlandsch-Indië over de Wettelijke bepalingen omtrent de handhaving der orde en tucht aan boord der koopvaardijschepen binnen Nederlandsch-Indië.” Deze memorie werd ondertekend door C.J.Westenenk.104.
In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was C.J.Westenenk van de bark “Alida Maria”.104.
Van Sluijs013 en Bouma025 vermelden kapitein C.J.Westenenk in 1865/1865 als gezagvoerder van de bark “Maria Agnes”(ex Cornelia Margaretha), op 06 september 1853 op stapel gezet bij W.C.Hoogendijk te Capelle aan de IJssel en aldaar op 23 september 1854 te water gelaten, 604 ton n.m., varend voor James Barge te Amsterdam.
Handelsblad 28 maart 1866 in de rubriek Scheepstijdingen
Amsterdam 27 Maart. Volgens een heden hier ontvangen telegraphische depèche, is het schip Maria Agnes, kapt.Westenenk, op 20 dezer bij Margate lek geworden en gezonken, passagiers en volk gered”.
Handelsblad 29 maart 1866 in de rubriek Scheepstijdingen:
“Amsterdam 29 Maart Aangaande het verongelukkken van de Maria Agnes, kapt.Westenenk, verneemt men nog, dat dit heeft plaatsgevonden aan de Portugesche kust, op 42o N.B. 14o .W.L en dat de passagiers en het volk werden opgenomen aan boord van de Waterspride”.
De bark “Alida Maria & Adela” onder kapitein C.J.Westenenk was op 08 november 1853 te Rio de Janeiro en op 04 januari 1854 in Valparaiso, dus via Kaap Hoorn. Via Callao en Chincha (guano) ging het dezelfde weg terug met op 14 september 1854 te Cowes.121