Inloggen
BUSSUM - ID 1180


Kroniekberichten

Datum 11 maart 1897
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 9 maart. Het stoomschip ISLE DE FRANCE, dat onlangs in eigendom is overgegaan aan de nieuwe Stoomvaart Maatschappij Oostzee alhier, zal worden herdoopt in
HILVERSUM, terwijl het stoomschip FALCON, dat behoudens onderzoek door experts als tweede stoomschip door genoemde maatschappij is aangekocht, de naam zal krijgen van BUSSUM. De FALCON is een stoomschip van 1209 ton bruto, van de Thompson Steam Ship Co Ltd te Sunderland en gebouwd in 1883.

Afbeelding
Datum 25 maart 1897
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 23 maart. Nadat door experts, belast met het onderzoek van het Engelse stoomschip FALCON een gunstig rapport was uitgebracht, is het genoemde stoomschip overgegaan naar de onlangs hier opgerichte Stoomvaart Maatschappij Oostzee, directie de heren Vinke & Co alhier, en herdoopt in BUSSUM, zodat de koopvaardijvloot van Amsterdam weer met twee schepen is vermeerderd, namelijk de stoomschepen HILVERSUM en BUSSUM. Eerstgenoemd stoomschip vertrekt in de loop dezer week met een lading steenkool van Newport naar de Oostzee.

Afbeelding
Datum 07 april 1897
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Norrköping, 7 april. Het stoomschip BUSSUM arriveerde heden alhier van Sunderland. (opm: eerste reis onder deze naam)

Afbeelding
Datum 21 april 1897
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 20 april. Door het stoomschip AMSTERDAM, van Stockholm alhier binnen, is gisterenmiddag in de Noordzee gepraaid het Nederlandse stoomschip BUSSUM, van Oxelösund naar Amsterdam bestemd, welk stoomschip met defecte machine lag en bezig was de schade te herstellen. Men hoopte hiermede spoedig gereed te komen. Assistentie werd niet verlangd.

Afbeelding
Datum 01 juli 1897
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 30 juni. Volgens bij Lloyd’s ontvangen telegram uit Londen is het Nederlandse stoomschip BUSSUM, kapt. Wettre, van Sunderland naar Norrköping met kolen, op Sjöllen gestrand. Het stoomschip is lek.

Afbeelding
Datum 01 juli 1897
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Londen, 30 juni. Het Nederlandse stoomschip BUSSUM, met steenkolen van Sunderland naar Norrköping, op Saltholmen gestrand, werd vlot en te Malmö binnengesleept met het voorschip vol water.

Afbeelding
Datum 02 juli 1897
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Malmö, 30 juni. Van het stoomschip BUSSUM zijn de tanks vol water en bij onderzoek door duikers is gebleken, dat de platen aan stuurboordzijde van de kiel over een lengte van 100 voet van de voorsteven af zijn gescheurd of gebroken.

Afbeelding
Datum 03 juli 1897
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Malmö, 30 juni. Nader wordt van hier vermeld, dat het op Sjöllen gestrande Nederlandse stoomschip BUSSUM, na ongeveer 350 ton van de lading gedeeltelijk in lichters gelost en gedeeltelijk geworpen te hebben, met behulp van een Svitzer-stomer en van het stoomschip F.H. KOCKUM vlot is gekomen. Nadat het restant der lading gelost is, zal het stoomschip gerepareerd moeten worden.

Afbeelding
Datum 18 juli 1897
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Malmö, 15 juli. Het hier binnengebrachte Nederlandse stoomschip BUSSUM is, na de lading gelost te hebben, op de slip (opm: helling) gezet en zal hier worden gerepareerd.

Afbeelding
Datum 25 augustus 1897
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 24 augustus. Volgens het Skänska Aftonbladet is het volgende aan boord van het te Malmö lek binnengelopen Nederlandse stoomschip BUSSUM voorgevallen:
Aan de werf, waar het stoomschip te repareren ligt, was een werkstaking der plaatwerkers uitgebroken. De kapitein beval de bemanning, dat zij de reparatiewerken moesten voortzetten. Enige tijd gewerkt hebbende besloot zij onder aanvoering van de eerste stuurman het werk neder te leggen, bewerende, dat zij niet verplicht was deze arbeid te verrichten. De eerste machinist, de verdere stuurlieden en twee van de overige bemanning namen aan de staking geen deel. De kapitein gaf geen kennis van deze dienstweigering aan de overheid, doch besloot de stakers af te monsteren. (opm: zie NRC 260897)

Afbeelding
Datum 26 augustus 1897
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 25 augustus. Naar aanleiding van ons bericht uit de Skänska Aftonbladet, omtrent het voorgevallene aan boord van het Nederlandse stoomschip BUSSUM, te Malmö, wordt door de 1ste stuurman medegedeeld, dat het afmonsteren van een gedeelte van de equipage volstrekt geen gevolg is van enige dienstweigering, daar van dienstweigering bij de equipage geen sprake is geweest.

