Inloggen
BUSSUM - ID 1180


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1897-03-24 / 1898-03-26 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1883
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Construction Data

Scheepsbouwer: Kish-Boold & Co., Sunderland, Great Britain
Werfnummer: 9
Launch Date: 1883-00-00
Delivery Date: 1883-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: George Clark, Sunderland, Great Britain
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 600
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: 780, 1450-915
Speed in knots: 7
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1161.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 845.00 Net tonnage
Deadweight: 2100.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 73.15 Meters Length overall (Loa)
Beam: 10.41 Meters Breadth, moulded
Depth: 5.03 Meters Depth, moulded
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1897
Datum agenda: 1897-03-24
Register nr: 0
Scheepsnaam: BUSSUM
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Vinke, A.
Plaats: Amsterdam
Opmerkingen: voorlopige
uitreiking door consul Sunderland1897-03-24, uitreiking69-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1883-00-00 FALCON
Manager: V.T. Thompson & Co, Sunderland, Great Britain
Eigenaar: Thompson Shipping Company Ltd, Sunderland, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Sunderland / Great Britain

Date/Name Ship 1897-00-00 BUSSUM
Manager: Firma Vinke & Co, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Oostzee', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NHMT

Ship Events Data

1897-06-30: Grounded
Rotterdam, 30 juni 1897. Volgens bij Lloyd’s ontvangen telegram uit Londen is het Nederlandse stoomschip BUSSUM, kapt. Wettre, van Sunderland naar Norrköping met kolen, op Sjöllen gestrand. Het stoomschip is lek.
1897-11-14: Damaged
Amsterdam, 24 November 1897. Het Nederlandse stoomschip BUSSUM van Söderhamn te Zaandam aangekomen, heeft in de Oostzee met hevige stormen te kampen gehad. Vooral op 14 dezer was de storm hevig. Door het zware werken van het schip braken toen de trekschroeven van de stuurketting, waardoor het schip uit het roer liep en dwarszee kwam te liggen, ten gevolge waarvan verscheidene brekers over het schip sloegen. Het achterkompas met standaard werden verbrijzeld, de brug werd ontzet, de kap van de messroom werd ingeslagen terwijl ook de relings van het voorschip stuksloegen en nog meer andere schade werd aangericht.
1898-03-26: Final Fate: Stranded

Op weg van Porgrund naar Duinkerken met een lading hout, ten gevolge van een machinedefect en tijdens zwaar weer bij Duinkerken gestrand. De bemanning kan hierbij worden gered door de Franse sleper 'Progreès'. In twee stukken gebroken, later total loss verklaard

Gezagvoerders

wellicht Th.Wettre

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.H.Wettre als gezagvoerder gedurende:

*   1897 t/m 1898 van het ijzeren schroefstoomschip “Bussum” ex Falcon, gebouwd in 1883 te Sunderland, 1160 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschaapij “Oostzee” (A.& W. Vinke) te Amsterdam. Het schip strandde bij Duinkerken en geraakte wrak.

     Het ss “Bussum” werd gebouwd in 1883 bij Kish, Boold & Co te Sunderland, mat 1160 Brt en voer voor de Stoomvaart Maatschappij “Oostzee” te Amsterdam072.

 

Overige bijzonderheden

De gegevens wellicht samen te voegen met die van T. Wettre, vanwege de aanduiding in het verslag van de Tuchtraad ( zie hierna).

 

Het ss “Bussum” strandde op 26 maart 1898 tengevolge van een machinedefect tijdens zwaar weer bij Duinkerken en ging verloren. De bemanning werd gered door de Franse sleepboot PROGRES. het schip was op weg van Porsgrund naar Duinkerken met een lading hout.072

 

In het tijdschrift “De Zee”, Jg. 1898, p. 340-344 staat de behandeling door de Raad van Tucht voor de Koopvaardij van de schipbreuk van het ss “Bussum” onder kapitein Th. Wettre. Op grond van diverse rapportages en getuigenverklaringen komt de Raad tot het volgende verslag van de gebeurtenissen:

Het schip vertrok op zondag 20 maart 1898 met een lading hout van Portgrund naar Duinkerken. Op 23 maart werd zonder bijzonderheden het Maasvuurschip gepeild. Er woei een frisse koelte en het was dik van regen en mist. “Ongeveer op de hoogte van de Hinder heeft het schip slagzij over bakboord gekregen. Het is bijgedraaid tussen de Hinder en Noord-Foreland … is toen eerst recht komen te liggen … en spoedig daarna over stuurboord slagzij gekregen nog al erg, van 20o tot 25o.” Het schip zeilde desalniettemin door en passeerde Calais. Er kwam een loods aan boord en men nam een sleeptros van een sleepboot aan boord. Inmiddels was er zware storm en hoge zee, en de sleeptros brak. Men liet het anker vallen. Op de 25ste bleef de storm aanhouden en op de 26ste brak de ankerketting. Het schip stoomde onmiddellijk volle kracht vooruit. Bij het passeren van een voor anker liggende Deense stoomboot werd diens ankerketting kapotgevaren. “Kort daarna kwam het schip op het strand ten W. van de pier” De noodvlag werd gehesen en via een te hulp komende sleepboot ging de equipage over en kwam in Duinkerken aan wal. De volgende dag is men er in geslaagd de lading te lossen.

De Raad kwam tot de conclusie dat de kapitein op een juiste wijze heeft gehandeld en dat hem geen blaam trof inzake de stranding. Er werden geen tuchtmaatregelen tegen hem voorgesteld.

 

 

Datum vanaf: 1897
Kapitein: Wettre, J.H.

Afbeeldingen


Omschrijving: BUSSUM
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten