Inloggen
NAGASAKI - ID 13451


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1841-12-07 / 1862-07-22 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1841
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Ewoud van der Hoog - Werf 'Hollands Trouw', Maassluis, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer:
Launch Date: 1841-07-10
Delivery Date: 1841-12-07
Technical Data

Gross Tonnage: 375.00 lasts
Gross Tonnage 2: 710.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 38.40 Meters Registered
Beam: 7.43 Meters Registered
Depth: 5.60 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1841
Datum agenda: 1841-12-07
Register nr: 18410644
Scheepsnaam: NAGASAKI
Type: Bark
Lasten: 375
Gebouwd in provincie: Zuid Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Pistorius en Bicker Caarten
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Bunnemeijer, F.A.
Opmerkingen: nieuwe zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1841-12-07 NAGASAKI
Manager: Firma Pistorius & Bicker Caarten, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1858-12-03 JAPAN
Manager: Firma Bicker Caarten & Anthony, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij acte Rotterdam Rott.3.03.17.01.3675.68

Eigenaren:

Firma Pistorius & Bicker Caarten, Rotterdam 1/12e part

E. van der Hoog, Maassluis 7/24e part

J. Hofland, Brielle 1/16e part

Firma Jan Havelaar & Zoon, Rotterdam 1/20e part

J.H.L. Haan, Rotterdam 1/20e part

J.W. van Oudheusden, Woerden 1/20e part

Mr .P. Bicker Caarten, Zwolle 1/30e part

Mr. J. Dietjens, Rotterdam 1/32e part

Mevr. Wed. A. Haan, Rotterdam 1/32e part

Firma J.J. & H. van der Leeuw, Rotterdam 1/32e part

W. van Frae, Rotterdam 1/32e part

Mr. W.H. Taay, Arnhem 1/40e part

Wed. J. Hartog, Rotterdam 1/60e part

P. Schieveen, Rotterdam 1/60e part

Erven A.A. de Vries Robé, Nijmegen 1/60e part

Mevr. Wed. J.W. Krauch, Nijmegen 1/60e part

J.G. Arbon, Rotterdam 1/64e part

Mevr. Wed. A.H. Krap, Rotterdam 1/64e part

F.A. Bunnemeijer, Rotterdam 1/64e part

B. Erkelens, Rotterdam 1/64e part

H. de Groen, Rotterdam 1/64e part

C. Smits, Rotterdam 1/64e part

Firma A. de Raaydt & Zoon, Rotterdam 1/64e part

Firma Wambersie & Crooswijk, Rotterdam 1/64e part

A.H. Fryhoff, Rotterdam 1/96e part

C. van Waart, Rotterdam 1/96e part

A. Gillissen, Rotterdam 1/120e part

J.J. Schoff, Rotterdam 1/120e part

 

Ship Events Data

1846-05-00: Damaged
Batavia, 25 mei 1846. Het barkschip NAGASAKI, kapt. Bunnemeijer, van Rotterdam hier aangekomen, heeft op 38º30’ ZB 46º00’ OL door een zware storm alle stengen verloren.
1848-03-00: Damaged
Portsmouth, 17 maart 1848. Het schip NAGASAKI, kapt. Bunnemeijer, naar Batavia, heeft zijn reparatiën geëindigd en verliet heden de haven, doch kon het slechts tot Spithead brengen.
1854-10-07: Damaged
Mauritius, 21 oktober 1854. De Nederlandse bark NAGASAKI, kapt. F.A. Bunnemeijer, van Londen naar Melbourne bestemd, is de 7e dezer alhier binnengelopen om enige schade, die het schip bekomen heeft, te herstellen.
1857-11-14: Damaged
Hongkong, 14 november 1857. De alhier gearriveerde schepen (opm: barken) MERCATOR, kapt. H. v.d. Wouden, en NAGASAKI, kapt. J.M. Vorstheuvel le Brand, hebben bijna alle zeilen verloren.
1858-11-30: Sold at auction
Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.H.zn, W.H. Montauban van Swijndregt en B.C.D. Hanegraaff te Rotterdam, zijn van mening als lasthebbende van hun meesters op dinsdag de 30e november 1858, des middags ten twaalf ure in de zaal op de hoek van de Scheepmakershaven en Bierstraat, Wijk 1 no. 499, publiek te veilen: het snelzeilend, gekoperd en kopervast Barkschip NAGASAKI, gevoerd geweest door kapt. J.M. Vorstheuvel la Brand, volgens meetbrief lang 38 el 70 duim, wijd 7 el 70 duim, hol 5 el 48 duim (opm: 38,70 x 7,70 x 5,48 m.), en alzo groot 726 tonnen of 383 lasten, met al deszelfs rondhout, staand en lopend want, geschut, ankers, kettingen, touwen, zeilen, chronometer en verdere inventaris, zoals hetzelve is liggende in de Westerhaven te Rotterdam.
1862-07-22: Final Fate: Stranded

Op reis met een lading steenkolen van Shields naar Batavia is de JAPAN, kapt. J. Muller, op of kort voor 22 juli 1862, in het zicht van de bestemmingshaven op de Meindersdroogte gestoten en op 22 juli 1862 met 11 voet water in het ruim te Batavia gearriveerd. Het schip was ernstig beschadigd en werd met de inventaris op 29 augustus 1862 op publieke veiling voor NLG 3.176 verkocht. Zij zal het herstel niet meer waard zijn geweest, want op 29 december 1862 werd de romp weer verkocht, vrijwel zeker voor sloop. De stranding was te wijten aan een op de zeekaart verkeerd vermeld baken.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Frans Anton Bunnemeyer werd geboren op 08 oktober 1792 te Lohnen als zoon van Johan Herm Bunnemeyer en Elizabeth Retmann, van katholieke huize.

Hij huwde op 29 maart 1854 te Rotterdam met Maria Cornelia Weevers, geboren c. 1816 te Rotterdam, de wettig gescheiden vrouw van Johannes Franciscus Dierkx, dochter van Johannes Weevers en Catharina van der Doorn, koopvrouw.‘Frans Anton woonde te Rotterdam o.a. aan de Korte Hoogstraat Wijk 5 nr. 287 (nieuw nr. 7).

Frans Anton overleed te Rotterdam op 24 januari 1866 aan de Doelensteeg Wijk 3 nr. 60005

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

F.A.Bunnemeijer werd met nr.296 effectief lid van Zeemanshoop per 22 september 1829 op voorspraak van J.Sipkes Fz. Hij werd geroyeerd. Geen schip vermeld002.

In de Algemene Ledenvergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 15/22 september 1829 werd Frans Anton Bunnemeijer, wonende te Antwerpen en adres bij A.van der Sluijs op de Heerengracht, met als boekhouder de fa. de Neeff te Antwerpen, oud 37 jaar, voerend het schip “Augustijn” op voordracht van kapitein J.Sipkes Fz voorgedragen/benoemd als effectief lid met vlagnummer 296023.

F.A.Bunnemeyer was met vlagnummer R131 in de periode 1836 t/m 1866 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

F.A.Bunnemeijer was in 1856 “afwisselend commissaris” en in 1857 “permanent commissaris” van de Maatschappij058.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 28 januari 1830 wordt besloten een aantal leden aan te schrijven met het verzoek de verschuldigde financiën te voldoen, waaronder F.A.Bunnemeijer.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 23 februari 1832 staat de volgende melding:

“Bij Hoofdelijke omvrage verzoekt de President Penningmeester of de Heeren Effectieve Leden

      A.van den Abeele                          J.J.Lausen       Fr.P.Hoed

      N.Hensken                                                               O.Olferts                                                J.A.Zeylinga

      J.B.Frerichs                                                              P.J.Spilliard                                           J.Tholen

      P.Bostijn                                                                   P.Rolff                                                   F.A.Bunnemeijer

      J.Boelen Jz                                                                J.E.Beckman                                        O.R.Engelman

      J.Stoffers                                                                  J.Hartwijk                                             J.G.Bart

      H.H.Zeijlstra                                                            J.Y v.d.Zweep                                      W.H.Boon

hebbende hunne contributie nog niet voldaan daartoe volgens de Wet door het Bestuur zoude worden aangemaand.”042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 04 juni 1835 staat een brief van kapitein F.A.Bunnemeijer “wegens deszelfs vroeger gedaan verzoek om op nieuw als Lid te worden aangenomen berigtende dat hij van dat verzoek afziet.” 042.

In de Jaarverslagen 1858 en 1859 van de maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) wordt vermeld dat hij een ondersteuning kreeg van f 200,- ’s jaars vanwege ouderdom en/of behoeftigheid058

In het Jaarverslag 1866 staat vermeld dat hij in dat jaar is overleden058

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren                       type                  scheepsnaam          naam reder/boekhouder

         296                      1829-1830                 fregat               Attalante                 N.Volkerts

                                      1831-1832                 fregat               Augustijn                Corr.A.van der Sluijs

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart Staat kapitein F.A.Bunnemeyer met vlagnummer R131 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

  • 1849, 1851, 1855 van de bark “Nagasaki” 380 last  voor Pistorius & Bicker Caarten te Rotterdam
  • 1858, 1859, 1862 t/m 1865          geen vermelding van schip en reder

 

Bouma025 en van Sluijs013 vermelden F.A.Bunnemeijer als gezagvoerder gedurende:

  • 1830 t/m 1833 van het fregat “Augustijn”, bouwgegevens ontbreken, varend voor A.v/d Sluys te Amsterdam;
  • 1835 t/m 1840 van de bark “Nickerie”, gebouwd in 1830, bouwplaats niet vermeld, 345 ton o.m., varend voor Colin Campbell te Rotterdam;
  • 1841 t/m 1854 van de bark “Nagasaki”, te water gelaten op 07 juli 1841 van de werf Hollands Trouw te Maassluis met als scheepsbouwmeester E. v.d. Hoog, 375 last, 724 ton, varend voor Pistorius & Bicker Caarten te Rotterdam. Het schip voer hierna voor Bicker Caarten & Anthony te Rotterdam en werd herdoopt in “Japan”.

 

Van Sluijs013 vermeldt kapitein F.A.Bunnemeijer van 1835-1840 als gezagvoerder van de bark “Nickerie”. Dit schip is niet vermeld hiervoor bij het overzicht van “Zeemanshoop” wellicht omdat Bunnemeijer vóór 1835 geroyeerd werd als lid. Hij is later wèl lid geworden van het Rotterdamse zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” en wel met vlagnummer 131 in de periode 1837-1865001.

Een afbeelding van de “Nickerie” bevindt zich in het MMPH

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1841
Kapitein: Bunnemeyer, Frans Anton

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.M.Vorstheuvel la Brand was met vlagnummer R 472 in 1857 t/m 1858 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1858 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart te Rotterdam (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat het effectief lid J.M.Vorstheuvel la Brand in 1858 is overleden. In hetzelfde Jaarverslag  staat in de rekening van Ontvangst en Uitgaaf vermeld dat de weduwe van kapitein J.M.Horsth. la Brand  (dit zal een verschrijving zijn) een uitkering kreeg van f 100,- voor haar en haar kind voor een periode van 10 maanden. (daaruit is te conclideren dat deze kapitein in februari/maart 1858 is overleden). In 1858 kreeg de weduwe van kapitein J.M.Vorsth. la Brand een uitkering van f 128,34 voor haar en haar

In de ledenlijst van de Maatschappij in Sweijs021 staat deze kapitein vermeld als Houtheuvel la Brand.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 en van Sluijs013 vermelden J.M.Vorstheuvel la Brand als gezagvoerder gedurende:

1855 t/m 1858 van de bark “Nagasaki”, gebouwd in 1841 te Maassluis, 375 last, 724 ton o.m., van stapel gelopen op 07 juli 1841 op de werf van Hollands Trouw, varend voor Pistorius en Bicker Caarten te Rotterdam. Het schip ging op 18 november 1858 te Rotterdam in veiling volgens het Handelsblad van 16 november 1858.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Vorstheuvel La Brand, J.M.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Muller werd met vlagnummer R295 in de periode 1851 t/m 1867 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

J.Muller was in 1861 afwisselend commissaris en in 1858 secretaris van de Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1867 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld “dat het bestuur art. 37 (heeft) moeten toepassen”, hetgeen betekent dat hij uit de Maatschappij is uitgeschreven, vanwege het niet nakomen van zijn financiële verplichtingen058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein J.Muller met vlagnummer R295 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1851                       geen vermelding van schip en reeder

*    1855                       van de bark “Zwarte Zwaan”      200 last  varend voor Offers & Co te Rotterdam

*    1858                       van de bark “St. Joris”                   384 last  varend voor Bicker Caarten & Anthonie te Rotterdam

*    1859                       van de bark “Japan”                      384 last  varend voor Bicker Caarten & Anthonie te Rotterdam

*    1862 t/m 1864      geen vermelding van schip en reeder

*    1865                       van het fregat “Elizabeth”           307 last  varend voor W.G.Ledeboer te Rotterdam

*    1866                       geen vermelding van schip en reeder

 

Bouma025 en van Sluijs013 vermelden J.Muller als gezagvoerder gedurende:

*    1853 t/m 1854 van de bark “Mappa” ex Gerardina, ex Adelaar, gebouwd in 1835 te Kinderdijk, 234 ton o.m., varend voor J.C.Offers te Rotterdam;

*    1856 van de bark “Zwarte Zwaan”, gebouwd in 1855 te Maassluis, 336 ton o.m., reederij niet vermeld, maar het jaar erna voor P.C.Offers Az te Rotterdam;

*    1857 van de bark “Christiaan Huygens”, gebouwd in 1842 te Schiedam, 537 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam;

*    de bark “St. Joris” wordt niet genoemd in Bouma025 nog nakijken in van Sluijs