Afbeelding
Datum 07 oktober 1897
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Malmö, 4 oktober. Het Nederlandse stoomschip BUSSUM, dat ten gevolge van de strike (opm: staking) hier aan de werf, naar Kiel vertrok om daar de reparatie te voleindigen, is na gerepareerd te hebben vandaar vertrokken naar Hernösand, waar het thans hout laadt voor Engeland.

Afbeelding
Datum 25 november 1897
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 24 November. Het Nederlandse stoomschip BUSSUM van Söderhamn te Zaandam aangekomen, heeft in de Oostzee met hevige stormen te kampen gehad. Vooral op 14 dezer was de storm hevig. Door het zware werken van het schip braken toen de trekschroeven van de stuurketting, waardoor het schip uit het roer liep en dwarszee kwam te liggen, ten gevolge waarvan verscheidene brekers over het schip sloegen. Het achterkompas met standaard werden verbrijzeld, de brug werd ontzet, de kap van de messroom werd ingeslagen terwijl ook de relings van het voorschip stuksloegen en nog meer andere schade werd aangericht. Tevens had het stoomschip zware slagzijde, doch ondanks het onstuimige weder en de aangerichte schade ging niets van de deklast verloren.

Afbeelding
Datum 27 maart 1898
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 26 maart. Volgens alhier ontvangen telegram is het Nederlandse stoomschip BUSSUM bij Duinkerken gestrand; de achttien opvarenden zijn door de sleepboot PROGRESS gered en te Duinkerken aan land gebracht. Sleepboten zullen trachten het schip af te brengen. Het was onderweg van Horsens en Porsgrunn naar Duinkerken.

Afbeelding
Datum 27 maart 1898
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Duinkerken, 26 maart, 7 uur voormiddag. Het Nederlandse stoomschip BUSSUM, beladen met hout, zit bij het Westerhoofd aan de grond.

Afbeelding
Datum 29 maart 1898
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 28 maart. Het bericht dat het Nederlandse stoomschip BUSSUM te Duinkerken was aangekomen, vereist in zover verbetering, dat het stoomschip op die dag aldaar ter rede is aangekomen en het anker moest werpen, daar het wegens het slechte weer niet binnen kon komen. Vermoedelijk van de ankers geslagen, dreef het de 26e dezer op strand en gisteren werd door kapitein J.H. Wettre aan de rederij geseind, dat de BUSSUM voor de machinekamer door midden is gebroken en als totaal wrak kan worden beschouwd.

Afbeelding
Datum 30 maart 1898
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Duinkerken, 27 maart. Men zal trachten de lading van het hier op het Westhoofd gestrande en wrak geworden stoomschip BUSSUM te bergen. Men beschouwt het afbrengen van het stoomschip als ondoenlijk.

Afbeelding
Datum 01 april 1898
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Duinkerken, 28 maart. De aanvang van de berging der houtlading van het stoomschip BUSSUM is vannacht met de lossing der deklading begonnen. Morgen zal een overeenkomst gesloten worden voor de berging van het schip zelf.

Afbeelding
Datum 03 april 1898
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Duinkerken, 29 maart. Voor het bergen der lading van het gestrande stoomschip BUSSUM werd accoord gemaakt voor 30%, en voor het bergen der inventaris 65%. Men is druk bezig met het bergen der lading. Het weer is fraai, hedenmiddag werden tuig en inventaris in publieke veiling verkocht.

Afbeelding
Datum 13 mei 1898
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 12 mei. Het wrak van het bij Duinkerken gestrande stoomschip BUSSUM zal op 20 dezer met de geborgen inventaris, ankers en kettingen, machinedelen, enz. te Duinkerken in veiling worden verkocht.

Afbeelding
Datum 23 mei 1898
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 21 mei. Het casco van het stoomschip BUSSUM heeft gisteren te Duinkerken in publieke veiling FFR 5.048 opgebracht. Koper was de firma Vincent te Douai.

Afbeelding
Datum 24 mei 1898
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 23 mei. De inventaris van het stoomschip BUSSUM heeft zaterdag j.l. in publieke veiling te Duinkerken FFR 10.000 bruto opgebracht.

Afbeelding
Datum 11 januari 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Vanwege de Stoomvaart-Maatschappij Oostzee, te Amsterdam, wordt, krachtens de machtiging, de 21e juli van het vorige jaar door de aandeelhouders gegeven, de inschrijving opengesteld, tegen de koers van 110%, met storting op uiterlijk 30 april, op 500 aandelen van NLG 1000, vormende de tweede ( nog ongeplaatste) helft van het aandelenkapitaal dat tegenwoordig in zijn geheel NLG 1 miljoen gedraagt. De maatschappij is, gelijk in een op de uitgifte betrekking hebbend prospectus herinnerd wordt, in het voorjaar van 1897 opgericht met een kapitaal van 5 ton, waarvan voorlopig NLG 250.000 werd uitgegeven. De exploitatie werd begonnen met de stoomschepen HILVERSUM en BUSSUM, welke laatste boot einde maart 1898 verging en vervangen werd door het nieuw gebouwd schip LEERSUM. Dank zij de volledige verzekering die door de maatschappij op al haar schepen wordt toegepast, leed zij door het ongeval met de BUSSUM geen verlies. Omstreeks het midden van 1898 gaf de maatschappij de tweede helft van haar toenmalig aandelenkapitaal uit, waarna zij bij de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij een derde schip bestelde, dat in mei 1899 onder de naam HEELSUM in de vaart gebracht werd; In 1899 werden door de directie andermaal twee nieuwe boten besteld, die in april en mei van dit jaar moeten worden opgeleverd en onder de namen OOTMARSUM en LOPPERSUM zee zullen kiezen. Alsdan zal de vloot van de maatschappij bestaan uit de stoomschepen: HILVERSUM, groot 2100 ton, LEERSUM, 2300 ton, HEELSUM 2300 ton, OOTMARSUM 3200 ton en LOPPERSUM 2850 ton. Na afschrijving van alle oprichtingskosten en vorming van een reservefonds van ongeveer NLG 32.000, is aan dividenden uitgekeerd over het eerste boekjaar 4½ % en over het tweede 6%, terwijl het over het derde (1899) een dividend van ten minste 8 % uitgekeerd en ongeveer NLG 35.000 gedeeltelijk op de schepen afgeschreven en gedeeltelijk in het reservefonds gestort zal kunnen worden. In ronde cijfers beloopt de over 1899 behaalde winst NLG 84.500. De maatschappij heeft geen obligatie te haren laste. Zij had op 1 januari 1900 geen andere schuld dan een van NLG 132.500 bij de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij, rentende 5% en opeisbaar in vijf jaarlijkse termijnen ieder van NLG 26.500, waarop eerstdaags de eerste termijn zal betaald worden. De vooruitzichten van de onderneming laten zich bij voortduring gunstig aanzien. Wanneer dan ook de nu bestelde boten in de vaart zijn gebracht, mag verwacht worden dat de vrachten door haar vijf werkelijk flinke schepen te besommen, een zodanig cijfer zullen bereiken, dat de aandeelhouders op een zeer goed dividend mogen blijven rekenen. Door het eigenaardig, niet eenzijdig karakter van de vrachtvaart op de Oostzee en de Engelse kolenhavens, heeft de maatschappij veel minder dan andere ondernemingen tegenspoed door dalende vrachten te duchten. Daarbij is de exploitatie zeer weinig kostbaar, vooral daar het materiaal van de eerste klasse is en op de hoogte van de tijd. De waarde van de vloot zal dus bij voltooiing zowel uit een oogpunt van exploitatie als van boekwaarde aanzienlijk zijn. Overeenkomstig artikel 16 van de statuten komt uit de winsten in de eerste plaats 5% aan de aandeelhouders toe, waarna zij nog aanspraak hebben op 75% van de overblijvende winst. Bij de inschrijving hebben de bestaande aandeelhouders recht van voorkeur in verhouding van 1 nieuw voor 1 oud aandeel.

Afbeelding