*    1859 t/m 1862 van de bark “Japan” ex Nagasaki, te water gelaten op 07 juli 1841 van de werf Hollands Trouw te Maassluis met als scheepsbouwmeester E. v.d. Hoog, 375 last, 724 ton, varend voor Bicker Caarten & Anthony te Rotterdam. In 1862 geraakte het schip wrak, werd opgebracht en te Batavia verkocht;

*    1866 van het 3/m schip “Elisabeth”, gebouwd in 1855 te Zierikzee, 582 ton o.m., reederij niet vermeld, varend vanuit Rotterdam. Het schip stootte in 1866 lek in het Brouwershavense Gat en zonk.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1859
Kapitein: Muller, J.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.68
DVD VIII – 144 - 146
BIJLBRIEF

Naam schip NAGASAKI

plaats en datum acte bijlbrief, Maassluis, 6 oktober 1841

type schip bark

bouwwerf/verkoper E. van den Hoog, scheepsbouwmeester te Maassluis

gevoerd door kapt. Frans Anton Bunnemeijer

eigenaar/aankoper (boekhouder niet vermeld), eigenaren: zie bijlage

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 710 tonnen of 375 lasten
(meetbrief Vlaardingen, 3 september 1841)
tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 38,40 m., breed 7,43 m., hol 5,60 m.

kiellegging

tewaterlating 10 juli 1841

plaats / datum registratie Schiedam, 9 oktober 1841

nummer van registratie deel 14, folio 20, verso, vak 3 – folio 21, recto, vak 5

notaris burgemeester en wethouders van Maassluis

prijs

bijzonderheden



researcher/datum research: ML / 171207












Bijlage bij acte Rotterdam Rott.3.03.17.01.3675.68

Eigenaren:
Firma Pistorius & Bicker Caarten, Rotterdam 1/12e part
E. van der Hoog, Maassluis 7/24e part
J. Hofland, Brielle 1/16e part
Firma Jan Havelaar & Zoon, Rotterdam 1/20e part
J.H.L. Haan, Rotterdam 1/20e part
J.W. van Oudheusden, Woerden 1/20e part
Mr.P. Bicker Caarten, Zwolle 1/30e part
Mr. J. Dietjens, Rotterdam 1/32e part
Mevr. Wed. A. Haan, Rotterdam 1/32e part
Firma J.J. & H. van der Leeuw, Rotterdam 1/32e part
W. van Frae, Rotterdam 1/32e part
Mr. W.H. Taay, Arnhem 1/40e part
Wed. J. Hartog, Rotterdam 1/60e part
P. Schieveen, Rotterdam 1/60e part
Erven A.A. de Vries Robé, Nijmegen 1/60e part
Mevr. Wed. J.W. Krauch, Nijmegen 1/60e part
J.G. Arbon, Rotterdam 1/64e part
Mevr. Wed. A.H. Krap, Rotterdam 1/64e part
F.A. Bunnemeijer, Rotterdam 1/64e part
B. Erkelens, Rotterdam 1/64e part
H. de Groen, Rotterdam 1/64e part
C. Smits, Rotterdam 1/64e part
Firma A. de Raaydt & Zoon, Rotterdam 1/64e part
Firma Wambersie & Crooswijk, Rotterdam 1/64e part
A.H. Fryhoff, Rotterdam 1/96e part
C. van Waart, Rotterdam 1/96e part
A. Gillissen, Rotterdam 1/120e part
J.J. Schoff, Rotterdam 1/120e part








ML / 171207

Naam NAGASAKI
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1841
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.459
DVD VIII – 1111, 1117
ACTE VAN KOOP/VERKOOP
Naam schip NAGASAKI, thans ST. JORIS

plaats en datum acte openbare vrijwillige verkoping, Rotterdam, 30 november 1858

type schip bark, gekoperd en kopervast

bouwwerf/verkoper firma Pistorius & Bicker Caarten, scheepsreders te Rotterdam en mede-reders

gevoerd door kapt. J.M. Voorstheuvel la Brand

eigenaar/aankoper firma Bicker Caarten & Anthony, Rotterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 726 tonnen of 383 lasten (meetbrief Amsterdam, 21 juni 1856)

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 38,70 m., breed 7,70 m., hol 5,48 m.

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Rotterdam, 3 december 1858

nummer van registratie deel 3, folio 58, verso, vak 1

notaris Wilhelmus Joannes Rietstap, griffier kantongerecht, Rotterdam

prijs NLG. 16.600,-

Bijzonderheden: de verkoping vond plaats in de zaal hoek Scheepsmakershaven en Bierstraat, wijk 1. no. 499, Rotterdam, door makelaar W. van Dam H.Hzn.







researcher/datum research: ML / 271108

Naam ST. JORIS
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1859
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 1841
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: BIJLBRIEF Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.459